Le grand Atelier in MAC's, het museum op de voormalige Waalse mijnsite Grand-Hornu: Vele musea hebben een educatief kinderhoekje, maar in dit museum heeft het kinderhoekje het volledige museum overgenomen. Kinderen kunnen zo kunst bekijken als een spontane esthetische ervaring en als een nieuwsgierige verkenning. Ze kunnen vrij rondkijken en vrij associëren. Ze krijgen de kans om alles zelf te ontdekken. En dit is hoe ook volwassenen naar kunst zouden moeten kunnen kijken.
Maar de veelheid aan exposities binnen één museum, het willen behalen van cijfers en het competitief willen blijven leiden tot een overproductie. Dit heeft tot gevolg dat de intensiteit en de kwaliteit van kunsteducatie in het gedrang komen.
'Kunsteducatie: het dubbele van de helft'
bron: Vermeersch, L. (2013). Kunsteducatie: Het dubbele van de helft. Rekto verso: tijdschrift voor cultuur en kritiek, 57.website: http://www.rektoverso.be/artikel/kunsteducatie-het-dubbele-van-de-helft
Het landschap van de cultuureducatie is zeer uitgebreid. We kunnen volgens Hillaert vier verschillende types van organisaties onderscheiden met elk hun gelijkenissen en verschillen:
1) Jeugdorganisaties met een hart voor cultuur
2) Educatieve diensten van musea
3) Instellingen voor deeltijds kunstonderwijs (DKO), Academies en conservatoria
4) Kunsteducatieve organisaties gesubsidieerd binnen het Kunstdecreet
Naast deze vier types van organisaties doen ook amateurkunstenorganisaties, organisaties voor sociaal-cultureel werk voor volwassenen, bibliotheken, cultuurcentra en gemeenschapscentra aan Cultuur- en kunsteducatie.
Mochten we het educatieve aspect weglaten, behouden we enkel nog cultuur of kunst.
Het educatieve is net een heel belangrijk aspect. Het gaat over het begrijpen van kunst, het maken van kunst...
Kunsteducatie is...
- een leerproces
- een vorm van levenslang leren
- iets wat kan aangeleerd worden
- iets wat kan doorgegeven worden
- iets wat kinderen én volwassenen een bepaalde kijk op de samenleving biedt
- iets wat bijdraagt tot het ontwikkelen van vaardigheden/competenties die ook bruikbaar zijn buiten de artistieke context