Mijn persoonlijke zoektocht naar een ecologische levensstijl
21-12-2018
25 miljoen passagiers
Vandaag in het nieuws: de luchthaven van Zaventem bereikt de kaap van 25 miljoen reizigers in iets minder dan een jaar tijd. Ik hoorde het op de radio, maar het is online terug te vinden, bijvoorbeeld op https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181221_04054866 . 25 miljoen. Vijfentwintig miljoen. 25 000 000. Dat is meer dan twee keer de bevolking van België, en dat alleen nog maar via Zaventem en niet via de andere Belgische luchthavens. Waar zijn we eigenlijk mee bezig?
Deze zomer werd voor het eerst, in de lijn met acties zoals Dagen Zonder Vlees, de Zomer Zonder Vliegen georganiseerd. Dagen Zonder Vlees doet het al jaren zeer goed, en Zomer Zonder Vliegen had alles in zich om het ook goed te doen: een goede naam, duidelijke verwijzing naar een heel beroemde gelijkaardige actie en een laagdrempelig individueel engagement: twee maandjes niet vliegen. Ik schreef me meteen in op hun website www.zomerzondervliegen.be en werd zo een van de 2110 bewuste Belgen die niet zouden vliegen. 2110. Tweeduizendhonderdentien. Ik vond het zo triestig. Eind augustus zat ik op mijn gemakje in de trein van Brussel naar Gent een krant te lezen, waarin op pagina vijf stond dat het vliegverkeer in België en wereldwijd bleef toenemen. Tijdensde Zomer Zonder Vliegen, je houdt het bijna niet voor mogelijk. Hoe kan het dat zoveel mensen meedoen aan Dagen Zonder Vlees, maar niet aan Zomer Zonder Vliegen? Is vliegen zo'n belangrijk onderdeel van ons leven?
Ikzelf vlieg bijna nooit. Helaas moet ik toegeven dat ik al heb gevlogen in mijn leven: als tiener op reis met mijn ouders en later ook zelf, op reis met jeugdgroepen of met vrienden. Jeugdzondes, destijds was ik mij niet zo bewust van de impact als nu. Ik heb mijzelf dan ook voorgenomen om nooit meer te vliegen in mijn leven, of toch maximaal nog twee keer als het echt niet anders kan (zeg nooit 'nooit'). In de plaats daarvan ga ik op eco-reizen: met de trein, de fiets, te voet of een combinatie daarvan. En ik heb het idee dat er steeds meer bewustwording is rond vliegen: bovengenoemde actie, een sporadisch opiniestuk in de krant, de invoering van vliegtaks in Nederland, de algemene concensus dat vliegen veel te goedkoop is, etc. Ik dacht dat we de goede kant opgingen, dat steeds meer mensen steeds minder wilden vliegen. Blijkbaar was ik verkeerd. Wereldwijd bereiden luchthavens zich voor op meer capaciteit, wereldwijd breiden luchthavens uit. De impact is al enorm en zal alleen maar toenemen. Is dat het waard? Is het zo'n grote moeite om eens niet te vliegen, zodat onze kinderen en kleinkinderen misschien een planeet overhouden die leefbaar is? Wat zullen we hen vertellen over 50 jaar: "Ja, sorry dat het klimaat om zeep is en dat er hongersnood/oorlog/pandemie/... (schrappen wat niet past) is, maar toen ik jong was, moest ik echt per se elk jaar op reis naar de andere kant van de wereld, want anders kon ik niet leven", of iets in die aard? Vrienden van mij vertellen dat "reizen een inherent deel is van hun identiteit", dat ze "zichzelf pas kunnen ontplooien als ze de wereld zien", etc. De meeste van die mensen zijn nog niet eens in alle provinciehoofdsteden van België geweest in hun leven. Maar Budapest, Sydney, Istanbul, ja, daar zijn ze allemaal al geweest natuurlijk. En wil dat dan zeggen dat ik geen volwaardig ontwikkeld individu ben, omdat ik de behoefte niet voel om de wereld te zien?
Ik begrijp dat mensen het vliegtuig ook nemen voor hun werk. In dat geval zou ik zeggen dat er eerder iets mis is met de werkgever, die het noodzakelijk acht om mensen de wereld rond te sturen. Maar dat begrijp ik al beter dan recreatief vliegen. Idem voor vrijwilligerswerk, bijvoorbeeld in Afrika, zulke dingen wil ik zeker aanmoedigen. Het is ons recreatief vlieggedrag dat moet veranderen. Het is een kleine moeite, ver reizen is niet levensnoodzakelijk. Waar komt het idee toch vandaan dat we allemaal het recht hebben om op reis te gaan? Recht op vakantie, recht op ontspanning, ja. Maar ontspanning vind je even goed dichter bij huis. Vorige week kwamen tienduizenden mensen op straat voor het klimaat. Hoe veel van die mensen zullen dit jaar met het vliegtuig op reis gaan zonder zelfs maar stil te staan bij de impact die dat heeft op het milieu?
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Mobiliteit Tags:vliegen, Zomer Zonder Vliegen, mars voor het klimaat, actualiteit
19-12-2018
Verborgen kosten
Het gebeurt zo vaak en waarschijnlijk is het voor mensen die net als ik geen auto hebben heel herkenbaar: je gaat weg met een groepje en mensen willen met de auto 'want dat is goedkoper dan de trein'.
Specifiek in mijn geval: de afstand Gent - De Panne, die we met vier zullen afleggen komende zondag. Heen en terug met de trein voor vier mensen komt dat neer op 30 (ik rij met Go Unlimited praktisch gratis + 3 keer 10 met Happy Tickets). En toch vinden mensen in onze groep dat 'te duur'. Kleine kostenschatting voor de auto: 10 parking + ca 15 brandstof (varieert naargelang het model auto, de mate waarin de auto geladen is en de brandstof: diesel of benzine) = ca 25. Niet zoveel verschil dus. Maar nu komt het: hoeveel geef je jaarlijks uit aan een auto? Als jongere kost een verzekering je gemakkelijk tussen de 900 en 1000/jaar. Als je elke twee weken gaat tanken, ben je, afhankelijk van de grootte van je tank, ca 100/maand kwijt. Reken daarbij ook nog eens keuring, onderhoud, belastingen en de devaluatie van je wagen naargelang de leeftijd en het aantal kilometers op de teller. Laten we het simpel houden en aannemen dat elke gereden kilometer je, als gevolg van bovengenoemde kosten, nog 0,10 extra kost. Gent - De Panne is om en bij de 100 km: dus komt er nog 20 bij heen en terug = 45. Zelfs al had ik geen Go Unlimited, was de trein goedkoper.
Ik hoor mensen vaak klagen over de prijs van treintickets. Ik begrijp dat wel, want de kosten die je hebt aan een auto zijn meer 'verborgen' dan de kosten van een treinticket. Tenzij je een abonnement hebt, moet je elke keer als je de trein neemt éérst betalen en dat voel je meer dan wanneer je een keer in de twee weken een volle tank betaalt en een keer per jaar wegentaks en verzekeringskosten. Bijkomende kosten zoals keuring, onderhoud, belasting en verzekering zijn dingen waarvan men voelt dat men het móét betalen, omdat iedereen dat moet - bijna iedereen rijdt met de auto. Het is met andere woorden 'de normaalste zaak van de wereld' en men rekent het vaak niet mee in de kostenraming van een auto. Daarom noem ik het 'verborgen' kosten: mensen merken het minder en rekenen het ook niet mee.
Ik zeg vaak: de trein is pas duur als je ook een auto hebt, en dat is deels waar. Vaste kosten moet je betalen zodra je een auto hebt, of je er nu veel mee rijdt of weinig. Elk treinticket is dus een extra kost daarbovenop. Daarom is het misschien zelfs beter, vanuit een economisch standpunt, om veel met de auto te rijden: het quotiënt van alle opgetelde kosten en het aantal gereden kilometers wordt immers kleiner hoe meer men rijdt. Hoe meer je rijdt, hoe sneller je wagen echter kapot gaat en hoe meer brandstof je moet betalen, dus dé oplossing voor goedkope mobiliteit is het nu ook weer niet. De trein is daarentegen spotgoedkoop zodra je geen eigen auto hebt. Ik geef elk jaar nog geen 500 uit aan de NMBS en ik geraak overal waar ik maar wil.
Mensen zouden zich bewust moeten worden van alle kosten die een eigen wagen met zich meebrengt. Helaas merk ik in mijn omgeving (van gezonde jonge twintigers) dat de auto zeer populair is, onder het mom van 'goedkoper (en niet onbelangrijk, gemakkelijker!) dan al de rest'. Nu, wij gaan komende zondag lekker met de trein. Het is bovendien nog veel gezelliger ook: wat gezelschapspelletjes mee, een pak koekjes en een thermos thee; de reistijd zal voorbij vliegen.