Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Zoals jullie reeds wisten is het deze week de "gezondheidsweek" op onze school. Maandag mochten we reeds proeven van een gezond ontbijt
en vandaag deden we samen met klas6A een "gezonde"kwis.
Wat een plezier!
Morgen is er dan weer de jaarlijkse sponsortocht met allerlei leuke opdrachten. Donderdag gaan we met de bovenbouw van type 8 naar "Sportoase" waar we ons lekker mogen uitleven in het water. WATERPRET verzekerd.
Kijk alvast mee naar de foto's van de maandag en dinsdag!
In de lessen sociale vaardigheden spreken we over gevoelens. Ben jij wel eens verwonderd, boos of zelfs verdrietig? En wat zijn we blij als we goede punten hebben. We waren niet verlegen hierover te praten. We leerden dat mensen niet alleen een buitenkant hebben, maar ook een binnenkant waarmee ze kunnen voelen. Dit noemt men GEVOELENS! We bespraken enkele gevoelens (verwonderd, boos, verdrietig, blij en verlegen) en mochten ze ook eens tonen. Kunnen jullie raden welk gevoel bij welke foto past?
Volgende weken werken we rond het thema ruzie (sociale vaardigheden).
Maar hoe los ik een ruzie best op??
Wel lees en kijk maar mee!!
HOE LOS IK EEN RUZIE OP?
1
Ruzie betekent dat twee of meer mensen het oneens zijn met elkaar.
Ze hebben een meningsverschil dat ze niet samen op kunnen lossen.
2
Tijdens een ruzie gaan mensen harder praten of schreeuwen ze tegen elkaar.
3
Soms gaan mensen elkaar schoppen of slaan.
4
Iedereen heeft wel eens ruzie, dat is niet erg.
Ik heb ook wel eens ruzie maar ik weet niet altijd hoe ik hier mee om moet gaan.
Ruzies kunnen worden opgelost door er samen over te praten.
Dat is beter dan de hele tijd ruzie te hebben met elkaar.
5
Als ik ruzie heb met iemand, probeer ik rustig te blijven.
6
Ik luister naar de argumenten van de ander.
Ik probeer te begrijpen waarom de ander iets vindt en waarom dit belangrijk is voor de ander.
7
Ik mag ook mijn eigen mening geven over het probleem.
8
Ik vraag of de ander mee wil denken over een oplossing voor het probleem.
Ik praat met de ander over onze mogelijke oplossingen.
We proberen een oplossing te kiezen waar we allebei tevreden mee zijn.
9
Soms lukt het niet om de ruzie gelijk op te lossen.
Bijvoorbeeld omdat ik zo boos ben dat ik niet goed over de ruzie kan praten.
We kunnen het dan op een later tijdstip nog eens proberen.
10
Ik kan ook een ander om hulp vragen bij het oplossen van een ruzie.
11 Als ik ruzie heb, blijf ik rustig en probeer ik de ander serieus te nemen.
Als mij dit lukt, zal de ander mij ook serieus nemen.
Ik probeer samen met de ander tot een oplossing te komen.
Mijn ideeën zijn niet de enige oplossing voor een probleem.
12
Als we het eens zijn over een oplossing is de kans groter dat de oplossing werkt.
Op deze manier verbeter ik het contact met de mensen in mijn omgeving.
Afgelopen week kreeg onze klas het bezoek van een FIETSMEESTER. Waarom denken jullie? ....WEL:
Met de fiets deelnemen aan het verkeer is niet vanzelfsprekend. Om veilig te fietsen in het echte verkeer dienen kinderen immers te beschikken over de nodige kennis van het verkeersreglement (verkeersregels, verkeersborden, wegmarkeringen) en van preventief gedrag (gevaar identificeren en vermijden). Daarnaast zijn ook bepaalde vaardigheden onmisbaar: teken geven met de arm, achterom kijken... Ten slotte dienen de leerlingen over een positieve houding te beschikken: omgaan met groepsdruk, aandacht voor zichtbaarheid (Vb. fluoreflecterend materiaal) en veiligheid (Vb. dragen van een fietshelm). Een veilige fietser reageert gepast op (on)voorziene verkeerssituaties. Als we kinderen willen voorbereiden op een veilige verkeersdeelname is het noodzakelijk dat we ze leren hoe ze zich het best gedragen in risicosituaties. Het project beoogt de leerlingen fietsvaardiger te maken en de diverse motorische fietsvaardigheden aan te leren en/of verder ontwikkelen. Dit aan de hand van een stappenplan dat progressief evolueert:
Van het uitvoeren en stimuleren van enkelvoudige elementaire basisbewegingen: stoppen, evenwicht, draaien, ... => naar meervoudige complexere bewegingen: met één hand rijden, achterom kijken en draaien,...
Van het aanleren van basisvaardigheden in een beschermd milieu => naar het oefenen van de "courante" verkeerstaken in het dagelijks verkeer.
Naar aanleiding van de Dikketruiendag mochten de kinderen een muts versieren.
De best versierde muts verdiende een prijs.
Maar wat is nu dikke-truiendag??
Wat
De Dikketruiendag roept iedereen op om aandacht te besteden aan de grote uitdaging van de klimaatverandering. De campagne mikt vooral op eenvoudige maatregelen, die ook na 16 februari 2012 op een structurele wijze aangehouden kunnen worden. Deze campagne richt zich vooral naar het onderwijs. Dat belet natuurlijk niet, dat je ook thuis of op het werk kan meedoen.
Thuis
Je kan thuis heel wat energie besparen, zonder in te boeten aan comfort. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee!
Hier kan je alvast de foto's bekijken. Bethy was alvast de winnares van onze klas.
Kinderen van tegenwoordig spelen minder vaak buiten. Toch is lekker bewegen juist voor kinderen heel gezond. Beoefent je kind al een sport?
Welke sport past bij jouw kind?
Waarom sporten?
Sporten is goed voor je lichaam, maar ook voor je weerstand en je sociale contacten. Sporten heeft een positief effect op de ontwikkeling
van de hersenen en verbetert op die manier de schoolprestaties van je kind. Door actief lid te zijn van een sportclub hoort je kind echt ergens
bij. Je kind krijgt daardoor meer zelfvertrouwen en leert bovendien wat winnen en verliezen kan betekenen. Maar sporten hou je pas vol als
je er echt plezier in hebt. Daarom hieronder een paar tips, zodat je er makkelijker achter komt welke sport bij je kind past.
Alleen of in een team?
Overleg met je kind: Welke sporten ken je en welke lijken je leuk? Wil je liever alleen of samen met anderen bewegen? Buiten of binnen?
Voetballen, hockey, rugby, korfbal en volleybal zijn echte teamsporten. Of misschien verkiest je kind een individuele sport. Denk dan aan
sporten als tennis, turnen of judo. Toch kan een teamsport introverte kinderen ook veel goed doen. Door de samenwerking met teamgenoten
krijgen ze meer zelfvertrouwen. Als je (kind) twijfelt, ga dan een proefles doen. Dat kan vrijwel altijd.
In het water
Ook met babys of peuters kan je een cursus zwemmen volgen. Voordeel van zon cursus is dat je kind straks minder of helemaal niet bang
is voor water en een stuk makkelijker zijn of haar brevet haalt. Dat kan al vanaf een jaar of 4-5, afhankelijk van de bouw van je kind.
Tijdens het zwemmen kom je er natuurlijk gauw genoeg achter of je kind een echte waterrat is. Informeer in dat geval bij het zwembad naar
de mogelijkheden. Veel zwembaden organiseren namelijk allerlei activiteiten en spelletjes in het water zoals estafette, tikkertje en bewegen
op muziek.
Yoga, ook voor kinderen
Is je kind onrustig of kan het zich maar moeilijk ontspannen of concentreren? Yoga is niet alleen voor volwassenen. Tijdens kinderyogalessen
worden ademhalings- en ontspanningsoefeningen gedaan. Er wordt ook gewerkt aan de lichaamshouding. Worden er bij jou in de buurt geen
kinderyogalessen gegeven? Er zijn verschillende boeken te koop, zodat je thuis samen yogaoefeningen kunt doen.
Verdedigen
Vanaf 4 jaar kunnen kinderen al op judo. Judo is een echte verdedigingssport. Het is ook heel bevorderlijk voor de motoriek, de lenigheid,
de concentratie en de conditie. Daarom is judo ook geschikt voor kinderen met een bewegingsachterstand. Het geeft ze meer
zelfvertrouwen.
Op muziek
Begint je kind spontaan te wiebelen bij K3? Dan schuilt er misschien een danser in je kind. Is je kind wat ouder, dan weet je al of je kind
graag op muziek beweegt. Streetdance en ballet zijn dan ideaal. Houding en lenigheid gaan flink vooruit en je kind leert zich vrij bewegen in
een groep. Door de muziek heeft je kind bovendien niet door hoe hard hij traint.
In de klas mochten kinderen die reeds een sport beoefenen andere leerlingen "warm" maken om ook gaan te sporten. Kijk je mee?
Momenteel werken we rond het thema ruzie (sociale vaardigheden).
Maar hoe los ik een ruzie best op??
Wel lees en kijk maar mee!!
HOE LOS IK EEN RUZIE OP?
1
Ruzie betekent dat twee of meer mensen het oneens zijn met elkaar.
Ze hebben een meningsverschil dat ze niet samen op kunnen lossen.
2
Tijdens een ruzie gaan mensen harder praten of schreeuwen ze tegen elkaar.
3
Soms gaan mensen elkaar schoppen of slaan.
4
Iedereen heeft wel eens ruzie, dat is niet erg.
Ik heb ook wel eens ruzie maar ik weet niet altijd hoe ik hier mee om moet gaan.
Ruzies kunnen worden opgelost door er samen over te praten.
Dat is beter dan de hele tijd ruzie te hebben met elkaar.
5
Als ik ruzie heb met iemand, probeer ik rustig te blijven.
6
Ik luister naar de argumenten van de ander.
Ik probeer te begrijpen waarom de ander iets vindt en waarom dit belangrijk is voor de ander.
7
Ik mag ook mijn eigen mening geven over het probleem.
8
Ik vraag of de ander mee wil denken over een oplossing voor het probleem.
Ik praat met de ander over onze mogelijke oplossingen.
We proberen een oplossing te kiezen waar we allebei tevreden mee zijn.
9
Soms lukt het niet om de ruzie gelijk op te lossen.
Bijvoorbeeld omdat ik zo boos ben dat ik niet goed over de ruzie kan praten.
We kunnen het dan op een later tijdstip nog eens proberen.
10
Ik kan ook een ander om hulp vragen bij het oplossen van een ruzie.
11 Als ik ruzie heb, blijf ik rustig en probeer ik de ander serieus te nemen.
Als mij dit lukt, zal de ander mij ook serieus nemen.
Ik probeer samen met de ander tot een oplossing te komen.
Mijn ideeën zijn niet de enige oplossing voor een probleem.
12
Als we het eens zijn over een oplossing is de kans groter dat de oplossing werkt.
Op deze manier verbeter ik het contact met de mensen in mijn omgeving.
Tijdens het Hemelvaartweekend namen 4 leerlingen van onze school deel aan de Special Olympics te Luik.
Wat zijn dat??
Sport als middel voor sociale erkenning.
Special Olympics is een beweging die streeft naar de ontplooiing van de mentaal gehandicapten en de sensibilisering van hun omgeving. Deze internationale beweging biedt alle gehandicapten, vanaf de leeftijd van 8 jaar, de mogelijkheid om een aangepaste sport te beoefenen, trainingsprogramma's te volgen en deel te nemen aan wedstrijden die beantwoorden aan hun vaardigheden. Zo draagt de sport bij tot hun volwaardige sociale erkenning.
Special Olympics Inc. werd opgericht in 1968 door Mevrouw Eunice Kennedy-Shriver. Vandaag de dag is de beweging actief in meer dan 160 landen, verspreid over de zes continenten. Het is de belangrijkste beweging voor aangepaste sporttraining en sportwedstrijden voor personen met een mentale handicap en tevens de enige organisatie die door het Internationaal Olympisch Comité gemachtigd is gebruik te maken van het woord "Olympics" in haar naam.
Special Olympics Belgium maakt deel uit van deze internationale organisatie. Jaarlijks organiseert het de Nationale Special Olympics Spelen die afwisselend plaatsvinden in Wallonië, Brussel en Vlaanderen. Hiervoor verzamelen gedurende drie dagen tijdens het Onze Heer Hemelvaartweekend zon 3000 atleten, 1.200 coaches en 1.000 vrijwilligers. De Nationale Spelen staan niet enkel voor sport maar ook voor animatie, een kunsttentoonstelling met werk van mentaal gehandicapte artiesten, en het Healthty Athlete Program, dat peilt naar de gezondheid en fysieke conditie van de atleten.
Missie:
Special Olympics is een beweging die de mentaal gehandicapten de mogelijkheid biedt om te trainen en deel te nemen aan aangepaste sportactiviteiten volgens hun bekwaamheidsniveau.
Special Olympics brengt sport binnen het bereik van de mentaal gehandicapten met het oog op hun fysieke en psychologische ontplooiing en de bevordering van hun maatschappelijke integratie.
Aanleren van nieuwe disciplines, zich meten met anderen, kennismaken met het plezier van de sport en het voldaan gevoel na de geleverde inspanning, andere mensen ontmoeten en nieuwe vriendschappen sluiten, ... al deze ervaringen die samenhangen met de sportbeoefening zijn positief en versterken het zelfvertrouwen.
Terwijl bij Paralympics (onder meer gericht tot lichamelijk gehandicapten), de deelname onderworpen is aan een voorafgaande selectie, staan de Special Olympics wedstrijden open voor alle mentaal gehandicapten die een regelmatige training hebben gevolgd volgens een aan hun niveau aangepast programma.
Onze sterren behaalde 2 zilveren en 1 bronzen medaille.
Onlangs hebben we deelgenomen aan het Bizarre Beestige Boekenspel, een activiteit in het kader van de Jeugdboekenweek.
Om een beeld te kunnen krijgen van de invloed van zon activiteit in de bib kregen we vandaag het bezoek van Rik, een student sociaal-cultureel werk aan de Sociale Hogeschool van Heverlee.
Rik gaf ons een creatieve opdracht, nl. het maken van een collage over ons bib-bezoek.