Pas op: geef nooit persoonlijke gegevens zoals familienaam of coördinaten door op een weblog. Dit kan immers op een foute manier gebruikt worden!
Ik ben zo fier op jullie!
Zoeken in blog
28-05-2011
Uitstaptest woordenschat (GESIWO)
Lieve leerlingen
Jullie hebben deze instaptesten achter gehad. Vandaag krijg je ze opnieuw om te zien er er evolutie is!
Vandaag is het de bedoeling dat we even kijken hoe het met jullie woordenschat is. Daarvoor heb je de GESIWO-test: de "geïntegreerde signaaltest woordenschat".
De test begint zodra je je klas invult samen met je voor- en familienaam + uitstap Pas op: wanneer je tijdens de test per ongeluk het scherm sluit, dan is alles verloren en moet je opnieuw beginnen.
Wanneer je de volgende boodschap ziet, is alles gelukt:
Alle vragen zijn beantwoord.
Jouw resultaat is 56 / 56
Je kan dit venster nu sluiten. Vraag aan de leraar of de resultaten goed zijn opgeslagen.
We hebben samen de woordsoorten bekeken. Jullie hebben zelf voorbeelden gegeven en nu is het tijd om na te gaan of je ze herkent in zinnen! Veel succes!
Vandaag werkten we aan les 30. Hier vind je de antwoorden nog eens terug.
Vriendelijke groeten Mevr. Cleeren
10-01-2011, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren
09-12-2010
Les 20: woordenschat en spelling (blz 86 e.v.)
Schooltaalwoorden Oef 1 bondig verticale (horizontaal is plat!) verzamelen kenmerkend bewering bood aan noodzakelijk
Oef 2 beweren = ww de aanbieding = zn kenmerken = ww en het kenmerk = zn vezamelen = ww en de verzameling = zn het systeem = zn
Woordenbank Oef 1 op- en aanmerking in- en uitgang bouw- en beeldhouwkunst voor- en achterkant tijd- en kostenbesparend voor- en nagerecht binnen- en buitenland
Oef 2 bier brouwen populair zijn de kieuw van een vis in achtvoud miljonair een nieuweling aanschouwen = bekijken een affaire schouwburg militair
Werkwoorden Oef 1 OVT (onvoltooid verleden tijd => onvoltooid = zonder VD!) bracht /dacht /werd /steeg op / scheen /boog (niet buigde)/viel
Oef 2 (Je moest alleen de PV veranderen!) stonden / was / moest / werden / kwam / kregen / organiseerde / mocht
Oef 3 (infinitief = vorm zoals in woordenboek) vriezen / graven / lijden / knijpen / varen / zweren / slaan
09-12-2010, 15:36 geschreven door Mevr. Cleeren
Les taalbeschouwing
Voor taalbeschouwing werkten we vooral aan zinsleer. Werk hiervoor met je twee leerliedjes. Die (theorie) dien je uit het hoofd te kennen!
Bij deze de antwoorden uit je map. Maar de oefeningen opnieuw en maak er van de CD-rom!
Veel succes! Denk niet te vlug dat je dit toch kent!
"Waarom", hoor je ik vragen. Omwille van het milieu, dan komen die toch niet in de verbrandingsoven of ergens anders terecht! Omwille van een spaaractie voor onze school: per batterij krijgt de school punten en daarvoor kunnen we nieuwe cd-spelers aankopen. Goed, he! Omwille van onze klas! Wanneer wij de meeste batterijen inzamelen, mogen we een reeks prijzen onder de klasgenoten verdelen: balpennen, markeerstiften, muismatjes, mappen, ballen,...
Welke batterijen? -Gewone -Knoopcellen -Herlaadbare -Accu's met lood bv voor alarmsysteem, weideafsluiting -Kapotte zaklampen
MAAR GEEN AUTOBATTERIJEN! Daar zit een vloeistof in!
Alvast bedankt! Ik help mee verzamelen! Mevr. Cleeren
30-11-2010, 13:49 geschreven door Mevr. Cleeren
21-11-2010
Taalbeschouwing: extra oefeningen
Lieve leerlingen van 2A31
Jullie vinden op de cd-rom van Markant extra oefeningen. Dus die kan je ook maken ter voorbereiding van je proefwerken!
Bij deze 'k zag twee beren of beter gezegd ons leerlied om het LV en het MV te onderscheiden.
'k Gaf het pakje aan Katrijne 't pakje: LIJDEND VOORWERP AAN Katrijne, VOOR Katrijne: dat is het MEEWERKEND VOORWERP Hihihi, hahaha, 'k stond erbij en ik keek ernaar!
Vervolgens jullie leerlied om de zinsdelen te onderscheiden. Zing uit volle borst op de melodie van Old Mc Donald had a farm!
Veel succes en tot na de vakantie! Ik mis jullie enthousiasme nu al...
Ik heb nog niet alle schrijfoefeningen in mijn bezit: - boekopdracht - tekstje met tien schooltaalwoorden erin.
Gelieve dit zo snel mogelijk in orde te brengen!
Alvast bedankt en tot morgen! Mevr. Cleeren
20-10-2010, 22:21 geschreven door Mevr. Cleeren
05-10-2010
Vrijdag sportdag!
Meisjes en jongens
Ik vond het vandaag een leuke lerarendag. En daar hebben jullie voor gezorgd. Bedankt! Ik hoop dat jullie vrijdag zullen genieten van de sportdag. Op het programma staat trike ( ) , golf, mountainbike en WATERPOLO! Zwempak meebrengen is de boodschap! Bedank je M. Van Avermaet ook eens om in mijn plaats met jullie mee te gaan?
Tot donderdag Mevr. Cleeren
05-10-2010, 17:30 geschreven door Mevr. Cleeren
Les 12: lees- en woordenschatstrategieën
Jongens en meisjes
Denk aan mijn konijn en herhaal de strategieën vanavond al!
In bijlage vind je de correcte antwoorden van deze les. Studeer ze tegen de volgende keer!
Hoe? Bedek eerst de linker kolom en probeer de rechter kolom erbij te zeggen (tip: spreek antwoorden in op je iPod) Controleer dan de antwoorden van op je iPod. Wat je fout had, markeer je met geel. Bedek nu de rechter kolom en die het zelfde. Controleer opnieuw je antwoorden op je iPod. Wat je fout had, markeer je weer met geel.
Woensdag doe je de vorige stappen nog eens over, maar markeer je met bv. roze. Je zult zien dat je al minder fouten maakte!
Lees- en schrijfopdracht: Vlaamse Filmpjes (kopieer en plak dit in een WORD-document)
Titel van het boek:
Auteur:
Lees de volgende uitspraken of vragen met de bijhorende meerkeuzeantwoorden. Schrap wat niet in dat rijtje thuishoort.
1) Wie is / zijn (*)de hoofdpersonage(s)?(*)
O ...
O ...
O ...
2) Kan het verhaal zich in de werkelijkheid afspelen?
....., want:
O ...
O ...
O ...
3) Welke les wil de hoofdpersoon ons eigenlijk leren? Welke boodschap wil hij/zij ons brengen? (*)
O ...
O ...
O
4) Wat doet het hoofdpersonage om die boodschap duidelijk te maken?
O ...
O ...
O
5) Waarom vindt de auteur van dit boek die boodschap ook voor ons, vandaag, belangrijk?
O ...
O ...
O ...
6) Hoe reageren de andere personages op datgene wat de hoofdpersonage doet?
O ...
O ...
O ...
7) De personages evolueren, veranderen naar het einde toe. Dat is zeker zo voor .
O ...
O ...
O ...
8) In welke opvallende omstandigheden, in welke situaties leven de personages met elkaar?
O ...
O ...
O
9) De personages communiceren vaak non-verbaal met mekaar.
O ...
O ...
O ...
10) Welke middelen worden in het verhaal vaak gebruikt om met mekaar te communiceren?
O ...
O ...
O ...
04-10-2010, 21:30 geschreven door Mevr. Cleeren
30-09-2010
Bericht aan de jarigen van september
Jongens en meisjes
De voorbije maand hadden we drie (?) jarigen in ons midden.
Céline de eerste week van het schooljaar. Morgen, Stijn. En ikzelf vorige zaterdag.
Jammer genoeg hebben we dinsdag geen S.A.. Maar ik vind dat we de jarigen van de maand toch in de watten moeten leggen. Vinden jullie ook niet? Wie vindt dat we dit een klein beetje moeten vieren, geeft een seintje en ik kijk wat we kunnen doen!
Vergeet niet om Stijn morgen extra vriendelijk te behandelen!