Vandaag tijdens de les rond inhoudsmaten gewerkt. We gingen vandaag vooral proefondervindelijk tewerk. Eerst schatten we hoeveel water ergens in kon en dan gingen we met behulp van een maatbeker exact meten.
Vandaag werkten we rond de kunstenaar Magritte. We maakten zelf een heus surrealistisch werk en maakten daarna nog een kunstwerk met de hele klas. Het leverde heel mooie resultaten op die ook bij het oudercontact zullen te bewonderen zijn.
Anke bracht een strip mee voor de verjaardagstas die helemaal in teken stond van de creadag van vandaag: De kunstschilder van Lucky Luke. Wij werkten in thema van kunstschilder Magritte.
Thomas bracht nog een strip mee voor de verjaardagstas! Hij is nog niet jarig, maar wou toch al een strip schenken. Fijn om te zien dat intussen al heel wat ouders onze filosofie rond het vieren van verjaardagen onderschrijven!
Bij het eerste thema van WO mundo maakten we in het derde leerjaar kennis met onze koninklijke familie. Tijdens het groepswerk zochten de leeringen een antwoord op vele vragen en hierbij moesten ze heel wat moeilijke woorden trotseren ( audiëntie, kroonprins, Ruffo di Calabria, koninkrijk, leerplicht, ...) Na deze moeilijke klus stonden er allerlei leuke doe-opdrachten op het programma: teken de koning en de koningin op hun trouwdag, ontwerp het wapenschild van je eigen familie, leuke zinnen bouwen met de beginletters van ALBERT's naam... In de les MUZO konden de leerlingen al hun fantasie aanspreken tijdens het rollenspel van het protocol. Hierbij waren er heel wat uitdagende doe-opdrachten: ga de koning feleciteren met zijn verjaardag; maak een grote taart en een verjaardagskaart; laat de koning kennismaken met een nieuwe soort limonade en maak een mooie reclame-affiche en verzin een leuke naam. De koning mag natuurlijk proeven. Eén ding was zeker: elke groep was SAMENKNAP en het resultaat was SUPER!
Aan alle kinderen, papa's en mama's die al die mooie bloemen gemaakt hebben, willen wij graag zeggen: BEDANKT! Onze klassen zijn er nog wat kleurrijker op geworden.
In de lessen WO werken we rond het thema " Ik en mijn familie ". We leren begrippen als nonkel en tante, neef en nicht, opa en oma, ... Elke familie heeft of kan wel iets speciaals. Vroeger legde men dat vast in een wapenschild. Op die manier kon je de anderen laten weten waar jouw familie voor stond. Het kleurgebruik speelde daarin een belangrijke rol. De kinderen van onze klas maakten hun eigen wapenschild en respecteerden de officiële kleuren die toen ook in gebruik waren. Opdat jullie zouden kunnen achterhalen wat jullie zoon of dochter hoog in het vaandel draagt, geef ik jullie de betekenis van die kleuren mee.
Vandaag stond de jaarlijkse scholenveldloop weer op het programma! Na een stevig ontbijt thuis en een goeie brok wiskunde in de klas, waren de kinderen van het derde leerjaar er klaar voor. Om 11.00 uur mochten we eerst de beentjes losgooien op een muziekje. Daarna verzamelden we per klas om de atleten te fotograferen, voor eeuwig beroemd... En dan was het tijd om de piste rond de vijver van Kruikenburg te betreden. Er waren verschillende stempelposten op de piste. Iedereen deed z'n uiterste best, dus iedereen kreeg een appel en een flesje water om de eerste honger en dorst te stillen... Er was ook nog een medaille als kers op de taart voor al dat zwoegen tegen de wind in.
Vandaag hebben we mogen met de weegschaal werken. Hoeveel gram gaat er in een kilogram? Ook de inhoudsmaten kwamen aan bod. We mochten zelf aan de slag: hoeveel kopjes water voor 1 liter? We hebben in deze les vooral proefondervindelijk geleerd, nadien komt de theorie met abstracte oefeningen.
Vandaag mochten we in groepjes aan de slag met allerlei materiaal om te meten. We proberen te begrijpen hoeveel 1mm, 1cm, 1dm, 1m is. We schatten de lengte van onze klas, de dikte van een boek, de hoogte van onze bank en nog heel wat andere dingen. Na het schatten, mochten we echt meten...Niet makkelijk allemaal, maar wel leuk!