For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
Gastenboek
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wonder
04-03-2010
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
DONDERDAG,11.3.10.Van de feria.
Zich niet generen !
Laten wij met God omgaan, niet in een gemaakt gesprek, zoals met mensen die men "ceremonieel" ontmoet, maar zoals met een goede vriendin, die u in niets hindert, en die gijzelf ook niet stoort. Men ziet elkaar, praat met elkaar, beluistert mekaar, of men zegt niets, men is tevreden om samen te zijn, zonder iets te zeggen. De twee harten rusten en ontmoeten elkaar het één in het ander. En zij vormen slechts één.Men weegt niet af wat men zegt en men zorgt dat men niets insinueert.Alles wordt gezegd uit eenvoudig gevoel en zonder ordening. Men houdt niets achter, omzeilt niets, noch smukt iets op. Men is even tevreden op de dag dat men niets zegt, als wanneer men veel te vertellen had. Zo is men, maar onvolmaakt, met zijn beste vrienden, met God is men echter op die manier volmaakt : Als men zich niet wikkelt in de subtiliteiten van de eigenliefde. Men moet nooit naar God gaan voor een vluchtig verplicht bezoek, men moet bij Hem blijven in de gemeenzaamheid van de dienstboden, of beter nog, van de kinderen. Wees met Hem zoals juffrouw, uw dochter met u is.Zo zult gij u er niet vervelen.Tracht het met die eenvoud te doen, en gij zult mij erover schrijven.
François de la Mothe Fénélon (1651-1715), Edit. Briand. Brief 181
OVERWEGEN.
Geneer u nooit met de goede God, dat is het geheim van het gebed. Hij weet toch alles, ziet alles, raadt alles. Waarom zich dan verbergen ?
Keren wij terug naar de tekst van de H. Augustinus op maandag 22 februari. Het gebed is er om bewust te worden van deze liefhebbende aanwezigheid van God, niet om die te bewerken. God is ons altijd voor in de liefde, wij beminnen Hem slechts omdat Hij ons het eerst bemint.
Er bestaat geen geslaagd of mislukt gebed.Er is enkel de liefde van twee personen, die mekaar volledig vertrouwen, in de totale wil om slechts voor elkaar te leven. "Betracht het met die eenvoud te doen, en gij zult u beloven."
BESLISSEN.
Vooral in het begin moeten wij ons gebed organiseren, en sinds het begin van de vasten drukken wij er op trouw te zijn aan de precieze momenten van het gebed.Het is tot die prijs dat wij een echte vrijheid verwerven tegenover onszelf, onze "goestinkjes", enz. Maar dat zonder krampachtigheid of onrust. Wij zijn daar uit liefde, niet uit dwang, zelfs niet uit plicht. Of, ten minste, onze enige verplichting en onze enige plicht zijn deze van de liefde en haar trouw. Het is op die trouw dat wij ons vandaag zullen toeleggen.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen .
WOENSDAG,10.3.10.Van de feria.
Vergeven is ook nog geven.
"Vader, vergeef het hun!" Wanneer men die bewonderenswaardige woorden hoort, vol tederheid, vol liefde, vol vrede en sereniteit, wie zou dan niet onmiddellijk zijn vijanden hartelijk omhelzen. Welke liefde, welke tederheid kunt gij nog toevoegen aan dit gebed ?
En nochtans deed de Heer nog meer.Niet alleen smeekte Hij, Hij wilde nog verschonen. "Vader, bad Hij, vergeef het hun, zij weten niet wat zij doen." Ongetwijfeld is hun zonde groot, maar hun oordeel is klein. Daarom, Heer, vergeef het hun. Zij kruisigen, maar weten niet wie zij kruisigen, want "Als zij Hem hadden herkend, zouden zij nooit de Koning der glorie gekruisigd hebben". (1Kor.2,6) Daarom, Vader, vergeef het
hun ! Zij menen een overtreder van de wet te kruisigen, een schenner van de godheid, een volksverleider.Ik heb hun mijn gezicht verborgen, en zij hebben mijn majesteit niet herkend. Daarom, Vader, vergeef het hun, want zij weten niet wat zij doen !
En zo, om zichzelf te beminnen zoals het hoort, laat de mens zich dan niet verderven door de genoegens van het vlees en om niet te bezwijken aan de slechte vleselijke verlangens, dat hij al zijnaffectie stelle in die zoetheid van het vlees van de Heer. Beter nog : Om voller en zoeter te genieten van de christelijke liefde, dat hij zelfs zijn vijanden omhelze met de armen van de ware liefde.
Aelred de Rievaux (1110-1166), De Spiegel der Liefde, III,5
OVERWEGEN.
Waarom vergeven ? Omdat Christus vergeven heeft. Zoals de vasten, het gebed, geldt de vergiffenis omdat Jezus die beleefd heeft.
Vergiffenis zonder enige reserve. Laten wij alle mogelijkheden uitzoeken om onze broeders te verschonen vooraleer hen te veroordelen. Jezus heeft zonder voorwaarden gezocht om hen te verschonen, die duidelijk niet te verschonen waren. Was Hij dan naïef ? Neen, maar de liefde zoekt alle mogelijke wegen om de verzoening kans te geven. Gelijk hebben is niet belangrijk, wel de hand reiken.
De vergiffenis beleven is geen zaak van goed karakter, maar van vereniging met Christus.Naar Hem moeten wij kijken wanneer men ons beledigt, en dan zullen wij onze vijand zien in de waarheid van Zijn liefde.
BESLISSEN.
Ik moet zeker in mijn omgeving vergiffenis geven enkrijgen. Dus spoor ik een geval op, en vandaag reeds zet ik een stap naar verzoening.
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen
HETCENAKEL
DINSDAG, 9.3.10.H. Francisca Romana
Waarom zich dingen ontzeggen?
God bemint u, en zegt u : "Vraag wat gij wilt." Wat zult gij Hem vragen ? Houd u niet in, laat uw gierigheid los ! Vooruit, geen rem op uw hebzucht ! Het is niet eender wie, maar de almachtige God, die u zegt te vragen wat gij wilt. Houdt gij van grondbezit ? Vraag heel de aarde, en dat al wie er geboren worden uw slaven zijn en uw boeren. En als gij heel de aarde hebt, vraag dan de zee, zelfs als gij er niet kunt wonen, de vissen kunnen dat beter ! Tenzij gij de eilanden hebt ! Meer nog ! Vraag Hem de hemel.Zelfs al kunt gij niet vliegen, breid uw begeerte uit tot het firmament, zeg dat de zon u toebehoort, de maan, de sterren, vermits Degene die alles gemaakt heeft u zegt : "Vraag maar op!"
Gij zult nochtans niets kostbaarders vinden, niets beters,dan Hem, die alles gemaakt heeft. Vraag het Hem, vraag Hem Hemzelf, en in Hem en door Hem zult gij alles hebben wat Hij gemaakt heeft. Ja, alles is kostbaar, want alles is mooi, maar wat is schoner dan Hijzelf ? Alles is sterk, maar wat is sterker dan Hijzelf ? En Hij wil niets liever geven dan Zichzelf.
Als gij beters vindt dan Hem, vraag het dan, maar iets anders vragen, ware Hem beledigen en te gelijkertijd uzelf schade berokkenen. Het warekiezen voor wat Hij allemaal gemaakt heeft, boven Hemzelf, die het alles gemaakt heeft, en die Zichzelf aan u wil geven.
H. Augustinus (354-430), Over ps. 34,12
OVERWEGEN.
Een christen houdt zich niet in, hij verkiest: "Indien gij iets beters vindt dan Hem die alles geschapen heeft, vraag het". De geestelijke vooruitgang ligt niet in het verzaken, maar in het overtreffen. Door mens te worden, maakt God het de mens mogelijk om God te worden.Minder willen dan dat, is niet menswaardig.
Heel de vastenweg is er om ons verlangen open te rekken, om te laten springen wat de toegang tot onze ziel verspert en God belet er zich in te storten.Een kleine stuw kan een stroom tegenhouden. Dikwijls genoeg worden wij tegengehouden door onbenulligheden in ons groot christelijk avontuur : Mijn klein comfort, mijn zwakke gezondheid, mijn kleine genoegens...
Laten we erkennen : Wat wij ons ontzeggen, onze verstervingen, onze vasten vragen maar weinig heldenmoed. Maar, goed geplaatst aan de voet van de stuwdam, zijn het de springstoffen, die hem kunnen doen springen.
BESLISSEN.
Ik zoek in mijn leven een gehechtheid op, die een dam legt tegen het binnenkomen van de Heer. En zonder uitstel leg ik er een staaf dynamiet tegenaan !
Vasten 2010 Waregem. VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS 2010* In de Leer bij de Heiligen
Vasten 2010Waregem
VEERTIGDAGENTIJD voor KRASSELAARS2010*
In de Leer bij de Heiligen
Eén tekst per dag om op te gaan naar Pasen
Auteur : Abbé Max Huot de Longchamp, Centre St. Jean de la Croix,F-36230Mers-sur-Indre
Oorspronkelijke Titel : Carême pour les Cancres, 2010.A lécole des Saints.
Vertaling : Hilaire Mestdag,Waregem
O Jezus, Gij hebt gezegd dat, eens Ge boven de aarde zoudt verheven zijn, Ge alles tot U zoudt trekken. Vervul Uw belofte, trek ons weg van de schepselen en van onszelf om enkel nog aan U gehecht te zijn !
De liefde heeft zijn boog gespannen, ze heeft haar pijlen geslepen. Als ik U zie, de armen uitgestrekt en als gespannen aan het kruis, dan zie ik de boog van de liefde, maar waar is de pijl ?Ah, ik zie hem gans in het midden, het is Uw Hart, totaal in vuur, met heilige vlammen. O Jezus, ik zie hem klaar om te vertrekken, deze liefhebbende pijl, hij heeft reeds een opening gemaakt in uw borst.O Jezus schiet hem, met al uw krachten en richt hem recht naar mijn armzalig hart, raak het maar eens goed met deze wenselijke slag, die het zou doen sterven aan zichzelf, om enkel nog voor U te leven !
Louis-François dArgentan (1614-1680)
WERKWIJZE.
Elke dag 10 minuten, d.i. 0,7% van ons leven, wijden aan ons toekomstig eeuwig leven. Daartoe:
MEDITEREN :
Iedere dag zal een tekst, ontleend aan de grote geestelijke christelijke tradities ons helpen om een aspect
van de Vasten te beleven :
- van Aswoensdag tot de 1e zondag v.d. Vasten : De Vasten ingaan.
- iedere zondag volgen wij het thema van het Evangelie van de dag.
- gedurende de Passieweek volgen wij stap voor stap Jezus in zijn Passie.
- op de andere vastenweken mediteren wij over de drie uitnodigingen van Jezus in het Evangelie
vanAswoensdag :
- maandag en donderdag : "Als gij bidt..."
- dinsdag en vrijdag : "Als gij vast..."
- woensdag en zaterdag : "Als gij aalmoezen geeft..."
IN PRAKTIJK BRENGEN :
Op het einde van onze overweging vormen wij een precies voornemen om concreet onze overweging te
beleven.
MAANDAG, 8.3.10H. Johannes de Deo
Bidden opent ons de ogen.
Gij blijft teveel omzien naar uw zwakheden, die u ontmoedigen en uw vrede verstoren. Wilt gij die vrede terugvinden, wees dan tevreden met de onderzoeken die men u aanraadt, en buiten de tijd die men u heeft aangeduid om over uw zonden na te denken, amuseer u niet met de gedachten aan u zonden, die terugkeren. Geloof mij, gij moet niet zoveel bezig zijn met uw miseries.
De zonde is een basiliscus, die zo giftig is dat hij met één blik doodt, tenzij gij uw tegengif altijd bij de hand hebt, uw goddelijke Jezus. Uw ziel, beeld van God, is geschapen om de werken van God zelf uit te voeren, en om Hem na te doen in zijn daden. Welnu, God houdt er niet van de zonde te zien. Daarom bedekt Hij ze, zoals de Schrift zegt, dit wil zeggen dat Hij ze vernietigt en ten gronde richt om ze niet te zien in ons. En juist daarom is Hij mens geworden, en plaatst Hij voor de ogen van zijn Vader een wolk van bloed, opdat Hij onze natuur, verenigd met de goddelijke natuur, zou omhullen en aan Gods ogen het zicht van onze zonden onttrekken, en alleen onze goede gesteldheid laten zien.
Denkt gij in uw ziel een slechte grond te hebben, die even groot is als de goedheid van God, die oneindig is in zijn oorsprong, in zichzelf en in haar gevolgen ?
Jean-Jacques Olier (1608-1657), Brief 126
OVERWEGEN.
De vooruitgang in het gebed doet de zonde in ons leven meer te voorschijn komen, ten gevolge de wet, die we verleden donderdag hebben vermeld : Het is Gods licht dat onthult wat verborgen is. Moge de basiliscus (fabeldier dat doodt door zijn blik alleen), ons niet ontmoedigen, integendeel : De demonen kunnen zich niet meer verbergen, en komen naar buiten !
En zodra onze demon aan het licht komt, verzwindt hij. De prins der duisternis verdraagt geen licht. Vandaar dat God onze zonden niet méér ziet dan dat de zon de duisternissen ziet : Het volstaat dat Hij er is opdat zij verdwijnen. God ziet ons en bemint ons, niet wat wij doen.
Onze meest fameuze zonde, dat is de lege schaal van de liefde.Laten we dan niet bang zijn van de leegte, God zal ze vullen !
BESLISSEN.
De vasten, tijd van boete, voert ons langzaam, naargelang wij bewust worden van de zonde en haar gevolgen in ons leven, naar het sacrament en de verzoening, dat wij bij het naderen van Pasen zullen krijgen. Het ware betekenisvol om die tijdens de goede week te beleven.Laten wij ons nu reeds informeren over de voorziene vieringen in onze parochie of de religieuze gemeenschap die wij bezoeken, zodat wij die niet haastig en slecht voorbereid ontvangen, maar zo mogelijk tijdens een deugdelijke liturgie.
Lezing uit het boek Jeremia 17,5-10. Psalmen 1,1-2.3.4.6. Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Lucas 16,19-31.
Lezing uit het boek Jeremia 17,5-10.
Zo spreekt Jahweh! Vervloekt de man, die op mensen vertrouwt, En steun zoekt bij vlees, Maar wiens hart zich afwendt van Jahweh. Hij is als een struik in de woestijn, Die nimmer zegen ziet komen, Maar op de verschroeide bodem der steppe blijft staan, Op brak en onbewoonbaar land. Maar gezegend de man, die op Jahweh vertrouwt, En die zijn hoop stelt op Jahweh. Hij is als een boom, aan het water geplant, Die zijn wortels schiet in de beek; Die dreigende hitte niet vreest, Wiens blad niet verwelkt; Die in droge jaren niet kwijnt, Maar altijd vruchten blijft dragen. Het hart is het listigst van allen, Vol boosheid, wie kan het kennen? Ik, Jahweh, doorgrond het hart, En peil de nieren, Om iedereen naar zijn gedrag te vergelden, En naar de vrucht van zijn werken.
Psalmen 1,1-2.3.4.6.
Gelukkig de man, Die de raad der goddelozen niet volgt, Niet de weg der zondaars betreedt, Niet neerzit in de kring van de spotters; Maar die zijn vreugde vindt in Jahwehs wet, En dag en nacht zijn wet overweegt. Hij is als een boom, aan stromend water geplant, Die zijn vrucht geeft op tijd, Waarvan het blad niet verwelkt: Al wat hij doet zal gedijen. De goddelozen zal het heel anders gaan: Als kaf opgejaagd door de wind! Want Jahweh kent het pad der rechtvaardigen, Maar de weg der goddelozen loopt uit op verderf.
Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Lucas 16,19-31.
Er was eens een rijk man, die in purper en fijn linnen gekleed ging, en, dag in dag uit, een weelderig leven genoot. Maar er was ook een bedelaar, Lázarus geheten, die zich bij zijn voorportaal had neergelegd. Hij was met zweren bedekt, en was begerig, om zijn honger te stillen met de afval van de tafel van den rijke; en de honden kwamen zijn zweren likken. Maar toen de arme gestorven was, werd hij door de engelen in Abrahams schoot gedragen. Daarna stierf ook de rijke, en werd begraven. En terwijl hij in de hel werd gefolterd, sloeg hij zijn ogen op, en zag Abraham van verre, en Lázarus in zijn schoot. En luid riep hij uit: Vader Abraham, heb medelijden met mij, en zend Lázarus hierheen; laat hem de top van zijn vinger in water dopen, om mijn tong te verfrissen; want ik lijd hier geweldige smart in de vlammen. Maar Abraham sprak: Kind, denk er aan, dat gij in uw leven het goede hebt ontvangen, en Lázarus toen het kwade; nu wordt hij hier vertroost, en gij lijdt pijn. Bovendien gaapt er tussen ons en u een geweldige afgrond; zodat men van hier niet naar u kan gaan, ook al zou men het willen, en men van ginds niet naar ons komen kan. Toen zeide hij: Ik bid u dan, vader, dat ge hem naar het huis van mijn vader stuurt. Want ik heb vijf broers; laat hij ze gaan waarschuwen, opdat ook zij niet in deze folterplaats komen. Maar Abraham sprak tot hem: Ze hebben Moses en de profeten; laten ze luisteren naar hen. Hij zei: Neen, vader Abraham; maar wèl zullen ze zich bekeren, wanneer er iemand van de doden tot hen komt. Maar hij zei hem: Als ze niet luisteren naar Moses en de profeten, dan zullen ze zich ook niet laten gezeggen, zelfs al stond er iemand op uit de doden.
Lezing uit het boek Jeremia 18,18-20. Psalmen 31(30),5-6.14.15-16. Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 20,17-28.
Lezing uit het boek Jeremia 18,18-20.
Toen zeiden zij: Komt, laat ons een aanslag tegen Jeremias beramen: "Neen, den priester is de wet niet ontnomen, Den wijze de raad niet, Den profeet niet het Godswoord!" Vooruit, laten we hem doden voor zon taal, En niet luisteren naar zijn woorden! Jahweh, luister Gij dan naar mij, En hoor wat mijn bestrijders zeggen. Mag men dan goed met kwaad vergelden, Dat ze mij een kuil mogen graven? Gedenk toch, dat ik bij U voor hen stond te pleiten, Om uw gramschap van hen af te wenden.
Psalmen 31(30),5-6.14.15-16.
En bevrijdt mij uit het net, dat men mij had gespannen; Want Gij zijt mijn toevlucht, In úw handen beveel ik mijn geest. Gij verlost mij, Jahweh, trouwe God, Ik hoor ze met elkander al fluisteren; Overal schrik om mij heen! Ze steken de hoofden bijeen, En smeden plannen, om mij te doden. Maar ik blijf op U hopen, o Jahweh, En zeggen: Gij zijt mijn God! Mijn lot blijft in uw handen liggen; Verlos mij van mijn vijand en vervolgers.
Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 20,17-28.
Toen Jesus naar Jerusalem ging, nam Hij onderweg de twaalf leerlingen ter zijde, en sprak tot hen: Ziet, wij gaan op naar Jerusalem; en de Mensenzoon zal worden overgeleverd aan de opperpriesters en schriftgeleerden, en ze zullen Hem ter dood veroordelen. Ze zullen Hem overleveren aan de heidenen, om Hem te bespotten en te geselen en te kruisigen; maar op de derde dag zal Hij verrijzen. Nu kwam de moeder der zonen van Zebedeüs naar Hem toe, vergezeld van haar zonen; ze viel voor Hem neer, om Hem iets te vragen. Hij zeide haar: Wat verlangt ge? Ze sprak: Laat deze twee zonen van mij gezeten zijn in uw rijk, de een aan uw rechter-, de ander aan uw linkerhand. Maar Jesus antwoordde: Gij weet niet, wat gij vraagt. Kunt gij de kelk drinken, die Ik drinken zal? Ze zeiden: Dat kunnen we. Hij sprak tot hen: Mijn kelk zult gij wel drinken; maar het zitten aan mijn rechter- en linkerhand kan Ik niet geven; dit is voor hen, wien het door mijn Vader bereid is. Toen de tien anderen dit hoorden, werden ze verontwaardigd op de beide broers. Maar Jesus riep hen naar Zich toe, en sprak: Gij weet, dat de vorsten over de volkeren heersen, en dat de rijksgroten ze hun macht laten voelen. Zo moet het niet zijn onder u; maar wie onder u groot wil worden, moet uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil wezen, moet uw knecht zijn. Ook de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen, en zijn leven te geven tot losprijs voor velen.
Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling
HET GEBROKEN HART.
HET GEBROKEN HART
Ik kom niet om schrik onder u te verspreiden, neen, Ik ben de God van liefde, de God die vergiffenis schenkt en u allen redden wil.
Alle zondaars, die zonder berouw voor de afbeelding van mijn gebroken Hart neerknielen, zullen het vermogen van Mijn Genade zozeer ondervinden, dat zij bekeerd weer op zullen staan.
Degenen, die de afbeelding van Mijn gebroken Hart kussen, zal Ik reeds vóór de absolutie de vergiffenis van hun zonden schenken.
Bij de onverschilligen zal alleen reeds mijn Aanblik hun hart roeren en in gloed doen ontvlammen, zodat zij het goede zullen beoefenen.
Eén enkele oefening van liefde met de bede om vergiffenis, vóór deze afbeelding zal voor Mij genoeg zijn om aan de ziel, die in het laatste uur voor Mij verschijnen moet, de Hemel te openen.
Als sommigen weigeren de waarheden van de Godsdienst te geloven, laat men dan, zonder hun medeweten, een afbeelding van mijn gebroken Hart, in hun kamer (woning) brengen. Het zal wonderen van Genade en plotselinge totaal bovennatuurlijke bekeringen bewerken.
Beloften door het Heilig Hart gegeven aan zuster Claire Ferchaud (1896 1972).
Goedgekeeurd door Monseigneur Humbrecht Bisschop van Poitiers
BENELUX- Gebedsdag te BANNEUX VRIENDEN VAN MEDJUGORJE .
BENELUX- Gebedsdag te BANNEUX
VRIENDEN VAN MEDJUGORJE
Op Zaterdag 20 Maart 2010
Programma
10:00 uur Welkomswoord
10:10 uur Rozenhoedje
11:00 uur Toespraak E.P. Landeka ofm.
12:30 uur Middagpauze en stille Aanbidding
13:30 uur Rozenhoedje
14:15 uur getuigenis door Sabrina Covic
15:00 uur Eucharistieviering
16:00 uur Aanbidding
17:00 uur Einde
SPECIAAL VOOR BELGISCHE LEZERS VAN HET KATHOLIEK NIEUWSBLAD .
SPECIAAL VOOR BELGISCHE LEZERS VAN HET KATHOLIEK NIEUWSBLAD
Op Zondag 7 Maart organiseert Katholiek Nieuwsblad speciaal voor de Belgische lezers een ontmoetingsdag in Scherpenheuvel met Monseigneur André-Joseph Léonard, Aartsbisschop.
Programma:
11:00 uur Pontificale Eucharistieviering met als hoofdcelebrant Monseigneur Leonard. Aanwezige priesters, gelieve stola en albe mee te brengen, maar worden verzocht dit vóór 1 Maart te melden via:
Na de viering is er een interview van monsigneur Léonard door KN-Hoofdredacteur Ed Arons
Vervolgens is er een gezamenlijke lunch in het onthaalcentrum De Pelgrim.
Na de lunch is er mogelijkheid om de redacteuren, medewerkers en bestuursleden van Katholiek Nieuwsblad
te spreken.
Belangstellenden mogen zich aanmelden door vóór 1 Maart 15 Euro per perdoon over te maken aan:
068-2386828-73 (Dexia)
Stg. Katholiek Nieuwsblad-s - Hertogenbosch
Met de vermelding KN 7 Maart
EEN ZONDAGSERMOEN ERGENS IN LIMBURG .
EEN ZONDAGSERMOEN ERGENS IN LIMBURG
Dierbare broeders en zusters,
Het evangelie van vandaag (21 Februari) begint met de woorden: In die tijd ging Jezus, vervuld van de Heilige Geest, weg van de Jordaan. Over die Heilige Geest, het 8ste artikel van onze geloofsbelijdenis, zullen we het vandaag hebben.
Wie is nu, die Heilige Geest? Hij is niemand minder dan de derde Goddelijke Persoon uit de heilige Drieëenheid. We weten dat God de Zoon van alle eeuwigheid geboren is uit God de Vader en dat de Vader en de Zoon elkander beminnen met een oneindige goddelijke liefde. Deze liefde in God is zo volmaakt, dat zij zich uitdrukt in een 3de Persoon, namelijk de Heilige Geest. Een ondoorgrondelijk mysterie waarvoor we in de geschapen natuur geen voorbeeld of zelfs geen vergelijking kunnen vinden.
De Heilige Geest is dus niet een iets of een oerkracht of een goddelijke energie. Neen, Hij is Iemand! Jezus was van Hem vervuld toen Hij de woestijn inging. Zo zegt Hijzelf: De Geest des Heren is over Mij gekomen, omdat Hij mij gezalfd heeft. Hij heeft mij gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, enz.
Een kracht kan niemand zenden, alleen een persoon kan dit wel!
Zo is God de Zoon Mens geworden door de Heilige Geest in de Maagd Maria. Van in het begin van de menswording was de Heilige Geest al aanwezig. Eveneens bij Jezus doopsel in de Jordaan verscheen onmiddellijk de Heilige Geest in de gedaante van een duif. Beide goddelijke personen zijn onlosmakelijk. Vandaar dat Jezus ook Christus genoemd wordt, wat betekent: de Gezalfde. Zo betekent de naam Christen: gezalfde. Wij allen, die gedoopt zijn, worden gezalfden genoemd.
De zalving met olie, heden het heilig Chrisma genoemd, had zijn aanvang in het Oude Testament. Daar werden profeten gezalfd die dan in de naam van Jahwe spraken. Onder hen was koning David de gezalfde bij uitstek!
We bemerken in het Oude Testament dat vele uitspraken, die de profeten richtten tot het volk, daarbij zeiden: Zo spreekt Jahwe of zo spreekt de Heer! Dit om duidelijk aan te tonen dat ze vanuit God spraken, dat het niet hun eigen woorden waren.
Deze gewoonte hebben wij als Christenen overgenomen om de 1ste en 2de lezing te besluiten met de woorden: Zo spreekt de Heer in plaats van Tot zover deze lezing. We geloven immers dat doorheen de Bijbel het God zelf is die tot ons spreekt, want de Schrift is geïnspireerd door de Heilige Geest.
Door de zalving met de Heilige Geest zijn we allen tempels geworden van de Heilige Geest, Hij is in ons komen wonen. Zo zegt Paulus immers: Weet gij niet, dat gij Gods tempel zijt en dat de Geest van God in u woont?3 We worden dus bewoond door God zelf, vandaar dat we ons lichaam zuiver dienen te houden en de Heer laten heersen in ons leven.
Als we ons tot Hem richten en ons aan Hem toevertrouwen, kan Hij ons omvormen tot heiligen. Iets minder wil Hij niet! Jezus heeft door Zijn lijden en kruisdood de weg vrijgemaakt voor onze heiliging en Hij heeft ons de Heilige Geest geschonken om Zijn werk te voltooien. De Heilige Geest omvormt ons van binnenuit, van mens tot Christen.
Zo zei de Noorse schrijfster en Nobelprijswinnares Sigrid Undset, die (in 1924) op 42-jarige leeftijd toetrad tot de Katholieke Kerk: Alleen een bovennatuurlijke tussenkomst kan ons van onszelf bevrijden.4 Eind citaat.
Hoe kunnen we vaststellen dat we de Heer toelaten in onze ziel te werken? Als we de volgende vruchten voortbrengen, die Paulus vernoemt in zijn Galatenbrief: liefde, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtheid en ingetogenheid.5
Als de mensen dit bij ons kunnen waarnemen, dan zijn we al aardig op de goede weg! Dit gebeurt natuurlijk niet van de ene dag op de andere, de Heilige Geest herschept ons geleidelijk aan, naarmate we meewerken! Hij geeft ons niet zozeer de kracht van het buitengewone, maar veeleer de kracht om het gewone op buitengewone wijze te doen.
De Geest des Heren heiligt de mens, doordat Hij hem steeds maar hechter met de Vader en de Zoon verbindt. Zo zal het nieuwe leven van God in ons leven in concrete tekens zichtbaar worden: de liefde tot God moet belichaamd worden in de liefde tot de naaste.
Dierbare broeders en zusters, laten we in deze vastentijd meer tijd besteden aan gebed en offer. Hoe meer wij onszelf verloochenen, des te meer zullen wij leven door de Heilige Geest. 6 Richten we ons daarbij tot Maria, Bruid van de Heilige Geest, die vol van Hem was, vol van Genade, omdat ze totaal verstorven was aan haar eigen ik. Gans haar leven, al haar doen en laten, liet ze zich leiden door de Heer onze God. Maria was hét meesterwerk van de Drieëne God. En het is haar groot verlangen dat ook wij vervuld worden met de Heilige Geest, zodat we met Pasen waarlijk kinderen van het Licht 7 mogen genoemd worden! Heilige Maria, vol van Genade, bid voor ons. Amen.
Gekroond Hoofd
Wees geloofd
en gebenedijd
in eeuwigheid
Door U door mij
door hen en gij
Gedenk dan even
Hij gaf Zijn leven
voor U voor mij
... voor allebei!
Hij zal de zielen helen
van allen en van velen
Jules en Suzy Februari 2010
UVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVW
LITANIE VAN DE HEILIGE JOZEF .
LITANIE VAN DE HEILIGE JOZEF
Heer, ontferm U over ons.
Christus, ontferm U over ons.
Heer ontferm U over ons.
Christus, aanhoor ons.
Christus, verhoor ons.
God, hemelse Vader, ontferm U over ons.
God, Zoon, Verlosser van de wereld, ontferm U over ons.
God, heilige Geest, ontferm U over ons.
Heilige Drievuldigheid, Almachtige God, ontferm U over ons.
Heilige Maria, bidt voor ons.
Heilige Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, roemrijke afstammeling van David, bidt voor ons.
Heilige Jozef, licht van de aartsvaders, bidt voor ons.
Heilige Jozef, bruidegom van de Moeder van God, bidt voor ons.
Heilige Jozef, kuise bewaarder van de Maagd, bidt voor ons.
Heilige Jozef, voedstervader van de Zoon van God, bidt voor ons.
Heilige Jozef, zorgvolle verdediger van Christus, bidt voor ons.
Heilige Jozef, hoofd van het heilig Huisgezin, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allerrechtvaardigste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allerzuiverste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allervoorzichtigste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allerootmoedigste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allergehoorzaamste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, allergetrouwste Jozef, bidt voor ons.
Heilige Jozef, spiegel van geduld, bidt voor ons.
Heilige Jozef, beminnaar van de armoede, bidt voor ons.
Heilige Jozef, voorbeeld van de werklieden, bidt voor ons.
Heilige Jozef, luister van het huiselijk leven, bidt voor ons.
Heilige Jozef, beschermer van de maagden, bidt voor ons.
Heilige Jozef, steun van de huisgezinnen, bidt voor ons.
Heilige Jozef, troost van de ongelukkigen, bidt voor ons.
Heilige Jozef, hoop van de zieken, bidt voor ons.
Heilige Jozef, patroon van de stervenden, bidt voor ons.
Heilige Jozef, schrik van de duivels, bidt voor ons.
Heilige Jozef, beschermer van de heilige Kerk, bidt voor ons.
God heeft hem aangesteld tot heer over zijn huis, en tot beheerder van al zijn bezittingen, bidt voor ons. Laat ons bidden.
Almachtige God, Gij hebt aan de heilige Jozef de taak gegeven om als een trouw dienaar te waken over het begin van uw heilswerk. Geef dat uw Kerk, op zijn voorspraak, altijd zorg draagt voor de voltooiing van dit mysterie. Door Christus onze Heer.
Amen
UVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVWUVW
02-03-2010
Maandelijkse boodschap van Mirjana Dragicevic. ( Medjugorje ).
Lezing uit het boek Isaïas 1,10.16-20. Psalmen 50(49),8-9.16-17.21.23. Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 23,1-12.
Lezing uit het boek Isaïas 1,10.16-20.
Hoort dan het woord van Jahweh, vorsten van Sodoma, Volk van Gomorra, luister naar de les van onzen God: Wast u eerst, en wordt rein! Weg uw boosheid uit mijn ogen, Houdt op met kwaad, leert het goede doen; Behartigt het recht, en helpt den verdrukte, Geef den wees wat hem toekomt, neemt het voor de weduwe op! Komt, dan maken wij er met elkander een eind aan, Spreekt Jahweh! Al zijn uw zonden als scharlaken, ze zullen wit zijn als sneeuw, Of rood als purper, ze zullen blank zijn als wol. Zo ge gewillig zijt en gehoorzaam, Zult ge het vette der aarde genieten; Maar zo ge blijft weigeren, en u verzetten, Zal het zwaard u verslinden, zegt Jahwehs mond.
Psalmen 50(49),8-9.16-17.21.23.
Niet om uw offers spreek Ik u vrij, Of om uw brandoffers, Mij zonder ophouden gebracht. Neen, Ik heb den stier uit uw stallen niet nodig, En geen bokken uit uw kooien. Hoe waagt gij het, over mijn geboden te spreken, En uw mond vol te hebben van mijn Verbond, Terwijl gij toch de tucht veracht, En mijn woord in de wind slaat? Dit hebt gij gedaan; en omdat Ik bleef zwijgen, Dacht gij nog: Ik ben niet beter dan gij. Daarom waarschuw Ik u, En breng het u onder het oog. Wie een loflied offert, eert Mij waarachtig, En wie deugdzaam leeft, hem toon Ik Gods heil!
Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 23,1-12.
Nu sprak Jesus tot het volk en tot zijn leerlingen: Op de zetel van Moses zitten de schriftgeleerden en farizeën. Onderhoudt en doet dus alles, wat ze u zeggen; maar handelt niet naar hun werken. Want ze zeggen het wel, maar ze doen het niet. Ze binden zware en ondragelijke lasten bijeen, en leggen die op de schouders der mensen; maar zelf willen ze die met hun vinger niet aanraken. Al hun werken verrichten ze om door de mensen opgemerkt te worden; ze maken hun gebedsriemen breed, en hun mantelkwasten groot. Ze zijn op de eerste plaatsen bij feestmalen belust, op de eerste zetels in de synagogen, en op de begroetingen op de markt, en willen door de mensen rabbi worden genoemd. Neen, laat u geen rabbi noemen; want één is uw Meester, en allen zijt ge broeders. Noemt ook niemand op aarde uw vader; want één is uw Vader, die in de hemelen is. Laat u ook niet leraars noemen; want één is uw Leraar, de Christus. De grootste onder u moet uw dienaar zijn. Maar wie zich verheft, zal worden vernederd; wie zich vernedert, zal worden verheven.
Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling
DE SCHOUDERWONDE VAN JEZUS .
DE SCHOUDERWONDE VAN JEZUS
De heilige Bernardus van Clairveaux vroeg eens aan Jezus, welke Zijn grootste lijden was geweest dat niet werd opgetekend. Het antwoord luidde: Op mijn schouder had ik een diepe wonde toen ik mijn kruis langs de weg van smarten droeg. De wonde deed meer pijn dan alle andere en is niet opgetekend door de mensen. Jezus drong bij Bernardus aan om de wonde te vereren en beloofde hem dat ieder die in naam van deze wonde een gunst zou vragen, deze te verlenen. Op aanvraag van de heilige Bernardus verleende Paus Eugène III aflaten aan hen die het (volgend) gebed verspreiden, het altijd bij zich dragen en vijfmaal het Onze Vader, het Weesgegroet en Glorie aan de Vader de Zoon en de Heilige Geest, zullen bidden, de heilige sacramenten ontvangen en bidden voor de Heilige Vader. Jezus beloofde ook aan hen die de wonde vereren, de dagelijkse zonden te vergeven en de vroegere (gebiechte) doodzonden te vergeten.
IMPRIMI POTEST (Imprimatur)
Breda 12 November 1906 J.J.M. Van Goch - Rect. Libr. Censor -.
Uit de akten van Clairvaux
GEBED TER ERE VAN DE HEILIGE SCHOUDERWONDE 2
VAN ONZE HEER JEZUS CHRISTUS.
O lieflijke Heer Jezus Christus, Zachtmoedig Lam Gods. Hoe ellendig zondaar ik ook ben, toch wil ik Uw heilige schouderwonde, waarop Gij bet zware Kruis gedragen hebt, vereren.
Na de vreselijke geseling, drukte het loodzware kruis op Uw ontblote beenderen en veroorzaakte U heviger pijnen dan al de andere wonden van Uw heilig Lichaam.
Ik aanbid U allerbeminnelijkste Jezus en ik loof en zegen U van harte, dat Gij die vreselijke pijn van Uw schouderwonde voor mij arme zondaar liefdevol hebt willen doorstaan. Laat die wrede schouderpijn, niet voor mij verloren zijn.
Met vertrouwen smeek ik U ootmoedig, heb medelijden met mij arme zondaar, reinig mij en vergeef mij mijn dodelijke en dagelijkse zonden en wil mij langs de weg van Uw Kruis naar de hemel leiden.
Bid nu ter ere van de Heilige Schouderwonde van Jezus
Onze vader ... (5 x) - Weesgegroet (5 x) - Glorie zij de Vader (5 x) X
(Versie 2)
Heer, ontferm U over ons. Christus, ontferm U over ons. Heer, ontferm U over ons, Christus, hoor ons. Christus, verhoor ons. God, Hemelse Vader, wij vertrouwen op U. Wij vertrouwen op U. God, Zoon Verlosser van de wereld, Wij vertrouwen op U. God Heilige Geest, Wij vertrouwen op U. Allerheiligste Drie-ene God, Wij vertrouwen op U. Goddelijke Barmhartigheid, hoogste volmaaktheid van de Schepper, Wij vertrouwen op U. Goddelijke Barmhartigheid, grootste volmaaktheid van de Verlosser, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, oneindige liefde van de Geest, die ons heiligt, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, onbegrijpelijk geheim van de heilige Drie-eenheid, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, bewijs van de grootste goddelijke Macht, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die geheel de wereld omvat, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die ons het eeuwig leven schenkt, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons behoedt voor de straffen die wij verdienen,. W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons bevrijdt van de ellenden van de zonde, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons door het Vleesgeworden Woord, de verlossing schenkt, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die voor ons ontspringt aan Christus Wonden W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons toevloeit uit het H. Hart van Jezus, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die ons de allerheiligste Maagd geschonken hebt W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die ons Maria gaf als de Moeder van Barmhartigheid, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die zich openbaart door de goddelijke geheimen, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, zichtbaar geworden in de stichting van de H. Kerk, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons in de sacramenten, stromen van genade opent, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, werkzaam in de Sacramenten van Doopsel en Boetvaardigheid, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid tegenwoordig in de H. Eucharistie en het Priesterschap, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die ons roept tot het heilig Geloof, W.V.O.U
Goddelijke Barmhartigheid, die de zondaars bekeert, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die de rechtvaardigen heiligt, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die de heiligen tot volmaaktheid voert, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, verfrissende bron voor zieken en bedroefden, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, troost en rust voor ons hart, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, hoop van de hopelozen, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons bestendig begeleidt, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, die ons overlaadt met genaden, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, vrede voor de stervenden, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, hemelse vreugde van de uitverkorenen, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, verkwikking en licht van de zielen en het vagevuur W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, kroon van alle heiligen, W.V.O.U Goddelijke Barmhartigheid, onuitputtelijke bron van wonderen, W.V.O.U Lam Gods, wiens oneindige Barmhartigheid de wereld op het kruis gered heeft, vergeef ons. Lam Gods, dat zich voor ons opoffert in elk sacrament, verhoor ons. Lam Gods, dat in Uw onuitputtelijke Barmhartigheid, de zonden van de wereld wegneemt, heb medelijden met ons. De Barmhartigheid van God gaat al Zijn werken te boven. Daarom willen wij eeuwig Gods barmhartigheid bezingen. Laat ons Bidden. God, Uw Barmhartigheid heeft geen grenzen en Uw medelijden is onuitputtelijk: zie goedgunstig op ons neer en vermeerder in ons de werken van Uw Barmhartigheid opdat wij niet tot wanhoop vervallen, zelfs niet te midden van de grootste beproevingen en de ergste wisselvalligheden, maar dat wij ons altijd en in volle vertrouwen onderwerpen aan Uw Heilige Wil, die de Barmhartigheid zelf is. Door onze Heer Jezus Christus, de Koning van de Barmhartigheid die met U en de Heilige Geest Zijn Barmhartigheid toont in de eeuwen der eeuwen.