Juf Ingrid zal terug voor de klas staan op 15 maart.
Tot dan zal ik met veel plezier voor deze toffe klas staan.
De twee komende weken gaan we rond Kunst werken.
Elke twee dagen komt een andere kunstenaar en kunststroming aan bod en deze gaan we natuurlijk beleven.
In de klas komt er een kunstatelier en podium waar we onze creativiteit kunnen tonen aan elkaar. We maken muziek met instrumenten en spelen een verhaal na dat we zelf gaan maken.
Tot slot maken we ons eigen museum met al onze kunstwerken.
Indien jullie een kunstwerk(je) thuis hebben mogen de kinderen dit altijd meebrengen om het te bespreken in de klas.
De voorrangsperiode voor het inschrijven van broers en zussen van het geboortejaar 2019 (ook nieuw samengestelde gezinnen) loopt van 01/02/2021 - 12/02/2021 (2 weken voor de krokusvakantie). Indien je dit niet binnen deze periode wenst te doen, moet je wachten tot na 1 maart. Op die datum worden de inschrijvingen geopend voor alle buitenstaanders.
Inschrijvingen moeten via een aanmelding op de website gebeuren. Dit kan via dit adres https://vbslanden-website.webflow.io/about Daarna zal ons secretariaat u contacteren om de nodige documenten op een veilige manier in orde te brengen.
Ik ga meester Jan zo goed mogelijk briefen over de klas, de kleuters die extra zorg of aandacht nodig hebben, de klaswerking. Zo is er voor hen de nodige continuiteit.
Deze week zal juf Rune weer in ons klasje aanwezig zijn als stagiare.
Ze gaat ook zelf enkele activiteiten begeleiden ivm het thema.
Op dinsdag komt er een dienstvoertuig nl een politiewagen en een echte politieagent. Zou de sirene ook eens aangezet worden ??
We bekijken ook nog eens andere dienstvoertuigen zoals die van de brandweer. We knutselen mbv een eierdoos een brandweerwagen.
We maken een zebrapad dmv te passen en te meten, we gaan rijden met speelgoedauto's in scheerschuim, het wordt een soort circuit.
Ook een groepswerk rond de straat, verkeer, voertuigen komt deze week aan bod.
We leren een domino van voertuigen spelen.
Ook gaan we weer eens op stap. Met onze fluo-hesjes aan gaan we in de schoolomgeving op zoek naar verkeersborden. Wat zijn er veel borden, maar ze hebben soms een andere kleur, vorm. We leren gebods-en verbodsborden kennen.
Onze ontdekbak met moeren en bouten was een echte voltreffer. Kleuters weten nu perfect wat een moer, een bout, een vlindermoer is en hoe de techniek werkt.
Maar we gaan een stapje verder. Er komen werkkaarten aan te pas , lukt het om deze na te bouwen ?
MAANDAG : PEDAGOGISCHE STUDIEDAG / KLS HEBBEN VRIJAF
WOENSDAG : Mogen de kls hun fiets mee naar school brengen. We maken een fietsparcour met echte verkeersborden. We leren hoe we het parcour moeten afleggen en de verkeersregels te respecteren. Indien het niet mogelijk is om een fiets mee te brengen dan mogen de kls natuurlijk een fiets van de school gebruiken.
VRIJDAG : LOKALE VRIJE DAG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zo hebben we bijna een 3-tal weken rond het thema alles loopt op wieletjes,voertuigen, verkeer erop zitten.
Het was duidelijk een thema dat bij heel wat kleuters aangenaam onthaald is. We hebben veel bijgeleerd over auto's, de automerken, de verkeersborden, werfvoertuigen,dienstvoertuigen,moeren en bouten ,enz...
De eerste 3 dagen doen we themaloos. We geven iedereen de kans om terug te wennen aan de klas . De juf observeert de kleuters en stuurt bij waar nodig.
Vanaf donderdag 7 januari gaan we van start met ons thema :
Webschema : wat heeft er allemaal wielen ? We ontdekken dat er veel dingen bestaan met wielen. We leren de juiste benaming kennen.
We bekijken de auto van de juf eens van dichtbij . Wat zit er onder de motorkap ? Is er plaats op de speelplaats om een ritje te doen ?
Vrijdag gaan we aan de slag met onze dozen . We gaan ze schilderen, we bouwen ze om tot garages met verdiep, zonder verdiep . De kleuters mogen hun fantasie gebruiken alsook ander kosteloos materiaal zoals kartonnen buizen, enz.... Er staat ook een grote kartonnen auto in de klas. Deze gaan we schilderen, voorzien van onderdelen zoals een deur, een raam, lichten, een dashbord, zo kunnen we er nadien mee spelen.
Maandag gaan we een sorteeroefening van onze auto's in de klas maken. Welke voertuigen horen samen ? We gaan ontdekken adhv welke kenmerken we ze kunnen sorteren vb via kleur, grootte, merk, functie .
We leren een liedje over de wielen van de bus .
Dinsdag gaan we adhv pictogrammen op zoek in de schoolomgeving naar verschillende merken van auto's. Herkennen we er enkele, misschien die van onze eigen auto thuis. Via patroonstempelen gaan we de autosnelweg inschilderen. In de zandbak komen de werfvoertuigen terecht.We leren ze met de juiste naam kennen .
Donderdag mag iedereen een auto of voertuig van thuis meebrengen. We bekijken en vergelijken ze met elkaar.Nadien komen deze voertuigen op de speelmat terecht om vrij mee te spelen. Op de automat kunnen we ondertussen ook met de zelfgemaakte garages spelen.
Vrijdag : Gaan we indien mogelijk naar een echte tractor kijken. Wauw , die is echt wel groot. We mogen er ook eens in zitten. Wat een groot stuur !!!!
PS : Alle materiaal ivm het onderwerp is van harte welkom gedurende de volgende 2 weken.
Na de vakantie gaan we op donderdag aan de slag met thema "voertuigen-alles loopt op wieltjes-verkeer". Enkele kleuters van de klas zijn zeer geinteresseerd in deze onderwerpen,vandaar. We komen in contact met verschillende voertuigen die wielen hebben, gaan ze van dichtbij ontdekken
Uw kleuter mag een schoendoos(grote formaten, geen kinderschoendoos) meebrengen . Hiermee gaan we allerlei garages, car-wash ,parkings, enz.... bouwen.
Ook mogen ze 1 of 2 voertuigen met wielen meebrengen naar de klas, deze blijven dan gedurende 2 weken in de klas om mee te spelen. Ik denk hierbij aan een speciale auto, een vliegtuig, een werfauto, een vrachtwagen, een tractor,een kar, een kruiwagen, een gewone auto, een cabrio, een trekspeelgoedje,rolschaatsen, enz...
Allerlei materiaal is van harte welkom zoals leuke boekjes ,materiaal van cars, tekenfilm cars,info- boeken auto's, verkeersborden, fluo-hesjes,fietshelm, enz....
Alles mag vanaf maandag 4 januari meegegeven worden.
We vertellen het kerstverhaal met mooie prenten uit sterretjes aan de hemel.Onze kerststal halen we erbij en we gaan stapsgewijs de figuren erin plaatsen. Kennen we iedereen die in de kerststal aanwezig is. Wat vieren we eigenlijk op Kerst ? De verjaardag van Jezus.
Nadien krijgen de kls ook de kans in de poppenhoek om met het stalletje en de figuren om te gaan.
We leren een bordspel spelen met de juiste spelregels . We leren pictogrammen aflezen.
Ook een kleurenspel van kerstbomen komt aan bod, wat hang ik in de boom ?(gezelschapspel met kerstballen en kerstfiguren ophangen in de boom)
Al handelend worden de begrippen bovenaan, onderaan, in het midden, de zijkant besproken.
Er staat ook een nepboom op de plastecine-tafel. We mogen met vormen en plastecine zelf figuren maken voor in de boom te hangen. Met haakjes hechten we ze vast in de boom(fijne motoriek).
We pakken ons geschenkje voor Kerst mooi in, we leren onze nieuwjaarsbrief opzeggen.
Vergeten we de pakjes niet voor onder de boom ? Goed de naam opschrijven aub !!!!
Vrijdag is dan de grote dag !! We vieren kerstfeest in de klas . We spelen een beurtspel voor de pakjes uit te delen, we eten cake en drinken fruitsap , we maken het extra gezellig rond onze mooie versierde en verlichte boom.
We kijken naar een dvd van de smurfen : Hoe vieren zij Kerstmis ?
Ik wens mijn lieve engeltjes en hun familie fijne, warme, gezellige kerstdagen toe en een tof,liefdevol en speciaal 2021 vol met vreugde en liefde !!!!
Deze week is juf Rune de ganse week terug in ons klasje om mee met ons te spelen en te leren.
Zij gaat met ons knutselen, een waarneming rond de denneboom versieren doen en nog veel meer.
Maandag starten we het thema adhv prenten en gaan we brainstormen. We maken een webschema over wat we al weten ivm Kerstmis.
Weten we dat Kerstmis de verjaardag van Jezus is ? We versieren de klas zodat er een echte kerstsfeer ontstaat.
We starten alvast met het knutselen van ons geschenkje voor Kerst.
In de poppenhoek staat er een kleine kerstboom die we naar volle hartelust mogen versieren . Er is ook verkleedkledij rond Kerst en gekke hoedjes en haarbanden.
Dinsdag komt dan onze echte dennenboom in de klas toe. We bespreken wat we zien, hoe we hem gaan plaatsen, waar,welke kenmerken de boom heeft,enz...
We hangen er enkel de lichtjes nog maar in. Dat is al mooi !!!
Woensdag of donderdag gaan we de boom dan versieren met kerstmateriaal . Kls ontdekken al handelend de eigenschappen van het materiaal (groot, klein, even groot, lang, kort, even lang, dik,dun , hoog, laag, enz.....) Ook de hechtingen van de kerstballen kunnen verschillen, fijn motorisch ontdekken we hoe dit in elkaar zit.
We leren onze nieuwjaarsbrief doorheen de week en we gaan ook allerlei leuke dingen knutselen rond Kerst.
We kijken naar prentenboeken van Kerstmis, filmpjes van schoolbanktv over de kerstboom, het zandkasteel "Kerstmis".
Er komt zelfs een filmpje van de smurfen over hoe zij Kerstmis vieren.
Vrijdag vertellen we al een klein stukje van het kerstverhaal. Juf Rune heeft hier hele mooie prenten rond gemaakt.
Volgende week vrijdag als afsluiter van het thema Kerst doen we een Kerstfeestje in de klas. En natuurlijk kan een pakje dan niet ontbreken. Iedereen mag een geschenkje meebrengen van maximum 2.5 euro .Het leukst is het als het zowel voor een jongen als voor een meisje kan gebruikt worden. Via een spelletje verdelen we de pakjes en iedereen krijgt een pakje (natuurlijk niet ons eigen pakje). We eten ook cake en drinken chocomelk of fruitap.
De geschenkjes mogen al vanaf deze week meegegeven worden(mooi ingepakt en de naam van uw kleuter erop vermeld) dank u.
Hallo, wij
zijn Nellie en Cezar en samen met jullie kapoenen gaan wij dit jaar
veel plezier beleven in de klas van juf Ingrid. En als jullie
kapoentje jarig is mogen we 2 nachtjes bij jullie komen logeren. Wij
kijken er al naar uit! Hopelijk jullie ook :-). Tot dan, Nellie en Cezar