Eco-logisch
Inhoud blog
  • 25 miljoen passagiers
  • Verborgen kosten
  • Banneux
  • Kleine voorstelling

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     

    Mijn persoonlijke zoektocht naar een ecologische levensstijl
    18-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Banneux
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik neem aan dat de meeste mensen bij het horen van de naam 'Banneux' dezelfde reactie hebben als ik: "Waar ligt dat?". In mijn geval wordt dat gevolgd door een dubbele gedachte: "Oh nee, dat klinkt wel heel afgelegen. Hoe ga ik daar geraken?" en "Hmmm, dat klinkt als een uitdaging.". Ik zie mezelf als iemand die altijd het positieve ziet in het leven: ik zie een moeilijke situatie als een mogelijkheid om mezelf uit te dagen en daar kracht uit te halen. Maar dus, Banneux.

    Eerst even over het 'waarom': waarom moest ik naar Banneux vorig weekend? We gingen een weekendje weg met de familie, naar aanleiding van de 50e verjaardag van mijn nonkel. We werden op zaterdag om 14u30 verwacht in Banneux en zouden de zondag ergens in de vroege namiddag opnieuw huiswaarts keren. Mijn ouders gingen, zoals altijd, met de auto, maar ik weigerde, zoals altijd, om mee te rijden. Dat heeft twee redenen: 1. eco-mobiliteit (natuurlijk) en 2. zelfstandigheid en consequentie. Ik woon alleen, ben volwassen en heb zelf bewust de keuze gemaakt om niet met de auto te rijden. Het zou nogal hypocriet zijn om mij van hot naar her te laten voeren door anderen. Meer hierover later. Alleszins, Banneux bleek redelijk gemakkelijk bereikbaar: ik had drie opties. In vergelijking met autobestuurders vind ik dat een luxe: zij zien vaak slechts één optie, namelijk de auto. Mijn eerste optie was: met de trein vanuit Gent tot in Luik, en daar de bus nemen naar Banneux (iets meer dan 2,5 uur onderweg gerekend van aan mijn voordeur tot aankomst, kostprijs €8,70 enkel). De tweede optie was met de trein vanuit Gent tot in Juslenville, en dan nog ongeveer 4,5 km stappen naar Banneux (ongeveer 4 uur in totaal, kostprijs €5,20 enkel). De derde optie bestond uit treinen naar Luik en daar een Blue-Bike huren, en de laatste 22 km naar Banneux fietsen (ongeveer 3 tot 3,5 uur, kostprijs €6,35 enkel). De derde optie viel al snel af: het hoogteverschil was enorm en met een stadsfiets is het allerminst aangenaam om de hele tijd te klimmen - ik zou niet alleen fysiek kapot zijn, maar er ook veel te lang over doen. Lange tijd was ik overtuigd van de tweede optie, tot bleek dat het verjaardagscadeau nogal groot was en een onhandige vorm had. Ik zag het niet zitten om bijna 5 km te stappen met dat cadeau in mijn handen, het was immers te groot om in mijn trekrugzak te passen. De onhandigheid van het cadeau had helaas als gevolg dat ik gedwongen was met de tram naar Gent-Sint-Pieters te gaan, aan een meerprijs van €1,60. Hoewel de prijs mijn grootste tegenargument was voor de eerste optie, had ik uiteindelijk niet echt een keuze meer: het werd €10,30.

    Tot zover ging alles goed: ik zou zonder problemen in Banneux geraken. Ik moet zeggen, ik neem vaak de trein en heb bijna nooit problemen, bijna nooit vertragingen, of toch geen serieuze. Het noodlot sloeg helaas toe in het station van Leuven: technische problemen aan de locomotief, waardoor een technische ploeg moest komen, wat een vertraging van 26 minuten opleverde. Mijn trein rolde het station van Luik binnen twee minuten na het vertrek van de bus naar Banneux, en de volgende vertrok pas anderhalf uur later. Ik had twee opties: ofwel nam ik de taxi vanuit Luik (geschatte prijs ca €30) of Verviers (geschatte prijs ca €20) naar Banneux - taxi's leken me gemakkelijker te vinden in Luik dan in Verviers, dus Luik had mijn voorkeur -, ofwel belde ik mijn ouders of ze mij konden ophalen. Het prijskaartje woog hier uiteindelijk door en mijn ouders zijn me komen ophalen in Verviers-Centraal. Gelukkig had ik mijn TEC-kaartje nog niet gekocht, dus de totale kostprijs van mijn heenrit bedroeg €6,80. Een tweede geluk: door een of ander mirakel had ik een telefoon bij én de nummers van mijn ouders en grootmoeder. Anders was het sowieso taxi geworden.

    Het voelde een beetje als een nederlaag, maar ik kan me beroepen op mijn trots dat dit de eerste keer was dat ik mijn ouders moest inschakelen om me te komen halen. Hopelijk gebeurt zoiets niet al te vaak meer.

    De terugweg verliep veel vlotter: te voet naar het station van Juslenville, de trein naar Verviers-Centraal en daar de trein naar Gent-Sint-Pieters. Zonder één minuut oponthoud of vertraging. Ik heb dan last-minute besloten nog op bezoek te gaan bij mijn ouders, die vroeger waren vertrokken, om daar te eten en iets op te halen voor op mijn kot. Dus nam ik de trein van Gent-Sint-Pieters naar Gent-Dampoort en daar de bus naar Sint-Amandsberg (die gratis reed, want het was een koopzondag). Totale kostprijs Banneux-Sint-Amandsberg: €5,20; totale reistijd (inclusief prachtige wandeling van Banneux naar Juslenville): iets meer dan 4 uur.

    Gent-Banneux vormde een enorme uitdaging voor mij, voornamelijk door dat cadeau dat ik moest meebrengen, en helaas is het slechts half geslaagd. Niet alles in het leven lukt echter perfect, en ik ben ervan overtuigd dat mijn volgende verplaatsingen vlotter zullen gaan. Ik haal mijn kracht uit de gesmeerde (en belachelijk goedkope) terugrit. Ik weet nu alleszins dat het normaalgezien perfect mógelijk is, en dat is het belangrijkste. Weer een bestemming die ik kan schrappen van de lijst 'plaatsen die onmogelijk te bereiken zijn zonder auto'.

    18-12-2018, 00:00 geschreven door Roos  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Uitdagingen
    Tags:ecologie, mobiliteit, eco-mobiliteit, trein, Banneux, Gent
    17-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine voorstelling
    Beginnen bij het begin: wie ben ik? Wat wil ik? Waarom denk ik dat het leuk is dit te delen met vreemden?

    De eerste vraag is gemakkelijk: mijn naam is Roos, ik ben 22 jaar en student in Gent. Het antwoord op de tweede vraag sluit hierbij aan: ecologie is 'my middle name', het is verweven met mijn identiteit. Een ecologisch leven is het hoogste doel in mijn leven, en ik probeer alle aspecten van mijn leven in harmonie te brengen met dat streven. Ik heb bewust gekozen om geen rijbewijs te halen, ben trein- en fietsfanaat, vegetariër, SLOW-liver en bewoner van een gepassiveerd 'actief'-huis (daar komen allemaal nog aparte berichten over ;) ). Aangezien ik student ben, is mijn budget beperkt, maar dat vind ik een pluspunt: het maakt je enorm creatief. Bovendien vind ik het zeer hoopgevend om te zien dat een eco-lifestyle ook gewoon goedkoop is - wie zelfvoorzienend wil zijn, wie de cirkel wil sluiten, heeft doorgaans minder tijd om 'op de reguliere arbeidsmarkt' te werken. Na mijn studies wil ik dolgraag bij de NMBS werken, als treinbegeleider, omdat ik mij volledig kan vinden in de visie van de NMBS over ecologische mobiliteit. Deze blog zal waarschijnlijk veel berichten over mobiliteit bevatten: ik ben veel bezig met eco-mobiliteit, enerzijds omdat onze manier van verplaatsen zeer weinig in vraag wordt gesteld en anderzijds omdat een alternatieve mobiliteit veel uitdagingen stelt - ik hou wel van een uitdaging.

    De derde vraag is lastiger. Ik worstel al een hele tijd met 'eenzaamheid' in mijn visie. Voor mij is alles wat ik doe zeer logisch, aangezien ik al mijn keuzes maak in functie van de harmonie van mijn handelingen met mijn principes. Die harmonie streeft naar harmonie van mens en omgeving - ik zie het als een gesloten cirkel. Mensen in mijn omgeving zijn helaas minder begripvol, hoe vaak ik het ook probeer uit te leggen. Mijn belangrijkste motivatie is echter dat ik heel vaak gefrustreerd en verdrietig word van de dingen die ik rondom mij zie. Dan wil ik dat kunnen ventileren, liefst op een constructieve manier. Ik vrees dat mijn vrienden dergelijke uitvallen ondertussen wel beu gehoord zijn. Nu kunnen ze, als ze dat willen, alles gewoon hier lezen ;) Het opkroppen is toxisch voor mij, merk ik. Ik word er bitter van, en wat erger is, ik word er fanatieker door, uit een gevoel van compensatie.

    U kunt zich dus verwachten aan verslagen van eco-uitdagingen, eco-oplossingen en (al dan niet gekke) ideeën voor de toekomst, gecombineerd met de obstakels van externe omstandigheden (zoals geld en huisvesting).

    Ik wil niet zeggen dat iedereen moet leven zoals ik, ik hoop alleen gelijkgestemden te vinden. Als ik zoveel ambitie mag vertonen, hoop ik op sommige vlakken misschien zelfs een inspiratie te zijn voor anderen, zoals andere eco-bloggers mij ook inspireren.

    Tot snel,

    Roos

    17-12-2018, 13:18 geschreven door Roos  

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per week
  • 17/12-23/12 2018

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Categorieën
  • Algemene visie (1)
  • Mobiliteit (2)
  • Uitdagingen (1)


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs