Inhoud blog
  • Dag 23 …Come Together … ( The Beatles )
  • Dag 22 …Goin’ Home … ( Neil Young )
  • Dag 21 …Cape Town … ( The Cranberries )
  • Dag 20 …I Heard it Through the Grapevine … ( Marvin Gaye )
  • Dag 19 …Service & Repair … ( Calexico )
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    ...Wanneer zand een avontuur wordt...

    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog enkele sfeerbeelden...










    06-11-2012 om 18:05 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Dag 9…Running On Empty…( Jackson Browne )

    En leeg is het juiste woord…Ons ontbijt blijkt de rest van de yoghurt pot,wat camembert en een pot Nutella die we op wat boterkoekjes kunnen wegsmeren. Ons Namibisch geld is op en gelukkig hebben ze onze euro’s willen aanvaarden om de nacht te mogen doorbrengen op de veilige campingsite. ’s Morgens vertrekken we met een halve benzinetank naar Uis. We hebben gisterenavond berekend dat we, indien we in Uis aan geen benzine raken, we tot Hentiesbaai kunnen rijden. Benzine is hier namelijk geen evidentie en we kruisen onze vingers  en zetten onze joker op het dorpje Uis, zo’n 160 km verder…

    In de voormidag bezoeken we nog Twyfelfontein alwaar er rotsinkervingen uit de oertijd zijn te bezichtigen. Daarna rijden we naar de Organ Pipes  en Burning Mountain om onze weg te vervolgen richting kust.

    Onderweg nemen we een shortcut via de D2612 en de D2319 naar Sorris Sorris en als eindbestemming Uis.

    Gezien we op een aardeweg uitkomen en 4 x 4 verder een weg moeten zoeken, komen we ergens onderweg een schaapherder tegen.

    Hij zegt ons dat Uis 50 k’s (km) verder ligt en vraagt ons of we geen eten over hebben voor hem. Bon we besluiten ons reserverantsoen op te offeren en geven hem de rest van onze keuken : De cacao, rijst, lekstokken, boterkoekjes  en de condooms gaan de deur uit, dus geen eten meer in voorraad. Met een meer dan lege halve tank, geen geld en geen voedsel rijden we verder richting Uis.

    Eenmaal in uis gearriveerd zien we dolgelukkig het bordje van de plaatseliujke supermarket, alwaar er op de parking enkele dronken Namibiers komen vragen of ze op onze Jeep moeten waken om wat geld bij te verdienen. In de supermarket  zoeken we de manager op en zij zegt dat ze, indien we betalen met onze MasterCard en we wat kopen in haar winkel, ze bereid is om cash geld surplus te tokken op haar kassa. Afrika op zijn best, problemen lost men op als ze zich stellen…

    Dit geeft ons de mogelijkheid om onze benzinetank te vullen en voedsel in te slaan voor de komende dagen.

    Gelukkig als wat met een volle tank, vers brood en toespijs voor de komende 2 dagen rijden we verder naar Hantiesbaai. Twee uur  lang een rechte zandweg en niets, maar dan ook niets aan beide zijden van de weg op te merken.  Namibie is een land van contrasten, er is gewoon geen leven te bespeuren op deze weg naar de kust. Enkel houten palen met een telefoondraad zijn de enige tekens van leven langs deze weg.

    We rijden verder naar Cape Cross om onze tenten op te slaan langs de kust. We vriezen in elkaar. De temperatuur zakt hier van 35 graden in Twyfelfontein  naar 17 graden in Cape Cross! Afrika voelt ver weg en een lange broek, en een bijkomende pull zijn ons lot.

    Lanmgs de kust zien we al de aangespoelde bootwrakken, waar Skeleton Bay voor gekend is.  We rijden langs de kust en er is geen levende ziel te bespeuren. De naam Skeleton Coast is de perfekte weergave van deze regio…

    Morgen gaan we richting Swakopmund, met andere woorden, we willen hopelijk terug de warmte opzoeken. De 17 graden die we hier krijgen voorgeschoteld kunnen ons niet bekoren!

    Morgenochtend gaan we wel eerst de zeehonden gaan spotten die aan Cape Cross hun zomer komen doorbrengen.

    We hebben vanavond voor de eerste keer kunnen Skypen met de kids thuis en eerlijk…het doet zo’n deugd om te horen dat ze thuis hun plan trekken.  Het zijn echt zelfstandige kids die met zin voor verantwoordelijkheid kunnen omgaan met hun vrijheid.

    Maar we wisten al dat ze van veel markten thuis zijn. Plantrekkers pur sang.

    06-11-2012 om 23:15 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seaside Rendezvous

    Dag 10…Seaside Rendezvous…( Queen )

    Na ons ontbijt kopen we ietsje verder in een gedeponeerde container waarop “reception” staat vermeld een Permit om de Cape Cross-Gate te mogen voorbijrijden. Daar liggen er namelijk zo’n  kleine duizend pelsrobben te overwinteren/zomeren op hun luie krent. November en december worden de robben geboren en vertoeven ze nog enkele weken onder mama’s hoede. De mannetjes vertonen duidelijk haantjesgedrag en proberen  ieder wijfje te intimideren en vechten met andere mannelijke robben om de wijfjes te imponeren. De stank die hier heerst is inderdaad haast ondraaglijk. Gelukkig is het niet al te warm of we waren al na dikke vijf minuten terug weg. Maar de lichte wind staat goed voor ons reukorgaan en we genieten van het spektakel dat zich aan de waterlijn bevindt.

    De terugweg van Cape Cross naar Swakopmund is een lange rechte kustweg met niets om te zien. Echt niets. Hier en daar zien we een aangespoeld wrak van een schip maar door de zoutwinning mogen we het strandgebied niet oprijden. Het eerste en tweede bord met opschrift “Do not Enter” durven we nog voorbijrijden maar aan het derde bord verschijnt er optioneel  “High Risk Area” en gezien we het exacte gevaar niet juist kunnen inschatten is het voor ons duidelijk genoeg : rechtsomkeer en een verre foto van het wrak.  We hebben (nog) geen zin om echte domme toeren uit te halen.

    Het enige wat we niet kunnen laten is een 4 x 4 zandritje in de duinen en op het strand. Mannen worden kinderen wanneer ze wielen onder hun gat krijgen voorgeschoteld en zeker wanneer ze in vakantiestemming zijn…en zo geschiedde. Onze dames vinden het maar niets en veel te gevaarlijk  dus wordt de tocht snel kortgewiekt. Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus, remember…

    Eenmaal in Swakopmund herleven onze 2 dames…Een typische kopie van een Westduits volks stadje met allerhande winkeltjes en supermarkten. Met diezelfde 17 graden van gisteren kan het me maar weinig bekoren en krijg ik al heimwee naar het Namibisch hinterland. Maar we plooien voor de druk door onze dames en gaan mee het centrum bezoeken.  We eten wel op een schitterende locatie aan de vuurtoren ( The Lighthouse) met zicht op de Atlantische Oceaan en zoeken onze laatste campingsite van deze reis op.

    Wanneer we onze lady’s loslaten in het cengtrum en wij nog eens de outskirts van Swakopmund afrijden zien we tot onze verrassing dat een groot gedeelte van de buitenrand van de stad eveens een groot deel armtierige wijken bevat. Dat wisten we niet. De townships zijn niet zo erbarmelijk als in Kaapstad maar de armoede is hier eveneens grotendeels aanwezig.

    Maar aan de kleine stenen huisjes in opbouw zien we wel dat de nationale regering iets doet voor hun bevolking. Deels gecontroleerde armoede, maar de mensen worden betrokken in het leven binnen Swakopmund. Ze worden ingezet als security guard, Car watchers,…en verdienen zo ook mee aan het toerisme die hier zo belangrijk is.

    Morgen veranderen we van vervoermiddel en ruilen we onze heel gezellige Toyota in voor een offroad BMW’ke. Mannen mogen morgen weer kinderen worden op 2 wielen…benieuwd hoe onze vrouwen zullen reageren…stof zal een deel van de reis worden en een klein beetje hoongelach kan er vanaf…

































    07-11-2012 om 18:08 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    09-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A

    Hallo blogvrienden,

     

    Vandaag wakker  gekomen op onze mooie camping in Swakopmund , ons laatste ontbijt met de jeep want vandaag wisseling met moto.

    Om 13 u staan de moto’s klaar aan de luchthaven in Walvisbay,met spijt geven we de jeep af waar we toch 11 dagen  in geleefd hebben .

    Na het papierwerk  en afscheid van de hele vriendelijke mensen  van de moto ,die ons een hele goede reis wensen (de vrouw gaat zelfs bidden voor ons) vertrekken we richting Solitaire.

    We komen terecht in de woestijn dus zand,  zand en nog eens zand en ook verharde zandwegen met hier en daar ZAND , amaai dat is wennen , tot Jan en ik een slalom maken en er bijna liggen.Ik begin toch wat te panikeren,maar ik moet mijne wederhelft betrouwen en verstand op nul  zetten  en  genieten. Gelukkig begint dat  te komen en ik kan kijken naar het toch we l prachtige maar eigenaardig e landschap ,tis gelijk nu en dan dat we op de maan zitten.

    Ik heb weeral 11 formidabele dagen  mee gemaakt, wat hebben we weer genoten van de blije kindergezichtjes bij het krijgen van  een simpel stuutje, flesje water of een stylo met boekje , kleurpotloden , voetbaltruitjes, zelfs de condooms bij de de mannen en vrouwen (for save seks) deed hun lachen.wat hebben wij het goed in ons landje ,ik ga dit toch proberen te onthouden .

    Hopelijk kunnen we de volgende dagen ook terug al ons zintuigen gebruiken in dit ongelooflijk schoon lNamibia!!!

    Gisteren kunnen skypen met de thuisblijvers ,ze stellen het zeer goed en kunnen nog een tijdje weg zonder ons ,dus dat is goed.

    Voila , aan iedereen vele dikke knuffels en tot ……………XXX mieke

       “ONS VAT ONS PAD “   =  we zijn weer op weg

    09-11-2012 om 20:52 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A Day in the Life of Mieke... ( The Beatles and Annemieke Callewaert)

    Hallo blogvrienden,

     

    Vandaag wakker  gekomen op onze mooie camping in Swakopmund , ons laatste ontbijt met de jeep want vandaag wisseling met moto.

    Om 13 u staan de moto’s klaar aan de luchthaven in Walvisbay,met spijt geven we de jeep af waar we toch 11 dagen  in geleefd hebben .

    Na het papierwerk  en afscheid van de hele vriendelijke mensen  van de moto ,die ons een hele goede reis wensen (de vrouw gaat zelfs bidden voor ons) vertrekken we richting Solitaire.

    We komen terecht in de woestijn dus zand,  zand en nog eens zand en ook verharde zandwegen met hier en daar ZAND , amaai dat is wennen , tot Jan en ik een slalom maken en er bijna liggen.Ik begin toch wat te panikeren,maar ik moet mijne wederhelft betrouwen en verstand op nul  zetten  en  genieten. Gelukkig begint dat  te komen en ik kan kijken naar het toch we l prachtige maar eigenaardig e landschap ,tis gelijk nu en dan dat we op de maan zitten.

    Ik heb weeral 11 formidabele dagen  mee gemaakt, wat hebben we weer genoten van de blije kindergezichtjes bij het krijgen van  een simpel stuutje, flesje water of een stylo met boekje , kleurpotloden , voetbaltruitjes, zelfs de condooms bij de de mannen en vrouwen (for save seks) deed hun lachen.wat hebben wij het goed in ons landje ,ik ga dit toch proberen te onthouden .

    Hopelijk kunnen we de volgende dagen ook terug al ons zintuigen gebruiken in dit ongelooflijk schoon lNamibia!!!

    Gisteren kunnen skypen met de thuisblijvers ,ze stellen het zeer goed en kunnen nog een tijdje weg zonder ons ,dus dat is goed.

    Voila , aan iedereen vele dikke knuffels en tot ……………XXX mieke

       “ONS VAT ONS PAD “   =  we zijn weer op weg

    09-11-2012 om 20:53 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Dag 11…Motorcycle Emptiness…( The Verve )

    Na onze Jeep letterlijk  te hebben uitgemest, dikke pakken stof is namelijk al meegereisd vanuit Windhoek, verzamelen we de overschot van onze etenswaar. We geven, onderweg naar de luchthaven van Walvisbay, de zak aan een toevallige voetganger aan de rand van de sloppenwijk. Hopelijk kan hij van de pot Nutella en skellekes saucisson genieten…

    Na een korte tussenstop in “The Village Cafe” van Swakopmund, alwaar de beste Peanut Cacao Milk ter wereld wordt geserveerd en waar het interieur formidabel leuk is ingericht gaan we op zoek naar andere (lees warmere) oorden.

    Aan de luchthaven staan er 2 motoren klaar die Alec vanuit Pretoria heeft meegebracht. Wij staan perplex dat hij al 1800 km achter de kiezen heeft. “I drove all night you know, across Botswana...”

    Afrikaanse afstanden zijn duidelijk geen Europese normen… In Namibie zijn er namelijk geen tweewielers te huur, zodoende komen ze van bij de buren.

    De Jeep blijft ter plaatse en na de nodige paperassen te hebben ingevuld zijn we weg richting Solitaire.

    We zijn nog niet goed weg of na een tweetal kilometer is de asfaltbaan al achter de rug en moeten we het verder stellen met 230 kilometer steengruis…

    De gravel roads op de C14 naar Solitaire, kan je vergelijken met een cyclocross rit op glad ijs. We zijn in die laatste 18 jaar al veel gewoon geweest, maar deze wegen slaan echt alle records van de kaart. Geen wonder dat er hier geen moto’s te huur zijn…

    We hebben zelfs al een paar keer geluk dat ons voorwiel het kontakt met het steengruis houdt en stof eten we, 230 kilometer lang! Als dit de volgende vijf dagen aanhoudt krijgen we van onze dames de wind van voor vrees ik…

    Na honderd kilometer moeten we de Kuiseb- en de Gaupas over, en dit gaat aan een snelheid van 20 a 30 per uur. Dikke vier uur verder, na niets te hebben gezien buiten enkele kudu’s, springbokken en struisvogels na, zien we eindelijk een tweetal huisjes staan.

    Ondertussen is het kwik weeral gestegen van 16 koude luttele Celsiuskes naar een dikke 34 in een paar uur tijd!

     Gepaard met de moeilijkheidsgraad van de af te leggen route zorgt dit onvermijdelijk voor dikke zweetdruppels, op rug en voorhoofd…

    Gelukkig kruisten we vandaag maar een viertal auto’s en hoefden we slechts een tankwagen in te halen, of we zaten onder het stof van kop tot teen…onderbroek incluis…

    Geheel in stofpak vermomd begeven we ons naar de receptie van de Solitaire Country Lodge. 2 personen zijn er nog aanwezig, al de rest van de kamers zijn zo leeg als wat.

    Na de douche onder het stof te hebben bedolven krijgen we eindelijk onze maaltijd van de dag voorgeschoteld. Deze middag door tijdsgebrek de lunch geskipt om toch voordat de avond valt aan te kunnen komen in Solitaire.

    Je wil hier namelijk echt niet in het donker rondrijden, dat garandeer ik je…als de nacht hier valt zie je hoegenaamd niets. Enkel en alleen als je het hoofd naar boven houdt zie je flikkeringen, maar dat zijn de sterren aan de hemel. En je wil ’s nachts geen kudu of struisvogel aan je voorwiel zien plakken…

    Het feit dat de Spoedgevallen afdeling zo’n 340 km verder in Windhoek ligt, maakt dat je intuitief gevoel eventjes op “safe” reist…

    Maar het avondmaal hier is verukkelijk! Pompoensoep en een groentenbuffet als voorgerecht slaan spijkers met koppen. Maar als we tegen de kok vragen welk vlees op zijn schotel ligt, antwoordt hij: Zebra and Kudu…tja wij eten stukken van koeien en paarden, aan de massa kudu’s die hier rondgrazen te zien zal dit ook wel normale kost zijn zeker? Het blijkt wat taai vlees maar het gaat vlot naar binnen.

    Als dessert heeft hij dan nog een appeltaart gemaakt en na en avondwandeling spoelen we de dag door in de Van Der Lee campbar met een biertje. Een aangespoelde Nederlander heeft het hier enkele jaartjes naar zijn zin gehad en heeft hij hier het een en ander uit de grond gestampt.

    Carla heeft het boek van hem ( “Solitaire” van Ton Van Der Lee) verslonden en beloofde ons enige tekst en uitleg na het avondmaal….maar de stofrit en de doodsangsten achteraan op onze tweewieler heeft haar gedwongen in een diepe slaap op de kamer…

    Soit, we zijn een dagje voor op ons denkbeeldig reisschema en dit geeft ons wat marge om eventueel onze reisroute wat avontuurlijker te maken in het Zuidelijk gedeelte van Namibie.

    Enige voorwaarde voor het vervolg van de reis van onze dames zijn veiligere en minder zanderige wegen. Jan en ik knikken gedwee en verzekeren dat de rest van de route gemakkelijker en veiliger is…maar diep in onszelf weten we allebei…

    Dag 12…Thank You For Bringing Me Here…( Luka Bloom )

     

    Deze morgen is Carla rond kwart voor zes al op pad voor een schitterende dawntrip langs het Solitaire Walking Trail. De rest blijft lekker lang genieten van ons eerste echte bed tijdens deze reis. Bij haar terugkomst schuiven we aan bij een rijkelijk ontbijt van onze kok en maken we ons op voor de kortste trip van de reis. We knabbelen maar een 72 kilometer af van de reisroute om tegen de middag onze uitvalsbasis te nemen enkele kilometers voor Sesriem. De prijzen voor de lodges swingen hier de pan uit doordat er 1 enkele eigenaar het hele gebied commercieel uitbaat en dus naar eigen goeddunken zijn prijzen hanteert. Dus zoeken we iets wat ver van de Sossusvlei gelegen is en verblijven in Sossusvlei Desert Camp, een woestijnachtig verbluffend mooi oord dat zo in een BBC-documentaire kan worden gepromoot. We nemen de goedkoopste optie en voor 120 euro mogen we anderhalve dag genieten van het zwembad, de stilte en het uitzichtop enkele afgelegen lodges en het is zijn geld echt meer dan waard. We sussen ons geweten met het feit dat we ons in dit prachtig land toch 1 folieke mogen veroorloven…Het feit dat we hier moederziel alleen verblijven doet ons echt niet twijfelen.

    We reserveren tevens onze Permit om morgenochtend zes uur toegang te krijgen tot het beschermd natuurgebied alwaar de Sossusvlei gelegen is. De hoogste duin ter wereld moet je bij zonsopgang zien.

    Enige nadeel echter is dat we dan in de namiddag maar terug zijn en 245 kilometer moeten afknabbelen om een volgende logeerplaats te vinden en dat wordt een zware dobber voor onze co-piloten.

    Maar we zijn er eigenlijk nog niet uit. Misschien opteren we toch om onze inhaaldag hier op te souperen…

    Hier een dagje op Desert Camp blijven stilstaan is als in een droom eventjes blijven hangen….de stilte doet bijna pijn aan mijn oorvliezen. Het is gewoon zonde om de zonnebril op onze neus te laten. De mooie woestijnkleuren en de laatste zonnestralen op het gebergte moet je zien in hun echte kleuren! Dit moment zal bij ons nog lang blijven nazinderen hoop ik.

    Maar vandaag is vandaag en morgen…zien we wel.

    De Afrikaanse gedachte houden we hoog in het vaandel : The Problem has to be solved when it occures…

    Ik probeer op onze blog als laatste foto het zicht weer te geven vanuit ons woestijnstekje, maar eigenlijk weet ik goed dat geen enkel fototoestel dit beeld kan evenaren…

    En nu braai-time.









































    09-11-2012 om 20:57 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog enkele sfeerbeelden...




















    09-11-2012 om 21:00 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Dag 13 …Rootless Tree…( Damien Rice )

    Na ons vroeg douchke hoppen we om kwart voor zes op onze tweewieler. We willen de zon zien opgaan in een van de mooiste en grootste natuurparken op deze planeet. Wij rijden Namib Naukluft Park binnen via het plaatsje Sesriem, wat niets meer is dan een toegangspoort en een benzinepomp.

    We moeten hier onze moto’s achterlaten en rijden met Marius, onze Namibische gids, verder het park in. Van hieruit zie je reeds de rode, hoge duinenvlakte waarvoor het gebied bekend is. Alle duinen zijn genummerd wanneer ze een bepaalde hoogte hebben, omdat de basis van de duin dan blijvend is door de grassen die erop groeien. Enkel de glooiing van de zandlijn verandert door de wind die soms door de vallei raast. De zwarte vlekken op de flanken is ijzer die in het zand aanwezig is.

    Een prachtig schouwspel van aan elkaar gewaaide duinenhellingen die mij doen denken aan de Science Fiction reeks “Space 1999” uit mijn vroege BRT-jeugdjaren. Enkel de extra-terrestrials ontbreken tussen het zand..

    In het regenseizoen (februari – maart) kan er water in de Tsauchab staan, de enige rivier die hier aanwezig is, en vanuit het Naukluftgebergte in de Sossusvlei eindigt.

    Maar nu staat alles kurkdroog.

    Op dit ochtendlijk uur is de canyon een oogverblindend schouwspel van zandduinen en droge savannevlaktes. De opeenvolging van lichtinvallen is een lust voor ons oog.

    We rijden voorbij Dune 45, blijkbaar de bekendste duin hier in het park, maar onze gids wil verder tot aan de hoogste duin Big Mama en Big Daddy die hij ons wil laten opwandelen. Met zijn 345 meter is Big Daddy de op een na hoogste duin ter wereld.

    Na 63 koude kilometers komen we aan in de Sossusvlei, een opgedroogd meer, soort komvormige pan, alwaar de Tsauchab soms zijn laatste druppels loodst.

    Met ons Annemieke op kop en stevige tred aanhoudend wandelen we de duin omhoog maar op dit vroeg uur blijkt de opgaande zon al een loodzware tegenstander. In geen tijd wordt de pan hier opgewarmd. Geen ontsnappen mogelijk en een weinig wind kan maar tussen de duinen verkoeling brengen.

    Op de helft van de helling daalt de zandlijn eventjes en zien we waarachtig enkele dode boomstronken staan.

    Volgens onze gids zijn deze bomen al 800 jaar oud! De “dead roots” (dode wortels van de Kameeldoornboom) zitten hier tot maximaal 30 meter in de grond, maar door de harde, droge kleigrond kan de wortel niet meer dieper zoeken om water en sterft hij uiteindelijk in de harde grondlaag.

    De kameeldoornbomen zijn gelukkig beschermd natuurgoed en mogen niet worden beschadigd.

    De naam van deze opgedroogde kleivlakte heet men “Deadvlei” en je kan je inderdaad geen leven meer voorstellen tussen deze duinen. Het is nog maar pas negen uur in de morgen en we staan bijna bloed te zweten.

    Onze gids heeft nog de hele morgen niets gedronken en okselvijvers op zijn zwaar linnen hemd is niet aan hem besteed. Marius zegt dat hij gewend is aan deze temperaturen en dan wel zal drinken aan het ontbijt dat we straks onder een schaduwrijke boom krijgen…Pfff, apart volkske die Namibiers…

    Ik moet onmiddellijk denken aan onze professionele voetballers die een paar jaar geleden tijdens de World Cup in Zuid-Afrika om de haverklap naar de zijlijn liepen achter een slokje energy-drinks. Zouden dat geen mietjes zijn…?

     De rode brandkleurige duinen op die felblauwe hemel leveren schitterende foto’s op.

    Halverwege de klim houden we het alle vier voor bekeken en dalen in baksteenval van de duinhelling naar beneden. Hadden we nu een sandboard gehad...

    Bij onze terugkomst krijgen we ons dik verdiend ontbijt en lopen daarna nog eens door naar het middelpunt van de Sossusvlei. Ondertussen is het al tien uur en kun je net zo goed in een pizzaoven gaan staan.

    Na een kwartier saunagevoel houden we het voor bekeken en horen we zelfs niet meer de vraag van Marius…”of we nog de Big Mama willen opwandelen”…I hope you’re joking Marius…?

    Zijn mondhoeken gaan lichtjes omhoog en hij wandelt rustig terug de Sossusvlei uit…zoals ik al zei, apart volkje.

    Onder enkele bomen zie ik wat springbokken en een Oryx staan en vraag hem of deze beesten hier kunnen overleven. Off course they can, they live here en they can survive three weeks without water.

    Ze drinken namelijk wanneer ze de struiken grazen waarop de nachtelijke dauw neerstrijkt. Hier vind je ook springbokken die helemaal alleen rondtrekken omdat er totaal geen gevaar is van vijandige dieren. De jakhals en de hyena vertoeven hier ook wel, maar voor de jakhals zijn de jonge, dartele springbokken te snel, groot en te sterk en de hyena vult zich blijkbaar met de dode dieren in de canyon.

    Tegen half een zijn we terug aan ons Desert Camp. We hebben gisterenavond unaniem beslist morgenochtend pas naar Helmeringhausen te rijden en dan zullen we moeten kiezen of we langs de kust of via het binnenland de grens met Zuid-Afrika oversteken. Via Jos, onze gebuur in koud Belgenland en tevens onze tweejaarlijkse  intercontintentale prospector zouden er nog vrij authentieke San,het oudste volk ter wereld, ter hoogte van Karasburg kunnen te vinden zijn.

    We geraken nog in dikke tijdsnood als we vooropgestelde planning blijven wijzigen maar we zien wel als het zover is.

    Nu eventjes niets meer…eigenaardig dat “niets doen” zoveel energie kan opwekken. Moet dringend tegen onze personeelsdirecteur gaan praten…



































    10-11-2012 om 20:43 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    12-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Dag 14 …Another One Bites The Dust ( Queen )

    Vandaag wordt het een “Though One”. We moeten 350 KM soldaat maken.

    Ik vond het al vreemd dat al het barpersoneel van Desert Camp bij ons vertrek “We wish you all good, good luck with the motorbikes…” toewensten.

    Ze keken gisterenavond ook al raar op wanneer we hen duidelijk maakten dat we via Betta naar Aus gingen rijden om de Fish River Canyon via Rosh Pinah aan te snijden. Dit blijkt namelijk de mooiste kant te zijn om de tweede grootste canyon ter wereld binnen te komen.

    Was dit een voorteken van onheil?

    Volgens mij wordt het  Namibische Verkeersreglement ook lichtjes anders geinterpretteerd dan in onze contreien. De verkeersborden waarop 60, 100 en 120 staat vermeld is volgens mij de recordsnelheid die iemand op die bepaalde zandweg heeft kunnen behalen…

    Wanneer we vanuit Sesriem de C27 oprijden richting Betta kunnen we ons met moeite honderd meter recht houden zonder dat ons voorwiel in het zand wegzakt. De maximale snelheid ligt onder de 35 km/uur op wegen waar men 100 mag doorrazen…

    Ik probeer telkenmale een oud wielspoor te vinden waar ik zeker ben dat er geen zandlaag onder ligt verscholen, onvoorstelbaar hoe dit stuk weg erbij ligt.

    Nochtans is dit de route dewelke het Namib Rand Nature Reserve middendoor snijdt. Door de stofwolk die mijn achterwiel  veroorzaakt  zie ik Jan niet meer volgen, maar ben ik van mening dat hij zijn eigen tempo aanhoudt in die helse omstandigheden…Volgens mij heeft Chris Rea hier zijn inspiratie gevonden voor “Road to Hell”…

    Na  3,5 uur zwoegen en ploeteren in tweede versnelling komen we aan in Betta bij 36 graden alwaar enkel een benzinestation aanwezig  is met een klein winkeltje. Nog nooit heeft een blikje Cola zo goed gesmaakt als die middag.

    Wanneer ik na een dik half uur aan mijn tweede Cola begin is er nog altijd geen spoor te zien van Jan en Mieke en beginnen we ons wat zorgen te maken en denken we dat ze in panne zijn gevallen.

    Gsm-masten zijn in dit godvergeten gat natuurlijk in geen dagen te vinden dus kan ik ook  geen SMS sturen om te vragen of ze hulp nodig hebben en vice versa.

    Na enige tijd zien we een bakkie (pick-up) oprijden aan het benzinestation.

    Het is niet zo abnormaal in deze contreien dat je een zwarte achteraan  in de laadruimte ziet zitten…maar nog nooit hebben we een blanke erin gezien.

    Tot onze verbazing zit onze blanke Mieke in de rechterhoek van de laadbak…

    Ik wilde eerst een mooie  foto nemen voor het Veys-nageslacht, maar aan haar lichaamstaal te zien zou dit een slechte beslissing zijn geweest…

    De bestuurster blijkt de boervrouw en haar vriendin die achter het winkeltje woont en toevallig Mieke zagen verder wandelen richting Betta…Ze hebben ons Mieke opgepikt en haar hier gedropt.

    Vijf kilometer voor Betta is het voorwiel van Jan 30 cm lager in een zandhoop op de rivierbedding weggezakt en is de motor over zijn zwaartepunt gekanteld en zijn Jan en Mieke in de zandbedding terecht gekomen.

    Gelukkig geen erg  maar Mieke heeft het op deze wegen gehad met die tweewieler.

    Geen Gravel Roads meer! …OK…

    Na een uurtje komt er een auto aangereden voor een kleine tussenstop. Het blijkt een koppeltje uit Parijs die richting Aus rijdt….Oeps!

    De dames vragen vriendelijk of zij tot in Aus mogen meerijden, want dat motorgedoe hebben ze nu wel gehad. Voor onze Fransman geen probleem doch hij gaat wel via de shortcut D707.

    Pas de probleme monsieur, avec la voiture ca ne me derange pas, en hop, onze 2 dames weg na ons veel geluk en plezier te hebben toegewenst…

    Na een tankbeurt en een plaspauze in de struiken van Betta vervolgen we onze weg richting Helmeringhausen en nemen we de C13 naar Aus. De eerste vijf kilometer blijft het ploeteren en dan…. 235 km schitterende glooiende wegen. Het blijft oppassen voor de rivierbeddingen,  maar we halen met gemak 80 km/uur en genieten van de prachtige uitzichten in dit gebied!

    50 km voor Aus houden we nog even halt in Campsite Tirool, een Zuidafrikaanse die naar hier is geemigreerd en ons vriendelijk een Cola serveert op een lege camping. November blijkt echt geen druk seizoen..

    Ondertussen hebben onze dames al twee kamertjes gevonden in Klein Aus Vista en spoelen we het stof door bij een lekker avondmaal. Vanavond nog wat bekomen en na een goede nachtrust morgen op naar…Luderitz? Rosh Pinah? Keetmanshoop? …We zien wel wat de dames beslissen J























    12-11-2012 om 07:19 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    15-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 …Ghost Town… ( The Vaccines )

    Dag 15 …Ghost Town… ( The Vaccines )

    Er wordt unaniem…door onze lady’s beslist dat vandaag “asfaltdag” wordt! Wij mogen zelf beslissen welke wegen we uitrijden, maar asfalt is het woord van de dag.

    Aangezien er  slechts 1 enkele weg, de B4, het brouwsel van meneer Tarmac bevat rijden we in de morgen richting Luderitz, Een lange mooie weg van 125 bornes die parallel loopt met de spoorweg.

    Deze spoorweg is niet meer in gebruik en werd vroeger door de Duitsers aangelegd om de diamanten van Kolmanskop naar Aus te transporteren. Een 5tal kilometer voor Luderitz ligt namelijk de spookstad “Kolmanskuppe”.

    Dit is de eerste nederzetting van de Duitsers wanneer ze zijn gestart met hun diamantenroof vanuit Namibie. In de vorige eeuw lagen de diamanten hier gewoon voor het rapen in de rivierbedding en hebben enkele Duitsers zich al rapend rijk gemaakt en hier gronden gekocht, zo groot als Vlaanderen.

     

    Dezer dagen is de kostenbatenanalyse iets minder rooskleurig. In de lodge waar we vanavond slapen is er namelijk een man die voor de mine-business werkzaam is en hij zegt me dat ze er nog vinden ter hoogte van Oranjmund maar dat de bergingskosten heel hoog oplopen.

    Kolmanskop is echt wel de moeite waard. Een verlaten spookstad waarbij de architectuur van de statige vervallen huizen een mooi beeld weergeeft van de diamantkoorts van de vorige eeuw.

    Tussen Kolmanskop en Luderitz staan overal borden dat je in geen geval de rotsige kustlijn mag betreden. Er zijn daar nog altijd diamantopgravingen en dus niet voor toeristen toegankelijk.

    Wij blijven dus, tegen mijn natuur in, braafjes op de asfaltbaan.                      

    Tegen de middag rijden we verder naar Luderitz, een rustig kuststadje. Aangezien we de kust naderden zakt de temperatuur wel wat maar is het hier nog mooi 27 graden. In vergelijk met Swakopmund is dit stadje wat kleiner maar veel gezelliger om binnen te rijden.

    Er heerst een gezellig, rustig sfeertje. Er is wat visindustrie en aan de kustlijn ligt er een prachtige camping met een subliem uitzicht op de oceaan.

    De kerk staat statig op het hoogste punt van de stad, maar blijkt achter slot en grendel.

    Na een lichte lunch in de plaatselijke coffee-shop, waar de mensen eerlijk en oprecht overvriendelijk zijn (in gans het land trouwens) keren we terug de B4 op. Normaal gezien is de streek, 20 km voor Aus gekend voor zijn wilde paarden maar we treffen er maar een paar aan die links en rechts van de zijweg staan te grazen. Ze hebben langere poten dan de Europese paarden, maar voor mij als leek is een paard een paard. Vier poten en een paardekop.

    In Aus vullen we nogmaals ons bakje en beslissen we verder te rijden naar Rosh Pinah. Dit zijn de laatste geasfalteerde 165 kilometers die we zullen tegenkomen vandaag.

    Ik ben nog nooit in de VS geweest maar volgens mij kan de C13 naar Rosh Pinah de Route 66 gemakkelijk evenaren. Een zalig glooiende weg tussen rotsformaties en een uitzicht zover ons menselijk oog kan reiken. Wonderbaarlijk mooi.

    Op de weg zelf kom je helemaal niets tegen, buiten een verloren gelopen struisvogel die zijn nek omhoog steekt en wegrent wanneer hij onze brullende tweecylinders hoort aankomen.

    In Rosh Pinah nemen we onze intrek in “The Four Seasons” Lodge. Dit is naast twee andere plaatsen de enige lodgen waar je kan overnachten. 

    Iedereen gelukkig van deze rustige zonnige motordag en klaar voor morgen.

    Morgen moeten we de C13 en C37 verder op richting Ai-Ais en willen we de Fish River Canyon in…on gravel roads…

    Ik heb links en rechts enkele “locals” aangesproken en we hebben Mieke kunnen overtuigen dat deze weg met een enduro-motor echt wel te doen is en dat het haar lange leven niet zal spijten dit te hebben mogen meemaken.

    Ze glimlacht en vertrouwt op haar rots in de branding.

    Jan rijdt op kop, bepaalt het tempo en brengt Mieke veilig richting de Zuidafrikaanse grens…

    En wij blij als een kind J









































    15-11-2012 om 15:13 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16 …Into The Great Wide Open,,, ( Tom Petty )

    Dag 16 …Into The Great Wide Open,,, ( Tom Petty )

    Als je al 1 ultieme droom hebt als motorrijder, dan kan deze wel tellen..

    Een route via de C 13 van 154 KM door een van de mooiste canyons ter wereld!

    De weg door de regio van de Fish River Canyon snijdt deze rotsformatie van Zuid naar Noord middendoor en is van een weergaloze schoonheid.

    De Oranjerivier , waaruit ze indertijd de diamanten uit de bedding plukten, stroomt erdoor en levert prachtige beelden.

    De Fish River staat kurkdroog  en we rijden zowat stapvoets doorheen dit natuurgebied.

    Soms schieten er  baboons uit de struiken en dartelen ze op hun vier poten verder voor onze motor uit.

    Tegen de middag komen we aan in Aussenkehr en we weten niet wat we zien…

    Een dorp van een paar duizend  inwoners die nog in echte hutten van stro leven.

    Wanneer we de weg afgaan en het erop wagen het dorp in te rijden stoppen we aan een houten barak. Dit blijkt het plaatselijk cafe ’t Molentje te zijn. De loodzware zon bonkt op de metalen plaat die als dak fungeert en de zwaarlijvige Namibische cafebazin komt naar ons toe en vraagt van welk land we afkomstig zijn.

    Er komen vrachtwagens op- en afgereden en de mensen worden in de gesloten laadruimte naar de druivenplantages gebracht. Het doet me onmiddellijk denken aan een verkapte vorm van  beestenvervoer.

    Iedereen zit op het centraal plein in de schaduw op de grond, alle ogen op ons gericht alsof dit de eerste moto’s zijn die hier komen binnenrijden.

    Gezien we wel een frisdrankje kunnen gebruiken, besluiten we de plaatselijke bar  te bezoeken en bestellen we twee Cola’s.

    Zij vraagt onmiddellijk of ze ook een biertje van ons mag hebben en twee andere mannen vragen ook een traktatie. Deze vorm van assertiviteit  zie ik op Kuurne Platse nog niet direkt gebeuren…

    We geven de heren hun drankje en iedereen die ons komt gedag zeggen vraagt sigaretten, bier, cola’s,…We zijn hier inderdaad op vreemd terrein dus efkes bij de pinken zijn denk ik zo..

    Opeens zie ik Carla en Mieke het dorp intrekken op zoek naar die lieve kindjes die hier rondwandelen.  Gezien de menigte zich stilaan naar ons toe trekt en we een echte toeristische attraktie blijken te zijn stel ik voor onze drank te ledigen en stilaan aanstalten te maken om onze weg te vervolgen.

    Nochtans zijn ze allemaal heel vriendelijk en gewoon nieuwsgierig naar die vier rare snuiters die hier kwamen binnenrijden maar ik neem liever geen risico’s, gezien ons Carla met haar “sjakosse en kodak” aan haar riem alleen het dorp intrekt.

    We delen nog al onze lekstokken uit en geven de rest van onze kledij weg en hop weer weg.

    Maar ietsje verder stoppen we aan enkele houten hutjes waar ze wat koopwaar ten toon spreiden. We kopen bij de lokale dealer wat chips en koekjes die we iets later aan enkele kinderen geven om een glimlach te kunnen kopen. Het lukt.

    In de namiddag vertrekken we richting Ai-Ais en bezoeken we de Hot Springs. Na een dik uur rijden komen we aan maar de naam Hot Springs is ietsje overdreven vind ik. Als je in Ijsland de warmwaterbronnen van Landmannalaugar hebt bezocht, dan is dit klein bronnetje maar klein grut..

    Maar het plaatselijk aangelegd buitenzwembad wordt wel verwarmd met het water uit de bronnen en dat is wel een goede verfrissing na de lange stofweg die we naar hier hebben afgelegd. Door ons dorpbezoek komen we tijd tekort om de C37 helemaal uit te rijden en houden we dit voor morgen.

    We vinden een mooie slaapplaats in The White House met een prachtig vergezicht rondom ons en krijgen van de boervrouw alle voedselwaar om een braai te maken en ons ontbijt voor morgenochtend.

    Bij aankomst voel ik dat ik vandaag een smeermoment heb overgeslagen en de rode gloed die ik op mijn billen en smoelke voel is de zon die ons onmiddellijk heeft afgestraft:  rode billen en een verbrande kop. Jan heeft het ook zweten en zijn armen delen hetzelfde lot.

    Dit zal morgen een rit in gesloten kledij worden vrees ik…









































    15-11-2012 om 15:19 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17 …The Canyon… ( Jessie Colter )

    Dag 17 …The Canyon… ( Jessie Colter )

    …Woorden zeggen even niets,
    …ogen zeiden alles,
    …hopelijk brengen deze foto’s hetgeen woorden niet konden zeggen en ogen zagen…

    Geniet gerust eventjes mee.





























    15-11-2012 om 15:28 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18...Breakdown... ( Jack Johnson )
    Dag 18...Breakdown... ( Jack Johnson )

    Gezien we nog een dagje in de White House nabij Grunau zijn gebleven maken we vandaag wat kilometers en moeten we de grens over.
    Vandaag steken we de border over vanuit Noordoewer naar Zuid-Afrika en zoals altijd in Afrika vraagt dit veel anti-logica en enorm veel geduld. Van de ene Immigration in naar de andere Border Control out, Car registration Office, Immigration Out,..en ga zo maar door. Ze sturen je graag van de ene naar het andere stempellokaal en bijna waren we weg zonder binnenkomststempel, Stel je voor, 4 illegale Belgen in Zuid-Afrika, geraak dan maar uit dit continent! Maar door een alerte politieman aan de laatste controlepost is alles na dik anderhalf uur in orde geraakt. Via onze laatste Farmer waar we sliepen kregen we een schitterend adresje aan de kust in Port Nolloth, dus wij daarnaartoe. Ondertussen stijgt de thermometer naar de 41 graden en bakken we bruin en lichtrood, maar eenmaal naar de kust rijdend daalt hij zienderogend. En dan....36,5 KM van Steinkopf in de richting van Port Nolloth krijgen Jan en Mieke motorpech...De motor valt compleet stil en...niets meer..Alternator blijkt niets meer te geven,geen Gsm bereik in de verre omgeving....Afrika...

    Carla en ik beslissen om naar Port Nolloth te rijden en van daaruit alles te regelen.
    Eenmaal gearriveerd bellen we een "depanneur" om de moto en Jan en Mieke al in Port Nolloth te krijgen.
    Dan wordt BMW Cape Town gebeld en wachten we nu op een verlossend antwoord van onze firma waar de moto hebben gehuurd....

    Wordt vervolgd...als we ergens weer internet vinden...

    Ondertussen enkele foto's van onderweg..

    Avontuur? Bwa ja toch een beetje










    15-11-2012 om 16:03 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19 …Service & Repair … ( Calexico )

    Dag 19 …Service & Repair … ( Calexico )

    …Gisterenavond zijn we dus gestrand in de grensstreek  van  Namibie en Zuid-Afrika, meer bepaald in de kustplaats Mc Dougall’ s Bay.

    Dit is een plekje die enkel wordt bezocht door Zuid-Afrikanen, gezien deze weg in geen dagen op een toeristische route ligt.

    Jan en Mieke en de BMW 1200 GS werden gisterenavond door Abi en zijn helper Takkie, een plaatselijke garagist, op zijn bakkie geladen en overgebracht naar deze rustige kustplaats.

    Wat wel kan gezegd worden is dat we hier geweldig snel en vriendelijk worden geholpen!

    Ze zijn hier onvoorstelbaar vriendelijk voor ons en proberen al het mogelijke om ons morgenochtend terug rijklaar te krijgen.

    Na een telefoontje naar de verhuurfirma in Cape Town zetten ze alles onmiddellijk in gang om de BMW terug aan de praat te krijgen.

    Het blijkt dat de riem van de alternator het heeft begeven en ze proberen deze hier in Port Nolloth terug te herstellen. 

    Ze zeggen dat ze echt blij zijn met de komst van Europeanen naar hier, omdat dit echt zelden voorkomt.

    Ondertussen zijn we hier geinstalleerd in ons kusthuisje, “Port Petite”, een zalige plek om te vertoeven!

    Het water van de Atlantische Oceaan komt tot op 10 meter van ons venster en  flamingo’s komen aanzweven om de vis in het ondiepe water te plukken.  Zelden gezien…

    ’s Morgens gaan Jan en ik naar de garage van Abi in Port Nolloth. Het blijkt een exacte kopie van de schuur van Dimitri Detremmerie van DDT OK Cars uit FC De Kampioenen…alleen met zwarte garagisten die meer oog hebben voor onze moto’s dan voor de bakkie die op de autobrug staat.

    De GS staat met open alternator in de garage en de kapotte aandrijfriem ligt op de toonbank.

    Abi heeft gans Zuidwest Afrika rond gebeld maar de enige riem die beschikibaar is ligt in…Kaapstad…

    “Well, I can deliver the belt for next week on Tuesday guys, all right?” Deelt Abi ons mee.

    “Well, Abi, that suits quite well, but our plane leaves on Monday you know….”

    Yups, Afrikaanse toestanden…

    Oeps, over naar plan B.

    De riem heeft vier groeven en we stellen hem voor, de restanten van de riem af te knijpen en het resterende deel van de riem terug te monteren op de tandwielen.

    Hij bekijkt ons enkele seconden vragend aan en legt dan het resterende stukje rubber op de resterende groef. Hopelijk brengt het stukje rubber ons tot Cape Town…anders moeten we de nylonkousen van onze dames aanspreken vrees ik…

    Bij de afrekening wordt er hier enkel handje contantje betaald en voor luttele 200 Rand (20 euro) gaan we met dichtgeknepen billen er vandoor.

    We besluiten vandaag te proberen zo dicht mogelijk tegen Kaapstad aan te rijden zodat we wat reservekilometers  inbouwen in geval van…

    We knijpen er zonder problemen zo’n 420 KM vanaf en landen in Vanrhynsdorp, zo’n 330 KM van Kaapstad verwijderd. Voldoende voor onze berekening.

    De weg ernaartoe is puur genieten. Gewoon op ons gemak bij dikke 34 graden cruisen over glooiende wegen.

    Enkel 1 verloren gelopen baboon op leeftijd loopt voor onze voorwielen maar die ontsnapt aan een verschrikkelijke dood.

    Onderweg stoppen we in Springbok om wat inkopen te doen voor de kids. Rasta is “the word” en er worden wat leuke kledingstukken op de kop getikt.

    We krijgen in Springbok ook van alles aangeboden en als we wat meegaand waren met enkele toffe rasta’s aan de stoeprand,  zaten we stoned op onze brommer verder te razen…

    De dorpsnamen zijn onderweg altijd een leuke verademing : Grootwater, Beeswater, Kameelboom, Pofadder, Groen, Springfontein, Bitterfontein, Komaan, … dorpskwinkslagen ten top!

    Buiten ellenlange rechte wegen zijn we altijd verheugd een bochtje te mogen meepikken.

    Hier in Vanrhynsdorp krijgen we van een dame een uitstekend adresje van een steakhouse , het enige restaurant trouwens in de streek. Rumpsteak met mossels en escargots met een kaassausje, glas rode wijn en wat water voor een luttele 9 euro…moet er nog zand zijn…

    Na enkele flessen wijn soldaat te hebben gemaakt besluiten we nog met een Irisch Coffee en gaan we met een gerust gemoed de nacht in.

    Life is good you know…

























    17-11-2012 om 16:21 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20 …I Heard it Through the Grapevine … ( Marvin Gaye )

    Dag 20 …I Heard it Through the Grapevine … ( Marvin Gaye )

    …Nadat we gisteren het hart van Namakwaland hebben doorcruised, vertrekken we vandaag vanuit  Vanrhynsdorp, de start van de Kaapnamibische Wine Route. Vanaf hier rij je kilometers lang langs de wijngaarden met hun aangelegde irrigatiekanalen. Van hier komen dus al die lekkere Zuidafrikaanse wijnen die we iedere avond tegen wil en dank moeten proeven.

    Vanaf nu voelen we ook de koude zeebries die op onze rechterzijde inbeukt en ons om de paar minuten een maneuver met de moto doen maken. De temperaturen dalen nu onder de 25 dus een truitje erbij voor onderweg.

    We staan op het einde van de dag al op 100 KM van Kaapstad. Het einde is stilaan in zicht en we zullen genoodzaakt zijn de opkomende zomer hier te moeten inruilen voor de Europese winter…dat wordt zeker en vast een snotvalling erbij. De temperatuur is hier gewoonweg heerlijk, en deze zo snel terug te moeten inleveren zal efkes wennen worden, maar bon we hebben ze toch gehad. En of ze deugd heeft gedaan..

    We vinden een onderkomen in Saldanha Bay, een pittoresk kuststadje aan de Zuid-Afrikaanse Westkust. Nog efkes Skypen naar het thuisfront maar ze zijn er in Kuurne blijkbaar heel gerust in. “Ja,ja, tot dinsdag…”

    Na een lekkere avondwandeling genieten we nog eenmaal van die mooie sterrenhemel waarvoor Afrika garant voor staat. Morgen, na bijna 6550 KM op onze teller, eindpunt : Cape Town, South Afrika…Als Jan zijn motor niet tegenpruttelt…















    17-11-2012 om 23:13 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21 …Cape Town … ( The Cranberries )

    Dag 21 …Cape Town … ( The Cranberries )

    We malen onze laatste 100 KM af via de Westcoast National Park-route dewelke parallel loopt met de R27. Een kronkelende weg tussen het groen en de duinen en waar er normaal gezien nog wat wild zou moeten te zien zijn. Maar uitgezonderd drie verloren gelopen struisvogeltjes wordt er niets meer gespot.

    Wanneer we terug de R27 oprijden zien we al, ongeveer 50 KM voor Kaapstad, de Tafelberg aan de mistige horizon.

    …Kaapstad is in die twee jaar nog maar bitter weinig veranderd. We rijden langs veel herkenningspunten, het dorpsbord PAARL, waar we vorig jaar een gezellig onderkomen vonden, de kapotte brug over de autosnelweg, maar vooral het binnenrijden tot aan het Waterfront. Het is hier lekker 27 graden en volgens mij is het hier vooral windstil omdat de Tafelberg de stad half omringd.

    De haven straalt alles uit wat westers is: leuke terrasjes, Shopping Mall, straatanimatie en eten en drinken overal verkrijgbaar. Een groter kontrast kan je met het binnenland van Afrika niet verwezenlijken.

    Via onze huisbazin van onze laatste B & B “De Strandloper” krijgen we een onderkomen bij haar nicht, hier in Blouberg, een tiental KM van het centrum van Kaapstad vandaan.

     

    Hildegard Kuun heeft hier een groot huis op het afgesloten domein Benguala Beach, omringd met zware stenen muren, prikkeldraad en ijzeren dranghekkens.

    Ze heeft een fabuleus zicht op de Atlantische Oceaan en kan iedere avond genieten hoe de zon in de zee verdrinkt…maar die stenen en ijzeren bouwsels rond het huis maait veel weg van het romantische  spektakel aan de horizon…

    Dit zie je overal in en rond Kaapstad: ommuurde woningen. De schrik moet er hier dik inzitten. Wij kunnen ons geen leven voorstellen in deze woonbare strafkampen en toch maken zij er geen probleem van. Zij zijn ermee geboren denk ik.

    Wanneer we ’s avonds een avondwandeling maken aan zee heb je nochtans nimmer het gevoel van onveiligheid ofwel moet dit ergens om de hoek schuilen, maar ik vind er geen.

    Ons laatste avondmaal op Afrikaanse bodem wordt in Afrikaanse stijl afgesloten in een…jawel, Afrikaans restaurant. Bij Moyo’s worden we op onze wenken bediend.

    Dit was het dus, Dikke drie weken Afrikaans temperament, oefenen in geduld en iedere dag worden verrast van het landschap, de mensen en hun cultuur.

    We zullen het weer missen wanneer we de Europese winter in Kuurne zullen moeten trotseren, maar  troosten ons met het feit dat een koude winteravond aan het haardvuur OOK gezellig kan zijn..als verkiezen we stiekem toch het vuur van de Afrikaanse braai…

















    20-11-2012 om 15:21 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22 …Goin’ Home … ( Neil Young )

    Dag 22 …Goin’ Home … ( Neil Young )

    Na ons ontbijt aan het Bloubergstrand rijden we voor de laatste keer met ons motorke naar Kaapstad, maar wel om onze tweewieler binnen te brengen. Einde van ons avontuur.

    Een taxi brengt ons naar onze laatste stop op Afrikaanse bodem : Cape Town Airport.

    Om 16 uur zou een viermotorig ijzeren gestel ons tijdens de komende avond, nacht en morgen veilig en wel moeten terug brengen naar onze schatten in Kuurne. De tussenstop in Johannesburg en Istanbul nemen we erbij, maar nu kan het niet vlug genoeg gaan…

    20-11-2012 om 15:23 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23 …Come Together … ( The Beatles )

    Dag 23 …Come Together … ( The Beatles )

    Dag 23 moeten we met ons vijven bij het knetterende haardvuur kunnen doorbrengen.

    …En of we wat te vertellen hebben…en wat zullen de kids ons eerst te vertellen hebben?

    Iedereen benieuwd!

    20-11-2012 om 15:24 geschreven door Marnix  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs