Juf had wel speciale hengels mee naar de klas! Wat hangt daar aan?! Een magneet! Vol goede moed gingen we aan de slag, maar hé... We konden niet alles ophalen. Sommige materialen bleven kleven aan de magneet, andere niet. We duidden dit aan op een werkblaadje. Wat aan de magneet kleefde, kleurden we groen, de rest in het rood. We hadden veel plezier en op deze manier ontdekten we dat niet alles magnetisch is.
Op donderdag 9 februari was het dan eindelijk zo ver. Het familiefeest! 's Middags aten we in onze klas allemaal samen gezellig onze boterhammen op. Dit vonden we wel eens leuk.
Daarna maakten we ons klaar om te gaan optreden. Een leuke groepsfoto!
Op dinsdag 7 februari kwamen de leerlingen van de campus De Reynaert langs om sprookjes te vertellen. Een groepje vertelde het verhaal van 'Sneeuwwitje' in de vertelkist, 'de 3 biggetjes' en 'de rode schoentjes' werden gebracht a.d.h.v. een toneeltje en een drietal jongens kwamen nog een sprookje vertellen over 'Jantje onderste boven'. We keken en luisterden vol bewondering!
Tijdens onze techniekactiviteit in januari gingen we aan de slag met spiegels. Onze Cezar wou eens iets uitproberen. Hij wou achter zich kunnen kijken, zonder zich om te draaien... Hoe konden we dit doen? Inderdaad, met spiegels!
Een kleuter keek in de spiegel en een andere kleuter toonde een voorwerp achter de kleuter met de spiegel. De kleuter met de spiegel moest vertellen welk voorwerp de andere kleuter toonde! Dolle pret!
Cezar had ook vreemde kaartjes gevonden. De helft van de afbeelding stond er niet op! We probeerden met spiegels de afbeeldingen volledig te zien.
Jaja, het lukt hoor!
Het is niet altijd even makkelijk, afhankelijk van de spiegel die we gebruiken.
Hé, je kan ook de stipjes van de lieveheersbeestjes tellen!
Het is zeer belangrijk dat we een goede hygiëne ontwikkelen. Dus... gingen we in de klas aan de slag met het thema 'Ik verzorg me goed.' Juf vroeg ons om allemaal een washandje en een handdoekje mee te brengen. Aan de wastafels poetsten we na de middag eerst zoals gewoonlijk onze tandjes en daarna wasten we onze snoetjes en onze handen. Lekker fris begonnen we aan onze namiddag.
Juf bracht een toilettas vol spulletjes mee dat je wel eens kan tegenkomen in de badkamer. Nellie en Cezar vroegen of we ze konden sorteren: wat hebben we nodig om onze tanden te poetsen, wat om ons te wassen?
Hé, een scheerapparaat!
In de klas hadden we een popje die wel eens een badje verdiende. Eerst wasten we de pop met zeep.
Daarna droogden we haar af.
We deden de kleertjes aan, zodat ze lekker warm had.
Nog even de haartjes kammen en de tandjes poetsen.
En klaar is kees!!!
In de turnzaal leerden we lichaamsdelen lokaliseren, zowel bij onszelf als bij anderen. We wasten wat er gezongen werd in het liedje. We hadden veel plezier.
We leerden ook spiegelen, maar zonder spiegel dan. We probeerden de bewegingen en houdingen van het kindje voor ons zo goed mogelijk na te bootsen. Dat was moeilijk!
Tijdens het hoekenwerk maakten we bellen met water, zeep, verf en een rietje! Oppassen dat we het niet opdronken in plaats van te blazen. Er waren kindjes die heel veel bellen konden blazen. Kijk maar eens mee!
Ook tijdens het hoekenwerk mochten we de pop nog eens wassen. Leuk hoor!
Na de kerstvakantie gingen we aan de slag met het boek 'Welterusten, kleine beer!'
We trokken in klas zelfs eens onze pyjama aan! En we brachten onze knuffel mee. Maar echt slapen deden we niet hoor!
We bekeken eens een lamp van dichtbij en we experimenteerden met verschillende zaklampen.
Hé, je kan ook proberen in de lichtstraal te springen.
We probeerden de schaduw te zoeken van verschillende dieren met een zaklamp.
In de klas maakten we onder de tafel een donker hoekje.
In de turnzaal speelden we een spelletje: 'Opstaan, grote beer!' We waren kleine beertjes die grote beer wakker maakten. Maar die vond dat niet zo fijn. Rennen maar! (en gillen)
We experimenteerden met doeken. Je kan er mee wapperen, gooien, opvouwen, op je hoofd leggen, ... Maar je kan je er ook onder verstoppen.
Of een klein bedje van maken voor kleine beer ...
Of misschien net een reuzebed voor grote beer met alle doeken samen!
We wilden ook wel eens weten hoe het voelde om in het donker te stappen. We gingen in duo's aan de slag. Een kindje werd geblinddoekt, de andere kleuter ging er mee op pad door de zaal! Niet zo makkelijk hoor!
Weet je wie er bij ons op bezoek kwam in de klas? De kerstman met zijn kerstvrouwtje, Rudolf en de slee. Kijk maar eens ...
Tijdens ons thema speelden we met een liedje 'Kerstman, wat breng je voor ons mee?'. Hier zie je wat Kerstman Lars allemaal mee heeft op zijn slee! Pakjes!
Naast de kerstboom die we in de kring mochten versieren van juf, hadden we ook een kerstboom in de poppenhoek die we naar hartenlust mochten versieren.
We maakten cadeautjes om in de poppenhoek onder de kerstboom te leggen.
In de turnzaal moesten we een stapel pakjes proberen dragen zonder naast de lijn te stappen, we droegen een dienblad vol 'glaasjes' naar het feest, we droegen een grote kerstbal boven ons hoofd over een bank en we gooiden pakjes omver.
We sorteerden slingers van kort naar lang en omgekeerd.
Opeens had juf een aantal pakjes mee. We probeerden a.d.h.v. de vorm te raden wat er in zat! Nadat we alles bekeken hadden en proberen te raden hadden, mochten we kijken wat er in het pakje zat!
Op een morgen maakten we het in de klas heel gezellig. We hebben heel wat kaarsjes waargenomen: drijfkaarsen, theelichtjes, kaarsen in verschillende vormen. Zelfs kaarsen met 2 wieken! Achteraf mochten we ze natuurlijk uitblazen.
Op de allerlaatste schooldag van 2011 was er in de namiddag een kerstfeest. Onze mama's en papa's hadden voor ons een verrassing meegegeven die al een tijdje onder de kerstboom in de klas lag. Eindelijk was het zover om het open te maken. Op muziek werd een kerstmuts doorgegeven. Als de muziek stopte, mocht het kindje die de muts vasthad zijn/haar cadeautje openmaken! Spannend! Wat waren we allemaal blij met ons cadeautje!
Op maandag 5 december was het dan eindelijk zover! Sinterklaas en Zwartepiet kwamen op bezoek bij ons op school! We werden zelf kleine pietjes...
Daarna verzamelden we met alle kinderen van de school op de speelplaats. Vol spanning stonden we de Sint op te wachten.
Opeens hoorden we getoeter! Het was zwartepiet! Hij kwam op de vespa naar school. Maar... het rijden op de vespa lukte hem nog niet zo goed!
Maar waar was Sint?! Hij was niet mee! Piet dacht dat Sint achterop zat. Blijkbaar was Sinterklaas onderweg van de vespa gevallen! Piet toch! Wat gaat hij nu doen?!
Terug getoeter. Piet met Sint deze keer!
Daarna gingen we naar de zaal. We luisterden goed naar Sint, die ons vertelde wat er gebeurd was.
Na het optreden van de 1e kleuterklas was het onze beurt. We dansten onze 'Pepernotensamba'. We hadden veel plezier.
Na de optredens van het 3e kleuter en het 1e leerjaar mochten alle kinderen bij de Sint om een zakje snoep.
Dit jaar had de Sint er voor gekozen om een klascadeau voor onze klas mee te brengen. Vol ongeduld maakten we de pakjes open.
Na de herfstvakantie gingen met kleuren en vormen aan de slag. De kleuters kwamen iedere dag in een andere kleur naar de klas: zo kregen we een rode dag, een groene dag, een gele en een blauwe dag.
In de klas gingen we op zoek naar verschillende vormen en sorteerden deze in de kring. We vonden heel wat ronde voorwerpen en rechthoeken. Driehoeken waren minder te vinden in onze klas. We vonden ook nog vierkanten.
We probeerden met onszelf een vorm na te leggen. Dit was het resultaat:
In de bewegingsles voerden we een kleurendans uit. Alle kleuters kregen een stip op de ene hand en op de andere hand, op de ene knie, op de andere knie. We imiteerden elkaar op muziek en kwamen zo tot gekke dansjes.
In de turnzaal gingen we aan de slag met de parachute. We mochten er van juf eens gaan op liggen in het midden, terwijl de andere kleuters 'wind' maakten. We verstopten ook lichaamsdelen onder de parachute.
In de klas experimenteerden we met verf. We leerden kleuren mengen a.d.h.v. een stappenplan. We mengden ook stukjes crepe papier om zo te ontdekken tot welke andere kleuren we kwamen.
Kijk maar eens mee wat we nog in de hoekjes konden doen.
In de knutselhoek gingen we aan de slag met pipetjes. We verfden met vodjes en we schilderden vormen na.
We legden vormen na a.d.h.v. verschillende spelletjes.
We speelden met de logiblokken en legden ook figuren na met de logiblokken.
Juf bracht ook Hamertje Tik mee. Dit vonden we zeer leuk.