Op woensdagvoormiddag gingen we zelf aan de slag om te koken. We maakten echte tomatensoep! We konden niet zomaar aan de slag gaan, eerst bekeken we het stappenplan waarop stond wat we nodig hadden en hoe we aan de slag moesten gaan.
We namen de groentjes waar die nodig waren om de soep te maken: ui, selder, wortel, tomaten, aardappelen. Daarnaast hadden we ook nog peper en zout nodig, basilicum, marjolein en peterselie. Daarnaast hadden we ook nog water nodig en bouillonblokjes.
Selder ruikt speciaal!
Sidan vulde een kan vol met water en dan nog een halve.
Nadat de soep een tijdje gekookt had, mochten we ze mixen en proeven maar!
Nog een beetje soep voor Diana.
Esraa ontfermde zich achteraf over de afwas! Bedankt hoor, meid!
Samen met de 1e en 3e kleuterklas werkten we het project 'Smakelijk eten' uit. We starten ons project op maandag 5 maart met een gezond ontbijt. Met zijn allen trokken we naar de eetzaal waar de tafels al gedekt stonden.
Wat konden we er eten en drinken? Cornflakes, roereitjes, boterhammen met confituur en melk.
Het was heel lekker. Wat hebben we gesmuld. Voldaan gingen we terug naar de klas.
Na de krokusvakantie startten we met het thema 'Mijn zintuigen'. We exploreerden en experimenteerden er op los a.d.h.v. allerlei spelletjes.
Zo proefden we citroen (zuur), witloof (bitter), chips (zout) en honing (zoet).
Is het zuur, Altin?
In de turnzaal stelde juf een echte voetenvoelomloop op! Wat was dat leuk! We stapten over piepschuim, over blokjes, kurken, kussens, door water en zand, ... We hadden veel plezier.
Hé, nopjes plastic!
We speelden ook nog een spelletje waarbij we een hele rare rok aantrokken. Onderaan zat er een hoepel in, zodat we onze voetjes niet konden zien. Een vriendje legde iets onder de hoepel en dan probeerden we door met onze voetjes te voelen wat er onder de rok lag.
We sloten de week af met een dobbelsteenspelletje waar alle zintuigen in voor kwamen.
Even met de dobbelsteen gooien en ...
... dan kon er een kleuter aan de slag.
Met onze neus kunnen we ruiken. Wat ruik ik in het potje?
Met onze ogen kunnen we zien. We probeerden te raden wat er weg was uit een rij met 4 voorwerpen.
Horen doen we met onze oren. Een kleuter werd geblinddoekt en iemand anders zei 'hallo, wie ben ik?'
We stopten onze handen in de voeldoos die vol zat met voorwerpen. Juf vroeg ons om bv. de tandenborstel er uit te halen.
En natuurlijk kwam ook proeven aan bod. Wat zou Marobel aan het eten zijn?
Ook in de hoekjes gingen we aan de slag met onze zintuigen. Kijk maar even mee.
Kleurrijke monoprints maken.
We gingen aan de slag met de ontdekdoos omtrent 'zien'.
Lekker kliederen. Zeepjes maken!
Wat ruik ik? Koffie? Tandpasta? Zeep? Chocolade? ...
Juf had wel speciale hengels mee naar de klas! Wat hangt daar aan?! Een magneet! Vol goede moed gingen we aan de slag, maar hé... We konden niet alles ophalen. Sommige materialen bleven kleven aan de magneet, andere niet. We duidden dit aan op een werkblaadje. Wat aan de magneet kleefde, kleurden we groen, de rest in het rood. We hadden veel plezier en op deze manier ontdekten we dat niet alles magnetisch is.
Op donderdag 9 februari was het dan eindelijk zo ver. Het familiefeest! 's Middags aten we in onze klas allemaal samen gezellig onze boterhammen op. Dit vonden we wel eens leuk.
Daarna maakten we ons klaar om te gaan optreden. Een leuke groepsfoto!
Op dinsdag 7 februari kwamen de leerlingen van de campus De Reynaert langs om sprookjes te vertellen. Een groepje vertelde het verhaal van 'Sneeuwwitje' in de vertelkist, 'de 3 biggetjes' en 'de rode schoentjes' werden gebracht a.d.h.v. een toneeltje en een drietal jongens kwamen nog een sprookje vertellen over 'Jantje onderste boven'. We keken en luisterden vol bewondering!
Tijdens onze techniekactiviteit in januari gingen we aan de slag met spiegels. Onze Cezar wou eens iets uitproberen. Hij wou achter zich kunnen kijken, zonder zich om te draaien... Hoe konden we dit doen? Inderdaad, met spiegels!
Een kleuter keek in de spiegel en een andere kleuter toonde een voorwerp achter de kleuter met de spiegel. De kleuter met de spiegel moest vertellen welk voorwerp de andere kleuter toonde! Dolle pret!
Cezar had ook vreemde kaartjes gevonden. De helft van de afbeelding stond er niet op! We probeerden met spiegels de afbeeldingen volledig te zien.
Jaja, het lukt hoor!
Het is niet altijd even makkelijk, afhankelijk van de spiegel die we gebruiken.
Hé, je kan ook de stipjes van de lieveheersbeestjes tellen!
Het is zeer belangrijk dat we een goede hygiëne ontwikkelen. Dus... gingen we in de klas aan de slag met het thema 'Ik verzorg me goed.' Juf vroeg ons om allemaal een washandje en een handdoekje mee te brengen. Aan de wastafels poetsten we na de middag eerst zoals gewoonlijk onze tandjes en daarna wasten we onze snoetjes en onze handen. Lekker fris begonnen we aan onze namiddag.
Juf bracht een toilettas vol spulletjes mee dat je wel eens kan tegenkomen in de badkamer. Nellie en Cezar vroegen of we ze konden sorteren: wat hebben we nodig om onze tanden te poetsen, wat om ons te wassen?
Hé, een scheerapparaat!
In de klas hadden we een popje die wel eens een badje verdiende. Eerst wasten we de pop met zeep.
Daarna droogden we haar af.
We deden de kleertjes aan, zodat ze lekker warm had.
Nog even de haartjes kammen en de tandjes poetsen.
En klaar is kees!!!
In de turnzaal leerden we lichaamsdelen lokaliseren, zowel bij onszelf als bij anderen. We wasten wat er gezongen werd in het liedje. We hadden veel plezier.
We leerden ook spiegelen, maar zonder spiegel dan. We probeerden de bewegingen en houdingen van het kindje voor ons zo goed mogelijk na te bootsen. Dat was moeilijk!
Tijdens het hoekenwerk maakten we bellen met water, zeep, verf en een rietje! Oppassen dat we het niet opdronken in plaats van te blazen. Er waren kindjes die heel veel bellen konden blazen. Kijk maar eens mee!
Ook tijdens het hoekenwerk mochten we de pop nog eens wassen. Leuk hoor!