U kunt ons kosteloos steunen door gebruik te maken van onze Trooper pagina voor al uw online aankopen:
Desertlions goes Tajikistan 2017 - 2018
06-08-2017
Late uurtjes.
Zoals gewoonlijk komen de laatste week nog ontelbare klusjes en klussen naar boven; sommigen al noodzakelijker dan andere. Zo stond ondermeer het bestickeren met de logo's van onze sponsors op het programma evenals het testen van alle standaardverlichting en de extra toegevoegde verlichting voor de pikdonkere Centraal-Aziatische nachten evenals een extra coating voor het dak van de cabine, extra afsluitingsloten voor alle zij- en achterluiken en portieren evenals het nakijken van de boutenspanning van de wielen zodat deze desgevallend onderweg zonder zware machinerie zouden kunnen worden losgeschroefd.
Helaas mocht één en ander alweer niet zijn. De wielbouten van de rechterkant van de brandweerwagen waren met stokken (lees: pneumatische wielsleutels, hamers, branders, slijpschijven en andere ongein) lost te krijgen. Het losmaken van het achterwiel alleen al heeft maar liefst 10 uur in beslag genomen ondanks het feit dat de Desertlionsgarage best goed uitgerust is wat betreft gereedschap. En toch mogen we ons gelukkig prijzen dat we deze klus preventief thuis gedaan hebben want stel je voor, langs de kant van de weg in ver-weg-istan, met enkel een wielsleutel ter beschikking, ver van de bewoonde wereld ...
Zoals steeds zijn alle foto's te vinden in ons Fotoalbum 2017.
06-08-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
02-08-2017
Uitnodiging.
Zaterdag, 12 agustus omstreeks
1100h geven we, na maanden van voorbereiding, uiteindelijk het
startsein van onze nieuwste humanitaire missie richting Tajikistan.
We worden de eerste 30km begeleid door een aantal klassieke
brandweerwagens en een groep motorrijders. Iedereen is trouwens
welkom om deel te nemen aan deze begeleidingsrit die ons via binnenwegen
tot aan de zuid kant van Brussel zal brengen waar we tenslotte afscheid
zullen nemen.
Met nog slechts 10 dagen te gaan is het dan ook stilaan tijd geworden om ons afscheidsontbijt te regelen.
Naar goede gewoonte worden de koffiekoeken geleverd door onze Desertlions hofleverancier Erwin van "brood & zo". Dat is dus nog een extra lekkere reden om ons op 12 augustus e.k. te komen uitwuiven op de parking van café Oud Withuis in Meerbeke.
Met hartelijke dank aan de warme bakker met het warme hart !!
02-08-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
01-08-2017
Would be pompiers
Eindelijk is het
zover: we kunnen de hele machinerie gaan testen!! We begaven ons naar
een rustig -nou ja, rustig- stukje aan de Dender waar we de
brandweerwagen dwars over het jaagpad heen naar de rivier toe konden
manoeuvreren.
Gewapend met alle
raadgeving van bevriende brandweerlui verbonden we de brandweerwagen
middels aanzuigdarm en aanzuigkorf met de rivier en inschakelen!
Vervolgens moest de herstelde vacuümpomp de centrale pomp ontluchten
en kon er druk worden opgebouwd na het inschakelen van de
hogedrukpomp.
Haspels werden
afgerold en de eerste kraan werd opengezet. Meteen ontstond er een
straal die tot de overkant van de rivier reikte. Ook de tweede
haspel werd ontrold en getest. GRANDIOOS!! Test nummer 1,
spuiten met aangezogen water: OK
Tussen de babbels
met de kijklustigen door werd Test nummer 2 afgewerkt. Deze bestond
eruit om de lansen te gebruiken uitsluitend met het meegenomen water
uit de tank van de brandweerwagen: OK
De derde test moest
het verbruikte water uit tank opnieuw aanvullen met rivierwater, al
dan niet tijdens het gebruik van de haspels: NOT OK!
We slaagden er
niet in, ondanks dat we menen dat we inmiddels het concept en gebruik
van de pompen terdege begrijpen, om één liter rivierwater in de
tank te persen. Met zaklampen -in de intussen ingevallen duisternis-
werden alle leidingen en kranen nagelopen maar de pompen weigerden
rivierwater in de ketel te pompen. De enige verklaring van deze
halsstarrige weigering wezen we toe aan een defecte kogelkraan in het
leidingencircuit tussen de pomp en de ketel. Gezien het concept van een kogelkraan een uiterst zeldzaam
defect en dus onwaarschijnlijk, dus bleef er maar één optie: terug
naar huis en de kraan morgen demonteren.
Zoals steeds kunnen alle foto's op groot formaat terugvonden worden in ons fotoalbum (link links bovenaan). Om direct naar de recenste reeks te gaan klik HIER.
Onze brandweerwagen
is niet meer van de jongste en dit gegeven tekent debet aan het feit
dat er her en der in de loop der jaren al wat speling op lagers en
assen is ontstaan. Met andere woorden, het onheilspellend geluid bij
het inschakelen van de centrale pomp (zie bericht van 23/7) is niets
meer dan het iets wat al te enthousiast ratelen van de aandrijfas in
de lagers op stationair toerental. Het goede nieuws hierbij is dat de
pomp dus wel degelijk inschakelt, wel degelijk draait en wel degelijk
bereid is haar werk te doen, tenminste, als het toerental wat
opgedreven wordt. En zie van zodra het toerental verhoogt
verdwijnt het geratel en wordt er water rondgepompt. Hip hip hip
HOERA!!!
Hoe kan het, dat een
technisch team als dat van de Desertlions garage, dit niet direct
doorheeft vraagt u zich af? Wel, daar zijn drie redenen voor: ten
eerste is het team niet vertrouwd met de werking en het samenspel van
de drie pompen; ten tweede betreft het een brandweerwagen die een
aantal jaren buiten dienst is geweest en waarvan we de staat bij de
buitendienststelling niet kennen en ten derde, de combinatie van het
niet volledig op de hoogte zijn van de werking en de staat, het
onheilspellend geratel én de vrees iets (verder) te beschadigen.
Intussen is de hoop op een nieuw pompdeksel voor de vacuümpomp vervlogen. De pomp is immers zo een 30 jaar oud en de fabrikant, Wasterlaine - Bruxelles, is al jaren van de markt verdwenen. Opnieuw een gelegenheid om het vindingrijke karakter van de Desertlions volop te laten spelen: een eerste poging om het deksel dicht te lassen lukte maar gedeeltelijk mede doordat het materiaal waaruit het deksel vervaardigd is niet te schatten is. Een flinke kluit twee-componeten-hars bovenop de lassen zal moet soelaas brengen.
Nu wordt het dringend tijd voor een test ten gronde!
30-07-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
28-07-2017
Sponsoring
Er zal heel wat brandstof nodig zijn om onze "pompier" tot in Duchambe
te krijgen, maar gelukkig staan we er niet helemaal alleen voor en
kregen we alvast een volle tank brandstof gesponsord door niemand minder
dan transportbedrijf Lemaire uit Meerbeke. Ook de de firma
Braem trucks gaf ons een flink financieel ruggesteuntje waardoor ons
brandstofbudget terug wat verder aangedikt is.
We kunnen hun niet hard genoeg bedanken maar prijzen hen met eeuwig respect en onmeetbare dankbaarheid.
Together we can make a difference!!!
Ook u kan ons nog steeds sponsoren op het rekeningnummer BE83 0357 8320 4515 ten name van Desertlions Ninove.
28-07-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
27-07-2017
Pompiers zonder ⦠elektriciteit.
Een ongeluk komt
nooit alleen; een gezegde dat de Desertlions intussen volmondig kunnen beamen. Wat eerst leek op
een vrij banale operatie, het vernieuwen van een paar rubberslangen
van de binnenradiator, draaide alweer uit op een helse klus.
U moet weten dat
deze kleine radiator zich binnen de cabine bevindt (om de
binnenruimte s winters te verwarmen) en toegankelijk is via het
dashboard. Echter, de lengte van de bedrading van het dashboard was
nogal aan de krappe kant mede door de talrijke modificaties van de
verschillende brandweerkorpsen doorheen de jaren die "hun" bedrading aan de oorspronkelijke bedrading hadden vastgemaakt. Voelt u hem al
komen?
Ja hoor, een deel
van de bedrading kwam lost bij het nochtans voorzichtig optillen van
het dashboard. Tientallen draaduiteinden die ergens
thuishoorden op een schakelaar of controlelampje hingen los in het
dashboard. Leuk is anders en een gemakkelijke oplossing is ver weg.
De enige goede oplossing bestond erin alle losse draden na te meten
met behulp van multimeters en testlampjes. Geen zwaar werk maar
alweer twee dagen tijd aan gespendeerd.
We maakten van de gelegenheid gebruik om ook de werklampen van de brandweerwagen te vervangen. De originele werklampen dateren immers nog uit de vorige eeuw (letterlijk)! Oogt niet alleen netjes maar staat tevens garant voor een lang leven bij de hulpdiensten in Tadjikistan.
27-07-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
23-07-2017
Pompiers zonder ... water.
Het is niet dat de Desertlions waterratten zijn maar dit jaar hebben de weergoden de Desertlions een fikse hak gezet: reeds van in de maand april zaten we vol (on-)geduld te wachten op volle regenputten om onze brandweerwagen te vullen. De Dender is wel vlakbij maar we wilden het risico niet lopen om voor de eerste vulling al te veel modder en slijk aan te zuigen wat zeker niet denkbeeldig was gezien ook daar de lage waterstand. Maar zie ... afgelopen week werden onze gebeden blijkbaar gehoord en kreeg onze streek een paar fikse regenbuien met als gevolg: volle regenputten!
Toen we dit weekend uiteindelijk met veel spanning onze Wasterlaine hoge
drukpomp wouden opstarten kwamen we tijdens het voorvullen en ontluchten tot de verontrustende vaststelling
dat de aanzuigpomp lekte. Blijkbaar had iemand in het verleden de pomp vergeten te ledigen waardoor in de winter het pompdeksel stuk gevroren was. Bovendien werd het een hele klus om dit dekselse deksel van het pomphuis te verwijderen.
Alhoewel dit een fikse domper is moesten we verder om de centrale pomp en de hogedruk pomp te testen en besloten we de tank dan maar met de dompeldomp te vullen. Rapper gezegd dan gedaan want het duurde uiteindelijk een ganse dag om zo'n 2500 liter water over te hevelen.
En dan ... kwam de tweede domper. De aandrijfas van de centrale pomp wordt aangedreven door, middels een pneumatische schakelaar, aan te grijpen op de versnellingsdoos van de vrachtwagen. Achteraan de wagen kan de pomp eveneens, met een mechanische hendel, in of uitgeschakeld worden en deze hendel weigert alle dienst . Verder dan wat onheilspellend geratel van het net niet inschakelen kwamen we niet. Oorzaak vooralsnog onbekend dus dat wordt een nachtje piekeren ... op z'n minst.
Hoe dan ook, de eerste zorg betreft het aluminium deksel van de aanzuigpomp. Liever dan lassen zouden we graag een vervangexemplaar op de kop willen tikken (figuurlijk hé ). Na een hondertal telefoontjes in "het milieu" is de jacht open maar toch deden we nog graag ook nog een extra oproep via deze weg.
Dringend gezocht:
Spread the word please.
23-07-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
15-06-2017
Buzzy lions.
Weekend betekent voor een Desertlion meestal werken; extra werken. En toch meen ik te weten dat ze er allen naar uitkijken. Ondanks het labeur is het ook een plaats van ontmoeting van mensen van allerlei slag en achtergrond. Durf het gerust een sociaal gebeuren te noemen.
Met Alain als centrale figuur is dat ook niet verwonderlijk: sociaal geëngageerd, een knobbel in de mechanica en zelf altijd bereidwillig. Dat laatste werkt ook wederkerig en wie zich vrij kan maken gaat dan ook graag een handje helpen. En dan kom je tot situaties waarbij een computerprogrammeur de injectoren van de dieselmotor vervangt, een schilder een metalen inzetstukken voor carrosseriewerk vervaardigd en andere schijnbaar onmogelijke combinaties maar onder de deskundige leiding van de chef-werkplaats komen alle werken tot een goed einde.
Een impressie van een dagje klussen in Deserlions-garage:
En uiteraard dient er ook af en toe getest te worden (met de staat van de Tadjiekse wegen in het achterhoofd):
15-06-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
01-06-2017
Soortgenoten.
Typisch kenmerken aan levende soorten is dat ze vaak samen waar te nemen zijn. Zoogdieren allerhande leven vaak in sociale groepen samen en de mens vormt daar geen uitzondering op. Ik hoor het u al denken, tja, wat had je nu gedacht met zn 9 miljard op deze kleine aardkloot .... Maar wat ik bedoel is dat mensen vaak rond een gemeenschappelijke interesse groepen gaan vormen met de interesse als hechtmiddel. En dat blijkt ook voor pompiers niet anders te zijn.
Zo namen we deel aan aan het oldtimer treffen voor brandweerwagens in Ninove. Algauw raakten we aan de praat met alle anderen en gingen op pad met de wagens. Met zon gezellige knalrode/oranje vrachtwagen loop je natuurlijk sowieso in de kijker maar dat op zich doet eigenlijk onrecht aan de werkelijk unieke pareltjes die de liefhebbers er met hart en ziel van gemaakt hebben. Neemt u zelf een kijkje bij onderstaande fotos (en bij uitbreiding in ons foto-album dat u HIER kan inkijken).
01-06-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
14-05-2017
Opsporing verzocht!
Al vrij snel hadden we gemerkt dat er iets niet pluis was met de stabilisator stang. Het geringste putje in het wegdek stond garant voor heel wat kabaal in het vooronder. Nader onderzoek leerde dat de rubbers waarin de stabilisatorstang opgehangen is (of liever 'was') geheel verdwenen waren.
Gelukkig geen grote kost gezien de rubbers vrij gemakkelijk konden nagemaakt worden uit een rubberen slang. Desalniettemin toch al gauw een dagje sleutelen.
ps: mocht u de ontbrekende rubbers alsnog vinden, u hoeft ze niet meer aan te geven .
14-05-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
10-04-2017
Slaapkamer?
De brandweerwagen zal de rit van Ninove naar Duchanbe, grofweg zo'n 8000 Km, op eigen kracht moeten afleggen. Bovendien zal hij zijn bestuurders ook het nodige comfort gedurende de gehele trip moeten verschaffen en daar hoort natuurlijk slaapgelegenheid bij.
De eerste ruimte zal voorzien worden bij de achterbanken in de bestuurderscabine. Een tweede vertrek werd ingericht in de ruimte tussen de cabine en de ketel. Hiervoor moest deze ruimte natuurlijk vrijgemaakt worden en voorzien worden van verlichting, moegelijkheden voor het opladen van elektronicaspul en een alarmsysteem tegen inbraak.
Dat er soms nachtelijke uren geklopt worden in de Desertlions garage zal al lang niemand meer verbazen .
10-04-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
27-03-2017
Operatie compressor.
Onze eerste zorg is de compressor die ons met zijn kloppend geluid nogal wat zorgen baart. Immers, als de compressor begeeft komt de brandweerwagen muurvast te staan gezien de remmen niet meer opengeduwd kunnen worden. Een redelijk genante situatie als je midden op een autoweg rijdt of ... als je aan je stamkroeg wilt vertrekken . Redenen genoeg voor een dringende interventie.
Intussen werd ook duidelijk dat er iets niet in de haak zit met de koeling van de motor. Deze blijft met zijn amper 50° beduidend onder de normale werkingstemperatuur van zo'n 90°. Dit wordt een nieuw aandachtspunt voor de komende weken.
27-03-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
16-03-2017
Eerste status overzicht.
Voor het eerst in de geschiedenis van de Desertlions staat er sinds kort een heuse brandweerwagen in de Desertlions garage. Niet omdat er in de garage overmatige rookontwikkeling of een overstroming was, wel als project voertuig voor de missie van 2017.
Het betreft een Renault Midliner 9 ton. De opbouw werd gedaan door de firma Somatie en betreft een tank met een inhoud van 2400 liter, een hoge- en lage druk pomp met 2 oprolslangen en lansen en bergvakken allerhande voor brandblusser, brandweer gereedschap en een reeks verstralers.
Zowel de motor als het elektrische gedeelte zijn aan een revisie toe. Voor wat betreft de tank en het pomp gedeelte zijn we vooralsnog in het ongewisse. Testen zullen moeten uitwijzen in welke staat ze zich bevinden en of er al dan niet herstellingen of revisies zullen nodig zijn. Al gauw kwamen enkele gebreken aan het licht: de stabilisatorstang van de voortrein zat volledig los in zijn ophanging wat het nodige gebonk opleverde tijdens het rijden. Ook de compressor, nodige voor de luchtdruk remmen, maakte een kloppend geluid en verdiende enige aandacht. Doordat de startbatterijen steeds verder ontladen geraakten werd ook de alternator een aandachtspunt. Geen onoverkomelijke problemen voor onze Desertlions-garage maar niettemin staan zulke defecten garant voor het spenderen van extra tijd en geld.
16-03-2017 om 00:00
geschreven door Webbie
13-02-2017
Van Dromen & Opportuniteiten.
Vele mensen
hebben dromen; slechts enkelingen verwezenlijken hun dromen. Zou verwezenlijken
dan moeilijker zijn dan dromen? Ongetwijfeld! Bovendien is de escalatie van
droom naar verwezenlijking niet uitsluitend afhankelijk van de eigen wil. Sommige
vereisten om de droom kunnen waar te maken kunnen wel eens hééél hardnekkig
zijn.
En dit was
er zo eentje. Alain droomt er al jaren van een brandweerwagen te schenken aan
de locale bevolking van de dorpen rond Duchanbe waar een oude brandweerwagen
een welgekomen hulp aan de locale bevolking zou zijn. Immers, alvorens een
brandweerwagen uit de grote steden de afgelegen dorpen bereikt rest er meestal
nog weinig te blussen.
Hij was dan
ook maanden in onderhandeling met de bevoegde instanties om de afgeschreven
brandweerwagen van de Ninoofse brandweer te bemachtigen maar de deal is
uiteindelijk niet doorgegaan en de brandweerwagen werd zonder ons te melden
aangeboden op een openbare verkoop en verkocht aan de hoogstbiedende handelaar.
Maar zie, ... begin dit jaar deed zich een uitstekende kans voor een degelijke
halfzware tankwagen met pompinstallatie in handen te krijgen.
Alain heeft deze opportuniteit met beide handen vastgegrepen en zo kan hij
alweer een nieuwe droom naar de verwezenlijking leiden al zal daar ook nog wel
wat lijden aan te pas komen
En
voor u
beste lezer, hebben wij ook een opportuniteit: met deze blog willen we
deelgenoot maken bij het verwezenlijken van een droom; een fel oranje
droom ditmaal.
Trouwe lezers, 'volgers' hebben nu eenmaal een ander sociaal medium, kennen na 11 (elf!)
jaar het concept al (en anders moet u zeker ook onze vorige blogs eens
doornemen (zie rechtermarge)): een verhaallijn van bij de
voorbereidingen met alle mee- en tegenvallers evenals een dag aan dag
reisverslag vanaf de dag van vertrek tot en met de finale
verwezenlijking van de droom. Van een opportuniteit gesproken.