Onze gesteunde projecten













Bezoek onze gouden sponsors!

Bezoek onze sponsors!
Adviesbureau Walravens
Albertlaan 200
9400 Ninove

 

 


Houtbewerkingsmachines
Steenstraat 12
9402 Meerbeke-Ninove

 

 


Braem
Handzaamse Nieuwstraat 7
8610 HANDZAME

 

 


Transport Lemaire
Ternat 225
Meerbeke/Ninove B-9402

 

 


Bakkerij "Brood & zo"
Ternat 255
Meerbeke/Ninove B-9402

 

 


Taverne De Kroon
Krepelstraat 109
9400 Denderwindeke

 

 


Patisserie - bakkerij Van Herrewegen
Geraardsbergsesteenweg 316
9404 Aspelare

 

 



Café Oud Withuis

 

 


Moto's Van Rossom
Edingsesteenweg 416
9400 Denderwindeke



Dakwerken
VANDENBRANDE & Co

Wallestraat, 64
9506 Waarbeke



Hoorcentrum Amplifon
Biezenstraat, 5
9400 Ninove



Eet- & praatkaffee
Edingsesteenweg, 421
9400 Denderwindeke (Ninove)



Herlinckhovestraat 1
9400 Ninove



Dierenoppas ANGELINA
Flierendries 3
9400 Ninove (Denderwindeke)
0477/03.48.30



Désiré de Bodtkaai 21
9400 Ninove






Coupure Links 625
9000 GENT



Rijden en restaureren klassieke motorfietsen



Ninoptics
Brusselstraat, 64
9400 Ninove



Drankencentrale Malfroidt
Oude Kaai, 34
9400 Ninove



Bouwmaterialen
Nederwijk - Oost 281 (zone II)
9400 Ninove


 

 

U kunt ons kosteloos steunen
door gebruik te maken van onze
Trooper pagina voor al uw online aankopen:

 

 

Desertlions goes Tajikistan 2017 - 2018

27-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pompiers zonder … elektriciteit.

“Een ongeluk komt nooit alleen”; een gezegde dat de Desertlions intussen volmondig kunnen beamen. Wat eerst leek op een vrij banale operatie, het vernieuwen van een paar rubberslangen van de binnenradiator, draaide alweer uit op een helse klus.

U moet weten dat deze kleine radiator zich binnen de cabine bevindt (om de binnenruimte ‘s winters te verwarmen) en toegankelijk is via het dashboard. Echter, de lengte van de bedrading van het dashboard was nogal aan de krappe kant mede door de talrijke modificaties van de verschillende brandweerkorpsen doorheen de jaren die "hun" bedrading aan de oorspronkelijke bedrading hadden vastgemaakt. Voelt u hem al komen?

Ja hoor, een deel van de bedrading kwam lost bij het nochtans voorzichtig optillen van het dashboard. Tientallen draaduiteinden die “ergens” thuishoorden op een schakelaar of controlelampje hingen los in het dashboard. Leuk is anders en een gemakkelijke oplossing is ver weg. De enige goede oplossing bestond erin alle losse draden na te meten met behulp van multimeters en testlampjes. Geen zwaar werk maar alweer twee dagen tijd aan gespendeerd.




We maakten van de gelegenheid gebruik om ook de werklampen van de brandweerwagen te vervangen. De originele werklampen dateren immers nog uit de vorige eeuw (letterlijk)! Oogt niet alleen netjes maar staat tevens garant voor een lang leven bij de hulpdiensten in Tadjikistan.


27-07-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


23-07-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pompiers zonder ... water.
Het is niet dat de Desertlions waterratten zijn maar dit jaar hebben de weergoden de Desertlions een fikse hak gezet: reeds van in de maand april zaten we vol (on-)geduld te wachten op volle regenputten om onze brandweerwagen te vullen. De Dender is wel vlakbij maar we wilden het risico niet lopen om voor de eerste vulling al te veel modder en slijk aan te zuigen wat zeker niet denkbeeldig was gezien ook daar de lage waterstand. Maar zie ... afgelopen week werden onze gebeden blijkbaar gehoord en kreeg onze streek een paar fikse regenbuien met als gevolg: volle regenputten! Razz


Toen we dit weekend uiteindelijk met veel spanning onze Wasterlaine hoge drukpomp wouden opstarten kwamen we tijdens het voorvullen en ontluchten tot de verontrustende vaststelling dat de aanzuigpomp lekte. Blijkbaar had iemand in het verleden de pomp vergeten te ledigen waardoor in de winter het pompdeksel stuk gevroren was. Bovendien werd het een hele klus om dit dekselse deksel Evil or Very Mad van het pomphuis te verwijderen.


Alhoewel dit een fikse domper is moesten we verder om de centrale pomp en de hogedruk pomp te testen en besloten we de tank dan maar met de dompeldomp te vullen. Rapper gezegd dan gedaan want het duurde uiteindelijk een ganse dag om zo'n 2500 liter water over te hevelen.

En dan ... kwam de tweede domper. De aandrijfas van de centrale pomp wordt aangedreven door, middels een pneumatische schakelaar, aan te grijpen op de versnellingsdoos van de vrachtwagen. Achteraan de wagen kan de pomp eveneens, met een mechanische hendel, in of uitgeschakeld worden en deze hendel weigert alle dienst Sad. Verder dan wat onheilspellend geratel van het net niet inschakelen kwamen we niet. Oorzaak vooralsnog onbekend dus dat wordt een nachtje piekeren ... op z'n minst.


Hoe dan ook, de eerste zorg betreft het aluminium deksel van de aanzuigpomp. Liever dan lassen zouden we graag een vervangexemplaar op de kop willen tikken (figuurlijk hé Wink). Na een hondertal telefoontjes in "het milieu" is de jacht open maar toch deden we nog graag ook nog een extra oproep via deze weg.

Dringend gezocht:

  
Spread the word please.

23-07-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


15-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buzzy lions.
Weekend betekent voor een Desertlion meestal werken; extra werken. En toch meen ik te weten dat ze er allen naar uitkijken. Ondanks het labeur is het ook een plaats van ontmoeting van mensen van allerlei slag en achtergrond. Durf het gerust een sociaal gebeuren te noemen.

Met Alain als centrale figuur is dat ook niet verwonderlijk: sociaal geëngageerd, een knobbel in de mechanica en zelf altijd bereidwillig. Dat laatste werkt ook wederkerig en wie zich vrij kan maken gaat dan ook graag een handje helpen. En dan kom je tot situaties waarbij een computerprogrammeur de injectoren van de dieselmotor vervangt, een schilder een metalen inzetstukken voor carrosseriewerk vervaardigd en andere schijnbaar onmogelijke combinaties maar onder de deskundige leiding van de chef-werkplaats komen alle werken tot een goed einde.

Een impressie van een dagje klussen in Deserlions-garage:
 
  

  

  

En uiteraard dient er ook af en toe getest te worden (met de staat van de Tadjiekse wegen in het achterhoofd):



15-06-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


01-06-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Soortgenoten.
Typisch kenmerken aan levende soorten is dat ze vaak samen waar te nemen zijn. Zoogdieren allerhande leven vaak in sociale groepen samen en de mens vormt daar geen uitzondering op. Ik hoor het u al denken, “tja, wat had je nu gedacht met z’n 9 miljard op deze kleine aardkloot ...”.  Maar wat ik bedoel is dat mensen vaak rond een gemeenschappelijke interesse groepen gaan vormen met de interesse als hechtmiddel. En dat blijkt ook voor pompiers niet anders te zijn.

Zo namen we deel aan aan het oldtimer treffen voor brandweerwagens in Ninove. Algauw raakten we aan de praat met alle anderen en gingen op pad met de wagens. Met zo’n gezellige knalrode/oranje vrachtwagen loop je natuurlijk sowieso in de kijker maar dat op zich doet eigenlijk onrecht aan de werkelijk unieke pareltjes die de liefhebbers er met hart en ziel van gemaakt hebben. Neemt u zelf een kijkje bij onderstaande foto’s (en bij uitbreiding in ons foto-album dat u HIER kan inkijken).









01-06-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


14-05-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opsporing verzocht!
Al vrij snel hadden we gemerkt dat er iets niet pluis was met de stabilisator stang. Het geringste putje in het wegdek stond garant voor heel wat kabaal in het vooronder. Nader onderzoek leerde dat de rubbers waarin de stabilisatorstang opgehangen is (of liever 'was') geheel verdwenen waren.



Gelukkig geen grote kost gezien de rubbers vrij gemakkelijk konden nagemaakt worden uit een rubberen slang. Desalniettemin toch al gauw een dagje sleutelen.



ps: mocht u de ontbrekende rubbers alsnog vinden, u hoeft ze niet meer aan te geven Wink .



14-05-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


10-04-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Slaapkamer?
De brandweerwagen zal de rit van Ninove naar Duchanbe, grofweg zo'n 8000 Km, op eigen kracht moeten afleggen. Bovendien zal hij zijn bestuurders ook het nodige comfort gedurende de gehele trip moeten verschaffen en daar hoort natuurlijk slaapgelegenheid bij.

De eerste ruimte zal voorzien worden bij de achterbanken in de bestuurderscabine. Een tweede vertrek werd ingericht in de ruimte tussen de cabine en de ketel. Hiervoor moest deze ruimte natuurlijk vrijgemaakt worden en voorzien worden van verlichting, moegelijkheden voor het opladen van elektronicaspul en een alarmsysteem tegen inbraak.


Dat er soms nachtelijke uren geklopt worden in de Desertlions garage zal al lang niemand meer verbazen Cool .

10-04-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


27-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operatie compressor.
Onze eerste zorg is de compressor die ons met zijn kloppend geluid nogal wat zorgen baart. Immers, als de compressor begeeft komt de brandweerwagen muurvast te staan gezien de remmen niet meer opengeduwd kunnen worden. Een redelijk genante situatie als je midden op een autoweg rijdt Shocked  of ... als je aan je stamkroeg wilt vertrekken Laughing. Redenen genoeg voor een dringende interventie.

 

Intussen werd ook duidelijk dat er iets niet in de haak zit met de koeling van de motor. Deze blijft met zijn amper 50° beduidend onder de normale werkingstemperatuur van zo'n 90°. Dit wordt een nieuw aandachtspunt voor de komende weken.


27-03-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


16-03-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste status overzicht.
Voor het eerst in de geschiedenis van de Desertlions staat er sinds kort een heuse brandweerwagen in de Desertlions garage. Niet omdat er in de garage overmatige rookontwikkeling of een overstroming was, wel als project voertuig voor de missie van 2017.


Het betreft een Renault Midliner 9 ton. De opbouw werd gedaan door de firma Somatie en betreft een tank met een inhoud van 2400 liter, een hoge- en lage druk pomp met 2 oprolslangen en lansen en bergvakken allerhande voor brandblusser, brandweer gereedschap en een reeks verstralers.


Zowel de motor als het elektrische gedeelte zijn aan een revisie toe. Voor wat betreft de tank en het pomp gedeelte zijn we vooralsnog in het ongewisse. Testen zullen moeten uitwijzen in welke staat ze zich bevinden en of er al dan niet herstellingen of revisies zullen nodig zijn.
Al gauw kwamen enkele gebreken aan het licht: de stabilisatorstang van de voortrein zat volledig los in zijn ophanging wat het nodige gebonk opleverde tijdens het rijden. Ook de compressor, nodige voor de luchtdruk remmen, maakte een kloppend geluid en verdiende enige aandacht. Doordat de startbatterijen steeds verder ontladen geraakten werd ook de alternator een aandachtspunt. Geen onoverkomelijke problemen voor onze Desertlions-garage maar niettemin staan zulke defecten garant voor het spenderen van extra tijd en geld.



16-03-2017 om 00:00 geschreven door Webbie


13-02-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van Dromen & Opportuniteiten.

Vele mensen hebben dromen; slechts enkelingen verwezenlijken hun dromen. Zou verwezenlijken dan moeilijker zijn dan dromen? Ongetwijfeld! Bovendien is de escalatie van droom naar verwezenlijking niet uitsluitend afhankelijk van de eigen wil. Sommige vereisten om de droom kunnen waar te maken kunnen wel eens hééél hardnekkig zijn.

En dit was er zo eentje. Alain droomt er al jaren van een brandweerwagen te schenken aan de locale bevolking van de dorpen rond Duchanbe waar een oude brandweerwagen een welgekomen hulp aan de locale bevolking zou zijn. Immers, alvorens een brandweerwagen uit de grote steden de afgelegen dorpen bereikt rest er meestal nog weinig te blussen.

Hij was dan ook maanden in onderhandeling met de bevoegde instanties om de afgeschreven brandweerwagen van de Ninoofse brandweer te bemachtigen maar de deal is uiteindelijk niet doorgegaan en de brandweerwagen werd zonder ons te melden aangeboden op een openbare verkoop en verkocht aan de hoogstbiedende handelaar. Maar zie, ... begin dit jaar deed zich een uitstekende kans voor een degelijke halfzware tankwagen met pompinstallatie in handen te krijgen.

Alain heeft deze opportuniteit met beide handen vastgegrepen en zo kan hij alweer een nieuwe droom naar de verwezenlijking leiden al zal daar ook nog wel wat lijden aan te pas komen Confused

En voor u beste lezer, hebben wij ook een opportuniteit: met deze blog willen we deelgenoot maken bij het verwezenlijken van een droom; een fel oranje droom ditmaal. Cool

Trouwe lezers, 'volgers' hebben nu eenmaal een ander sociaal medium, kennen na 11 (elf!) jaar het concept al (en anders moet u zeker ook onze vorige blogs eens doornemen (zie rechtermarge)): een verhaallijn van bij de voorbereidingen met alle mee- en tegenvallers evenals een dag aan dag reisverslag vanaf de dag van vertrek tot en met de finale verwezenlijking van de droom. Van een opportuniteit gesproken.Shocked

Opnieuw van harte wel gekomen!

13-02-2017 om 00:00 geschreven door Webbie




Vertaler
Blog als favoriet !

Inhoud blog
  • Joepie !!!!!
  • Mededeling
  • Mededeling
  • Dag 49 - Uzbekistan
  • Dag 48 - Uzbekistan
  • Dag 46 - Uzbekistan - Monyak
  • Dag 44 - Turkmenistan
  • Dag 41 - Turkmenistan: herstel bladveren
  • Dag 40 - Turkmenistan: grens
  • Dag 39 - Iran: naar de grens

    Hoofdpunten blog desertlions5
  • Desertlion on Australian TV
  • Uitnodiging lezing
  • Bookhouse
  • Priscilla!
  • Dag 72 : Mongolië - The last one hundred

    Hoofdpunten blog desertlions4
  • Uitnodiging lezing
  • Desert Lions terug in het land na expeditie - Nieuwsblad
  • Bedankt voor de hartverwarmende reacties!
  • Een nieuw begin
  • Tranen van geluk

    Hoofdpunten blog desertlions3
  • Uitnodiging lezing
  • Update Priscilla
  • Priscilla at work!
  • Powerpoint Presentatie inhuldiging Priscilla
  • Mobile Desertlions-Bookhouse

    Hoofdpunten blog desertlions2
  • Uitnodiging lezing
  • Einde missie = start nieuwe missie
  • Dr Robert Shenk.
  • Filmavond 30/4/2011
  • Film, spectaculaire foto's en een sterk verhaal!

    Hoofdpunten blog desertlions
  • Uitnodiging lezing
  • Afsluiting van het project Gambia
  • In memorium
  • Een avonturier met het hart op de juiste plaats.
  • Film & diapresentatie 28 maart 2009



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs