Het TOTZ-fiasco: over de teloorgang van de 90s spirit met het daarbij horende uitbundige jolijt
Het TOTZ-fiasco:
over de teloorgang van de 90s spirit met het daarbij horende uitbundige jolijt
Een drieste bedoening, dat was het. Wat een 90s-revival
hoorde te worden, met een parade van coryfeeën uit de gouden jaren van weleer,
bleek op een saaie bedoening uit te draaien. Een 25 jaar VTM/Tien om tegen de
Sterren op te Zien-spektakel, het klinkt allemaal veelbelovend, nietwaar?
Helaas een fiasco was het. Alvast wat het TOTZ-gedeelte betreft. Inwendig
boe-geroep alom. Ik probeer mij in te houden uit respect voor mijn vriend R.
die werkt bij de organisatie van het boeltje, maar van een teleurstelling
spreken, is alvast een understatement van jewelste. En ik was niet alleen die
mening toegedaan. Dat één van de vedetten, Koen Wauters , omwille van rugproblemen
had afgezegd, zal mij worst wezen. Die man zien we al genoeg verschijnen, te
pas en te onpas.
Het was de setting die teleurstelde. Het podium was veel te
laag, zodat er niets te zien viel; zelfs voor grote mansmensen zoals mijn
vriend R2 (2.05m) en mezelve (1.93m) was het spektakel niet aanschouwelijk. Bijtijds
leek het alsof het podium zowaar lager stond dan het publiek, zo triest was
het. Bij een dergelijk massaevenement verwacht je toch op zijn minst wat grote
schermen irgendwo, zodat er toch iets
te zien valt voor mensen die verder dan 10 meter van het podium staan?
En de mensen maar zagen en klagen toen R2 en ikzelf ons een
weg baanden door het publiek, op zoek naar onze enthousiaste bende, quasi
volledig bestaande uit volk met oerdegelijke bouwjaren in de tevens schitterende
- jaren 80
Ai nieje, na ziemen niks niemiejr, klonk het, afgewisseld
met boze blikken, staarpartijen en uitlatingen in de aard van: Ja, lap, twië
slungels voor ons, kunde gelle nie ergens anders goun stoun?!. Verzuring en
gezaag alom. En daar doen we graag een schepje bovenop. Na een tiental opmerkingen
van dit genre, moest ik effe ventileren, en het kleine grut dat commentaar gaf
even wijzen op het feit dat ik er ook niet kan aan doen dat zij allicht door generatielange
inteelt niet gezegend zijn met een flink uit de kluiten gewassener
lichaamsbouw zoals wij, hun beklaagden. Inteelt zijt ge! Zo, dat luchtte op.
Heerlijk.
Ik zou nóg verzuurder kunnen zijn, en klagen over de
talrijke kinderen die in de nek van hun pappas het zicht blokkeerden. Met
hopen! Doelbewust, en niet bij wijze van fysieke constitutie. Maar bon, ik
dwaal af. De show zelf was dus niet te volgen - noch visueel, noch auditief - en
de artiesten die optraden zorgden ook niet voor de verhoopte ambiance. Lekker
Beest van Osebolle O werd in een soort akoestisch arrangement gegoten, een
paar octaven lager. De foute danspasjes hebben we helaas ook niet kunnen
bewonderen Het overstemmend gekweel van onze bende kon ogenschijnlijk op meer enthousiasme
rekenen, zo erg was het. Verder bracht Bart Kaell de schitterende ambiancehit Zeil
je voor het eerst en had hij voor de gelegenheid een resem hunks opgetrommeld, met ontblote bast en
voorzien van een frivool matrozenhoedje. Veelbelovend, zou je zeggen, ware het
niet dat de kerels er overduidelijk verveeld bijstonden. Zij aan zij, onwennig
friemelend en niet eens enthousiast meewiegend op de muziek. Geef die mannen
dan toch een simpel routineke?! Toch?! Ze stonden echt af te tellen om terug
naar de gym te kunnen trekken, zo leek het, net niet hun smartphone uit hun
zakken toverend. Alweer een gemiste kans.
Gelukkig werd de TOTZ-show gevolgd door een licht-en
vuurwerkshow op het strand, die overigens wel de moeite was. Beeldfragmenten
uit ons collectief geheugen werden geprojecteerd op een watergordijn in de
branding, lichtgevende reuzen werden opgetrommeld en een resem aan dansers
verschenen uit het niets. Mooi zo!
Maar de uitgelaten 90s-spirit krijgen we niet meer terug. Geen
uitgelaten publiek meer. Ook niet meer op tv. Amedee is dood. Alles moet cool
zijn. Ook op de openbare omroep lijkt het uitbundige publiek van vroeger zoek. Waar
is het samenhorigheidsgevoel denk maar aan de Twaalf Werken waarbij echt iedereen aan de buis gekluisterd zat. Het
was the talk of town , waar zowat
iedereen mee meeleefde. Waar is de tijd dat men nog uitbundig juichte bij het
winnen van zeg maar een weekendje Parijs in Zondag Josdag of ..Tartufo?
5000 frank in De Drie Wijzen of een
of andere foute prijs in Baraka of Walters Verjaardagsshow? Of bij een
goeie draai aan het Rad Van Fortuin?
Glunderende gezichtjes alom. Er werden zelfs armen in de luchten gestoken van
contentement, en zwaaien dat ze deden, met veelal bij oudere dames - bijtijds
goed te spotten meewuiverkes,... (d.i.meeflapperende,
losse huid aan de bovenarmen, nvdr). Nu winnen de mensen zowat duizend euro bij
het maken van een lijn op Blokken, en
ze blijven er koeltjes bij. Das jammer!
Neen, Milk Inc kon op meer enthousiasme rekenen, enkele
dagen nadien. Misschien omdat de markt van Izegem, waar het olijke duo kwam
optreden - gezien de locatie overwegend gevuld bleek met volk dat ergens
blijven steken was in de jaren van weleer. Maar het kan ook gelegen hebben aan
het goed zichtbare podium en de luidere muziek. Het zal dat wel zijn. Laat ons
positief blijven. Want voor een vroeger-was-alles-beterfase
ben ik precies nog niet rijp genoeg. Laat tram 3 nog maar even voor wat ie is.
Ik huppel intussen verder door het leven. Met roze bril. Al moet er af en toe
eens een ferme hersenscheet uit. Vrôôôôôôôôôôt!
Ziezo. Bedankt om even te ruiken.