Volgende week gaan we stil blijven liggen terwijl ze onze knie inspecteren, couperen, opereren, ... Ah nee, nu ben ik mijn weekplanning aan het doorgeven, oeps, foutje. (Bekijk ook het filmpje in de bijlage)
De leerlingen gaan zich verdiepen in kunst, kunst in al zijn vormen. Op wiskundig vlak gaan we diagrammen en tabellen onder de loep nemen. Het gemiddelde berekenen, een breuk van een getal nemen, cijferen en vlakke figuren bespreken. We gaan ook leren hoe we Franstalige, regelmatige, werkwoorden op -er vervoegen. Het kerkelijk jaar wordt ook uitgebreid besproken, we kijken al uit naar de eerste feestdagen. Vergeet ook geen informatie op te zoeken omtrent de opgegeven kunstenaars.
Toetsen voor volgende week:
Wiskunde
Toepassingen: gemiddelde - verhoudingen
Taal
Luisteren
Taal
Begrijpende lezen
Taal
Spelling: evaluatiedictee thema 2, 3 en 4
Taal
Taalbeschouwing
Godsdienst
Thema 1: "Wat maakt mij gelukkig?"
W.O. (Alleen voor 5A)
Focusthema 1, histomundo, de geschiedenis van Europa.
Weer bijna weekend, de weken vliegen werkelijk voorbij. Wie kan er zich nog iets herinneren van de grote vakantie??? Al zo veel geleerd, nog zo veel te doen...... We gaan hoofdrekenen met kommagetallen, zorg er maar voor dat jullie 'braincomputer' goed wakker is. Ook gaan we staartdelingen maken met kommagetallen, goed opletten is de boodschap. We herhalen voor Frans vanaf contact 1 tot en met contact 4. De woordenschat moet nu goed gekend zijn, de werkwoorden moeten jullie van voor naar achter en omgekeerd kennen. Zorg ook dat jullie weten wat jullie zeggen in het Frans, vertaal de zinnen en woorden dus eens naar het Nederlands. Bij godsdienst voelt iedereen zich nog gelukkig. In 5b gaan ze deze week (Aangezien meester Lieven daarna op ziekteverlof is.) ook al werken rond de actualiteit van de week. (In 5a volgt dit later).
Voor ik het vergeet, bedankt voor alle mooi gekleurde vlaggetjes, en alle oprechte woorden gericht aan ons juffen en meesters.
Toetsen voor volgende week:
W.O.
Kinderen van alle tijden.Gesloten boek
Frans
Contact 1 t/m contact 4
Geniet van het weekend en we zien jullie volgende week terug.
Weer weekend en weer geweldig weer. Weer, weer, weer, ...... Volgende week starten we met een frietjesbak op maandag. De geschiedenis van Europa wordt verder doorgrond. We gaan ons nog meer amuseren met het gelijknamig maken van breuken. Franse gesprekjes voeren en we leren wat meer over verschillende tekstsoorten.
Run Forrest, run.....................................................
Hallo,
Na onze coole opwarming, gingen we dan eindelijk van start met onze 25 minuten duurloop. Het was de bedoeling om zo veel mogelijk toertjes rond de vijver te hollen, sprinten, kruipen, rollen, ... alles was toegstaan (Nee, het bootje van de broeders mochten ze niet gebruiken om een kortere weg te volgen). Sommigen konden zelf 18 maal rond de vijver geraken, dat zou zelf al een serieuze inspanning zijn voor de 'meesters' en de juffen. Proficiat aan iedereen die meeliep, het was een toffe, warme en sportieve namiddag.
Deze ochtend zijn we ons met de hele school gaan bezinnen in de kerk. We hebben samen liedjes gezongen en naar prachtige teksten geluisterd. Eén van de liedjes die we zongen kan u beluisteren indien u helemaal onderaan op de link klikt. Zing maar mee, iedereen is welkom.
Volgende week gaan we cijferen met kommagetallen. De breuken gaan we ook weer opfrissen: noemer, teller, breukstreep, ..., lang geleden. Voor taal lezen we de tekst: " Een bos vol bomen". Aangezien we deze week gewerkt hebben aan het schrijven van een eigen gedicht voor de gedichtendag, zullen we pas volgende week beginnen aan het schrijven van een toekomstbrief aan ons zelf. Voor w.o. gaan we naar de Middeleeuwen. Begin al maar te beven voor de ratten en de zwarte dood. We beginnen aan contact 4 'Tu as de la chance'. Op godsdienstig vlak blijven we het geluk nastreven.
De toetsen voor volgende week.
Wiskunde
1. Omtrek en Oppervlakte
Taal
1. Dictee over werkwoorden in de tegenwoordige tijd. 2. Taalgebruik, thema 1 & 2 van taal
Volgende week gaan we ook lekker sportief doen. Het is namelijk scholenveldloop. Wie wil komen kijken, altijd welkom. We lopen rond de vijver van kasteel Kruikenburg. Het vijfde begint om 13u10 met de opwarming en om 13u30 lopen we ons de ziel uit ons lijf.
De werkweek is weer voorbij gevlogen, veel geleerd, gelachen en plezier gemaakt op school. Volgende week gaan we voor wiskunde eens kijken of we nog weten wat 'het gemiddelde' en 'de mediaan' is. We gaan cijferen met kommagetallen, het is een kunst om de komma's juist onder elkaar te plaatsen. Voor w.o. graven we verder doorheen de verschillende historische periodes. Op Franstalig vlak zitten we al aan contact 3, we leren het verschil tussen 'bepaalde en onbepaalde' lidwoorden, ook het werkwoord être nemen we duchtig onder handen. We gaan ook leren een hoe we juist een brief schrijven, een brief naar ons zelf, met daarin onze toekomstdromen. Die brief krijgen we dan op het einde van het 6de leerjaar terug, spannend. Bij godsdienst stellen we ons zelf de vraag: 'Wat maakt ons gelukkig?'
Toetsen
Maandag
Frans
Contact 2 dialoog (mondeling)
Godsdienst
Verschil tussen plagen en pesten
Dinsdag
Wiskunde
Hoofdrekenen + - x :
Frans
Contact 2 schriftelijk
Woensdag
Taal: spelling
Dictee Woorden met een ie-klank geschreven als i of ie.
Donderdag
Wiskunde
Cijferen + - x :
Vrijdag
Taal: spelling
Dictee Onthoudwoorden van het 4de leerjaar.
Hopelijk niet te veel regen dit weekend Vriendelijke groeten
Ict, hoofdrekenen, cijferen, blokkenbouwsels, ... op het internet!
Hallokes,
Vandaag hebben de leerlingen van het vjifde rekenoefeningen gemaakt op het internet (laptops van de scholengemeenschap). We zaten alleen of per twee aan een laptop en kregen van de meester/juf een blaadje met daarop enkele sites waar we naartoe konden surfen. De oefeningen hadden allemaal een zelfcorrectie, zodat we konden zien hoeveel fouten we maakten. We hebben dit blaadje ook mee naar huis gekregen, zo kunnen we thuis nog veel oefenen. Volgende week doen we een toets van cijferen en hoofdrekenen.
Veel plezier met de rekenspelletjes, Zonnige groeten vanuit het kasteel.
Je eigen naam tekenen op een kunstige manier (Deel 1)
Hallo allemaal,
De leerlingen van 5a & 5b hebben de schoolweek ontspannend afgesloten. Ze hebben hun naam op een leuke manier zelf mogen ontwerpen en versieren met allerhande gekke en toffe tekentjes. In 5b kregen de leerlingen ondertussen hun favoriete hits te horen, dit zorgde soms voor leuke meezingmomenten, vraag hen maar eens naar de hit 'babysmurf'. Hieronder vinden jullie enkele leuke foto's.
Bijna weekend, nog effe de laatste loodjes en reeds enkel voorbereidingen treffen voor volgende week. Wat staat er op het programma? Voor wiskunde staat er woensdag 14 september een toets over de lengtematen op het programma, we gaan ook cijferen met getallen tot 100000. Voor taal doen we op dinsdag 13 september een toets van spelling. We gaan het hebben over synoniemen en antoniemen, wat zou dat zijn?Zouden dat exotische dieren zijn? Iemand interesse in de tekst over Rosalinde, zie taalboek. Voor w.o. gaan we dieper in op de Romeinen & Grieken, de leerlingen krijgen ook aanvullende educatieve filmpjes te zien over de Oudheid. Maandag 12 september hebben we onze eerste schriftelijke toets voor Frans, spannend hé. Het werkwoord 'aller' zal op het einde van volgende week ook geen geheimen meer hebben voor ons. Voor godsdienst werken we nog steeds verder omtrent 'plagen en pesten'.
Deze week herhalen we in het vijfde de eeuwenband om zo over te gaan naar de verschillende periodes op de tijdsband. We leren hoe de eerste mensen leefden, wat de Romeinen zoal te vertellen hadden en nog veel meer. Verschiet niet als jullie kinderen jullie 's morgens begroeten in het Frans. Bonjour, ça va? Oui, ça va bien. Om een aardig mondje Frans te kunnen spreken moeten de leerlingen veel oefenen, dus spreek hen gerust in het Frans aan. We gaan het tijdens de lessen godsdienst hebben over vriendschappen, nieuwe leerlingen helpen op school, over het verschil tussen plagen en pesten. We gaan ook veel cijferen, hoofdrekenen en zelfs al werken omtrent de omtrek en oppervlakte van veelhoeken. Ook gaan we tijdens begrijpend lezen een tekst lezen over Emiel, of was het nu Emile. Onze spellingsvaardigheden een beetje bijschaven, en we komen te weten wie nu de zender of de ontvanger is van een boodschap. Voor muzo werken we op een kunstige manier verder aan het maken van onze naam.