Als je niets anders afgesproken hebt, zou je dat inderdaad als straf kunnen interpreteren, maar echt zinvol is zo'n strafdoublet niet :
a- de tegenpartij toont kracht ; in de eerste situatie beloven ze minstens 18 punten (12 + 6) en in het tweede geval zelfs 22 of meer punten b- als partner 1ª (in het tweede geval §) kan doubleren -dus met alles tegenzit- dan kan de openaar nog steeds een andere kleur bieden. Het zou moeten lukken dat partner dan ook in staat is om deze kleur te doubleren. c- in het standaardsysteem is het bijbod van 1ª (in het tweede geval 2§) forcing.De openaar kan sowieso niet passen.Door een doublet geef je de tegenpartij zowel extra-informatie als extra-biedmogelijkheden (vb passen, redoubleren...) d- partner heeft helemaal geen idee van je kracht. Je volgbod kan gebaseerd zijn op luttele 7 à 8 punten.
Practisch iedereen gaat in deze situatie aan het doublet een andere betekenis geven. Indien partner je kleur doubleert en er al drie kleuren geboden zijn, dan belooft partner een zekere kracht, beperkte steun voor jouw kleur (in de regel een goede doubleton) en een matige kracht in de vierde kleur. Partner is evenwel niet sterk genoeg of de vierde kleur is van een te matige kwaliteit om ze zelf te noemen.
Om te onthouden : a- een doublet op een volgbod van partner belooft beperkte steun aan de partner, beperkte kracht en iets in de vierde kleur als er al drie kleuren geboden zijn ; b - een doublet van partner op jouw volgbod, als er al drie kleuren geboden zijn, is niet voor straf !