EDUGO De Brug - Weblog van 2A3
Klasleerkracht: Mevr. Cleeren
Pas op: geef nooit persoonlijke gegevens zoals familienaam of coördinaten door op een weblog. Dit kan immers op een foute manier gebruikt worden!
Foto

Ik ben zo fier op jullie!

Zoeken in blog

28-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitstaptest woordenschat (GESIWO)
Lieve leerlingen

Jullie hebben deze instaptesten achter gehad. Vandaag krijg je ze opnieuw om te zien er er evolutie is!

Vandaag is het de bedoeling dat we even kijken hoe het met jullie woordenschat is.
Daarvoor heb je de GESIWO-test: de "geïntegreerde signaaltest woordenschat".

De test begint zodra je je klas invult samen met je voor- en familienaam + uitstap
Pas op: wanneer je tijdens de test per ongeluk het scherm sluit, dan is alles verloren en moet je opnieuw beginnen.

Wanneer je de volgende boodschap ziet, is alles gelukt:

Alle vragen zijn beantwoord.

Jouw resultaat is 56 / 56

Je kan dit venster nu sluiten. Vraag aan de leraar of de resultaten goed zijn opgeslagen.

Klik nu op: http://gesiwo.poison.be/

Veel succes!
Mevr. Cleeren




28-05-2011, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
26-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing
Lieve leerlingen

Op de volgende site kun je een aantal oefeningen vinden die je zullen helpen:

http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/index.htm

Noteer op een blad wat je oefende en hoeveel je hierbij scoorde!

Veel succes
Mevr. Cleeren



26-05-2011, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
02-05-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: tijden van het werkwoord

Lieve leerlingen van 2A31

Nu is het aan jullie beurt.

Veel succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
CleerenNederlands2A - Tijden van het werkwoord - edit.mht (585.7 KB)   



02-05-2011, 23:14 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: actief en passief

Probeer het eens op deze manier!
Wat is het verschil tussen actief en passief?
Neem pen en papier en noteer de hoofdzaken!

Veel succes
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
CleerenNederlands2A - Actieve en passieve zinnen - edit.mht (598.5 KB)   



02-05-2011, 23:07 geschreven door Mevr. Cleeren  
16-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerstof paasproefwerk
Lieve leerlingen

Bij deze krijgen jullie nog eens via deze weg alles op een rijtje. De papieren bundel had je al voor de krokusvakantie!

Vriendelijke groeten en veel succes bij het herhalen!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
CleerenNederlands2A - Tweede trimester - edit.mht (604 KB)   



16-03-2011, 21:22 geschreven door Mevr. Cleeren  
24-02-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oefeningen op de woordsoorten

Lieve leerlingen van 2A31

We hebben samen de woordsoorten bekeken. Jullie hebben zelf voorbeelden gegeven en nu is het tijd om na te gaan of je ze herkent in zinnen!
Veel succes!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
CleerenNederlands2A - Oefeningen op woordsoorten  - edit.mht (601 KB)   



24-02-2011, 08:54 geschreven door Mevr. Cleeren  
10-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woordenschat les 30
Leerlingen van 2A31

Vandaag werkten we aan les 30. Hier vind je de antwoorden nog eens terug.

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

10-01-2011, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
09-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 20: woordenschat en spelling (blz 86 e.v.)
Schooltaalwoorden
Oef 1
bondig
verticale (horizontaal is plat!)
verzamelen
kenmerkend
bewering
bood aan
noodzakelijk

Oef 2
beweren = ww
de aanbieding = zn
kenmerken = ww en het kenmerk = zn
vezamelen = ww en de verzameling = zn
het systeem = zn

Woordenbank
Oef 1
op- en aanmerking
in- en uitgang
bouw- en beeldhouwkunst
voor- en achterkant
tijd- en kostenbesparend
voor- en nagerecht
binnen- en buitenland

Oef 2
bier brouwen
populair zijn
de kieuw van een vis
in achtvoud
miljonair
een nieuweling
aanschouwen = bekijken
een affaire
schouwburg
militair

Werkwoorden
Oef 1
OVT (onvoltooid verleden tijd => onvoltooid = zonder VD!)
bracht  /dacht /werd /steeg op /  scheen /boog (niet buigde)/viel

Oef 2 (Je moest alleen de PV veranderen!)
stonden / was / moest / werden / kwam / kregen / organiseerde / mocht

Oef 3 (infinitief = vorm zoals in woordenboek)
vriezen / graven / lijden / knijpen / varen / zweren / slaan

09-12-2010, 15:36 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les taalbeschouwing

Voor taalbeschouwing werkten we vooral aan zinsleer.
Werk hiervoor met je twee leerliedjes. Die (theorie) dien je uit het hoofd te kennen!

Bij deze de antwoorden uit je map.
Maar de oefeningen opnieuw en maak er van de CD-rom!

Veel succes!
Denk niet te vlug dat je dit toch kent!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
Herhaling zinsleer 1ste trim ingevld.doc (48 KB)   
Hezrhaling zinsleer deel 3 vanaf 370 .doc (42.5 KB)   
Zinsleer 1ste trim deel 2 (ingevuld).doc (64 KB)   



09-12-2010, 15:08 geschreven door Mevr. Cleeren  
30-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inzamelen van batterijen

Lieve leerlingen van me.

"Waarom", hoor je ik vragen.
Omwille van het milieu, dan komen die toch niet in de verbrandingsoven of ergens anders terecht!
Omwille van een spaaractie voor onze school: per batterij krijgt de school punten en daarvoor kunnen we nieuwe cd-spelers aankopen. Goed, he!
Omwille van onze klas! Wanneer wij de meeste batterijen inzamelen, mogen we een reeks prijzen onder de klasgenoten verdelen: balpennen, markeerstiften, muismatjes, mappen, ballen,...

Welke batterijen?
-Gewone
-Knoopcellen
-Herlaadbare
-Accu's met lood bv voor alarmsysteem, weideafsluiting
-Kapotte zaklampen

MAAR GEEN AUTOBATTERIJEN! Daar zit een vloeistof in!

Alvast bedankt!
Ik help mee verzamelen!
Mevr. Cleeren



30-11-2010, 13:49 geschreven door Mevr. Cleeren  
21-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: extra oefeningen
Lieve leerlingen van 2A31

Jullie vinden op de cd-rom van Markant extra oefeningen. Dus die kan je ook maken ter voorbereiding van je proefwerken!

Maar hier vind je alvast een reeks online:


1) http://e-klas.net/ia/zin/index.htm

Je vindt hier de verschillende zinsdelen. Ook de theorie kun je nog eens nalezen.

Verder kan je oefeningen maken door die rechts bovenaan aan te klikken!

 

2) LV: http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/LV.htm

3) MV: http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/MV2.htm
            http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/MV291.htm

4) LV, MV, BWB

            http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/zinsdelen.htm


Veel succes!
Mevr. Cleeren



21-11-2010, 09:50 geschreven door Mevr. Cleeren  
03-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: leerlied zinsdelen
Lieve leerlingen

Bij deze 'k zag twee beren of beter gezegd ons leerlied om het LV en het MV te onderscheiden.


'k Gaf het pakje aan Katrijne
't pakje: LIJDEND VOORWERP
AAN Katrijne, VOOR Katrijne: dat is het MEEWERKEND VOORWERP
Hihihi, hahaha, 'k stond erbij en ik keek ernaar!


Vervolgens jullie leerlied om de zinsdelen te onderscheiden. Zing uit volle borst op de melodie van Old Mc Donald had a farm!

Veel succes en tot na de vakantie!
Ik mis jullie enthousiasme nu al...

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
Leerlied zinsdelen Old mc Donald.doc (97 KB)   



03-11-2010, 16:13 geschreven door Mevr. Cleeren  
02-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijst persoonlijk werk aanvullen a.u.b.

Leerlingen van 2A31

Bij deze de informatie die je kan aanvullen op je lijst voor persoonlijk werk

1TO    >   7/9    >   1 september  >   X lezen    > X spelling    >     Resultaat   >  Waardoor ging het (niet)goed? = symbolen!
2TA    >   7/9    >   Gelukstest     >    X schrijven   >  Resultaat >  symbolen zelfevaluatie
3TO > 14/9   >  Les 4 >  X Kennis  >  Resultaat op 15  >  symbolen zelfevaluatie invullen!
4TO >  16/9  >  Krant van 15/9  >  X lezen, X luisteren, X spreken  >  Resultaat op 12
5TO > 21/9 > Woordenschat les 4 > X Kennis > Resultaat op 15
6 TO > 21/9 > Vormleer (taalsystematiek) > X taalbeschouwing > 10
7 TO > 28/9 > Les 4,5 en 10 > X kennis > 10
8 TO > 28/9  > Spreekoefening bij de woordenschat > X spreken > 5
9 TO> 30/9 > MI-test > X lezen > 2
10TO > 21/9 > Correctie instaptest spelling > 10
11 TO > 7/10 > Leesstrategie > 5
12 TO > 12/10 > Re chten van minderjarigen > X lezen > 10
13TO > 12/10 > Leesstrategie (kennis) > 5
14TO > 12/10 > Kennis les 5 > 15
15TO > 12/10 > Spreken: volume + eindletters > 6
16TA > 14/10 > Krantenknipsel tekstdoelen > X lezen > 10

Verlies je uitprint met de scores bij de test meervoudige intelligentie niet, a.u.b. Ook dat blad hoort in je mapje thuis!

Alvast bedankt
Mevr. Cleeren



02-11-2010, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 14 + 15 Markant
Lieve leerlingen

Hier vinden jullie les 14 en 15.

Veel succes bij het studeren!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
14 tekstvorm en doel.ppt (146 KB)   
15 Les.ppt (84 KB)   



21-10-2010, 10:12 geschreven door Mevr. Cleeren  
20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijfoefeningen.

Lieve leerlingen

Ik heb nog niet alle schrijfoefeningen in mijn bezit:
- boekopdracht
- tekstje met tien schooltaalwoorden erin.

Gelieve dit zo snel mogelijk in orde te brengen!

Alvast bedankt en tot morgen!
Mevr. Cleeren



20-10-2010, 22:21 geschreven door Mevr. Cleeren  
05-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag sportdag!


Meisjes en jongens

Ik vond het vandaag een leuke lerarendag. En daar hebben jullie voor gezorgd. Bedankt!
Ik hoop dat jullie vrijdag zullen genieten van de sportdag. Op het programma staat trike ( ) , golf, mountainbike en WATERPOLO!
Zwempak meebrengen is de boodschap!
Bedank je M. Van Avermaet ook eens om in mijn plaats met jullie mee te gaan?

Tot donderdag
Mevr. Cleeren

05-10-2010, 17:30 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 12: lees- en woordenschatstrategieën


Jongens en meisjes

Denk aan mijn konijn en herhaal de strategieën vanavond al!

Veel succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
12 strategieen Ned.ppt (76.5 KB)   



05-10-2010, 17:26 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 11: spreekwoorden

Jongens en meisjes

In bijlage vind je de correcte antwoorden van deze les. Studeer ze tegen de volgende keer!

Hoe?
Bedek eerst de linker kolom en probeer de rechter kolom erbij te zeggen (tip: spreek antwoorden in op je iPod)
Controleer dan de antwoorden van op je iPod. Wat je fout had, markeer je met geel.
Bedek nu de rechter kolom en die het zelfde.
Controleer opnieuw je antwoorden op je iPod. Wat je fout had, markeer je weer met geel.

Woensdag doe je de vorige stappen nog eens over, maar markeer je met bv. roze.
Je zult zien dat je al minder fouten maakte!

Succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
11 Spreekwoorden.ppt (42 KB)   



05-10-2010, 17:20 geschreven door Mevr. Cleeren  
04-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lees- en schrijfopdracht: Vlaamse Filmpjes (kopieer en plak dit in een WORD-document)

Titel van het boek: …

Auteur: …

 

Lees de volgende uitspraken of vragen met de bijhorende meerkeuzeantwoorden. Schrap wat niet in dat rijtje thuishoort.

 

1) Wie is / zijn (*)   de hoofdpersonage(s)?  (*)

O ...

O ...

O ...

 

 

2) Kan het verhaal zich in de werkelijkheid afspelen?

....., want:

 ...

 ...

 ...

 

3) Welke les wil de hoofdpersoon ons eigenlijk leren? Welke boodschap wil hij/zij ons brengen? (*)

O ...

O ...

O …

 

4) Wat doet het hoofdpersonage om die boodschap duidelijk te maken?

O ...

O ...

O …

 

5) Waarom vindt de auteur van dit boek die boodschap ook voor ons, vandaag, belangrijk?

O ...

O ...

O ...

 

6) Hoe reageren de andere personages op datgene wat de hoofdpersonage doet?

O ...

O ...

O ...

 

7) De personages evolueren, veranderen naar het einde toe. Dat is zeker zo voor ……………………………………… .

O ...

O ...

O ...

 

8) In welke opvallende omstandigheden, in welke situaties leven de personages met elkaar?

O ...

O ...

O …

 

9) De personages communiceren vaak non-verbaal met mekaar.

O ...

O ...

O ...

 

10) Welke ‘middelen’ worden in het verhaal vaak gebruikt om met mekaar te communiceren?

O ...

O ...

O ...

 

 



04-10-2010, 21:30 geschreven door Mevr. Cleeren  
30-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht aan de jarigen van september

Jongens en meisjes

De voorbije maand hadden we drie (?) jarigen in ons midden.

Céline de eerste week van het schooljaar.
Morgen, Stijn.
En ikzelf vorige zaterdag.

Jammer genoeg hebben we dinsdag geen S.A.. Maar ik vind dat we de jarigen van de maand toch in de watten moeten leggen. Vinden jullie ook niet? Wie vindt dat we dit een klein beetje moeten vieren, geeft een seintje en ik kijk wat we kunnen doen!

Vergeet niet om Stijn morgen extra vriendelijk te behandelen!

Tot dinsdag!
Mevr. Cleeren



30-09-2010, 19:53 geschreven door Mevr. Cleeren  
Scroll eens naar beneden om meer te zien!
agenda

Belangrijke data in mijn agenda

 

Archief per week
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs