Inhoud blog
  • Woensdag, 26 oktober 2011 - Riem Seap - Phnom Pehn
  • Dinsdag, 25 oktober - De tempels van Angkor
  • Maandag, 24 oktober 2011 - Per boot naar Siem Reap
  • Zondag, 23 oktober 2011 - Van Phnom Penh naar Battambang
  • Zaterdag, 22 oktober 2011 - Phnom Penh - dag 3
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    CAMBODJA oktober 2011
    Met Lendelede naar Cambodja
    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 21 oktober 2011 - Phnom Penh, dag 2
    PHNOM PEN
    CCH2 + 3, killing Fields, Toul Sleng Museum, New market
    vrijdag, 21 oktober 2011

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/08Vrijdag21Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCI3hoa-q_9i2GA&feat=directlink

    Onder een stralende op het terras aan het zwembad is het heerlijk toeven om het ontbijt te nemen. Het fruit is bijzonder mooi opgediend. Een foto ervan kan dienstig zijn om aan onze vrouwenbewegingen op het thuisfront eens te tonen hoe ze een dessertbord mooi kunnen opmaken. Op gebied van gerechten op borden schikken kunnen ze hier in Cambodja nog heel wat bijleren!

     

    CCH 2  + 3 (The Center for Children’s Happines)

    Om 9.00 u. stappen we opnieuw in onze bus in en laten ons naar de rand van Phnom Pehn brengen voor een bezoek aan het CCH 2 + 3 center. Na over een primaire weg hotsend en botsend een weg hebben gebaand bereiken we het prachtige gebouw. We worden er door ‘de staff’ van jonge medewerkers van Sokha vriendelijk ontvangen. We nemen plaats op de plastieken stoelen. Hilariteit alom als Eric gewoon door het stoeltje zakt! Via een powerpointvoorstelling geven ze uitleg over de werking van het tehuis voor de stortkinderen. Telkens geeft een andere medewerkster uitleg over hun eigen school en hoe de beste leraars worden gerekruteerd, over de lessen computer, de naailessen voor de meisjes… Nadien maken we een wandeling doorheen het majestueuze gebouw dat door de Noren werd gesponsord. Op de verdieping maken we kennis met de leerlingen die er les volgen. Een Duitse en een Australische vrijwilligster geven er een jaartje les. Om 11.30 u. is de klas uit en komen de kinderen, in hun mooie uniformpje, naar beneden. Alle slippers liggen er beneden aan de trap door elkaar. We houden een ondeugend meisje in de gaten. Ze verstopt gewoon een slipper achter een ton en legt er om die nog beter te verstoppen een paar stukken afval op. Foei! Over de met stenen en puin bezaaide toegangsweg begeven de leerlingen zich naar de speelplaats voor een gezamenlijke groepsfoto

    Sokha is heel dankbaar en zou graag nog 4000 dollar bijeen krijgen om die desolate toegangsweg mooi te laten plaveien.

    We gaan ook nog een kijkje nemen in het naastliggende jeugdcentrum. De meisjes die we gisteren ontmoetten komen ons opnieuw opzoeken. Het wordt tijd om afscheid te nemen.

     

    Het nieuwe stort

    Op onze weg naar de Killing Fiels komen we voorbij de nieuwe stortplaats. Die is niet te bezichtigen maar met een telelens kunnen er toch enkele frapante beelden worden geschoten. We zien de vrachtwagens het stort op en af rijden en zien inderdaad mensen die er vuil rapen en sorteren om dat te verkopen. Sokha vertelt: de mensen moeten betalen om er te mogen vuil rapen, willen ze ’s nacht rapen dan moeten ze een lamp huren… Hun buit moet verkocht worden opnieuw aan diezelfde uitbuiters. Wat een gezicht die armtierig optrekjes waarin ze moeten leven. Het doet ons huiveren: vinden ze bv. kippenvleugels die uit een restaurant zijn weggeworpen in de vuilnisbak, ze die gewoon gaan meenemen en herbakken.

     

    Killing Fields

    Ons volgend bezoek zijn de Killing Fields. Die zijn op een 15-tal km buiten het centrum van Phnom Penh gelegen. Tussen 1975 en 1979 zijn er 17000 mensen doodgeschoten onder het regime van Pol Pot. Al wie ook maar enige vorm van ontwikkeling kende, werd gedood. Je droeg een bril, dus kon je lezen… voldoende om je ter dood te brengen. Sokha leidt ons doorheen de velden. De massagraven werden evenwel opgeruimd in 1980, maar we zien er gewoon nog tanden op de bodem liggen, stukken kledij… Het moet toch een trieste periode geweest zijn. 2 miljoen mensen werden er door de Rode khmer vermoord. Ganse steden moesten ontruimd worden en iedereen moest inde landbouw gaan werken. We zien er een boom waartegen de kinderen gewoon werden doodgekwakt. In een andere boom hingen toen luidsprekers die het geschreeuw van de veroordeelden gewoon moesten overstemmen. Onvoorstelbaar hoe barbaars het er toen aan toeging. We worden even stil wanneer we het mausoleum betreden en er oog in oog staan met de honderden schedels van de slachtoffers.

     

    We nemen het middagmaal in het Winnerrestaurant. Diverse schotels worden op de tafels geplaatst en iedereen kan zich bedienen. Er is rundvlees met groenten, rijst en frietjes. Er is gebakken vis met ei, groenten… Voor elk wat wils. Er wordt een kommetjes soep geserveerd en als dessert worden schalltjes ananas op de tafel geplaatst.

     

    Toul Sleng Museum (S21)

    Het is even na 14.00 u. wanneer we de voormalige school bereiken waar het Rode Khmerregime zijn folterpraktijken uitvoerde bij het ondervragen van de beschuldigden. Iedereen met enige intellectuele bagage werd gevangen genomen. In de klaslokalen zien we de bedden waarop de gevangenen werden vastgebonden bij de ondervraging. Op een bord lezen we wat van de gevangen werd verwacht bij de ondervraging en wanneer ze stokslagen of elektroshocks werden toegediend. Van een paal waar de studenten vroeger oefenden, maakten de beulen gebruik om hun slachtoffers omhoog te trekken tot ze het bewustzijn verloren om ze nadien in een kuip water opnieuw te laten bijkomen en de foltering opnieuw te kunnen toepassen. In andere klaslokalen zien we de cellen en kunnen we de foto’s bekijken van alle slachtoffers. Iedereen werd gefotografeerd. Een kunstenaar maakte schilderijen van alle folterpraktijken: nagels uittrekken, onder water dompelen… Een politieagent wijst om naar een overlevende, terwijl zijn echtgenote de S21-terreur niet overleefde. We haasten ons om de film die om 15.00 u. wordt gespeeld even mee te pikken. Maar die duurt veel te lang. Na 45 min. houden we het voor bekeken en zorgen dat we om 16.00 u. terug op de bus zijn.

     

    New Market

    We begeven ons door het drukke verkeer naar het laatste doel van de namiddag, een bezoekje aan de New Market. Het is 16.30 u. wanneer we er aankomen en spreken af om 17.30 u. terug te keren naar het hotel.

    Het is inderdaad een heel mooi art-deco gebouw en het is er rustig kuieren tussen de verkoopplaatsen. Hier is er heel wat minder drukte tussen de ruime gangen. Het is een plezier om te kunnen afdingen. Vooral Jozef Messely vindt het super om zijn prijzen heel laag in te stellen. Een voorbeeld. Een zilveren armband, daar vragen we 30 dollar voor. Jozefs’ prijs daartegenover 10 dollar. Neen, 18! Jozefs voorstel met de nodige commentaar dat het uit China komt… 10 dollar. Na heel leuke discussies heeft hij die toch mee voor 12 dollar. En zo wordt het spel door Jozef opnieuw gespeeld om voor mij een boeddhakopje te kopen. Voor de vraagprijs van 8 dollar betaalde ik uiteindelijk 4 dollar, maar Jozef vond dat ik nog teveel heb betaald. We spelen het spel nogmaals bij de aankoop van een troleyrugzak. We wedden zelfs op twee paarden bij twee naastliggende verkopers. We gaan zodanig in het spel op dat we zelfs te laat aan de bus aankomen. Geen nood, hier wacht een bus gewoon op straat en het drukke verkeer moet er maar omheen rijden.

     

    Restautant Friends

    Nik heeft 5 tuk tuks tegen 19.45 u. besteld om ons naar het restaurant ‘Friends’ te brengen. Er werd afgesproken 6 dollar per tuk tuk heen en terug en ze moeten daar ter plaatse wachten. Friend is een restaurant dat werkt met straatkinderen. Aan de T-shirt kan je uitmaken wie leraars is en wie student. Het restaurant is iedere avond druk bezet, vandaar dat Nik reeds maanden op voorhand reserveerde. Het avondmaal is opnieuw voor iedereen overheerlijk. De maaltijden variëren in prijs van 4,50 dollar tot 7 dollar. Het dessert van coco’sijs met ananas en gecarameliseerde suiker mag dan bijna evenveel kosten als de maaltijd, heel wat vrienden van onze groep willen proeven. Een deel van de groep vertrekt omstreeks 22.30 u. terug met 3 tuk tuks. Als wij er met de 7 resterende personen met de nog twee resterende tuk tuks willen terugkeren is er een probleem. Er staan er nog drie te wachten. Blijkbaar heeft een andere driver zich ertussen gewerkt en heeft dus enkel een terugreis afgewerkt en zal 6 dollar opstrijken, terwijl die ene die gewacht heeft nu niets zal verdienen. Discussies alom, we keren terug, maar de driver zonder passagiers rijdt verder mee. Voor het hotel wordt de discussie verder gevoerd. Nik probeert te bemiddelen en de gemoederen te bedaren. De drivers beginnen rond te bellen en weten uiteindelijk wie die drieste driver is die zich ten onrechte tussen heeft gewrongen. Wat er zich verder tussen die drivers zal afspelen is voor ons een vraagteken, misschien vernemen we het morgen.

    Ondertussen is het 23.15 u. geworden. Er zitten nog heel wat vrienden op het terras van het zwembad te genieten van een drankje. Het is er immers zalig zo’n zwoele avond aan het water.

     

     

    21-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag, 20 oktober 2011 - Naar de hoofdstad Phnom Penh
    NAAR DE HOOFDSTAD PHNOM PENH
    Donderdag, 20 oktober 2011

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/07Donderdag20Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKid5JuzyerzdQ&feat=directlink


    We kunnen rustig het ontbijt nemen, want het vertrek naar de hoofdstad is gepland om 9.30 u. Iedereen kan opnieuw het ontbijt aan de kaart bestellen. Bijzonder lekker zijn de diverse soorten het fruit die op een schaaltje worden aangeboden. Opvallend is dat de kelners nooit weten wie wat heeft besteld. Ze lopen zoekend rond de tafels met een bord en weten nooit waar het neer te zetten. Nadat iedereen heeft afgerekend en de valiezen in de kleine bus hebben gestopt, kunnen we de verplaatsing naar Phnom Penh aanvatten.

    Het is opnieuw genieten van alles wat op en langs de weg gebeurd, de huisjes, de massa’s studenten die van school komen, de overvolle wagens en brommers die van alles en nog wat vervoeren… Na twee uur bollen wordt er even halt gehouden. Onmiddellijk worden we omzwermd voor jongeren die ons een zakje papaja willen verkopen. Ik sla even de drukte langs de straat in de gaten. Voor we de bus instappen laten er zich toch heel wat van de groep verleiden om een zakje fruit te kopen. 1500 Riel (4000 Riel = 1 dollar = 0,75 euro = 30 bfr.) voor een zakje, dat komt neer op 7,50 oude Belgische frank. Als je daarmee iemand supergelukkig kan maken.

    Zo naderen we rond 13.00 u. stilaan de hoofdstad. De drukte neemt toe en naarmate we het centrum naderen wordt het een ware heksenketel. Wat een verkeer, je kan je dat onmogelijk voorstellen… duizenden en duizenden brommers in een wirwar door elkaar… Onze buschauffeur vindt moeilijk ons hotel 252 in de 252-straat. Hij moet het even navragen en ook even bellen met de gsm waar het precies gelegen is. Het is laveren tussen de verkoopstalletjes, de tuk tuks, de zo maar klakkeloos geparkeerde auto’s… Om 13.30 u. bereiken we het hotel.

    Van zodra we de poort binnenstappen ligt voor ons een mooi zwembad en onmiddellijk valt ons oog op de zonnende jonge Westerse dames aan de rand van het zwembad. De kamers worden verdeeld, maar aangezien nog niet alle kamers gepoetst zijn, genieten we even vanhet terras naast het zwembad. We kunnen onze bestelling in het Frans doen, de chef van het hotel is een Fransman. Voor het eerst krijgen we de kans om een bruin biertje te bestellen. Iedereen bestelt een snelle hap, een panini, een broodje ham-kaas… We moeten tegen 15.00 u. klaar zijn om een eerste verkenning te doen in Phnom Penh.

    De kamers zijn super! Een schitterende badkamer, maar door het raam zie je enkel tegen elkaar aaneengeplakte gebouwen.

     

    Orussey Market

    Na 3 minuutjes rijden met de bus bereiken we ons eerste doel, een bezoek aan de Orussey Market. We worden verzocht goed te volgen, vooraan, in het midden en achteraan zal telkens een van onze Cambodjaanse begeleiders lopen. En inderdaad, het is een wirwar van gangetjes. We hebben ogen te kort. Het ene stalletje is naast het andere geplakt. Alles is in afdelingen opgesteld, telkens met tientallen hokjes waar hetzelfde wordt verkocht. De verkopers liggen en zitten erbij. We vragen ons af hoe ze hiermee overleven. Afdelingen met kledij, allemaal hetzelfde, elektrisch materiaal… schoenen, hele hopen… We trekken ook de tweede verdieping door: schoolgerief, wisselaars met pakken geld… Dan trekken we door de vleesafdeling… De verkoopsters zitten gewoon tussen het vlees… de visafdeling… om te eindigen bij het pluimvee. De kippen liggen er in hopen, met de poten aaneengebonden te spartelen… We zien hoe een jongeman met een stok lop de rug met vooraan en achteraan een tros kippen afgeleverd. De tros wordt bij de poten gehangen en aan de weegschaal gehangen en pardaf… de kippen worden bij de hoop geworpen. Tussendoor zie je mannen kippen aan het pluimen. Buiten kunnen we een kijkje nemen op de slachtafdeling. En stinken…. stinken! En daarnaast de wirwar van brommers, auto’s…

     

    Russian Market

    We springen snel de bus op om even verder te rijden naar de Russian Market. Op deze markt is afdingen een must. We verdelen ons in 3 kleine groepjes en speken af wanneer we opnieuw aan de bus verzamelen. Met onze Cambodjaan gaan we op zoek naar een Cambodjaanse vlag. En inderdaad, het afdingen werkt. We gaan ook verder op zoek naar zo’n typisch hoofddeksel zoals de vrouwen dragen… We komen een andere groep tegen en die zijn aan het discussiëren over de prijs van uurwerken. Twee mooie uurwerken voor 30 dollar. Marc wil er 22 dollar voor geven. Neen het lukt niet. We schatteren het uit wanneer Marc een gsm-nummer (van een ander) opgeeft die hij moet bellen wanneer hij de uurwerken voor 22 wil laten. Tegen 17.00 u. zien we dat de stalletjes gesloten worden en ook zijn er al bepaalde toegangsdeuren dicht.

     

    CCH1

    Voor het nog drukker geworden verkeer rijden we nu voor een eerste kennismaking met de stortkinderen naar de verblijfplaats CCH1. Gewoon niet te doen is dat verkeer, en daar tussenin staan her en der politiemannen met een fluitje. Wanneer we ze even door ons open raampje even aanspreken lopen ze lachend een eindje mee om een praatje te slaan. Leuk, maar wat staan in godsnaam die mannen daar te doen. Dat zijn er die ze zeker op overschot hebben en daar tussen de wirwar hebben neergezet.

    En zo bereiken we CCH1. De kinderen verwelkomen ons. Werner heeft zijn sponsordochter teruggevonden. De meisjes hangen aan ons, vragen onze naam. Ikzelf wordt omringd door Alis (12 jaar) en Raksmeg (12 jaar). Met onze westerse ogen lijken die meisjes heel wat jonger. We bezoeken de verschillende slaapplaatsen, de bib, de refter,… In het kapsalon moet Roos een demonstratie ondergaan… HJet wordt tijd om afscheid te nemen van de meisjes. 53 verblijven er in totaal. De oudsten zorgen voor de jongsten. Blijkbaar hebben ze hier wat geluk gevonden, beter dan op het stort te moeten leven. En dat allemaal de verdienste van Sokha.

     

    Anise restaurant

    Om 20.00 u. vertrekken we naar het Anise restaurant. We kunnen er heerlijk eten aan de kaart. Als aperitief kunnen we een Richard bestellen, maar ze hadden er maar 4 meer voorradig. Verder nog Martini, Campari… Als voorgerechtje bestelt Nik voor iedereen een voorgerechtje, het is gewoon een rolletje groenten in een deeg gedraaid, een ‘Vegetarian Springrol’. Als hoofdschotel zoekt iedereen op nieuw zijn gading. Van de ‘Amok’ zijn er maar 4 voorradig. Nogal wat van onze gasten bestellen een stoofpotje van gecarameliseerd varkensvlees en tofu. Ik houd het bij een boeuf bourgignon met frietjes en ratatouille. Er kan ook nog een dessertje bij. Tegen 23.00 u. stapt iedereen in groepjes terug naar het iets verder gelegen hotel 252 voor een eerste nacht in Phnom Pehn.

    20-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag, 19 oktober - EEN DAGJE KEP
    EEN DAGJE KEP
    boottocht mangroven - peperkwekerij - Rabbit Eiland
    Woensdag, 19 oktober 2011

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/06Woensdag19Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCISU9rLI97zhoQE&feat=directlink


    2.00 u. in de nacht. Een akelig geluid maakt ons wakker. Geschreeuw, geschreeuw en nog eens geschreeuw doorheen de stille nacht. Zou dat een aap zijn? Ik wip het bed uit, kijk door het venster en zie op ons terras een kat zitten. Ze is nogal rap weg als ze me ziet. De airco blaast reeds de gehele nacht op mij, ik voel er me niet zo goed bij en Bernard legt de airco af. Al snel is het weer veel te warm in het chalet.

    We moeten deze morgen vroeg ontbijten. Nik plande om 8.00 u. vertrekken, want er staat weer heel wat op de dagorde.

    Het is 8.10 u. geworden wanneer we met de 9 brommers en de twee tuk tuks richting Kampot vertrekken. Een eigenaardige wagen met vooraan een box waaruit muziek weergalmt, rijdt ons voorbij. Wat een raar vehikel? Ik schakel mijn brommer naar 4de versnelling en zet de achtervolging in, want dat moet op foto. Onze tuk tukrijder legt achteraf uit dat het een begrafenis is, ze gaan met de overledenen naar de verbranding. Af en toe houd ik halt om foto’s te maken van de mooie woningen. Met die brommer stop je wanneer je wil en met wat snelheid is de groep weer snel bijgehaald. Echt een heel leuke vorm om je te verplaatsen en een streek te verkennen!

     

    Boottocht op de mangroven

    Plots moeten we een smalle aardeweg in. Het is een prachtig gezicht, de rijstvelden en de voor ons romantische huisjes op palen. Voor de plaatselijke bevolking misschien wel minder comfortabel. Links en rechts zien we velden, het zijn zoutwinningsgebieden. Het water droogt uit en voorzichtig wordt de bovenste laag weggeschraapt.

    Zo bereiken we de inham van de zee. De bootjes liggen klaar, Mr. Tjien heeft voor deze trip tussen de mangroven gezorgd. Met drie wiebelende bootjes begeven we ons op tocht. Het is een heerlijke tocht op het water onder een stralende zon. Plots zien we naast ons hele zwermen visjes het water uitspringen, ze wippen in een supersnel tempo over het wateroppervlak. Enkele visjes maken een verkeerde sprong en komen in onze boot terecht. Tijd om even de visjes van dichtbij gade te slaan, ze hebben een lange snuit met op het uiteinde een rood puntje. We stellen vast dat op de derde boot een kind de gehele tijd water aan het scheppen is uit de boot en de bootsman pompt onophoudelijk water. Zou er een gat in de boot zitten? Na een hele tijd varen liggen de boten even stil tussen de takken van de mangroven. Mangroven zijn bomen die in het water groeien. Het water is heel ondiep, enkele wagen zich in hun slip in het water. Enkele dames wagen zich ook in het water.

    Wanneer Nik opbelt met de vraag waar we zo lang blijven, wordt de terugtocht aangevat. Nik heeft nog voor een verrassing gezorgd. Zeven plaatselijke dames geven een demonstratie hoe ze garnalen vangen. Met hun kledij aan begeven ze zich te water. Ze zitten net met hun hoofd boven het wateroppervlak. Een netje voor hun vangst in te steken houden ze met de mond vast. Met beide handen woelen ze dan in het water op zoek naar garnalen. Het is op dat tijdstip van de dag geen goede visperiode, maar toch verschalken ze met hun blote hand een paar garnaaltjes en kleine visjes.

    Om het bezoek af te ronden krijgen iedereen nog een verse kokosnoot aangeboden. De schil wordt er afgekapt tot er een gaatje vrijkomt om er een rietje in te steken. Het is een heel frisse drank. Daarna wordt de noot in twee gekapt om het witte vruchtvlees te kunnen opeten. ZO word het stilaan tijd om afscheid te nemen van deze vriendelijke Cambodjanen.

     

    Peperplantage

    Om 11.45 u. starten we opnieuw onze brommers en rijden richting Kep. Na een hele tijd rijden slaan we aan een aardeweg links in. Het is opnieuw een heel stuk rijden. We brengen een bezoek aan de plantage ‘Chez Christophe’. (12.15 u.). Deze streek heeft een bijzonder goede bodemsamenstelling om peper te kweken, maar in de tijd van Pol Pot werd alles verwoest. Nu worden de peperplantages stilaan weer aangeplant. Mooi in rijen staan de hoge, smalle struiken opgesteld. Er kunnen twee oogsten per jaar opgedaan worden. De groene peper kan vers gebruikt worden. Laat men die rijpen aan de struik, dan is die eerst rood en wordt later zwart. Witte peper is gewoon geweekt in water om het schilletje te verwijderen. Verder in het domein domein vinden we papaja’s, kleine banaantjes, lychees,… Op het eind van onze rondgang wordt er uiteraard heel wat peper gekocht, 10 dollar voor een halve kilogram.

     

    Kimly restaurant

    We keren om 13.15 u. op onze stappen terug. De tuk tuks worden omgeven door de brommers. De ene rijdt eens op kop, een andere komt al eens vooraan aansluiten of laat zich eens uitzakken tot achteraan. We nemen een idyllische weg die zich doorheen het landschap slingert. Via de grote weg bereiken we de kust om 13.45 u. We hebben er opnieuw een halfuurtje gezellige bromtijd opzitten.

    In Kimly Restaurant kunnen we verse krab bestellen, de specialiteit van Kep. Die wordt op verschillende manieren klaargemaakt. Er worden ook nogal wat scampi’s besteld. Het is er zalig zitten aan de rand van het water.

     

    Rabbit Eiland

    Met twee bootjes werd de oversteek naar Rabbit Eiland gemaakt. Het was een half uurtje varen om op het mooie strand vol palmbomen en hangmatten te genieten. Er werd opnieuw gezwommen in slip, want weinigen hadden er aan gedacht een zwembroek mee te nemen. Op het strand kon men zich laten masseren, maar niemand liet het zich welgevallen, het leken meer kinderen die de taak zouden uitvoeren. Van op het water was de zonondergang echt prachtig. Tegen 18.00 u. bereikte iedereen opnieuw Vanna’s bungelows en werden de brommers door de verhuurfirma uit Kompot weer opgehaald.

    Het is al 21.00 u. geworden wanneer de eersten het avondmaal bestellen. Om 22.15 u. zit er nog een groepje te genieten van een krab. We worden af en toe wel eens gestoord door het geluid van een gekko die er ergens aan het plafond in een hoekje van het restaurant.

    Wij gaan slapen. Slaapwel. Voor ons 22.15 u., voor jullie 17.15 u.

    19-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag, 18 oktober - Van Sihanoukville naar Kep

    Van SIHANOUKVILLE NAAR KEP

    Dinsdag, 18 oktober 2011

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/05Dinsdag18Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ3m1bnI2aP7eA&feat=directlink

    Vandaag begint voor mij de dag reeds om 5.30 u. Om niet achterop te geraken met het verslag moet het wel!

    Tegen 7.30 u. ben ik al een stuk gevorderd en kan kamergenoot Bernard en ik het ontbijt gaan nemen in het restaurant van de Donboscohotelschool. We zitten er helemaal alleen tussen een horde studenten die weer de stoel onder ons schuiven, de servet op ons knieën komt schikken.

    Tegen 9.30 u. is iedereen klaar, zijn de valiezen en zakken in de camionette geladen en kunnen we vertrekken naar de kuststad Kep.

    We verlaten Sihanoukville en volgen een gehele tijd de kust. We genieten van prachtige landschappen, inhammen van de zee met pittoreske bootjes… Om 11.45 u. bereiken we de stad Kampot. Hier houden we halt bij een verhuurbedrijf van brommers. Bedoeling is dat we de afstand Van Kampot naar Kep per brommer afleggen. We krijgen eerst wat uitleg over het rijden met deze machientjes met versnellingen. Even proberen en we moeten met z’n allen naar het benzinestation om eerst even bij te tanken.

    Om 12.30 u. kunnen we starten richting Kep om 25 km af te leggen. Het is echt genieten in de stralende zon, een beetje wind en nu pas kan je overal om je heen kijken. Halfweg de rit houden we even halt. Een vrouwtje is er bananen aan het bakken. Ze klopt ook bananen plat, draait ze in een deeg en bakt ze in hete olie. Voor 1 dollar krijgen we er een gans zakje. En ze laten zich smaken.

    We rijden verder tot aan het White Horse Statue. We naderen onze bestemming, Vanna Bungalows. De bungalows zijn over de heuvel verdeeld, met zicht op zee.

    Enkelen stillen nog wat hun honger en tegen 15.30 u. kennen we Kep gaan verkennen. De brommertjes worden opnieuw in gang gestoken en voor de niet-brommerrijders zijn er twee tuk tuks. We volgen de kustweg en regelmatig houden we halt om iets te bezichtigen. We trekken ook een volledig vernielde woning in. In de tijd van de Rode Khmer werd verondersteld dat aan de kust de rijken woonden en die moesten een kopje kleiner gemaakt worden. We bezoeken het voormalige buitenverblijf van de koningin, ook helemaal verwoest. Binnenin is niet intact gebleven.

    We trekken verder naar de Local Kep Market. We gaan er even binnen en wat een stank… Onvoorstelbaar! Op de terugweg houden we met enkelen nog even halt om te genieten van de ondergaande zon.

    En zo kan het avondritueel opnieuw beginnen. Douches nemen, zwemmen in het met zoutwater gevulde zwembad, wat napraten… en genieten van een lekker avondmaal. Scampies met groene peper en rijst met groenten en ei wordt door heel wat vrienden besteld. Op de kaart is er heel wat keuze aan vis en dat tegen 5 à 6 dollar.

    22.40 u. slaapwel.

    18-10-2011 om 17:46 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (8 Stemmen)
    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag, 17 oktober 2011 - SIHANOUKVILLE
    SIHANOUKVILLE
    Maandag, 17 oktober 2011

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/04Maandag17Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMm3mO-A2LntOg&feat=directlink

    Kamergenoot Bernard heeft de wekker gezet om 6.30 u. We willen er van “s morgens vroeg bij zijn. Op vakantie zijn om tijd te verliezen, noch Bernard noch ik willen dat. Door het raam zien we dat de zon reeds in volle hevigheid schijnt.

    Tegen 7.30 u. gaan we op verkenning rond het Don Boscoschool. De studenten trekken reeds naar school, anderen komen aan in het hotel. Ze zijn allemaal uittest beleefd, ze knikken dat hun hoofd er bijna van afvalt.

    We zijn ondertussen ook de eersten om het ontbijt te nemen. Een tiental studenten staan klaar. We voelen ons beiden een beetje ongemakkelijk met zoveel ogen op ons gericht. Er wordt koffie geserveerd. Terwijl we ons gaan bedienen van fruitsap en fruit zijn ze er met onze koffie vandoor. We laten die terugzetten! Daarna bedienen we ons van lekkere broodjes, warme tomaat, spek, eieren… Er is ook een tafel met allerlei pasta’s, maar die hotelschoolstudentjes zullen er enkele uren bijstaan om helemaal niets te moeten bedienen. Welke Belgen eten nu van ’s morgens vroeg pastta? Ondertussen komt Nik aan in badjas om een baantje te trekken in het zwembad. Terwijl ik snel even naar buiten loop om alles op beeld vast te leggen, is mijn bord weer ribbebieweg. Amaai, overgedienstig… er zal hier nog het een en ander moeten geleerd worden, Westerse toeristen zijn toch anders dan Aziaten!

    Ondertussen zijn een groep studenten reeds naarstig de bedden aan het opmaken en de kamers aan het poetsen. Voor sommigen vrij vervelend, voor anderen een geluk. Een echtpaar had zich overslapen en dankzij de studenten die hun kamer kwamen poetsen waren nog nipt op tijd aan tafel.

     

    Bezoek aan de hotelschool en de technische school

    Met enige vertraging, het is als bijna 9.45 u. geworden, kunnen we de bezoeken aan de twee Donboscoscholen aanvatten. Eerst heeft de directeur van de hotelschool lenige uitleg. We trekken enkele klaslokalen in. In het eerste lokaal maken studenten die nog nooit een computer van dichtbij hebben gezien kennis met het medium. Het is precies alsof er enkelen spelletjes aan het spelen zijn, maar dat zal wellicht zijn om met het klavier en de muis te leren werken. De hotelschool is vrij recent, is nog voortdurend aan uitbreiding toe en telt momenteel 150 studenten. Het is leuk even het dagschema te bekijken. Ze worden om 5.30 u. gewekt. Om 6.00 u. moeten ze naar de studeerplaats en het ontbijt is er om 7.00 u. Merkwaardig op het dagschema te zien is dat ze dagelijks ook van 19.40 u. tot 20.20 u. naar de kerk moeten. Wanneer ik aan de directeur om enige uitleg vraag antwoord hij mij dat het toch een ‘Don Boscoschool’ is, maar dat we ons niet mogen voorstellen dat er godsdienstles wordt gegeven. De manier van leven wordt er o.a. verkondigd: eerlijk zijn, beleefd zijn, gedienstig… Er wordt natuurlijk ook gebeden en gezongen.

     

    Van de hotelschool trekken we naar de technisch school. Er staan heel wat gebouwen en een jongeman leidt ons rond. Later dringt het tot me door dat het de directeur is en vernemen we dat hij een pater Salesiaan is die uit midden India komt. De school telt 450 studenten. We trekken eerst naar een gebouw en in de gang hangt een groot bord ‘Dit gebouw werd geschonken door de Belgische bevolking’. We zien er studenten in de prachtige klaslokalen. Een vrouw komt uit de klas en geeft ons enige uitleg in Het Duits. Het is een ontwikkelingshelpster uit Oostenrijk afkomstig.

    Dan volgt het bezoek aan een reeks technische ateliers. In de eerste grote hangar zijn tientallen werkbanken opgesteld. Studenten krijgen er instructies of zijn aan het oefenen op de freesbanken- en draaibanken… Voor de technische mannen van de groep is dat een terugzien van voorbijgestreefde machine die bij ons al lang vervangen zijn door computergestuurde. In de volgende hangar zijn studenten de laadbak van een vrachtwagen aan het herstellen en anderen leren een buis plooien tot een cirkel. Opvallend is de hefbrug met opschrift in het Nederlands. Deze en vorige werkplaats kwam tot stand met de steun van de Duitse bevolking. In de derde werkplaats worden brommers en auto’s hersteld. Al deze hangars staan in een prachtig kader met mooie lanen met exotische bomen.

    Vandaar gaat het naar de kerk. De vloer is helemaal in hout, waaraan staat het beeld van Doon Bosco en Maria. De muur achteraan is helemaal beschilderd met taferelen uit het nieuwe testament. Zo bereiken we om 11.20 u. de eetruimte. De overdekte ruimte is helemaal ingenomen door stevige in inox vervaardigde tafels en banken. Twee dames zijn de maaltijden voor de leerkrachten aan het klaar maken. We nemen een kijkje in de keuken waar de maaltijden voor de leerlingen worden bereid. Achteraan staat een enorme ketel waar rijst wordt gestoomd. Een container hout staat ernaast om dagelijks het vuur te kunnen stoken. Om 11.30 u. is het etenstijd. Ineen mum van tijd staan alle studenten, netjes in uniform, geduldig in de rij. Enkele studenten komen de verschillende plateaus rijst ophalen. Groepjes studenten nemen aan tafel plaats. Rijst wordt verdeeld, ik bemerk leuke visjes… Voor ons is het tijd om school te verlaten en afscheid te nemen.

     

    Uncle Charly’s House

    Daarna trekken we met de bus, via een meer dan hobbelige weg, enkele kilometer verder naar een stuk bouwgrond.

    Even situeren. Enkele stortkinderen kunnen les volgen in de Don Boscoschool. Bedoeling is op deze site, kortbij de school, een internaat te bouwen voor deze studenten. CCH kocht het oude huis ‘Uncle Charly’s House’. Een Belgische vriend Charles kocht het aanpalend stuk grond. Het eerste wat gebeurd is rond het eigendom een muur bouwen en een waterput aanleggen. Bedoeling is nu dat binnen de twee jaar er een gebouw wordt opgetrokken met de steun van Belgische sponsors. Ik word gevraagd een foto maken van het terrein met de naam van de diverse sponsors. Sohka houdt telkens het bord met de sponsornaam vast en in een dankhouding ernaast een student links en de architect rechts.

     

    Seafoodrestaurant op Treasure Island

    Met de busjes gaat het nu naar het centrum van Sihanouville. Het is een mondaine badstad aan het worden. Er worden enorm veel hotels opgetrokken door rijke buitenlanders. Voor een hotel in aanbouw staan tientallen krotjes, de verblijfplaats van de ambachtlieden. Aan het ‘Lion Monument’ nemen we de afslag naar de verschillende stranden. Een groot afgebakend terrein is het Sokha Beach… Wij trekken verder tot het uiterste punt. Bedoeling is te eten in het seafoodrestaurant op Tresure Island. Rechts is een grote nieuwe brug gebouwd naar een eiland. Nik heeft wat uitleg. Het is een privébrug gebouwd door een rijke buitenlander. Hij wil op het eiland een gebouw neerplanten, maar blijkbaar durft zijn vrouw niet telkens met een boot de oversteek maken. Vandaar dan maar zelf een brug optrekken.

    In het restaurant krijgen we eerst enige uitleg. Ofwel bestel je aan de kaart ofwel duid je in de visbak aan welke vis je ze moeten klaarmaken. Die wordt dan gewogen en per gewicht aangerekend. Er zijn krabben, kreeften, slakken… keus te over.

    Onze groep trekt naar het strand en wordt over twee strandhutten verdeeld. We kunnen het middagmaal bestellen. Het merendeel bestelt vis, gebakken met of zonder look, enkele kreeften… De andere huttengroep laat drie verschillende vissen op diverse manieren klaar maken… En ik? Ik houd het gewoon bij ribbekes met frieten! We vernemen van het meisje dat ons aan tafel bijstaat, dat ze 40 dollar per maand verdiend.

     

    Met de tuk tuk op tocht

    Het is al 15.00 u. geworden. Met vier, Bernard en ik, Polly en haar zoon Werner, besluiten we even naar Sihanoukville te trekken. Het is wel leuk zitten aan het strand, maar daarmee is er niet veel te beleven. We laten ons naar het centrum voeren door Sokha. Wanneer we aan het Lions Monument uitstappen, komt een Tuk Tukdriver een voorstel doen. Hij wil ons naar de waterval en het nationaal park voeren voor 20 dollar. Voor 15 is hij akkoord.

    En zo stappen we in het typische vehikel in. We rijden een heel eind door het drukke centrum. De driver laat nog even zijn benzinetank vollopen en de banden blazen. En maar rijden, rijden…. Bergop gaat het heel langzaam. Aan een splitsing houdt hij halt. Hij vraagt over we eerst naar het par willen en geven we eerst de voorkeur aan de waterval? Het gaat verder naar het park. We genieten van het landschap, de grazende buffels, de mannen aan het werk in het water. Eenmaal in het nationaal park krijgen we een voorstel om een boottocht te maken. Voor een tocht van 2 uur hebben we onvoldoende tijd. Vandaar gaat het naar de monding van de rivier. We zitten helemaal tussen de typische huisjes. De mensen zijn er volop aan het werk, aan de boten, hout hakken, vissen sorteren…

    Vandaar gaat het de weg terug. Eenmaal aan de splitsing nemen we de rode aardeweg. Na een tijdje rijden moeten we ieder 1 dollar toegangsgeld betalen. De ondergaande zon schijnt in het water. Eenmaal bij de waterval aangekomen leidt een kind, met een schotel chips en koekjes op het hoofd, ons naar de verschillende uitzichtpunten. Het kind is uiteraard dolgelukkig wanneer het een pakje koekjes kan verkopen. Van ver roept hij naar zijn moeder, die in de rivier aan het wassen is, dat hij iets heeft verdiend. Al snel staan nog enkele kinderen zondom ons en willen hun chips en koekjes aanprijzen.

    We spreken met de tuk tukdriver af om ons ergens naar te brengen waar we een broodje kunnen eten en of hij ons dan terug naar het hotel wil voeren.

    De man is uiterst gelukkig. Hij vertelt dat het leven hard is. Gelukkig dat hij ons vandaag als klant had, (het toeristisch seizoen moet nog op gang komen), anders had hij weer niets verdiend. Zo bereiken we opnieuw het centrum van Sihanoukville en aan een keurige zaak houdt hijk halt. We bestellen vier broodjes met paté (??) en worden dat keurig op een bordje geserveerd met pijpajuintjes, komkommer… Echt een toffe plaats met naast ons een overgelukkige driver… en wij die eveneens genoten hebben van een onvergetelijke namiddag. Tegen 20.30 u. bereiken we opnieuw ons hotel en nemen afscheid.

    Ons avondritueel kan opnieuw beginnen. Foto’s inladen, bewerken, op het netwerk plaatsen… Om 23.00 u. trekken we nog even naar de bar om een Angkor-pintje en aan het zwembad vinden we nog een koppel die het daar gezellig vindt en nog te vroeg om te gaan slapen. Tegen 0.15 u. doven we ook ons kamerlicht en hopen snel de slaap te vinden.

    17-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (13 Stemmen)
    16-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag, 16 oktober - Van Trat (Thailand) naar Sihanoukville (Cambodja)
    TRAT - SIHANOULVILLE

    zondag, 16 oktober 2011

    Foto's van de markt deze morgen om 7 u.
    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/03Zondag16Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIWzodaQgJa4WQ&feat=directlink

    En de foto's van de verplaatsing staan er sedert zondagavond nu ook online.

     

    Van Trat (Thailand) naar Sihanoukville (Cambodja)

    Trat

    Om 6.00 u. begint voor mij de nieuwe dag. Snel douchen en naar internet om de laatste zaken in orde te brengen.

    Even voor 7.00 u. kan ik met mijn kamergenoot Bernard op stap. De zon is reeds goed van de partij. We ontmoeten Nik en die zegt dat we even naar de markt moeten lopen.

    Inderdaad, onvoorstelbaar. Het is er een drukte van jewelste. Kraampjes met onvoorstelbare zaken: kippen, ruikend vlees, kikkers, vissen… In woorden is het niet weer te geven, het wordt de ene foto na de andere. Opvallend is dat de mensen heel vriendelijk zijn en zich gewillig laten fotograferen.

    Om 7.45 u. worden we verwacht voor het ontbijt. We ontmoeten er onze medereizigers. De ene heeft al beter geslapen dan de andere. Het ontbijt bestaat uit 4 sneetjes geroosterd brood, gebakken ei, worstjes en spek.

     

    Om 8.30 u. staan twee Toyotabusjes klaar om ons tot aan de grens van Cambodja, 88 km verder, te voeren. Van Trat na de grens in Hat Lek is het gewoon een kleine strook land aanleunend tegen de zee en Cambodja.

     

    Grensfomaliteiten

    Om 9.45 u. bereiken we de grens en de ceremonie kan beginnen. Eerst de Thaise controle. Dat verloopt vlot. Daarna trekken we te voet Cambodja binnen. Sokha en Sambath van het weeshuis verwelkomen ons. Eerst moeten we de Quartaine passeren. Met een toestelletje wordt even onze temperatuur gemeten. Jongeren dringen zich op om ons paspoort te bemachtigen. Zij zullen alle grensformaliteiten in onze plaats afhandelen. Ze vullen de papiertjes in. We moeten rustig plaats nemen op de banken. Eén per één worden we geroepen naar de ‘Immigration Police’. Er wordt een fotootje gemaakt en onze vingers en duimen worden ingescand. Nik zorgt dat iedereen zijn fooi krijgt, want precies daarvoor doen ze het.

    Tegen 9.55 u. is alles afgerond, wordt onze bagage in een afzonderlijke  wagen gestapeld en mogen wij op een busje stappen. Een busje voor 24 personen, met middenin klapzeteltjes. Wie zoals ik achteraan zit, zit gevangen.

     

    Naar Sihanoukville

    Het wordt een lange trip. Af en toe hebben we echt slechte stukken weg. Ik kan ze vergelijken met Afrika. De vering is blijkbaar al niet meer zo nieuw zodat we af en toe eens echt door elkaar geschud worden. Het landschap is echter heel mooi, veel groen met heel veel water. Het meerendeel van de huizen staan op palen gebouwd. De mooi blauw beschilderde daken en gevel geven het geheel een mooie aanblik. Maar we zien ook heel wat krotten, bedekt met roeste platen. Her en der zien we buffels grazen. En op onze weg zien we zelf een familie aapjes

    Het is al 14.00 geworden en de bus heeft nog geen enkele keer halt gehouden. We vragen of de chauffeur even wil stoppen voor een korte plaspauze We stoppen aan wat oor ons een wegrestaurant zou zijn, er staan al enkele bussen; Maar…. Jongens, wat krijgen we te zien. Achteraan toiletten tussen afbraak en puin. Een dode kip wachtend tot ze gepluimd wordt en een kip, spartelend met een zware steen op haar kop. In een aanpalend kot zijn ze vlees aan het bereiden op de grond, en stinken!! Alhoewel we al van deze morgen niet meer hebben gegeten is de honger onmiddellijk verdwenen. Buiten in de zon liggen stukken vis en vlees te drogen, met de nodige vliegen er boevenop.

    Gelukkig krijgen we op de bus heerlijk fruit, kleine banaantjes, een fris fruit waarvan niemand de naam kent. Een paar kilometer verder houden we opnieuw halt. De chauffeur haalt twee jerrycans mazout uit de koffer en laat die met een darm overlopen in de tank. Ondertussen trekken we even naar de naastliggende shop met o.a. diverse soorten vers fruit, waarvan sommige soorten ik van mijn leven niet heb gezien.

    Om 14.45 u. bollen we verder. Sokha zegt dat het nog anderhalf uur rijden is tot Sihanoukville. Ondertussen laat hij een zak met verse lychees rondgaan en krijgen we nog een stuk van dat voor onze onbekende, maar heerlijk fris fruit.

    Het is 16.15 u. wanneer we de Donboscohotelschool bereiken in de kuststad Sihanoukville. Deze hotelschool werd met Nederlandse steungebouwd om er studenten op te leiden. Daarnaast is er ook nog een technische school.

    We worden een alcoholvrije aperitief aangeboden en daarna mogen we aan tafel. De studenten zorgen voor een waardige service. De servietten leggen ze op onze schoot. Telkens als ik ergens rechtspring om her en der een foto te maken, telkens opnieuw is er daar een student om die serviet weer op mijn knieën te keggen. Op staat op tafel een menu en wat mogen we verwachten voor de prijs van 11.50 dollar (= 8,50 euro)? Grilled Chicken Salad Khmer Style – Seafood Tom Yum Soup – Grilled Squid stuff with Pork mince, serve with steam rice – Khmer Banana Pudding. Je zal, net als velen, de helft niet hebben begrepen, maar van alles werd een foto gemaakt. Eenmaal thuis kan ik er misschien een Cambodjaans gerechtenkookboek samenstellen, maar na alles wat we vandaag op de markt inde stalletjes hebben gezien eet ik toch met lange tanden.

    De studenten zijn supervriendelijk, ze komen water bijvullen, bier uitschenken,… Ze doen hun best… want inderdaad, Cambodja heeft nog een zeer grote toekomst op toeristisch gebied.

    Op het einde van de maaltijd stelt Sokha zijn 8 studenten voor uit de CCH-weeshuizen voor die hier in Donboscoschool een opleiding volgen. (foto)

    Zo zit er om 18.00 u. onze dag op. De ene gaat zwemmen, anderen gaan nog een stukje wandelen, en ik… ik moet het verslag schrijven, de foto’s in orde brengen en kan mails lezen en mijn vertrouwde Nieuwsblad  via internet bekijken.

     

    16-10-2011 om 15:55 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    15-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag, 15 oktober - Van Bangkok naar Trat



    VAN BANGKOK NAAR TRAT

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/02Zaterdag15Oktober2011?authuser=0&authkey=Gv1sRgCMTx3uqg0MfBEQ&feat=directlink

     

    Zaterdag, 15 oktober

    Middernacht. De hostesses komen met hun smalle karretjes het avondmaal opdienen. Het serveerbord is gevuld met een slaatje, een bakje rijst met kip, er is een broodje met camenbert. En als toetje een potje met een soort mousse. Drank kunnen we kiezen (een wijntje) en daarna wordt de koffie geserveerd. Het is opvallend hoe bepaalde passagiers al de slaap hebben aangevat en de maaltijd missen.

    Rond half een worden de lichten gedoofd en is het de bedoeling dat we kunnen slapen. Maar dat is een ander paar mouwen. Slapen is zo eenvoudig bij de enen, zo moeilijk bij de anderen. Ook bij mij zijn het maar korte hazentukjes.

    Om 6.30 u. komt er opnieuw stilaan beweging in de passagiersruimte. We vliegen momenteel op een hoogte van 11 200 m boven India. Gemakkelijk met het schermpje in de zetel voor je, je kan er het gehele vluchtschema volgen.

    7.00 u. Het vliegtuig zit momenteel boven CaIcutta op een hoogte van 11277 m, we halen een snelheid van 900 km per uur. We naderen stilaan de Baai van Bengai. Op het kaartje lijkt Bangkok niet meer zo ver af, nog een tweetal uurtjes te vliegen.

     

    Om 8.15 u. wordt het ontbijt opgediend. Een schotel met een zakje muesli, een plakje kaas en een stukje camenbert, een sinaasappelconfituurtje,… Een hostess biedt broodjes aan en we morgen er zoveel nemen als we wensen. Het smaakt.

     

    Ondertussen wordt het 9.00 u., tijd om ons uurwerk aan te passen naar 14.00 u. plaatselijke tijd. Het vliegtuig begint langzaam snelheid en hoogte te minderen. Vanuit de lucht zien we heel wat overstroomde stukken. De laatste week hadden we immers veel gelezen over de overstromingen en Thailand. Precies zoals aangekondigd landt de Airbus om 14.33 u.

     

    BANGKOK

    De luchthaven van Bangkok is vrij recent gebouwd en alles oogt er piekfijn. De controle verloopt verrassend snel en zonder moeilijkheden. De bagage is er ook in een mum van tijd en we wisselen wat geld voor de eerste dag. We blijven de gehele dag in Thailand, vandaar dat we ‘bath’ van doen hebben. 1 bath komt overeen met onze vroegere Belgische frank, het zal dus vandaag gemakkelijk rekenen zijn.

    Aan de uitgang staan de wagens klaar die ons naar Trat moeten brengen, zo’n 300 kilometer verderop. Het zijn twee Toyota’s voor 7 personen en een personenwagen van 4 personen.

     

    Naar Trat

    Vanuit de luchthaven vertrekt een snelweg. Met een mooie boog over de snelweg stel je onmiddellijk vast dat je in een Oosters land bent. Het verkeer verloopt supersnel over 2 maal 4 baanvakken. In Thailand wordt links gereden. En hokjes waar moet betaald worden voor de snelweg kennen ze hier ook. Langs de weg zien we de vele ondergelopen velden. Na een half uurtje rijden houden we een eerste halte. Langs een afritje van de snelweg, aangeduid als parking, staan heel wat handelszaken en verkoopsstalletjes. Opmerkelijk hoeveel verkopers van tombolalotjes er rond lopen. Aan een stalletje met diverse soorten in stukjes gesneden exotisch fruit wordt er door heel wat van onze groepsleden gekocht. We zetten na 20 minuten onze weg verder. De chauffeurs zijn van geen kleintje vervaard en ze vliegen maar verder.

    We houden een tweede halte na 150 km. Er staan heel leuke kraampjes opgesteld. Bijzonder eigenaardig is dat met inktvis. Wij vergapen ons aan het kraampje met bamboestokken. Wanneer we om wat uitleg vragen, moeten we even proeven. In het stokje zit een mengsel van rijst met kokosnoot en andere zoetigheid,… Met een hamer klopt de jonge verkoper het geheel open. Het smaakt inderdaad heel zoet.

    We zetten onze weg verder. Het is 18.00 u. geworden en de duisternis valt snel in. Het is ook onophoudelijk gaan regenen. En toch wordt er nog heel snel gereden, tussen de 90 en 100 km oer uur. Gemakkelijk de snelheid en de weg te volgen met mijn wandel-gps.

    Precies om 19.30 u. bereiken we ons Pop Guesthouse in Trad. Het zijn mooie, sobere kamertjes. In vergelijking met wat ik in Afrika meemaakte, heel comfortabel. En vooral… ik heb er draadloos internet. Als dat geen luxe is. In de bar wordt al snel een biertje besteld en we kunnen er ook een hapje eten. Frietjes, eiersalade, bonen met vlees… Ieder bestelt wel iets. Terwijl we er zitten komen er twee jongelingen voorbij met een klein olifantje. Zo zit de avond er ook en na een vermoeiende reis vinden er al heel wat snel hun bed.

    15-10-2011 om 17:21 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag, 14 oktober - Heenreis
    HEENREIS NAAR BANGKOK
    vrijdag, 14 oktober 2011

    voor de eerste foto's, klik hier:
    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/01Heenreis?authuser=0&authkey=Gv1sRgCKv3kJua2ovXTQ&feat=directlink

    De heenreis naar Bangkok

    Vrijdag, 14 oktober 2011

    Heb je ook dat gevoel wanneer je moet vertrekken? Hoe dichter het uur van vertrek komt, hoe zenuwachtiger je wordt. Je begint aan alles te denken, ben ik dat niet vergeten, heb ik dat wel mee? En in mijn persoonlijk geval moet ik wel van alles mee hebben: fototoestel met lenzen en flits, een minicomputer, camera, een resem batterijladers met batterijen, statief, verrekijker, wandel-gps…

    Het werd stilaan 15.00 u. De school is uit en om tijdig in Lendelede te geraken met de schoolbus voer ik 4 kinderen met de wagen naar huis, zodat de bus niet meer naar Menen moet rijden en heel wat tijd zal inwinnen.

    Lendelede-Zaventem

    We hebben geluk, tegen 15.40 u. kunnen we uit Rekkem vertrekken. In Lendelede staan er nog niet zoveel medereizigers klaar. Eigenlijk hadden we afgesproken om 16.30 u. te vertrekken uit Lendelede. Maar met een drukte rond Brussel op vrijdagavond in het achterhoofd, willen ze zo snel mogelijk starten.

    Met Els aan het stuur kunnen we de tocht naar Zaventem aanvatten. Buiten alle verwachtingen vlot het verkeer tamelijk goed. Een beetje drukte aan het eerste ronde punt aan de Brugsesteenweg, wat file rond Wetteren en wat meer oponthoud in Groot-Bijgaarden op de ring, maar eigenlijk is alles te verwaarlozen.

    We geraken tegen 18.00 u. in de luchthaven. Van op de busparking zijn we heel snel in het luchthavengebouw. We wensen Els veel moed voor de terugreis, want aan de andere zijde van de snelweg stonden de wagens volledig stil en dat over een zeer lange afstand.

    45 minuten vertraging

    Een snelle blik op de tv-schermen duidt al aan dat onze vlucht naar Kopenhagen al een flink stuk is verlaat, i.p.v. 20.25 u. wordt het 21.15 u. Aan de incheckbalie staat er niemand te wachten en in een mum van tijd zijn we van onze bagage verlost en krijgen we onze ‘Boarding Pass’.

    Met onze pass moeten we een eerste sluis voorbij na de kaart te hebben ingescand. Daarna gaat het verder tot we aan de bagagecontrolepost komen. Alles moet op de band. En zo bereiken we de winkelruimte en de verschillende eetgelegenheden. Het zal nog een hele tijd duren vooraleer we op het vliegtuig iets tussen de kiezen zullen krijgen, vandaar dat we nu al de innerlijke mens wat versterken.

    En zo moet iedereen zijn tijd wat zien te doden. De ene leest de krant, de andere gaat even de shops bekijken…

    Om 20.30 u. zetten we met ons groepje de verplaatsing in naar Gate A55. Het is een heel eind stappen, maar gelukkig voor sommigen is er de lange loopband. We schuiven voorbij glimmende Mercedessen en BMW’s, maar als ik even het prijskaartje van naderbij ga bekijken stel ik vast dat geen spek voor mijn bek is. Tegen 20.45 u. bereiken we ons doel en we hebben nog even de tijd om te checken aan de Telenetbalie of hun reclame die we deze week hebben ontvangen wel klopt. Als telenetklant kan je gratis gebruik maken van hun diensten. En inderdaad, met mijn paswoord geraakt ik moeiteloos op internet en kan snel nog even de mails van deze namiddag checken en zelfs al een beantwoorden.

    Om 21.00 u. mogen we aan boord van het SAS-vliegtuig. We krijgen er te horen dat we heel snel zullen moeten overstappen om de verbinding naar Bangkok te halen. Het is geen groot toestel, links 2 zetels, rechts 3 zetels. Het is nu ook de eerste keer van al de vluchten die ik maakte dat ik snel een foto mag nemen van de cockpit.

    In een mum van tijd (21.20 u.) hangen we in de lucht. Is het omdat het maar zo ver is, of omdat het een klein vliegtuig is? Ik vind dat we betrekkelijk laag vliegen en het is een feeëriek schouwspel wanneer we over Brussel en het verdere landschap vliegen. Wat verder neemt de hoogte toe en is alleen nog het nachtelijke duister te zien.

    Het is 22.30 u. wanneer we stilaan Kopenhagen naderen en opnieuw de lichten beneden ons ontwaren. Precies om 22.40 u. komt het vliegtuig tot stilstand. We hebben weinig tijd om het volgende vliegtuig te halen, De vlucht staat gepland om 22.50 u.

    We verlaten zo spoedig mogelijk het vliegtuig en trekken door de verlaten gangen naar gate C33. De grenspolitie kijkt snel even naar de pas en we mogen snel verder stappen. Aan C33 wachten ze ons vol ongeduld op. Snel de boarding pass afstempelen en even naar de pas kijken en snel het vliegtuig in. Het is een heel wat groter toestel, 2+4+2 per rij.

    We zijn nog maar pas gezeten of daar gaat het vliegtuig. Blijkbaar hebben ze wat op onze groep gewacht. Het is 23.20 u.

    Airbus 340-300

    • Aantal zetels: 245
    • Lengte: 63,7 m
    • Vleugelwijdte 60,3 m
    • Kruissnelheid: 875 km/u.
    • Vliegbereik: 12.800 km

    Vluchtroute: Kopenhagen (Denemarken) – Warschau (Polen) -Hongarije

     

    14-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ONS REISPROGRAMMA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen REISSCHEMA

    Klik op de link en je vindt ons volledig reisschema voor de komende twee weken.

    https://picasaweb.google.com/102497882852892734023/BoekjeInJpg?authuser=0&feat=directlink

    13-10-2011 om 00:00 geschreven door eric  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)


    Archief per week
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs