Je kan het zo gek niet bedenken of een acteur kan jouw idee vertolken...cv en referenties op aanvraag! 0474/283226
BETHEA spreekt niet alleen hoofd, maar ook hart en lijf aan. En dat is een taal waar woorden alleen niet tegenop kunnen
Nathalie Dervaux omschrijft haarzelf als labo-actrice.
Constant op zoek naar het evenwicht tussen invulling en creatie. Haar constante onderzoek brengt haar langs heel wat theaters. Ze ontwikkelt haar eigen creatiestijl:performance theater of onveilig theater. Dit betekent dat ze als actrice kiest voor een kwetsbare, naakte vorm van theater spelen namelijk die van de wet van actie en reactie.
Haar onderzoek brengt haar bij het Bedrijfstheater. Binnen het circuit van opleidingen , consultancy, communicatiedoorstromingen en selectieprocedures speelt ze héél vaak op onveilig, kort op de bal, interactief...
Het doelpubliek die ze omarmt zijn medewerkers van bedrijven. Zowel arbeiders, bedienden, managers, bedrijfsleiders, sollicitanten, opleiders en klanten passeren de revue. Dat vraagt een andere speltechniek dan een avondvullend theaterstuk. Ondertussen 16 jaar verder kent Nathalie al héél wat ervaring als bedrijfsactrice op vlak creatie en invulling. Ze past zich erg snel aan bij de vooropgestelde methode en slaagt er in een toegevoegde waarde te zijn in ieder doelstelling.
het gebeurt wel eens dat ik op een doodgewoon moment, op straat,
mijn ziel voel scheuren omdat die aan het verhaal van een voorbijganger is blijven haken (...)
23-11-2006
theateratelier
Theateratelier: theater als meerwaarde voor een balans tussen creatie, organisatie, teamspirit.
Een acteur moet het licht opzoeken om gezien te worden en te kunnen communiceren. Hij moet weet hebben van wat zijn gehele personage uitstraalt en wat dat met anderen doet. Hij moet daarvoor een diepgaande verbinding aangaan met zichzelf en met zijn medespeler. Acteurs op scène zijn een hecht team. De voorbereiding, het zoekwerk, het uitproberen is de plezantse fase, het stuk de kers op de taart.
Teambuilding-atelier kent dezelfde processen als een theaterstuk opzetten. Vraag naar mijn inspiraties voor uw project! N
inspiratie
Inspireren in plaats van motiveren!
22-11-2006
poêzie
ken je die vriendenschriften nog van vroeger 'poëzie'....? Stel je voor dat je dat elke week meegeeft met een andere collega, kennis, vriend... Fantastisch toch? Koop een schriftje en begin eraan! 'noem het 'gedachten' schrift-working. Doen! n
19-11-2006
waarom een trainingsacteur?
1.Een professionele acteur kan geloofwaardige personages neerzetten aan de hand van een korte beschrijving van de deelnemer. Hij hoeft geen uitgebreide beschrijving of een script te gebruiken om het personage vorm te geven. Daarnaast blijft hij in de rol zo lang als dat nodig is. Een acteur zal zich niet snel door de rest van de groep laten afleiden. Hij is opgeleid om zijn personage geloofwaardig neer te zetten. Door een personage uit de werkpraktijk van de deelnemer te gebruiken, wordt de afstand naar de werkplek verkleind en oefent de deelnemer met zijn eigen context.
2. De acteur kan feedback geven vanuit zijn gevoel en beleving. Hij vertelt hoe hij het rollenspel heeft ervaren als personage en als acteur. Hij bespreekt express niet de feiten. Door het alleen vanuit de eigen ervaring terug te geven, kan de feedback niet in twijfel worden getrokken. De deelnemer krijgt te horen en te zien welk effect zijn gedrag heeft. Tijdens de feedback hoort hij precies waar dat aan ligt. De acteur kan wisselen tussen feedback vanuit het personage, waardoor de deelnemer inzicht krijgt in de denkwijze van het personage, of feedback vanuit de acteur, waarbij de acteur als het ware door een helikopterview naar de simulatie kijkt en hier zijn mening over geeft.
3. De acteur kan het niveau van de simulatieoefening afstemmen op het niveau van de deelnemer. De acteur weet wat de deelnemer wil oefenen tijdens de simulatie en merkt hoeveel moeite de deelnemer heeft met de simulatie. Voor de deelnemer is het belangrijk dat hij de situatie aan kan. Als het te moeilijk is, leert de deelnemer er niet van. Als het te gemakkelijk is, ook niet. De deelnemer moet moeite doen om de situatie onder controle te houden. De acteur stuurt hierin door de moeilijkheidsgraad aan te passen. Hij doet dit door zijn gedrag te veranderen.
4. De acteur is een co-trainer voor de trainer. Samen zorgen zij voor een zo goed mogelijk leerproces voor de deelnemers. Zowel trainer als acteur kennen het leerdoel van de deelnemer in de simulatieoefening en stellen dit leerdoel centraal. De vorm waarin de trainer en acteur samenwerken, hangt grotendeels af van de houding van de trainer: kiest hij voor een autonoom coöperatief trainerschap waarin trainer en acteur hun eigen deskundigheid inzetten en deze twee gebieden samen als een geheel aanbieden. Of kiest de trainer voor een geïntegreerd coöperatief trainerschap waarin de grenzen tussen de deskundigheidsgebieden vervagen.
17-11-2006
een acteur is een middel, nooit een doel
Welke verwachtingen ?
De acteur:
De acteur is tijdens het rollenspel een gesprekspartner, naar aanleiding van een casus die vaak door de deelnemer is aangedragen. Na het rollenspel geeft de acteur feedback op het gedrag van de cursist door te benoemen wat het effect van diens gedrag op hem was.
Het is vervolgens een voordeel als de acteur geen kennis heeft van de besproken modellen die de cursist probeert toe te passen. De acteur kan op deze manier zuivere feedback geven. Het is aan de trainer om de vertaalslag te maken naar modellen en theorieën. Door zuivere feedback van de acteur wordt de deelnemer zich bewust van het effect van zijn gedrag.
*een nieuwe rol van acteurs.: co-trainer. Het samenwerkingsproces gaat tussen acteur en trainer veel verder. De acteur verdiept zich op voorhand in de opbouw van de training, het leerdoel en de inhoud. Deze nieuwe rol is niet voor elke trainingsacteur weggelegd. Een nieuwe generatie is dat de acteur, creatieve leer-coach wordt.
Een nieuwe werkvorm waarbij opdrachtgever, deelnemer, trainer en acteur samen toekomstscenarios gaan uitdenken, verbeelden en vormgeven. Ook werkvormen als coaching-on-the-job, platforms en intervisie zijn hier voorbeelden van. Spel en werkelijkheid zijn zeer verweven; wel is bekend wat spel is en wat werkelijkheid.
De taak van de co-trainer wordt leren leren -adviseur. De acteur gaat zijn kennis en kunde van theater exporteren, opdrachtgever en deelnemers leren verbeelden en vormgeven.
Acteurs zijn een middel, nooit een doel.
voor de deelnemers:
*Fouten in de oefensituatie hebben geen verdere consequenties. De oefensituatie is ingericht om fouten te maken en ervan te leren, zonder dat dit verder consequenties heeft. In de praktijk kunnen fouten bijvoorbeeld financiële of relationele problemen veroorzaken;
*Advies inwinnen, externe feedback wordt gebruikt bij het verkrijgen van vaardigheden. In de training zijn deelnemers vaak collegas van elkaar of mensen met een vergelijkbare functie en of een vergelijkbare problematiek. De deelnemers kunnen van elkaar leren door met elkaar te praten over mogelijkheden en ideeën.
14-11-2006
VDAB
communicatie & assertiviteit
vandaag opleiding gegeven aan mensen die een verkoopsopleiding volgen bij de VDAB. De meeste coachers of opleiders wensen dat niet (meer) te doen. Ze beschouwen zich als seniors, NLP specialisten, manage-coachers enz.maar werklozen coachen neen...Ik zou elk van die trainers willen uitnodigen af en toe eens terug te gaan naar de bron van coachen. Managers krijgen maandelijks een opleiding dit en dat , ze bekijken je anders, vertrouwd en alles gebeurd keurig, volwassen, begrensd. het doelpubliek trapt het niet af als je niet interessant bent, ze geeuwen ingetogen , ze doen keurig mee en vinden dat ze opnieuw dingen moeten veranderen, verbeteren, verfijnen en dat het op long term wel ergens goed zal voor zijn..Werklozen die kiezen voor een opleiding zijn vaak nog maagd tegenover niet-klassieke trainingen, hun proces is moeilijker, hun bagage anders, hun kijk op de wereld minder veilig als de manager die straks met zijn bmw naar huis gaat met zijn reminder van de opleiding. Trainers zoek af en toe eens om een opleiding te geven bij een doelpubliek die u niet zo vertrouwd lijkt, die je nog niet vaak en of zelfs onder je vleugels gehad hebt. Je zal versteld staan ! Een booster voor jezelf, nieuwe prikkels! je doet er aan mental coaching voor jezelf, een intens gebeuren.
EAT
Philip Potargent &Luc Verheijen vroegen me hun training bij EAT te vergezellen als trainingsactrice. Doelpubliek: dutymanagers & crewchiefs. De wereld van techniek, stress, deadlines, vliegtuigen en problemsolving en daartussen het menselijk gedrag. Een mannenwereld waar ik in binnenstapte. Het waren enorm plezante mensen, stonden erg open tegenover simulatie en het regiemodel (start-stop-start(bijsturen))Voor de meerderheid was het de eerste keer dat ze werkten op deze manier maar het ging ontzettend vlot. Een eerlijke mannenlijke openheid, niet rond de pot draaien, zeggen waarop het slaat, staat. Maar ook dat moest bijgewerkt worden. Niet de 'wat' zeg ik, maar 'hoe' zeg ik het.En hoe reageer ik op de ander zijn weerstand, welk gevolg heeft mijn reactie... Wat zijn we rare wezens toch, is het niet Watzlawick, Weakland en Fisch ?
08-11-2006
afstandsbediening
Ik beschouw mezelf als een herlaadbare afstandsbediening. Schokbestendig en een makkelijke set-up. je hebt er tijdens de trainingen een menu controle op
reactie op de blog van een Nl collega. Selma Foeken.
07-11-2006
Rosenberg
"Les mots sont des fenêtres ou des murs"
Sanofi-Aventis
training: conflicthantering met acteurs Ik was gisteren de coach met 2 acteur-collega's mee. het was een echt laboratorium, een testroute voor de deelnemers. Ik zag bij sommigen een onzeker gevoel , andere kwamen enthousiast binnen omdat ze wisten dat het niet een klassieke training zou zijn , weer anderen onderzochten me en legden me vanaf de eerste seconden op de rooster. Een diverse leidinggevende groep, elk met hun verhaal , elk met hun persoonlijk conflict. De acteurs speelden hun situaties, hun conflicten aan tafel . Ze schuivden aan, er waren 2 penningmeesters die daarna feedback gaven aan hun eigen collega 2 coachers die mochten de deelnemer coachen wanneer hij vastzat. de dag was zo voorbij. Het onderzoek moest gestopt worden . Ik kreeg een smeekbede om dit voor te zetten, één dag was tekort. En ik beaamde dit, 1 dag is tekort jazeker. Ik spoorde terug naar Gent, voldaan maar moe. ik moet als opleider nog leren doseren, ik geef me volledig..dat ben ik gewend als actrice. Yo d ela E.T! N
02-11-2006
lamartine
"Theres a woman at the beginning of all great things."
-Alphonse de Lamartine
27-10-2006
conflicten
uitspraak tijdens een training:
conflicten hebben een patroon; zoals bij het vrijen voorspel-middenspel-naspel een doordenkertje
en ik zag de ganse groep gniffelen, ...
ps een foto hoeft niet, u kan zich wel een beeld hierbij verzinnen niet? N
Ik ben nathalie dervaux, en gebruik soms ook wel de schuilnaam bethea.
Ik ben een vrouw en woon in gent (belgië) en mijn beroep is actrice.
Ik ben geboren op 28/09/1972 en ben nu dus 52 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: cultuur.
mama van Simon en Kamiel
www.bethea.be
BETHEA: *rollenspelen *drama coaching !!!! * trainingen conflicten en emoties *trainingen communicatie *trainingen op maat *ludieke interventies *animaties op maat *bedrijfstheater *scenario schrijven *performance-actrice *trainingsactrice * coaching face to face * spreken voor publiek *concept creatie *voice