Foto
TOESPRAAK VAN PATER PETAR
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7
  • Deel 8
  • Deel 9
  • Foto
    Foto
    Het  logo  van  het  Bisdom  Gent  van  MG.  Van  Looy
     
    Origen
    Quantcast
    Met hulp en medewerking van John Pont is dit blog gemaakt
    HOUD UW LAMPEN BRANDEND.
         Image and video hosting by TinyPic
    For this blog to translate into language of your choice? Select your language below.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
     2 prachtige pps-jes hierboven van Godelieve en ook Mama rechts heeft ze gemaakt
    Klik op de banner en bekijk nog veel meer moois op haar blog
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Klik op de banner hier beneden en ga eens langs bij Lenie voor nog meer moois
    Alle Ave Maria pps-jes hierboven zijn van haar
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Foto
    Wonder

    17-08-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evangelisatie film.
     

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPGELET! Voor wie er belangstelling voor heeft.
     

    OPGELET! Voor wie er belangstelling voor heeft.

    Op zaterdag 31 oktober 2009 spreekt E.P. Sylvester Demunter over:

    “De Mariale Priesterbeweging.”  

    BEZINNING BIJ DE APOCALYPS.

    E.H. P. Van de Kerckhove. 

          Ik heb vroeger voor SGAG een reeks bezinningen gehouden over de zaligsprekingen in de Evangeliën en in het bijzonder in de Bergrede volgens Matteüs. Welnu, aansluitend bij het onderwerp van vandaag, nl. de betekenis van de Apocalyps van Johannes en vooral de waarde ervan voor onze tijd, wil ik u een tweetal bezinningen geven over de zaligsprekingen in de Apocalyps. Hier volgt nu deze tweede bezinning.  

         “Gelukkig de mens die waakt en zijn klederen aanhoudt zodat hij niet naakt hoeft te gaan.” (Apok. 16,5)

    Dit is een macarisme (=zaligspreking) in de context van de zeven schalen, d.i. de zeven catastrofes die God uitgiet boven de aarde. Het komt dus na de zeven trompetten: “Gelukkig de mens die waakzaam is …” Dat zegt ook de Heer Jezus: “De Mensenzoon komt als een dief in de nacht. Gelukkig de knecht die de Heer waakzaam aantreft, en niet in slaap gevallen.” Dit is de dienaar die zijn plicht vervult en die niet zijn plicht verwaarloost. De dienaar die volhardt tot het uiterste toe en die trouw blijft in het geloof en die niet verslapt en die niet afvallig geworden is. De Apocalyps situeert dit macarisme in de context van de zeven catastrofes: de zesde schaal, d.i. de wereldoorlog die Armageddon genoemd wordt, of de strijd van alle volkeren, de strijd van de Grote Dag van God, d.i. de Laatste Dag waarop God zal terugkomen en wereld zal oordelen.  

         Hij komt onverwacht en op een ogenblik dat je het niet verwacht. Hij komt onverwacht in glorie. Dus: wees voorbereid op het Laatste Oordeel. Bereid u dus voor en leef alsof het nu gaat gebeuren! Vandaag kan de laatste dag van uw leven zijn, of, de laatste dag van de wereld. De plaats, Armageddon, is een historische plaats – Apok. 16,16 – waar de eindstrijd zal worden uitgevochten.  

         De waakzaamheid van de christenen is zodanig dat zij hun klederen aanhouden, zodat zij niet naakt hoeven te gaan. Waakzaam zijn, of volledig gekleed gaan, is een uitdrukking die betekent dat men zich niet overgeeft aan ontucht of afgoderij, het verafgoden van idolen. … Het ‘naakt gaan’ is in het O.T. een beschuldiging die God richt aan Israël, dat afgoden achterna liep (Jesaja 20, 1-6). Christenen moeten gekleed zijn, d.w.z. dat ze moeten weerstaan aan de aanvallen van de heidenen (daarmee kan de Romeinse macht (= hier de keizer) bedoeld zijn die zich liet aanbidden als een afgod). Er kan ook mee verwezen worden naar allerlei situaties van vervolging, en zeker naar de vervolging op het einde van de wereld. In ieder geval staat de christenen een grote vervolging te wachten op het einde van de wereld en die zal vreselijk en bloedig zijn en daarbij zal de antichrist een laatste poging doen. … Dat zal dan ook het moment zijn van Christus’ wederkomst in glorie en van het Laatste Oordeel.

          

         De laatste eindstrijd vindt plaats in Armageddon. Alle boze machten van de wereld komen samen, de koningen van de wereld, d.i. alle wereldse machten, bankiers, industriëlen, zakenlui, politici, hoogwaardigheidsbekleders, voor de strijd in Armageddon.

    Hebreeuws: har megiddo – betekent letterlijk “berg van Megiddo”.

    Megiddo was een oude stad in de vallei van Jizreël en het was een slagveld, in het O.T. een beroemd slagveld want vele veldslagen werden er uitgevochten.

    Historisch gezien: een berg van Megiddo bestaat niet … Megiddo ligt ook niet bij een berg. Megiddo is nooit in enige apocalyptische traditie gebruikt.

    HAR-MAGEDDON kan ook een andere etymologische (= woordoorsprong) verklaring krijgen. Het is de “berg van de verzameling” (Jes. 14,13: ‘Op de berg waar de goden samenkomen zal ik zetelen …”). Het is de berg van de vergadering, van de vergaderde volkeren. Het is dus een apocalyptisch beeld en geen historische plaats. Etymologisch blijft de betekenis onzeker. De auteur heeft “het slagveld Megiddo” willen combineren met Ezechiël 39 (39, 4-18) waar de aartsvijand van de eindtijd vernietigd wordt op de bergen. Vandaar de symbolische naam: Har Mageddon.  

          Men moet er zeker geen historische plaats in zoeken alsof men in die vallei een historische eindtijdstrijd zal uitvechten. Het is gewoon apocalyptische beeldspraak: de eindstrijd zal komen en de vijand zal overwonnen worden en de Heer zal in glorie triomferen. De referentie naar de bergen van Israël, waar de vijanden van Israël vernietigd worden, wordt geplaatst in combinatie met Megiddo, het beroemde slagveld van het Oude Testament. De laatste veldslag zal leiden tot de definitieve vernieling van de aartsvijand van Christus en van alle vijanden van Christus: de wereldse machten in dienst van het kwaad. Armageddon is een apocalyptisch beeld van de ziener van deze visioenen. De vijandige naties worden Gog en Magog genoemd bij Ezechiël (38-39) en Apok. 20,8 in een eindtijd context en vlak vóór het Laatste Oordeel. Misschien wordt er met Armageddon de stad Jeruzalem bedoeld dat op een berg ligt en dat strijdtoneel zal zijn van de laatste strijd tegen alle vijanden van Christus Die dan zal wederkomen in glorie.  

          Armageddon is naar mijn persoonlijke mening een metafoor (figuurlijke uitdrukking, berustend op een vergelijking) en de term moet niet letterlijk opgevat worden. Armageddon (dus letterlijk: berg van Megiddo”) is eigenlijk de formulering van een universele berg die de hele wereld als strijdtoneel voorstelt en waar alle vijandige krachten tegen God strijden en tegen Zijn heiligen. Dat gebeurt nu eigenlijk al overal in de wereld en dat zal uitmonden in een vreselijke wereldoorlog vlak vóór het einde van de wereld. Uiteraard zal de eindoverwinnaar de verrezen Heer Jezus Christus zijn Die zal wederkomen op het einde van de wereld. Wanneer dat zal zijn en het Laatste Oordeel, dat weten we niet! Er zal ondertussen altijd een strijd zijn tussen goed en kwaad, tussen rechtvaardigheid en onrechtvaardigheid. Voor ons is het belangrijk aan de goed kant te staan en trouw te zijn aan onze christelijke doopbeloften. 
     

    De betekenis van de Apocalyps voor onze tijden – deel II.

    E.H. P. Van de Kerckhove. 

          In het eerste deel van mijn conferentie heb ik het literaire genre van de Apocalyps uitgelegd en enkele symbolen die in de Apocalyps vaak gebruikt worden. In dit 2de deel wil ik de analyse maken van de tekst en van de structuur en trachten een uitleg te geven over het millennium.  

          De hele moeilijkheid van de Apocalyps ligt in het symbolische gebruik dat de auteur van het O.T. maakt, van de Joodse apocalyptische feiten en van namen die hij hervormt door er een nieuwe christelijke betekenis aan te geven in een fictief tijdskader.  

          Het boek Apocalyps bevat wel degelijk passages over het einde van de wereld. Dat einde komt en de wederkomst van Christus op het einde komt ook. Rampen, epidemieën, aardbevingen en oorlogen zijn er altijd geweest, in alle historische periodes van de geschiedenis van de mensheid en die zullen er altijd zijn tot het einde van de wereld.  

          “We beleven apocalyptische tijden!”, hoort men soms zeggen. Dit wil zeggen dat we tijden beleven van de vervolgingen tegen de Kerk. Maar die zullen er altijd zijn. Vandaar de titel van de film van Coppola “Apocalypse Now”. Oorlogen brengen catastrofen voort, dat weet iedereen. De Apocalyps duidt de oorzaken aan van die catastrofes, nl. Gods straffende oordeel voor de zonden van de mensheid. (De hebzucht van enkele miljardairs is de oorzaak van de huidige economische en bankcrisis). Maar er is ook Gods heilsactiviteit die wordt beschreven in een tijdskader waarin zowel verleden, heden als toekomst door elkaar worden geweven.  

          Laat ons nu naar de structuur van de Apocalyps kijken:

    Er zijn de zogenaamde “zeven zegels”. De boekrol die verzegeld is, is Gods raadsbesluit en dat wordt geopend door het Lam. Met het verbreken van het 7de zegel begint een nieuwe sectie, nl. de “zeven trompetten” – hoofdstuk 16. Daarna komt er weer een nieuwe sectie over de “zeven plagen”.

    Het getal “zeven” drukt vaak in de Bijbel een totaliteit uit.  

          Zo zijn er de zeven zegels: bij de eerst 4 zegels verschijnt er telkens een paard van een andere kleur. Kleuren zijn ook een belangrijk symbool in de Apocalyps, naast de getallen. Die vier paarden, van verschillende kleur, duiden verschillende catastrofes aan: oorlog, economische crisis, hongersnood, epidemieën. Maar dit is een universele symboliek van de alomtegenwoordigheid van de plagen en de straffen over de wereld. Het getal “vier” duidt universaliteit aan, geheel de wereld, bijv. de vier dieren rond de Troon zijn de gehele schepping. Het getal 4 duidt de vier hoeken van de aarde aan, de vier dimensies.             

          Het 5de zegel gaat over de vervolgingen tegen christenen. Het 6de zegel is een enorme aardbeving die heel de wereld doet schokken, vooral de rijken die denken dat ze gevrijwaard zijn van elk onheil omdat ze geld hebben. Zie maar bijv. naar de bankcrisis, er zijn miljonairs die in deze crisis miljoenen verloren hebben en die zelfmoord hebben gepleegd.  

          Met het 7de zegel begint dan een serie van de “zeven trompetten” vanaf het 8ste hoofdstuk. De 7de trompet begint vanaf hoofdstuk 11,15 en loopt tot hoofdstuk 16,1. De zeven trompetten worden telkens geblazen door een engel. De eerste tot vierde trompet gaat over een reeks catastrofes. Hagel van vuur met bloed, de val van een meteoor, de val van een brandende ster, de verduistering van 1/3 van zon, maan en sterren. Dat zijn cataclysmen met een verwoestend effect. Maar slecht 1/3 wordt vernield en dat is dus een waarschuwing voor de rest van de mensheid – 2/3 – die zich moet bekeren.  

          De 5de tot de 7de trompet zijn de drie “Wee’s”. De 5de trompet – het 1ste “Wee” – begint met een vulkaanuitbarsting, een wolk van sprinkhanen met schorpioenenstaarten en die de mensen pijnigen. De ziener beschrijft de sprinkhanen als oorlogstanks of militaire paarden (zoals die gebruikt werden bij de Parthen in de oorlog met Rome).  

          De 6de trompet is een grote invasie vanuit de Eufraatregio. Dat was historisch een bedreiging voor het Romeinse Rijk. De militaire nederlaag zou de mensen tot in keer moeten brengen. Hoofdstuk 9,20-21 merkt op dat dit zo niet was! De 7de trompet opent dus in hoofdstuk 11,15 een uitkomst aan de cyclus van ongelukken. De 7de trompet wordt voorbereid door een goddelijk wezen dat in hoofdstuk 10 een klein boek in de hand houdt.  

          In hoofdstuk 11 komt dan het getuigenis van de martelaren en in 11,15 is het de 7de trompet die geen onheil aankondigt maar een nieuwe, hemelse liturgie. Dan komt in hoofdstuk 12 de grote strijd tussen de Vrouw en de draak en dit loopt uit op een definitieve overwinning van God. Maar dat was al aangekondigd in Genesis, hoofdstuk 3: “Ik zal een strijd plaatsen tussen u en de Vrouw, tussen uw nageslacht en Haar nageslacht.” De krachten van het kwaad zijn dan de twee beesten, een oprijzend vanuit het land en een vanuit de zee – hoofdstukken 13 en 14 en tenslotte is er in hoofdstuk 15 de victorie van het Lam.  

          Met hoofdstuk 16 komt dan een reeks van 7 plagen – of schalen.

    Elk der schalen is gevuld met een plaag die over de aarde wordt gebracht. Ook hier is de gelijkenis met de plagen van Egypte treffend zoals dat in de 7 trompetten het geval is. De plagen zijn de aankondiging van een bevrijding door het Paaslam Christus.  

          De 1ste schaal is een soort van lepra, de 2de de zee die bloed wordt en de 3de schaal de rivieren van de gehele wereld die bloed worden. De 4de schaal is een grote opwarming en de 5de schaal is een duisternis over de gehele wereld – in Garabandal is er sprake van een grote duisternis. Het is een beeld ontleend aan het Exodusverhaal, maar het kan een historisch feit zijn dat nog moet komen. De 6de schaal is het opdrogen van de Eufraat en de 7de schaal is een grote aardbeving. Historisch kan hiermee de verwoesting van het Romeinse Rijk bedoeld zijn alsook de invasie van de Parthen. Maar het historische perspectief is bij Johannes toch veel universeler.  

          Vanaf hoofdstukken 19 en 20 komt dan een totaal en definitief conflict tussen Christus Koning en Zijn vijanden, nl. het Beest, de valse profeten en de afgodendienaren. De Draak, d.i. Satan zelf, zal aan het hoofd staan van alle afvallige naties. Het gaat hier niet meer om natuurrampen, maar om een bovenaardse realiteit. Maar tenslotte zal er geen lijden en dood meer zijn en alle krachten van het kwaad zullen vernietigd worden, d.i. daarna dus een ideale toestand. Er zal een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zijn en het hemelse Jeruzalem, de Bruid van het Lam. God zal wonen onder de mensen in en nieuwe wereld, waar er geen lijden en geen dood meer is! 
     

    Nu nog een woordje uitleg bij: HET MILLENNIUM.  

         Er is volgens de Apocalyps een periode van “1000 jaar” tijdens dewelke Satan gevangen zal zijn in de afgrond. De martelaren zullen 1000 jaren leven met Christus, zegt de Apocalyps 20, 4-5: “Zij werden weer levend.”, d.i. de eerste verrijzenis. Zij hebben niets meer te vrezen van de 2de dood, d.i. het oordeel in de eindtijd, het Laatste Oordeel, waarbij de verdoemenis het deel zal zijn van de boze mensen (dat noemt Johannes de 2de dood). De andere doden moeten nog wachten voordat ze verrijzen, tot na de 1000 jaar. Satan zal bevrijd worden uit zijn gevangenis en hij zal in een definitieve veldslag verslagen worden en verdwijnen. De komr het Laatste Oordeel en de boze mens gaat de verdoemenis in – d.i. de 2de dood.  

         Het “millennium”, is dat letterlijk te verstaan of symbolisch? Is het een gebeuren in het hiernamaals of hier op aarde? Er wordt in de Apocalyps gesproken over twee opeenvolgende processen van verrijzenis:

    1ste is die van de heilige martelaren: deze gaan onmiddellijke het eeuwige, goddelijke leven binnen.

    2de de andere moeten nog wachten tot het Laatste Oordeel op de eindverrijzenis.

    Voor de enen zal het de uitverkiezing zijn in de hemel. Voor de anderen zal het een vervloeking zijn. Dat millennium is een tussentijdse periode, maar die niet historisch hoeft te zijn. Een tussentijdse periode tussen de zogenaamde “1ste verrijzenis” – dit is de gelukzaligheid van de martelaren en de “verrijzenis van de anderen” bij het Laatste Oordeel.  

    Over dat millennium wil ik gaag wat meer uitleg geven. 

         a) Er zijn exegeten die het millennium laten beginnen bij de glorievolle wederkomst (Hfd. 20, 11-15) en laten voortduren tot het Laatste Oordeel. Op dit Laatste Oordeel volgt dan de nieuwe schepping (Hfd. 21,1 – 22,5). Het millennium situeert zich dus nog in deze schepping: het is Christus’ wederkomst op aarde en een lichamelijke verrijzenis van heiligen, d.i. een terugkeer naar het natuurlijke leven gedurende 1000 jaren met Christus op aarde. Tegen deze chiliastische (chiliasme: leer van een aanstaande vrederijk) interpretatie die we vinden bij Kerkvaders zoals Papias, Justinus, Ireneüs (A.H. IV) …, moet gezegd worden dat volgens het N.T. en de gehele Traditie, het Laatste Oordeel coïncideert (samenvalt in ruimte en tijd) met de glorievolle wederkomst van Christus.  

         b) Een andere interpretatie geeft Augustinus – ook vele moderne katholieke exegeten. Volgens deze Kerkvader is het millennium een beeld van de huidige positie van de christenen. Het millennium betekent dan een periode van lange duur, zolang als de Kerk op aarde duurt. Maar deze zienswijze houdt niet voldoende rekening met de eschatologische (leer van de laatste dingen) zienswijze van Apocalyps. De 1ste verrijzenis is in deze interpretatie het moment dat de ziel, na het martelaarschap, in de hemel komt. Maar de 1ste verrijzenis in de Apocalyps is wel degelijk een lichamelijke verrijzenis. De rest van de doden verrees niet gedurende het gehele millennium.  

         c) Een andere zienswijze – ook een vroegchristelijke en non-chiliastische zienswijze!) is dat het millennium een tijd is waarin de heiligen, met Christus, in de hemel zullen regeren vanuit de hemel. Maar ook deze zienswijze blijft gebrekkig. De Apocalyps zegt wel degelijk dat de heiligen met Christus zullen regeren op aarde.  

         d) Een meer recente zienswijze ziet in het millennium een symbool voor Gods overwinning op het kwaad. 

         e) Volgens nog een andere interpretatie is het millennium een beeld van een regeerperiode tussen de wederkomst en het Laatste Oordeel. De 1000 jaren krijgen geen letterlijke interpretatie. Het is geen “interim” aards koninkrijk waarnaar de Joden verlangden, maar wel een toestand van hemelse zegening, uitgestort over de Kerk. De Joods hoop op een aards Messiaans rijk vinden we reeds in Joodse apocalyptische geschriften van de 1ste eeuw voor Christus. Henoch 91-103; Jubileeën 23 … beschrijft het Messiaanse tijdperk “als mensen voor 1000 jaren bijeen zijn. Duizend jaar was de leeftijd die mensen zouden bereikt hebben indien er geen zondeval van Adam en Eva zou hebben plaats gevonden. Adam is 70 jaar minder dan 1000 jaar oud geworden omwille van zijn zondeval. Wij vinden in ieder geval in de Joodse apocalyptiek een Messiaans tijdperk van beperkte duur ( o.a. rabbi Eliëzer einde 1ste eeuw) en een Samaritaanse traditie spreekt over een Messiaans tijdperk van 1000 jaar. Het boek van de geheimen van Henoch spreekt van een rustdag die 1000 jaar duurt, een beeld van het Messiaanse tijdperk.  

         f) Nog anderen zien erin de uitdrukking van een concept dat de martelaren een speciale beloning waard zijn. Het millennium is een symbolische beschrijving van de overwinning van de martelaren en hun speciale beloning (cfr. Schnackenburg). 

         g) Fiorenza, in haar doctoraatsthesis (Priester für Gott), heeft het meest volledige antwoord op de vraag over Apok. 20, 1-10. Vers 2-4 is een interludium, een positief verdict tegenover de heiligen. Gog en Magog zijn een beeld voor alle demonen uit de hel en hun machten, die een slag zullen leveren. Johannes inspireerde zich op Ezech. 37 i.v.m. de verrijzenis van de heiligen in de Messiaanse tijd. Het is een oude Joodse droom van een eeuwig aardse rijk met de Messias. In Johannes’ Apocalyps is “1000 jaar” de tijd dat Satan opgesloten blijft, een tijd voor het Laatste Oordeel. Fiorenza concludeerde dat Johannes geen chronologische bedoeling had met het visioen: 1000 jaar heeft geen tijdskarakter, want er is geen verband met het Messiaans wereldtijdperk. Men moet de tekst van Apok. 20, 1-10 tussen 19,11 (de Parousie) en 21,11 (de nieuwe schepping) plaatsen. Heel die sectie moet men bekijken om de betekenis van het millennium te definiëren. Daarin staat centraal de uitverkiezing van de enen en de verwerping van de anderen. Apok. 19, 11-21 heeft drie thema’s: Christus is agent van Gods oordeel. Christus komt weer als Gods Rechter en het wordt een oordeel met vuur en Babylon wordt verwoest. Het zal een oordeel worden over de gehele mensheid, maar in begrippen uit het O.T. wordt dat eschatologische eindoordeel voorgesteld in een strijd of oorlog tussen God en Zijn Messias aan de ene kant en de boze, zondige mensheid aan de andere kant. Maar de parousie is een heilsgebeuren. Heil betekent zoveel als deelname in de oordeelsmacht van God en de onderwerping van de volkeren. Het is ook de ultieme communio met Christus en God, zoals tussen bruid en bruidegom en in hoofdstuk 19 wordt Christus voorgesteld als de Bruidegom. In hoofdstuk 20, 1-3 wordt Satan gevangen gezet voor 1000 jaar met een grote ketting. Dit is met verwijzing naar Jes. 24-27: straf en opsluiting van de boze machten en Heerschappij van God. Verrijzenis voor de heiligen, maar niet voor de anderen en straf voor de aardbewoners. Duizend jaar is “vele dagen”: een onbepaalde periode. 

    h) Tot slot geef ik de versie van pater Giblin S.J. Na de 1ste verrijzenis (d.i. de hemelse zaligheid volgens de vroegchristelijke, non chiliastische interpretatie) zullen de heiligen heersen met Christus voor 1000 jaar. Dit is gewoon een equivalent voor de hemel (Origenes en Cyprianus hielden het ook bij deze interpretatie). Apok. 20, 4-6 gaat over een beloning in de hemel. Deze hemelse beloning noemt Johannes de 1ste verrijzenis. Duizend jaar zou een periode van rust aanduiden. De hemelse heerschappij wordt geassocieerd met de nederlaag van Satan op aarde. Duizend jaar duidt op een hemelse staat van zaligheid. Na 1000 jaar wordt Satan losgelaten, maar dat verandert


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HET GLORIERIJKE KRUIS. (Schriften van Madeleine ).

     

    VIER EN DERTIGSTE VERSCHIJNING

     

    Vrijdag, 19 september 1975

     

    Die dag zouden moeder-overste en zuster J. om vier uur door de bisschop ontvangen worden. Madeleine is zoals iedere vrijdag, om drie uur naar de kapel gegaan die zij verlaten heeft om weer om vier uur terug te komen, want een zuster had haar verteld hoe laat met de bisschop was afgesproken.

     

    Na een tientje van de rozenkrans ziet Madeleine het Licht bij het tabernakel, en hoort :

     

    "Zegt aan de priester, de nonnen, en twee personen die de Boodschap kennen, om hier om 17.30 uur te komen."

     

    Daarop verdwijnt het Licht.

     

    Op het afgesproken uur verschijnt het Licht, daarna Jezus met zijn handen naar Madeleine uitgestrekt. Dan heft Hij zijn rechterhand op in zegenend gebaar met de wijs en middelvinger naar boven gericht. De twee personen, Mevrouw T. en Mevrouw G., die door de zusters gevraagd waren, zijn nu aanwezig.

     

    Hij zegt tegen Madeleine :

     

    "De vrede blijft met u. Maakt het Kruisteken.

     

    Jezus kruist zijn handen op de borst en richt met bedroefd en ernstig gelaat zijn ogen ten hemel, en vervolgt :

     

    Vader, uw wil geschiede op deze aarde."

     

    Jezus kijkt zeer verdrietig. Nog even blijft Hij zo en neemt daarop zijn gewone houding aan en zegt tegen Madeleine terwijl Hij naar de aanwezigen kijkt :

     

    "Zegt dit hardop : “Gij priesters en nonnen, die met de Boodschap belast zijt, laat de mensheid toch niet naar hun ondergang snellen. Ik heb u gevraagd voor de oprichting van het Glorierijke Kruis te werken. Ziet u dan niet dat het moment gekomen is vanwege de verschijnselen die zich opvolgen ! Want de tijd verstrijkt en mijn Boodschap blijft in het duister. Als dit zo blijft zal het aantal geredden klein zijn. Maar gij die het Woord van mijn Vader niet uitvoert, uw straf zal groot zijn. Want met het aantal geredden, daarmee zult u geoordeeld worden.

     

    Gebruikt niet het middel van wijs beraad, maar luistert naar de dwaasheid van de Boodschap. Want het is door deze Boodschap dat het God behaagt de wereld te redden.

     

    - Weest niet als de joden die om tekenen vragen.

    - Maar door deze enige en laatste Boodschap die God heeft geopenbaard aan zijn dienares…*

     

    - De woorden die uit haar mond zijn gekomen, zijn geen mensenwoorden. Maar door hetgeen haar door de Geest is onderwezen…*

     

    Het ogenblik is aangebroken waarop Ik in de mensenharten mijn Barmhartigheid moet uitstorten, maar laten zij die belast zijn met de Boodschap, goed beseffen dat zij het zijn die het Mij verhinderen, aangezien zij de wereld in onwetendheid laten. Bedenkt, omwille van de uitverkorenen zullen de dagen verkort worden, maar wee zij die het Woord van God niet uitvoeren."

     

    Hierop zegt Jezus tegen Madeleine :

     

    Doet uw schoeisel uit, verlaat dan de kapel en loopt door totdat uw voeten op aarde staan. Komt vervolgens hier terug."

     

    Madeleine doet wat Jezus haar vraagt. Als zij weer voor Hem op haar knieën ligt, zegt Hij haar :

     

    "Deze grond van Dozulé, die mijn Vader gezegend en geheiligd heeft : wij zijn zelfs niet waardig om onze voet daarop te zetten.

     

    Jezus neemt weer een gelaatsuitdrukking aan van stralende goedheid en lieflijkheid.

     

    Hij lacht haar toe en zegt :

     

    Ik ben de God van Goedheid en Liefde Mijn Barmhartigheid is oneindig. Al mogen mijn woorden vandaag hard zijn, dan is dat niet om u te veroordelen, maar integendeel : Ik wil door mijn Boodschap de wereld redden."

     

    Daarna verdwijnt Jezus. Gelijkertijd dat dit aan Madeleine werd gezegd, vroeg de bisschop aan de twee zusters om wijs beraad... "

     

    Bedroefd heeft Jezus hierop zijn antwoord gegeven.

     

     

    * Beide zinnen kunnen worden aangevuld met : “behaagt het God de wereld te redden”.

     Wordt  vervolgd.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GODS WOORD VOOR VANDAAG. ( LOURDES ).
    Bisdom Rotterdam: H. Jeroen, priester en martelaar (gedachtnis) ,   Za. Angelus Augustinus Mazzinghi, priester (gedachtenis) ,   H. Hyacinthus van Polen, priester (gedachtenis) ,   H. Clara van Montefalco, maagd ,   H. Benedicta van Susteren (gedachtenis) ,   H. Caecilia van Susteren (gedachtenis) ,   H. Liberatus van Carthago (gedachtenis)

    Lezing uit het boek Rechters 2,11-19.
    Psalmen 106(105),34-35.36-37.39-40.43.44.
    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 19,16-22.


    Lezing uit het boek Rechters 2,11-19.

    Nu begonnen de Israëlieten kwaad te doen in de ogen van Jahweh, door de Báals te dienen.
    Ze verlieten Jahweh, den God hunner vaderen, die hen uit Egypte had geleid, en liepen vreemde goden na, de goden der hen omringende volken; hen vereerden ze, maar ze verbitterden Jahweh.
    Ze verzaakten Jahweh, door den Báal en de Asjtarten te dienen.
    Toen barstte Jahweh’s toorn los tegen Israël; Hij gaf hen prijs aan plunderzieke benden, die hen uitschudden, en leverde hen over aan hun vijanden rondom, zodat ze niet langer tegen hun vijanden waren opgewassen.
    Bij al wat ze ondernamen was de hand van Jahweh tegen hen ten verderve gericht, zoals Jahweh gezegd had, zoals Jahweh het hun had gezworen. Maar als ze dan erg verdrukt werden,
    deed Jahweh Rechters opstaan, om ze uit de greep van die plunderaars te bevrijden.
    Maar zelfs naar hun Rechters luisterden ze niet. Ontuchtig liepen ze vreemde goden achterna, om die te vereren; dadelijk weken ze af van de weg, door hun vaderen bewandeld, die naar Jahweh’s voorschriften hadden geluisterd, wat zij niet deden.
    Als Jahweh hun Rechters verwekt had, dan was Jahweh ook met den Rechter, en bevrijdde Hij hen van hun vijanden, zolang de Rechter leefde; want hun gejammer om hun verdrukkers en vervolgers ging Jahweh ter harte.
    Maar nauwelijks was de Rechter gestorven, of ze maakten het nog erger dan hun vaders; ze liepen vreemde goden achterna, dienden en vereerden hen, en lieten niets achterwege, wat in hun handel en wandel verkeerd was geweest.


    Psalmen 106(105),34-35.36-37.39-40.43.44.

    Ook verdelgden ze de volkeren niet, Zoals Jahweh het hun had bevolen;
    Maar ze vermengden zich met de heidenen, En leerden hun gewoonten aan:
    Ze vereerden hun beelden, en die werden hun strik;
    Ze brachten hun zonen en dochters aan de goden ten offer;
    Zo bezoedelden ze zich door eigen maaksels, En dreven overspel met het werk hunner handen!
    Toen werd Jahweh vergramd op zijn volk, En zijn erfdeel begon Hem te walgen:
    En al bracht Hij hun telkens verlossing, Ze bleven in hun opstand volharden! Maar werden ze door hun misdaad vermorzeld,
    Dan zag Hij neer op hun nood, zodra Hij hun smeken vernam;


    Heilig Evangelie van Jezus Christus volgens Mattheus 19,16-22.

    En zie, daar trad iemand op Hem toe, die tot Hem sprak: Goede Meester, wat goeds moet ik doen om het eeuwige leven te verkrijgen?
    Hij zeide hem: Waarom vraagt ge Mij naar het goede; Eén is er goed. Wilt ge dus het leven binnengaan, onderhoud dan de geboden.
    Hij zei Hem: Welke? En Jesus sprak: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
    eer uw vader en moeder; heb uw naaste lief als uzelf.
    De jonge man zeide tot Hem: Dat alles heb ik onderhouden; wat ontbreekt me nog?
    Jesus zeide hem: Zo ge volmaakt wilt zijn, ga dan verkopen wat ge bezit, geef het aan de armen, en ge zult een schat in de hemel bezitten. Kom dan, en volg Mij.
    Maar toen de jongeling dit woord vernam, ging hij treurig heen; want hij had veel bezittingen.

    Bron : Petrus Canisius bijbelvertaling


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Goede God,
      de woorden die Gij van oudsher gesproken hebt zijn in vervulling gegaan.
      Gij hebt U met ons verenigd, in de maaltijd van uw Zoon Jezus Christus.
      Wij vragen U:
      mogen wij de eenheid met U en met elkaar bewaren.
      En leven als trouwe volgelingen van Jezus Christus, uw Zoon en onze Heer. Amen.

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebed over de gaven.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

      Goede God,
      Gij hebt ons geroepen tot de tafel van uw Zoon.
      Dankbaar bieden wij U onze gaven aan.
      Wij bidden U: mogen zij ons omvormen tot goede volgelingen
      van Jezus Christus onze Heer. Amen.

    Ofwel

      God van het verbond, Gij roept uw volk bijeen rondom uw tafel. Laat de eenheid van dit brood en de vreugde van deze beker alle verdeeldheid uit ons midden wegnemen. Spreek Gij uw scheppend woord en maak ons tot het éne lichaam van uw Zoon Jezus die met U leeft in de eeuwen der eeuwen Amen.

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste brief van de apostel Paulus aan de christenen van Korinte.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Broeders en zusters,
      Laat iedereen tegenover God blijven zoals hij was toen hij geroepen werd.
      Ik bedoel dit, vrienden: de tijd is kort geworden.
      De Heer zal spoedig komen.
      Laten daarom zij, die een vrouw hebben,
      zijn alsof ze er geen hadden.
      Als gij verdriet hebt, laat u daardoor niet overweldigen.
      Als gij blij zijt, geef u er niet aan over.
      Als gij iets koopt, klamp u er niet aan vast.
      Kortom, allen die met het aardse omgaan, moeten er niet in opgaan,
      want deze wereld, die wij zien, gaat voorbij.
      Ik zeg dat voor uw eigen bestwil, niet om het u moeilijk te maken.
      Het gaat mij alleen om de beste manier om God in volle toewijding te dienen.

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de profeet Jona.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het woord des Heren werd gericht tot Jona:
    "Begeef u op weg naar Nineve, de grote stad,
    en verkondig haar de boodschap die Ik u zal ingeven.'
    En Jona begaf zich op weg naar Nineve
    zoals de Heer hem bevolen had.
    Nineve nu was een geweldig grote stad,
    wel drie dagreizen groot.
    En Jona begon de stad binnen te trekken, een dagreis ver
    en hij preekte als volgt:
    "Nog veertig dagen en Nineve zal vergaan!"
    De mensen van Nineve geloofden het woord van God;
    ze riepen een vasten af
    en van groot tot klein deden allen het boetekleed aan
    En God zag wat ze deden
    en hoe ze zich van hun slecht gedrag bekeerden.
    En Hij kreeg spijt dat Hij hun met de ondergang gedreigd had
    en Hij voerde zijn dreiging niet uit.

    Ofwel.

      Lezing uit het boek Jona.

      In die dagen sprak de Heer tot Jona:
      Sta op, ga naar Ninivé, die grote heidense stad,
      en zeg tot haar inwoners dat hun verdorvenheid tot Mij is doorgedrongen.
      Jona ging op weg zoals de Heer hem bevolen had.
      Ninivé was een geweldig grote stad:
      drie dagen had men nodig om er doorheen te trekken.
      Jona trok de stad in en toen hij één dag gegaan had, riep hij de inwoners toe:
      "Nog veertig dagen en Ninivé wordt met de grond gelijk gemaakt!"
      De mensen van Ninivé geloofden het woord van God.
      Zij kondigden een vasten af en iedereen, van klein tot groot,
      trok boetekleren aan.
      Toen de koning van Ninivé dit hoorde, stond hij op van zijn troon,
      legde zijn koninklijk gewaad af en trok een boetekleed aan.
      Ook liet hij in Ninivé omroepen: "Bevel van de koning!
      Niemand mag iets eten of drinken.
      Iedereen moet een boetekleed dragen en met aandrang tot God bidden.
      Allen moeten zich bekeren van hun slecht gedrag en van de ongerechtigheid
      die aan hun handen kleeft.
      En God zag wat zij deden.
      Hij zag hoe zij zich van hun slecht gedrag bekeerden.
      God kreeg spijt dat Hij hen met de ondergang bedreigd had
      en Hij spaarde de stad.

      N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heilige God.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Heilige God,
      in Jezus roept Gij alle mensen op tot bekering
      en geloof in zijn Blijde Boodschap.
      Wij danken U voor het perspectief dan Gij ons biedt en vragen U:
      geef ons de kracht onze wijze van leven te veranderen
      en de weg te volgen van Jezus, uw Zoon, die met U en de heilige Geest leeft,
      door de eeuwen der eeuwen. Amen.

    Ofwel

      Heer onze God,
      Gij brengt alles met liefde tot stand en bewaart het in uw goedheid. Geef ons de moed ware leerlingen te zijn van Jezus en naar zijn woord te handelen, door Jezus uw Zoon en Onze Heer. die met U leeft in de eeuwen der eeuwen.

      N.

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AAN ALLE LEZERS VAN DIT BLOG.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Goede mensen,
      Bij het begin van zijn openbaar leven riep
      Jezus de mensen uit zijn omgeving op tot een nieuwe wijze van leven.
      Hij nodigde mensen uit met Hem mee te trekken
      en in het dagelijks contact met Hem,
      trouwe leerlingen en volgelingen te worden.
      Voor ons, die ons christenen noemen,
      blijft het een levensopgave de visie van Jezus te aanvaarden
      en daarin trouw te volharden.
      In deze samenkomst willen we ons inniger met Hem verbinden.

      N.



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jesaja.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  Het oude testament. De pro­feet Jesaja roept zijn mensen op om aandachtig te worden voor het goede nieuws van God dat op komst is.
    (Krachtig lezen)


     Luister mensen, luister naar mij, Jesaja, ik wil u wat vertel­len :
    "Maak voor de Heer een weg doorheen het woud !
    Leg een baan aan voor de Heer in de grote zandwoes­tijn !
    Ruim de bergen en moeilijke hindernissen op,
    en vul de diepe gaten en spelonken !
    Want de goedheid van de Heer is op komst,
    en alle mensen zullen Zijn goedheid gewaar worden !
    Mensen uit de bergstreek, mensen uit de stad, zeg het aan alle medemensen :
    de goedheid van de Heer is op komst !
    Hij zal komen als een sterke Heer,
    maar ook als een zachte bekommerde herder.
    Hij zal ons leiden als zijn lammetjes !"

    N.

     



    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JEZUS.........
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jezus, jij houdt van alle mensen.
      en speciaal van alle kinderen.
      Leer grote mensen net zoals jou
      ook zoveel van kinderen houden.

      Leer ze meer dan genoeg
      houden van kinderen
      opdat elk kind genoeg
      kansen krijgt.

      Leer ze niet te veel
      houden van kinderen
      zodat elk kind
      voldoende ruimte
      heeft om op te groeien.

      N.

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GEBED.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
       Goede God, deze mensen willen zich samen met mij voorbereiden op de komst van Jezus. Wij willen ons vrijmaken van belemmeringen in ons leven, in ons hart. Wij plaatsen hier bloemen, brood, wijn en lichtjes als teken dat wij wegen willen banen die de mensen dichter bij elkaar en bij U kunnen brengen naar de boodschap van Jezus onze redder. Amen.

      N.

      


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God onze Vader.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      God onze Vader, wij wachten op de komst van uw Rijk op aarde. Wij weten dat wij daarom zelf onze krachten dienen in te zetten om de vrede en verstandhouding in onze omgeving te bevorderen. Geef ons een hart dat open staat voor andere mensen. Help ons om onszelf te veranderen. Help ons om te begrijpen wat de woorden van Jezus in ons eigen leven kunnen betekenen. Schenk ons ook in deze viering meer inzicht in de taak die wij kregen van Jezus uw Zoon. Amen.

       N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lieve Jezus.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lieve Jezus,
    help ons jouw liefde uit te stralen, waar wij ook gaan.
    overspoel onze geest met jouw geest en leven.
    Dring binnen in ons hele zelf en leef in ons,
    zodat ons leven slechts een uitstraling van uw leven is.
    Wees zo in ons aanwezig dat elke mens waarmee wij in contact komen
    Uw aanwezigheid in onze ziel herkennen.
    Laat alleen Jezus zien als ze naar ons kijken, alleen Jezus!
    blijf bij ons. Dan zullen wij stralen zodat wij anderen tot licht kunnen zijn
    dit Licht, Jezus, is gans van jou.
    niets ervan behoort ons toe.
    Wij prijzen je zoals jij het liefst hebt:
    door jouw liefde aan anderen door te geven.
    Laat ons voorleven zonder preken, zonder woorden,
    maar door ons voorbeeld,
    door de ingrijpende kracht en invloed van wat wij doen,
    door de vanzelfsprekende volle liefde die wij je toedragen.

    N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God van mensen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

      Om zijn inzet voor kwetsbaren, God van mensen, werd uw getuige uit Nazaret
      door machtigen afgeschreven.
      Maar met Hem geloven ook wij
      dat Hij die leven ter beschikking stelt,
      leven zal vinden.
      Bemoedig ons om zijn volgelingen te worden, beschikbaar voor hen die uitzien
      naar handen die helen,
      en naar harten die delen
      wat U daarin neerlegt.
      Amen.

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GOD.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
      Aanvaard onze dankzegging, God, om ons aller herder Jezus,
      die zich inzette voor anderen, maar niet opkwam voor zichzelf.
      Maak zijn verhaal tot het onze,
      opdat wij als zijn volgelingen mensen voor mensen worden,
      dienaars van elkaars geluk en vrede.
      Amen.

              N.

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezinning. ( Wanneer mensen elkaar ontmoeten ).
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Er zijn verschillende manieren waarop mensen met elkaar kunnen omgaan. Die komen we allemaal tegen in het leven.
    Mensen kunnen elkaar zakelijk benaderen, van op afstand, onpersoonlijk, naamloos en genummerd. Mensen kunnen ook anders met elkaar omgaan en dat gebeurt gelukkig ook: heel persoonlijk en aandachtig.
    Het kost veel meer tijd en moeite, maar de kans is groot dat je dan een enig mens ontmoet, iemand met een eigen naam en een eigen verhaal.
    Het is een genade als je mensen ontmoet met wie je zo mag omgaan. Je herkent elkaar als lotgenoten, worstelend met dezelfde vragen, levend in dezelfde hoop.
    Dan vindt er een soort versmelting plaats, van samen leven, lachen, lijden, in echte sympathie, vriendschap en vrede.

    N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het boek Wijsheid.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Heer, heel onze aarde is voor U als een stofje op de weegschaal of als een vroege dauwdruppel die neervalt op deze aarde.
      Maar Gij ontfermt U over allen die op deze aarde leven, want Gij zijt bezorgd om alles, zelfs om het heel kleine. Gij oordeelt mild over de zonden van de mensen, opdat ze tot inkeer zouden komen. Gij houdt immers van alles wat bestaat en verafschuwt niets van wat Gij geschapen hebt.
      Iets dat Gij haat, zoudt Gij immers niet geschapen hebben. Ja, alles spaart Gij, want alles is van U en Gij heerst vol liefde over al wat leeft!
      Zo straft Gij de zondaars met mate, opdat ze hun boosheid verlaten en trouw blijven aan U, Heer.

            N.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God roept mij ??
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


      Een kind vroeg: "God, hoe kan het nu, dat Gij mij roept? Hebt Gij al eens goed naar mijn handen gezien? Naar mijn begerige ogen, mijn gesloten oren, mijn zwakke schouders en mijn mismaakte voeten? Hoe zou ik met al deze U kunnen dienen."
      God sprak met een lichte verontwaardiging: "Maar kind toch, sinds wanneer zijn je voeten van jou? En je handen, je oren, je ogen?
      Heb ik je mijn voeten niet gegeven om op weg te gaan naar kale akkers die dringend moeten bewerkt worden?
      Heb ik je mijn oren niet gegeven om te luisteren waar ergens een helper gezocht wordt bij het mesten?
      Heb ik je mijn eigen handen niet gegeven om kwistig te zaaien, vol verlangen geen plekje ongemoeid te laten?
      Heb ik je mijn ogen niet gegeven om te zien waar ergens onkruid staat dat absoluut moet gewied worden?
      Heb ik je mijn hart niet geschonken om vreugdevol op te slaan bij het zien van de rijke oogst?"
      Toen ging het kind onder de bloeiende kerselaar zitten en keek naar zijn open handen, volgde de blik van zijn nieuwsgierige ogen, telde het onrustig kloppen van zijn hart, stapte mee met de trage gang van zijn voeten, luisterde naar het monotone geruis van zijn oren.
      "Dat kan niet! God, nu moet ge U toch vergist hebben." Vervolgens kwam er een vriend voorbij, dromend fietsend over de weg en struikelend over een opstaande steen en viel. En de handen van de vriend lagen open en zijn voet werd pijnlijk dik en in diens oren klonk een luid geruis.
      Meteen stond het kind haastig op en voeten gingen naar die ander, ogen zagen een blik vol pijn, handen drenkten een zakdoek in een plas om pijn te verzachten. En het kind hoorde zich troostwoorden zeggen en twee harten klopten samen in hetzelfde ritme. Toen knikte het kind en zei:
      "God, misschien gaat het toch wel! Hier ben ik."

             N.





    Foto

    Getuigenissen van de jongeren van Cenacolo
  • Deel 1
  • Deel 2
  • Deel 3
  • Deel 4
  • Deel 5
  • Deel 6
  • Deel 7

  • Foto

    Foto

    Foto

    Godelieve heeft voor mij
    deze prachtige pps gemaakt
    waarvoor mijn dank





    Foto

    Schrijft u wat in mijn gastenboek
    klik dan op het boek boven




    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Klik op het plaatje en krijg een prachtige rondleiding door het Vaticaan
    Ieder nummertje is weer iets moois
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Image and video hosting by TinyPic
    Foto

    Een interessant adres?


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs