EDUGO De Brug - Weblog van 2A3
Klasleerkracht: Mevr. Cleeren
Pas op: geef nooit persoonlijke gegevens zoals familienaam of coördinaten door op een weblog. Dit kan immers op een foute manier gebruikt worden!
Foto

Ik ben zo fier op jullie!

Zoeken in blog

09-12-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les taalbeschouwing

Voor taalbeschouwing werkten we vooral aan zinsleer.
Werk hiervoor met je twee leerliedjes. Die (theorie) dien je uit het hoofd te kennen!

Bij deze de antwoorden uit je map.
Maar de oefeningen opnieuw en maak er van de CD-rom!

Veel succes!
Denk niet te vlug dat je dit toch kent!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
Herhaling zinsleer 1ste trim ingevld.doc (48 KB)   
Hezrhaling zinsleer deel 3 vanaf 370 .doc (42.5 KB)   
Zinsleer 1ste trim deel 2 (ingevuld).doc (64 KB)   



09-12-2010, 15:08 geschreven door Mevr. Cleeren  
30-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inzamelen van batterijen

Lieve leerlingen van me.

"Waarom", hoor je ik vragen.
Omwille van het milieu, dan komen die toch niet in de verbrandingsoven of ergens anders terecht!
Omwille van een spaaractie voor onze school: per batterij krijgt de school punten en daarvoor kunnen we nieuwe cd-spelers aankopen. Goed, he!
Omwille van onze klas! Wanneer wij de meeste batterijen inzamelen, mogen we een reeks prijzen onder de klasgenoten verdelen: balpennen, markeerstiften, muismatjes, mappen, ballen,...

Welke batterijen?
-Gewone
-Knoopcellen
-Herlaadbare
-Accu's met lood bv voor alarmsysteem, weideafsluiting
-Kapotte zaklampen

MAAR GEEN AUTOBATTERIJEN! Daar zit een vloeistof in!

Alvast bedankt!
Ik help mee verzamelen!
Mevr. Cleeren



30-11-2010, 13:49 geschreven door Mevr. Cleeren  
21-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: extra oefeningen
Lieve leerlingen van 2A31

Jullie vinden op de cd-rom van Markant extra oefeningen. Dus die kan je ook maken ter voorbereiding van je proefwerken!

Maar hier vind je alvast een reeks online:


1) http://e-klas.net/ia/zin/index.htm

Je vindt hier de verschillende zinsdelen. Ook de theorie kun je nog eens nalezen.

Verder kan je oefeningen maken door die rechts bovenaan aan te klikken!

 

2) LV: http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/LV.htm

3) MV: http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/MV2.htm
            http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/MV291.htm

4) LV, MV, BWB

            http://www.vmsroeselare.be/keuzemenu/links/oefnndl/trim3_1aso/zinsdelen.htm


Veel succes!
Mevr. Cleeren



21-11-2010, 09:50 geschreven door Mevr. Cleeren  
03-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taalbeschouwing: leerlied zinsdelen
Lieve leerlingen

Bij deze 'k zag twee beren of beter gezegd ons leerlied om het LV en het MV te onderscheiden.


'k Gaf het pakje aan Katrijne
't pakje: LIJDEND VOORWERP
AAN Katrijne, VOOR Katrijne: dat is het MEEWERKEND VOORWERP
Hihihi, hahaha, 'k stond erbij en ik keek ernaar!


Vervolgens jullie leerlied om de zinsdelen te onderscheiden. Zing uit volle borst op de melodie van Old Mc Donald had a farm!

Veel succes en tot na de vakantie!
Ik mis jullie enthousiasme nu al...

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
Leerlied zinsdelen Old mc Donald.doc (97 KB)   



03-11-2010, 16:13 geschreven door Mevr. Cleeren  
02-11-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijst persoonlijk werk aanvullen a.u.b.

Leerlingen van 2A31

Bij deze de informatie die je kan aanvullen op je lijst voor persoonlijk werk

1TO    >   7/9    >   1 september  >   X lezen    > X spelling    >     Resultaat   >  Waardoor ging het (niet)goed? = symbolen!
2TA    >   7/9    >   Gelukstest     >    X schrijven   >  Resultaat >  symbolen zelfevaluatie
3TO > 14/9   >  Les 4 >  X Kennis  >  Resultaat op 15  >  symbolen zelfevaluatie invullen!
4TO >  16/9  >  Krant van 15/9  >  X lezen, X luisteren, X spreken  >  Resultaat op 12
5TO > 21/9 > Woordenschat les 4 > X Kennis > Resultaat op 15
6 TO > 21/9 > Vormleer (taalsystematiek) > X taalbeschouwing > 10
7 TO > 28/9 > Les 4,5 en 10 > X kennis > 10
8 TO > 28/9  > Spreekoefening bij de woordenschat > X spreken > 5
9 TO> 30/9 > MI-test > X lezen > 2
10TO > 21/9 > Correctie instaptest spelling > 10
11 TO > 7/10 > Leesstrategie > 5
12 TO > 12/10 > Re chten van minderjarigen > X lezen > 10
13TO > 12/10 > Leesstrategie (kennis) > 5
14TO > 12/10 > Kennis les 5 > 15
15TO > 12/10 > Spreken: volume + eindletters > 6
16TA > 14/10 > Krantenknipsel tekstdoelen > X lezen > 10

Verlies je uitprint met de scores bij de test meervoudige intelligentie niet, a.u.b. Ook dat blad hoort in je mapje thuis!

Alvast bedankt
Mevr. Cleeren



02-11-2010, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
21-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 14 + 15 Markant
Lieve leerlingen

Hier vinden jullie les 14 en 15.

Veel succes bij het studeren!

Mevr. Cleeren

Bijlagen:
14 tekstvorm en doel.ppt (146 KB)   
15 Les.ppt (84 KB)   



21-10-2010, 10:12 geschreven door Mevr. Cleeren  
20-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijfoefeningen.

Lieve leerlingen

Ik heb nog niet alle schrijfoefeningen in mijn bezit:
- boekopdracht
- tekstje met tien schooltaalwoorden erin.

Gelieve dit zo snel mogelijk in orde te brengen!

Alvast bedankt en tot morgen!
Mevr. Cleeren



20-10-2010, 22:21 geschreven door Mevr. Cleeren  
05-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag sportdag!


Meisjes en jongens

Ik vond het vandaag een leuke lerarendag. En daar hebben jullie voor gezorgd. Bedankt!
Ik hoop dat jullie vrijdag zullen genieten van de sportdag. Op het programma staat trike ( ) , golf, mountainbike en WATERPOLO!
Zwempak meebrengen is de boodschap!
Bedank je M. Van Avermaet ook eens om in mijn plaats met jullie mee te gaan?

Tot donderdag
Mevr. Cleeren

05-10-2010, 17:30 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 12: lees- en woordenschatstrategieën


Jongens en meisjes

Denk aan mijn konijn en herhaal de strategieën vanavond al!

Veel succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
12 strategieen Ned.ppt (76.5 KB)   



05-10-2010, 17:26 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 11: spreekwoorden

Jongens en meisjes

In bijlage vind je de correcte antwoorden van deze les. Studeer ze tegen de volgende keer!

Hoe?
Bedek eerst de linker kolom en probeer de rechter kolom erbij te zeggen (tip: spreek antwoorden in op je iPod)
Controleer dan de antwoorden van op je iPod. Wat je fout had, markeer je met geel.
Bedek nu de rechter kolom en die het zelfde.
Controleer opnieuw je antwoorden op je iPod. Wat je fout had, markeer je weer met geel.

Woensdag doe je de vorige stappen nog eens over, maar markeer je met bv. roze.
Je zult zien dat je al minder fouten maakte!

Succes!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
11 Spreekwoorden.ppt (42 KB)   



05-10-2010, 17:20 geschreven door Mevr. Cleeren  
04-10-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lees- en schrijfopdracht: Vlaamse Filmpjes (kopieer en plak dit in een WORD-document)

Titel van het boek: …

Auteur: …

 

Lees de volgende uitspraken of vragen met de bijhorende meerkeuzeantwoorden. Schrap wat niet in dat rijtje thuishoort.

 

1) Wie is / zijn (*)   de hoofdpersonage(s)?  (*)

O ...

O ...

O ...

 

 

2) Kan het verhaal zich in de werkelijkheid afspelen?

....., want:

 ...

 ...

 ...

 

3) Welke les wil de hoofdpersoon ons eigenlijk leren? Welke boodschap wil hij/zij ons brengen? (*)

O ...

O ...

O …

 

4) Wat doet het hoofdpersonage om die boodschap duidelijk te maken?

O ...

O ...

O …

 

5) Waarom vindt de auteur van dit boek die boodschap ook voor ons, vandaag, belangrijk?

O ...

O ...

O ...

 

6) Hoe reageren de andere personages op datgene wat de hoofdpersonage doet?

O ...

O ...

O ...

 

7) De personages evolueren, veranderen naar het einde toe. Dat is zeker zo voor ……………………………………… .

O ...

O ...

O ...

 

8) In welke opvallende omstandigheden, in welke situaties leven de personages met elkaar?

O ...

O ...

O …

 

9) De personages communiceren vaak non-verbaal met mekaar.

O ...

O ...

O ...

 

10) Welke ‘middelen’ worden in het verhaal vaak gebruikt om met mekaar te communiceren?

O ...

O ...

O ...

 

 



04-10-2010, 21:30 geschreven door Mevr. Cleeren  
30-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bericht aan de jarigen van september

Jongens en meisjes

De voorbije maand hadden we drie (?) jarigen in ons midden.

Céline de eerste week van het schooljaar.
Morgen, Stijn.
En ikzelf vorige zaterdag.

Jammer genoeg hebben we dinsdag geen S.A.. Maar ik vind dat we de jarigen van de maand toch in de watten moeten leggen. Vinden jullie ook niet? Wie vindt dat we dit een klein beetje moeten vieren, geeft een seintje en ik kijk wat we kunnen doen!

Vergeet niet om Stijn morgen extra vriendelijk te behandelen!

Tot dinsdag!
Mevr. Cleeren



30-09-2010, 19:53 geschreven door Mevr. Cleeren  
22-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 10 Markant
Leerlingen van 2A31

Bij deze nog eens de antwoorden van les 10. Leerlingen met dyslexie kunnen deze makkelijk afprinten en bewaren in een map.
Andere leerlingen die ziek of afwezig waren, kunnen ook altijd met behulp van deze weblog terugvinden wat er de voorbije dag gebeurde!

Vergeet niet je lessen te herhalen!
Volgende week komen er weer toetsen...

Bijlagen:
Les 10.ppt (94 KB)   



22-09-2010, 22:10 geschreven door Mevr. Cleeren  
21-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Correctie instapdictee
Leerlingen van 2A31

Bij deze de juiste schrijfwijze van de woorden die jullie te horen kregen:


Bijlagen:
2A3 Correctie instapdictee .doc (132.5 KB)   



21-09-2010, 10:14 geschreven door Mevr. Cleeren  
18-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Les 5 in Markant
Lieve leerlingen van 2A31

Zoals beloofd, krijgen jullie hier de antwoorden van les 5.
Controleer nog eens de juiste schrijfwijze vooraleer je je les studeert!

Geniet nog van het weekend!
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
5 Les.ppt (100 KB)   



18-09-2010, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
16-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit je fouten leren!
Leerlingen van 2A31

De meesten van jullie scoorden slecht op de toets over les 4, woordenschat.
Dat betekent dat diegenen die onder de helft haalden, deze les zeker opnieuw moeten leren. Ik wil de voorbereiding als bewijs ZIEN. Jullie hebben bij het begin van het schooljaar twee mapjes moeten kopen. Het is is voor je toetsen en het tweede dien je te gebruiken om je voorbereidingen in te bewaren!

Hoe bereid je je woordenschatles het beste voor?
Leg je blad in landscape, in de breedte.
Noteer bovenaan het nummer van de les. In dit geval: 'les 4'.
Verdeel dat blad in drie kolommen. Schrijf aan de linker kant de omschrijving van het woord. In het midden het nieuwe woord en in de derde kolom schrijf je een zin waarin dat woord gebruikt wordt.

Ik wil deze voorbereidingen tegen de volgende les zien!
Op die manier weet ik zeker dat je je les leert...

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

16-09-2010, 14:37 geschreven door Mevr. Cleeren  
15-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huiswerk spelling; niet vergeten!
Lieve leerlingen van 2A31 en vooral ook Rendel

Zoals we merkten tijdens het corrigeren van de gelukstest, worden er toch nog vaak spelfouten gemaakt. Ook het instapdictee bewijst dit. Vandaar jullie opdracht elke avond naar de website www.beterspellen.nl te gaan. Daar moet je je inloggen!

In de bijgevoegde link zie je hoe je dat kan doen!

De bedoeling is elke avond de vier oefeningetjes te maken. Wanneer je die maakte, schrijf je ze netjes over op een net cursusblad en markeer je met rood wanneer je antwoord fout was en met groen wanneer je het correct had.
Op die manier zul je merken dat je steeds minder fouten gaat maken!

Het blad stop je altijd weer in je map bij het tabblad TAKENBLAD SPELLING. Ik controleer jullie werkjes op regelmatige tijdstippen!

Lukt dit?
Donderdag bekijken we de eerste oefeningen!

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
www beterspellen nl.ppt (1.6 MB)   



15-09-2010, 09:07 geschreven door Mevr. Cleeren  
14-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 16 september: startviering
Jongens en meisjes

Donderdag het derde lesuur is er geen Nederlands. Dan gaan we met zijn allen naar de kapel om de startviering bij dit nieuwe schooljaar te vieren. We vertrekken na het belsignaal. Ik weet dat de werkgroep pastoraal er weer een keigoede viering van maakte!
Daarom zou ik het leuk vinden wanneer ik dat moment samen met jullie mag vieren!

Graag tot dan!
Mevr. Cleeren

14-09-2010, 23:04 geschreven door Mevr. Cleeren  
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opdracht voor de les SA en de les Nederlands
Leerlingen van 2A31

Keer even terug naar de website van www.edugo.be !
Daar vind je onder oefenen de talententest.
Maak deze heel aandachtig. Zorg ervoor dat je voldoende tijd reserveert, want er komen 80 vragen. Eventueel las je een pauze in.
Wanneer je alle vragen beantwoordde, laat je de computer een analyse maken.
Print dit resultaat af tegen volgende week dinsdag.
Wie thuis geen printer heeft, mag altijd tussen de middag naar lokaal S110 of S111 gaan.

Vergeet je resultaten niet!
Stop ze in je map Nederlands!

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren





14-09-2010, 22:51 geschreven door Mevr. Cleeren  
09-09-2010
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwoorden van les 4

Busra, Toygun en Yasin,
Jullie hadden suikerfeest op donderdag 16 september. Ik hoop dat het een mooie dag was!

Christophe, ook jij was er niet. Hopelijk voel je je nu beter! Maar probeer toch door te bijten. Niet te vlug thuis blijven, jongen. Dat geldt immers voor iedereen!

Bij deze vind je alles wat we tijdens de les Nederlands deden. Neem je dit over in je map?
En zorg je ervoor dat je alles leert voor de volgende les? Succes! Moeilijk is het niet, he!

Vriendelijke groeten
Mevr. Cleeren

Bijlagen:
Les 4.ppt (119 KB)   



09-09-2010, 00:00 geschreven door Mevr. Cleeren  
Scroll eens naar beneden om meer te zien!
agenda

Belangrijke data in mijn agenda

 

Archief per week
  • 20/06-26/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs