"Waarom", hoor je ik vragen. Omwille van het milieu, dan komen die toch niet in de verbrandingsoven of ergens anders terecht! Omwille van een spaaractie voor onze school: per batterij krijgt de school punten en daarvoor kunnen we nieuwe cd-spelers aankopen. Goed, he! Omwille van onze klas! Wanneer wij de meeste batterijen inzamelen, mogen we een reeks prijzen onder de klasgenoten verdelen: balpennen, markeerstiften, muismatjes, mappen, ballen,...
Welke batterijen? -Gewone -Knoopcellen -Herlaadbare -Accu's met lood bv voor alarmsysteem, weideafsluiting -Kapotte zaklampen
MAAR GEEN AUTOBATTERIJEN! Daar zit een vloeistof in!
Alvast bedankt! Ik help mee verzamelen! Mevr. Cleeren
30-11-2010, 13:49 geschreven door Mevr. Cleeren
21-11-2010
Taalbeschouwing: extra oefeningen
Lieve leerlingen van 2A31
Jullie vinden op de cd-rom van Markant extra oefeningen. Dus die kan je ook maken ter voorbereiding van je proefwerken!
Bij deze 'k zag twee beren of beter gezegd ons leerlied om het LV en het MV te onderscheiden.
'k Gaf het pakje aan Katrijne 't pakje: LIJDEND VOORWERP AAN Katrijne, VOOR Katrijne: dat is het MEEWERKEND VOORWERP Hihihi, hahaha, 'k stond erbij en ik keek ernaar!
Vervolgens jullie leerlied om de zinsdelen te onderscheiden. Zing uit volle borst op de melodie van Old Mc Donald had a farm!
Veel succes en tot na de vakantie! Ik mis jullie enthousiasme nu al...
Ik heb nog niet alle schrijfoefeningen in mijn bezit: - boekopdracht - tekstje met tien schooltaalwoorden erin.
Gelieve dit zo snel mogelijk in orde te brengen!
Alvast bedankt en tot morgen! Mevr. Cleeren
20-10-2010, 22:21 geschreven door Mevr. Cleeren
05-10-2010
Vrijdag sportdag!
Meisjes en jongens
Ik vond het vandaag een leuke lerarendag. En daar hebben jullie voor gezorgd. Bedankt! Ik hoop dat jullie vrijdag zullen genieten van de sportdag. Op het programma staat trike ( ) , golf, mountainbike en WATERPOLO! Zwempak meebrengen is de boodschap! Bedank je M. Van Avermaet ook eens om in mijn plaats met jullie mee te gaan?
Tot donderdag Mevr. Cleeren
05-10-2010, 17:30 geschreven door Mevr. Cleeren
Les 12: lees- en woordenschatstrategieën
Jongens en meisjes
Denk aan mijn konijn en herhaal de strategieën vanavond al!
In bijlage vind je de correcte antwoorden van deze les. Studeer ze tegen de volgende keer!
Hoe? Bedek eerst de linker kolom en probeer de rechter kolom erbij te zeggen (tip: spreek antwoorden in op je iPod) Controleer dan de antwoorden van op je iPod. Wat je fout had, markeer je met geel. Bedek nu de rechter kolom en die het zelfde. Controleer opnieuw je antwoorden op je iPod. Wat je fout had, markeer je weer met geel.
Woensdag doe je de vorige stappen nog eens over, maar markeer je met bv. roze. Je zult zien dat je al minder fouten maakte!
Lees- en schrijfopdracht: Vlaamse Filmpjes (kopieer en plak dit in een WORD-document)
Titel van het boek:
Auteur:
Lees de volgende uitspraken of vragen met de bijhorende meerkeuzeantwoorden. Schrap wat niet in dat rijtje thuishoort.
1) Wie is / zijn (*)de hoofdpersonage(s)?(*)
O ...
O ...
O ...
2) Kan het verhaal zich in de werkelijkheid afspelen?
....., want:
O ...
O ...
O ...
3) Welke les wil de hoofdpersoon ons eigenlijk leren? Welke boodschap wil hij/zij ons brengen? (*)
O ...
O ...
O
4) Wat doet het hoofdpersonage om die boodschap duidelijk te maken?
O ...
O ...
O
5) Waarom vindt de auteur van dit boek die boodschap ook voor ons, vandaag, belangrijk?
O ...
O ...
O ...
6) Hoe reageren de andere personages op datgene wat de hoofdpersonage doet?
O ...
O ...
O ...
7) De personages evolueren, veranderen naar het einde toe. Dat is zeker zo voor .
O ...
O ...
O ...
8) In welke opvallende omstandigheden, in welke situaties leven de personages met elkaar?
O ...
O ...
O
9) De personages communiceren vaak non-verbaal met mekaar.
O ...
O ...
O ...
10) Welke middelen worden in het verhaal vaak gebruikt om met mekaar te communiceren?
O ...
O ...
O ...
04-10-2010, 21:30 geschreven door Mevr. Cleeren
30-09-2010
Bericht aan de jarigen van september
Jongens en meisjes
De voorbije maand hadden we drie (?) jarigen in ons midden.
Céline de eerste week van het schooljaar. Morgen, Stijn. En ikzelf vorige zaterdag.
Jammer genoeg hebben we dinsdag geen S.A.. Maar ik vind dat we de jarigen van de maand toch in de watten moeten leggen. Vinden jullie ook niet? Wie vindt dat we dit een klein beetje moeten vieren, geeft een seintje en ik kijk wat we kunnen doen!
Vergeet niet om Stijn morgen extra vriendelijk te behandelen!
Tot dinsdag! Mevr. Cleeren
30-09-2010, 19:53 geschreven door Mevr. Cleeren
22-09-2010
Les 10 Markant
Leerlingen van 2A31
Bij deze nog eens de antwoorden van les 10. Leerlingen met dyslexie kunnen deze makkelijk afprinten en bewaren in een map. Andere leerlingen die ziek of afwezig waren, kunnen ook altijd met behulp van deze weblog terugvinden wat er de voorbije dag gebeurde!
Vergeet niet je lessen te herhalen! Volgende week komen er weer toetsen...
De meesten van jullie scoorden slecht op de toets over les 4, woordenschat. Dat betekent dat diegenen die onder de helft haalden, deze les zeker opnieuw moeten leren. Ik wil de voorbereiding als bewijs ZIEN. Jullie hebben bij het begin van het schooljaar twee mapjes moeten kopen. Het is is voor je toetsen en het tweede dien je te gebruiken om je voorbereidingen in te bewaren!
Hoe bereid je je woordenschatles het beste voor? Leg je blad in landscape, in de breedte. Noteer bovenaan het nummer van de les. In dit geval: 'les 4'. Verdeel dat blad in drie kolommen. Schrijf aan de linker kant de omschrijving van het woord. In het midden het nieuwe woord en in de derde kolom schrijf je een zin waarin dat woord gebruikt wordt.
Ik wil deze voorbereidingen tegen de volgende les zien! Op die manier weet ik zeker dat je je les leert...
Vriendelijke groeten Mevr. Cleeren
16-09-2010, 14:37 geschreven door Mevr. Cleeren
15-09-2010
Huiswerk spelling; niet vergeten!
Lieve leerlingen van 2A31 en vooral ook Rendel
Zoals we merkten tijdens het corrigeren van de gelukstest, worden er toch nog vaak spelfouten gemaakt. Ook het instapdictee bewijst dit. Vandaar jullie opdracht elke avond naar de website www.beterspellen.nl te gaan. Daar moet je je inloggen!
In de bijgevoegde link zie je hoe je dat kan doen!
De bedoeling is elke avond de vier oefeningetjes te maken. Wanneer je die maakte, schrijf je ze netjes over op een net cursusblad en markeer je met rood wanneer je antwoord fout was en met groen wanneer je het correct had. Op die manier zul je merken dat je steeds minder fouten gaat maken!
Het blad stop je altijd weer in je map bij het tabblad TAKENBLAD SPELLING. Ik controleer jullie werkjes op regelmatige tijdstippen!
Lukt dit? Donderdag bekijken we de eerste oefeningen!
Donderdag het derde lesuur is er geen Nederlands. Dan gaan we met zijn allen naar de kapel om de startviering bij dit nieuwe schooljaar te vieren. We vertrekken na het belsignaal. Ik weet dat de werkgroep pastoraal er weer een keigoede viering van maakte! Daarom zou ik het leuk vinden wanneer ik dat moment samen met jullie mag vieren!
Graag tot dan! Mevr. Cleeren
14-09-2010, 23:04 geschreven door Mevr. Cleeren
Opdracht voor de les SA en de les Nederlands
Leerlingen van 2A31
Keer even terug naar de website van www.edugo.be ! Daar vind je onder oefenen de talententest. Maak deze heel aandachtig. Zorg ervoor dat je voldoende tijd reserveert, want er komen 80 vragen. Eventueel las je een pauze in. Wanneer je alle vragen beantwoordde, laat je de computer een analyse maken. Print dit resultaat af tegen volgende week dinsdag. Wie thuis geen printer heeft, mag altijd tussen de middag naar lokaal S110 of S111 gaan.
Vergeet je resultaten niet! Stop ze in je map Nederlands!
Vriendelijke groeten Mevr. Cleeren
14-09-2010, 22:51 geschreven door Mevr. Cleeren
09-09-2010
Antwoorden van les 4
Busra, Toygun en Yasin, Jullie hadden suikerfeest op donderdag 16 september. Ik hoop dat het een mooie dag was!
Christophe, ook jij was er niet. Hopelijk voel je je nu beter! Maar probeer toch door te bijten. Niet te vlug thuis blijven, jongen. Dat geldt immers voor iedereen!
Bij deze vind je alles wat we tijdens de les Nederlands deden. Neem je dit over in je map? En zorg je ervoor dat je alles leert voor de volgende les? Succes! Moeilijk is het niet, he!