Een jonge en verfrissende blik op het politiek landschap in België
07-01-2015
Je suis Charlie
Ter nagedachtenis van de 12 doden die er vandaag zijn gevallen bij de slachtpartij deze ochtend in parijs
Je suis Charlie
Na lange tijd nog eens een blogbericht, naar aanleiding van
een heel speciale gebeurtenis dat vandaag plaatsvond. Voor zij die het nog niet
moesten weten (wat ik vrij onwaarschijnlijk acht), vandaag is er iets
afgrijselijks gebeurd in Parijs. Een deel van de cartoonisten van Charlie
Hebdo zijn vanmiddag geëxecuteerd door enkele (vermoedelijke) Islamitische
strijders. Hierna zal ik mijn persoonlijke mening uiteenzetten over deze
gebeurtenis.
Om te beginnen schrijf ik dit blogbericht omdat ik veel verschillende (en vaak
zeer tegengestelde) meningen waar neem.
Ik lees twee kanten: één (talrijke) kant dat stelt dat dit een afgrijselijke
daad is en een daad van beknotting is op het democratiebeginsel, namelijk een
beknotting op de vrije meningsuiting.
Anderzijds neem ik een andere kant waar, die weliswaar veel minder talrijk is,
die stellen dat het de schuld is van de cartoonisten zelf dat ze vermoord zijn.
Vooral over die tweede heb ik enkele bemerkingen:
Hoe kan het nu in hemelsnaam de schuld zijn van die cartoonisten zelf? Ze
oefende enkel hun recht op vrije meningsuiting uit. Dit recht is volgens mij
zeer absoluut, in die zin dat het recht niet beknot mag of kan worden. Enkel
kan dit wanneer het effectief schade brengt aan een persoon, in een gewelddadige
manier dan, dit is enkel niet aanvaardbaar. Bij mijn weten was dit absoluut dus
niet het geval. De cartoonisten trachtten een situatie weer te geven dat héél
realistisch was en een beeld gaf van de realiteit, zij trokken dit inderdaad in
een humoristisch en satirisch jasje maar dit maakt het nog niet gewelddadig
noch aanzettend tot geweld. Dus over de daad zelf veroordeel ik het zeker en
vast, dit kan zeker en vast niet goedgesproken.
Mijn tweede punt over dit geval, wat ik wil aanhalen, is de aanleiding van deze
daad (de echte diepe aanleiding). Deze aanleiding veroorzaakt al langer
commotie. Als echte aanleiding van deze daad (maar ook hoop van andere
gewelddadige daden in naam van een godsdienst) beschouw ik de godsdienst of
religie op zichzelf. Ja het is eruit, het meest controversieelste stelling dat
ik kan zeggen. De godsdienst is inderdaad de oorzaak van veel geweld. Biedt mij
de kans om dit verder uiteen te zetten. De klassieke godsdiensten (dan heb ik
het over het Christendom, Islam en Jodendom) bestaan in beginsel uit haat, de
grondvesten van die godsdiensten bestaan uit haat, aversie en xenofobische
reacties jegens andere volkeren (en bij uitbreiding dus andere religies). Hoe
kom ik hier op? Want mensen zullen er rap zijn om te zeggen wat weet jij daar
nu van! Als ik het oud testament er op na slaag of de koraan of even goed de
Thora, lees ik bepaalde dingen die mij niet kunnen bekoren. Ik heb het dan
bijvoorbeeld duidelijke expressies van haat tegenover andere volkeren maar even
goed een denigrerende kijk op het vrouwelijk geslacht. Als je de heilige
boeken nog maar doorneemt merk je een zekere afgunst tegen alles wat niet
samenvalt met de eigen ideeën. Maar nu kan je zeggen ja maar dat is enkel voor
fundamentalisten, dat maakt nog niet dat eenieder die gelooft een hater is of
terrorist of hoe je het wil noemen Hier kan ik je weer geen gelijk in geven.
Als een geloof zich situeert rond een bepaald werk of boek en hier al hun
waarheden uithaalt, dan kan je enkel in dat bepaald geloof geloven door het
boek dan na te komen. Zo simpel is het. Wanneer je dat niet doet, dan leef je
een eigen opvattingen mét bepaalde elementen die je genomen hebt uit een
bepaald geloof. Noem je dan ook niet gelovigen van een bepaalde godsdienst, als
je het dan ook niet geheel volgt. Katholieke personen zeggen steeds tegen mij:
God is liefde en liefde is god Neen in jullie bijbel staat god beschreven als
een persoon die het kaf van het koren scheidt. Die als het ware de schapen van
de bokken scheidt en vice versa. De gedachten van je komt in hel of hemel zijn
doorgaans sterk vertegenwoordigd in de bijbel (ook in de Koran etc.). Dit kan
je gewoon weg niet tegenspreken. Dit alles wilt niet zeggen dat ik tegen
geloofsbelijdenis ben, helemaal niet! Ik ben gewoon tegen het gebruiken van
bepaalde klassieke opvattingen wanneer het uitkomt en laten vallen wanneer het
niet uitkomt.
Ik ben zelf een vrijzinnige humanist en sterk atheïst. Dat
maakt dat ik sterk geloof in de vrijheidswaarden en verlichtingswaarden. Dus
godsdienstvrijheid hoort daar zeker bij. Dus iedereen mag geloven wat zij
willen, maar doe toch geen gewelddadige acties tegen anderen? Waarom ? Haat zit
zo diep geworteld. Als ik de tensie lees op sociale media, dat is ongelooflijk.
Sommige spreken de daden die zich vandaag hebben voorgedaan goed, doordat de
anderen ze hebben uitgedaagd. Andere lees ik dan weer die zeggen gooi er toch
gewoon een bom op Syrië en zo van die toestanden. Heb nu eens respect voor
elkaar en heb elkaar eens lief. Gooi die klassieke godsdiensten overboord.
Geloof in je eigen, stel je eigen godsdienst samen (dit doen de meeste al
door te zeggen dat zij niet fundamentalisten zijn). En als jullie dan willen
geloven in bepaalde klassieke geloven (die in hun letteren impliciet en expliciet
haat prediken) jullie zijn vrij dit te doen, maar doe het dan geweldloos,
beleef het geweldloos, haatloos met respect voor iedereen en alle meningen.
Ookal zijn die meningen niet wat jij vindt of denkt.
Ik weet dat dit een controversiële stelling is en ben bereid
het verder te verantwoorden. Lees alstublieft mijn woorden zeer voorzichtig en
nuchter, indien je dit niet doet dan zal je waarschijnlijke andere dingen
lezen.
Deze blog draag ik op aan de democratische helden van de vrije meningsuiting die gestorven zijn door kogelschoten toegediend door vertegenwoordigers van een door haat geïnfiltreerde, conservatieve geest.