De kinderen konden zich inschrijven voor 3 workshops: drama, koken, geldbeugel, vriendschapsbandjes, kamishibai en zumba. Zo konden de kinderen genieten van enkele Afrikaans-geinspireerde activiteiten. Het was een leuke dag!
Tegenwoordig ruikt het lekker in de school, en wie zijn neus volgt, komt terecht in onze klas. De leerlingen van het zesde leerjaar zijn aan het bakken geslagen. Voor OVSG techniek moeten ze elk een dessert maken. De bedoeling is niet alleen het maken zelf, maar ze moeten ook foto's trekken van iedere stap, zodat we er een heus kookboek van kunnen maken. En ook het oog wil wat; en de desserts mogen zeker gezien worden; zo leuk gepresenteerd!!
Voor OVSG deden de kinderen ook al een interview met een auteur. Hiervoor lazen ze een boek per twee en losten enkele vraagjes op. Nadien nam de leerkracht een interview af.
Vandaag kregen we bezoek van Glimlachen.be. Ieder jaar komen zij ons wat meer vertellen over ons gebit en hoe we dat op een correcte manier moeten verzorgen. Dit jaar werd onze kennis getest aan de hand van een heuse tandenquiz. Superleuk! Achteraf werd iedereen beloond met een flesje water, een nieuwe tandenborstel, een sticker, een tube tandpasta en een poetskaart! Poetsen maar!
We werken aan een nieuw project, Guatemala. Er kwam een doos toe met allemaal opdrachten en beeldmateriaal. Om te beginnen kreeg ieder een nieuwe naam. We bekeken een filmpje over Guatemala en leren al snel 2 kinderen kennen: Maria Elena uit Casaca en Nacho uit Guatemala Stad. Zij zullen onze gids zijn en verkennen samen met ons hun land en zijn gewoontes. We bemerken dat er veel verschillen zijn tussen het platteland en de stad. Tussen de bevolking zijn er ook veel verschillend. Zo zijn er de Ladino's en de indianen. Via foto's, video's en opdrachten komen we steeds meer en meer te weten. We leren tot 10 tellen in het Mam, weten wat de pila is, kennen de gebruiken van de maya's en hun maïs, en nog andere gebruiken. En dan was het zover: we trekken andere kleren aan en kruipen in de huid van een echte Guatemalteek. Ieder had een rol die hij/zij moest spelen. Zo werd een heel inleefatelier tot leven gebracht. Bij sommige rollen hoorden attributen, zo had de straatventer een bakje met spullen om te verkopen, ... Sommigen werkten op het veld, anderen werkten in het mensenrechtenbureau, nog anderen hadden een marktkraampje.
In de namiddag gingen we op bezoek bij het toneelgezelschap van Jenny Tanghe. Stijn was daar toneelmeester en gaf allerlei opdrachten, die de kinderen op het podium tot een goed einde brachten. Hij leerde ons concentreren, improviseren en toneel spelen. Goed gedaan hoor!! Stijn was alleen niet zo goed in namen onthouden, wat wel eens tot grappige situaties leidde!
Ik zag nog enkele foto's van een vriend die fotografeerde tijdens de stoet en ik wou ze jullie niet ontnemen; het zijn ware pareltjes! Hier zijn ze dan, onze dieren van Antarctica en Oceanië:
(en ook de kinderprins, Luca Zecchinato, en kinderprinses)
Dit weekend is het carnaval. Ook wij deden mee. Samen met andere deelnemers van de school reisden we naar Anarctica en Oceanië. Iedere groep was nu verkleed als een dier van deze continenten. Wij werkten nogal aan ons kostuums, en het resultaat mag zeker gezien worden. Al die handjes, bijna niemand kon geloven dat we dat allemaal zelf hadden gedaan! Dikke bravo voor deze harde werkers.
Zaterdagmiddag was de bijeenskomst aan het stadhuis. Iedereen maakte zich op voor de stoet. We kregen elk een felgroene ballon met het logo van de school, zodat iedereen ons goed kon herkennen. En dan vertrokken we, richting sporthal. Onderweg was er een zalig zonnetje dat regelmatig eens kwam piepen, of om van de show te genieten, wie weet.
Na een voorstelling was het tijd voor de prijsuitreiking. En jawel, wij vielen in de prijzen! 3de prijs
En dat is niet het enige: Luca van het tweede leerjaar mocht de titel van Prins Carnaval in de wacht slepen. PROFICIAT!
En vandaag stond er nog meer op het programma: dikke truiendag. De verwarming stond af, en we hadden een extra pull of sjaal aan. (Gelukkig was het geen dikke truiendag toen het nog zo vroor, dan zouden we het wel gevoeld hebben) We deden een wedstrijdje 'langste' en 'origineelste' sjaal. Voor de langste sjaal was Assim duidelijke winnaar, met een sjaal van 5,11 m lang! En Sarah mocht de prijs van origineelste in de wacht slepen.
Ketnetters weten het al langer: Brahim en Charlotte doen mee aan de move tegen pesten; maar ook wij laten ons niet kennen en zullen kleur bekennen. We oefenden alvast de stapjes, en vandaag dansten we met alle kinderen.
Deze week zijn de grote verfwerkzaamheden begonnen. De klassen van de lagere school worden in een nieuw kleedje gestoken. Als de klas aan de beurt is, verhuizen de kinderen even naar de zedenleerklas. Zo kunnen de ververs goed doorwerken. En dat doen ze zeker! Onze klas was op 2 dagen volledig afgewerkt. Enkel de juf moest nog eens afstoffen en alles terug op zijn plaats zetten.
En onze klas ziet er heel chique uit, ik ben alvast laaiend enthousiast!
In het kader van Antarctica trokken we vandaag richting schaatsbaan. Niet zo eenvoudig om die schaatsen aan te trekken, en nog moeilijker om ermee te stappen! Maar al snel konden we op de schaatsbaan. Er lag juist een nieuw laagje ijs op.... wat was het glad!! De eerste minuten was er dus een heuse valpartij, de ene na de andere ging onderuit. Maar al gauw hadden we het schaatsen al meer in de beentjes en durfden we meer naar het midden gaan. Hier en daar gleden nog kinderen, maar bij sommigen lukte het al veel beter. anderen hadden minder geluk...
Donderdag 26 januari was het de jaarlijkse gedichtendag. Het thema dit jaar is STROOM. Stroom wordt heel breed gezien: een stroom van wind, stroom van elektriciteit, mensenstroom, stroom van gedachten, woordenstroom, stroom van water,...
s Morgens aangekomen hing er een briefje aan de deur; we moesten stil en rustig naar binnen gaan, want binnen wachtte ons een stroom aan gedichten...
We besteedden vooral aandacht aan het figuurgedicht:
ik ik ren ik ren rap ik ren rap naar ik ren rap naar de ik ren rap naar de top ik ren rap naar de top toe ik ren rap naar de top ik ren rap naar de ik ren rap naar ik ren rap ik ben MOE!
Met dit gedicht deden we verschillende oefeningen; van stil naar luid, van laag naar hoog, met beweging, elk een zin terwijl we van klein naar groot staan,...
Ook de kinderen namen pen en papier ter hand. De resultaten kan je lezen bij de reacties.
Vandaag brachten we een bezoek aan de Wereldwinkel van Ninove. Dat doen we omdat we bij WO leren over handel.
We vertrokken 's morgens richting Abdijkerk. Daar aangekomen stond de oma van Arnout ons al op te wachten. Zij werkt daar als vrijwilligster en was bereid om ons een woordje uitleg te geven. Eenmaal binnen konden we onze ogen de kost geven. We luisterden aandachtig naar Magda die ons vertelden waarvoor de wereldwinkel eigenlijk staat, welke producten ze verkopen, uit welke landen die producten allemaal komen,... Daarna mochten we even proeven van lekkere chocolade en maniokchips. Mmmm, dat smaakte naar meer....
We hadden ook wat centjes mee en gingen op verkenning in de winkel. Sommigen waren best wel verbaasd door het ruime aanbod en al die kleurrijke dingen; sommigen zullen (hopelijk) nog eens terugkeren. Ook de juf liet zich gaan en kocht lekkere chocolade en wierook om te branden!
In de maand januari staat Antarctica op het reisprogramma. We zoeken informatie op over de dieren, waarom het er zo koud is, wat het verschil is met de Noordpool,....
We kijken ook naar een film "the march of the penguïns" waar Urbanus leuke commentaren bij geeft. Nu konden we echt zien hoe al dat ijs er uitziet, en vooral, hoe hard het leven er is. Wist je dat het er in de zomer -40° C is? En in de winter kan het tot -60°C koud worden... BRRR Gelukkig kunnen de dieren zich beschermen tegen de koude.
We maken zelf pinguïns uit wol. Hier kan je de vorderingen al zien. Voor het eindresultaat moeten we nog even verder knutselen. Maar we zetten ze hier zeker tentoon.