Maandelijks doen we in de 2e kleuterklas aan Sherborne. Deze bewegingslessen hebben vooral als doel dat de kinderen hun eigen lichaam leren kennen en de bewegingsmogelijkheden leren ontdekken, dat ze anderen leren vertrouwen en dat ze zich goed voelen in hun vel. Tijdens deze activiteiten komen de kinderen ook tot rust.
Hieronder vindt u enkele beelden van een Sherborne activiteit.
Tijdens de derde week van het schooljaar gingen we aan de slag met het boek 'Rikki'. Rikki is anders dan de andere konijnen. Hij heeft een oor omhoog en een oor omlaag. De andere konijnen lachen hem daarmee uit en dat is helemaal niet fijn. Uiteindelijk zijn we toch allemaal anders en bijzonder?!
Rikki
We keken naar onszelf in een spiegel en we ontdekten dat ook wij er allemaal anders uitzien.
Er zijn jongens in de klas,
er zijn meisjes in de klas,
kindjes met blond haar, kindjes met donker haar, kindjes met blauwe ogen en donkere ogen, ... We brachten ook allemaal een knuffel of pop mee naar de klas en weet je ... Die zien er ook allemaal anders uit.
Op donderdag 15 september was Nellie, onze klaspop jarig. Ze werd 4 jaar! Dat moest gevierd worden. De hele week werkten we rond feest vieren en jarig zijn.
In de klas dekten we zelfs de tafel zoals een echte feesttafel. We moesten tellen zodat er van alles 4 dingen op tafel stonden: bordjes, bekers, rietjes, messen, vorken, taartjes, ... Misschien was er wel iets te veel of iets te kort.
Zo Nellie, een mooi gedekte tafel, speciaal voor jou en je vriendjes!
Op donderdag was het dan zo ver. Feest voor Nellie! We maakten een lekkere cake klaar en versierden die met glazuur en snoepjes. We zongen ook een liedje voor Nellie en ze mocht op de verjaardagsstoel plaatsnemen.
Ook Jules uit de 1e kleuterklas was jarig die dag. Samen met de kleuters van de 1e kleuterklas hielden we een heus verjaardagsfeest in de namiddag. De kleuters van K1 hadden voor een lekker drankje gezorgd. Iedereen kreeg een stukje cake en sinaasappelsap. We zongen een verjaardagslied en dansten.
In onze klas zitten 12 kindjes: Sidan, Lars, Diana, Esraa, Tille, Elie, Altin, Blerta, Chloƫ, Kiano, Elsa, Thibou. Nellie en Cezar zijn ook van de partij.
De eerste week gingen we vooral op ontdekking in onze klas. In de knutselhoek experimenteerden we met verschillende scharen. Er zat zelfs een schaar bij waarmee we golven konden knippen.
In de turnzaal gingen we aan de slag met klein materiaal (badminton pluimpjes, balletjes, tennisballen, ringen, blokken, bierviltjes).
Op maandag 9 mei gingen we van start met ons project 'Hoera, we gaan naar de kinderboerderij!' Die dag gingen we op bezoek naar de kinderboerderij d' oude smelterij te Torhout. In de voormiddag kregen we een rondleiding bij alle dieren. Er waren heel wat jonge dieren op de boerderij.
Enkele lammetjes mochten zelfs melk krijgen uit de papfles.
Ook het kalfje Mia kreeg melk uit de fles. Dit deed de meneer zelf, omdat ze wel heel onstuimig kan zijn.
Er waren ook 2 ezels op de boerderij. Een meisje en een jongen. Ze konden jammergenoeg niet samen in de weide, omdat het meisje zwanger was.
We zijn ook eens gaan kijken in de broedkast. Op dinsdag gingen er heel wat kuikentjes uit het ei kruipen.
We kregen ook de kans om eens een heel klein kuikentje vast te houden. Twee kuikentjes werden uit hun hokje gehaald: Jacobus en Corneel. Wat een schatjes!
Op vrijdag 8 april starten we onze dag met een lekker paasontbijt. Alle kleuters konden in de zaal gezellig genieten van een heerlijk ontbijt: lekkere roereitjes, chocolademelk, boterhammen en als dessertje een chocolade-eitje.
Lekkere kaashapjes!!! In ons thema van de zintuigen mocht er natuurlijk geen huishoudelijke activiteit ontbreken. We maakten op woensdag een lekker en eenvoudig aperitiefhapje! Wat hebben we gesmuld.
En natuurlijk moet de afwas ook gebeuren. Walter en Chelsey stelden zich kandidaat.
In de week van 21 maart tot en met 25 maart gingen we op ontdekking met al onze zintuigen. We experimenteerden met allerlei voorwerpen waarin we ons konden spiegelen (allerhande deksels, lepels, spiegels, ...) en waardoor we konden kijken. We deden voelspelletjes, zowel met onze handen als met onze voeten! Want ook daarmee kunnen we voelen. We proefden geblinddoekt fruit, juf had ruikpotjes mee om aan te ruiken, we probeerden geblinddoekt een geluid te lokaliseren. We genoten met volle teugen van dit thema.