Onze eerste dramales... alle stoelen en tafels aan de kant!!! eerst deden we enkele opwarmoefeningen: iemand begroeten, een denkbeeldig doosje doorgeven, je naam zeggen,... Dan moesten we onze groep zoeken door een raar woord te fluisteren. Zo ontstonden er 5 groepen. Iedere groep woonde op een andere planeet. De kinderen moesten bedenken hoe het volk heet, hoe ze praten en bewegen. Daarna kregen ze een situatie, bv jullie wezens ontdekken een nieuw voorwerp. De kinderen kregen dan tijd om een klein toneeltje in elkaar te steken. Het waren grappige momenten, (vooral tijdens de opwarmingsronde waren er enkelen die moeilijkheden hadden om een bepaalde zin uit te spreken... )
Onze eerste actieve daguitstap zit erop! Juf Astrid kwam ons mee begeleiden, waarvoor dank.
Deze morgen vertrokken we met de fiets naar de Kuip. Daar werden we onthaald met een muziekje. Het duurde dan even voor de opwarmingsmonitrice er was, maar eenmaal ze begonnen was, hadden we het al snel warm. Ze leerde ons ook een dansje aan..;wat ging dat vlug!
Als bedanking kregen we nog een drankje en we zetten onze tocht verder richting school.
De schoolroutekaart zal nog via de school worden uitgedeeld. Zo weet je waar de veilige route is om naar de school te gaan als zwakke weggebruiker.
Het nieuwe jaarthema handelt over techniek: handen uit de mouwen!
De kinderen hebben vandaag al een aantal techniekopdrachten uitgevoerd. Er stonden zes standen op de speelplaats. Bij elke stand hoorde een opdracht. Zo werden ze uitgedaagd om de hoogste toren te bouwen, de kleurrijkste waaier te vouwen, een Leonardobrug te bouwen, een snel vliegtuig te ontwerpen,...
Verder zullen de kinderen van de derde graad elke week geconfronteerd worden met een experiment. Zij krijgen dan een stappenplan en voeren dit uit. Op het einde moeten ze dan een opdracht uitvoeren en vaststellen wat er gebeurt.
Vandaag is het zover! De eerste dag van het nieuwe schooljaar. Na twee maanden vakantie is iedereen blij om elkaar weer terug te zien en alle verhalen van voorbije weken te vertellen.
Ook dit jaar is er een graadsklas bij de derde graad en ik heet iedereen van harte welkom in de klas. Het zal een leuk jaar worden waarin we niet alleen hard gaan werken, maar ook veel gaan experimenteren met techniek... Dat belooft!!
Gisteren en vandaag gebeurden onze uitstappen. Maandag konden we genieten van een film, Rio. We hadden de hele zaal voor ons alleen, dus het was heel gezellig. Daarna gingen we naar de Gavers om ons uit te leven op de speeltuin.
Vandaag stond een bezoek aan de luchthaven van Zaventem op het programma. Eerst kregen we een badge waarmee we in gebieden konden waar we anders niet mochten komen; daarna leidde een gids ons rond. We kregen alles te zien: hoe en waar je moet inchecken, de controles, de tax free shops, we zagen vliegtuigen landen en opstijgen. We reden ook rond op het terrein en zagen allerlei gebouwen waar ze het eten voorzien en de tankreserves,... In de namiddag gingen we naar Huizingen. Daar is een groot domein met 2 grote speeltuinen.
Om het thema van Amerika af te sluiten, werkten het 3de, 4de, 5de en 6de leerjaar aan het heuse wall of fame. Eerst zorgvuldig het water afmeten in de maatbeker en het gips afwegen; dan een papje maken; ondertussen een afdruk maken van ons hand in zand, en gieten maar !!!
Daarna spannend afwachten op de resultaten... en die mogen zeker gezien worden. Hier komt nog een vervolg op.....
Een andere klas had even het smartboard nodig, dus genoten wij van het lekkere zonnetje buiten en speelden samen wat spelletjes. Hier ziet u enkele modellen aan het werk in '1, 2, 3 fotomodel' En ook de juf deed mee aan 'dood aan'.
De laatste maanden werken we rond het werelddeel Amerika. Waar denken we dan aan? Juist, hamburgers en frieten... en cowboys en indianen. En vandaag leerden we dansen zoals de moderne cowboys: linedance.
Hoewel het eenvoudige pasjes waren, was het niet iedereen gegeven om in het ritme te blijven en de juiste kant op te draaien. Hier enkele sfeerbeelden.... (en zo kan u ineens ontdekken of uw zoon-of dochterlief de cowboy/girl -kriebels heeft of niet)
Vandaag lieten we ons van onze sportiefste kant zien. In de voormiddag fietsten we naar de sporthal. Daar legden we een hindernissenparcours af; we deden een behendigheidsparcours en een verkeersquiz. Maar na de middag kwam het echte werk. Samen met een andere school gingen we met de fiets naar de Gavers. Dit was toch een 3 kwartier rijden. Onderweg viel al snel op wie goed fit was in de benen, en wie nog wat extra aanmoedigingen kon gebruiken. Maar iedereen heeft het gehaald, en ik ben dus héél fier op mijn schatjes! We hebben niet alleen afgezien onderweg, we konden af en toe ook genieten van onze 'animatie' en we konden een lekker babbeltje slaan met elkaar. Zeker voor herhaling vatbaar, als je het mij vraagt!!
Aan de foto's kan je zien dat we eerst nog veel energie hebben, maar dat we terug op school, toch wel even een rustje konden gebruiken...
De kinderen konden zich inschrijven voor 3 workshops: drama, koken, geldbeugel, vriendschapsbandjes, kamishibai en zumba. Zo konden de kinderen genieten van enkele Afrikaans-geinspireerde activiteiten. Het was een leuke dag!
Tegenwoordig ruikt het lekker in de school, en wie zijn neus volgt, komt terecht in onze klas. De leerlingen van het zesde leerjaar zijn aan het bakken geslagen. Voor OVSG techniek moeten ze elk een dessert maken. De bedoeling is niet alleen het maken zelf, maar ze moeten ook foto's trekken van iedere stap, zodat we er een heus kookboek van kunnen maken. En ook het oog wil wat; en de desserts mogen zeker gezien worden; zo leuk gepresenteerd!!
Voor OVSG deden de kinderen ook al een interview met een auteur. Hiervoor lazen ze een boek per twee en losten enkele vraagjes op. Nadien nam de leerkracht een interview af.
Vandaag kregen we bezoek van Glimlachen.be. Ieder jaar komen zij ons wat meer vertellen over ons gebit en hoe we dat op een correcte manier moeten verzorgen. Dit jaar werd onze kennis getest aan de hand van een heuse tandenquiz. Superleuk! Achteraf werd iedereen beloond met een flesje water, een nieuwe tandenborstel, een sticker, een tube tandpasta en een poetskaart! Poetsen maar!
We werken aan een nieuw project, Guatemala. Er kwam een doos toe met allemaal opdrachten en beeldmateriaal. Om te beginnen kreeg ieder een nieuwe naam. We bekeken een filmpje over Guatemala en leren al snel 2 kinderen kennen: Maria Elena uit Casaca en Nacho uit Guatemala Stad. Zij zullen onze gids zijn en verkennen samen met ons hun land en zijn gewoontes. We bemerken dat er veel verschillen zijn tussen het platteland en de stad. Tussen de bevolking zijn er ook veel verschillend. Zo zijn er de Ladino's en de indianen. Via foto's, video's en opdrachten komen we steeds meer en meer te weten. We leren tot 10 tellen in het Mam, weten wat de pila is, kennen de gebruiken van de maya's en hun maïs, en nog andere gebruiken. En dan was het zover: we trekken andere kleren aan en kruipen in de huid van een echte Guatemalteek. Ieder had een rol die hij/zij moest spelen. Zo werd een heel inleefatelier tot leven gebracht. Bij sommige rollen hoorden attributen, zo had de straatventer een bakje met spullen om te verkopen, ... Sommigen werkten op het veld, anderen werkten in het mensenrechtenbureau, nog anderen hadden een marktkraampje.
In de namiddag gingen we op bezoek bij het toneelgezelschap van Jenny Tanghe. Stijn was daar toneelmeester en gaf allerlei opdrachten, die de kinderen op het podium tot een goed einde brachten. Hij leerde ons concentreren, improviseren en toneel spelen. Goed gedaan hoor!! Stijn was alleen niet zo goed in namen onthouden, wat wel eens tot grappige situaties leidde!
Ik zag nog enkele foto's van een vriend die fotografeerde tijdens de stoet en ik wou ze jullie niet ontnemen; het zijn ware pareltjes! Hier zijn ze dan, onze dieren van Antarctica en Oceanië:
(en ook de kinderprins, Luca Zecchinato, en kinderprinses)