Veel gebeurt er niet, momenteel. Niet in onze adoptieprocedure tenminste.
We staan met onze voorkeur op de achtste plaats. Da's fijn! Maar verder kunnen we er niet veel van zeggen.
In juli heb ik in mijn boekhandel een BoeFweek gehad. BoeF staat voor Boekenforum voor kinderen. Samen schrijven we, in een korte week tijd (5 ochtenden) een boek! 't Was weer leuk! De foto die bij dit stukje staat is een kleine impressie. Anja (volwassene op de foto) is niet alleen vrijwilliger in WOESTE WILLEM, maar ook een toffe vriendin. Bedankt voor alle hulp, Anja!
Volgende week, op 28 augustus, is er een informatie-avond met mijnheer Bruk, de contactpersoon van Ray of Hope in Ethiopië. Bedankt Els, voor het babysitten op die avond (al zijn Nathan en Yun natuurlijk geen baby's meer, met hun bijna 8 en bijna 6 jaar :) ) Hierdoor kunnen Han en ik samen naar de info-avond in Deurne.
Het schooljaar nadert met rasse schreden! Nathan en Yun hebben er zin in. Eigenlijk willen ze ALLES nieuw, maar daar steken we toch een stokje voor. Nathan gaat naar het tweede leerjaar, Yun naar het eerste! Spannend, spannend!
Wie op school met de Kameleonbieb-methode werkt (uitgeverij Die Keure) en toevallig in het vierde leerjaar staat (of een kind in het vierde heeft): Voor het eerst heb ik een leesboekje geschreven voor deze uitgeverij. Kijk, en dat vind ik dan ook superspannend :)
Het is weer lang geleden dat ik onze blog heb aangevuld. 't Is eigenlijk een beetje zelfbescherming: Heel fanatiek bezig zijn met onze procedure maakt me nog ongeduldiger dan ik al ben
Maar nu vind ik het toch hoog tijd om te vertellen waar we zitten.
Onze documenten zijn compleet. Volgende week brengen we alles naar onze notaris. Na legalisatie kunnen we dan weer naar Ray of Hope. Daar wordt nagekeken of alles correct verzameld en gelegaliseerd is.
Ons verslag, da's een verhaal apart: We staan al sinds eind februari op de wachtlijst van ROH, maar het openbaar ministerie heeft pas vorige week de tijd gevonden om iets aan ons verslag te doen. Nu begrijp ik wel dat adoptie voor de rechtbanken geen prioriteit heeft. Maar de wet zegt dat het openbaar ministerie zijn werk moet doen binnen de twee maanden na uitspraak. We zijn nu bijna vier maanden verder. Tjonge, leuk is anders
Enfin, beter laat dan nooit.
Er zijn in de voorbije maanden ook een aantal toewijzingen geweest. Met onze voorkeur staan we op nummer 11 (algemene lijst 76, maar van de 75 gezinnen voor ons hebben er 12 al een toewijzing en staan vijf gezinnen op stop).
En ook al komt ons kleintje er nog lang niet aan, toch groeit ons ongeduld.
Gisteren ging Woeste Willem een dagje extra dicht. We werden namelijk in Den Haag verwacht, bij het ministerie van buitenlandse zaken. Onze kennis van deze stad is duidelijk roestig aan het worden (al vind ik Den Haag nog steeds een prachtstad, ik zou er best graag willen wonen!). Na het ministerie van financiën, het ministerie van binnenlandse zaken, enzovoort enzovoort, kwamen we uiteindelijk toch op de juiste plek aan!
Het was op dat moment 10.30 uur. Han leverde zijn geboorte-akte in, betaalde 10 euro en kon de gelegaliseerde akte een kwartier later weer meenemen. Ach ja, 't zijn ideale uitstapjes voor mensen die met hun tijd geen blijf weten
Deze week willen we ook de nodige foto's verzamelen, en de resterende documenten bij elkaar zien te krijgen.
Gisteren werd de wachtlijst van Ray of Hope trouwens aangepast. We schuiven op van 82 naar 77, en vinden dat helemaal niet erg:)
Documenten en de wondere wereld van de ambtenarij...
Onze grote documenten-verzamelactie is gestart. En dat gaat niet van een leien dakje!
Deze morgen gingen we naar het spreekuur van onze huisarts. Hij prikte bloed voor onze HIV-test. De labresultaten zullen er snel zijn, en die kunnen dan, samen met het formulier van medische en geestelijke geschiktheid, bij onze stapel documenten gevoegd worden.
Tot zover het eenvoudige gedeelte!
Vanmiddag probeerde ik met eenzelfde vlotheid door de Aalsterse ambtenarij te sjeezen. Helaas pindakaas Voor drie verschillende documenten werd ik naar drie verschillende bureaus gestuurd. Over efficiëntie gesproken!
Morgen zijn onze 'attesten van goed gedrag en zeden' klaar. Bovendien heb ik een hoogstwaarschijnlijk goed afschrift van mijn geboorte-akte én van onze huwelijksakte. Ons 'bewijs van woonst en nationaliteit' staat vol fouten, dus moet het opnieuw. Eerst moeten de juiste gegevens centraal worden geregistreerd, en dan pas kunnen we om de juiste documenten.
Ach, niemand heeft ons gezegd dat het simpel zou worden! We blijven (meestal) lachen. En op een sukkeldrafje op papierenjacht zijn, is nog steeds beter dan complete windstilte
Sinds dinsdag, 27 februari, staan we bij Ray of Hope op de wachtlijst. We zijn gestart op nummer 82. Met onze voorkeur betekent het echter dat we op plaatsje 15 of 16 belanden.
Deze week zijn er een aantal toewijzingen geweest. We zullen dus al snel van 82 naar 77 of misschien zelfs 76 opschuiven.
En nu is het dus tijd om papieren te gaan verzamelen. De bankdirecteur én de huisarts weten al dat we een paar handtekeningen en kopieën van identiteitskaarten nodig hebben. Dat zal hopelijk geen administratieve problemen opleveren.
Op zaterdag, 24 maart, gaan we naar een injerra-avond in Gent. Een goeie voorbereiding is het halve werk
Jipie, hoera, enzovoort .... :) Na een deugddoende minivakantie in Gent (wie eens een goeie bed and breakfast zoekt, moet zeker naar Be Our Guest op de Houtbriel in Gent gaan) vonden we dinsdag een brief van de rechtbank van Dendermonde in de bus.
De volgende dag faxten we dit afschrift naar Kind en Gezin, met de vermelding dat we kiezen voor adoptie uit Ethiopië en voor bemiddelaar Ray of Hope in Berlare.
Kind en Gezin stuurt dit alles aangetekend naar Ray of Hope. Vanals onze gegevens daar binnen zijn, worden wij gecontacteerd om een intake-afspraak te maken.
Vorige week zijn we gaan praten met de coördinator van Ray of Hope. We werden vriendelijk ontvangen in Berlare. De uitleg die we kregen was helder en enthousiast. Al snel waren we twee uur en een berg informatie verder. Op 9 februari mogen we nog naar een informatiemiddag bij FIAC in Geel. En dan wordt het knopen doorhakken!
Donderdag moeten we nog verschijnen voor de jeugdrechter. Het advies van het CAW was positief, nu maar hopen dat de rechter dat advies volgt. Duimen jullie voor ons?
Op 25 januari mogen we naar de jeugdrechtbank. Die datum komt snel dichterbij. Dus vandaag ben ik alvast wat gaan rondbellen. Jammer genoeg kreeg ik bij Ray of Hope geen gehoor, maar bij Fiac trof ik een vriendelijke dame aan de telefoon. Na een babbeltje nodigde ze ons uit op een infomiddag. Vrijdagmiddag, 9 februari gaan we dus naar Geel. We hopen er een boel wijzer van terug te komen.
Stilaan krijgt ook Ethiopië een plekje in ons hart. We zijn benieuwd wat de toekomst brengt!
Gisteren (joepie, de griffie was open) zijn we naar Dendermonde gereden. Het ging natuurlijk niet vanzelf, dat verslag inlezen, dat begrijpen jullie wel ;)
De hoofdgriffier had een dagje vrij en had precies die ene sleutel van die ene kast waarin ons dossier zat meegenomen. Tjonge, wat zaten ze met de zaak verveeld! Mevrouw is mét de sleutel naar de rechtbank gereden en bleef steeds even vriendelijk! Ondertussen gingen we met onze kinderen een koffietje drinken (want de griffier woont nogal ver!). Drie kwartier later kregen we dan uiteindelijk het lang verwachte dossier onder onze neus geschoven. Vreemd hoor, je leven zo in detail! Gruwel! En vreselijk positief vonden we het ook niet. Alhoewel, elke conclusie was lovend. En de eindconclusie was een rijtje met enkel PROTECTIEVE FACTOREN en geen enkele RISICOFACTOR. Leuk leuk!
Op 25 januari volgt de zitting. En natuurlijk hopen we vurig dat de rechter het advies van het CAW volgt!
Ook al was ons beloofd dat ons verslag eind november zou worden doorgestuurd, toch hebben we nog steeds niets gehoord! Daarom heb ik vandaag naar Kind en Gezin gebeld. Ons verslag is er inderdaad aangekomen en maandag doorgestuurd naar de rechtbank. Morgen bel ik dus even naar de griffie van de jeugdrechtbank.
Voor niet-adoptanten komen we misschien als ongeduldig over. Maar onze procedure is in april gestart en we staan eigenlijk nog geen stap verder! Dus enig ongeduld valt hopelijk wel te begrijpen!
Maandag, 13 november, kwam de maatschappelijk assistente van CAW de Visserij op huisbezoek. Wat viel dit mee! Geen controles op achtergebleven stof, geen stomme vragen over futiliteiten, geen totale uitputtingsslag. En onze kinderen hebben twee uur lang als lieve engeltjes gespeeld.
En nu is het gespannen wachten op het inlezen van ons verslag.
Gisteren was het zover. We werden op CAW de Visserij in Gent verwacht voor een gesprek met de psychologe. Drie uur later kwamen we met een redelijk goed gevoel terug buiten. Maar we waren wel geradbraakt! Urenlang vragen beantwoorden put een mens uit! In de namiddag was ik tot niet veel meer in staat. Gelukkig kan ik deze gesprekken na een goeie nachtrust wat relativeren.
Binnen twee weken mogen we de maatschappelijk assistente voor een huisbezoek verwachten. Ook onze kinderen moeten daarbij aanwezig zijn. Sturen kunnen we zo een ochtend niet. Daarom laten we het gewoon op ons afkomen. We zien wel hoe de dingen lopen.
Vanmorgen hadden we ons eerste gesprek met de maatschappelijk assistente van CAW de Visserij. Ze wist ons te vertellen dat ze er nog steeds niet uit zijn: krijgen we 2 of 4 gesprekken? Die onzekerheid vinden we niet prettig en heeft alleen te maken met het feit dat onze eerste adoptieprocedure in Nederland liep. We zouden graag snel zekerheid krijgen maar hebben alvast een afspraak voor het, hopelijk nooit komende, derde gesprek gemaakt.
Het gesprek ging diep, maar echt onverwachte vragen kregen we niet. Na twee uur waren we gaar. Volgende week volgt het (eerste) gesprek met de psychologe.
Vanmorgen had ik telefonisch contact met de mensen van de Cel Adoptie bij Kind & Gezin. Zij bevestigden de geruchten: De Vreugdezaaiers, een vergunninghouder die enkel voor India bemiddelde, heeft geen verlenging van erkenning gekregen. Het kleine mirakel, een pas opgerichte dienst, is goedgekeurd en zal de vierde vergunninghouder worden.
Waarschijnlijk horen we volgende week voor welke landen deze vergunninghouder mag gaan bemiddelen. Er moet nog enig kanaalonderzoek gebeuren, dit om zeker te zijn van de betrouwbaarheid van alle contacten.
Op zondag 17 september wordt het weer verschrikkelijk gezellig! In Eeklo houden we dan onze derde China III dag. Ben je bezig met adoptie uit China, of heb je al een kindje van ver dat daar vandaan komt, mail me dan gerust voor meer informatie. Aanmelden is nog steeds mogelijk. De kinderen kunnen er heerlijk spelen, het eten is elk jaar enorm lekker, en je vindt hier gegarandeerd gelijkgestemde zielen om van gedachten mee te wisselen. Doen dus!
Eindelijk! Gisteren lag de brief van CAW de Visserij op de mat. Onze twee gesprekken van het maatschappelijk onderzoek zullen plaatsvinden in de eerste helft van oktober. Eerst krijgen we een huisbezoek, vervolgens worden we in Gent bij de psychologe verwacht. Spannend is het wel. In Nederland liep het allemaal net even anders. Dit is dan wel onze tweede adoptie, maar onze eerste adoptie op Belgische bodem. We kijken gespannen uit naar wat komen gaat.
Eerder deze week hebben we nog eens naar CAW de Visserij in Gent gebeld. We waren erg benieuwd naar het afnemen (hoopten we) van de wachttijden. En we werden niet teleurgesteld. Waarschijnlijk kunnen we eind september toch starten met ons maatschappelijk onderzoek.
Eerst was ons gezegd dat we eind oktober mochten beginnen. Dat is dan toch al een maand minder.
Wel moeten we nog eens contact opnemen met de griffie van de jeugdrechtbank van Dendermonde. We hadden in ons tussenvonnis namelijk onmiddellijk een datum voor onze tweede verschijning gekregen: 5 september! Dat lukt natuurlijk nooit.
We hopen dat het maatschappelijk onderzoek inderdaad op het einde van volgende maand kan starten. Zou een geschiktheidsvonnis (als we geschikt worden bevonden natuurlijk) in 2006 nog mogelijk zijn? We hopen van wel.
Voor mensen die na 1 september 2005 een (nieuwe) adoptieprocedure vanuit België gestart zijn, is er nu Adoptie2006, een mailgroep. Het is een besloten groep. Adoptie is een boeiend gegeven, maar de details deel je het liefste niet met de hele wereld.
Demande dexplications de M. Luc Willems à la vice-première ministre et ministre de la Justice sur «la mise à exécution concrète de la loi du 24 avril 2003 réformant ladoption» (nº 3-1713)
Vraag om uitleg van de heer Luc Willems aan de vice-eerste minister en minister van Justitie over «de concrete tenuitvoerlegging van de adoptiewet van 24 april 2003» (nr. 3-1713)
(M. Van den Brande prend place au fauteuil prsidentiel.)
(Voorzitter: de heer Van den Brande.)
M. le prsident
. - M. Herv Jamar, secrtaire dノtat la Modernisation des finances et la Lutte contre la fraude fiscale, adjoint au ministre des Finances, rpondra.
De voorzitter
. - De heer Herv Jamar, staatssecretaris voor Modernisering van de Financin en de Strijd tegen de fiscale fraude, toegevoegd aan de minister van Financin, antwoordt.
M. Luc Willems (VLD)
. - Depuis le 1er septembre 2005, les rformes relatives la loi sur ladoption sont applicables et les candidats ladoption doivent suivre une formation de vingt heures organise par les communauts. Aprs une enqute sociale approfondie, le juge de la jeunesse dcide sils sont aptes ou non adopter. Ce nest que lorsque le juge de la jeunesse les considrent aptes quils peuvent sadresser un organisme dadoption agr ou procder une adoption libre mais les adoptions libres ne sont plus possibles. Pour favoriser la coopration entre les pouvoirs publics fdraux et les communauts en matire dadoption, dans les domaines o leurs comptences se chevauchent, un accord de coopration a t conclu le 12 dcembre 2005, accord ratifi le 14 dcembre 2005 par une loi dassentiment qui a t adopte en sance plnire du Snat le 30 mars 2006. Cette loi prvoit par ailleurs la cration dune commission de concertation et de suivi. Cependant, sur le terrain, il apparat dj que les listes dattente sallongent, tant pour les formations que pour lenqute sociale. Manifestement, les instances concernes ntaient pas prpares, ou pas suffisamment, pour appliquer la nouvelle loi sur ladoption dans les dlais prvus. La ministre de la Justice sait-elle quil existe de longues listes dattente, tant auprs des communauts pour la formation quau niveau fdral pour lenqute sociale effectuer par les services du tribunal de la jeunesse ? Est-elle dispose mener de nouveau une concertation avec les communauts sur cette question ? Est-elle prte dgager des moyens supplmentaires pour les tribunaux de la jeunesse afin quils puissent effectuer les enqutes sociales dans le dlai de deux mois ? O en est-on quant la cration dune commission de concertation et de suivi ? Cette commission est-elle dj oprationnelle ? La ministre de la Justice envisage-t-elle des mesures complmentaires pour amliorer la mise en application de la nouvelle loi sur ladoption ?
De heer Luc Willems (VLD)
. - Sedert 1 september 2005 zijn de hervormingen in de adoptiewetgeving van kracht. Kandidaat-adoptanten moeten sedertdien een voorbereiding van twintig uur volgen, die wordt georganiseerd door de gemeenschappen. Na een grondig maatschappelijk onderzoek bevindt de jeugdrechter ze al dan niet geschikt om te adopteren. Pas als de jeugdrechter de betrokkenen geschikt bevindt, kunnen ze als adoptieouders naar een erkende adoptiedienst stappen of overgaan tot zelfstandige adoptie. Vrije adopties zijn niet meer mogelijk. Om de samenwerking tussen de federale overheid en de gemeenschappen inzake adoptie te bevorderen op gebieden waar hun bevoegdheden elkaar overlappen, werd op 12 december 2005 een samenwerkingsakkoord gesloten, dat wordt bekrachtigd door de instemmingswet van 14 december 2005, die op 30 maart 2006 door de plenaire vergadering van de Senaat werd aangenomen. Die wet voorziet tevens in de oprichting van een commissie voor overleg en opvolging. Op het terrein blijkt echter dat al de voormelde ingrepen wachtlijst na wachtlijst veroorzaken, zowel voor het volgen van de voorbereiding als voor de uitvoering van het maatschappelijk onderzoek, enzovoorts. Blijkbaar waren de betrokken instanties nog niet of nog onvoldoende voorbereid om de nieuwe adoptiewet binnen de gestelde termijnen toe te passen. Weet de minister van Justitie dat er lange wachtlijsten bestaan, zowel bij de gemeenschappen voor het volgen van de voorbereiding als op het federale niveau voor het maatschappelijk onderzoek door de diensten van de jeugdrechtbank? Is ze bereid om over dit probleem opnieuw overleg te plegen met de gemeenschappen? Is ze bereid om extra middelen uit te trekken voor de jeugdrechtbanken om de maatschappelijke onderzoeken vlotter en binnen de gestelde termijn van twee maanden te laten verlopen? Hoe ver staat het met de oprichting van de commissie voor overleg en opvolging? Is die commissie reeds operationeel? Plant de minister van Justitie aanvullende maatregelen om de tenuitvoerlegging van de nieuwe adoptiewet te verbeteren?
M. Herv Jamar
, secrtaire dノtat la Modernisation des finances et la Lutte contre la fraude fiscale, adjoint au ministre des Finances. - Je vous lis la rponse de la vice-premire ministre Onkelinx. La Commission de concertation et de suivi telle que prvue aux articles 12 et suivants de laccord de coopration relatif la mise en uvre de la loi rformant ladoption, sera installe, en principe, en septembre prochain. Cet accord entrera en vigueur aprs publication du dcret dassentiment de la Communaut flamande. Depuis le mois de juillet 2005, des runions de coordination sont rgulirement organises avec des reprsentants des services communautaires comptents, des reprsentants du SPF Affaires trangres et de lOffice des trangers et des reprsentants du Collge des Procureurs gnraux. Lors de la dernire runion de coordination, la question du dlai dans lequel le jugement interlocutoire ordonnant ltude sociale est rendu a effectivement t aborde. Le dlai peut tre trs court mais ce nest pas toujours le cas. Une valuation gnrale de la situation me parat indispensable pour examiner si une simplification de la procdure est ncessaire dans ce domaine. Je souhaite cependant apporter certaines nuances. Les tribunaux appliquent ces nouvelles dispositions pour la premire fois. En effet, rcemment encore, tous les jugements en matire de capacit se basaient sur des dispositions transitoires de la loi, notamment sur les enqutes sociales qui avaient t effectues avant le 1er septembre 2005. En dautres termes, nous ne pourrons procder une valuation sur lensemble du territoire que dans quelques mois. Ma comptence se limite au rle du tribunal. La question relative aux listes dattente pour le suivi effectif dune formation ou pour la ralisation dune enqute sociale, ne relve pas de mes comptences. Dans laccord de coopration, il est stipul que lノtat fdral finance les enqutes sociales. Cependant, les travailleurs sociaux sont galement sous le contrle des ministres communautaires comptents en matire dadoption. Ils veillent au bon fonctionnement des services concerns. Il est trop tt pour se prononcer sur lapplication des articles 1231 et suivants du Code judiciaire concernant le jugement interlocutoire qui recommande une enqute sociale.
De heer Herv Jamar
, staatssecretaris voor Modernisering van de Financin en de Strijd tegen de fiscale fraude, toegevoegd aan de minister van Financin. - Ik lees het antwoord van vice-eerste minister Onkelinx. De commissie voor overleg en opvolging vermeld in de artikelen 12 en volgende van het samenwerkingsakkoord inzake adoptie, zal in principe in september 2006 worden genstalleerd. Het akkoord kan echter niet in werking treden voordat het decreet van de Vlaamse Gemeenschap houdende instemming daarmee, is afgekondigd. Sinds juli 2005 worden op zeer regelmatige tijdstippen cordinatievergaderingen georganiseerd met vertegenwoordigers van de bevoegde diensten van de gemeenschappen, de FOD Buitenlandse Zaken, de dienst Vreemdelingenzaken en het college van procureurs-generaal. In de laatste cordinatievergadering werd inderdaad gesproken over de termijn waarbinnen het tussenvonnis inzake het maatschappelijk onderzoek wordt gewezen. In sommige gevallen is die termijn bijzonder kort, maar in andere gevallen langer. Ik ben van oordeel dat een algemene evaluatie van de toestand onontbeerlijk is om na te gaan of een vereenvoudiging van de procedure op dit gebied noodzakelijk is. Ik sta er echter op n en ander te nuanceren. De rechtbanken passen de nieuwe bepalingen voor het eerst toe. Tot voor kort waren alle vonnissen inzake geschiktheid immers gegrond op de overgangsbepalingen van de wet, namelijk op de maatschappelijke onderzoeken die ingesteld waren vr 1 september 2005. Een evaluatie voor het hele grondgebied kan dus pas over enkele maanden worden aangevat. Mijn bevoegdheid beperkt zich tot de behandeling door de rechtbank. De vraag over de wachtlijsten voor de effectieve follow-up van een voorbereiding of het verkrijgen van een maatschappelijk onderzoek ressorteert niet onder mijn bevoegdheid. Het samenwerkingsakkoord bepaalt dat de federale staat de maatschappelijke onderzoeken financiert. De maatschappelijk werkers verrichten hun taak echter onder toezicht van de gemeenschapsministers bevoegd voor adoptie. Zij zijn verantwoordelijk voor het goed functioneren van de betrokken diensten. Het is te vroeg om nu al een uitspraak te doen over de toepassing van de artikelen 1231-29 en volgende van het Gerechtelijk Wetboek met betrekking tot het tussenvonnis waarin een maatschappelijk onderzoek wordt bevolen.
M. Luc Willems (VLD)
. - La rponse de la ministre rejoint mes proccupations juridiques mais est moins convaincante en ce qui concerne laspect oprationnel et lapplication sur le terrain. Bon nombre de candidats ladoption ont dj t confronts la nouvelle loi sur ladoption lanne dernire. Lexcution en est particulirement difficile. Ils ne comprennent pas pourquoi les listes dattente sont si longues. La ministre de la Justice renvoie aux communauts. Cependant, nous devons nous en occuper rapidement car le temps presse pour les personnes concernes. Lorsque lon dcide dadopter un enfant aprs avoir longuement rflchi, il est dcourageant de devoir remplir de multiples formalits administratives.
De heer Luc Willems (VLD)
. - Het antwoord van de minister komt tegemoet aan mijn juridische bekommeringen, maar het is minder overtuigend wat het operationele aspect en de toepassing op het terrein betreft. Heel wat kandidaat-adoptanten werden al geconfronteerd met de nieuwe wet van vorig jaar. De uitvoering verloopt bijzonder moeilijk. Ze begrijpen niet goed waarom er zon lange wachtlijsten zijn. De minister van Justitie verwijst terecht naar de gemeenschappen. We moeten hier echter snel werk van maken want de tijd dringt voor die mensen. Als men na lang nadenken beslist om te adopteren, is het immers bijzonder ontmoedigend om dan op een berg administratieve rompslomp te stoten.