Volgende week zondag vieren we Moederdag en dit mogen we niet zomaar voorbij laten gaan!
Jammer genoeg zal het dit jaar niet lukken om in de klas iets leuks uit te werken.
Daarom zocht ik naar enkele toffe knutselactiviteiten waarvan ik denk dat ze haalbaar zijn om thuis mee aan de slag te gaan.
Dit zijn enkele ideeën en voel jullie zeker niet verplicht om dit te moeten doen. Hebben jullie andere ideeën of plannen, dan is dit voor mij zeker even goed! Ik wil een leidraad bieden om jullie wat op weg te helpen.
Zijn er nog vragen of opmerkingen i.v.m de verschillende activiteiten, stel ze gerust via What's App of via mail.
Ik ben me er van bewust dat dit voor mij allemaal vanzelfsprekend is maar dat dit niet voor iedereen even gemakkelijk is.
De juffen zochten ook naar een leuk versje. Dit verschijnt later nog op de blog en kan eventueel ook aangeleerd worden.
Dus,... Ik zou toch proberen om die papa's met hun kleuter aan de slag te laten gaan zodat de mama's zondag kunnen genieten van een welverdiende verrassing!
Gelieve de documenten in bijlage aandachtig te lezen en me ten laatste zaterdagmiddag via greetbrouckmans@hotmail.com te laten weten of jullie gebruik wensen te maken van de noodopvang in mei. Alvast bedankt!
In de eerste plaats hoop ik dat iedereen nog gezond is en dat dit ook zo mag blijven! Blijf zeker goed voor elkaar zorgen!
Toch had ik gehoopt om dit berichtje te kunnen beginnen met het thema waar we rond zouden gaan werken na de paasvakantie. Zo jammer!
Graag wil ik nog even dankjewel zeggen voor alle lieve berichtjes, foto's en tekeningen die ik heb mogen ontvangen van jullie! Dit deed veel plezier!
Aangezien we elkaar in april nog niet zullen terugzien wil ik langs deze weg Armando, Liene en Maya al een hele gelukkige verjaardag wensen! Dit vieren we zeker nog wanneer we weer naar school kunnen!
Nog even dit: in bijlage vinden jullie een brief met informatie i.v.m afstandsonderwijs. Indien jullie wensen gebruik te maken van de noodopvang na de paasvakantie mag je me dit steeds laten weten voor zondagavond via greetbrouckmans@hotmail.com
Week van 9 maart t.e.m 13 maart 2020: "Cowboys" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week bespraken we al even wat we in onze klas rond het thema cowboys zouden kunnen doen. De kleuters haalden aan dat ze graag van de poppenhoek een saloon zouden willen maken. Hier gaan we mee van start door een drankenkaart te maken, cactussen te knutselen, tafelkleedjes te stempelen, ...
We staan via het informatieve boek "Cowboys" uitgebreid stil bij het leven van cowboys. We komen te weten dat ze kuddes dieren door de prairie begeleiden, we bespreken hun typische kleding, maken kennis met het leven in een cowboydorp en leren hoe cowboys feest vieren. Er zijn ook heel wat bekende cowboys met speciale namen (bv. Buffalo Bill, Billy the Kid, ...) en ontdekken hoe ze aan die naam komen.
Natuurlijk oefenen we onze act voor het schoolfeest verder in want de grote dag komt dichterbij!
Voor echte cowboys mag lasso gooien geen probleem zijn! Wij proberen om kleine hoepels rond de kop van een stier te gooien.
Vrijdag mag iedereen naar aanleiding van Nationale Pyjamadag in pyjama of onesie naar school komen. Op die manier steken we alle zieke kinderen die via Bednet les volgen in ziekenhuisscholen, psychiatrische centra, revalidatiecentra een hart onder de riem.
-> Leuke materialen i.v.m het thema cowboys zijn zeker welkom in de klas: boekjes, prenten, spelletjes, verkleedkleding, hoefijzers, ...
Week van 2 maart t.e.m 6 maart 2020: themaloze week
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Deze week spelen en werken we niet rond een bepaald thema maar gaat de juf vooral meespelen in de verschillende hoeken van onze klas om op die manier extra spelprikkels te geven, de kleuters te sturen in hun spel, te helpen met het oplossen van problemen, te kijken en luisteren naar waar de interesses uitgaan, ...
De knutselhoek is de hele week open maar er zal niet geknutseld worden in functie van een bepaald thema. De kleuters kiezen helemaal zelf wat ze willen maken en hoe ze dit willen doen (schilderen, gebruik van kosteloos materiaal, knippen en kleven, ...).
Ook proberen we verschillende (gezelschaps)spelletjes te spelen die de ontwikkeling op verschillende domeinen stimuleren (sociale ontwikkeling, rekentaal, rijmen, ruimtelijk inzicht, ...)
We starten, samen met de kleuters van juf Nathalie, met het inoefenen van onze act voor het schoolfeest.
Er wordt dan wel geen thema uitgewerkt maar toch zit deze week boordevol activiteiten!
Week van 17 februari t.e.m 21 februari 2020: "Hoera! We vieren Carnaval!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten het thema met het verhaal "Lou viert Carnaval". Enerzijds is dit een leuk en herkenbaar carnavalsverhaal. Anderzijds toont Lou hoe divers en mooi onze samenleving is. We staan uitgebreid stil bij diversiteit (bv. Lou heeft twee papa's, kleuter in het boek die met een koptelefoon op de speelplaats loopt, verschillende kapsels: ook meisjes met korte haren, het verkleden wordt er niet stereotiep behandeld, ...).
Na het vertellen van het verhaal zullen er in de loop van de week activiteiten zijn die aansluiten bij het verhaal.
Onze winkel verandert in een carnavalswinkel met verkleedkleren, maskers, hoeden, serpentines, gekke brillen, ... Ook richten we een schminkhoekje in met enkele schminkkaarten. Aan ons om elkaar te schminken zoals getekend staat op de kaart.
We halen een confettibak in onze klas. Er moet gezocht worden naar letters om een woord i.v.m Carnaval mee te vormen. Wie heeft als eerste alle letters gevonden en het woord gevormd?
Natuurlijk mogen er ook maskers en andere attributen geknutseld worden.
Vrijdag vieren we Carnaval op school. Iedereen mag die dag verkleed naar school komen. We bouwen een feestje, kijken naar de goochelkunsten van Leonardo en eten poffertjes (aangeboden door het oudercomité). Op het einde van de dag wensen we elkaar een fijne vakantie en genieten we van een weekje verlof.
-> Dinsdag 18 februari zal ik in de voormiddag afwezig zijn wegens bijscholing.
-> Wat mag er nog meegebracht worden i.v.m het thema?
Begin januari werkten we rond het thema 'Noord -en Zuidpool. Het is, omwille van mijn afwezigheid, niet gelukt om dit thema helemaal af te werken. Vandaar dat niet alle kleuters op de foto's te zien zijn. Toch wil ik graag delen wat we wel hebben kunnen doen.
Week van 10 februari t.e.m 14 februari 2020: "Muzikaal sprookje: Peter en de wolf" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten de week met het vieren van de verjaardag van Florien!
Vorige week knutselden we een verteltafel van Peter en de Wolf. Enkele kleuters leerden het verhaal naspelen en toonden dit aan de rest van de klas. Deze week laten we de verteltafel zeker staan zodat ook andere kleuters de kans krijgen om hier mee te spelen. We gaan zelfs nog een stapje verder en proberen dit verhaal ook echt na te spelen (voor wie dit wil): we kiezen een rol, knutselen de belangrijkste decorstukken, spreken af welke verkleedkleding bij welk personage past, ... Als dit alles goed lukt kunnen we misschien wel optreden voor de kleuters van juf Nathalie en/of de kinderen van het eerste leerjaar?
Juf Aline van het Ondersteuningsnetwerk brengt enkele echte instrumenten mee die in het verhaal van Peter en de Wolf te horen zijn. Ouders, oma's, opa's, ... die een instrument bespelen en dit eens aan ons willen komen tonen mogen zeker een seintje geven aan de juf. We maken een muziektafel met verschillende instrumenten en ontdekken dat we ook heel wat gewone dingen als instrument kunnen gebruiken.
We houden een bewegingsmoment waarin de wolf centraal staat.
We sluiten de week af met een quiz i.v.m "Peter en de Wolf".
-> Volgende week vrijdag (21/2) vieren wij Carnaval op school. Iedereen mag zich die dag verkleden! Meer informatie volgt nog!
Week van 3 februari t.e.m 7 februari 2020: "Muzikaal sprookje: Peter en de Wolf" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Peter en de Wolf is een muzikaal sprookje. Dat betekent dat iedereen die in het verhaal voorkomt wordt voorgesteld door een instrument. We bekijken eerst prenten van de verschillende personages met hun instrument. Vervolgens vertelt Bart Peeters a.d.h.v een CD dit sprookje aan ons.
We proberen om een verteltafel van Peter en de Wolf te maken. Dit betekent dat we de nodige materialen (decor) knutselen en de personages bij elkaar zoeken. Dan proberen we, om met enkele kleuters, het verhaal aan de verteltafel na te spelen en misschien kunnen we dit dan wel tonen aan de andere kleuters van de klas....
Tijdens een kringspel experimenteren we met schudeitjes en leggen de klemtoon op muzikale tegenstellingen.
We knutselen een wolvenmasker. Wie wil mag natuurlijk ook een ander personage uit het verhaal knutselen.
Peter en de Wolf is lang niet het enige verhaal waarin een wolf een belangrijke rol speelt. We luisteren ook naar andere wolvenverhalen.
-> Wie thuis leuke materialen heeft i.v.m Peter en de Wolf mag dit zeker meebrengen. Spelletjes, boeken, ... i.v.m wolven zijn ook welkom.