Eindelijk is het zover, de Sint brengt een bezoek aan onze school. Voor zijn verjaardag krijgt hij van een zwarte Piet een cadeau: een bel om de duiven weg te jagen van het dak. Maar waar moet hij die bevestigen? Aan het hoofd van het paard, dat lukt niet want dan kan hij er niet aan; dan eens aan de staart proberen, maar... dan hangt hij soms vol vuiligheid Sint vindt de oplossing en maakt er een vingerbel van.
Iedere klas zingt zijn liedje, bravo daarvoor. En dan is het pakjestijd. Wat een stapel boeken!!! Dank je wel Sint!
Vandaag mochten we naar de bib! Eerst kregen we uitleg van Silke over waar we de boeken kunnen vinden en opzoeken, hoe moeten we juist een boek ontlenen of inleveren wat we nog allemaal kunnen vinden in de bib, ...
Daarna traden we een andere wereld binnen de wereld van sprookjes. Er loopt namelijk een tentoonstelling 'he, Roodkapje, waar ga je heen?' Wat was de zaal mooi ingericht! Allemaal paddestoelen, zakken met kistjes die leuke opdrachten bevatten. We kregen andere versies van bekende sprookjes te horen (zo heeft Roodkapje op het einde van het verhaal een leuke bontmantel aan, eentje van wolvenvel); we schreven een briefje naar Doornroosje, zoeken de passende hoed bij het juiste verhaal, ontcijferen een brief, ...
Dikke proficiat aan de bib voor dit leuke initiatief!
Uitbreiding van de boekenhoek!! Jaja, de juf is druk bezig geweest in de vakantie: rekken ineen steken, stoelen en tafeltje verven, stoelen afwerken om lekker zacht te zitten,...
De zithoek is dus wat veranderd en is al goedgekeurd door de nieuwsgierige lezertjes, fijn!
( en nee, wij lezen geen kranten in de klas, het is onze zorgenschildpad die aan het drogen is op de banken)
Eindelijk is het zover: de griezeligste dag van het jaar. De kinderen kwamen verkleed naar school. In de voormiddag werd er nog hard gewerkt, maar in de namiddag.....
In de klas van het tweede leerjaar is er een heuse modeshow. De kinderen van het 2de kiezen een mister en miss Halloween en wij kiezen iemand van het 2de leerjaar. Daarna verhuizen we naar onze klas, waar de tafels al in groepen klaarstaan. We maken gemengde groepjes: 2 van het 2de leerjaar en 2 van de3de graad. Zo kunnen we elkaar goed helpen. Op tafel ligt een stappenplan, eerst goed lezen en dan aan de slag: gruwelijke pizza's Daar kunnen we lekker van smullen tijdens het bekijken van de film 'de kleine vampier'
Ja hoor, zelfs in het zesde leerjaar wordt er nog met blokken gespeeld! Hoewel, het is niet echt spelen.... we maken een bouwsel en tekenen het grondplan, voor- en zijaanzichten. Nadien mag iemand met behulp van de aanzichten het blokkenbouwsel maken.
Deze week is het 'week van het bos', daarom doen we vandaag een uitstapje naar een bossige plaats: het park van Aalst.
We trekken onze laarzen aan en verdelen ons in groepjes. We onderzoeken enkele bomen: hoe is de stam, hoe voelt de stam, wat is de omtrek van de stam, hoe hoog zou de boom zijn, hoe voelen de bladeren, welk blad is het (we determineren),.... We zien ook enkele paddenstoelen en gaan met een spiegeltje de onderkant eens bekijken.
Wat een verbazende namiddag was dat! We reden met de bus naar Nederhasselt en installeerden ons in de refter. Daar was er de goochelshow 'ecomagie'. We leren bij over recycleren, en verbazen ons over de goochelnummers die geshowd werden. het briefje van 5 euro van juf Veerle werd omgetoverd in een briefje van 500 (maar werd jammer genoeg terug in 5 euro veranderd) Jana kon heel goed de metalen ringen door elkaar halen, Lukas was een levende batterij en deed zomaar uit zichzelf een lamp branden, en de juf liet een tafel zweven. Verder hoorden we het verschil in volume tussen meisjes en jongens; zagen we hoe een krant in stukjes werd gescheurd, maar bij het openvouwen was ze terug heel; werd Einstein terug tot leven gewekt; zagen we hoe platgedrukte blikjes terug volledig werden!!!
We ontdekken nieuwe wezens in het heelal! We geven een naam aan hun planeet, bedenken een manier hoe ze zich voortbewegen en hoe ze praten. Nadien spelen we een klein toneeltje.
We bestuderen een landschap: waaruit bestaat het allemaal? Wat zien we op de foto?
De eerste keer werken met Oost-Indische inkt en trekpennen..... eerst wat oefenen op een kladblaadje: hoe maken we dikke lijnen, dunne lijnen, krulletjes,... Dan gaan we in het echt aan de slag: we krijgen een foto van een landschap en tekenen dit na door gebruik te maken van lijnen en krassen. Het waren prachtige resultaten!!
We lezen voor aan elkaar! Ieder krijgt een tekst mee naar huis om voor te bereiden en dan wordt er voorgelezen in de klas. We nestelen ons in het gezellige leeshoekje. Na de teksten, zullen we Vlaamse Filmpjes voorlezen aan elkaar: ieder bereidt een hoofdstuk voor. Ook de juf geniet van de voorgelezen verhalen.
We spelen winkeltje!!! Iedereen nam wat spullen mee van huis om zo een eigen winkel in te richten. Zo werd de klas omgetoverd tot een heus winkelcentrum met een dierenwinkel, boekenwinkel, voedingswinkels, kledingswinkels, een winkel waar je schoolgerief kan kopen en een spelletjeswinkel. Ieder kreeg een envelop met geld in en dan kon het shoppen beginnen. We leren bedragen optellen en aftrekken van elkaar, gepast betalen en geld teruggeven. Tijdens de Franse les spelen we terug winkeltje. Deze keer oefenen we de getallen verder in.
Voor het vak WO bestuderen we Europa. In een groepje kiezen we een Europees land dat we wat verder onderzoeken. Via vraagjes zoeken we antwoorden en van deze antwoorden maken een powerpointpresentatie. Volgende week stellen we de landen voor aan elkaar. Spannend!!
We voeren nog eens meetstands uit, wegen deze keer. Op de tafel staan een aantal producten, in de klas zijn verschillende meetinstrumenten opgesteld. Eerst schatten we het gewicht van een voorwerp. We houden het in onze ene hand en de juf legt een gewicht in de andere hand; we zijn zelf een beetje een balans. Daarna gaan we de voorwerpen ook effectief wegen. Wie kon er het beste schatten? De oude balans en het gieten met zand vonden ze het leukst!! Aaron maakte zelfs een balans met de knex!!
We voelen ons weer sportief vandaag en doen mee aan de scholencross. Ook het zonnetje is van de partij, wat zalig! Om 9.30u staan we al paraat en strekken onze beentjes. Eerst zijn de jongens van het zesde aan de beurt, gevolgd door de meisjes; en daarna het vijfde leerjaar. Iedereen supportert uit volle borst, jammer genoeg waren er geen medailles in onze reeks. Toch deed iedereen zijn best, goed gedaan!
Onze eerste bewegingsles van het schooljaar en we gaan op reis!! We kiezen enkele voorwerpen die met reizen te maken hebben: een reiskoffer, een strandlaken, een strandbal, zonnebrillen, een paraplu,...
we stappen op muziek door de ruimte en als we een voorwerp tegenkomen, maken we een passende beweging. Zo maken we uiteindelijk een kleine 'dans' rond de reisvoorwerpen.
Het was al gezegd op de ouderinfodag, maar hier nog even wat informatie: de kinderen zullen soms huiswerk krijgen dat ze op de computer moeten maken. Dat gebeurt op de site van bingel. De kinderen hebben daar een avatar (=een mannetje waarmee ze de opdrachten uitvoeren) die ze kunnen aankleden naar eigen smaak. Er is een tent waar de leerkracht opdrachten kan klaarzetten. Als er opdrachten werden klaargezet, zal deze tent beginnen knipperen. Door opdrachten te maken, kunnen de kinderen centjes verdienen waar ze andere dingen mee kunnen vrijkopen.
Wat is het voordeel van bingel? De leerkracht opdrachten op niveau geven, aangepast aan de noden van uw kind. De juf ziet wat de kinderen hebben gedaan: ging het goed, hoeveel fouten werden gemaakt,...
Vandaag kregen de kinderen hun code en inlognummer mee naar huis. Voor het zesde leerjaar staan al enkele oefeningen klaar, ter voorbereiding van de toetsen maandag en woensdag. veel plezier!!
We zijn nog maar een week bezig en we voeren al enkele meetstands uit. Eerst bespreken we welke meetinstrumenten het handigst zijn per opdracht en nadien gaan we aan de slag.
- we meten hoe groot we zijn - we onderzoeken of een vliegtuig op onze speelplaats kan - wat is de omtrek van een fietswiel (met dank aan Aaron voor het gebruik van zijn fiets) - we onderzoeken welke muren in de klas geschikt zijn om alle tekeningen op te hangen