For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wonder
04-03-2010
IK BEN HET LICHT.
M.
ROMEINEN 12 ; 1 - 2 .
M.
LIEVE VADER.
M.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
Wie zijn zij ?
AELRED DE RIEVAULX(H.)(1109-1166)Geboren te Hexham in Engeland. Aelred kreeg een opvoeding in de klassieke letteren aan het hof van de Koning van Schotland, voor hij intrad in de Cisterciënserabdij van Rievaulx, in de omgeving van York. Na een verblijf in de stichting van Revesby in 1142, keerde hij als abt terug naar Rivaulx in 1146. Langdurig ziek, heeft hij een herinnering nagelaten van een monnik, voorbeeldig door zijn cultuur en de zachtheid van zijn bestuur. Met de H. Bernardus en Guillaume de St. Thierry vertegenwoordigt hij het beste van de Cisterciensermystiek van de eerste generatie.
AUGUSTINUS VAN HIPPO(H.)(354-430)De H. Augustinus, zoon van een heidense vader en de vrome Heilige Monica, is de meest gekende, de meest gelezen en de meest becommentarieerde van de Latijnse kerkvaders. Hij was een Berber uit het huidige Algerije. Bekeerd door de prediking van de H. Ambrosius (in 386) na een stormachtige jeugd en eenuitmuntende opvoeding als redenaar in het zieltogende Romeinse Rijk, wordt hij bisschop van Hippo in 395. Zijn immens vre luidt de Middeleeuwen in.Geschreven op het moment dat de invallen van de Barbaren het einde betekenen van de Oudheid, domineren ze de Westerse theologie en spiritualiteit.
BELLARMINO(Roberto)(H.)(1542-1621)Geboren in Toscanië. Roberto Bellarmino wordt Jezuët aan 18 jaar. Priester gewijd, onderscheid hij zich als leraar en predikant, vooral in de twist met de protestanten. Raadgever van de pauzen, stelt hij de catechismus samen, die door paus Clement VIII aan alle parochies zal opgelegd worden. Aartsbisschop van Capua en kardinaal zal Bellarminoeen even goede herder als een goede theoloog blijken.Door het conclaaf aangewezen om Clemens VIII op te volgen, belet een veto van de koning van Spanje hem paus te worden. Uitzonderlijk begaafd op vele domeinen, bleef hij toch voor alles een man Gods en was onder andere de geestelijke leider van de H. Aloisius van Gonzaga.
BERNARDUS (H.)(1090-1153)Van nobele Bourgondische afkomst. Treedt in te Cîteauxin 1112. Wordt abt in Clervauxen ligt aan de oorsprong van de wonderbare kloosterhervorming in het Westen (van de Cisterciënzers), die gekenmerkt wordt doorgehechtheid aan de primitieve soberheid van de regel van de H. Benedictus. Bemiddelaar in de politieke, intellectuele en godsdienstige conflicten van zijn tijd, was de H. Bernardus vooral een immens mystieker, waarvan de invloed, samen met deze van Augustinus, voortaan de christelijke litteratuur zal beheersen.
BINET(Etienne)(15691639). Jezuïet, geboren in Dijon. Etienne Binet treedt aan 20 jaar binnen bij de Jezuïeten, die toen door Hendrik IV verbannen waren. Medeleerling en vriend van de H. Franciscus van Sales in Parijs, was hij, aan de zijde van Jeanne de Chantal, betrokken bij het begin van de Visitatie in de hoofdstad. Zoals hij ook betrokken was bij alle grote episodes van de Katholieke vernieuwing in de hoofdstad in die periode. Binet was een succesrijk predikant en schrijver. Zijn talrijke werken over geestelijke opvoeding, heel blijmoedig, zijn gans in de lijn van de Salesiaanse spiritualiteit van een voor ieder bereikbare heiligheid. Hij raakt alle onderwerpen aan, dedramatiseert gewetenskwesties, vermaakt zijn lezers, kortom, hij maakt het aantrekkelijk om christen te zijn. Een zo sympathieke schrijver als Binet kon niet behagen aan de Jansenisten, die van 1620 af steeds meer aanwezig waren op het Franse religieuze toneel. Pascal valt hem rechtstreeks aan in zijn Provinciales.Zijn Consolation er réjouissance pour les malades(Troost en vreugde voor de zieken), die de Salesiaanse overgave associeert met een geneeskunde, Rabelais waardig, zal een overweldigend succes kennen en maakt van Binet een van de meest invloedrijke geestelijke auteurs van zijn tijd.
DARGENTAN (Louis-François)(1615-1680)Trad op 15 jarige leeftijd in bij de Kapucijnen en werd geraakt door hun toewijding bij het verzorgen van de pestlijders. Louis-François is een goed voorbeeld van de religieuze vitaliteit in Normandië in de XVIIe eeuw.Het is hij die het bekende Chrétien intérieur van Jean de Bernières(+ 1659) zal uitgeven, naast zijn eigen geestelijke conferenties, bedoeld voor een meer volks publiek, maar met dezelfde mystieke gevoeligheid als kenmerk.
FENELON(François de la Mothe -)(1651-1715). Uit een oude adellijke familie van de Périgord. Fenelon studeert bij de Jezuïeten, daarna bij de Sulpiciens. Priester in 1675, vertrouwd met de omgeving van Lodewijk XIV en Madame de Maintenon, wordt hij de leermeester van de troonopvolger Lodewijk XIV, hertog van Boergondië. Het is deze omgeving dat hijMadame Guyon ontmoet, van wie hij een vurig leerling wordt en later een onvoorwaardelijk verdediger tegenoverBossuet.Aartsbisschop van Kamerrijk in 1695, in halve ongenade na de meer politieke dan leerstellige veroordelingen van zijn Maximes des saints in 1699, ontpopt hij zich als een man van God en voorbeeldig herder, laatste vertegenwoordiger van de Gouden Eeuw van de Franse spiritualiteit tegenover het opkomende Jansenisme en het Gallicanisme.Fénélon was een groot geestelijk leider in de lijn van de H. Franciscus van Sales.
FRANCISCUS v. SALES. (H.)(1567-1622). Van adellijke afkomst uit de Savoye. Na een opleiding als edelman en jurist in Parijs en Padua treedt hij in en brengt het noorden van Savoye terug tot het Katholicisme. Bisschop van Geneve in 1602, verblijft hij in feite in Annecy en hervormt zijn bisdom naar de geest van het Concilie van Trente. In 1610 sticht hij een nieuwe vorm van gewijd leven door de Visitatie te stichten samen met Jeanne de Chantal. De uitputtende pastorale activiteit van Franciscus van Sales was gebaseerd op een zeer rijk innerlijk leven. Getuigen hiervan zijn zowel zijn onderrichtingen voor het grote publiek (Introduction à la Vie dévote, en correspondentie) als in zijn Traktaat over de Liefde Gods, een meesterlijke analyse van het geheel van het innerlijk leven. Geestelijk leider, predikant, diplomaat, schrijver , een van de absolute meesters van de Katholieke contra-reformatie.
GUERRIC DIGNY(+1157)Geboren rond 1087 in Doornik. Verschijnt op het moment van de grote kloosterhervormingen van de XIIe eeuw.Aangetrokken door het kluizenaarsleven kwam hij, na een ontmoeting met de H. Bernardus, definitief terecht in de Cisterciënserbeweging. Als voorbeeldig monnik wordt hij de tweede abt van de stichting in Igny, nabij Reims. Zijn 54 preken, bestemd voor het kapittel van het klooster, tonen in hem de opvoeder van zijn broeders.
ISAAC DE LETOILE(1100-1178)Uit een adellijke Engelse familie, wordt Isaac, na studies in Chartres en Parijs, abt van het Cistercienserklooster de LEtoile in Poitou.Hij ontvangt zijn vriend Thomas Becket, Aartsbisschop van Canterbury, die door Hendrik II Plantagenêt in ballingschap gezonden wordt. Op zijn beurt verbannen naar het Eiland Ré, eindigt hij daar zijn dagen in de soberheid van een nieuw klooster. Isaac is een van de grootste vertegenwoordigers van de monastieke Theologie van de XIIe eeuw, voor deze tot ontplooiing komt in de universiteiten van de volgende eeuw.
LIGUORI(Alfons van -)(H.)(1696-1787)Napolitaan.Alfons begint als advocaat. Priester aan 30 jaar, op latere leeftijd bisschop, ambt, waar hij vlug weer afstand van doet.Predikant en opvoeder, sticht hij de Redemptoristen. Zijn overvloedig werk gaat vooral over moraal, wat hem bij de kerkleraars een plaats gegeven heeft.
MAXIMUS DE BELIJDER(H.)(580-662)Van oorsprong uit Klein-Azië of Palestina was Maximus voor de enen secretaris van de Keizer van Konstatinopel voor hij monnik werd, voor de anderen eenvoudig monnik van in zijn jeugd.In elk geval werd hij op latere leeftijd betrokken bij de twistvraag over de dubbele natuur, goddelijke en menselijke, van Christus. Hij werd vervolgd voor zijn trouw aan het ware geloof, wat hem de bijnaam belijder gegeven heeft.Door zijn invloed, zowel in het Oosten als in het Westen, betekent zijn omvangrijk en moeilijk werk een brug tussen de Griekse en de Latijnse traditie van de christelijke theologie.
MILLEY(François-Claude)(1668-1720)Geboren in Franche-Comté. Treedt in 1665 in bij de Jezuïeten van Avignon. Pater Milley oefent zijn apostolaat van predikant en geestelijke leiding uit in Zuid-Frankrijk, vooral bij de Visitandinen. De overste van het klooster van Apt, Madeleine de Siry, is zijn bevoorrechte correspondente. Beiden vertegenwoordigen ze de grote geestelijke vitaliteit in de Provence van het einde van de XVIIe eeuw, steunend op de H. Franciscus van Sales, tegen het Jansenisme, dat toen de kerk van Frankrijk binnendrong.
Onvermoeibaar in de naastenliefde, sterft hij bij het verzorgen van de pestlijders van Marseille tijdens de epidemie van 1720. Er zijn ons een honderdtal brieven van hem overgebleven.
OLIER (Jean-Jacques)(1608-1657)Geboren in Parijs in een familie van magistraten. Studeerde in Lyon bij de Jezuïeten, later in de Sorbonne. Geestelijke zoon van de H. Vincentius a Paulo en van Charles de Condren, wordt hij missionaris in verschillende bisdommen en later pastoor van Saint-Sulpice in Parijs.Terwijl hij zijn parochie grondig hervormt, sticht hij een seminarie dat aan de oorsprong ligt van de Compagnie van de priesters van Saint-Sulpice, die gedurende drie eeuwen de belangrijke vormers zullen zijn van de Franse clerus.
THERESE VAN HET KIND JEZUS(H.)(1873-1897)Geboren te Alençon. Stralende ster in de rationalistische nacht van haar eeuw. Thérèse Martin is nog maar een overgevoelig meisje, gebroken door de dood van haar moeder, als ze ter gelegenheid van een kinderverdriet tijdens de kerstnacht 1886 gans de ellende ervaart van de mens zonder God.Steunend echter op deze zwakheid zelf, stort ze zich in het hart van de Barmhartige Liefde en verwekt zo de Copernicaanse revolutie, die het kenmerk is van haar kleine weg en waarin de hedendaagse spiritualiteit zich zal storten. In deze nacht, waarin Hij zich zwak en lijdend maakte voor mijn liefde, maakte Hij me sterk en moedig. Hij bekleedde me met zijn wapens.Enkele maanden latertreedt Thérèse op jeugdige leeftijd binnen in de Carmel van Lisieux. Ze zal van deze onmacht de veerkracht maken voor haar eenheid met God, gaande van vreugde naar vreugde in de zwaarste lichamelijke en geestelijke beproevingen. Tot aan haar dood aan 26 jaar, ten volle beleefd als uitbarsting van leven : Het is in de armen van de Goede God dat ik val !
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
ZONDAG, 21.3.10.5e zondag van de Vasten.
God verwacht enkel onze liefde.
Het is niet omdat ik behoed werd voor de doodzonde, dat ik mij tot God verhef door het vertrouwen en de liefde. Ah, ik voel het, indien ik op mijn geweten al de misdaden van de wereld zou hebben, zou ik niets van mijn vertrouwen verliezen.Ik zou, het hart gebroken van spijt, mij gaan werpen in de armen van mijn Heer. Ik weet dat Hij de verloren zoon, de flierefluiter bemint, ik heb zijn woorden tot Magdalena gehoord, aan de overspelige vrouw, aan de Samaritaanse. Neen, niemand kan mij bang maken, want ik weet waaraan mij te houden, wat zijn liefde aangaat en zijn barmhartigheid. Ik weet dat heel die menigte beledigingen in één oogwenk zou verzwinden, als een druppel water, geworpen in een vuurpoel.
In het leven der Woestijnvaders wordt vermeld dat één van hen een publieke zondares bekeerde, wier wanordelijkheden de hele streek overhoop zetten. Door de genade geraakt, volgde die zondares de heilige in de woestijn, om er strenge boete te gaan doen. Tot, in de eerste nacht van de reis, nog voordat zij aangekomen was aan het oord van haar retraite, haar sterfelijke boeien gebroken werden door het geweld van haar liefdevol berouw en de kluizenaar zag hoe op hetzelfde ogenblik haar ziel door de engelen werd opgenomen in Gods schoot.
Ziedaar een slaand voorbeeld van wat ik wou zeggen, maar men kan die dingen niet verwoorden.
H. Theresia van het Kind Jezus (1873-1897), Geschiedenis van een Ziel, hfdst. XI
OVERWEGEN.
De daden, goede of slechte, geven niet de maat van de heiligheid.De werken van Lucifer waren uitstekend, en hij is verdoemd.De werken van de goede moordenaar waren slecht, hij is gered. Waar ligt het verschil ? In de hoogmoed van de ene, in het vertrouwen van de andere.
Jezus laten voor wat Hij is, dat is de hel.Zich aan Jezus overgeven, dat is het paradijs. Het geloof voert ons letterlijk in de andere, en daarin zelf is het geloof liefde, en daarin redt het ons, want het geluk ligt in het liefhebben.
Zeker, het geloof is een praktische houding, en het brengt daarmede samengaande daden mee, zoals Jezus het ons vraagt in het Evangelie van vandaag. Laten we ons echter niet vergissen van strijd in deze vasten : Het gaat er om te groeien in de liefde en niet in prestaties, zelfs wanneer de liefde ons grote dingen laat doen, zoals het voorbeeld van de "kleine" Thérèse ons toont.
BESLISSEN.
Bestaat mijn christelijk leven vooreerst uit "plicht", of uit "liefde", zelfs als de liefde plichten meebrengt ? Ik neem de tijd voor het volgend onderzoek : Wat zou ik gedaan, of anders gelaten hebben, sedert gisteren morgen, was ik niet bang geweest om gestraft te worden, hetzij door de goede God, hetzij door iemand anders ?
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
ZATERDAG, 20.3.10.Van de feria.
Ik heb enkel mijn miserie om te geven.
De zieke: Heer God, als ik gezond was, zou ik veel kunnen doen, maar nu ben ik nutteloos, begraven tussen twee lakens !
De trooster: Gij verlangt meer van dit beetje ziekte af te komen, dan om God te dienen, ik zie het wel ! Wees er maar zeker van dat God meer uw geduld aanvaardt dan al de mirakelen die gij zoudt kunnen doen. God zal de rest wel doen zonder u ! Maar Hij kan uw geduld niet bekronen zonder u...
Nu gij met uw hoofd in de peluw gedrukt ligt, vertelt gij ons dat gij wonderen doen zoudt doen, als gij goed te been zoudt zijn. Uw verleden garandeert dat geenszins ! Velen, die harder door ziekte waren getroffen, zijn bijzonder goede mensen geworden, hoewel ze toen ze gezond waren, halve goddelozen waren. Al wat gij in gezondheid zoudt kunnen doen, heeft niet de waarde van een uur geduld. Als gij zozeer verlangt God te dienen, begin dan daarmee, en betuig dat gij geen ander verlangen hebt dan ziek te zijn, zolang het Hem behaagt. Als gij zegt dat gij daarbuiten al de rest goed zoudt doen, wel, dan zijt ge een vleier...
Weet gij waarom de goede mensen zo dikwijls geslagen zijn door ziekte ? Als ze gezond zouden zijn, zouden ze geen heiligen zijn !Gezondheid en heiligheid verbroederen moeilijk.
Etienne Binet(1569-1639), Troost en verblijden...,hs2
OVERWEGEN.
Etienne Binet vreest de confrontatie niet ! Het is echter niet minder waar dat het de liefde is die de waarde geeft aan onze daden.Wij zullen het honderd maal gezegd hebben tijdens deze vasten. Nu is er meer liefde in het laten afnemen van zijn bezit, dan in het geven ervan.
Wanneer God mij alles ontneemt, mijn bezit, mijn genegenheden, mijn gezondheid... dan ben ik veroordeeld tot de pure, onzichtbare liefde zonder tegenpartij. Ik kan opstandig zijn, ik kan ook die uitkleding beleven als die van Jezus op het kruis.
"Ja, maar dat hangt niet van mij af, dit is geen gave !" Wel integendeel, geven is juist aanvaarden dat wat ik geef niet meer van mij afhangt. Of anders is het niet echt een gave.
Er zit meer te geven in een hospitaalbed dan in een dikke portefeuille.
BESLISSEN.
De eerste gave voor mijn broeders is te aanvaarden dat de dingen zijn zoals zij zijn. Aalmoezen geven is niet om de wereld te veranderen, maar om de wereld zoals hij is, te beleven als broeders, en dan zal hij veranderen. Dus zal ik vandaag opletten om mij over
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
VRIJDAG, 19.3.10. H. Jozef(Vleesderven)
De Liefde van Jozef voor Jezus en Maria.
Beschouw vooreerst de liefde van de H.Jozef voor zijn heilige bruid. Zij was de mooiste vrouw die er ooit geweest is.Ze was tegelijk de nederigste, de zachtste, de zuiverste, de meest gehoorzame, en de verste vooruit in de liefde tot God, bij alle mensen en engelen.Zo verdiende zij al de liefde van Jozef, die zo hield van de deugdzaamheid. Voeg daarbij dat Jozef zag hoezeer hij door Maria bemind was, die in haar hart hem zeker verkoos boven alle schepselen. Hij beschouwde haar trouwens als Gods lieveling, uitverkoren om de moeder te zijn van zijn enige Zoon. Beschouw dan, in alle opzichten, welkegenegenheid de rechtvaardige en dankbare Jozef in zijn hart koesterde voor een zo beminnelijke bruid.
Bekijk in de tweede plaats de liefde van Jozef voor Jezus. Wanneer God deze heilige kiest om Jezus tot vader te zijn, moest Hij zeker in zijn hart de liefde graveren die paste bij een vader, de vader van zulk een beminnelijke zoon, de vader van een God-Zoon. Welke genegen gevoelens moesten in zijn hart ontwaken, terwijl hij Hem op de arm droeg, Hem streelde, en de strelingen terugkreeg van dit aanbiddelijke Kind ! Terwijl hij van zijn mond de woorden van eeuwig leven plukte, die als zovele pijlen van liefde werden waarmede zijn hart werd doorboord, en bijzonder wanneer hij de heilige voorbeelden zag van al de deugden die dat goddelijke Kind hem schonk !
H. Alfonsius van Liguori (1696-1787), Over de Liefde van Jozef voor Maria en Jezus.
OVERWEGEN.
Wij hebben dikwijls schrik om aan Jezus, Maria en Jozef ook onze gevoelens toe te schrijven, alsof het verkeerd was een hart te hebben, te lachen, te wenen, en te omhelzen. Wel, de grootste heiligen zijn zij, die de meeste gevoelens hadden, en dat toont de gevoelens die Maria, Jozef en Jezus, gevoeld hebben in hun wederkerige liefde.
De gevoelens maken niet heel de liefde uit, zelfs indien zij eruit ontstaan, en die voeden. Maar hoe levendiger de gevoelens zijn, des te meer valt er aan God op te dragen. Maria en Jozef hadden dus enorm veel op te dragen.
Laten we niet bang zijn om teveel te beminnen. Laten we bang zijn om te weinig te beminnen, om gewoon te worden aan de liefde, en daarin zelf de liefdete doen sterven.
BESLISSEN.
Ik zal vandaag mijn best doen om bijzonder beminnelijk te zijn voor de mensen, die bijzonder weinig beminnelijk zijn.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
DONDERDAG, 18.3.10.H. Cyrillus van Jerusalem
"Waarom wordt mijn gebed niet verhoord ?"
Wie voor de anderen bidt, ziet zijn gebeden voor zichzelf sneller verhoord." Soms vragen wij tijdelijke gunsten, en God verhoort ons niet. Waarom ? Omdat Hij ons liefheeft, en met erbarmen behandelt. Indien iemand God loyaal aanroept voor de noodzakelijkheden van dit leven, verleent God ze nu eens uit erbarming, dan weer weigert Hij ze uit erbarming. En echt, de dokter weet beter wat goed is voor de zieke dan de zieke zelf.Dikwijls vragen wij God ons te bevrijden van een of andere gevaarlijke bekoring, en God verhoort ons evenmin. Hij laat toe dat de bekoring ons blijft lastig vallen. Weet maar dat God dit doet voor ons grootste goed.Het zijn niet de bekoringen noch de slechte gedachten die ons van God verwijderen, maar de schuldige instemming. Wanneer de ziel zich aan God aanbeveelt, in de bekoring, en met Gods genade die overwint, gaat zij vooruit in volmaking, en komt tot een grotere eenheid met God ! Ziedaar waarom God hem niet verhoort.
H. Alfons van Liguori (1696-1787), Het grote middel: het Gebed
OVERWEGEN.
Nogmaals : De H. Augustinus heeft ons alles gezegd op 22.02 : Onze vragen in het gebed zijn er om onze wil op die van God te richten, om binnen te treden in het geloof in Hem, die beter dan wijzelf weet wat liefhebben betekent.
Gods wil is niet altijd aangenaam, maar altijd gelukkig. Laten wij het geluk niet afwegen aan het plezier, het geluk ligt altijd in het beminnen, wat in de grond wil zeggen : Zich laten beminnen. Gods wil aanvaarden, wat die ook zij, is de weg opgaan van 't echte geluk, zelfs indien, sedert de erfzonde, men alles averechts ziet. Vandaar zijn er maanden en jaren nodig om iets zo simpels te leren als : God laten doen.
BESLISSEN.
Ik zal vandaag rechtstreeks aan God zaken vragen waarvan ik weet dat zij er aan komen, maar mij helemaal niet zinnen : Die afspraak die mij vergiftigt, dat lastig werk, dat vervelend bezoek... En omdat zij uit liefde gevraagd zijn, zullen zij in liefde beleefd worden. En als die liefde oprecht is, zullen wij vaststellen dat in plaats van ons te wegen, zij ons vleugels zullen geven !
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
WOENSDAG, 17.3.10.H. Patrick
Kan men rijk zijn en Christen ?
Niemand zal ooit biechten dat hij gierig is, iedereen keurt die gemeenheid af, die laagheid van geest. Men schuift het op de kinderlast, op de wijsheid die vereist dat men zich middelen verschaft, nooit heeft men er teveel. Altijd is er noodzaak om nog meer te hebben, en zelf de gierigsten biechten niet dat zij het zijn, maar zij denken zelfs niet in geweten dat zij het zijn. Neen, want de gierigheid is een wondere koorts, die zich des te ongevoeliger maakt naarmate zij geweldiger en heftiger is. Mozes zag het heilig vuur dat in een braamstruik brandde, maar helemaal niet verteerde, maar het profane vuur van de gierigheid integendeel verteert en verslindt de gierigaard, en verbrandt hem geenszins.
Zo lang gij langdurig, hevig en met onrust goederen begeert, die ge niet hebt, hebt ge goed zeggen dat ge ze niet onrechtmatig wilt krijgen, het belet u niet echt gierig te zijn. Wacht om het goed van de naaste te begeren, tot hij begint te verlangen om zich ervan te ontdoen. Dan zal immers zijn verlangen het uwe niet alleen rechtvaardig maken, maar edelmoedig. Ja, want ik wil wel dat gij ervoor zorgt uw middelen en mogelijkheden te vermeerderen, als het niet alleen rechtmatig, maar ook zachtjesaan en edelmoedig gaat.
H. Franciscus van Sales (1567-1622), Inleiding tot het devote Leven, III,Hs14
OVERWEGEN.
Wij hebben duizend goede redenen om niet te geven. En met gerust geweten toont men aan dat de armen dat zijn door hun schuld, en dat zij maar even handig moesten zijn als de rijken.
De christen stelt de vraag omgekeerd.Niet : "Ben ik verplicht om te geven ?", maar : "Ben ik verplicht om te behouden ?" Nee ? Dan geef ik ! "Maar dan blijft er niets meer over !" Gij zult over houden wat gij moet bewaren, en ondertussen zult gij volop vrienden gemaakt hebben, een echte rijkdom !
Aalmoezen geven en delen valt binnen een fundamenteel christelijke keuze, die van de geestelijke armoede. Welke ook de hoeveelheid goederen is, die de Voorzienigheid mij ter beschikking gesteld heeft, zij zijn er om te geven, om te beminnen.
BESLISSEN.
Ik maak de inventaris van mijn bezit, klein of groot; Welk deel kan aan de armen gegeven worden, zonder dat het evenwicht van mijn gezin of mijn onderneming geschaad wordt ?
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
DINSDAG, 16.3.10.Van de feria.
Zoete verstervingen !
Hoe verliepen die drie maanden, zo vol genaden voor mijn ziel ?... Eerst kwam het in mij op om mij niet te generen om een even goed geregeld leven te leiden als gewoonlijk,maar ik begreep snel de prijs, de waarde van de tijd die mij gegeven was, en ik besloot om mij meer dan ooit te geven aan een ernstig en verstorven leven.
Als ik zeg verstorven, is het niet om te doen geloven dat ik verstervingen deed, helaas ! Ik heb er nooit geen enkele gedaan.Verre van te gelijken op de mooie zielen die van kindsbeen af alle soorten verstervingen beoefenden, die trokken mij geenszins aan.Ongetwijfeld was dat vanwege mijn lafheid, want ik had kunnen, zoals Céline, duizend kleine vondsten bedenken om mij te laten afzien. In plaats daarvan heb ik mij steeds laten in de watten leggen, en laten voederen als een vogeltje, dat geen nood heeft aan boetedoening... Mijn verstervingen bestonden in het breken van mijn wil, die zich steeds wilde opdringen, in het weerhouden van een scherp antwoord, in het bewijzen van kleine diensten, zonder die te willen laten gelden, in het niet naar achter leunen als ik zat, enz... Het was door het oefenen van die kleinigheden dat ik mij voorbereidde om de bruid van Christus te worden, en ik kan niet zeggen hoeveel zoete herinneringen dit mij bezorgd heeft...
H. Theresia van het Kind Jezus (1873-1897), Autobiografisch Manuscript A,68,V°
OVERWEGEN.
Het Heilig Treesje spreekt ons over de drie maanden die zullen verlopen tot aan haar intrede in de Carmel, een uitstel dat zij zeer lang vond, zij, die zo gehaast was om zich geheel aan God te wijden. "Mij niet generen?" Dikwijls verschuiven wij het naar later om God te beminnen. Is dat nog liefde ? Wedden dat, indien Thérèse zich had laten gaan in een gemakkelijk, alhoewel onschuldig, leventje, haar leven in de Carmel middelmatig zou geweest zijn.Beminnen, dat is altijd hier en nu, of nooit.
Therèse zegt ons hier dat onze prestaties altijd minder tellen dan de liefde. Beminnen is niet moeilijke dingen doen om zich te laten bewonderen door degene die men bemint, het is zich radicaal onder zijn afhankelijkheid stellen, niets plaatsen tussen Hem en ons, "een scherp antwoord inhouden, kleine diensten bewijzen zonder die te laten gelden..."
BESLISSEN.
Ik vind drie kleine dingen, die vandaag de Heer zullen zeggen dat ik alleen van Hem wil afhangen.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
MAANDAG, 15.3.10.Van de feria
Waarom te biechten gaan ?
Er zijn twee dingen die God alleen toebehoren : De eer om de belijdenis van de zonden te ontvangen, en de macht om de zonden te vergeven. Aan ons om Hem die belijdenis te geven, en om van Hem die vergiffenis te verwachten.
Het komt waarlijk God alleen toe de zonden te vergeven. We moeten die dus voor Hem belijden. Maar daar de Almachtige en Allerhoogste een zwakke en nederige bruid genomen heeft, heeft Hij van zijn dienares een koningin gemaakt, de Kerk. En zoals alles wat van de Vader is, ook aan de Zoon behoort, en wat van de Zoon is, ook van de Vader is, door hun eenheid van natuur, zo heeft de Bruidegom aan de bruid alles gegeven wat van Hem is, enheeft Hij alles wat van haar is op zich genomen, en zo eenheid gemaakt tussen haar, Hemzelf en zijn Vader.
De Kerk kan bijgevolg niets vergeven zonder Christus, maar Christus wil niets vergeven zonder de Kerk. De Kerk kan alleen vergeven aan wie boet, dat is aan hem, wie Christus eerst geraakt heeft, maar Christus wil niets vergeven aan wie de Kerk misprijst. "Wat God verbonden heeft, zal de mens niet scheiden !"
Scheid dus het lichaam niet van het hoofd, wat Christus zou beletten geheel te bestaan.Christus is immers nooit geheel zonder zijn Kerk, noch de Kerk zonder Christus. De hele en complete Christus, dat is het hoofd en het lichaam : Het is alleen die Mens, die de zonden vergeeft.
Isaac de l'Etoile (1100-1178), Sermoen XII
OVERWEGEN.
Verleden maandag hebben wij gezien hoe de vasten ons leidde naar de viering van Gods vergiffenis in het boetesacrament, en gisteren zagen we de noodzaak van de belijdenis voor de vergiffenis. Wij zijn dikwijls op ons ongemak bij die eis, die de Kerk elk jaar op hetzelfde tijdstip herhaalt. Heeft God een mens, de priester, nodig, om ons te vergeven ?
En daarbij hebben wij soms een slechte ervaring met dat sacrament.Het gebeurt dat de priester zich neemt voor de psychiater, of ons krenkt door zijn moralisme, of zaken, die ons diep beroeren, licht opneemt
Welke ook die moeilijkheden zijn, de reden voor dit beroep op de priester is even fundamenteel als simpel : God is mens geworden. Elk sacrament is een daad van een mens, maar door God zelf vervuld, en het zal altijd de ontgoochelende zijde van Christus "de Mensenzoon" tonen, zoals Hij zichzelf graag noemt, en tegelijk de stralende kant van Jezus, de Zoon Gods. Het is op die twee flanken van het mysterie van de Incarnatie dat wij Jezus zullen volgen in zijn Passie, tegelijk de "schoonste van de mensenkinderen" en "lijdende en vernederde dienaar".
BESLISSEN.
Ik vat mijn paasbiecht aan in geloof, en indien het nog niet is gebeurd, informeer ik mij over de mogelijkheden om die in mijn parochie of in de christelijke communiteit die ik bezoek zo best mogelijk te beleven.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
ZONDAG, 14.3.10.4e zondag v.d. Vasten
Deverlorenzoon.
Die verkwister, zo zwaar schuldig, had nog zijn fout niet beleden, hij dacht er alleen over na. Hij had nog zijn fout niet uitgeboet, maar hij dacht eraan, en die ene nederige gedachte die hij vormde, verkreeg hem een onmiddellijk vergeving, die vergiffenis, waar men gewoonlijk zo lang op wacht en waar men zo om moet smeken, onder veel tranen en waar men met aandrang om verzoekt.Wel, de belijdenis van de gekruisigde dief volstond en voor de verloren zoon alleen de wil om zijn fout te belijden.
Gods barmhartigheid komt ons overal tegemoet.Zij heeft de wil geïnspireerd voor de belijdenis en van de belijdenis ontheven,wie er toe bereid was. "Zijn vader zag hem al in de verte aankomen en werd door medelijden bewogen. Hij snelde op hem toe, viel hem om de hals en kuste hem hartelijk. (Lc. 15,20) Dit wijst erop dat de vader meer haast had om zijn zoon te vergeven, dan de zoon om die te ontvangen. De vader haastte zich om de schuldige te verlossen van het knagen van zijn geweten, het scheen dat het barmhartig medelijden de vader meer deed lijden, dan de ellendige zoon ondervond van zijn geweten.
Het gaat er niet om onze menselijke gevoelens toe te schrijven aan Hem, wiens natuur onveranderlijk is, maar om onze gevoelens te leren verzachten door de liefde van zijn hoogste goedheid, vermits die ons meer bemint dan wijzelf doen.
Guerric d'Igny (+1157), Sermoen II voor de Vasten
OVERWEGEN.
Verleden maandag hebben wij het gehad over de biecht, het sacrament van de boete, dat deel uitmaakt van de praktijk van de Vasten.De biecht veronderstelt de erkenning van de begane fouten. De parabel van de verloren zoon toont dat dit noodzakelijk en voldoende is om vergiffenis te krijgen.
Noodzakelijk : Men kan aan een onverantwoordelijke niet vergeven. De belijdenis is de noodzakelijke aanvaarding van de verantwoordelijkheid voor de begane fout.De belijdenis herstelt ons in onze vrijheid en dus ons vermogen om te beminnen en dus vergeven te worden.
Voldoende : God wil ons veel liever vergiffenis schenken, dan wij die willen krijgen ! Het volstaat daartoe dat Hij ons hart open vindt, door de belijdenis. Zo niet, dan zal Hij tevergeefs aan onze deur aankloppen en zijn vergeving zal daarom niet ontvangen worden.
BESLISSEN.
Ons hart heeft slechts één deur (zie 27.02).Men kan geen vergiffenis krijgen zonder zelf te vergeven. Dan vind ik een gebaar van verzoening met iemand die mij benadeeld heeft.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
ZATERDAG, 13.3.10.Van de feria.
Gierigheid is een dwaasheid.
O menselijk ongeloof ! Een leugenaar ontleent een kapitaal tegen de belofte van tien percent interest. Men gelooft hem. God, die niet kan liegen, belooft aan wie Hem aalmoezen geeft, een schat in de hemel, honderd tegen één, plus het eeuwig leven. En de gierige mens aarzelt, hij kan niet besluiten dat hij God krediet zal geven, hij verkiest zijn schat te verbergen daar waar de motten hem opvreten en de dieven hem roven, eerder dan hem te beleggen in de hemel, veilig voor motten en dieven.
Maar veronderstel dat de dieven niet meer stelen, de roest en de motten niet meer knagen. Die moeizaam verworven goederen, ongelukkige ! Aan wie zullen zij toekomen ? Eén ding is zeker : Zij zullen u niet meer toebehoren !Zij hadden u kunnen toebehoren, indien gij, door de handen der armen, ze had overgeboekt in de hemelse schatten. De ondervinding leert, dat schatten, vergaderd door de gierigaards, overgaan op kwistige erfgenamen, die ze verspillen in minder tijd dan nodig om ze te op te stapelen. En niettegenstaande die ondervinding, woedt de gierigheid voort, zij zal tot in eeuwigheid woeden en de worm van het geweten zal niet sterven, en het vuur van de hel zal niet doven ! (Mc. 9,47)
O mijn ziel ! Laat u beleren door andermans dwaasheid! "Zelfs in de overvloed hangt het leven van de mens niet af van zijn bezit." (Lc. 12,15)
H. Roberto Bellarmino (1542-1621), De Opgang van de Ziel naar God, 3e graad,4
OVERWEGEN.
Gierigheid is een slechte berekening.Slapend geld dient tot niets. De beste plaatsing is de liefdadigheid. Door anderen te laten leven, vermenigvuldigt zij de rijkdommen. "Ja, maar het zal niet voor mij zijn !" Ziedaar wel de dwaasheid ! Wij verkiezen te bezitten "voor ons" iets dat tot niets dient, eerder dan het te laten renderen door het mee te delen.
Geven is niet verliezen, maar investeren.Het is een band scheppen, en door het feit zelf liefhebben. En daarom zegt het Evangelie ons: "Wie zijn leven geeft, vindt en behoudt het in eeuwig leven." De liefde vergaat niet, al het andere wel. De liefde meet heel juist de toegevoegde waarde.
Wij weten dat alles, maar doen alsof wij het niet wisten. De vasten moet de gelegenheid zijn om na te denken over het christelijke beheer van onze rijkdommen. Volgt het een logica van liefde, of van egoïsme ?
BESLISSEN.
Ik neem mijn bankuittreksels van verleden maand. Welke verrichtingen wijzen op het zoeken naar het algemeen welzijn, en welke op de wil om een "goede zaak" te doen ?
En waar zit ik met mijn besluit van 20 februari ?
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
VRIJDAG, 12.3.10.Van de feria (Vleesderven)
Aan zichzelf vasten.
God wil dat gij u aan Hem overgeeft, dat gij u totaal niet met uzelf of wat u aangaat bezighoudt. Geen terugval op uzelf, noch op uw vooruitgang in de deugd, noch op de middelen om die te verkrijgen. In één woord, dat gij uzelf vergeet, als iemand die niets meer is, die niets te vrezen of te zoeken heeft, te verliezen of te winnen, omdat hij verloren en verslonden is in zijn God, die voor hem alles is, die zelf in hem is, die door hem handelt, zijn gedachten, zijn hart en zijn geest bezielt, en die van hem niets anders vraagt dan dat hij Hem laat doen, en de goddelijke werking niet verstoort door zijn eigen doen.
Die verzaking ligt niet alleen in het afwijzen van elke gehechtheid aan rijkdom, genoegens, eerbetoon, dat is slechts de eerste stap. Er is iets waaraan wij ons nog meer hechten.Dat is onze eigen wil, ons eigen inzicht om de deugd te beoefenen of te verwerven, aan dit veelvoud van daden en praktijken, zonder dewelke wij menen alles te verliezen... Met moet zich van dit alles ontdoen, dit alles als niets beschouwen, boven zichzelf uitstijgen, om door een eenvoudige neiging te vervloeien in God, ons eerste principe. Dat wil zeggen, dat het door Hem is, dat wij tot Hem moeten gaan.
Claude-François Milley (1668-1720), Brief van 1709 aan een religieuze
OVERWEGEN.
Eens dat wij de vrijheid van een natuurlijk en bovennatuurlijk evenwicht hebben herwonnen, rest ons het moeilijkste te doen : Ons bevrijden van onszelf ! Dit is : Geen plannen meer maken, zelfs voor onze heiligheid,
maar vooruitgaan, met de ogen gevestigd op Christus en het Evangelie, "zoals iemand, verloren in zijn God, die voor hem alles is."
Maar hoe kan men zich van zichzelf bevrijden zonder een plan daartoe ? Zonder een nieuwe keten te smeden om ons te bevrijden van de vorige ? Dat kan God alleen : "Het is door Hem, dat wij tot Hem moeten gaan."
Wel, mogen onze gebeden en onze inspanningen dan hoe langer hoe simpeler worden. Laten wij God "doen" in ons leven, laat onze voorkeur voor Hem spelen (zie 9.03), laten wij ons niet druk maken over waar wij staan in onze vooruitgang. Het moge ons genoeg zijn, bij Hem te zijn.
BESLISSEN.
Ik ga na hoe het staat met mijn besluiten van 19 en 26 februari.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
DONDERDAG,11.3.10.Van de feria.
Zich niet generen !
Laten wij met God omgaan, niet in een gemaakt gesprek, zoals met mensen die men "ceremonieel" ontmoet, maar zoals met een goede vriendin, die u in niets hindert, en die gijzelf ook niet stoort. Men ziet elkaar, praat met elkaar, beluistert mekaar, of men zegt niets, men is tevreden om samen te zijn, zonder iets te zeggen. De twee harten rusten en ontmoeten elkaar het één in het ander. En zij vormen slechts één.Men weegt niet af wat men zegt en men zorgt dat men niets insinueert.Alles wordt gezegd uit eenvoudig gevoel en zonder ordening. Men houdt niets achter, omzeilt niets, noch smukt iets op. Men is even tevreden op de dag dat men niets zegt, als wanneer men veel te vertellen had. Zo is men, maar onvolmaakt, met zijn beste vrienden, met God is men echter op die manier volmaakt : Als men zich niet wikkelt in de subtiliteiten van de eigenliefde. Men moet nooit naar God gaan voor een vluchtig verplicht bezoek, men moet bij Hem blijven in de gemeenzaamheid van de dienstboden, of beter nog, van de kinderen. Wees met Hem zoals juffrouw, uw dochter met u is.Zo zult gij u er niet vervelen.Tracht het met die eenvoud te doen, en gij zult mij erover schrijven.
François de la Mothe Fénélon (1651-1715), Edit. Briand. Brief 181
OVERWEGEN.
Geneer u nooit met de goede God, dat is het geheim van het gebed. Hij weet toch alles, ziet alles, raadt alles. Waarom zich dan verbergen ?
Keren wij terug naar de tekst van de H. Augustinus op maandag 22 februari. Het gebed is er om bewust te worden van deze liefhebbende aanwezigheid van God, niet om die te bewerken. God is ons altijd voor in de liefde, wij beminnen Hem slechts omdat Hij ons het eerst bemint.
Er bestaat geen geslaagd of mislukt gebed.Er is enkel de liefde van twee personen, die mekaar volledig vertrouwen, in de totale wil om slechts voor elkaar te leven. "Betracht het met die eenvoud te doen, en gij zult u beloven."
BESLISSEN.
Vooral in het begin moeten wij ons gebed organiseren, en sinds het begin van de vasten drukken wij er op trouw te zijn aan de precieze momenten van het gebed.Het is tot die prijs dat wij een echte vrijheid verwerven tegenover onszelf, onze "goestinkjes", enz. Maar dat zonder krampachtigheid of onrust. Wij zijn daar uit liefde, niet uit dwang, zelfs niet uit plicht. Of, ten minste, onze enige verplichting en onze enige plicht zijn deze van de liefde en haar trouw. Het is op die trouw dat wij ons vandaag zullen toeleggen.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
WOENSDAG,10.3.10.Van de feria.
Vergeven is ook nog geven.
"Vader, vergeef het hun!" Wanneer men die bewonderenswaardige woorden hoort, vol tederheid, vol liefde, vol vrede en sereniteit, wie zou dan niet onmiddellijk zijn vijanden hartelijk omhelzen. Welke liefde, welke tederheid kunt gij nog toevoegen aan dit gebed ?
En nochtans deed de Heer nog meer.Niet alleen smeekte Hij, Hij wilde nog verschonen. "Vader, bad Hij, vergeef het hun, zij weten niet wat zij doen." Ongetwijfeld is hun zonde groot, maar hun oordeel is klein. Daarom, Heer, vergeef het hun. Zij kruisigen, maar weten niet wie zij kruisigen, want "Als zij Hem hadden herkend, zouden zij nooit de Koning der glorie gekruisigd hebben". (1Kor.2,6) Daarom, Vader, vergeef het
hun ! Zij menen een overtreder van de wet te kruisigen, een schenner van de godheid, een volksverleider.Ik heb hun mijn gezicht verborgen, en zij hebben mijn majesteit niet herkend. Daarom, Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen !
En zo, om zichzelf te beminnen zoals het hoort, laat de mens zich dan niet verderven door de genoegens van het vlees en om niet te bezwijken aan de slechte vleselijke verlangens, dat hij al zijnaffectie stelle in die zoetheid van het vlees van de Heer. Beter nog : Om voller en zoeter te genieten van de christelijke liefde, dat hij zelfs zijn vijanden omhelze met de armen van de ware liefde.
Aelred de Rievaux (1110-1166), De Spiegel der Liefde, III,5
OVERWEGEN.
Waarom vergeven ? Omdat Christus vergeven heeft. Zoals de vasten, het gebed, geldt de vergiffenis omdat Jezus die beleefd heeft.
Vergiffenis zonder enige reserve. Laten wij alle mogelijkheden uitzoeken om onze broeders te verschonen vooraleer hen te veroordelen. Jezus heeft zonder voorwaarden gezocht om hen te verschonen, die duidelijk niet te verschonen waren. Was Hij dan naïef ? Neen, maar de liefde zoekt alle mogelijke wegen om de verzoening kans te geven. Gelijk hebben is niet belangrijk, wel de hand reiken.
De vergiffenis beleven is geen zaak van goed karakter, maar van vereniging met Christus.Naar Hem moeten wij kijken wanneer men ons beledigt, en dan zullen wij onze vijand zien in de waarheid van Zijn liefde.
BESLISSEN.
Ik moet zeker in mijn omgeving vergiffenis geven enkrijgen. Dus spoor ik een geval op, en vandaag reeds zet ik een stap naar verzoening.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen
HETCENAKEL
DINSDAG, 9.3.10.H. Francisca Romana
Waarom zich dingen ontzeggen?
God bemint u, en zegt u : "Vraag wat gij wilt." Wat zult gij Hem vragen ? Houd u niet in, laat uw gierigheid los ! Vooruit, geen rem op uw hebzucht ! Het is niet eender wie, maar de almachtige God, die u zegt te vragen wat gij wilt. Houdt gij van grondbezit ? Vraag heel de aarde, en dat al wie er geboren worden uw slaven zijn en uw boeren. En als gij heel de aarde hebt, vraag dan de zee, zelfs als gij er niet kunt wonen, de vissen kunnen dat beter ! Tenzij gij de eilanden hebt ! Meer nog ! Vraag Hem de hemel.Zelfs al kunt gij niet vliegen, breid uw begeerte uit tot het firmament, zeg dat de zon u toebehoort, de maan, de sterren, vermits Degene die alles gemaakt heeft u zegt : "Vraag maar op!"
Gij zult nochtans niets kostbaarders vinden, niets beters,dan Hem, die alles gemaakt heeft. Vraag het Hem, vraag Hem Hemzelf, en in Hem en door Hem zult gij alles hebben wat Hij gemaakt heeft. Ja, alles is kostbaar, want alles is mooi, maar wat is schoner dan Hijzelf ? Alles is sterk, maar wat is sterker dan Hijzelf ? En Hij wil niets liever geven dan Zichzelf.
Als gij beters vindt dan Hem, vraag het dan, maar iets anders vragen, ware Hem beledigen en te gelijkertijd uzelf schade berokkenen. Het warekiezen voor wat Hij allemaal gemaakt heeft, boven Hemzelf, die het alles gemaakt heeft, en die Zichzelf aan u wil geven.
H. Augustinus (354-430), Over ps. 34,12
OVERWEGEN.
Een christen houdt zich niet in, hij verkiest: "Indien gij iets beters vindt dan Hem die alles geschapen heeft, vraag het". De geestelijke vooruitgang ligt niet in het verzaken, maar in het overtreffen. Door mens te worden, maakt God het de mens mogelijk om God te worden.Minder willen dan dat, is niet menswaardig.
Heel de vastenweg is er om ons verlangen open te rekken, om te laten springen wat de toegang tot onze ziel verspert en God belet er zich in te storten.Een kleine stuw kan een stroom tegenhouden. Dikwijls genoeg worden wij tegengehouden door onbenulligheden in ons groot christelijk avontuur : Mijn klein comfort, mijn zwakke gezondheid, mijn kleine genoegens...
Laten we erkennen : Wat wij ons ontzeggen, onze verstervingen, onze vasten vragen maar weinig heldenmoed. Maar, goed geplaatst aan de voet van de stuwdam, zijn het de springstoffen, die hem kunnen doen springen.
BESLISSEN.
Ik zoek in mijn leven een gehechtheid op, die een dam legt tegen het binnenkomen van de Heer. En zonder uitstel leg ik er een staaf dynamiet tegenaan !
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen
Vasten 2010Waregem
VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS2010*
In de Leer bij de Heiligen
Eén tekst per dag om op te gaan naar Pasen
Auteur : Abbé Max Huot de Longchamp, Centre St. Jean de la Croix,F-36230Mers-sur-Indre
Oorspronkelijke Titel : Carême pour les Cancres, 2010.A lécole des Saints.
Vertaling : Hilaire Mestdag,Waregem
O Jezus, Gij hebt gezegd dat, eens Ge boven de aarde zoudt verheven zijn, Ge alles tot U zoudt trekken. Vervul Uw belofte, trek ons weg van de schepselen en van onszelf om enkel nog aan U gehecht te zijn !
De liefde heeft zijn boog gespannen, ze heeft haar pijlen geslepen. Als ik U zie, de armen uitgestrekt en als gespannen aan het kruis, dan zie ik de boog van de liefde, maar waar is de pijl ?Ah, ik zie hem gans in het midden, het is Uw Hart, totaal in vuur, met heilige vlammen. O Jezus, ik zie hem klaar om te vertrekken, deze liefhebbende pijl, hij heeft reeds een opening gemaakt in uw borst.O Jezus schiet hem, met al uw krachten en richt hem recht naar mijn armzalig hart, raak het maar eens goed met deze wenselijke slag, die het zou doen sterven aan zichzelf, om enkel nog voor U te leven !
Louis-François dArgentan (1614-1680)
WERKWIJZE.
Elke dag 10 minuten, d.i. 0,7% van ons leven, wijden aan ons toekomstig eeuwig leven. Daartoe:
MEDITEREN :
Iedere dag zal een tekst, ontleend aan de grote geestelijke christelijke tradities ons helpen om een aspect
van de Vasten te beleven :
- van Aswoensdag tot de 1e zondag v.d. Vasten : De Vasten ingaan.
- iedere zondag volgen wij het thema van het Evangelie van de dag.
- gedurende de Passieweek volgen wij stap voor stap Jezus in zijn Passie.
- op de andere vastenweken mediteren wij over de drie uitnodigingen van Jezus in het Evangelie
vanAswoensdag :
- maandag en donderdag : "Als gij bidt..."
- dinsdag en vrijdag : "Als gij vast..."
- woensdag en zaterdag : "Als gij aalmoezen geeft..."
IN PRAKTIJK BRENGEN :
Op het einde van onze overweging vormen wij een precies voornemen om concreet onze overweging te
beleven.
MAANDAG, 8.3.10H. Johannes de Deo
Bidden opent ons de ogen.
Gij blijft teveel omzien naar uw zwakheden, die u ontmoedigen en uw vrede verstoren. Wilt gij die vrede terugvinden, wees dan tevreden met de onderzoeken die men u aanraadt, en buiten de tijd die men u heeft aangeduid om over uw zonden na te denken, amuseer u niet met de gedachten aan u zonden, die terugkeren. Geloof mij, gij moet niet zoveel bezig zijn met uw miseries.
De zonde is een basiliscus, die zo giftig is dat hij met één blik doodt, tenzij gij uw tegengif altijd bij de hand hebt, uw goddelijke Jezus. Uw ziel, beeld van God, is geschapen om de werken van God zelf uit te voeren, en om Hem na te doen in zijn daden. Welnu, God houdt er niet van de zonde te zien. Daarom bedekt Hij ze, zoals de Schrift zegt, dit wil zeggen dat Hij ze vernietigt en ten gronde richt om ze niet te zien in ons. En juist daarom is Hij mens geworden, en plaatst Hij voor de ogen van zijn Vader een wolk van bloed, opdat Hij onze natuur, verenigd met de goddelijke natuur, zou omhullen en aan Gods ogen het zicht van onze zonden onttrekken, en alleen onze goede gesteldheid laten zien.
Denkt gij in uw ziel een slechte grond te hebben, die even groot is als de goedheid van God, die oneindig is in zijn oorsprong, in zichzelf en in haar gevolgen ?
Jean-Jacques Olier (1608-1657), Brief 126
OVERWEGEN.
De vooruitgang in het gebed doet de zonde in ons leven meer te voorschijn komen, ten gevolge de wet, die we verleden donderdag hebben vermeld : Het is Gods licht dat onthult wat verborgen is. Moge de basiliscus (fabeldier dat doodt door zijn blik alleen), ons niet ontmoedigen, integendeel : De demonen kunnen zich niet meer verbergen, en komen naar buiten !
En zodra onze demon aan het licht komt, verzwindt hij. De prins der duisternis verdraagt geen licht. Vandaar dat God onze zonden niet méér ziet dan dat de zon de duisternissen ziet : Het volstaat dat Hij er is opdat zij verdwijnen. God ziet ons en bemint ons, niet wat wij doen.
Onze meest fameuze zonde, dat is de lege schaal van de liefde.Laten we dan niet bang zijn van de leegte, God zal ze vullen !
BESLISSEN.
De vasten, tijd van boete, voert ons langzaam, naargelang wij bewust worden van de zonde en haar gevolgen in ons leven, naar het sacrament en de verzoening, dat wij bij het naderen van Pasen zullen krijgen. Het ware betekenisvol om die tijdens de goede week te beleven.Laten wij ons nu reeds informeren over de voorziene vieringen in onze parochie of de religieuze gemeenschap die wij bezoeken, zodat wij die niet haastig en slecht voorbereid ontvangen, maar zo mogelijk tijdens een deugdelijke liturgie.
Lezing uit het boek Jeremia 17,5-10. Psalmen 1,1-2.3.4.6. Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Lucas 16,19-31.
Lezing uit het boek Jeremia 17,5-10.
Zo spreekt Jahweh! Vervloekt de man, die op mensen vertrouwt, En steun zoekt bij vlees, Maar wiens hart zich afwendt van Jahweh. Hij is als een struik in de woestijn, Die nimmer zegen ziet komen, Maar op de verschroeide bodem der steppe blijft staan, Op brak en onbewoonbaar land. Maar gezegend de man, die op Jahweh vertrouwt, En die zijn hoop stelt op Jahweh. Hij is als een boom, aan het water geplant, Die zijn wortels schiet in de beek; Die dreigende hitte niet vreest, Wiens blad niet verwelkt; Die in droge jaren niet kwijnt, Maar altijd vruchten blijft dragen. Het hart is het listigst van allen, Vol boosheid, wie kan het kennen? Ik, Jahweh, doorgrond het hart, En peil de nieren, Om iedereen naar zijn gedrag te vergelden, En naar de vrucht van zijn werken.
Psalmen 1,1-2.3.4.6.
Gelukkig de man, Die de raad der goddelozen niet volgt, Niet de weg der zondaars betreedt, Niet neerzit in de kring van de spotters; Maar die zijn vreugde vindt in Jahwehs wet, En dag en nacht zijn wet overweegt. Hij is als een boom, aan stromend water geplant, Die zijn vrucht geeft op tijd, Waarvan het blad niet verwelkt: Al wat hij doet zal gedijen. De goddelozen zal het heel anders gaan: Als kaf opgejaagd door de wind! Want Jahweh kent het pad der rechtvaardigen, Maar de weg der goddelozen loopt uit op verderf.
Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Lucas 16,19-31.
Er was eens een rijk man, die in purper en fijn linnen gekleed ging, en, dag in dag uit, een weelderig leven genoot. Maar er was ook een bedelaar, Lázarus geheten, die zich bij zijn voorportaal had neergelegd. Hij was met zweren bedekt, en was begerig, om zijn honger te stillen met de afval van de tafel van den rijke; en de honden kwamen zijn zweren likken. Maar toen de arme gestorven was, werd hij door de engelen in Abrahams schoot gedragen. Daarna stierf ook de rijke, en werd begraven. En terwijl hij in de hel werd gefolterd, sloeg hij zijn ogen op, en zag Abraham van verre, en Lázarus in zijn schoot. En luid riep hij uit: Vader Abraham, heb medelijden met mij, en zend Lázarus hierheen; laat hem de top van zijn vinger in water dopen, om mijn tong te verfrissen; want ik lijd hier geweldige smart in de vlammen. Maar Abraham sprak: Kind, denk er aan, dat gij in uw leven het goede hebt ontvangen, en Lázarus toen het kwade; nu wordt hij hier vertroost, en gij lijdt pijn. Bovendien gaapt er tussen ons en u een geweldige afgrond; zodat men van hier niet naar u kan gaan, ook al zou men het willen, en men van ginds niet naar ons komen kan. Toen zeide hij: Ik bid u dan, vader, dat ge hem naar het huis van mijn vader stuurt. Want ik heb vijf broers; laat hij ze gaan waarschuwen, opdat ook zij niet in deze folterplaats komen. Maar Abraham sprak tot hem: Ze hebben Moses en de profeten; laten ze luisteren naar hen. Hij zei: Neen, vader Abraham; maar wèl zullen ze zich bekeren, wanneer er iemand van de doden tot hen komt. Maar hij zei hem: Als ze niet luisteren naar Moses en de profeten, dan zullen ze zich ook niet laten gezeggen, zelfs al stond er iemand op uit de doden.