Vandaag wordt het een Though One. We moeten 350 KM soldaat
maken.
Ik vond het al vreemd dat al het barpersoneel van Desert
Camp bij ons vertrek We wish you all good, good luck with the motorbikes toewensten.
Ze keken gisterenavond ook al raar op wanneer we hen
duidelijk maakten dat we via Betta naar Aus gingen rijden om de Fish River
Canyon via Rosh Pinah aan te snijden. Dit blijkt namelijk de mooiste kant te
zijn om de tweede grootste canyon ter wereld binnen te komen.
Was dit een voorteken van onheil?
Volgens mij wordt hetNamibische Verkeersreglement ook lichtjes anders geinterpretteerd dan in
onze contreien. De verkeersborden waarop 60, 100 en 120 staat vermeld is
volgens mij de recordsnelheid die iemand op die bepaalde zandweg heeft kunnen behalen
Wanneer we vanuit Sesriem de C27 oprijden richting Betta
kunnen we ons met moeite honderd meter recht houden zonder dat ons voorwiel in
het zand wegzakt. De maximale snelheid ligt onder de 35 km/uur op wegen waar
men 100 mag doorrazen
Ik probeer telkenmale een oud wielspoor te vinden waar ik
zeker ben dat er geen zandlaag onder ligt verscholen, onvoorstelbaar hoe dit
stuk weg erbij ligt.
Nochtans is dit de route dewelke het Namib Rand Nature
Reserve middendoor snijdt. Door de stofwolk die mijn achterwiel veroorzaakt zie ik Jan niet meer volgen, maar ben ik van
mening dat hij zijn eigen tempo aanhoudt in die helse omstandigheden Volgens
mij heeft Chris Rea hier zijn inspiratie gevonden voor Road to Hell
Na3,5 uur zwoegen en
ploeteren in tweede versnelling komen we aan in Betta bij 36 graden alwaar enkel
een benzinestation aanwezig is met een
klein winkeltje. Nog nooit heeft een blikje Cola zo goed gesmaakt als die
middag.
Wanneer ik na een dik half uur aan mijn tweede Cola begin is
er nog altijd geen spoor te zien van Jan en Mieke en beginnen we ons wat zorgen
te maken en denken we dat ze in panne zijn gevallen.
Gsm-masten zijn in dit godvergeten gat natuurlijk in geen
dagen te vinden dus kan ik ookgeen SMS
sturen om te vragen of ze hulp nodig hebben en vice versa.
Na enige tijd zien we een bakkie (pick-up) oprijden aan het
benzinestation.
Het is niet zo abnormaal in deze contreien dat je een zwarte
achteraanin de laadruimte ziet
zitten maar nog nooit hebben we een blanke erin gezien.
Tot onze verbazing zit onze blanke Mieke in de rechterhoek
van de laadbak
Ik wilde eerst een mooiefoto nemen voor het Veys-nageslacht, maar aan haar lichaamstaal te zien
zou dit een slechte beslissing zijn geweest
De bestuurster blijkt de boervrouw en haar vriendin die
achter het winkeltje woont en toevallig Mieke zagen verder wandelen richting
Betta Ze hebben ons Mieke opgepikt en haar hier gedropt.
Vijf kilometer voor Betta is het voorwiel van Jan 30 cm
lager in een zandhoop op de rivierbedding weggezakt en is de motor over zijn
zwaartepunt gekanteld en zijn Jan en Mieke in de zandbedding terecht gekomen.
Gelukkig geen erg maar Mieke heeft het op deze wegen gehad met
die tweewieler.
Geen Gravel Roads meer! OK
Na een uurtje komt er een auto aangereden voor een kleine
tussenstop. Het blijkt een koppeltje uit Parijs die richting Aus rijdt .Oeps!
De dames vragen vriendelijk of zij tot in Aus mogen
meerijden, want dat motorgedoe hebben ze nu wel gehad. Voor onze Fransman geen
probleem doch hij gaat wel via de shortcut D707.
Pas de probleme monsieur, avec la voiture ca ne me derange
pas, en hop, onze 2 dames weg na ons veel geluk en plezier te hebben toegewenst
Na een tankbeurt en een plaspauze in de struiken van Betta vervolgen
we onze weg richting Helmeringhausen en nemen we de C13 naar Aus. De eerste
vijf kilometer blijft het ploeteren en dan . 235 km schitterende glooiende
wegen. Het blijft oppassen voor de rivierbeddingen,maar we halen met gemak 80 km/uur en genieten
van de prachtige uitzichten in dit gebied!
50 km voor Aus houden we nog even halt in Campsite Tirool,
een Zuidafrikaanse die naar hier is geemigreerd en ons vriendelijk een Cola
serveert op een lege camping. November blijkt echt geen druk seizoen..
Ondertussen hebben onze dames al twee kamertjes gevonden in
Klein Aus Vista en spoelen we het stof door bij een lekker avondmaal. Vanavond
nog wat bekomen en na een goede nachtrust morgen op naar Luderitz? Rosh Pinah? Keetmanshoop?
We zien wel wat de dames beslissen J
Er wordt unaniem door onze ladys beslist dat vandaag
asfaltdag wordt! Wij mogen zelf beslissen welke wegen we uitrijden, maar
asfalt is het woord van de dag.
Aangezien erslechts
1 enkele weg, de B4, het brouwsel van meneer Tarmac bevat rijden we in de
morgen richting Luderitz, Een lange mooie weg van 125 bornes die parallel loopt
met de spoorweg.
Deze spoorweg is niet meer in gebruik en werd vroeger door
de Duitsers aangelegd om de diamanten van Kolmanskop naar Aus te transporteren.
Een 5tal kilometer voor Luderitz ligt namelijk de spookstad Kolmanskuppe.
Dit is de eerste nederzetting van de Duitsers wanneer ze
zijn gestart met hun diamantenroof vanuit Namibie. In de vorige eeuw lagen de
diamanten hier gewoon voor het rapen in de rivierbedding en hebben enkele
Duitsers zich al rapend rijk gemaakt en hier gronden gekocht, zo groot als
Vlaanderen.
Dezer dagen is de kostenbatenanalyse iets minder
rooskleurig. In de lodge waar we vanavond slapen is er namelijk een man die
voor de mine-business werkzaam is en hij zegt me dat ze er nog vinden ter hoogte
van Oranjmund maar dat de bergingskosten heel hoog oplopen.
Kolmanskop is echt wel de moeite waard. Een verlaten
spookstad waarbij de architectuur van de statige vervallen huizen een mooi
beeld weergeeft van de diamantkoorts van de vorige eeuw.
Tussen Kolmanskop en Luderitz staan overal borden dat je in
geen geval de rotsige kustlijn mag betreden. Er zijn daar nog altijd
diamantopgravingen en dus niet voor toeristen toegankelijk.
Wij blijven dus, tegen mijn natuur in, braafjes op de
asfaltbaan.
Tegen de middag rijden we verder naar Luderitz, een rustig
kuststadje. Aangezien we de kust naderden zakt de temperatuur wel wat maar is
het hier nog mooi 27 graden. In vergelijk met Swakopmund is dit stadje wat
kleiner maar veel gezelliger om binnen te rijden.
Er heerst een gezellig, rustig sfeertje. Er is wat
visindustrie en aan de kustlijn ligt er een prachtige camping met een subliem
uitzicht op de oceaan.
De kerk staat statig op het hoogste punt van de stad, maar
blijkt achter slot en grendel.
Na een lichte lunch in de plaatselijke coffee-shop, waar de
mensen eerlijk en oprecht overvriendelijk zijn (in gans het land trouwens) keren we terug de B4 op. Normaal gezien
is de streek, 20 km voor Aus gekend voor zijn wilde paarden maar we treffen er
maar een paar aan die links en rechts van de zijweg staan te grazen. Ze hebben
langere poten dan de Europese paarden, maar voor mij als leek is een paard een
paard. Vier poten en een paardekop.
In Aus vullen we nogmaals ons bakje en beslissen we verder
te rijden naar Rosh Pinah. Dit zijn de laatste geasfalteerde 165 kilometers die
we zullen tegenkomen vandaag.
Ik ben nog nooit in de VS geweest maar volgens mij kan de
C13 naar Rosh Pinah de Route 66 gemakkelijk evenaren. Een zalig glooiende weg
tussen rotsformaties en een uitzicht zover ons menselijk oog kan reiken.
Wonderbaarlijk mooi.
Op de weg zelf kom je helemaal niets tegen, buiten een
verloren gelopen struisvogel die zijn nek omhoog steekt en wegrent wanneer hij
onze brullende tweecylinders hoort aankomen.
In Rosh
Pinah nemen we onze intrek in The Four Seasons Lodge. Dit is naast twee
andere plaatsen de enige lodgen waar je kan overnachten.
Iedereen gelukkig van deze rustige zonnige motordag en klaar
voor morgen.
Morgen moeten we de C13 en C37 verder op richting Ai-Ais en
willen we de Fish River Canyon in on gravel roads
Ik heb links en rechts enkele locals aangesproken en we
hebben Mieke kunnen overtuigen dat deze weg met een enduro-motor echt wel te
doen is en dat het haar lange leven niet zal spijten dit te hebben mogen
meemaken.
Ze glimlacht en vertrouwt op haar rots in de branding.
Jan rijdt op kop, bepaalt het tempo en brengt Mieke veilig
richting de Zuidafrikaanse grens
Dag 16 â¦Into The Great Wide Open,,, ( Tom Petty )
Dag 16 Into The Great Wide Open,,, ( Tom Petty
)
Als je al 1 ultieme droom hebt als motorrijder, dan kan deze
wel tellen..
Een route via de C 13 van 154 KM door een van de mooiste
canyons ter wereld!
De weg door de regio van de Fish River Canyon snijdt deze
rotsformatie van Zuid naar Noord middendoor en is van een weergaloze
schoonheid.
De Oranjerivier , waaruit ze indertijd de diamanten uit de
bedding plukten, stroomt erdoor en levert prachtige beelden.
De Fish River staat kurkdroogen we rijden zowat stapvoets doorheen dit
natuurgebied.
Soms schieten erbaboons uit de struiken en dartelen ze op hun vier poten verder voor
onze motor uit.
Tegen de middag komen we aan in Aussenkehr en we weten niet
wat we zien
Een dorp van een paar duizend inwoners die nog in echte hutten van stro
leven.
Wanneer we de weg afgaan en het erop wagen het dorp in te
rijden stoppen we aan een houten barak. Dit blijkt het plaatselijk cafe t
Molentje te zijn. De loodzware zon bonkt op de metalen plaat die als dak
fungeert en de zwaarlijvige Namibische cafebazin komt naar ons toe en vraagt
van welk land we afkomstig zijn.
Er komen vrachtwagens op- en afgereden en de mensen worden
in de gesloten laadruimte naar de druivenplantages gebracht. Het doet me
onmiddellijk denken aan een verkapte vorm van beestenvervoer.
Iedereen zit op het centraal plein in de schaduw op de
grond, alle ogen op ons gericht alsof dit de eerste motos zijn die hier komen
binnenrijden.
Gezien we wel een frisdrankje kunnen gebruiken, besluiten we
de plaatselijke barte bezoeken en
bestellen we twee Colas.
Zij vraagt onmiddellijk of ze ook een biertje van ons mag
hebben en twee andere mannen vragen ook een traktatie. Deze vorm van
assertiviteitzie ik op Kuurne Platse
nog niet direkt gebeuren
We geven de heren hun drankje en iedereen die ons komt gedag
zeggen vraagt sigaretten, bier, colas, We zijn hier inderdaad op vreemd
terrein dus efkes bij de pinken zijn denk ik zo..
Opeens zie ik Carla en Mieke het dorp intrekken op zoek naar
die lieve kindjes die hier rondwandelen.Gezien de menigte zich stilaan naar ons toe trekt en we een echte
toeristische attraktie blijken te zijn stel ik voor onze drank te ledigen en
stilaan aanstalten te maken om onze weg te vervolgen.
Nochtans zijn ze allemaal heel vriendelijk en gewoon
nieuwsgierig naar die vier rare snuiters die hier kwamen binnenrijden maar ik
neem liever geen risicos, gezien ons Carla met haar sjakosse en kodak aan
haar riem alleen het dorp intrekt.
We delen nog al onze lekstokken uit en geven de rest van
onze kledij weg en hop weer weg.
Maar ietsje verder stoppen we aan enkele houten hutjes waar
ze wat koopwaar ten toon spreiden. We kopen bij de lokale dealer wat chips en
koekjes die we iets later aan enkele kinderen geven om een glimlach te kunnen
kopen. Het lukt.
In de namiddag vertrekken we richting Ai-Ais en bezoeken we
de Hot Springs. Na een dik uur rijden komen we aan maar de naam Hot Springs is
ietsje overdreven vind ik. Als je in Ijsland de warmwaterbronnen van
Landmannalaugar hebt bezocht, dan is dit klein bronnetje maar klein grut..
Maar het plaatselijk aangelegd buitenzwembad wordt wel
verwarmd met het water uit de bronnen en dat is wel een goede verfrissing na de
lange stofweg die we naar hier hebben afgelegd. Door ons dorpbezoek komen we
tijd tekort om de C37 helemaal uit te rijden en houden we dit voor morgen.
We vinden een mooie slaapplaats in The White House met een
prachtig vergezicht rondom ons en krijgen van de boervrouw alle voedselwaar om
een braai te maken en ons ontbijt voor morgenochtend.
Bij aankomst voel ik dat ik vandaag een smeermoment heb
overgeslagen en de rode gloed die ik op mijn billen en smoelke voel is de zon
die ons onmiddellijk heeft afgestraft: rode
billen en een verbrande kop. Jan heeft het ook zweten en zijn armen delen
hetzelfde lot.
Dit zal morgen een rit in gesloten kledij worden vrees ik
Gezien we nog een dagje in de White House nabij Grunau zijn gebleven maken we vandaag wat kilometers en moeten we de grens over. Vandaag steken we de border over vanuit Noordoewer naar Zuid-Afrika en zoals altijd in Afrika vraagt dit veel anti-logica en enorm veel geduld. Van de ene Immigration in naar de andere Border Control out, Car registration Office, Immigration Out,..en ga zo maar door. Ze sturen je graag van de ene naar het andere stempellokaal en bijna waren we weg zonder binnenkomststempel, Stel je voor, 4 illegale Belgen in Zuid-Afrika, geraak dan maar uit dit continent! Maar door een alerte politieman aan de laatste controlepost is alles na dik anderhalf uur in orde geraakt. Via onze laatste Farmer waar we sliepen kregen we een schitterend adresje aan de kust in Port Nolloth, dus wij daarnaartoe. Ondertussen stijgt de thermometer naar de 41 graden en bakken we bruin en lichtrood, maar eenmaal naar de kust rijdend daalt hij zienderogend. En dan....36,5 KM van Steinkopf in de richting van Port Nolloth krijgen Jan en Mieke motorpech...De motor valt compleet stil en...niets meer..Alternator blijkt niets meer te geven,geen Gsm bereik in de verre omgeving....Afrika...
Carla en ik beslissen om naar Port Nolloth te rijden en van daaruit alles te regelen. Eenmaal gearriveerd bellen we een "depanneur" om de moto en Jan en Mieke al in Port Nolloth te krijgen. Dan wordt BMW Cape Town gebeld en wachten we nu op een verlossend antwoord van onze firma waar de moto hebben gehuurd....
Wordt vervolgd...als we ergens weer internet vinden...
Gisterenavond zijn we dus gestrand in de grensstreekvanNamibie en Zuid-Afrika, meer bepaald in de kustplaats Mc Dougall s Bay.
Dit is een plekje die enkel wordt bezocht door
Zuid-Afrikanen, gezien deze weg in geen dagen op een toeristische route ligt.
Jan en Mieke en de BMW 1200 GS werden gisterenavond door Abi
en zijn helper Takkie, een plaatselijke garagist, op zijn bakkie geladen en
overgebracht naar deze rustige kustplaats.
Wat wel kan gezegd worden is dat we hier geweldig snel en
vriendelijk worden geholpen!
Ze zijn hier onvoorstelbaar vriendelijk voor ons en proberen
al het mogelijke om ons morgenochtend terug rijklaar te krijgen.
Na een telefoontje naar de verhuurfirma in Cape Town zetten
ze alles onmiddellijk in gang om de BMW terug aan de praat te krijgen.
Het blijkt dat de riem van de alternator het heeft begeven
en ze proberen deze hier in Port Nolloth terug te herstellen.
Ze zeggen dat ze echt blij zijn met de komst van Europeanen
naar hier, omdat dit echt zelden voorkomt.
Ondertussen zijn we hier geinstalleerd in ons kusthuisje,
Port Petite, een zalige plek om te vertoeven!
Het water van de Atlantische Oceaan komt tot op 10 meter van
ons venster enflamingos komen
aanzweven om de vis in het ondiepe water te plukken. Zelden gezien
s Morgens gaan Jan en ik naar de garage van Abi in Port
Nolloth. Het blijkt een exacte kopie van de schuur van Dimitri Detremmerie van
DDT OK Cars uit FC De Kampioenen alleen met zwarte garagisten die meer oog
hebben voor onze motos dan voor de bakkie die op de autobrug staat.
De GS staat met open alternator in de garage en de kapotte
aandrijfriem ligt op de toonbank.
Abi heeft gans Zuidwest Afrika rond gebeld maar de enige
riem die beschikibaar is ligt in Kaapstad
Well, I
can deliver the belt for next week on Tuesday guys, all right? Deelt Abi ons
mee.
Well, Abi,
that suits quite well, but our plane leaves on Monday you know .
Yups, Afrikaanse toestanden
Oeps, over naar plan B.
De riem heeft vier groeven en we stellen hem voor, de
restanten van de riem af te knijpen en het resterende deel van de riem terug te
monteren op de tandwielen.
Hij bekijkt ons enkele seconden vragend aan en legt dan het
resterende stukje rubber op de resterende groef. Hopelijk brengt het stukje rubber
ons tot Cape Town anders moeten we de nylonkousen van onze dames aanspreken
vrees ik
Bij de afrekening wordt er hier enkel handje contantje
betaald en voor luttele 200 Rand (20 euro) gaan we met dichtgeknepen billen er
vandoor.
We besluiten vandaag te proberen zo dicht mogelijk tegen
Kaapstad aan te rijden zodat we wat reservekilometersinbouwen in geval van
We knijpen er zonder problemen zon 420 KM vanaf en landen
in Vanrhynsdorp, zon 330 KM van Kaapstad verwijderd. Voldoende voor onze
berekening.
De weg ernaartoe is puur genieten. Gewoon op ons gemak bij
dikke 34 graden cruisen over glooiende wegen.
Enkel 1 verloren gelopen baboon op leeftijd loopt voor onze
voorwielen maar die ontsnapt aan een verschrikkelijke dood.
Onderweg stoppen we in Springbok om wat inkopen te doen voor
de kids. Rasta is the word en er worden wat leuke kledingstukken op de kop
getikt.
We krijgen in Springbok ook van alles aangeboden en als we
wat meegaand waren met enkele toffe rastas aan de stoeprand,zaten we stoned op onze brommer verder te
razen
De dorpsnamen zijn onderweg altijd een leuke verademing :
Grootwater, Beeswater, Kameelboom, Pofadder, Groen, Springfontein, Bitterfontein,
Komaan, dorpskwinkslagen ten top!
Buiten ellenlange rechte wegen zijn we altijd verheugd een
bochtje te mogen meepikken.
Hier in Vanrhynsdorp krijgen we van een dame een uitstekend
adresje van een steakhouse , het enige restaurant trouwens in de streek. Rumpsteak
met mossels en escargots met een kaassausje, glas rode wijn en wat water voor
een luttele 9 euro moet er nog zand zijn
Na enkele flessen wijn soldaat te hebben gemaakt besluiten
we nog met een Irisch Coffee en gaan we met een gerust gemoed de nacht in.
Dag 20 â¦I Heard it Through the Grapevine ⦠( Marvin Gaye )
Dag 20 I Heard it Through the Grapevine (
Marvin Gaye )
Nadat we gisteren het hart van Namakwaland hebben
doorcruised, vertrekken we vandaag vanuitVanrhynsdorp, de start van de Kaapnamibische Wine Route. Vanaf hier rij
je kilometers lang langs de wijngaarden met hun aangelegde irrigatiekanalen.
Van hier komen dus al die lekkere Zuidafrikaanse wijnen die we iedere avond
tegen wil en dank moeten proeven.
Vanaf nu voelen we ook de koude zeebries die op onze
rechterzijde inbeukt en ons om de paar minuten een maneuver met de moto doen
maken. De temperaturen dalen nu onder de 25 dus een truitje erbij voor
onderweg.
We staan op het einde van de dag al op 100 KM van Kaapstad.
Het einde is stilaan in zicht en we zullen genoodzaakt zijn de opkomende zomer
hier te moeten inruilen voor de Europese winter dat wordt zeker en vast een
snotvalling erbij. De temperatuur is hier gewoonweg heerlijk, en deze zo snel
terug te moeten inleveren zal efkes wennen worden, maar bon we hebben ze toch
gehad. En of ze deugd heeft gedaan..
We vinden een onderkomen in Saldanha Bay, een pittoresk
kuststadje aan de Zuid-Afrikaanse Westkust. Nog efkes Skypen naar het
thuisfront maar ze zijn er in Kuurne blijkbaar heel gerust in. Ja,ja, tot
dinsdag
Na een lekkere avondwandeling genieten we nog eenmaal van
die mooie sterrenhemel waarvoor Afrika garant voor staat. Morgen, na bijna 6550
KM op onze teller, eindpunt : Cape Town, South Afrika Als Jan zijn motor niet
tegenpruttelt