Ik ben Philippe Vergeylen
Ik ben een man en woon in Hoeleden () en mijn beroep is onderwijzer in BBOG Woudlucht te Heverlee.
Ik ben geboren op 19/05/1972 en ben nu dus 53 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: tennis, voetbal, muziek beluisteren, op vakantie gaan.
Kinderen van tegenwoordig spelen minder vaak buiten. Toch is lekker bewegen juist voor kinderen heel gezond. Beoefent je kind al een sport?
Welke sport past bij jouw kind?
Waarom sporten?
Sporten is goed voor je lichaam, maar ook voor je weerstand en je sociale contacten. Sporten heeft een positief effect op de ontwikkeling
van de hersenen en verbetert op die manier de schoolprestaties van je kind. Door actief lid te zijn van een sportclub hoort je kind echt ergens
bij. Je kind krijgt daardoor meer zelfvertrouwen en leert bovendien wat winnen en verliezen kan betekenen. Maar sporten hou je pas vol als
je er echt plezier in hebt. Daarom hieronder een paar tips, zodat je er makkelijker achter komt welke sport bij je kind past.
Alleen of in een team?
Overleg met je kind: Welke sporten ken je en welke lijken je leuk? Wil je liever alleen of samen met anderen bewegen? Buiten of binnen?
Voetballen, hockey, rugby, korfbal en volleybal zijn echte teamsporten. Of misschien verkiest je kind een individuele sport. Denk dan aan
sporten als tennis, turnen of judo. Toch kan een teamsport introverte kinderen ook veel goed doen. Door de samenwerking met teamgenoten
krijgen ze meer zelfvertrouwen. Als je (kind) twijfelt, ga dan een proefles doen. Dat kan vrijwel altijd.
In het water
Ook met babys of peuters kan je een cursus zwemmen volgen. Voordeel van zon cursus is dat je kind straks minder of helemaal niet bang
is voor water en een stuk makkelijker zijn of haar brevet haalt. Dat kan al vanaf een jaar of 4-5, afhankelijk van de bouw van je kind.
Tijdens het zwemmen kom je er natuurlijk gauw genoeg achter of je kind een echte waterrat is. Informeer in dat geval bij het zwembad naar
de mogelijkheden. Veel zwembaden organiseren namelijk allerlei activiteiten en spelletjes in het water zoals estafette, tikkertje en bewegen
op muziek.
Yoga, ook voor kinderen
Is je kind onrustig of kan het zich maar moeilijk ontspannen of concentreren? Yoga is niet alleen voor volwassenen. Tijdens kinderyogalessen
worden ademhalings- en ontspanningsoefeningen gedaan. Er wordt ook gewerkt aan de lichaamshouding. Worden er bij jou in de buurt geen
kinderyogalessen gegeven? Er zijn verschillende boeken te koop, zodat je thuis samen yogaoefeningen kunt doen.
Verdedigen
Vanaf 4 jaar kunnen kinderen al op judo. Judo is een echte verdedigingssport. Het is ook heel bevorderlijk voor de motoriek, de lenigheid,
de concentratie en de conditie. Daarom is judo ook geschikt voor kinderen met een bewegingsachterstand. Het geeft ze meer
zelfvertrouwen.
Op muziek
Begint je kind spontaan te wiebelen bij K3? Dan schuilt er misschien een danser in je kind. Is je kind wat ouder, dan weet je al of je kind
graag op muziek beweegt. Streetdance en ballet zijn dan ideaal. Houding en lenigheid gaan flink vooruit en je kind leert zich vrij bewegen in
een groep. Door de muziek heeft je kind bovendien niet door hoe hard hij traint.
In de klas mochten kinderen die reeds een sport beoefenen andere leerlingen "warm" maken om ook gaan te sporten. Kijk je mee?
Momenteel werken we rond het thema ruzie (sociale vaardigheden).
Maar hoe los ik een ruzie best op??
Wel lees en kijk maar mee!!
HOE LOS IK EEN RUZIE OP?
1
Ruzie betekent dat twee of meer mensen het oneens zijn met elkaar.
Ze hebben een meningsverschil dat ze niet samen op kunnen lossen.
2
Tijdens een ruzie gaan mensen harder praten of schreeuwen ze tegen elkaar.
3
Soms gaan mensen elkaar schoppen of slaan.
4
Iedereen heeft wel eens ruzie, dat is niet erg.
Ik heb ook wel eens ruzie maar ik weet niet altijd hoe ik hier mee om moet gaan.
Ruzies kunnen worden opgelost door er samen over te praten.
Dat is beter dan de hele tijd ruzie te hebben met elkaar.
5
Als ik ruzie heb met iemand, probeer ik rustig te blijven.
6
Ik luister naar de argumenten van de ander.
Ik probeer te begrijpen waarom de ander iets vindt en waarom dit belangrijk is voor de ander.
7
Ik mag ook mijn eigen mening geven over het probleem.
8
Ik vraag of de ander mee wil denken over een oplossing voor het probleem.
Ik praat met de ander over onze mogelijke oplossingen.
We proberen een oplossing te kiezen waar we allebei tevreden mee zijn.
9
Soms lukt het niet om de ruzie gelijk op te lossen.
Bijvoorbeeld omdat ik zo boos ben dat ik niet goed over de ruzie kan praten.
We kunnen het dan op een later tijdstip nog eens proberen.
10
Ik kan ook een ander om hulp vragen bij het oplossen van een ruzie.
11 Als ik ruzie heb, blijf ik rustig en probeer ik de ander serieus te nemen.
Als mij dit lukt, zal de ander mij ook serieus nemen.
Ik probeer samen met de ander tot een oplossing te komen.
Mijn ideeën zijn niet de enige oplossing voor een probleem.
12
Als we het eens zijn over een oplossing is de kans groter dat de oplossing werkt.
Op deze manier verbeter ik het contact met de mensen in mijn omgeving.
Tijdens het Hemelvaartweekend namen 4 leerlingen van onze school deel aan de Special Olympics te Luik.
Wat zijn dat??
Sport als middel voor sociale erkenning.
Special Olympics is een beweging die streeft naar de ontplooiing van de mentaal gehandicapten en de sensibilisering van hun omgeving. Deze internationale beweging biedt alle gehandicapten, vanaf de leeftijd van 8 jaar, de mogelijkheid om een aangepaste sport te beoefenen, trainingsprogramma's te volgen en deel te nemen aan wedstrijden die beantwoorden aan hun vaardigheden. Zo draagt de sport bij tot hun volwaardige sociale erkenning.
Special Olympics Inc. werd opgericht in 1968 door Mevrouw Eunice Kennedy-Shriver. Vandaag de dag is de beweging actief in meer dan 160 landen, verspreid over de zes continenten. Het is de belangrijkste beweging voor aangepaste sporttraining en sportwedstrijden voor personen met een mentale handicap en tevens de enige organisatie die door het Internationaal Olympisch Comité gemachtigd is gebruik te maken van het woord "Olympics" in haar naam.
Special Olympics Belgium maakt deel uit van deze internationale organisatie. Jaarlijks organiseert het de Nationale Special Olympics Spelen die afwisselend plaatsvinden in Wallonië, Brussel en Vlaanderen. Hiervoor verzamelen gedurende drie dagen tijdens het Onze Heer Hemelvaartweekend zon 3000 atleten, 1.200 coaches en 1.000 vrijwilligers. De Nationale Spelen staan niet enkel voor sport maar ook voor animatie, een kunsttentoonstelling met werk van mentaal gehandicapte artiesten, en het Healthty Athlete Program, dat peilt naar de gezondheid en fysieke conditie van de atleten.
Missie:
Special Olympics is een beweging die de mentaal gehandicapten de mogelijkheid biedt om te trainen en deel te nemen aan aangepaste sportactiviteiten volgens hun bekwaamheidsniveau.
Special Olympics brengt sport binnen het bereik van de mentaal gehandicapten met het oog op hun fysieke en psychologische ontplooiing en de bevordering van hun maatschappelijke integratie.
Aanleren van nieuwe disciplines, zich meten met anderen, kennismaken met het plezier van de sport en het voldaan gevoel na de geleverde inspanning, andere mensen ontmoeten en nieuwe vriendschappen sluiten, ... al deze ervaringen die samenhangen met de sportbeoefening zijn positief en versterken het zelfvertrouwen.
Terwijl bij Paralympics (onder meer gericht tot lichamelijk gehandicapten), de deelname onderworpen is aan een voorafgaande selectie, staan de Special Olympics wedstrijden open voor alle mentaal gehandicapten die een regelmatige training hebben gevolgd volgens een aan hun niveau aangepast programma.
Onze sterren behaalde 2 zilveren en 1 bronzen medaille.
Onlangs hebben we deelgenomen aan het Bizarre Beestige Boekenspel, een activiteit in het kader van de Jeugdboekenweek.
Om een beeld te kunnen krijgen van de invloed van zon activiteit in de bib kregen we vandaag het bezoek van Rik, een student sociaal-cultureel werk aan de Sociale Hogeschool van Heverlee.
Rik gaf ons een creatieve opdracht, nl. het maken van een collage over ons bib-bezoek.
Als vervolg op ons thema "muziek" mochten de leerlingen een vertelmoment houden over "dans".
Dans (van het Franse danse) is een sport, kunstvorm of een sociaal gebeuren dat meestal op beweging duidt van het lichaam, vaak in combinatie met muziek. Het wordt gebruikt als een vorm van emotionele expressie, sociale interactie of in een spirituele of uitvoerende vorm.
Sebastien gaf ons alvast een staaltje van zijn kunne!!!
Er zijn verschrikkelijk veel muziekinstrumenten, je hebt ze in allerlei soorten, maten en vormen. Maar één ding hebben ze allemaal gemeen: ze maken geluid.
Geluiden zijn luchttrillingen die door ons oor kunnen worden waargenomen. De geluidstrilling begint bij een klankbron (b.v. de snaar van een gitaar), en plant zich voort door de lucht. Deze trilling wordt opgevangen door het trommelvlies in het oor en daarna vertaald naar onze hersenen als geluid (in ons voorbeeld dus het geluid van een gitaarsnaar).
Bij muziekinstrumenten moet dus iets in trilling worden gebracht. We noemen dat de klankbron van het instrument.
In ons voorbeeld dus de trillende gitaarsnaar.
Hoe dit geluid klinkt (de klankkleur van een instrument), is afhankelijk van de vorm van het instrument, het materiaal waarvan het is gemaakt en heel belangrijk, hoe je het instrument in trilling brengt.
Noah is onlangs gestart met het volgen van gitaarlessen.
Hij gaf ons alvast een demonstratie van zijn kunnen!
Deze week is het multiculturele week op school. Chhering, Nuria en Adeross vormen samen met enkele leerlingen van PE 4 een taalgroepje.
Zij hebben samen een toneelstukje gemaakt over 5 kinderen uit verschillende culturen. Adeross speelde Jack uit Australië. Hij droeg een echte zomerhoed en een sjaal van de nationale Australische rugbyploeg. Nuria was Chor Ling, een meisje uit Singapore en zag er prachtig uit in haar kimono met waaier. Chhering speelde een jongen uit Groenland en heeft de eerste lentedagen getrotseerd met een warme wintermuts.
Verkleed ging het groepje in alle klassen van type 1 en 8 rond om hun toneelstukje naar voren te brengen en zo de leerlingen van de school voor te bereiden op de multiculturele week. Een dikke proficiat aan het groepje!!!
De voorbije weken leerden we over en keken we naar filmpjes over de Damiaanactie tijdens de lessen zedenleer en godsdienst. Dit is een organisatie die gegroeid is uit wat pater Damiaan deed voor de melaatsen. Zij sporen mensen op die lepra en tbc hebben en geven hen geneesmiddelen. We hebben veel bewondering voor de mensen die hierbij in heel moeilijke omstandigheden moeten werken. De juf vertelde dat Niels Destadsbader voorgesteld werd als peter van Damiaanactiecampagne 2012. Hij blijft zeker niet bij de pakjes neerzitten. Ondertussen bracht hij de nieuwe single 'Hou je me vast' uit. Je kan deze via iTunes downloaden. De opbrengst van deze single gaat naar Damiaanactie. De videoclip van 'Hou je me vast' is te bekijken op YouTube. Wanneer deze clip op 22 april de kaap van 100.000 views haalt, dan zal Niels een marathon lopen ten voordele van Damiaanactie, samen met andere Damiaanactie-lopers. DOEN DUS!!!! (zie http://www.damiaanactie-jongeren.be, klik Niels in actie)
Naar aanleiding van het carnavalfeest van morgen mochten we vandaag al een spel spelen en dansen. Shaken maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Woensdag gingen we met zijn allen schaatsen op de ijsbaan in Haasrode . Na een half uurtje flink doorstappen kwamen we aan. Eventjes nog de schaatsen aanknopen, handschoenen aandoen en we konden starten. Onder begeleiding van SVS (Stichting Vlaamse Schoolsport) moesten we allerlei proefjes en spelletjes doen. De ijsbaan was verdeeld in 5 zones en om de tien minuten moesten we doorschuiven: Zone1: ijshockey Zone 2: hindernissenparcour Zone 3: schipper mag ik overvaren Zone 4: vossenjacht Zone 5: oefenzone Daarna mochten we nog lekker vrij schaatsen en onze kunsten (en af en toe valpartijtjes) tonen! Het was superleuk....kijk maar mee!
Sporten is belangrijk. Je kan er niet vroeg genoeg mee beginnen. Op onze school wordt er gewerkt aan de verschillende bewegingsdomeinen. De leerlingen krijgen elke week twee uurtjes turnen van Juf Karin.
Raad eens wie er vandaag op bezoek is geweest in onze school??????? ........................................................................................................... JUIST! De Sint en zijn pieten! Nadat hij ons te woord had gestaan moesten we allerlei opdrachten tot een goed einde brengen. Zo moesten we o.a. dingen uitbeelden, verschillen zoeken, blikjes omver gooien, dansen, sinterklaasliedjes zingen, quizvragen over de Sint beantwoorden, dingen proeven, ... Toen we vervolgens in de klas kwamen vonden we 2 pakjes die de Sint en de pieten hadden verstopt! Wat waren we blij met onze nieuwe klasspelletjes!! Na de middag mochten we als extra beloning dan nog een film bekijken. WAT WAS DIT WEER EEN FIJNE DAG! Kijk maar eens naar de slideshow!