Ik ben Christophe De Smet, en gebruik soms ook wel de schuilnaam The Shark.
Ik ben een man en woon in Merelbeke (België) en mijn beroep is verkeersleider.
Ik ben geboren op 07/08/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Britse humor,games,non fictie boeken en waanzin.
Ben een goedlachse,schalkse 30er.
Samenwonend met de lieve Sandrine.
Ben de trotse vader van 3 bloedmooie kids;Kjell,D
8 juni zit er weer op. Vaderdag zit weer voor een jaar opgeborgen in de diepvriezer. Het was een mooie dag voor me aangezien mijn 3 kids bij me waren. Door het toeval was het net mijn weekend met mijn 2 oudste schatten ; Kjell en Dagmar. Net als mijn verjaardag is alles wat "mij" eventueel in de bloemetjes zou kunnen zetten(zoals vaderdag) een maat voor niets. Ik zie er het nut niet van in! Ik heb veel liever eens een lief woord, schouderklopje of attentie op een dag wanneer je het niet verwacht. Laat ons toch ook "onze" verminderde koopkracht niet uit het oog verliezen. Net als al die andere kompleet overbodige stimulansen om toch maar te kopen!! Zoals ; nieuwjaar, Halloween , St. Valentijn , moederdag , secretaressendag , 90km/u door smog-dag , Oostenwind-dag , mijn gsm is 3 maand oud en dus volledig out of date-dag, etc , etc ,....... Dit allemaal ons steenhard opgedrongen door de kleine en middelgrote middenstand. Want ah ja, die mensen hebben ook last van verminderde koopkracht, waardoor de mallemolen maar blijft draaien !! Denk dat jullie begrijpen dat ik het er niet mee heb...... Wat ik daarentegen probeer te doen (ondanks die verdomd verminderde koopkracht) is de mensen dicht bij me op NIET verplichte dagen eens een attentie te geven of me eens van mijn attenste kant te laten zien. Klein voorbeeld : Sandrine heeft niets met Valentijn gekregen. Maar wel 4 dagen later,zuiver om dwars te liggen. Dan krijg je zelfs nog een smalende opmerking van diezelfde middenstand : " Kadoke vergeten voor Valentijn, mijnheer?!". Momenten dat ik blij ben dat ik rustiger van aard geworden ben. Ze zeggen dat ik een gat in mijn hand heb qua geld. Wel dat klopt. Maar als ik dan eens wat extra heb(zie opmerking ivm koopkracht hierboven) zal ik het niet laten om dat te delen met mijn dichte kring. Net zoals mijn vader ! Soit, waarvoor ik deze blog eigenlijk schrijf is dus voor mijn vader en zoals typisch ben ik weer doorgeschoten in relatie tot het onderwerp.
Mijn vader en ik zijn een verhaal in opbouw. Hoe ouder ik (vermoedelijk hij ook) word, hoe beter we eigenlijk opschieten. Heb een enorm respect voor mijn vader en dat groeit nog dagelijks. Hij is al meer dan eens mijn rots in de branding geweest. Door mijn karakter, laat ik hem dat maar bar weinig zien. Hetgeen niet wil zeggen dat ik dat voor normaal neem. Kan alleen spijtig genoeg de teugels van mijn gevoelens maar enkele malen per jaar laten vieren. Het is raar en moeilijk uit te drukken. Maar heb met mijn vader een soort relatie die rust op mijn pogingen om goed te doen in zijn ogen. Wil hem trots maken want hij verdient dat. Er komt een tattoo op mijn rug van 2 ruiters op 1 paard met de tekst : In hoc signo vincit.Hij weet hiervan. Wat hij niet weet is ; de eerste ruiter refereert naar hem. Want zolang je als vader-zoon leeft overwin je alles. Mijn pa, cum laude.
Mijn vader is de man , die zolang hij leeft mij vertrouwen en bescherming geeft De man die me rechtvaardig advies kan geven die heeft gezorgd dat ik vooruit kom in het leven Nu ik ouder ben zie ik dat ik op hem lijk en dat ik eigelijk op dezelfde manier naar het leven kijk De band is nu nog hechter en alles wat ik eigenlijk wou is hem heel simpel zeggen dat ik van hem hou.
In nomine feliciter.
Cheers The Shark
PS: foto's : MIJN PA !! Laatste foto, niet te vergeten, Sandrine haar veel te vroeg overleden vader; Bernard.Mijn gedachten vandaag waren meer dan eens bij hem. Had hem ZEER graag gekend. Volgens Sandrine hadden we vermoedelijk zeer goed overeengekomen! Betwijfel het geen seconde. Leeft ergens verder in zijn kleinzoon Till Bernard De Smet.(op foto bovenaan links, net thuis en enkele dagen oud,slapend op mij).
Gewoon ter verdere illustratie. Op foto 1 : het lijken kleurige,grappige en compleet van de pot gerukte(qua design) boeien......Geloof me....het heeft me uren gekost om ze te blokken voor de test "international signs and signals for seagoing vessels" !!! Bv. de 2de van rechts is een kardinale boei die men moet passeren ten westen. Foto 2 : één van de "kotters". Foto 3 : close-up van een gedeelte van de instrumenten en bedieningen op de brug. Foto 4 : De RAMBIZ. Het kraanschip (een bok,in het jargon) dat de sokkels van het windmolenpark optilt en naar de Thorntonbank brengt. Zuiver informatief. De Rambiz heeft een max hoist weight van 3000Ton. Zo'n sokkel weegt 2800Ton.....ongeveer! De foutenmarge is dus belachelijk klein,aangezien de eerste sokkel op 2985Ton uitkwam. Foto 5 : HQ !! Het hoofdkwartier van het MDK. Met op het eerste; de administratie van scheepvaartbegeleiding en MRCC en de kustwacht. Het bovenste glazen-gedeelte is het MRCC (Maritime Rescue and Coordination Center). Om het simpel te zeggen...alles wat goed fout gaat op zee/kust komt hier terecht...bv het 40st smaldeel Koksijde met hun Sea-king helicopters rukken uit op hun commando. Foto 6 : Uitleg door de navigator over het te volgen traject op de zee-kaart. Het lijkt in 2008 met zijn GPS en andere navigatie hulpmiddelen " a complete waste of time" om nog die "oude" manier te leren. MAAR !! Zoals blijkt vallen al die systemen nogal regelmatig in panne....en dan komt die oude vertrouwde manier MEER dan van pas. Foto 7 : Er moet worden afgewassen aan boord !!! Heb dit op mij genomen....met algemene hilariteit van de anderen tot gevolg !! Foto 8 : De nederlandse loodsboot kwam een loods van ons schip afhalen te Vlissingen. Schitterende boot !! Nieuw en snel (ongv. 28knopen/ 50km/u) en 50km/u op het water is echt snel !!!! Foto 9 : Kjell, Dagmar en ikzelf op de loopbrug van de "Mercator" tijdens het jaarlijkse maritiem festival "Oostende voor anker" op zaterdag 24mei.
Voor jullie beginnen te scherpen !!! Ik weet het !! Het is lang geleden !! Maar zoals mijn verhaal en bijbehorende foto's gaan bewijzen heb ik het niet onder de markt gehad de laatste weken. Eerst waren er de laatste simulator-oefeningen om ons voor te bereiden op de EERSTE ZEER belangrijke test op 30 april. Aangezien we eind april eigenlijk het leeuwendeel van de theoretische cursus al achter de kiezen hadden, werd het tijd dat we die kennis in praktijk zouden omzetten. En daar komt dan die SIM-basis test op de proppen !! Belangrijk tot slagen, aangezien deze beslist of de opleiding voor je verdergaat of tot een abrupt einde komt! Om de ernst nog wat meer in de verf te zetten en onze zenuwen nog wat meer op te spannen, werd de test bijgezeten door een driekoppige jury van vakmensen (hoofd opleidingen, diensthoofd en chef-loods). Hoewel redelijk rustig (allemaal relatief natuurlijk) was ik er toch niet echt gerust in en dus met licht knikkende knieën mijn hokje(de meest eenzame momenten uit mijn leven)de simulator in. 45min later was het allemaal geschiedenis en na een 10min durende evaluatie kreeg ik de melding(plus papiertje om het te bewijzen) dat ik ruimschoots voldeed en mijn test : "met professionalisme en gedegen kennis terzake" ZEER GOED had gedaan! Trompetgeschal, een uitzinnige menigte, vuurwerk en een uitnodiging door Prins Albert van Monaco op zijn stoomschip "de aangeschoten Susan" samen met de nationale Engelse cricketploeg, Vida Guerra en de Balinese Godin des overvloeds!!!! ECHT !! Enfin, nee niet echt .........MAAR nodeloos te zeggen dat ik zeer blij was !! Het verlengde weekend van 1 mei was dan ook eentje op wolken. Ze zeggen dat je maar zo hoog kan vliegen als je kan vallen en niets was minder waar. We gingen van SIM-basis naar SIM-regio en meer was er niet nodig om de euforie terug tot zo goed als nul te herleiden. Zo goed als ik het gebied "sector Noordzeehaven" in mijn binnenzak had steken, zo slecht verliep het vervolg! Plots gedaan met het "fictief" gebied waar we 14 oefeningen en enkele weken op gedaan hadden. Maar wel de echte regio waar ik in tewerkgesteld zal worden. Zweten, lichte paniek en een onbehaagelijk gevoel van onwetendheid waren mijn deel op die eerste Sims Regio. Gelukkig sinds dan loop ik nu soms ook al "wachten"(ze noemen het zo en geen shiften) van 12uur mee op de centrale Zeebrugge. Even aanpassen. Maar die 12uur vallen gelukkig zeer goed mee. Door op het werk met je "parrains"(meerdere) mee te lopen valt de puzzel van de laatste maanden stilaan in mekaar en zie je het licht aan een verdomd donkere tunnel. Evenals dat je gemoed terug een boost krijgt voor de verdere sims. Ondertussen gingen we ook nog op tenderreis,hadden we opleiding VTS Zeebrugge,kregen we Internationaal Aanvaringsreglement plus herzien Schelderegelement/loodsdecreet plus kustreglement, hebben we de Nederlandse Schelde radarcentrales bezocht en ben ik op begeleidingsreizen gegaan met zee-loodsen......Even ademhalen...... Dus veel tijd heb ik niet gehad de laatste weken.Wat me toch wel vervreemde van enkele key-players in mijn sociale leven. Peter op kop ! Kon niet meer mee,kwam te laat of helemaal niet hetgeen bij hem toch wel de nodige wrevel veroorzaakte (nooit woorden...het ging alleen zo vlot niet meer. Gelukkig is die k*tperiode nu achter de rug,hetgeen me happy stemt). Er komt wel stilaan beterschap in, aangezien het merendeel(80%) van de theorie er door is. De komende weken is dus licht relaxer. Aangezien zo goed als geen lessen. Maar wel wachten meedraaien, loods-vergezelreizen en die 8 dagen mee op een koopvaardijschip naar Finland vertrekkende 27juni. Door die hele opleiding ben ik wel tot het besef gekomen,dat ik op 18jarige leeftijd eigenlijk naar de zeevaartschool had moeten gaan. Mijn gebroeders nachtraven( als Hans VML een boekje van zeilen vond,bracht hij het me altijd mee.Hetgeen ik zwaar apprecieërde) weten dat ik al altijd door zeilschepen en de zee gebeten was.Ik kan jullie met geen woorden beschrijven wat ik voel als ik op de brug van een schip sta. Ik loop onmiddelijk 10° rechter,word zo gefocust als maar kan EN voel me plots THUIS ! Mijn thuis is niet waar mijn stella staat (want het is jupiler!!). Maar waar het roer, het kompas, de zeekaarten, de telegraaf, de radar, de echosounder, de ECDIS, de VHF, etc....... staan en dit allemaal zacht(of hard) wiegend op een onmetelijke zee. Het mag overdreven klinken. Maar de zee is waar ik ben ! Daardoor heb ik voor mezelf besloten dat "mijn" opleiding na verkeersleider niet zal stoppen en dat ik er alles aan ga doen om mijn STCW95(officier alle schepen) brevet te halen. Heb er van geproefd en ga er nu in door, koste wat kost! Heb als jonge koter de oren van mijn peter gezaagd opdat hij mij een houten boot zou in mekaar timmeren. Wel dat gevoel is volledig terug en ben er zo zeker van dat hij me vanop zee(na zijn dood, is hij uitgestrooid op zee) met blije ogen gadeslaagt. Peter Jean, ik zit op "een" boot op zee, hoop dat je trots op me bent!
Cheers, The Shark.
PS : op foto's : weinig slapen zijn funest(zijn geen wallen meer,je ziet mijn ogen gewoon niet meer en Sara ligt gewoon in slaap) , Mijmerend in het salon op de kotter , Aan het roer van de kotter(met instructies van de 2de stuurman) , ik klefferend voor mijn leven aan een loodsladder(thanks Ann voor foto) , Stil-leven van verkeersleiders in opleiding, mijn nieuwe werkstek en WAAR ik me THUIS voel....DE BRUG.
Hier zijn we weer met wat nieuwtjes. Zowel de opleiding als de poezen Styx en Hades komen aan bod. Eerst de poezen. Ondanks de afspraak met de dierenarts om er op tijd iets aan te doen is Hades er toch in geslaagd om in extremis een nest van 4 kittens te werpen. Dus de hele mallemolen schiet in gang....flyer ophangen in locaal warenhuis...mensen ambeteren met vraag of ze toch geen katje in huis willen...etc, etc ..... Het zijn 3 pikzwarte en 1 zwart/wit/grijs tijger model. Ze zijn nu 2 weken oud. Dus als jullie graag er een foto van op de blog zien, laat je maar iets weten. Of nog beter, als je er één(of alle 4) wil kan je het ons ook altijd laten weten. Tot zover mijn verkoopspraatje ivm de kittens. De laatste week stond nautische kennis op het programma te Zeebrugge. Ook de komende week behelst hetzelfde. Cursus gegeven door loodsen en we zullen het geweten hebben. Het volume aan leerstof was ridicuul veel en dat is nog een understatement. Op eigenlijk goed 2 en een halve dag zijn volgende topics aan bod gekomen ; scheepsbouw,certificaten,weight and balance,krachten op een schip,soorten ankers,soortenschroef,soorten roer,types motoren,soorten pompen,soorten kleppen,types van manoeuvreren,eco-friendlyvaren,veiligheidsuitrusting,brandbestrijding en voorkoming,types brug,instrumenten op brug,magnetisch en gyroscopisch kompas,GMDSSconsole,radar,echolood,loginstrument,astro-navigatie hulpmiddelen en toch wel de volle 55min meteo. Alles is even de revue voorbij gekomen. Doodleuk gevolgt door : " hier is de cursus ( een 5cm dikke papierbundel),examen vrijdag!". Nodeloos te zeggen dat de moed mij hierbij even in de schoenen zonk! Als een idioot de cursus beginnen blokken om tot de constatatie te komen dat het eigenlijk onmogelijk was. Toch zoveel als mogelijk in mijn meloen proberen duwen en een dubieus examen gedaan. Maandag weten we of we de verplichte 60% halen. Heb sinds het begin van de opleiding nog niet zo hard mijn vingers gekruist als nu. MAAR ! Er was ook een ander gedeelte deze week. Namelijk anderhalve dag op de simulator! Er staat namelijk in het opleidingscentrum een full ship simulator. Een prachtig ding van hedendaagse technologie. Zeer vergelijkbaar met de sims van de Sabena academy(qua uitrusting en infrastructuur hé!). Ik kan niet genoeg benadrukken hoe op mijn plaats ik me voelde op de brug! Zijn momenten die ik nooit meer vergeet. Een onbeschrijfelijk gevoel van "thuis" te zijn. De toch wel moeilijke situaties waar onze instructor ons in bracht (aangezien we allemaal novices zijn qua scheepvaart) en het volbrengen van missies lieten me minstens 15cm boven de grond zweven. Volgende week gaan we nog enkele malen op de sim. Ik kijk er naar uit !! Ga het er voor nu bij laten. Ben wel al volop de volgende blog aan het voorbereiden die snel zal volgen.
Cheers, The Shark.
PS: op foto's : de controle-console van de sim (met mede-cursisten Ann(Zeebrugge),Sara(Zandvliet) en Christophe(Zandvliet)), Met schip van 160m in de dichte mist op de Noordzee en ikzelf zo fier als ne gieter na het nemen van de bocht van Bath en het aanmeren in de Berendrechtsluis met een 200m ferry.
Op 21 maart was het dan zover! De jongste telg werd 1 jaar ! Gejuig en trompetgeschal alom !!! Kan me de gebeurtenissen van een jaar geleden nog zeer goed voor de ogen halen. In het midden van mijn nachtshift het paniekerige telefoontje met de melding dat "haar water" gebroken was. Ik in zevende haasten naar de parking, auto in en tegen licht illegale snelheid richting UZ Gent. Had ik geweten dat kleine Till dan nog 36uur op zich zou laten wachten, had ik het vermoedelijk iets rustigers aan gedaan. Maar ja. Het kon nu nog maar gebeuren dat ik het zou missen. Dus als een vleermuis uit de hel scheurend naar het verloskwartier. Eenmaal daar ben ik verscheidene malen naar huis kunnen gaan, hetgeen zeer goed uitkwam aangezien ik eigenlijk nog aan het design van de geboortekaartjes moest beginnen. Altijd maar uitstellen hé! Enfin, na anderhalve dag was hij er dan eindelijk! De jongste van de clan stond op deze wereld. En kijk nu.....hij is 1 jaar! Time goes fast...use it well. Om het op zijn Godts te zeggen " MILJAAR " !!! Kwam namelijk tot de constatatie dat ik al 2 en een halve maand weg ben van de luchthaven. Mis nog steeds sommige mensen. Maar de plaats nog geen halve seconde !! Wist niet dat ik in staat zou zijn om zo ctrl-alt-del te kunnen doen. Meer zelfs, het is zoals ex-rokers, ik wil er niets van horen van wat daar bij die "k*t" maatschappij gebeurt (wat natuurlijk soms problematisch is,met een partner en beste maat die daar nog werken). De dingen die dan wel tot bij me sijpelen zijn van het allooi : "Tom blijkt nu toch assistent van Wim te zijn" verbazing alom !! en dergelijke nonsens dewelke ik had voorzien en neer geschreven in mijn afscheidsbrief. Maar zoals ik begrijp van de insider-info is het daar nog steeds business as usual. Als er iets op het nieuws is over Zaventem, kan het me evenveel bekoren als een extra lange "achter de schermen" aflevering van "De Pfaffs". Absoluut nul,nihil,nada,rien,nothing,nichts...... enfin je snapt het plaatje wel hé. Dus hadden we het weekend van 22/23 maart zijn verjaardagsfeestje. Kleine domper op het gesmaakte feestgedruis. Till zit met de windpokken. Een fijne kinderziekte die hij een week ervoor had opgescharreld. Nu het ergste was gelukkig voorbij op zijn feestje. Maar toch. Ik persoonlijk daarentegen vier niet mijn 1st verjaardag noch heb ik de windpokken. Maar wel studeren en lezen iedere kans ik heb. De opleiding ontziet namelijk niemand en gaat gewoon keihard door, ongeacht familiale of sociale bezigheden en verplichtingen. Daardoor waren de laatste lessen en testen wat op een lager pitje. Desalnietemin voel ik me bij de scheepvaartbegeleiding nog steeds als een vis in het water/kind in een snoepwinkel/als een jarige die dacht dat de kat op zijn taart had gescheten,maar het bleek een extra grote braambes te zijn. Aangezien de komende 3 weken zeer lang en moeilijk gaan zijn zal er normaal gezien geen blog bijkomen. Ik verhuis ook tijdelijk(2 weken) naar het fraaie Zeebrugge. Dit aangezien de cursus nautische kennis daar gegeven wordt en ik er een appartement ter beschikking krijg. Indien internet-aansluiting kan er misschien toch wel een blog komen met mooie strand-foto's. Ook zal ik proberen te gaan eten in het restaurant de "Red Pepper" te Oostende, van het programma "mijn restaurant" op VTM. Weet het...is op VTM...maar is echt tof programma, vooral de 2 Gentenaren dewelke ik hoop dat ze winnen. Soit. Tot binnenkort en hou jullie goed.
Cheers, The Shark
PS: Op de foto's : Till in volle vorm/slapend met vermoeide papa/ingetalkt als een mummie - aansnijden van taart met links(schoonbroer Pieter), midden neefje Leander en rechts(schoonzus Aurore) - Till met zijn knappe meter(Dorothée).
De weken vliegen voorbij. Hetgeen ik opmerkt aangezien ik soms naar dingen refereer die volgens mij zich verleden week situeren. Maar die in werkelijkheid zich 2 of zelfs al 3 weken geleden afgespeelt hebben. Behalve als het over de opleiding gaat ! Raar maar waar kan ik al de lessen en examens perfect plaatsen in hun tijdscontext. Sinds ik dan ook begonnen ben bij de Vlaamse gemeenschap heb ik me een agenda aangeschaft. Iedereen had daarvan het nut al ingezien behalve ik dus duidelijk. Maar nu betrap ik mezelf erop dat ik alles in groot detail noteer in mijn kleine appelblauw-zeegroene agendaatje. Ook briefwisseling van het werk heeft een speciale map gekregen om in en uitgaande post deftig op te kunnen volgen. Jaag er mezelf soms schrik mee aan hoe minutieus ik alles nu klasseer. Mijn vader had het me al aangeraden om dit te doen en ik begrijp nu ook waarom. De hoop papieren lijkt schier eindeloos. Zal sterk verbeteren eens ik de opleiding voltooid heb. Goed , de laatste week,op vrijdag na, waren English lessons. Het soort Engels dat je kan praten met een stijve bovenlip. We moeten namelijk een zeker niveau halen qua Engels en ik kan er nu al bijvertellen dat het niet van de poes was. Een vrouw van respectabele leeftijd die les geeft op de British Academy te Tervuren was onze teacher. Ze spreekt noch verstaat het Nederlands. Dus het was all English wat de klok sloeg en dit op het niveau van de Britse adel en het koningshuis(Queen Elisabeth....niet Beire Bibber hé). Very classy indeed. De geschreven test op donderdag was verschrikkelijk moeilijk. Het mondelinge gedeelte was relaxer. Volgens Joyce voldeed ik ruimschoots aan de vooropgelegde criteria ,namelijk level 6. Op een schaal van 1 tot 25 , waarbij 1 een professor English te Cambridge is en 25 een kleuter van 5, was ik inderdaad redelijk geflatteerd met mijn 6. De week was dan al eigenlijk lang genoeg voor me geweest , ware het niet dat vrijdag nog een examen op het programma stond. Theorie Radar !! Iets waar ik al 2 weken zwaar tegen opkeek. De cursus is volgens mij opgemaakt door ingenieurs VOOR ingenieurs. Bladzijde op bladzijde van puur technische uitleg met het bij-behorende jargon. Klein voorbeeldje ; de noiselimit is permanent aanpasbaar door the treshold processor die de amplitudes hoger dan wel lager instelt en dit om zo de meest bruikbare objectringen te vormen, degene daarna door correlatie en associatie van een juiste multi fusion track voorzien worden.................. Euh, ja ok dan. Zal dan wel zo zijn zeker!?! Maar al bij al begint mijn fotografisch geheugen terug wat te werken en denk ik dat mijn examen best ok was. Zal het maandag wel vernemen of het inderdaad het geval is. Duimen maar dus. De week die nu komt is opnieuw van hot naar her met als week-afsluiter weer een examen te Brussel. Maandag en dinsdag naar Kallo, woensdag naar Oostende, donderdag terug naar Kallo en vrijdag naar Kallo EN Brussel. Maar het houdt de dingen afwisselend en daardoor spannend. Hetgeen me best wel bevalt.
Cheers, The Shark.
PS : weet dat ik al geruime tijd heb belooft van nog eens foto's te posten. Wel volgende blog is het zover. Ben nog even bezig met de selectie en de eventuele rode-oogjes te verwijderen.
Het is al even geleden dat ik nog een berichtje schreef. Maar daar heb ik een geldige uitleg voor. Namelijk : DRUK !! Niet alleen volgen de cursussen en examens zich met een rotvaart op, ook thuis zijn er de nodige veranderingen. Eerst thuis. We zijn aan een grote switch show begonnen. Waar de eetplaats was, komt nu de living en vice-versa. Allemaal zeer gemakkelijk eigenlijk. Maar dan begint de miserie. Is er wel kabelaansluiting evenals RJ45 op de nieuwe locatie van de tv? , kunnen alle meubels wel in hun nieuwe ruimte zonder dat je langs boekenkast en over salontafel moet kruipen om in je sofa te geraken? , etc,etc.... Eén voor één kleine obstakels die "de verhuis" er niet echt op vooruit helpen. In ieder geval zullen we de deadline van vrijdagavond wel (hopelijk) halen. Klein voorbeeld : morgen zal Sandrine nog enkele muren een verse laag verf bezorgen om zich daarna al eigenlijk te moeten klaar maken voor de nightshift op haar werk met de idyllise naam "Luchthaven Zaventem". Kort na 17u zal ik dan de fakkel overnemen om de boekenkast leeg te maken, kast te verslepen, natuurlijk ze ook weer te vullen en dan een nieuwe RJ45 kabel te leggen van de zekeringskast naar het tv-meubel. Dolletjes !!! Het werk dan. De dagen en daardoor ook de desbetreffende cursussen vliegen voorbij. Op de luttele 2 weken sinds mijn laatste schrijven zijn er al 2 software programma's inclusief examen doorgegaan. Maar ondanks snel, zeer efficient. Ook mijn resultaten zijn tot nu toe zeer goed te noemen. Het was wel aanpassen geblazen. Terug moeten "studeren" is potverdekke niet van de poes. Maar de instructeurs zijn dik OK, wat de pil toch dragelijker maakt. Sommige programma's doen ook eigenlijk een beetje denken aan software die ik tot nu toe al gebruikte wat een klein bonusje is. Evenals het segment DANGO met zijn 5.2 , RFL en UNnmrs is iets waar ik me nog vaag wat van herinner. Andere eventuele pluspunten die ik van mijn vorige job dacht te kunnen gebruiken blijken dan weer meer een hindernis dan iets anders te zijn. Zonder te veel in detail te gaan ; een ETD is eigenlijk een ETA in de scheepvaart........(ja,ik weet het.Het is nonsens,tot je de uitleg krijgt) en nog zo van die troublerende zaken. Al bij al gaat het er nog steeds in als een perfect gemaakte martino (mmm...die ansjovis). Soit. Ik kruip mijn bedsponde in.Want morgen is het weer een dag op de toren alwaar ik mijn theoretische kennis van de laatste 2 weken ten toon mag spreiden aan mijn begeleidingsambtenaar. Er zal sneller een nieuwe blog verschijnen inclusief nieuwe foto's aangezien de thuis-werken tegen overmorgen moeten voltooid zijn. Dus tegen zondag laat ons zeggen.
Omdat het niet elke maal over de opleiding moet gaan, heb ik er eens een familie blog van gemaakt. Het is niet zo vaak dat de 4 mannelijke De Smet-en eens samen zijn. Allen op eenzelfde locatie en tijd samen krijgen is niet alledaags. Maar soms , zoals op de foto , lukt het wel eens. Regelmatig sta ik er nog wel eens bij stil dat ik papa van 3 !! kids ben en dusdanig er broers en een zus zijn. Iets wat ik als enig kind nooit gekend heb. Sommige bestempelen het als een gemis anderen weer niet. Ikzelf heb er niet echt een uitgesproken mening over. Heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan tot nu bij mijn eigen nakomelingen. Als ik Kjell,Dagmar en Till met elkaar bezig zie,kan ik me best inbeelden dat een broer of zus toch wel iets speciaals moet zijn. Maar zoals ik al zei ; een zus of broer is me niet ten deel gevallen en daardoor kan ik een eventueel gemis niet plaatsen. Wat ik wel kan plaatsen is de fierheid over mijn kids ! Ieder met hun eigen karakter en willetje, zijn ze me alle drie even dierbaar ! Wat mijn vader en ik ook gemeen hebben is het feit dat de naam door zal leven. Wat voor sommigen onder jullie raar zal klinken. Voor ons van de clan niet. Getuige het feit dat ik de eerste voorbereidingen aan het nemen ben om ons geslacht in boom-vorm te gieten. Morgen St. Valentijn. Dus vergeet niet mee te doen aan deze door middenstanders gemaakte hype !! De mensen moeten ook hunnen boterham verdienen.
Cheers, The Shark
PS: een reguliere blog over de opleiding volgt zaterdag.
Vandaag 2de dag op de centrale Zandvliet. Het terug vroeg opstaan begint redelijk te lukken. Aangezien ik de laatste jaren geen QD shiften meer heb gedaan,is het nodeloos uit te leggen dat opstaan om 06u45 redelijk pijn doet. Maar niets wat een douche,wat bijscheren(mijn Haddock baard) en een grote kop koffie niet kan verhelpen. Vrolijk tegen 7u45 de wagen in en hop de R4 rond Gent op,gevolgd door de E34,Liefkenshoektunnel en de Antwerpse haven. Om 8u35 al aan tweede kop koffie op het 5de verdiep van het dienstgebouw blok A. Het gebouw is gelegen tussen de Berendrechtsluis en de Zandvlietsluis,hetgeen een ongemeen overzicht geeft op de sluis-operaties. Voor de mensen die er een beter zicht op willen,typ in Google maps "potpolderweg Zandvliet" in en klik dan op satelliet. Vandaag had ik het geluk dat 1 van de grootste containerschepen ter wereld de haven verliet via de Berendrechtsluis. Zoals te zien op de foto's. De MSC Maria Elena (voor overzichtfoto's again Google) is een schip van 336m lang , 43m breed en het deadweight is 110.000T. Het is in staat om 9200 !! containers mee te nemen. Het spreekt voor zich dat zo'n gevaarte heel wat plaats op de toch wel nauwe(vaargeul) Schelde inneemt. Om een idee te geven van de gigantische afmetingen ; normaal gaan in de sluis 2 middengrote schepen plus nog enkele binnenvaartschepen. Maar zoals op de foto's te zien is, neemt deze leviathan de sluis volledig voor zich. Een machtig schouwspel ! Na nog wat verdere uitleg van de verkeersleiders ter plaatse ging het tegen 16u15 huiswaards. 17u thuis, 17u15 relaxe kleding aan, 17u20 wat op de Playstation 3 getaffelt, 18u het avondeten gemaakt en 19u met de benen vooruit in de sofa voor het nieuws. Mijn god, ik begin die 9 to 5 leuk te vinden. Hopelijk niet.....want binnen 3 maand is het stages van 12u wacht lopen van 8u tot 20u en van 20u tot 8u.Soit !! Zorgen voor later. Hoop dat jullie de foto's kunnen smaken. Stuur me anders maar een emailtje met commentaar door op knop links "email mij" te drukken of er ééntje te sturen naar mijn pandora-account.
Vandaag begon daarentegen redelijk slecht. Ik heb deze ochtend de IC1829 van Gent St.Pieters naar Oostende genomen !! Big deal !! Hoor ik jullie al zeggen. Maar niets is minder waar. Ik ben het soort treinreiziger zoals vele van jullie charterpassagiers kennen. Begrijp namelijk geen kl*ten van het openbaar vervoer. Dus mijn hersenfuncties in een station zijn vergelijkbaar met een lid van de Pfaff's op een mensa vergadering. ABSOLUUT NUL ! Aangekomen op het station heb ik eerst 10min naar het "bord" gekeken om toch maar zeker te zijn van het juiste perron, eenmaal op het perron werd ik om de oren geslagen met de ene omroep na de andere(waarvan ik de helft niet verstond) om dan toch maar schaapachtig bij een toevallige omstaander even te checken of dit wel perron 2 was en de trein naar Oostende daar vertrok. Maar eenmaal de juiste trein in kon de nieuwe dag als verkeersleider i.o. beginnen. Aangekomen in Oostende wachtte mij het celhoofd opleidingen op. Het begin van een 300km+ rondrit ,in haar eigen wagen, van de verschillende locaties waar VTS (Vessel Traffic Services) geboden worden. Het ging (beknopt) van VTS centrale Zeebrugge(prachtige locatie met dito zicht) naar de loodsdiensten in Zeebrugge naar VTS centrale Zelzate(inclusief ophaalbrug) naar VTS centrale Zandvliet(even prachtige locatie maar met imposant zicht) en finaal naar de loodsdiensten te Antwerpen. Weer een dag vol van informatie en nieuwigheden. Zoals ik in vorige post al schreef ; "het is veel...HEEL VEEL". Maar ook weer dat behagelijke gevoel van in een betere wereld gestapt te zijn. Vriendelijke en open mensen. Op Zandvliet zelfs (durf ik het zeggen) een pre-faillissement loadcontrol sfeer. Op enkele minuten zag ik zo ; de grappenmaker,de "Medats",de te laat komer,de "Helmut", etc.... Ergens zeer geruststellend en licht hilarisch. Maar wat me nu wel ZEER duidelijk geworden is.......de "ambtenaar" zoals we hem allemaal kennen bestaat niet meer bij de Vlaamse gemeenschap. Enfin,specifiek niet bij de verschillende diensten van het MDK (Maritieme Dienstverlening en Kust). Het gaat WEL over een zeer competente en hedendaagse organisatie waar prestaties wel degelijk vereist zijn. DUS voor iedereen die aan een nieuwe uitdaging toe is....je weet waar zoeken. Tussen haakjes ( de verscheidene diensten van het MDK zijn in volle expansie dus check de sites http://www.selor.be/ , http://www.vts-scheldt.net/ of http://www.scheepvaartbegeleiding.be/ op regelmatige basis). Anyway, back to the story. Aangezien Els (celhoofd) terug naar Oostende moest, heeft ze me aangeboden om me te Merelbeke af te zetten. Hetgeen me een tweede trein/tram/bus trauma bespaarde. 16u20 was ik terug thuis. Sandrine vroeg me waarom de lach en de opgewektheid. Mijn antwoord was simpel ; Ik heb mijn lach en goedgemutstheid eindelijk terug gevonden. Het werd tijd.
Cheers, The Shark.
PS : Ik hoop voor dienen op de foto binnenkort hetzelfde !! De rosse krollen doen em toch al precies goed !!
We zijn er weer aan begonnen. Na enkele maanden van inactiviteit zijn we (Peter en ik) weer begonnen aan het sculperen van ons alreeds prachtig lichaam. Met 1 verschil dat Sandrine zich ook heeft ingeschreven en ze zich vandaag voor de 1st maal al eens lelijk in het zweet heeft gelopen. Het blijft inderdaad belangrijk om onze fantastische machine(lichaam) gesterkt door het leven te laten gaan. Ook aangezien we alle drie eigenlijk een zittende job uitvoeren. Peter zit of als loadsheeter of als movementer veel op zijn gat, Sandrine als OSA nacht of als dispatch bussing beweegt ook niet veel meer en ikzelf ga achter radar en andere schermen zitten turen. Dus !!! Hop met die gewichten,roei-machines en ander foltertuig ! Begon trouwens echt tijd voor me te worden....100kg+ ,een niet al te gezonde levensstijl en het feit dat ik dit jaar de mid-30 voorbij ga. Enfin,soit. Ga me nog wat toeleggen op het betere games-werk en me onderdompelen in het oude Rome. Rome - Total War , ik kom eraan!!
Cheers, The Shark
PS : Ik hoop dat ik de norse,kwaadwillende en Gallische krijgsheer Tillenturix niet tegen het lijf loop!! En die verduivelde Perzische Maria-lookalike al evenmin.
Over de herkomst van de jongste telg, valt niet echt te twijfelen. Ik had Sandrine nochtans uitdrukkelijk verzocht om GEEN (bier,wijn,korten drank) meer in zijn flesje te doen !!! De ridicule uitdrukking heeft hij dus duidelijk van mij. Enfin......in bijlage...... Till aka Firmin aka zatte louie.
Hoe raar het ook moge klinken...... De opleiding en alles wat erbij hoort mag beginnen van mijn part. Begrijp me niet verkeerd ! Ik geniet met volle teugen van mijne congé ! Maar toch....... Ik hou me vooral bezig met opzoekingswerk op het web ivm "the job at hand". Zelfs de enorm saaie en (zeer) lange pdf teksten ivm internationale wetgeving van de zeevaart gaan er in als zoete koek. Soit....is gebrabbel waar jullie niet echt iets mee zijn.
Iets anders dan ! Jullie kunnen mijn vreugde niet inbeelden toen ik gisteren 2 emails kreeg van Lou Rick !!!!!! Net als jullie (ga ik toch van uit) ben ik zooo blij dat alles toch ok blijkt te komen met onze favoriete gitaarvirtuoos en (droge humor) Delta-man. Ik hoop hem enkel maar een snelle en volledige genezing toe. Om in de medische sfeer te blijven gaat Till zijn tweede week in met de aerosol.....infectie lagere luchtwegen....Maar zoals hem nu eenmaal is,kan het hem allemaal niet veel schelen en is het vooral onnozel doen en dwaas lachen. Qua show gehalte,drama en acteertalent is hij dus duidelijk een zoon van mij.
Kruip mijn bed in, aangezien morgen (straks) best wel een drukke dag gaat worden. Moet enkele instanties langs voor officiele documenten (bewijs van goed gedrag en zeden en dergelijke).