Het zal deze week maar een korte week zijn . Van maandag tot woensdag.
DONDERDAG EN VRIJDAG VRIJAF !!!!
Juf Rune zal haar stage aanvangen en starten met het thema "prinsen en prinsessen". Na een rondvraag bleek dat heel wat kleuters hier graag over zouden willen leren in de klas.
Op maandag vertelt juf Rune het verhaal van DE KIKKERKONING.
We leren de personages kennen. De moraal van het verhaal dat erachter zit.
We leren een kikker schilderen met verschillende tinten groen en het begrip circel wordt aangebracht.
Ook gaan we volgens een stappenplan leren hoe we zelf een eenvoudige kikker kunnen tekenen.
Het verhaal wordt op verschillende manieren opnieuw vertelt.
Ook de kleuters gaan zelf vertelprenten tekenen en ontwerpen. Met de bekomen resultaten vertelt juf Rune het verhaal opnieuw in de KAMASHIBAI (klein verteltheater).
Allerlei materiaal is van harte welkom rond dit onderwerp . Boekjes, speelgoedkikkers, prinsessenkroontjes, enz...
VOLGENDE WEEK VRIJDAG 21 MEI HOUDEN WE EEN FEEST IN DE KLAS. IEDEREEN MAG DIE DAG VERKLEED ALS PRINS OF PRINSES NAARSCHOOL KOMEN. Er worden lekkere smoothies klaargemaakt en we versieren een lange tafel in de klas(net zoals in de middeleeuwen) waar we samen deze smoothies gezellig gaan drinken.Ik wil jullie heel graag nu al van op de hoogte brengen zodat u tijdig de nodige verkleedkledij kan voorzien. Uiteraard niets gaan kopen, laat je fantasie maar wat werken, dat worden meestal de mooiste creaties.
We starten met een gesprek over onze mama's. Aan de hand van de foto die reeds meegebracht hebben ontdekken we dat onze mama's er allemaal anders uitzien (uiterlijke kenmerken), maar dat ze wel heel veel voor ons betekenen. Houden van, helpen, voor elkaar zorgen, enz... komt uitgebreid aan bod. Dankbaar zijn voor zulke lieve mama (hoe kunnen we laten merken dat we dankbaar zijn ?) enz... Welke taakjes doet mama allemaal zoal in het huishouden en voor ons.
We maken er een webschema rond .
Ook starten we met het maken van ons geschenkje voor moederdag en aan de hand daarvan rollen we ook een beetje in het neventhema bloemen en geuren.
Dinsdag heeft de juf potgrond, potjes, schepjes, bloembollen, zaadjes meegebracht. We gaan hiermee aan de slag als echte tuinmannen en tuinvrouwen.
We leren zaaien en planten en ontdekken welke nazorg er moet gegeven worden. We visualiseren deze taakjes zodat we ze niet vergeten in de loop van de week.
Dinsdag mogen de kls ook een nepbloem, nepplantje meebrengen. Zijn die ook echt ? Kunnen we dat zien, voelen, ruiken ?
We gebruiken deze bloemen nadien voor in onze bloemenwinkel en poppenhoek.
Donderdag mag uw kleuter iets meebrengen wat een bepaalde geur afgeeft zoals een bijna leeg flesje parfum, een lege bus wasverzachter,een lege doos waspoeder, een geurkaars, een geurzakje, shampoo, enz.... We gaan na of we die geur herkennen. Staan er op de verpakking bloemen ? We gaan deze eens opzoeken in onze infoboeken rond bloemensoorten. Welke geur vinden we aangenaam, welke iets minder. Dit is erg persoonsgebonden.
Op vrijdag leggen we de laatste hand aan ons geschenkje en gaan we deze inpakken.
Hopelijk blijft het tot zondag een geheimpje .
De week nadien is maar een super korte week en zal Juf Rune de klas terug overnemen onder begeleiding van de klasjuf. We gaan deze dagen nog even verder met het thema . Er worden allerlei verhalen over mama's vertelt, want ook dieren hebben een mama en papa. We leren een bordspel spelen met bloemen, kleurenspel de bloementuin komt aan bod, memory van bloemsoorten ,enz...
We gaan zelfs proberen om zelf wat geuren samen te stellen, dat gaat experimenteren worden.
We weten al heel wat over de dino's. Nu gaan we ons wat meer richten op de omgeving waarin de dino's geleefd hebben.
Er waren vulkanen . Hoe zijn die er gekomen ? Zijn er nu nog vulkanen ? Wat doen vulkanen ?
Via allerlei filmpjes op schoolbank tv komen we deze dingen te weten.
We gaan via een proefje eens aantonen hoe een vulkaan kan uitbarsten.
Dit doen we op de speelplaats, je weet maar nooit !!!!!
Ook gaan we zelf een grote vulkaan maken die we nadien op onze dinotafel kunnen gebruiken.
Ook leren we hoe de skeletten of fosielen van de dino's zijn gevonden. Waar kunnen we ze nu bewonderen?
We gaan ook een beetje aan de slag als de dino-dokters. We gaan archeoloog worden en met ons borsteltje op zoek naar skeletten in het zand.
Uw kleuter mag op dinsdag een krant of een stuk van een krant meebrengen voor onze vulkaan te maken.
Ook deze week mag uw kleuter een foto van zijn of haar mama meebrengen (ongeveer 5 cm op 5 cm). We kunnen nu nog niet vertellen waarom we deze nodig hebben !!!
We sluiten de week af met het nogmaals kijken in de info-boeken van de dino's . Kennen we de meeste dino's nu, hun eigenschappen ?
Naar aanleiding van enkele geinteresseerde kls gaan we aan de slag met dit onderwerp.
We gaan op ontdekkingstocht door dino-land. Welke soorten dino's bestaan er allemaal, wat een gekke namen hebben ze !! Ze zien er wel allemaal anders uit, ook andere pootafdrukken. We ontdekken dat er 2 soorten dino's zijn nl de vleeseters en de planteneters.
Mbv info-boeken uit de bib gaan we allerlei informatie opzoeken rond de dino's : Wanneer hebben ze geleefd ? Bestaan ze nu nog ? Zijn er overblijfselen? Wat zijn de typische kenmerken van dino's , hoe worden dino's geboren enz....
We bekijken ook heel wat filmpjes op schoolbank-tv waarin we meer te weten komen over deze prachtige dieren.
Er komt een grote dino-speeltafel waarin we de leefwereld van de dino's zo getrouw mogelijk weergeven.
We knutselen allerlei leuke dingen en maken ook een dino uit een kartonnen bordje.
We leren logisch nadenken van ei tot dino, we serieren van klein naar groot, we gaan tellen.
We spelen een memory en een domino rond dino's, de soorten en hun benaming worden nog eens benadrukt.
Leuke verhalen zoals : Het ei van Bommes , De gigantosaurus, wij eten geen dino's, enz... komen aan bod.
Op dinsdag mogen de kls een dino meebrengen, schrijf of voorzie goed de naam van uw kleuter op de dino. Zo kunnen we al het materiaal nadien zonder probleem terug bezorgen. We gaan die dag de dino's indelen volgens soort, nadien volgens planten-of vleeseter, van groot naar klein, enz.....
De dino's komen nadien op de grote speeltafel terecht.
Allerlei materiaal ivm het onderwerp zoals boekjes, spelletjes, klein wereldmateriaal, enz..; zijn van harte welkom in de klas.
We starten met een gesprek over "welke dieren leggen eieren "? Kunnen we die allemaal opeten ? Hoe zien die eieren er eigenlijk uit.
Ook hebben de kls vandaag eieren meegebracht en hebben we deze voorzichtig bekeken en in onze mand gelegd. We gaan ze gebruiken tijdens onze kookactiviteiten deze week. We vergelijken de eieren qua kleur, grootte, vorm.
MAANDAG MAG UW KLEUTER DUS 2 ONGEKOOKTE, RAUWE EIEREN MEEBRENGEN. Goed in een doosje en met veel keukenpapier !!!!
We leren een telspel van eieren in de eierdoos. Zo leren we ook ruimtelijke begrippen ontdekken en benoemen zoals bovenaan, onderaan, in het midden, aan de zijkant, enz...
We gaan schilderen met verf en daarin een ei vermengd. Dit geeft een mooie glans.
Natuurlijk gaan we eieren klaarmaken in de klas. Op dinsdag gaan we roereieren klaarmaken .
Op donderdag gaan we aan de hand van een receptkaart een spiegelei klaarmaken. We gaan ook allerlei hulpmiddelen ontdekken zoals een eischeider, een eierkoker, een eierdop, een eiprikker, enz... De kls mogen alles zelf uitproberen.
Op vrijdag gaan we natuurlijk ook chocolade-eieren proeven. Welke vinden we het lekkerst ?
We vertellen allerlei verhaaltjes over eieren zoals : Het allermooiste ei, Het ei van Bommes, De kip van huub, Rikki en de kip ,enz...
Indien u thuis nog leuke materialen hebt ivm het thema zoals een boekje, speelgoedeieren, enz..; mag dit deze week meegegeven worden.
Het is al weer een tijdje geleden dat jullie nog iets van mij gehoord hebben. Maar nu duurt het niet meer zo erg lang voor ik terugkeer naar de klas.
Aangezien de vorige week opgevuld werd door een aantal leerkrachten was het nogal moeilijk om rond een bepaald thema te werken. Hier en daar zal iets meegepikt worden van het thema ziek zijn die in de paralelklas loopt.
In de week van 15 maart als ik terugkeer zal eveneens Juf Rune stage komen lopen. Ze zal proberen stukjes van het klashouden over te nemen zoals onthaal, verhaal vertellen, waarneming doen, meespelen met de kleuters, klasscreening invullen ,enz....
De rode draad zal thema ziek zijn doorheen de week, aangezien de kls hier nog niet zoveel over geleerd hebben.
Op maandag komt er alvast een verpleegster ons vertellen wat ze precies doet en welke dingen ze hiervoor nodig heeft.
Alles zal buiten op de speelplaats plaatsvinden, bij slecht weer wordt alles afgelast uiteraard.
De kleuters mogen dus in deze week allerlei materiaal ivm het onderwerp meebrengen zoals dokterstas, boekjes over ziek zijn, ziekenhuis, allerlei speelmateriaal.
Hallo, wij
zijn Nellie en Cezar en samen met jullie kapoenen gaan wij dit jaar
veel plezier beleven in de klas van juf Ingrid. En als jullie
kapoentje jarig is mogen we 2 nachtjes bij jullie komen logeren. Wij
kijken er al naar uit! Hopelijk jullie ook :-). Tot dan, Nellie en Cezar