Thema: âKleine kunstenaars in de klasâ. (ma. 11 maart tot vr. 22 maart â19) week 1
Na een
leuk weekje vakantie gaan we aan de slag met het thema Kunst.
Via
informatieve filmpjes, prenten en boeken: komen we meer te weten over wat is
kunst? Wat is een museum? Is kunst alleen maar schilderen?
Alle
kleuters zijn ook wel kleine kunstenaars en kunnen zeer creatief zijn met verschillende
materialen. Zij mogen tijdens dit thema hun creativiteit de vrije lopen laten met
invloeden van enkele werken van DE kunstenaars zelf.
Zoals
Piet Mondriaan, Vincent van Gogh, Keith Haring, Edvard Munch en Leonardo Da
Vinci komen tijdens het thema aan bod.
Samen
met de vriendjes van juf Greet en juf Nathalie richten we onze eigen museum op waar
je natuurlijk al onze meesterwerken kan komen bewonderen. Meer informatie volgt
nog.
Hip Hip HOERA, voor Torre! Hij werd in de vakantie 6 jaar.
Hebben
jullie thuis nog materialen over het thema, zijn deze van harte welkom in de
klas. Ik denk dan aan boekjes, oude schilderijen, een schilderspalet, klein
schildersezeltje Kosteloos materiaal zoals stukken karton/ schoendozen, keukenrollen,
potjes, botervlootjes, doppen, deksels zijn nog steeds welkom in de klas.
Thema: âFEEST! CARNAVAL!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 2
Wat zullen we deze week
allemaal doen?
De kleuters kijken al uit naar Carnaval, ons volgend
feest. Vorige week heeft Kikker uitgebreid zijn verjaardag kunnen vieren:
feesthoedjes, slingers, een versierde feesttafel, champagne, petit beurretaart,
leuke cadeautjes en een mooie kroon Kikker; Dank je wel allemaal voor het
leuke feestje !!!
Deze week mogen we ons in de klas verkleden, schminken en
zelf een masker knutselen. Hoe gekker, hoe liever. Natuurlijk hoort er ook
muziek bij, we richten een eigen kleuterorkest op met de muziekinstrumenten in
de klas. We leren een leuk versje aan en spelen een carnaval memorie. Via een
dobbelsteenspel leren we een clown tekenen. (lichaamsbesef) Op het einde van de
week is er onze Feestquiz.
Vrijdag 1 maart
2019 mag je verkleedt naar school komen voor ons carnavalsfeest. Er komt
een goochelaar op bezoek en we worden door het oudercomité getrakteerd op
smoutebollen.
Ik wens jullie een fijn krokusverlof.
Groetjes juf Sanne
-> Woensdag
is het geen school = pedagogische
studiedag.
Thema: âFEEST!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 1
Het is FEEST!!! Onze klasknuffel Kikker wordt donderdag
6 jaar, dat kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. We toveren de klas om tot
een feestzaal, slingers, ballonnen, vlagjes, serpentines We knutselen
feesthoedjes, vlagjes en een verjaardag kroon. Natuurlijk hoort op een feestje
ook iets lekkers, wat we gaan klaarmaken om kikker te verrassen, verklap ik nog
niet.
Maar waarom vieren mensen feest? Welke feesten zijn er? Hoe
moet je hieraan beginnen? Wat hebben we allemaal nodig? Wie mag er komen?
Spelenderwijs zoeken we hier antwoorden op.
In de poppenhoek kan er op elk moment feest gevierd
worden. Lekkers kan je gaan kopen in de winkel. In de zandbak of met plasticine
maken we lekkere taartjes, koekjes, cake We zingen voor kikker en leren een nieuw liedje aan. We
spelen vlaggenrace waar we oefenen op de rekenbegrippen meer, minder, 1
meer/minder of evenveel. De letter F van Feest staat centraal, elke woordjes
beginnen nog met deze letter? We maken onze eigen uitnodigingen of
felicitatiekaartjes voor het verjaardagsfeest.
Heb jij thuis nog feestvlagjes, kartonnenbordjes, bekers,
servetten, serpentines, feesthoedjes, feestkaarsjes die je niet meer nodig
hebt, mag je deze meebrengen naar de klas. Of heb jij thuis nog een uitnodiging/kaartje van een
bepaald feest, ik denk dan aan huwelijk, verjaardag, geboorte, doop mag je
deze meebrengen naar de klas.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 2
We
kregen post van kleine piraat, een schatkist vol piratenspullen en een brief.
Kleine piraat was de schat van kapitein Baard kwijt geraakt. Hij vroeg onze hulp
om de schat terug te vinden, maar moesten enkele opdrachten uitvoeren zodat
kleine piraat er zeker van was dat we het aan konden.
Deze
week moeten we nog enkele opdrachten uitvoeren en dan kunnen we op
schattenjacht. (Zoals woordjes zoeken met de letter p, munten tellen, een versje
leren, een geheugenspel, wat zit er in de kist? )
Wat
gaan we deze week allemaal doen?
Terug post van kleine piraat. Een brief waarin staat dat we goed op weg zijn naar het
vinden van de schat van kapitein Baard.
-
We
experimenteren rond de begrippen drijven en zinken in een waterbak. Welke
voorwerpen blijven drijven en welke zinken? Hoe komt dit?
-
Piraten
hebben ook gevoelens: via muziek en uitbeelden tonen we onze gevoelens aan de
andere.
-
Wat
is een schat voor jou? De kleuters vertellen en tekenen wat een schat voor hen
is. Iemand die je graag ziet, een favoriet speelgoedje, een geheimpje
-
We
gaan op schattenjacht: een schatkaart lezen, de juiste weg vinden, elkaar
helpen, vreugde en het delen van de schat.
-
We
spelen een piratenspel waarbij je munten kan verdienen: de rekenbegrippen zoals
1 meer, 1 minder, meeste, minste, evenveel komen aanbod.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 1
We zaten
vrijdag met een dilemma in de klas; Ridders en prinsessen of piraten en
schatten.
Na een
stemming gingen we samen voor Piraten en schatten.
Het
maken van een schatkaart, zoeken / verstoppen van een schat, fantasiespel in de
poppenhoek, verkleden zijn zeer leuke ideeën van de kleuters. Schip ahoi
piraat!
Heb je
thuis nog leuke materialen rond dit thema, dan zijn deze zeker welkom in de
klas.