Een jonge en verfrissende blik op het politiek landschap in België
29-06-2014
Fel bewogen periode
Eerst wil ik jullie
mijn excuses aanbieden voor het niet posten van nieuwe blogs en updates. Het
waren zeer drukke tijden voor mij met de examens en alle activiteiten i.v.m.
het behalen van het diploma en afscheid van mijn beliefde klas. Dus hierbij
mijn oprechte excuses en mag dit een nieuw startschot zijn voor een bruisende
blog van opinies en visies.
Gedurende die weken
dat ik wat inactief was, heeft de 'politiek' niet stil gestaan. Integendeel er
is veel gebeurd en veranderd. Er is zowel op Vlaams, federaal en Europees
niveau verscheidene dingen gebeurt.
Op Vlaams hebben de
delegaties van de CD&V en N-VA (die samen de regering gaan vormen) allerlei
vertegenwoordigers of sociale partners ontvangen. Die sociale partners kwamen
hun advies geven voor een nieuwe regering. Een bemerking dat ik alvast had toen
op die gesprekken was de vrij grote tegenstelling tussen de werkgevers -en
werknemersorganisaties. De werkgeversorganisaties (UNIZO, Voka, VBO,..) die
pleitten voor een ondernemersvriendelijk systeem die bruisende en renderende
ondernemingen toelaat. Hier hebben ze zeker gelijk in wat nu met allerlei
lasten is dit zeker niet het geval. De werknemersorganisaties willen
gelijkaardige dingen maar dan voor de werknemer en dit is waar het schoentje
soms wringt. Zij willen vaak meer kosten bij de werkgever leggen en minder bij
de werknemer -wat au fond logisch is- maar wat in de praktijk erg ongelijk en
oneerlijk is. Ik ben er volledig akkoord mee dat de arbeider of bediende
eerlijk moet verloond worden voor de verrichte arbeid en moet kunnen
terugvallen op een sociaal vangnet . Maar hier mag niet in overdreven worden.
Want wanneer hier in overdreven wordt zal de werkgever vooral alsmaar hoger en
hogere kosten door gespeeld krijgen. En deze kosten worden doorgespeeld naar
ons, het volk. Bijvoorbeeld: Wanneer er in een lotusfabriek de werknemers nog
een extra pauze, loonsopslag, enzovoort willen (plus de hoge loonkosten die
hier in België sowieso van toepassing zijn), dan zal lotus die kosten
doorspelen aan de consument en zal bijvoorbeeld de speculaas met tien cent
stijgen per pak. Dus dit zou in tegenstelling tot waarvoor de vakbonden staan
een erg onsociale maatregelen en verlies voor beide partijen zijn. Dus dit even
kort uitgelegd waar het schoentje kan en soms wel degelijk knelt. Nu ik zeg
dit, maar dit is ook geweten bij de regerings- en beleidsmakers. Daarom zijn ze
erg voorzichtig en weloverwogen. Voor de rest op Vlaams niveau zijn ze aan het
werken aan het regeerakkoord nu deze gesprekken tot z'n einde zijn gelopen en
ze alle vereiste info en adviezen verzameld hebben.
Europees niveau
dan. Hier wil in het hebben over twee dingen: één het toetreden van de N-VA tot
de ECR (wat veel ophef heeft veroorzaakt in de media) en twee het verloop van
het verkiezen van de nieuwe commissievoorzitter.
Het toetreden van de N-VA tot de ECR (European Conservatives and Reformists)
zorgde voor heel wat commotie. De ECR zou zogezegd bestaan uit een homofobe
partij, een vrouwhatende partij, etc. .. Kort samengevat het zou een fractie zijn
bestaande uit heel wat gespuis. Dit vind ik vreemd, heel vreemd. De ECR bestaat
vooral uit de Britse conservatieve partij van Cameron die bijna de helft van
alle Britten vertegenwoordigd en die dus zeer veel invloed uitoefent op die
ECR. Naast de 'Tory party' bestaat de ECR nog uit heel wat partijen die
allemaal wel op de zelfde golflengte zitten qua gedachtegoed. Ik vond dus de
keuze van de N-VA een hele logische keuze. Wat er dan ook meteen in de
traditionele media te zeggen viel is dat de N-VA koos om in een euro sceptische
en zelfs euro vernietigende fractie toe te treden, met zoals ik al zei
homofobe,.. partijen. Over blamage gesproken. Het waren vooral de liberalen
hier in België die zich erg in het debat gooiden. Zij haalde erg smerig uit
door de N-VA zelf af te breken te kiezen voor een fractie die enkel strijd voor
een afgebroken Europa met uitzonderlijke wetten inzake doodstraf enzovoort.. .
Wat echter bleek is dat de liberalen en de ALDE in het algemeen een verlies
leden doordat ze de toetreding van de N-VA misliep. Want zij stonden op punt om
nog wat sterker te worden als de N-VA bij hun aansloot, dat hebben zij niet
gedaan en hebben integendeel de ECR sterker gemaakt. Door die toetreding is de
ECR nu sterker als de ALDE in zetelaantal en dat is een enorme klap voor de
liberale fractie van Verhofstadt. Wat ik hier uit kan besluiten is dat de
Liberale op Europees niveau de N-VA verafschuwen en dit ook hebben geuit en
zullen uiten in de media, met zware eerroof als gevolg. We hebben alvast één golf
doorstaan!
Dat ander zeer
recent Europees punt waar ik het zeker over wil hebben is het naar voorschuiven
van Juncker door de Europese top. Die Juncker zal hoogstwaarschijnlijk de
nieuwe Commissievoorzitter worden na, ook daar, felle kritiek en onderhandelingen.
Juncker van de Europese Volkspartij werd vooral door Cameron ontdaan als
oubollige en niet waardige kandidaat. Hier kan ik niet echt een oordeel over
vellen. Wat ik vooral kan besluiten is dat de socialisten en de volkspartij
kandidaten één pot nat zijn qua standpunten. Verhofstadt met zijn überfederale
en idyllische standpunten springt er dan weer uit en maakt zich met momenten
dan ook weer belachelijk. De Groenen bengelen daar dan ook weer tussen met hun
sociale en groene standpunten zijn ze zeker dat ook hun standpunten sowieso
worden opgenomen in het beleid van de Commissie. Ik ben eens benieuwd voor wat
voor 'nieuw beleid' de nieuwe Commissie zal zorgen. We kunnen alleen maar
afwachten.
Op het federale
niveau is er heel wat gebeurt. De informatieronde van de Wever is ondertussen
al afgelopen en Charles Michel (voorzitter van de MR) is nu aan de beurt. Dit
is gekomen nadat een nota van de Wever rond was gegaan. Hij had een nota
opgesteld waarin de 'conclusies' stonden dat hij stelde na de gesprekken die
hij had met alle partijen, maar ook met eigen zaken die de N-VA in het
regeerakkoord wou. Deze nota voldeed voor de CD&V, MR, uiteraard de N-VA
maar niet voor de CdH. Ongelooflijk, maar toch niet zo ongelooflijk. Benoît Lutgen
van de CDh gaf een welgemeende 'non' als respons op de nota. Dit was langs de
ene kant te verwachten maar langs de andere kant toch ook niet. CdH en de N-VA
hebben nooit echt goed overeengekomen, hun relatie was sowieso al niet echt
top. Dan de dwarsliggersreputatie van de CdH kon ons al doen vermoeden om die
'nee'. De Wever heeft het wel erg slim gespeeld door eigenlijk in de nota alle
scherpe kantjes van zijn eigen standpunten af te vijlen en ook sommige vrij
extreme maatregelen (denk aan de maatregelen rond de index en
werkloosheidsuitkering) weg te laten. Maar toch heeft de CdH deze afgekeurd,
desalniettemin dat alle andere partijen erg opgetogen waren over de nota. Dit
bewijst weer dat de CdH slechts een pion is van de PS en gewoon om moeilijk te
doen heel de tijd mee in de onderhandelingen zaten om dan te zeggen dat ze het
niet zo goed vinden. Zonde van de tijd, maar dit bewijst wel dat er bij de PS
en CdH een groot mentaliteitsprobleem is inzake democratisch en eerlijk denken.
Nu na deze
'mislukking' heeft onze teerbeminde koning een nieuwe informateur aangesteld:
Charles Michel (de zoon van Jean-Louis Michel). Onverwacht? Ja en nee. Ja want
de MR is eigenlijk de overwinnaar in Wallonië en de liberale familie in België
is een grote maar achteruitgeschoven familie. Ik had het ook niet verwacht want
ik dacht eerlijk gezegd dat de nieuwe informateur Di Rupo of iemand anders van
de PS ging zijn. Nu Michel heeft een paar mogelijkheden voor de
coalitievorming: een klassieke tripartite, een zogenaamde kamikazeregering of
een braziliaanse regering. Die klassieke tripartite zou desastreus zijn voor
dit land. We zouden terug in herhaling vallen en een verdere aftakeling van dit
Belgenlandje meemaken. 8 op 10 van de Vlamingen hebben zich hier dan ook tegen
uitgesproken. De Kamikazeregering zou dan bestaan uit langs Franse kant alleen
MR en langs Vlaamse kant Open VLD, CD&V en N-VA. Dit zou dus een
Franstalige minderheid betekenen, maar de MR zou wel over vertegenwoordigd zijn
in ministers, staatssecretarissen en zelfs de premier leveren naar alle
waarschijnlijkheid. Nog niet zo 'onozel' voor de MR als je het mij vraagt. De
Vlamingen zouden ook blij zijn,want ze krijgen hun centrum-rechtse regering.
Dit is in mijn mening een droom scenario voor ons land, deze zou een groei- en
besparingsbeleid kunnen doorvoeren waar België terug sterk en welvarender van kan
worden. Dan heb je nog als laatste mogelijkheid de 'Braziliaanse' regering,
omdat we nu toch in de Brazilian spirit zijn. Waarom de 'Braziliaanse'
coalitie? Omwille van de kleuren. De regering zou dan bestaan uit N-VA, Open
VLD en MR en Groen én Ecolo. Dit is ook een mogelijkheid maar niet erg
waarschijnlijk. Groen hun standpunten ligt op sociaal vlak vrij ver van die van
N-VA en Open VLD, maar je weet maar nooit. We zullen nu afwachten tot de
resultaten van de informatieronde van Charles Michel.
Dit was mijn
analyse een beetje van de voorbije weken, niet erg uitgediept maar toch belicht
volgens mijn gedacht op de zaken. Blijf me zeker volgen voor verdere 'analyses'
en meningen.