Week van 9 maart t.e.m 13 maart 2020: "Cowboys" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week bespraken we al even wat we in onze klas rond het thema cowboys zouden kunnen doen. De kleuters haalden aan dat ze graag van de poppenhoek een saloon zouden willen maken. Hier gaan we mee van start door een drankenkaart te maken, cactussen te knutselen, tafelkleedjes te stempelen, ...
We staan via het informatieve boek "Cowboys" uitgebreid stil bij het leven van cowboys. We komen te weten dat ze kuddes dieren door de prairie begeleiden, we bespreken hun typische kleding, maken kennis met het leven in een cowboydorp en leren hoe cowboys feest vieren. Er zijn ook heel wat bekende cowboys met speciale namen (bv. Buffalo Bill, Billy the Kid, ...) en ontdekken hoe ze aan die naam komen.
Natuurlijk oefenen we onze act voor het schoolfeest verder in want de grote dag komt dichterbij!
Voor echte cowboys mag lasso gooien geen probleem zijn! Wij proberen om kleine hoepels rond de kop van een stier te gooien.
Vrijdag mag iedereen naar aanleiding van Nationale Pyjamadag in pyjama of onesie naar school komen. Op die manier steken we alle zieke kinderen die via Bednet les volgen in ziekenhuisscholen, psychiatrische centra, revalidatiecentra een hart onder de riem.
-> Leuke materialen i.v.m het thema cowboys zijn zeker welkom in de klas: boekjes, prenten, spelletjes, verkleedkleding, hoefijzers, ...
Week van 2 maart t.e.m 6 maart 2020: themaloze week
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Deze week spelen en werken we niet rond een bepaald thema maar gaat de juf vooral meespelen in de verschillende hoeken van onze klas om op die manier extra spelprikkels te geven, de kleuters te sturen in hun spel, te helpen met het oplossen van problemen, te kijken en luisteren naar waar de interesses uitgaan, ...
De knutselhoek is de hele week open maar er zal niet geknutseld worden in functie van een bepaald thema. De kleuters kiezen helemaal zelf wat ze willen maken en hoe ze dit willen doen (schilderen, gebruik van kosteloos materiaal, knippen en kleven, ...).
Ook proberen we verschillende (gezelschaps)spelletjes te spelen die de ontwikkeling op verschillende domeinen stimuleren (sociale ontwikkeling, rekentaal, rijmen, ruimtelijk inzicht, ...)
We starten, samen met de kleuters van juf Nathalie, met het inoefenen van onze act voor het schoolfeest.
Er wordt dan wel geen thema uitgewerkt maar toch zit deze week boordevol activiteiten!
Week van 17 februari t.e.m 21 februari 2020: "Hoera! We vieren Carnaval!"
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten het thema met het verhaal "Lou viert Carnaval". Enerzijds is dit een leuk en herkenbaar carnavalsverhaal. Anderzijds toont Lou hoe divers en mooi onze samenleving is. We staan uitgebreid stil bij diversiteit (bv. Lou heeft twee papa's, kleuter in het boek die met een koptelefoon op de speelplaats loopt, verschillende kapsels: ook meisjes met korte haren, het verkleden wordt er niet stereotiep behandeld, ...).
Na het vertellen van het verhaal zullen er in de loop van de week activiteiten zijn die aansluiten bij het verhaal.
Onze winkel verandert in een carnavalswinkel met verkleedkleren, maskers, hoeden, serpentines, gekke brillen, ... Ook richten we een schminkhoekje in met enkele schminkkaarten. Aan ons om elkaar te schminken zoals getekend staat op de kaart.
We halen een confettibak in onze klas. Er moet gezocht worden naar letters om een woord i.v.m Carnaval mee te vormen. Wie heeft als eerste alle letters gevonden en het woord gevormd?
Natuurlijk mogen er ook maskers en andere attributen geknutseld worden.
Vrijdag vieren we Carnaval op school. Iedereen mag die dag verkleed naar school komen. We bouwen een feestje, kijken naar de goochelkunsten van Leonardo en eten poffertjes (aangeboden door het oudercomité). Op het einde van de dag wensen we elkaar een fijne vakantie en genieten we van een weekje verlof.
-> Dinsdag 18 februari zal ik in de voormiddag afwezig zijn wegens bijscholing.
-> Wat mag er nog meegebracht worden i.v.m het thema?
Begin januari werkten we rond het thema 'Noord -en Zuidpool. Het is, omwille van mijn afwezigheid, niet gelukt om dit thema helemaal af te werken. Vandaar dat niet alle kleuters op de foto's te zien zijn. Toch wil ik graag delen wat we wel hebben kunnen doen.
Week van 10 februari t.e.m 14 februari 2020: "Muzikaal sprookje: Peter en de wolf" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We starten de week met het vieren van de verjaardag van Florien!
Vorige week knutselden we een verteltafel van Peter en de Wolf. Enkele kleuters leerden het verhaal naspelen en toonden dit aan de rest van de klas. Deze week laten we de verteltafel zeker staan zodat ook andere kleuters de kans krijgen om hier mee te spelen. We gaan zelfs nog een stapje verder en proberen dit verhaal ook echt na te spelen (voor wie dit wil): we kiezen een rol, knutselen de belangrijkste decorstukken, spreken af welke verkleedkleding bij welk personage past, ... Als dit alles goed lukt kunnen we misschien wel optreden voor de kleuters van juf Nathalie en/of de kinderen van het eerste leerjaar?
Juf Aline van het Ondersteuningsnetwerk brengt enkele echte instrumenten mee die in het verhaal van Peter en de Wolf te horen zijn. Ouders, oma's, opa's, ... die een instrument bespelen en dit eens aan ons willen komen tonen mogen zeker een seintje geven aan de juf. We maken een muziektafel met verschillende instrumenten en ontdekken dat we ook heel wat gewone dingen als instrument kunnen gebruiken.
We houden een bewegingsmoment waarin de wolf centraal staat.
We sluiten de week af met een quiz i.v.m "Peter en de Wolf".
-> Volgende week vrijdag (21/2) vieren wij Carnaval op school. Iedereen mag zich die dag verkleden! Meer informatie volgt nog!
Week van 3 februari t.e.m 7 februari 2020: "Muzikaal sprookje: Peter en de Wolf" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Peter en de Wolf is een muzikaal sprookje. Dat betekent dat iedereen die in het verhaal voorkomt wordt voorgesteld door een instrument. We bekijken eerst prenten van de verschillende personages met hun instrument. Vervolgens vertelt Bart Peeters a.d.h.v een CD dit sprookje aan ons.
We proberen om een verteltafel van Peter en de Wolf te maken. Dit betekent dat we de nodige materialen (decor) knutselen en de personages bij elkaar zoeken. Dan proberen we, om met enkele kleuters, het verhaal aan de verteltafel na te spelen en misschien kunnen we dit dan wel tonen aan de andere kleuters van de klas....
Tijdens een kringspel experimenteren we met schudeitjes en leggen de klemtoon op muzikale tegenstellingen.
We knutselen een wolvenmasker. Wie wil mag natuurlijk ook een ander personage uit het verhaal knutselen.
Peter en de Wolf is lang niet het enige verhaal waarin een wolf een belangrijke rol speelt. We luisteren ook naar andere wolvenverhalen.
-> Wie thuis leuke materialen heeft i.v.m Peter en de Wolf mag dit zeker meebrengen. Spelletjes, boeken, ... i.v.m wolven zijn ook welkom.
Week van 13 januari t.e.m 17 januari 2020: "De Noord -en Zuidpool" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We weten nu al dat ijsberen op de Noordpool wonen en pinguïns op de Zuidpool. Maar hoe komt het dat die dieren daar kunnen overleven en het zo fijn vinden om daar te wonen? En wat is het poollicht? Filmpjes en informatieve boekjes vertellen ons meer.
Vorige week maakten we al een Noordpoolhoek met een iglo. We tekenden vissen (met aan de onderkant punten) die we kunnen opvissen en dan laten drogen op het droogrek zoals echte eskimo's dat doen. Ook mochten we skiën op houten skilatten. Deze week worden we onderzoekers in onze Noordpoolhoek en meten we de dieren (knuffels) die in deze hoek aanwezig zijn.
We werken ook verder aan onze iglo's die we maken van kleine isomo blokjes en knutselen ijsberen en pinguïns in alle soorten en formaten. Wie thuis nog een lege doorschijnende plastic fles heeft mag ze zeker meebrengen.
Door middel van enkele proefjes leren we de eigenschappen van ijs beter kennen.
De juf brengt grote ijsblokken mee waarin kleine prulletjes verstopt zitten. Aan ons om ze met hamer en beitel eruit te krijgen.
-> Mag ik nog eens vragen om koekjes en dergelijke THUIS al uit de verpakking te halen. Ook plastieken flesjes laten we THUIS!
-> Een datum om alvast te noteren: 21 maart 2020 is het schoolfeest van de kleuterschool.
Voor de kerstvakantie werd een brief meegegeven waarin gevraagd werd om verpakkingen van koekjes en dergelijke THUIS te laten. Concreet betekent dit dat de koekjes thuis al uit de verpakking genomen worden en in een gepast doosje meegebracht worden.
Plastieken flesjes laten we ook thuis. We proberen om onze drank zoveel mogelijk in een (lekvrije) drinkbeker mee naar school te brengen. Drank in een brikje (chocomelk, appelsap, fruitsap, ...) mag wel zo meegebracht worden.
Alle doosjes, potjes, drinkbekers, ... van een naam voorzien a.u.b!
Week van 6 januari t.e.m 10 januari 2020: "De Noord -en Zuidpool" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Allereerst wensen we elkaar een gelukkig nieuwjaar en mogen we onze ervaringen en belevenissen van in de kerstvakantie aan elkaar vertellen. Ook hangen we de scheurkalender van het nieuwe jaar op en merken dat 6 januari al een "speciale" dag is: Driekoningen!
Tijdens een gesprek mogen we zelf vertellen wat we al weten over de Noord -en Zuidpool. Vervolgens maken we onze poppenhoek helemaal leeg en maken er een Noord -en Zuidpoolhoek van.
We krijgen de kans om met kleine isomo blokjes een iglo te bouwen. Het meten komt uitgebreid aan bod. Ook op de mat proberen we een iglo te bouwen maar dan met frietbakjes.
We leren het pinguïnlied van kapitein Winokio.
-> Volgende materialen i.v.m de Noord -en Zuidpool zijn welkom:
- pluchen knuffels zoals ijsberen, pinguïns, zeehonden, orka's, walvissen, ...
- prentenboeken en informatieve boeken i.v.m dit thema
- gezelschapsspelletjes met ijsberen, pinguïns, ...
Week van 16 december t.e.m 20 december 2019: "Op weg naar Kerstmis" (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Vorige week vertelde de juf al een stuk van het kerstverhaal. Deze week luisteren we naar de laatste twee stukken: de herders komen op bezoek en ook de drie koningen komen Jezus bewonderen.
We leren een Nieuwjaarsversje. Maar wat is dat eigenlijk, Nieuwjaar? Waarom vieren de mensen dan feest?
Ook maken we nog lekkere kerstkoekjes klaar. Deze zullen uitgedeeld worden tijdens de kerstviering in de kerk (donderdag in de namiddag).
Woensdag mag iedereen een zak met naam erop meebrengen zodat we de werkjes van de afgelopen trimester kunnen inpakken om mee naar huis te geven.
Vrijdag vieren we Kerstmis in de klas en daar horen natuurlijk toch ook wel cadeautjes bij. Vergeet zeker niet om een cadeautje van maximum 3 euro mee te brengen. We brengen best iets mee wat geschikt is voor een jongen en meisje. Voor mee info: zie reeds meegegeven brief.
Ook vieren we feest voor de laatste jarigen van 2019! Hiep hiep hoera voor Matteo en voor de juf!
IK WENS AL MIJN KAPOENEN EN HUN OUDERS GEZELLIGE KERSTDAGEN EN EEN SPETTEREND 2020!
Week van 9 december t.e.m 13 december 2019: "Op weg naar Kerstmis" (week 1)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
We mogen het tweede kaarsje op onze adventskrans aansteken.
We halen een spar in onze klas en komen a.d.h.v een filmpje te weten dat er enkele verschillen zijn tussen een den en spar. Daarna is het tijd om van onze spar een echte kerstboom te maken.
Dinsdag spelen de juffen het verhaal "Vrolijk Kerstfeest, Paultje" na. Dit verhaal sluit aan bij onze omgekeerde adventsactie. Paultje, het konijn, geeft tijdens de koude winterdagen een deel van de voorraad aan de dieren uit het bos. Ook wij geven tijdens de adventsperiode iedere week iets aan mensen die het minder goed hebben. In de namiddag komt de verantwoordelijke van "Zonder honger naar bed" kort vertellen wat er met al onze ingezamelde etenswaren zal gebeuren, hoe ze verdeeld worden, ...
We richten, met de feestdagen in het vooruitzicht, een wenskaartenhoek in. Hier mogen we wenskaarten naar elkaar schrijven met leuke kerst -en nieuwsjaarsboodschappen op en we versieren ons kaartje met allerhande kerstprulletjes (glitters, stickers, stempels, ...). Wie thuis nog kerstkaarten, kerststickers, plakbandjes, kerstglitters, ... heeft die wij mogen gebruiken mag ze zeker meebrengen.
De winkel verandert in een kerstwinkel met ballen, slingers, kaarsen en andere attributen. Begrippen als dik-dun, lang-kort, breed-smal, ... komen aan bod.
We luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal. Maria krijgt bezoek van de engel Gabriël. Hij komt belangrijk nieuws brengen. Maria zal een kindje krijgen. Dolgelukkig gaat ze naar Elizabeth om haar het goede nieuws te vertellen. En dan wordt het kindje geboren ...
Gedurende de ganse week werken we aan ons kerstcadeautje. Wat het precies zal worden blijft nog even een verrassing!
Maandag vieren we feest voor Marie. Zij werd afgelopen weekend 5 jaar! Woensdag is het de beurt aan Cyriel!
Foto's prentenboek 'SOS Stoomboot' (de Spiekpietjes)
Foto 1: We vonden in onze klas een fles met een briefje erin. Probleem: hoe krijgen we dit briefje uit de fles? De kleuters denken ZELF na en komen tot de oplossing om de fles met een hamer stuk te slaan. Maar dan liggen alle glasscherven op de mat. We leggen de fles in een kom en slaan ze dan stuk met een hamer. Het briefje was van Sinterklaas en zwarte Piet om te vertellen dat de stoomboot stuurloos was. Een schroefje van de stoommotor is in een lange buis gevallen. De stoomboot kan niet meer varen!
Foto 2: Door het stilvallen van de stoommotor zijn alle pakjes uit de rekken gevallen. Sinterklaas vroeg zich af hoe hij dit moest oplossen. De kleuters lieten hem via een brief weten dat Sinterklaas de pakjes moest sorteren. De kleuters kozen ervoor om te sorteren via letter.
Foto 3: Maar hoe kon Sinterklaas met een stuurloze stoomboot dan aan land geraken? We sorteerden voertuigen bij de landpiet, de zeepiet en de vliegpiet. De kleuters lieten hun fantasie de vrije loop en vonden dat Sinterklaas heel veel dolfijnen met een touw aan zijn boot moest vastmaken. De dolfijnen trekken de stoomboot tot aan het land (zie tekening).
Foto 4: We gaven Sinterklaas een schroef waarvan we dachten dat deze zou passen in de stoommotor. Jammer genoeg was het niet de juiste schroef. Dus moest de echte schroef gewoon uit de buis raken. Weer iets om over na te denken. Sinterklaas stuurde ons ongeveer dezelfde buis als in de stoomboot op. We lieten er een schroef in vallen en dachten na hoe we ze er uit zouden krijgen. DE oplossing van deze kleuters was: iemand met een zeer lange arm steekt z'n arm, samen met een grijptang, in de buis en probeert de schroef vast te grijpen. En wanneer de juf dit probeerde lukte het ook! Probleem opgelost! De stoomboot kon weer verder varen! We lieten dit Sinterklaas donderdag tijdens zijn bezoek aan de school weten. En wat was hij tevreden zeg!
week van 2 december t.e.m 6 december 2019: "De Spiekpietjes" (prentenboek SOS Stoomboot) (week 2)
Wat zullen we deze week zeker proberen te doen?
Het prentenboek van de Spiekpietjes "SOS Stoomboot" staat deze week nog steeds centraal. We weten nog niet of de stuurloze stoomboot op tijd in België zal raken maar wat we wel weten is dat wij ons uiterste best doen om alle problemen die zich in het verhaal voordoen zo goed mogelijk proberen op te lossen. Ook deze week zullen er zich nog wat problemen voordoen!
In onze Sinthoek werden er de afgelopen week al heel wat cadeautjes ingepakt. Restjes inpakpapier zijn nog steeds welkom. Sinterklaas schreef ijverig in zijn boek en ook de dakpieten probeerden m.b.v een stratenplan van Landen de juiste cadeautjes op de juiste plaats te brengen. Deze week voegen we nog opdrachtkaarten i.v.m wegen met nic-nacjes en wortels toe.
Dinsdag gaan we in Sint-Truiden naar de theatervoorstelling "Piet in de boeien". De voorstelling begint om 11u. Iedereen brengt die dag boterhammen mee omdat we misschien niet tijdig terug zijn voor de warme refter.
Afgelopen vrijdag werden we (in onze schoen) al verwend met heel wat snoepgoed van Sinterklaas. Zou hij ook tijd hebben om echt langs te komen in onze school? Misschien brengt hij wel speelgoed mee voor in onze klas...
En nieuw speelgoed voor de klas betekent ook nieuwe afspraken maken. We spreken samen af hoe we op een respectvolle manier met de nieuwe materialen kunnen omgaan.
We luisteren naar het verhaal "De legende van Sint-Nicolaas, de bisschop van Myra" en ontdekken heel wat gelijkenissen met onze Sinterklaas.
Ook mag er een eerste kaarsje aangestoken worden op de adventskrans. Maar wat is dat eigenlijk, de adventsperiode?
Na z'n verjaardag vertrekt Sinterklaas weer met z'n stoomboot naar Spanje en mag hij een tijdje uitrusten. Wij maken onze klas klaar voor het volgende belangrijke feest: Kerstmis!