Cultuur in't stAd
Inhoud blog
  • De Culturele functie in de praktijk
  • Welkom
  • Cultuurparticipatie in de praktijk
  • Cultuur- en kunsteducatie in de praktijk
  • Cultuurparticipatie: Theorie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    27-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Culturele functie: Theorie

    Samenvatting Visietekst: Ons gedacht: 'Sociaal-Cultureel werk en de culturele functie'
    bron: Ons gedacht: Sociaal-cultureel werk en de culturele functie. - Socius.be

     Een sociaal-culturele visie op cultuur:

    De culturele functie van het sociaal-cultureel volwassenenwerk bestaat uit het verhogen van de participatie aan cultuur.

    1. Cultuur als factor gaat over waarden, normen, betekenissen en tradities.

    2. Cultuur als facet gaat over:
    - Cultuur als product: De materiële en immateriële cultuur tot onderwerp maken van ons denken, praten en handelen.
    - Cultuur als proces: De focus ligt op de samenhang van elementen en de verschillende fasen in de cultuurbeleving en cultuurcreaties.

    De aard van de focus kan bekeken worden op 2 manieren:
    - Cultuur in enge zin: Deze focus draagt vooral bij tot de persoonlijkheidsvorming, leidt tot kennis over kunst & inzicht in kunstgeschiedenis.
    - Cultuur in brede zin: Deze focus heeft aandacht voor relationele praktijken van individuen en groepen in de samenleving, de nadruk ligt op wat individuen en groepen beweegt en bezig houdt.

    3. Cultuur als sector houdt in:
    Beleidsmatige en organisatorische aandacht voor cultuur die bestaat uit volgende opdrachten:
    Cultuuroverdracht
    Cultuurbewaring
    Cultuurspreiding
    Cultuurbemiddeling
    Cultuurschepping
    Cultuurbeleving

    4. Drie sociaal culturele
    interventiestrategieën:
    Cultuurconsumptie
    Cultuurproductie
    Cultuurbeoordeling


    27-03-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    17-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultuur- en Kunsteducatie: Theorie

    Samenvatting artikels:

    'Skip de gids, neem een kind'
    bron: Viaene, T., Hillaert, W. (2012). Skip de gids, neem een kind. Rekt verso: tijdschrift voor cultuur en kritiek, 52.   
    website: http://www.rektoverso.be/artikel/skip-de-gids-neem-een-kind

    Le grand Atelier in MAC's, het museum op de voormalige Waalse mijnsite Grand-Hornu: Vele musea hebben een educatief kinderhoekje, maar in dit museum heeft het kinderhoekje het volledige museum overgenomen. Kinderen kunnen zo kunst bekijken als een spontane esthetische ervaring en als een nieuwsgierige verkenning. Ze kunnen vrij rondkijken en vrij associëren. Ze krijgen de kans om alles zelf te ontdekken. En dit is hoe ook volwassenen naar kunst zouden moeten kunnen kijken.  
    Maar de veelheid aan exposities binnen één museum, het willen behalen van cijfers en het competitief willen blijven leiden tot een overproductie. Dit heeft tot gevolg dat de intensiteit en de kwaliteit van kunsteducatie in het gedrang komen. 


    'Kunsteducatie: het dubbele van de helft'
    bron: Vermeersch, L. (2013). Kunsteducatie: Het dubbele van de helft. Rekto verso: tijdschrift voor cultuur en kritiek, 57.
    website: http://www.rektoverso.be/artikel/kunsteducatie-het-dubbele-van-de-helft

    Het landschap van de cultuureducatie is zeer uitgebreid. We kunnen volgens Hillaert vier verschillende types van organisaties onderscheiden  met elk hun gelijkenissen en verschillen:
    1) Jeugdorganisaties met een hart voor cultuur
    2) Educatieve diensten van musea
    3) Instellingen voor deeltijds kunstonderwijs (DKO), Academies en conservatoria
    4) Kunsteducatieve organisaties gesubsidieerd binnen het Kunstdecreet
    Naast deze vier types van organisaties doen ook amateurkunstenorganisaties,  organisaties voor sociaal-cultureel werk voor volwassenen, bibliotheken, cultuurcentra en gemeenschapscentra aan Cultuur- en kunsteducatie.

    Mochten we het educatieve aspect weglaten, behouden we enkel nog cultuur of kunst.
    Het educatieve is net een heel belangrijk aspect. Het gaat over het begrijpen van kunst, het maken van kunst...
    Kunsteducatie is...
    - een leerproces
    - een vorm van levenslang leren
    - iets wat kan aangeleerd worden
    - iets wat kan doorgegeven worden
    - iets wat kinderen én volwassenen een bepaalde kijk op de samenleving biedt
    - iets wat bijdraagt tot het ontwikkelen van vaardigheden/competenties die ook bruikbaar zijn buiten de artistieke context


    17-03-2016, 00:00 Geschreven door Nathalie  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs