Foto 1: We vonden in onze klas een fles met een briefje erin. Probleem: hoe krijgen we dit briefje uit de fles? De kleuters denken ZELF na en komen tot de oplossing om de fles met een hamer stuk te slaan. Maar dan liggen alle glasscherven op de mat. We leggen de fles in een kom en slaan ze dan stuk met een hamer. Het briefje was van Sinterklaas en zwarte Piet om te vertellen dat de stoomboot stuurloos was. Een schroefje van de stoommotor is in een lange buis gevallen. De stoomboot kan niet meer varen!
Foto 2: Door het stilvallen van de stoommotor zijn alle pakjes uit de rekken gevallen. Sinterklaas vroeg zich af hoe hij dit moest oplossen. De kleuters lieten hem via een brief weten dat Sinterklaas de pakjes moest sorteren. De kleuters kozen ervoor om te sorteren via letter.
Foto 3: Maar hoe kon Sinterklaas met een stuurloze stoomboot dan aan land geraken? We sorteerden voertuigen bij de landpiet, de zeepiet en de vliegpiet. De kleuters lieten hun fantasie de vrije loop en vonden dat Sinterklaas heel veel dolfijnen met een touw aan zijn boot moest vastmaken. De dolfijnen trekken de stoomboot tot aan het land (zie tekening).
Foto 4: We gaven Sinterklaas een schroef waarvan we dachten dat deze zou passen in de stoommotor. Jammer genoeg was het niet de juiste schroef. Dus moest de echte schroef gewoon uit de buis raken. Weer iets om over na te denken. Sinterklaas stuurde ons ongeveer dezelfde buis als in de stoomboot op. We lieten er een schroef in vallen en dachten na hoe we ze er uit zouden krijgen. DE oplossing van deze kleuters was: iemand met een zeer lange arm steekt z'n arm, samen met een grijptang, in de buis en probeert de schroef vast te grijpen. En wanneer de juf dit probeerde lukte het ook! Probleem opgelost! De stoomboot kon weer verder varen! We lieten dit Sinterklaas donderdag tijdens zijn bezoek aan de school weten. En wat was hij tevreden zeg!



|