Thema: âKleine kunstenaars in de klasâ. (ma. 11 maart tot vr. 22 maart â19) week 1
Na een
leuk weekje vakantie gaan we aan de slag met het thema Kunst.
Via
informatieve filmpjes, prenten en boeken: komen we meer te weten over wat is
kunst? Wat is een museum? Is kunst alleen maar schilderen?
Alle
kleuters zijn ook wel kleine kunstenaars en kunnen zeer creatief zijn met verschillende
materialen. Zij mogen tijdens dit thema hun creativiteit de vrije lopen laten met
invloeden van enkele werken van DE kunstenaars zelf.
Zoals
Piet Mondriaan, Vincent van Gogh, Keith Haring, Edvard Munch en Leonardo Da
Vinci komen tijdens het thema aan bod.
Samen
met de vriendjes van juf Greet en juf Nathalie richten we onze eigen museum op waar
je natuurlijk al onze meesterwerken kan komen bewonderen. Meer informatie volgt
nog.
Hip Hip HOERA, voor Torre! Hij werd in de vakantie 6 jaar.
Hebben
jullie thuis nog materialen over het thema, zijn deze van harte welkom in de
klas. Ik denk dan aan boekjes, oude schilderijen, een schilderspalet, klein
schildersezeltje Kosteloos materiaal zoals stukken karton/ schoendozen, keukenrollen,
potjes, botervlootjes, doppen, deksels zijn nog steeds welkom in de klas.
Thema: âFEEST! CARNAVAL!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 2
Wat zullen we deze week
allemaal doen?
De kleuters kijken al uit naar Carnaval, ons volgend
feest. Vorige week heeft Kikker uitgebreid zijn verjaardag kunnen vieren:
feesthoedjes, slingers, een versierde feesttafel, champagne, petit beurretaart,
leuke cadeautjes en een mooie kroon Kikker; Dank je wel allemaal voor het
leuke feestje !!!
Deze week mogen we ons in de klas verkleden, schminken en
zelf een masker knutselen. Hoe gekker, hoe liever. Natuurlijk hoort er ook
muziek bij, we richten een eigen kleuterorkest op met de muziekinstrumenten in
de klas. We leren een leuk versje aan en spelen een carnaval memorie. Via een
dobbelsteenspel leren we een clown tekenen. (lichaamsbesef) Op het einde van de
week is er onze Feestquiz.
Vrijdag 1 maart
2019 mag je verkleedt naar school komen voor ons carnavalsfeest. Er komt
een goochelaar op bezoek en we worden door het oudercomité getrakteerd op
smoutebollen.
Ik wens jullie een fijn krokusverlof.
Groetjes juf Sanne
-> Woensdag
is het geen school = pedagogische
studiedag.
Thema: âFEEST!â (ma.18 feb. tot vr. 1 maart 2019) week 1
Het is FEEST!!! Onze klasknuffel Kikker wordt donderdag
6 jaar, dat kunnen we niet zomaar voorbij laten gaan. We toveren de klas om tot
een feestzaal, slingers, ballonnen, vlagjes, serpentines We knutselen
feesthoedjes, vlagjes en een verjaardag kroon. Natuurlijk hoort op een feestje
ook iets lekkers, wat we gaan klaarmaken om kikker te verrassen, verklap ik nog
niet.
Maar waarom vieren mensen feest? Welke feesten zijn er? Hoe
moet je hieraan beginnen? Wat hebben we allemaal nodig? Wie mag er komen?
Spelenderwijs zoeken we hier antwoorden op.
In de poppenhoek kan er op elk moment feest gevierd
worden. Lekkers kan je gaan kopen in de winkel. In de zandbak of met plasticine
maken we lekkere taartjes, koekjes, cake We zingen voor kikker en leren een nieuw liedje aan. We
spelen vlaggenrace waar we oefenen op de rekenbegrippen meer, minder, 1
meer/minder of evenveel. De letter F van Feest staat centraal, elke woordjes
beginnen nog met deze letter? We maken onze eigen uitnodigingen of
felicitatiekaartjes voor het verjaardagsfeest.
Heb jij thuis nog feestvlagjes, kartonnenbordjes, bekers,
servetten, serpentines, feesthoedjes, feestkaarsjes die je niet meer nodig
hebt, mag je deze meebrengen naar de klas. Of heb jij thuis nog een uitnodiging/kaartje van een
bepaald feest, ik denk dan aan huwelijk, verjaardag, geboorte, doop mag je
deze meebrengen naar de klas.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 2
We
kregen post van kleine piraat, een schatkist vol piratenspullen en een brief.
Kleine piraat was de schat van kapitein Baard kwijt geraakt. Hij vroeg onze hulp
om de schat terug te vinden, maar moesten enkele opdrachten uitvoeren zodat
kleine piraat er zeker van was dat we het aan konden.
Deze
week moeten we nog enkele opdrachten uitvoeren en dan kunnen we op
schattenjacht. (Zoals woordjes zoeken met de letter p, munten tellen, een versje
leren, een geheugenspel, wat zit er in de kist? )
Wat
gaan we deze week allemaal doen?
Terug post van kleine piraat. Een brief waarin staat dat we goed op weg zijn naar het
vinden van de schat van kapitein Baard.
-
We
experimenteren rond de begrippen drijven en zinken in een waterbak. Welke
voorwerpen blijven drijven en welke zinken? Hoe komt dit?
-
Piraten
hebben ook gevoelens: via muziek en uitbeelden tonen we onze gevoelens aan de
andere.
-
Wat
is een schat voor jou? De kleuters vertellen en tekenen wat een schat voor hen
is. Iemand die je graag ziet, een favoriet speelgoedje, een geheimpje
-
We
gaan op schattenjacht: een schatkaart lezen, de juiste weg vinden, elkaar
helpen, vreugde en het delen van de schat.
-
We
spelen een piratenspel waarbij je munten kan verdienen: de rekenbegrippen zoals
1 meer, 1 minder, meeste, minste, evenveel komen aanbod.
âOp schattenjacht als een echte piraatâ. (di. 5 feb. tot vr. 15 feb.) week 1
We zaten
vrijdag met een dilemma in de klas; Ridders en prinsessen of piraten en
schatten.
Na een
stemming gingen we samen voor Piraten en schatten.
Het
maken van een schatkaart, zoeken / verstoppen van een schat, fantasiespel in de
poppenhoek, verkleden zijn zeer leuke ideeën van de kleuters. Schip ahoi
piraat!
Heb je
thuis nog leuke materialen rond dit thema, dan zijn deze zeker welkom in de
klas.
We bouwen deze week nog een beetje verder. Met bakstenen
en een truweel leren we een muurtje bouwen. Welke methode is de juiste om een
stevig muurtje te metsen? Samen zoeken we het uit.
Met kosteloos materiaal gaan we aan de slag om voertuigen
te bouwen zoals een graafmachine, hijskraan, maar ook een auto, bus, racewagen
We nemen een kijkje rond en in de auto van de juf. Hoe is
een voertuig eigenlijk opgebouwd?
Aan de hand van een autorace tellen we het aantal punten
dat elke racewagen behaald. Wie eindigt op de eerste, tweede, derde plaats of
wie heeft de meeste, minste punten behaalt. Maar ook, waar parkeren we onze auto
thuis? Voor, naast en achter ons huis, in de garage, onder een carport of
tussen twee huizen in De begrippen van plaats in een ruimte komen aanbod.
- Pizzabestelling
zijn nog steeds welkom tot vrijdag 1 februari 2019.
- Verschillende
voertuigen zoals racewagens, bus, motors zijn welkom in de klas.
De komende twee weken gaan we werken en spelen rond het
thema bouwen en voertuigen. Een zeer grote interesse van de kleuters in de
klas.
Via informatieve filmpjes / boekjes en een wandeling rond
school leren we hoe een bouwvakker een huis bouwt. Wat er allemaal vooraf moet
gebeuren en op de werf zelf. Natuurlijk horen hier ook verschillende machines/
voertuigen bij die zorgen voor de nodige bouwmaterialen.
De poppenhoek wordt een huis met de verschillende kamers,
de bouwhoek is een werf waar we kunnen bouwen met verschillende materialen en
de nodige bouwplannen erbij tekenen, we spelen spelletjes en kijken
informatieve filmpjes op de computer, we knutselen een eigen huisje waar we
juist moeten meten, de grote van de ramen, deuren, tellen
Natuurlijk mag je materialen van thuis meebrengen met
naam erop. Zodat we ons volledig kunnen inleven in de verschillende hoeken, ik
denk dan aan:
-
Klein materiaal zoals kleine voertuigen/machines,
mannetjes, kegels, Playmobil
-
Iemand die misschien kleine baksteentjes heeft
om mee te metsen?
-
Verschillende soorten stenen.
-
Kosteloos materiaal is nog altijd welkom in de
klas: eierdozen, wc rolletjes, keukenrollen, potjes, kleine dozen,
botervlootjes, kleine flesjes, melk flesjes Ook klein hout of houten plankjes
voor onze timmerbank.
*Je kleuter mag een foto
meebrengen van het huis waar jullie
in wonen.
*Misschien iemand met een leuke auto, race wagen, rally
wagen, bus, motor in jullie gezin of familie/vrienden die eens een bezoekje wil komen
brengen aan de kleuters? Leuke beleving voor de kleuters
Enkele foto's van het thema Noord- en Zuidpool in de klas.
Het thema Noord- en Zuidpool vonden de kleuters een leuke belevenis. Het knutselen van een iglo, vissen, skiën, gezelschapsspelletjes spelen, experimenteren met ijs ...
"Noord- en Zuidpool" (ma. 7 jan. tot vr. 18 jan.) week 2
Via
informatieve filmpjes/boekjes zijn we te weten gekomen dat op de Noordpool Eskimos
in iglos wonen, maar ook ijsberen, zeehonden, walrussen Op de Zuidpool wonen
de pinguïns, walvissen, orkas en is er een onderzoeksstation aanwezig. Onze
poppenhoek werd een poolgebied met een iglo, sneeuw, vissen door een gat in het
ijs enz.
Met
kleine blokjes isomo knutselden we een eigen iglo met bijhorende dieren. We
schreven woordjes in de sneeuw en bouwde met suikerklontjes kleine iglos op onze
thematafel.
Deze
week gaan we op onderzoek uit: Hoe komt het dat er zoveel sneeuw en ijs op de
Noord- en Zuidpool aanwezig is? Hoe krijg je ijs en wat gebeurd ermee? We experimenteren
met een thermometer in koud- (ijs) en warm water.
Samen
maken we ijs, verstoppen er een voorwerp in en proberen met hulp van hamer en
beitel het voorwerp te bevrijden.
Maandag
vieren we de verjaardag van Febe! 6 jaar HOERA!
-
Denken
jullie nog aan de update infofiche terug mee te geven aan je kleuter. Dank u.
-
Je
mag nog schoendozen of plastieken lege flessen meebrengen naar de klas.
"Noord- en Zuidpool" (ma. 7 jan. tot vr. 18 jan.) week 1
Beste
mamas en papas,
Lieve
kapoenen,
Ik wens
jullie een Gelukkig Nieuwjaar, een goede gezondheid en alles wat je hartje
maar wenst.
We
wensen elkaar gelukkig Nieuwjaar in de klas. De kleuters mogen vertellen wat ze
gedaan hebben in de kerstvakantie.
Daarna
gaan we brainstormen over wat we allemaal willen weten over de Noord- en
Zuidpool. Wat gaan we allemaal aan bod laten komen, welke materialen hebben we
nodig
We
stellen een onderzoekhoekje op waar we gaan meten, rangschikken, sorteren met
dieren van de Noord- en Zuidpool. Maar waar ook plaats is voor enkele proefjes
uit te voeren.
Deze
week vieren we Raphaël zijn verjaardag, hij werd in de kerstvakantie 5 jaar.
Maar ook Lara, zij werd 6 jaar. HOERA !!!
Materialen
rond het thema zijn van harte welkom in de klas, zoals:
-
Knuffels
van een ijsbeer, pinguïn, zeehond, vis, walvis, orka, walrus, papegaaiduiker,
konijn, sneeuwuil, eland, Eskimo, husky
-
Onderzoekmateriaal
zoals verrekijker, kompas, thermometer
-
Wit
piepschuim of wit laken/fleecedeken
-
Iemand
misschien een tent in de vorm van een iglo voor in onze poppenhoek?
-
Schoendoos,
suikerklontjes
-
Prentenboeken
of informatieve boeken over het thema
-
Spelletjes,
puzzels rond ijsberen, pinguïns
-
Kleine
slee, sneeuwlaarzen, skipak, skibril, kinder skilatten, pelsen mutsen/sjaals,
berenpak, berenmuts
-
Misschien
klein materiaal zoals: plastiek dieren, iglo, Eskimos
'Op weg naar kerst...' (van ma. 10 dec. tot vr. 21 dec. 2018) 2
Wat zullen we deze week proberen te
doen?
Het 3de kaarsje van de Adventskrans mag aan.
We
luisteren naar het vierde en laatste deel van het kerstverhaal: de
herders komen kindje Jezus bewonderen in de stal, maar ook de drie wijzen
vinden de weg naar Jezus en brengen geschenken mee.
Ons kerstcadeautje
is af, tijd voor onze nieuwjaarsbrief te knutselen. We leren een nieuwjaarsversje
aan. Maar wat is eigenlijk Nieuwjaar?
We vieren de verjaardag van Martin, want hij verjaart 24 december in de kerstvakantie. Hoera!
Vrijdag
is het kerstfeest op school. De kleuters van juf Greet spelen het kerstverhaal
na en samen staan we eventjes stil bij Kerstmis.
Je mag in de loop van de week een
pakje meebrengen.
Het zou leuk zijn als het pakje zowel voor een jongen als een meisje geschrikt
is, want de pakjes worden uitgedeeld via een spelletje. Je mag zelf iets
knutselen, van thuis iets inpakken of iets kopen maximum 4 euro.
è Denken jullie nog aan de documenten
voor de goedkeuring van het schoolreglement en het plaatsen van fotos in de
media, te ondertekenen en terug mee te geven naar school.
è Iedereen mag een grote zak meebrengen met naam erop, zodat we alle werkjes, tekeningen kunnen meenemen naar huis.
è Vrijdag 21 december 2018 brengt
iedereen boterhammen mee, want er is die dag geen warm eten meer voorzien.
3de zondag
Een kaarsje, een kaarsje, een vlammetje gaat aan.
Maak plaats in de wereld, want Kerstmis komt eraan.
Het derde lichtje brandt al, het zegt: blijf wakker, hoor.
Het duurt nog maar twee weken, het grote feest gaat door!
4de zondag
Een kaarsje, een kaarsje, een vlammetje gaat aan.
Maak plaats voor het Kindje, want Kerstmis komt eraan.
Het vierde lichtje brandt al, de krans is vol van licht.
En over een paar dagen krijgt het kindje een nieuw gezicht!
'Op weg naar kerst...' (van ma. 10 dec. tot vr. 21 dec. 2018) 1
Sinterklaas
en zwarte piet zijn weer terug naar Spanje en het volgende feest staat al voor
de deur: Kerstmis.
Wat
gaan we deze week allemaal doen?
-
Het
2de kaarsje van de adventskrans mag aan en we luisteren naar een
bijhorend gebed.
-
In
de winkel kan je kerstartikelen kopen zoals slingers, kerstfiguurtjes, kerstballen,
sterren, kerstkaarten De begrippen lang kort, dik dun, breed smal
komen aan bod.
-
We
luisteren naar het eerste, tweede en derde deel van het kerstverhaal: Maria
krijgt vreugdevol nieuws te horen en gaat dit meteen vertellen aan Elizabeth. Een
kindje wordt geboren!
-
Natuurlijk
mag een zelfgemaakt kerstcadeautje niet ontbreken. Wat het zal worden, blijft
een verrassing!
-
Er
staat een dennenboom of is het nu een spar in de klas. Wat is eigenlijk het
verschil tussen een den en spar?
-
We
luisteren naar het verhaal de kleine kerstboom. Ook een kleine kerstboom
brengt vreugde en gezelligheid in huis. Wij versieren onze spar in de klas.
-
Op
de bouwmat bouwen we een kerstboom of kerststal van houten blokken/ duplo /
clicks.
- Hiep Hoera voor Melvin! Hij wordt woensdag 5 jaar!
è Voor het knutselen van het
kerstcadeautje, mag je kapoen maandag
een kindersok en een zakje witte maxiwattebolletjes meebrengen naar de
klas. Je kunt deze vinden in de Colruyt, Carrefour of Kruidvat. Dank u.
è Volgende materialen zijn meer als
welkom in de klas: prentenboeken rond kerst of het kerstverhaal, kerstkaarten
(die wij mogen gebruiken om te schrijven), kerstversiering die wij mogen
gebruiken om mee te spelen: slingers, kerstballen (liefst geen glazen),
figuurtjes gezelschapsspelletjes rond kerst, tafelversiering: kleine kaarsjes,
servetten, tafellaken
è Heeft er iemand misschien een kleine
(nep) kerstboom voor in onze poppenhoek te plaatsten? Zo kunnen de kleuters hem
zelf versieren.