In de klas hebben we de natuurhoek helemaal opgeknapt en we hebben er een ontdekdoos ingelegd met allemaal natuurmateriaal uit het bos. Je kan met een vergrootglad alles beter zien. De kinderen vinden dit heel leuk om te doen ! We hebben ook een herfstboom gemaakt met alle herfstkleuren: bruin, oranje, geel, rood en groen. Tijdens dit thema hebben we ook een techniekles gedaan: "Maak een brug". Bij deze opdracht gingen we probleemoplossend denken, deze les had hele mooie resultaten !
In de tweede en derde week waren er al heel wat kinderen jarig. Nahim, Hanne, Nihad, Latifa en Nellie waren jarig ! We hebben coctail gemaakt en cake gegeten... Enkele sfeerbeeldjes...
We zijn vandaag gestart met het nieuwe thema: "Een mand vol fruit" De kinderen mochten vandaag proeven van een zure citroen en een zure appel. Ze kunnen beter tegen zuur dan dat ik kan ;) Er waren amper gekke snoetjes op te speuren.
Eventjes ruiken en voelen aan een citroen. Waar komt de citroen vandaag? Onder de grond? Hangt het in de boom? Welke kleur heeft een citroen... Ze mochten proeven van de citroen en de appel. Elke dag bespreken we en proeven we een ander stukje fruit.
Tijdens de 1e week na de paasvakantie gingen we aan de slag met het thema 'zaaien en planten'. We experimenteerden met aarde en water. Hoe meer water, hoe modderiger. De ene kleuter vond dit al leuker dan de andere...
We bekeken zaadjes en bloembollen. We zaaiden tuinkers in potjes op watte! Raar! Dit mag veel water krijgen. We mochten dus goed gieten!
We zaaiden ook bloemetjes.
We zaaiden ook paprika, tomaatjes en salade. We zijn benieuwd... Dit was wel raar. De aarde was een klein klompje, waar we water bij voegden en ja.. we kregen heel veel aarde. Daarna stopten we de zaadjes in de aarde. Af en toe water geven en hopen dat ze goed groeien!
Wanneer deze groentjes groot genoeg zijn, zullen we ze in de moestuin planten.
Na hard werken aan ons paasmandjes, waren ze opeens verdwenen uit onze klas! Spannend, wanneer zou de paashaas onze mandjes terug brengen?! Op vrijdag 30 maart had het nu wel lang genoeg geduurd. We gingen ze met alle kleuters en de kindjes van het 1e leerjaar zoeken. Na een zoektocht door de woonwijk, kwamen we terug bij onze school en ja... wat zagen we daar?! Onze mandjes! Gevuld met eitjes. Vlug een kijkje gaan nemen.
Zou dit mijn mandje zijn?
Misschien dit?
Ja, gevonden!
Eindelijk heb ik het gevonden, dacht Lars. Wat was het goed verstopt!
Op maandag 26 maart hadden we speciaal bezoek in de klas. Emanie had haar 'Nijntje' mee. Dolle pret natuurlijk! De kleuters hebben er met veel bewondering naar gekeken. We hebben hem geaaid en we hebben hem wat eten gegeven. Dank u wel voor het leuke bezoek. Tot de volgende keer, Nijntje.
Onze projectweek sloten we af met een dessertbuffet voor alle kleuters. In de voormiddag gingen alle kleuters aan de slag. De kls in onze klas werden in 2 groepen opgesplitst: een groepje ging bij juf Leila (stagiaire) aan de slag en maakte opgerolde koek (jammergenoeg ontbreken de foto's). De 2e groep ging bij juf Daisy aan de slag en maakte kleinere dessertjes zoals pudding met hagelslag, chocoladepralines met cornflakes en fruitsatés.
Op woensdag 14 maart had juf heel wat sinaasappels mee. Ze wou graag sap. Hoe konden we het sap uit de sinaasappels halen?! Duwen misschien?
Neen, dit was geen goed idee. Dit lukte wel een beetje, maar we kregen niet al het sap uit de sinaasappel. Juf had iets mee, die het wel wat makkelijker kon maken. Een fruitpers! We gingen aan de slag. We moesten elkaar wel helpen.
Even de persjes ledigen. Al het sap ging in een kan.
Dit ging al heel vlot, maar juf had nog iets mee. Een fruitpers op elektriciteit! Dit ging nog wat beter. Je hoefde er bijna niet op te duwen.
We maakten ondertussen ook nog een lekkere toastjes met smeerkaas en eiersalade en kaasjes met druiven op prikkers.
Voordat we naar huis gingen konden we genieten van een aperitiefmoment!
Op woensdagvoormiddag gingen we zelf aan de slag om te koken. We maakten echte tomatensoep! We konden niet zomaar aan de slag gaan, eerst bekeken we het stappenplan waarop stond wat we nodig hadden en hoe we aan de slag moesten gaan.
We namen de groentjes waar die nodig waren om de soep te maken: ui, selder, wortel, tomaten, aardappelen. Daarnaast hadden we ook nog peper en zout nodig, basilicum, marjolein en peterselie. Daarnaast hadden we ook nog water nodig en bouillonblokjes.
Selder ruikt speciaal!
Sidan vulde een kan vol met water en dan nog een halve.
Nadat de soep een tijdje gekookt had, mochten we ze mixen en proeven maar!
Nog een beetje soep voor Diana.
Esraa ontfermde zich achteraf over de afwas! Bedankt hoor, meid!
Samen met de 1e en 3e kleuterklas werkten we het project 'Smakelijk eten' uit. We starten ons project op maandag 5 maart met een gezond ontbijt. Met zijn allen trokken we naar de eetzaal waar de tafels al gedekt stonden.
Wat konden we er eten en drinken? Cornflakes, roereitjes, boterhammen met confituur en melk.
Het was heel lekker. Wat hebben we gesmuld. Voldaan gingen we terug naar de klas.
Na de krokusvakantie startten we met het thema 'Mijn zintuigen'. We exploreerden en experimenteerden er op los a.d.h.v. allerlei spelletjes.
Zo proefden we citroen (zuur), witloof (bitter), chips (zout) en honing (zoet).
Is het zuur, Altin?
In de turnzaal stelde juf een echte voetenvoelomloop op! Wat was dat leuk! We stapten over piepschuim, over blokjes, kurken, kussens, door water en zand, ... We hadden veel plezier.
Hé, nopjes plastic!
We speelden ook nog een spelletje waarbij we een hele rare rok aantrokken. Onderaan zat er een hoepel in, zodat we onze voetjes niet konden zien. Een vriendje legde iets onder de hoepel en dan probeerden we door met onze voetjes te voelen wat er onder de rok lag.
We sloten de week af met een dobbelsteenspelletje waar alle zintuigen in voor kwamen.
Even met de dobbelsteen gooien en ...
... dan kon er een kleuter aan de slag.
Met onze neus kunnen we ruiken. Wat ruik ik in het potje?
Met onze ogen kunnen we zien. We probeerden te raden wat er weg was uit een rij met 4 voorwerpen.
Horen doen we met onze oren. Een kleuter werd geblinddoekt en iemand anders zei 'hallo, wie ben ik?'
We stopten onze handen in de voeldoos die vol zat met voorwerpen. Juf vroeg ons om bv. de tandenborstel er uit te halen.
En natuurlijk kwam ook proeven aan bod. Wat zou Marobel aan het eten zijn?
Ook in de hoekjes gingen we aan de slag met onze zintuigen. Kijk maar even mee.
Kleurrijke monoprints maken.
We gingen aan de slag met de ontdekdoos omtrent 'zien'.
Lekker kliederen. Zeepjes maken!
Wat ruik ik? Koffie? Tandpasta? Zeep? Chocolade? ...