De voorbije week was het lekker fris op de binnenkoer van het kasteel, in de klassen was het echter lekker warm. Hoe zou het hier 300, 400 jaar geleden geweest zijn, waarschijnlijk ook fris in het kasteel zelf, dus ons hoor je niet klagen.
We hebben veel toetsen gedaan deze week, hopelijk zijn de resultaten goed. In vijf A kregen ze van 2 stagairs les over de tweede wereldoorlog. Ze gingen hierbij ook creatief en muzisch aan het werk. (Zie foto's)
Tegen volgende week zou elk kind een slogan tegen pesten moeten verzinnen. We gaan ook de de ketnet move ( zie bijlage) tegen pesten aangeleerd krijgen, begin alvast te oefenen, put on your dancing shoes.
Willen jullie ook allemaal een afbeelding van het gezicht van een stripfiguur meebrengen. Het gezicht moet een vooraanzicht zijn.
Deze week komen we te weten wat Elia op het einde van zijn leven zal doen met zijn profetenmantel. Voor Frans gaan we verder met contact 11.
Vrijdag hoeven jullie niet te komen want het is ....., het is ..........., het is ......... (Het antwoord vinden jullie onderaan.)
Toetsen voor volgende week.
Wiskunde
Hoofdrekenen
Wiskunde
Meten en metend rekenen
Vergeet jullie toetsen van deze week niet te laten tekenen.
Siberische groetjes (p.s. We klagen niet, kijk maar eens naar de volgende foto's uit Rusland. 'Bijlage')
Weer een weekje vol lessen, plezier en toetsen dat voorbij is. Volgende week starten we de week met een stakingsdag.
Vanaf dinsdag vliegen we er weer in. Voor metend rekenen gaan we enkele leerstofonderdelen goed herhalen. We gaan verder met de verkeerslessen. Voor Frans vangen we aan met contact 11. Elia blijft ons verbazen, al heeft hij nu toch wel een dipje.
Weer een weekje dat voorbij gevlogen is. Weer veel geleerd en veel gespeeld. Nu is het weer tijd om thuis te studeren en veel te ravotten.
We volgen Elia verder op zijn profetische tocht! Voor Frans zijn we ondertussen al aangekomen bij contact 10! We zijn halfweg, maar hebben nog een heleboel te doen. We leren ook nog extra verkeersregels, verkeersborden, hoe we het veilig kunnen maken in het verkeer.
Op donderdagochtend gaan we kijken naar de gedichtendag in 'De Ploter'. Enkele lln. van het vijfde zullen daar bewijzen dat ze geboren dichters zijn. Alles is in het thema 'stroom'. (zie foto's)
Het is bijna niet te geloven, maar de eerste schoolweek van 2012 is reeds voorbij. De dagen vliegen, maar dat wil zeggen dat het leuk is op school, in de klas, op de speelplaats, ...
Volgende week gaan we de percenten, kommagetallen en breuken nog iets meer onder de loep nemen. Werkwoorden in de verleden tijd schrijven, wordt ook leuk, nu we de regels kennen. Neen geen spellingscorrectie voor ons op de computers, onze grijze massa (hersentjes) kan dit zelf verwerken.
We bezinnen ons over de verkeersregels en onze eigen plaats in dat verkeer. Wees hoffelijk en rij defensief. We gaan verder op stap met de profeet Elia.
Tip. Goed blijven oefen voor Frans. (Ne ... pas - ne ... plus - de werkwoorden)
** VROLIJKE KERSTFEEST EN EN GELUKKIG NIEUWJAAR **
How, how how,
De kerstman is op komst. De rapporten zijn uitgedeeld, het lekkere eten staat weldra op tafel, de cadeautjes liggen onder de kerstboom, ... Geniet van elkaar, van de warmte die Kerstmis en het Nieuwe Jaar voor ons in petto hebben.
Denk iets goeds en denk iets lekkers, denk iets geks of nog iets gekkers, denk iets aardigs,denk iets liefs, maar hoe dan ook...iets positiefs! Veel geluk en en goede gezondheid in 2012
Feestelijke groetjes !!!
Juf Yvette & meester Lieven
P.s. Hieronder nog enkele foto's van de lln. die spelletjes spelen. P.p.s. Beluister ook onze bijlage eens.
De leerlingen hebben tijdens de lessen muzo gewerkt aan het uitschrijven van een verhaal, het maken van een decor en het ontwerpen van grappige, mooie stokpopjes. Daarna hebben ze in groep hun poppenspel vooraan in de klas komen spelen. Er waren hele leuke en originele producties bij.
De Sint en zijn zwarte knechten hebben een geslaagde doortocht gemaakt in de Brug, maar zijn terug vertrokken naar het warme Spanje. De leerlingen hebben een leuke spelletjesvoormiddag gehad en daarna naar de film 'het paard van Sinterklaas' gekeken.
Volgende week gaan we de nieuwjaarsbrieven beginnen schrijven, dus oefen jullie mooiste handschrift al maar. We blijven verder oefenen met de atlas, binnenkort heeft dit boek geen geheimen meer voor ons (dat van Sinterklaas echter wel).
Aanrader voor volgende week. Blijf jullie Frans goed leren, werkwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, ...
Toetsen voor volgende week
W.O.
De atlas
Frans
Contact 8 dialoog
Frans
Contact 8 schriftelijk
Gezellige groetjes uit het vijfde Juf Yvette & Meester Lieven
P.s. Wie braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe!!!
Zeg Gertje, komt volgende week die meneer geitenkaas met zijn groene sprieten niet naar basisschool 'De Brug'? Je bedoelt sinterklaas & zijn zwarte pieten, Samson. Ja die? Wel, zij zullen zeker een bezoekje brengen aan de kleinsten (jongsten) onder ons, de oudere leerlingen gaan in verschillende groepen een spelletjesnamiddag houden. Klinkt leuk, niet? Sinterklaasbloopers (zie bijlage)
Voor muzo werken we verder aan ons poppenspel, begin alvast materiaal te verzamelen om je decor en je poppen(op stokjes) te maken.
In godsdienst leren we de achtergrond van sinterklaas een beetje beter kennen. We blijven ons Frans oefenen en leren nog meer nieuwe woorden, uitdrukkingen, ...
Toetsen voor volgende week.
Wiskunde
Meetkunde
Wiskunde
Toepassingen
W.O.
De atlas & het kompas
Veel plezier dit weekend en vergeet volgende week jullie schoentje niet te zetten. Juf Yvette & meester Lieven
Deze week hebben we weer een heleboel geleerd, nu is het tijd voor ontspanning. Leve het weekend, het beste moment van de week. (zie bijlage)
Volgende week komt hij eindelijk weer op bezoek, we zullen de Sint en zijn Zwarte Pieten met open armen ontvangen. We gaan spelletjes spelen, snoepjes eten en natuurlijk uit volle borst sinterklaasliedjes zingen. We gaan leren over : aanhalingstekens, kommagetallen, hoofdletters, hoe ons te oriƫnteren op een plattegrond, de advent, ......
Weer een week voorbij. De dagen worden steeds korter, frisser, kouder, gezelliger en, en, en, .......... Ik heb hem reeds gehoord, jullie ook, hij komt er aan. Jullie weten wel over wie ik het heb, Sinterklaas natuurlijk. En niet te vergeten, zijn zwarte pieten, naar het schijnt zijn dat echte slimme, knappe, gasten en komen ze ook naar de Brug om de 'brave' kindjes te voorzien van snoepgoed en ander lekkers. Op 6 december mogen jullie hen verwachten.
Volgende week gaan we werken met kommagetallen, breuken, we gaan leren prijzen berekenen, ... Oefen al maar een beetje op het vervoegen van werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd. Ook gaan we het hebben over windrichtingen, het kompas, de atlas, het register, de legende, ... Kortom, alles wat je moet weten om zoals Columbus nieuwe werelden te ontdekken. In het Frans gaan we het enkelvoud en het meervoud van de zelfstandige naamwoorden en de lidwoorden onder de loep nemen. Voor muzo gaan we werken aan ons eigen poppentheater.
Toetsen voor volgende week.
Wiskunde
Metend rekenen
Taal
Uitdrukkingen, zegswijzen
Wiskunde
Toepassingen 'Bruto, tarra, netto'
Groetjes en bij leven en welzijn, tot volgende week.
Zoals jullie reeds weten, proberen wij met de school elk jaar een goed doel te steunen, dit jaar zetten we ons in voor 'Nanri'.
Nanri vzw is ontstaan in 2008 uit het engagement van vier jonge enthousiastelingen. Tijdens hun reis door India en Nepal bezochten ze verschillende projecten en er ontstond al vlug een hechte band met de mensen daar. De handen werden uit de mouwen gestoken en Nanri vzw was een feit.
Zoals jullie kunnen zien op de foto's, hebben de leerlingen reeds een leuk spelletje 'bingo' gespeeld. Inzet : 40 cent voor 1 bingolotje, 1euro voor 3 lotjes, en dit alles ten voordele van Nanri.
Volgende week gaan we stil blijven liggen terwijl ze onze knie inspecteren, couperen, opereren, ... Ah nee, nu ben ik mijn weekplanning aan het doorgeven, oeps, foutje. (Bekijk ook het filmpje in de bijlage)
De leerlingen gaan zich verdiepen in kunst, kunst in al zijn vormen. Op wiskundig vlak gaan we diagrammen en tabellen onder de loep nemen. Het gemiddelde berekenen, een breuk van een getal nemen, cijferen en vlakke figuren bespreken. We gaan ook leren hoe we Franstalige, regelmatige, werkwoorden op -er vervoegen. Het kerkelijk jaar wordt ook uitgebreid besproken, we kijken al uit naar de eerste feestdagen. Vergeet ook geen informatie op te zoeken omtrent de opgegeven kunstenaars.
Toetsen voor volgende week:
Wiskunde
Toepassingen: gemiddelde - verhoudingen
Taal
Luisteren
Taal
Begrijpende lezen
Taal
Spelling: evaluatiedictee thema 2, 3 en 4
Taal
Taalbeschouwing
Godsdienst
Thema 1: "Wat maakt mij gelukkig?"
W.O. (Alleen voor 5A)
Focusthema 1, histomundo, de geschiedenis van Europa.
Weer bijna weekend, de weken vliegen werkelijk voorbij. Wie kan er zich nog iets herinneren van de grote vakantie??? Al zo veel geleerd, nog zo veel te doen...... We gaan hoofdrekenen met kommagetallen, zorg er maar voor dat jullie 'braincomputer' goed wakker is. Ook gaan we staartdelingen maken met kommagetallen, goed opletten is de boodschap. We herhalen voor Frans vanaf contact 1 tot en met contact 4. De woordenschat moet nu goed gekend zijn, de werkwoorden moeten jullie van voor naar achter en omgekeerd kennen. Zorg ook dat jullie weten wat jullie zeggen in het Frans, vertaal de zinnen en woorden dus eens naar het Nederlands. Bij godsdienst voelt iedereen zich nog gelukkig. In 5b gaan ze deze week (Aangezien meester Lieven daarna op ziekteverlof is.) ook al werken rond de actualiteit van de week. (In 5a volgt dit later).
Voor ik het vergeet, bedankt voor alle mooi gekleurde vlaggetjes, en alle oprechte woorden gericht aan ons juffen en meesters.
Toetsen voor volgende week:
W.O.
Kinderen van alle tijden.Gesloten boek
Frans
Contact 1 t/m contact 4
Geniet van het weekend en we zien jullie volgende week terug.
Weer weekend en weer geweldig weer. Weer, weer, weer, ...... Volgende week starten we met een frietjesbak op maandag. De geschiedenis van Europa wordt verder doorgrond. We gaan ons nog meer amuseren met het gelijknamig maken van breuken. Franse gesprekjes voeren en we leren wat meer over verschillende tekstsoorten.
Run Forrest, run.....................................................
Hallo,
Na onze coole opwarming, gingen we dan eindelijk van start met onze 25 minuten duurloop. Het was de bedoeling om zo veel mogelijk toertjes rond de vijver te hollen, sprinten, kruipen, rollen, ... alles was toegstaan (Nee, het bootje van de broeders mochten ze niet gebruiken om een kortere weg te volgen). Sommigen konden zelf 18 maal rond de vijver geraken, dat zou zelf al een serieuze inspanning zijn voor de 'meesters' en de juffen. Proficiat aan iedereen die meeliep, het was een toffe, warme en sportieve namiddag.