Porsche Supercup: Jaap van Lagen stunt met zege, Jeroen Bleekemolen valt uit (update)
Jaap van Lagen wilde graag eens op het podium komen van de Porsche
Supercup komen. Dat is vandaag meer dan gelukt. De snelle man uit
Wekerom veroverde in Istanbul zijn eerste zege in de prestigieuze
merkencup. Gastrijder Mike Verschuur zette in pas zijn tweede Porsche
Supercup-race ook een fraai resultaat neer. Hij eindigde als 8ste.
Patrick Huisman (9de) en Sebastiaan Bleekemolen (10de) eindigden ook in
de toptien, terwijl Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks
(15de) eveneens in de punten finishten. Jeroen Bleekemolen, die de race
als klassementsleider startte, had de pech dat hij door de spinnende
wagen van René Rast uit de wedstrijd werd getikt.
Bij de start van de race is Jaap van Lagen super weg. Hij passeert
direct zijn op pole staande ploegmaat Chris Mamerow. De Nederlander
pakt de kop voor Jan Seyffarth en de zwak gestarte Mamerow. Ook Jeroen
Bleekemolen is goed weg en gaat al snel van startpositie 7 naar plek 5.
Botswerk In de eerste ronde is er flink contact tussen de autos
en wat spinnetjes. Een van alle kanten in de rondte getikte Nicolas
Armindo en Pedro Petiz houden het amper een ronde vol en vallen direct
uit. Het zou een voorbode zijn van veel botswerk.
Jeroen versus Faulkner In de derde ronde wordt Jeroen Bleekemolen door Damien
Faulkner aangepakt. ,,Ik zette mijn wagen twee keer naast Damien
Faulkner en bij de tweede keer duwt hij me er gewoon af. Dat was niet
echt zoals het hoort. Als Faulkner dat niet doet, dan had ik echt naar
het podium kunnen rijden. Nu verloor ik een paar plekken door die
tik.
Ambitieus Na vier ronden ligt Tim Buijs 13de, Mike Verschuur 14de,
Patrick Huisman 15de, Sebastiaan Bleekemolen 16de, Paul van Splunteren
19de en Simon Frederiks 20ste. In ronde vijf is er weer opschudding op
de baan. Tim Buijs wilde met een ambitieuze uitremactie een paar wagens
verschalken, maar raakte daarbij een voor hem rijdende collega-coureur,
waardoor vier bolides naast de baan belandden. Buijs valt daarbij uit
omdat zijn koeling kapot is. Ook Jocke Mangs en Norbert Siedler vinden
in de vijfde ronde hun Waterloo.
Bizar hard gevecht Halfweg koers ligt Mike Verschuur 10de, Patrick Huisman 11de,
Sebastiaan Bleekemolen op P12, Paul van Splunteren 16de en Simon
Frederiks 17de. In ronde 7 is er een bizar hard gevecht tussen
René Rast en Danny Watts. Op het rechte eind duwt Rast zijn
rivaal al bijna de pitmuur in. Bij de eerste bocht van de nieuwe ronde
gaat het mis. Het is geen verrassing als de twee door het megaharde
gevecht spinnen. Jeroen Bleekemolen, die op plaats 6 er vlak achter
zit, heeft de pech dat de in de rondte gaande Rast hem meeneemt de baan
af. Jeroen eindigt dan ook zeer pechvol en onvrijwillig in de grindbak.
Race over en uit voor de klassementsleider.
Balen ,,Ik baal vreselijk. Na dat gedoe met Faulkner had ik de
snelheid er weer goed in en had wellicht nog naar het podium kunnen
rijden. Maar Rast klapt zo in mijn zijkant en hij tikt me eraf. Heel
vervelend. Als ik die twee wagens had gemist, had ik al vierde gelegen.
Ik kwam naar Istanbul als klassementsleider en ben na mijn uitvallen nu
tweede met grote achterstand op Jan Seyffarth. Dat is enorm zonde.
We hebben de rest van het seizoen een hoop werk te doen. Maar het kan,
want we zijn een van de snelsten op de baan, aldus Jeroen
Bleekemolen.
Veel uitvallers Halverwege de race zijn al acht van de 26 deelnemers
uitgevallen. In het vervolg zullen alle wagens op de baan blijven, maar
dat betekent niet dat er geen gevechten meer zijn. Seyffarth moet alles
uit de kast halen om zijn tweede plaats te verdedigen op Chris Mamerow.
Jaap van Lagen profiteert van de strijdende mannen achter hem en kan
langzaamaan steeds verder wegrijden. Met een dikke twee tellen
voorsprong racet hij onbedreigd naar zijn eerste Porsche Supercup-zege.
Seyffart behoudt de tweede stek en neemt de leiding in het
tussenklassement over van Jeroen Bleekemolen.
Veel Nederlanders in de punten Mike Verschuur rijdt ook dik in de punten en wordt als achtste
afgevlagd, vlak voor zijn landgenoten Patrick Huisman en Sebastiaan
Bleekemolen. Paul van Splunteren (14de) en zijn ploegmaat van HSF
Porsche Eindhoven Simon Frederiks (15de) nemen beiden ook
kampioenschapspunten mee vanuit Istanbul.
Blije Jaap Jaap van Lagen was na afloop uiteraard in een bijzonder goede
stemming. Nadat hij op het podium naar het Wilhelmus had geluisterd en
met de champagne had gespoten, meldde de winnaar: ,,Ik had mezelf dit
seizoen ten doel gesteld om in de topvijf van het klassement te
eindigen en ook wat races op het podium te eindigen. Maar dat ik zo
snel, tijdens de vierde wedstrijd van het jaar, al zou winnen, had ik
niet verwacht, meldde Van Lagen uit Istanbul. ,,Tijdens
de eerste drie wedstrijden had ik remproblemen, maar dat was nu
uitstekend verholpen. Ik had echt een heel lekker autootje. Die was het
hele weekend super. Want zowel in de vrije training als de kwalificatie
zette ik de tweede tijd neer. En dan nu de bekroning in de race met de
zege. Ik wist dat de start van de wedstrijd belangrijk was. Die verliep
precies zoals ik hoopte. Ik kon Chris Mamerow net bij de eerste bocht
binnendoor voorbij. Vervolgens kon ik profiteren van het gevecht dat
Seyffarth en Mamerow met elkaar hadden. Ik hoefde het dan ook niet uit
mijn tenen te halen en toch liep ik steeds ietsjes meer weg. Mijn winst
geeft me veel vertrouwen op weg naar de volgende wedstrijd in Monaco.
Ik rijd daar ook altijd goed. Ben al een keer tweede geworden in Monaco
tijdens een World Series by Renault-wedstrijd, aldus Van
Lagen, die inmiddels naar P8 in het tussenklassement is opgeklommen.
Gemengde gevoelens Sebastiaan Bleekemolen Sebastiaan Bleekemolen was na afloop content dat hij in de
toptien was gefinisht. Maar hij wist dat hij het neerzetten van die
klassering en het incasseren van bijbehorende punten niet helemaal op
eigen kracht had gedaan. ,,Het was één groot slagveld,
waarbij ik gelukkig buiten alle botspartijen kon blijven. Ik denk dat
ik de enige Porsche heb die geen schade heeft opgelopen tijdens de
race, legde de Haarlemmer na afloop uit. ,,Ik startte
vanaf P22. Dat was het gevolg van een dramatische kwalificatie. Ik heb
geen idee hoe dat komt, maar het kwalificeren zal de komende
wedstrijden écht beter moeten. Want waar ik nu stond, daar hoor
ik echt niet thuis. Omdat er vlak na de start ook nog iemand voor me
spinde, begon ik als een na laatste aan de wedstrijd. Omdat ze er links
en rechts vanaf vlogen én ik er tijdens de race toch nog de
snelheid in wist te krijgen, kon ik me uiteindelijk naar plek tien
rijden. Als je ziet waar ik vandaan kom, moet ik met die eindklassering
tevreden zijn.
Schrale troost Tim Buijs Voor Tim Buijs was het een enerverend weekendje Istanbul. De
Porsche Supercup-rookie had er goed de snelheid in, totdat hij door een
eigen fout uit de race knalde. ,,Ik had zaterdag tijdens de
kwalificatie een goede dag. Op mijn eerste setje nieuwe banden zette ik
de voorlopig 8ste tijd neer. Helaas kon ik mijn tijd met mijn tweede
setje nieuw rubber niet meer verbeteren. Ondanks dat ik terugviel naar
P16, op slechts 0,9 seconde van de pole, had ik mezelf nu wel voor het
eerst in een heel goede uitgangspositie gemanoeuvreerd om tijdens de
race in de punten te rijden, stelde Tim Buijs. ,,In de
beginfase van de wedstrijd ging het ook heel goed. Na een rondje of
vijf lag ik rond de 11de plek. Op het rechte eind waren Janak en
Saelens met elkaar in gevecht, waardoor ik veel meer rechte
lijn-snelheid kon ontwikkelen. Janak zag dat en die duwde me toen op
het vuile gedeelte van de baan. Als dat gebeurt, moet je richting de
bocht zeker op tijd remmen. Dat deed ik helaas niet en ik miste mijn
rempunt. Bij het inhalen van Janak en Saelens toucheerde ik bij het
insturen net een rijder die voor me reed en knalde ik de baan af. Dat
was een ongelooflijke domper, want ik had mezelf anders dik in de
punten gereden, stelde Buijs. ,,Het is een schrale troost
dat ik de eerste vijf rondjes heel snel op de baan was. Ik hoorde van
het team dat ik op dat moment de derde snelste rijder was. Daar waren
de jongens erg van onder de indruk. Helaas waren ze daarna ook onder de
indruk van mijn domme inhaalactie. Maar het is wel zo dat ik steeds
meer de snelheid weet te vinden met de Porsche. Die ervaring neem ik
zeker mee naar de komende wedstrijden dit seizoen.
HSF Porsche Eindhoven dubbel in de punten Paul van Splunteren (14de) en Simon Frederiks (15de) wisten
ook uit de crashende Porsches weg te blijven. Gevolg was dat beide
rijders van het HSF Porsche Eindhoven-team in de punten eindigden. ,,Ik
ben niet zo zeer tevreden over de snelheid die ik had, maar wel over
het resultaat, stelde Paul van Splunteren. De eigenaar
van Porsche Centrum Eindhoven moest zondag tijdens de wedstrijd ook van
ver komen, omdat hij zich als 24ste had gekwalificeerd. ,,Ik was
redelijk tevreden over de tijdstraining. Ik zat op 1,8 seconde van de
pole, dat is voor mij zeker niet slecht. Maar ik verbaas me steeds weer
hoe supercompetitief dit veld is. Nu zaten er 19 man binnen een seconde
van elkaar, zo close is het allemaal, vertelde Paul.
,,Vlak na de start had ik de pech dat ik net verkeerd zat toen er een
spinnetje voor me was. Vervolgens ging het zeker aardig. Er gebeurde
direct zoveel op de baan, dat ik dacht: Paul, ze vliegen links
en rechts van de baan. Zorg dat je goed blijft opletten en niet bij
zon crash betrokken raakt. Dat lukte, waardoor je vanzelf
naar voren komt. Dat zowel ik als Simon in de punten rijdt, is
natuurlijk mooi. Daar zijn we zeker tevreden over. En wie weet schuiven
we nog wel wat op. Want er zaten na de race nog zes mannetjes bij de
wedstrijdleiding. Wellicht volgen er nog wat straffen.
Uitslag Porsche Supercup-race Istanbul: 1. Jaap van Lagen 14 ronden
2. Jan Seyffarth op 2,528 seconden
3. Chris Mamerow op 2,914
4. Uwe Alzen op 16,188
5. Damien Faulkner op 17,605
6. David Saelens op 21,912
7. Danny Watts op 23,059
8. Mike Verschuur op 23,203
9. Patrick Huisman op 24,027
10. Sebastiaan Bleekemolen op 24,917
14. Paul van Splunteren op 40,232
15. Simon Frederiks op 40,587 Uitgevallen: o.a. Jeroen Bleekemolen
Stand na vier wedstrijden: 1. Jan Seyffart 68 punten
2. Jeroen Bleekemolen 54
3. Chris Mamerow 52
4. Damien Faulkner 46
5. Uwe Alzen 43
8. Jaap van Lagen 32
10. Patrick Huisman 29
12. Sebastiaan Bleekemolen 23
17. Paul van Splunteren 5
21. Simon Frederiks 2
Door het goede weer vandaag in Nederland was iedereen al goed gezind op
de paddock, maar één man stak er met kop en schouders
bovenuit. Pieter van Soelen reed een uiterst solide wedstrijd en wist
zonder al teveel moeite de eerste race van de Dutch Supercar Challenge,
die vandaag verreden werd tijdens de Pinksterraces op Circuitpark
Zandvoort, op zijn naam te schrijven.
Tweede werd de voor Brax Racing uitkomende Milko Tas, voor de
gebroeders Monster die hiermee het podium van de Supersport II-divisie
complementeerden. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar de
Duitser Wilfried Schawohl. Onno van Rheenen pakte vandaag een goede
tweede plaats, zijn eerste podium sinds zijn debuut vorig raceweekend
op de Nürburgring. Laurens Gooshouwer eindigde als derde, maar had
eerste kunnen worden, ware het niet dat de inwoner uit Dordrecht aan
het einde van de race een lekke band kreeg. Rob Nieman eiste voor de
derde keer in successie de overwinning voor zich op in de Sport
II-divisie, voor teamgenoot Erik Buys. Equipe Schneider / van
Merksteijn completeerde het podium met een goede derde plaats.
Start
Bij de start van de race was het Pieter van Soelen die zijn pole
position goed wist te benutten. Hij ging als eerste de tarzanbocht
door, gevolgd door Helmert-Jan van der Slik in de Marcos Mantis. Het
duo wist de eerste ronde meteen een gaatje te slaan naar de
concurrentie zijnde Milko Tas in de Seat Leon SuperCopa, Bob Herber in
de Saker en de gebroeders Monster eveneens in een Seat Leon SuperCopa.
Achter dit drietal was het Richard van den Bos, dit weekend samen met
Henk Thuis rijdend in de vorig jaar nog in de Sport-divisie uitkomende
BMW E36 M3 op plek zes en Eugène Janssen op plek zeven.
Van Soelen en Van der Slik weten hun eerste ronden hun voorsprong op de
concurrentie uit te bouwen, totdat Van der Slik in de zesde ronde
uitviel met een kapotte stuurbekrachtiging. De ene keer deed de
stuurbekrachtiging het wel en de andere keer weer niet. Daar is
simpelweg niet mee te rijden, liet het team na afloop weten.
Hierdoor kwam Van Soelen alleen op kop, en wist hij zijn voorsprong
gestaag uit te bouwen.
Achter Van Soelen was het Bob Herber die tijdens de pitstops kon
profiteren van de resultaatseconden van de concurrentie, waardoor de
Saker-coureur lange tijd op weg leek naar een tweede plaats. Helaas
voor Herber liet zijn Saker hem in een van de laatste ronden in de
steek.Op een gegeven moment verloor de motor vermogen, en leek
het wel alsof deze niet genoeg brandstof meer kreeg. Uiteindelijk ging
de auto zo langzaam dat ik hem maar naar binnen heb gereden. We hadden
dit probleem gisteren tijdens de vrije trainingen ook al en we denken
dat het met de brandstofpomp te maken heeft, aldus Bob Herber na
de race. Het is echt zonde, want het ging zó goed! Maar
ja, ik heb nu wel het voordeel dat mijn concurrenten nog meer
strafseconden hebben, dus ik kijk nu al uit naar komende maandag!
Zo was het Van Soelen die de overwinning voor zich op wist te eisen,
voor Milko Tas en de gebroeders Monster. Op een vierde plek eindigden
Richard van den Bos en Henk Thuis, voor Eugène Janssen die met
zijn BMW Z4 M GT beslag wist te leggen op de vijfde plaats.
In de Sport I-divisie was het John van der Voort die in de eerste ronde
kon profiteren van zijn pole position. Toch wist Van der Voort zijn
eerste plek niet te behouden, want het was nieuwkomer Jeffrey van
Rooijen die vanaf een vijfde startplaats wist op te rukken naar plek
één. Er ontstaat een mooi gevecht tussen Van der Voort,
Van Rooijen en ook de Belg Luc de Cock, waarbij Van der Voort
uiteindelijk weer terug kan komen op de eerste plaats.
Christian Gyasi verliest onder de Hunzerug zijn Lotus en knalt
frontaal in de rail. Hulde voor de OCA, die onder moeilijke
omstandigheden de Lotus wegsleepten. Sommige deelnemers negeerden de
dubbele gele vlaggen en gingen stug door met hun strijd. (GH)
Toch ging het een aantal ronden later fout voor Van der Voort.
Bij het gaspedaal zit een superklein kuiltje waar een steentje
in terecht kwam. Hierdoor bleef mijn gaspedaal hangen, waardoor de auto
volgas bleef gaan. Bergop naar het Scheivlak is dat niet erg, maar
bergaf wil je dat niet hebben!, legt Van der Voort uit die met
deze actie bij het uitkomen van het Scheivlak in de grindbak terecht
kwam. Ik heb toen bij een van de baanposten een schroevendraaier
geleend en het steentje verwijderd. Daarna kon ik weer verder
rijden, aldus Van der Voort, die er achteraf toch wel om kon
lachen.
Na de pitstops was het Laurens Gooshouwer die de koppositie stevig in
handen had. Helaas voor Gooshouwer kreeg zijn BMW Compact te maken met
een lekke band, waardoor hij een extra pitstop moest maken. Hierdoor
kwam de Belg de Cock op de koppositie terecht, maar ook hem bleven
technische problemen niet bespaard. Het water van zijn Lotus Exige
raakte aan de kook waardoor ook hij de strijd moest staken. Hierdoor
wist de Duitser Wilfred Schawohl de eerste plek met beide handen beet
te pakken, voor de sterk rijdende Onno van Rheenen. Laurens Gooshouwer
wist uiteindelijk nog beslag te leggen op een derde plaats.
In de Sport II-divisie zijn de Renaults van Spirit Racing
moeilijk te stoppen. Ook vandaag waren ze heer en meester, met
teameigenaar Rob Nieman voorop. Hij leidde van kop tot staart, en reed
zijn teamgenoot op anderhalve minuut achterstand. Bij de Minis
was het equipe Schneider / van Merksteijn die de snelsten waren,
waardoor zij als derde eindigden in de Sport II-divisie.
Uitslag:
1. Eq. v.d. Bos / v. Soelen - BMW 1-serie
2. Milko Tas - SEAT Leon Supercopa
3. Robin & Ferry Monster - SEAT Leon Supercopa
4. Eq. v.d. Bos/Thuis - BMW E36 M3
5. Eugène Janssen - BMW Z4 M GT
6.Wilfried Schawohl - Lotus Exige Cup
7. Onno van Rheenen - Lotus Exige Cup 255
8. Willy Angenent - BMW Z3M V8
9. Rob Nieman - Clio 2.0 RS
10.Laurens Okkerse - Volvo S60P5
Op het vernieuwde Darlington was Toyota-coureur Kyle Busch een
klasse apart. Na een incident met Dale Earnhardt jr. vorige week op
Richmond promoveerde Busch zichzelf tot de minst populaire coureur in
het NASCAR-circus. Voor het vernieuwde Darlington had men bij Goodyear
een nieuwe band ontwikkeld waarmee langer gereden kon worden.
Het vernieuwde Darlington
Kyle Busch klasse apart
Hoewel Dale Earnhardt Jr. de afgelopen dagen trachtte zijn enorme
fanbase de wind uit de zeilen te nemen, door Busch geen enkel verwijt
te maken, dachten die er toch anders. Boegeroep en fluitconcerten
vielen hem tijdens de trainingen ten deel, en ook na zijn
indrukwekkende zege op het vernieuwde Darlington waren deze geluiden
nog niet verstond.
Voor de 23-jarige Busch was het zijn derde zege dit seizoen. Van de 367
ronden tellende wedstrijd reed hij er maar liefst 169 op kop. Het nieuw
geasfalteerde Dalington zorgde ervoor dat sommige deelnemers met de
rechterkant de muur toucheerden. Busch was geen uitzondering en raakte
de muur zelfs tweemaal. Door een fout van zijn pitcrew liep Busch zelfs
een penalty van één ronde op. De Toyota vocht zijn weg
terug. Jimmie Johnson, Dale Earnhardt Jr. en Jeff Gordon vielen hem ten
prooi. Daarna kon de Toyota-coureur gemakkelijk van zijn tegenstanders
wegrijden. Zijn spotter Jeff Dickerson moest hem meermaals afremmen.
Met zijn zege bouwde Busch zijn voorsprong met 79 punten uit op zijn
naaste tegenstander Jeff Burton. Ford-coureur Carl Edwards eindigde als
tweede terwijl Jeff Gordon als derde eindigde. Edwards: Kyle had
gewoon de beste auto vanavond, hij was onverslaanbaar. Jeff
Gordon: Ik weet niet hoeveel keer hij geprobeerd heeft de
overwinning weg te gooien door de muur te raken, ik geloof niet dat er
nog veel van zijn rechterkant heel was.
Tony Stewart, die vrijdag nog de Nationwide wedstrijd won, werd het
slachtoffer van Elliott Sadler, die de controle over zijn bolide
verloor. Voor Stewart werd het een teleurstellende avond. Hij eindigde
als 21e.
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 367 ronden
2. Carl Edwards Ford 367 ronden
3. Jeff Gordon Gevoed 367 ronden
4. Dale Earnhardt Jr. Chevrolet 367 ronden
5. David Ragan Ford 367 ronden
6. Matt Kenseth Ford 367 ronden
7.Denny Hamlin Toyota 367 ronden
8. Travis Kvapil Ford 367 ronden
9. Dave Blaney Toyota 367 ronden
10.Jeff Burton Chevrolet 367 ronden
Kyle Busch kon zich ondanks zijn indrukwekkende zege niet populair maken bij de
fans.
De eerste startrij voor de 92e editie van de Indy 500 wordt
volledig bezet door het team van Ganassi Racing. De Nieuw Zeelander
Scott Dixon en de Brit Dan Wheldon bezetten de eerste twee
startplaatsen op de eerste rij.
De eerste startrij van de 92e editie van de Indy 500
Scott Dixon pakt de pole voor Indy 500
Met een tijd van 226.366 mph pakte de Nieuw Zeelander gisteren op de
Brickyard om 15.49u lokale tijd de pole. Die kwam daarna niet echt meer
in gevaar. Alleen zijn teamgenoot Dan Wheldon kwam er in het laatste
kwartier heel dichtbij, maar haalde het net niet. De Brit schoof
één plaatsje op, waardoor het team van Chip Ganassi het
team van Roger Penske versloeg. De Australiër Ryan Briscoe deed
het uitstekend en pakte voor Team Penske de derde startplek.
Ryan Hunter Reay zorgde voor de enige crash van de dag en kon zijn
bolide ongedeerd verlaten. De eerste elf startplaatsen werden gisteren
in Indianapolis op Pole-Day vergeven.
De eerste vier startrijen zijn als volgt
Scott Dixon 226.366 mph
Dan Wheldon 226.110 mph
Ryan Briscoe 226.080 mph
Helio Castroneves 225.733 mph
Danica Patrick 225.197 mph
Tony Kanaan 224.346 mph
Marco Andretti 224.417 mph
Vitor Meira 224.346 mph
Hideki Muoh 223.887 mph
Ed Carpenter 223,835 mph
Tomas Scheckter 223.496 mph.
Ryan Hunter-Reay was op Indianapolis tijdens Pole Day de enige brokkenpiloot
TDC: Marc Koster en Bertus Sanders zetten zegereeks voort
Marc Koster en Bertus Sanders hebben tijdens de Profile Tyrecenter
Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort hun zegereeks voortgezet. Het
raceduo behaalde in de Toerwagen Diesel Cup de maximale score door voor
de derde race op rij, als eerste over de streep te komen. Vlak achter
hen finishten de snelle dames Gaby Uljee en Paulien Zwart. Wegens te
snel rijden in de pitstraat kregen Renate Sanders en Frank Wildschut
een tijdstraf opgelegd, waardoor ze hun podiumplaats moesten afstaan
aan Marcel Nooren en Johan Albers. De pole-sitters Ferry Duivenvoorde
en Ronald Morien vielen met hun Volkswagen Golf uit, waardoor het
podium een BMW-onderonsje werd.
De vanaf pole-position vertrokken Volkswagen Golf leek de absolute
favoriet voor de overwinning, waar Duivenvoorde al vanaf de eerste
ronde een gat naar de concurrentie wist te slaan. Maar door een
opgeblazen motor moest de equipe na reeds zeven ronden de auto
noodgedwongen aan de kant zetten. Het niet direct parkeren van de auto
veroorzaakte een behoorlijk oliespoor op het circuit, waardoor de
wedstrijd vijf ronden lang geneutraliseerd werd om de olie te
bestrijden.
Het wegvallen van Morien/Duivenvoorde zorgde er bij de herstart voor
dat Bertus Sanders en Jan-Joris Verheul, voormalig teamgenoten in de
Samsung BMW 130i Cup, vooraan in het veld de dienst uitmaakten.
Uiteindelijk brachten de pitstops de beslissing, waarbij Koster het
stuur van Sanders overnam en direct de leiding pakt en vasthoudt tot
het vallen van de vlag. Ik had een bijzonder slechte
start, blikte Sanders terug. Ik had te weinig koppel en
verloor wat plaatsen. Bij een inhaalpoging later op Cor Euser gooide
hij onverwacht het gat dicht, waardoor hij zelf uitviel, maar afgezien
van dat incident was het een strakke race.
Het zal geen gemakkelijke opgave worden om maandag de race te
winnen, vulde Koster aan. We krijgen dan namelijk acht
seconden erestraf, terwijl de race relatief kort is. De SEATs en
Volkswagens staan redelijk ver achteraan, dus bij de start zullen we
daar in ieder geval geen last van hebben. We hopen natuurlijk na afloop
weer op het podium staan!
Uljee en Zwart reden een constante wedstrijd en wisten van een achtste
positie op te klimmen tot de tweede positie, zoals ze dat eerder
tijdens de Kinzo Paasraces ook al deden. We moeten alleen even
werken aan de maandag, want met Pasen waren we zaterdags ook tweede,
terwijl we maandag vijfde werden, aldus Uljee. Aan het
einde van de race was ik echt aan het trappen om een foutje van Marc af
te kunnen straffen. Helaas kwam die er niet, maar we gaan absoluut nog
winnen dit jaar. Misschien maandag al, want dan hoeven we vier seconden
minder lang stil te staan als Bertus en Marc en dat zou vandaag genoeg
geweest zijn!
De vierde wedstrijd in de Toerwagen Diesel Cup wordt aanstaande maandag
verreden tijdens het vervolg van de Profile Tyrecenter Pinksterraces op
Circuit Park Zandvoort.
Uitslag Toerwagen Diesel Cup Race 1
Pinksterraces, zaterdag 10 mei 2008 1 Equipe Koster/Sanders, BMW 120d, 34 ronden in 1 uur 21 min 35,716 (107,681 km/u)
2 Equipe Zwart/Uljee, BMW 120d, op 0,586 seconde
3 Equipe Albers/Nooren, BMW 120d, op 11,641 seconden
4 Equipe Sanders/Wilschut, op 19.226
5 Equipe Bos/Cornelissen, op 19.674
6 Equipe Kalff/Huisman, op 21.136
7 Equipe Verheul/Zomer, op 43.617
8 Equipe Braams/Bol, op 46.130
9 Equipe van 't Hoff/Wekman, op 57.495
10 Equipe Slaghekke/Oosterman, op 1:12.258
Jaap van Lagen super tevreden: "Het had nog sneller gekund"
STANBUL Jaap van Lagen heeft zijn visitekaartje in de Mobil 1
Porsche Supercup afgegeven. Op het F1 Grand Prix circuit van Istanbul
(Turkije) wist de Nederlander in de belangrijke kwalificatie de tweede
snelste tijd op de chronos te zetten. Met een tijd van 1:57.354
start Van Lagen morgen vanaf de eerste startrij op positie twee.
Nadat de remproblemen reeds in het vorige raceweekend op het Spaanse
circuit van Barcelona waren verholpen, wist Van Lagen in de vrije
training van gisteren en de kwalificatie van zaterdag de stijgende lijn
goed door te trekken. De inwoner uit Ede begon de vrije training op
Istanbul met een nieuwe set compound banden en leerde daarmee
razendsnel het 5,338 meter lange circuit kennen. In de 45 minuten
durende sessie legde Van Lagen met een tijd van 1:57.757 beslag op de
tweede plaats. Hij was daarmee sneller dan zijn teamgenoot Chris
Mamerow, die op de derde plek terecht kwam. Met veel vertrouwen ging
Van Lagen de kwalificatie in. Met zijn eerste set nieuwe banden reed
Van Lagen een vlekkeloze ronde, totdat hij Nicolas Armindo op zijn weg
vond. De Fransman, die zijn banden aan het opwarmen was, ging gelukkig
net op tijd aan de kant zodat Van Lagen ongehinderd zijn ronde kon
afmaken. De rijder van DAMAC Kadach Racing was echter even niet bij de
les, waardoor hij zijn rempunt in de volgende bocht volledig miste.
Desondanks zette Van Lagen met zijn snelle tijd de voorlopige
poleposition neer. Met de tweede set rubber koos Van Lagen het asfalt
en probeerde zijn snelste tijd nog verder aan te scherpen. Van Lagen
kwam goed voor de dag, totdat hij in de derde bocht van de baan spinde.
Hij spaarde verder zijn nieuwe set banden en liet de tijdtraining voor
gezien. De rest van het deelnemersveld beet in de slotminuten hun
tanden stuk op de tijden van Van Lagen. De rijder met startnummer 25
moest uiteindelijk enkel Chris Mamerow voor zich dulden en finishte de
kwalificatiesessie knap als tweede!
JAAP VAN LAGEN: Ik ben natuurlijk supertevreden met de tweede
plaats op de grid! Ik moest direct in mijn eerste ronde mijn tijd
neerzetten en dat is gelukt. Het had nog sneller gekund maar toen ik
mijn verremde verloor ik drie tienden. Met mijn tweede set lag ik
eveneens goed op koers totdat ik spinde. Ik ben gelijk maar naar binnen
gegaan en de sessie afgewacht. Mijn tijd bleek goed genoeg voor de
tweede plaats. Eerste en tweede op de grid is een superresultaat voor
het team. De wagen ligt bijzonder goed en ik heb mijn banden goed
kunnen sparen voor de race van morgen. Chris en ik gaan proberen om een
- één twee- voor het team binnen te slepen!
UITSLAG KWALIFICATIE MOBIL 1 PORSCHE SUPERCUP ISTANBUL 10 MEI 2008:
01. Chris Mamerow, DAMAC Kadach Racing, 1:57.094
02. JAAP VAN LAGEN, DAMAC KADACH RACING, + 00.260
03. Jan Seyffarth, Konrad Motorsport, + 00.306
04. Damien Faulkner, SAS Lechner Racing, + 00.321
Clio Cup: Sandra van der Sloot te snel voor de heren
Sandra van der Sloot heeft de eerste race van de Dunlop
Sportmaxx Clio Cup tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort
gewonnen. De dame, uitkomend voor het Koninklijke Landmacht Racing
Team, leidde van start tot finish. De strijd om de tweede plek was erg
heftig. Melvin de Groot won dit duel, nipt voor gastrijder Allard
Kalff.
Sandra neemt meteen de leiding, voor Hoevert Vos en Allard Kalff
Hoevert Vos reed de achtste trainingstijd in de kwalificatietraining
van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup, hij mocht dus in de eerste race vanaf
pole position starten. Naast hem op de eerste rij stond Sandra van der
Sloot, met op de tweede rij Allard Kalff en Melvin de Groot.
Bij de start nam Sandra meteen de leiding, voor Hoevert, Allard en Melvin.
Sandra profiteerde in de beginfase van de strijd die achter haar
plaatsvond, dit duel gaf haar kans om een kleine voorsprong op haar
achtervolgers op te bouwen.
Allard Kalff en later ook Melvin de Groot konden al snel Hoevert Vos
passeren. Allard kon steeds meer afstand nemen van de groep achter hem,
maar hij kon zijn achterstand op Sandra niet goedmaken.
Felle strijd
Nadat alle rijders hun verplichte pitstop van een minuut hadden
gemaakt, voerde Sandra van der Sloot het veld aan met een voorsprong
van dik vijf seconden op het fel strijdende duo Melvin de Groot en
Allard Kalff. De beide teamgenoten, uitkomend voor Team Bleekemolen,
hadden op hun beurt enkele seconden voorsprong op Sheila Verschuur, die
zwaar onder druk stond van de teamgenoten Addie van de Ven en Paul
Vahstal. De strijd tussen Melvin en Allard duurde tot op de finishlijn,
Melvin won het duel met een marge van maar 0,2 seconde.
Fraai, spannend duel tussen Melvin de Groot en Allard Kalff
Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Landmacht Racing Team met de vierde plek.
Mickey Bertram zegevierde in de Olympische klasse, hij eindigde als twaalfde algemeen.
Sheila Verschuur completeerde het succes van het Koninklijke Lachtmacht Racing Team
Foutje
Sandra van der Sloot was uiteraard zeer tevreden. Mijn auto was
top voor elkaar. De start ging goed. Ik kreeg een zetje van Allard, dat
was net genoeg om Hoevert bij de start te passeren en de leiding te
pakken.
De winnares werd volgens eigen zeggen zenuwachtig toen de pitstop eraan
zat te komen. Tijdens de Paasraces kwam ze ook als eerste over de
finish, maar toen viel zij door een tijdstraf in verband met een te
korte pitstop terug naar de uiteindelijke vijfde plek. Ik heb
expres een seconde te lang in de pits gewacht, vertelde ze na
afloop.
Melvin de Groot blikte terug op een zware race. Allard drong
zwaar aan. Hij is dit weekeinde mijn teamgenoot, maar hij ging het
gevecht wel aan.
Allard Kalff had de race kunnen winnen, vond hij. Ik kwam in de
Audi S bocht even naast de baan terecht, dat kostte mij flink veel
tijd. Die ronde reed ik een rondetijd van 2:05.
Desondanks had Kalff zijn doelstelling voor het pinksterweekeinde
bereikt. Ik rijd dit weekeinde zes races: twee in de Dunlop
Sportmaxx Clio Cup, twee in de Formule Ford en twee in de Toerwagen
Diesel Cup. Mijn streven was een podiumplek. Dat is nu al
gelukt.
Pim van Riet kon geen potten breken. Gestart als twaalfde kwam hij als negende over de finish.
Uitslag:
1. Sandra van der Sloot, 22 ronden in 45:26.474
2. Melvin de Groot, op 8.619
3. Allard Kalff, op 8.818
4. Sheila Verschuur, op 9.333
5. Addie van de Ven, op 10.259
6. Paul Vahstal, op 10.803
7. Hoevert Vos, op 11.974
8. Robert van den Berg, op 12.359
9. Pim van Riet, op 13.409
10. Ronald Morien, op 19.584
BMW 130i Cup: Bas Schothorst en Tim Coronel klasse apart
Tijdens de kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup op
Circuit Park Zandvoort kwamen er slechts negen autos in actie.
Op pinkstermaandag komen er wel een paar bij, maar dat neemt natuurlijk
niet weg dat het startveld teleurstellend was. Daarbij komt nog dat er
van enige spanning geen sprake is. De teamgenoten Bas Schothorst en Tim
Coronel reden de rest van het veld twee keer op minimaal een halve
seconde.
De kwalificatietrainingen van de Samsung BMW 130i Cup trokken slechts
negen deelnemers. Bernhard van Oranje start maandag zonder
trainingstijd achteraan, hij is nog herstellende van een operatie. Jan
Lammers was vanwege verplichtingen op Spa-Francorchamps niet van de
partij, ook hij vertrekt maandag vanuit de achterste gelederen van het
veld.
Lau Michielse reed een race in Duitsland, daarom ontbrak ook hij
tijdens de kwalificatietrainingen. Jan Joris Verheul en Bertus Sanders
moesten de eerste training ook bijna missen. De beide rijders kwamen te
laat op de rijdersbriefing en moesten als straf op zaterdagochtend
tijdens de eerste trainingssessie van de Samsung BMW 130i Cup alsnog
een briefing volgen. Uiteindelijk mochten ze na een zeer korte uitleg
van de stand van zaken alsnog aan de training deelnemen.
Het startveld telt enkele nieuwkomers. Luuk Glansdorp komt uit voor het
Certainty Racing Team van Dillon Koster, Toine Nagel bestuurt de tweede
BMW 130i van het Renova Euser Team. Luuk rijdt de rest van het seizoen,
Toine hoopt dat hij het seizoen in de klasse kan afmaken.
Tim en Bas vooraan
De beide teamgenoten Tim Coronel en Bas Schothorst waren met afstand de
snelsten in de eerste kwalificatie. Coronel was een fractie sneller dan
Schothorst. Bas: Onze marge ten opzichte van de rest van het
veld is een halve seconde. Als we vanmiddag geen gekke dingen doen
tijdens de tweede kwalificatietraining, is de eerste startrij voor Tim
en mij.
s Middags deden de teamgenoten geen gekke dingen. Deze keer was
Bas de snelste, gevolgd door Tim. Na het optellen van de tijden van de
beide trainingen bleek Bas de beste totaaltijd gereden te hebben,
slechts 0,034 seconde sneller dan zijn teamgenoot. Achter Tim volgde
Jan Joris Verheul op een gat van een seconde, gemeten over twee ronden.
Bertus Sanders en Duncan Huisman, samen op de derde startrij, moesten
circa twee seconden op de totaaltijd van Schothorst toegeven.
Startopstelling eerste race Samsung BMW 130i Cup:
1. Bas Schothorst 3:49.619
2. Tim Coronel 3:49.653
3. Jan Joris Verheul 3:50.749
4. Bertus Sanders 3:51.401
5. Duncan Huisman 3:51.656
6. Rintje Ritsma 3:52.635
7. Luuk Glansdorp 3:53.851
8. Pieter Christiaan van Oranje 3:55.732
9. Toine Nagel 4:11.747
Formule Ford: KTG-duo Simon Knap en Vincent van der Valk op Pinkster-pole
Het KTG Team had zijn huiswerk de afgelopen weken duidelijk het beste
gedaan. In de Duratec-klasse bewees Simon Knap dat zijn uitstekende
tijden uit de vrije trainingen geen toeval waren en eiste met 1:45.326
seconden de snelste tijd voor zich op, op slechts 0,05 seconden gevolgd
door zijn voormalig teamgenoot Rogier Jongejans, de rappe Belg John
Svensson en de enige maar wel erg snelle dame in het veld Jennifer van
der Beek. Met een onderling verschil van slechts 0,6 seconden tussen de
topvijf belooft het Pinkstermaandag een spannende strijd te worden. In
de Zetec Cup was KTG-rijder Vincent van der Valk een klasse apart en
nestelde zich op de eerste plaats, voor Arthur van Uitert.
In de eerste ronden van de kwalificatie ging het er bij de Formule
Fords meteen snel aan toe. Uiteindelijk bleek de volgorde die na tien
minuten op het scorebord stond dezelfde als bij het einde na twintig
minuten. Afwisselend waren het Simon Knap en Rogier Jongejans die de
snelste tijd voor zich opeisten waarbij na een kleine tien minuten Knap
zich met 1.45.326 seconden de snelste toonde.
Op een derde plaats John Svensson terwijl de enige dame in het veld
Jennifer van der Beek zich op een keurige vierde plaats nestelde.
Michel Florie deed het beter dan hijzelf na een matige vrije training
had vermoed en legde beslag op de vijfde plaats. Op een wat
tegenvallende zevende positie bleef Henk Vuik jr. steken. De routinier
moest Duratec-eerstejaars Jan Paul van Dongen voor zich dulden. Nog
minder verging het de Stuart-teamgenoten Liroy Stuart (achtste) en
Jeroen Mul (tiende) die daarbij gastrijder Allard Kalff in de sandwich
hadden.
Bij de Zetec Cup was Vincent van der Valk oppermachtig. Met 1:48.457
seconden bleef de KTG-rijder nummer twee Arthur van Uitert maar liefst
2,8 seconden voor. Jan Steenhart wist zijn tijden uit de kwalificatie
flink te verbeteren en reed een derde tijd, voor Robert Howe die zijn
kwalificatieronden vooral gebruikte om circuitkennis op te doen. De
Engelsman arriveerde pas zo laat in Zandvoort dat hij niet meer aan de
vrije trainingen kon deelnemen. Howe kende Zandvoort alleen van de
computerspelen en moest naast baankennis ook nog zijn auto in twintig
minuten zien af te stellen. Een onmogelijke opgave waardoor hij op een
kleine vijf seconden van Steenhart bleef steken.
Uitslag kwalificatie Formule Ford
Pinksterraces, Circuit Park Zandvoort, zaterdag 10 mei 2008
1. Simon Knap, 1:45.326
2. Rogier Jongejans, 1:45.376
3. John Svensson, 1:45.508
4. Jennifer van der Beek, 1:45.936
5. Michel Florie, 1:45.966
6. Jan Paul van Dongen, 1:46.449
7. Henk Vuik, 1:46.479
8. Liroy Stuart, 1:46.593
9. Allard Kalff, 1:46.657
10. Jeroen Mul, 1:47.232
Zetec Cup 1. Vincent van der Valk, 1:48.457
2. Arthur van Uitert, 1:51.242
3. Jan Steenhart, 1:52.523
4. Robert Howe, 1:57.338
5. Raymond Surink, geen tijd
BRL V6: Molenaar gaat verder waar hij gebleven was
Het was kampioen Donald Molenaar die in de openingsfase van de
kwalificatie meteen de macht greep. Met een tijd van 1:51 blank was hij
twee tienden sneller dan teamgenoot Sandor van Es. Nelson van der Pol
was op dat moment de enige die binnen een seconde kon blijven. Donny
Crevels, Jacky van der Ende en Christiaan Frankenhout volgden, met
daarachter de verrassend goed presterende Henry Zumbrink.
De BRL Light-kampioen leek nauwelijks gewenningsproblemen te hebben in
zijn nieuwe bolide en reed zomaar naar de zevende stek, op slechts
negen duizendste van plaats zes. Achter Zumbrink zagen we nog een
debutant, de ervaren Limburger Phil Bastiaans.
Na de openingsfase van de kwalificatie dook iedereen de pits in. Een
enkeling waagde daarna nog wel een poging om een betere tijd te rijden,
maar echter veranderingen waren er niet meer. Hiermee gaat Donald
Molenaar verder waar hij vorig jaar was geëindigd; vooraan rijden.
Uitslag kwalificatie BRL V6
1. Donald Molenaar: 1:51.000
2. Sandor van Es, op 0.200
3. Nelson van der Pol, op 0.922
4. Donny Crevels, op 1.118
5. Jacky van der Ende, op 1.374
6. Christiaan Frankenhout, op 1.480
7. Henry Zumbrink, op 1.489
8. Phil Bastiaans, op 1.585
9. Niels Bhouwhuis, op 1.891
10. Barry Maessen, op 2.067
BRL Light: Marijn van Kalmthout maakt frisse doorstart
Vorig jaar had Marijn van Kalmthout een dramatisch seizoen met een
zware blessure en persoonlijk leed. Tijdens de kwalificatie voor de
Pinksterraces begon hij weer fris aan het nieuwe seizoen en liet dan
ook meteen zien dat hij titelkandidaat nummer 1 is. Met een gat van
bijna een seconde kan hij met vertrouwen uitzien naar de twee races op
Tweede Pinksterdag. Invaller Michael Schaap werd tweede, voor
René Zwikker.
Net als in de ochtendtraining was Marijn van Kalmthout in de
openingsfase veruit de snelste man van het veld. Van Kalmthout reed in
de ochtend anderhalve seconde sneller dan zijn achtervolgers, maar zij
toonden zich toen nog strijdvaardig en dachten het gat nog wel dicht te
kunnen rdijen. Hiervan was echter weinig terug te zien, want naaste
belagers René Zwikker en gelegenheidsrijder Michel Schaap hadden
een achterstand van om en nabij de seconde.
Nadat de eerste storm was gaan liggen kon Van Kalmthout op zijn
lauweren gaan rusten. Het gat naar zijn gevolg was aanzienlijk en leek
dan ook niet meer te overbruggen in het korte tijdsbestek van de
kwalificatie. Daarmee maakte Van Kalmthout dus een frisse start, na het
moeilijke seizoen 2007.
Uitslag kwalificatie BRL Light
1. Marijn van Kalmthout, 1:55.204 4.204
2. Michel Schaap, op 0.908
3. René Zwikker, op 1.012
4. Niels Hartvelt, op 1.220
5. Theo Stor, op 1.504
6. Peter Furth, op 2.133
7. Eric van den Munckhof, op 2.632
8. Leo Kurstjens, op 2.809
9. Dick van der Donk, op 3.829
10. Maarten Overdijk, op 4.677
Porsche Supercup: Mamerow op pole, Jaap van Lagen start op P2 in Istanbul
Jaap van Lagen heeft vandaag tijdens de kwalificatie van de
Porsche Supercup laten zien dat zijn snelle vrije training van gisteren
geen toeval was. Op het circuit van Istanbul hoefde de Nederlander
alleen ploegmaat Chris Mamerow voor te laten.
Met een snelste ronde van 1.57,354 gaf Van Lagen een kwart tel toe op
de poleman. Achter de man uit Wekerom was het dringen geblazen. Jan
Seyffarth, de grote concurrent van klassementsleider Jeroen
Bleekemolen, start na een 1.57,400 morgen vanaf P3. Bleekemolen zelf
zal niet tevreden zijn met zijn 7de kwalificatietijd, hoewel hij met
zijn 1.57,424 minimaal toegaf op de mannen voor hem.
Overige Nederlanders Niieuwkomer Mike Verschuur kwam tot een nette 15de tijd
(1.58,016), terwijl PSC-rookie Tim Buijs het ook niet slecht deed op
P16 (1.58,034). Patrick Huisman (21ste, 1.58,354), Sebastiaan
Bleekemolen (22ste, 1.58,399), Paul van Splunteren (25ste, 1.58,966) en
Simon Frederiks (26ste, 1.59,673) zaten in de achterhoede. Er doen in
Turkije in totaal 26 piloten mee.
Jaap
van Lagen: Ik ben natuurlijk supertevreden met de tweede plaats
op de grid! Ik moest direct in mijn eerste ronde mijn tijd neerzetten
en dat is gelukt. Het had nog sneller gekund maar toen ik mijn verremde
verloor ik drie tienden. Met mijn tweede set lag ik eveneens goed op
koers totdat ik spinde. Ik ben gelijk maar naar binnen gegaan en de
sessie afgewacht. Mijn tijd bleek goed genoeg voor de tweede plaats.
Eerste en tweede op de grid is een superresultaat voor het team. De
wagen ligt bijzonder goed en ik heb mijn banden goed kunnen sparen voor
de race van morgen. Chris en ik gaan proberen om een -
één twee- voor het team binnen te slepen!
Swift Cup: Jasper Bijl pakt pole na testsessie met Danny van Dongen
Jasper Bijl was vandaag de grote verrassing tijdens de kwalificatie van
de Formido Swift Cup. De racende Suzuki-dealer uit Hoogland zette in
zijn tweede rondje reeds een snelle tijd neer en gaf de koppositie niet
meer prijs.
Om klokslag 12.00 uur vanmiddag ging de 20 minuten durende kwalificatie
van start. Bart van Raamsdonk was de grote afwezige. Terwijl zijn 27
collegas de bolides de sporen gaven, stond de witte Team
Bleekemolen-wagen in de pitbox. Van Raamsdonk, die op een fraaie derde
plaats in het kampioenshcap staat, had in Italië zijn vliegtuig
gemist en was derhalve niet aanwezig op CPZ. Kim van den Berg was er
eveneens niet. De Harderwijkse is ziek.
Beginfase In de beginfase zette Hans Bos direct de toon. De winnaar van
beide Paas-manches klokte een 2.09,518, gevolgd door vice-kampioen Tim
van Gog. Groot was de surprise dat even later Jasper Bijl een 2,09,065
neerzette in zijn tweede rondje en de voorlopige P1 pakte.
Heel close Sandra Douma ging vervolgens naar P2 met 2,09,131 en er was
een 2,09,166 voor Jeroen den Boer op plek 3. Debutant Mark van der Aa
stond halverwege op een nette 14de stek met 2,09,776.
Collega-nieuwkomer Leo van der Eijk was 19de met 2,10,448. De rijders
zaten heel dicht bij elkaar. Liefst 15 rijders zaten binnen een seconde
van Jasper Bijl. En de eerste 22 coureurs binnen twee tellen.
Goedlachs Met nog vijf minuten te gaan, bleef Jasper Bijl de te klopen
man. Karel Verspaget kwam een heel eind, maar eindigde op plek 2 met
nog 0,066 seconde te kort op de immer goedlachse Bijl, die zijn eerste
pole ooit pakte.
Bij de dames was Sandra Douma (uiteindelijk 5de) de beste. Zij heeft
maandag tijdens de eerste race een andere dame naast zich op de derde
startrij. Suzanne Jager klokte namelijk de zesde kwalificatiechrono.
Nick Versteegh ging wederom rechtdoor bij de Tarzan-bocht. Tijdens de
Paasraces knalde hij daar hard tegen de vangrail. Ook nu eindigde de
onfortuinlijke rijder op dezelfde plek in het grind.
Geheim van de pole Dat Jasper Bijl het vandaag zo goed heeft gedaan, bleek een
reden te hebben. Hij heeft tussen Pasen en Pinksteren twee keer getest.
Naast een tripje naar Assen heeft de jongere broer van Robbert Bijl ook
nog een zondagochtend op Zandvoort getraind. ,,Ik heb les gekregen van
coureur Danny van Dongen, vertelde Jasper Bijl. ,,Dat
heeft flink geholpen. Op momenten dat ik dacht dat het goed ging, kreeg
ik van Danny nog meer aanwijzingen hoe en waar het nog beter
kon. Met een klinkend resultaat tot gevolg.
Uitslag kwalificatie Swift Cup: 1. Jasper Bijl 2.09,065
2. Karel Verspaget 2.09,131
3. Jeroen den Boer 2.09,166
4. Hans Bos 2.09,257
5. Sandra Douma 2.09,375
6. Suzanne Jager 2.09,528
7. Tim van Gog 2.09,587
8. Niels Langeveld 2.09,599
9. Pieter Schothorst 2.09,603
10. Carlo Bermes 2.09,637
11. Peter Schreurs 2.09,646
12. Marcel Dekker 2.09,653
13. Martin van Rossen 2.09,728
14. Mark van der Aa 2.09,776
15. Björn Cornelissen 2.10,042
16. Paul Flinterman 2.10,068
17. Nick Versteegh 2.10,197
18. Jeroen Slaghekke 2.10,211
19. Leo van der Eijk 2.10,448
20. Daan Stots 2.10,681
21. Niels Kool 2.10,879
22. Alexander Keijzers 2.10,894
23. Robbert Bijl 2.11,119
24. Marcel van Leen 2.11,301
25. Jorg Obluda 2.11,319
26. Maaike de Wit 2.12,124
27. Thomas Cox 2.12,444
28/29. Bart van Raamsdonk en Kim van den Berg: Geen tijd
Clio Cup: Paul Vahstal snelste in kwalificatie Dunlop Sportmaxx Clio Cup
Paul Vahstal heeft de snelste tijd gereden in de kwalificatietraining
van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup. Maandag mag hij op Circuit Park
Zandvoort vanaf pole position vertrekken, vandaag is vanwege de
reversed grid de achtste startplek voor hem. Addie van de
Ven, de teamgenoot van Paul bij het Wijzonol Rhesus Racing Team,
vergrootte de teamvreugde met de tweede tijd. Hoevert Vos reed de
achtste tijd, goed voor de beste startplek in de eerste race.
We hebben goed samengewerkt, complimenteerde Paul Vahstal zijn
teamgenoot en zichzelf. Daarnaast hebben we ervoor gezorgd dat
we een vrije baan hadden, aldus Addie van de Ven. In de
opwarmronde hebben we ons snel naar voren gewerkt zodat we geen last
hadden van andere deelnemers. De banden pieken maar twee
ronden, dus het moet meteen in het begin gebeuren.
Maandag, tijdens de tweede race van de Dunlop Sportmaxx Clio Cup
tijdens de Pinksterraces, starten Paul en Addie dus vanaf de eerste
startrij. Maandag verwacht ons team 200 gasten. Dat maakt het
extra leuk, aldus Van de Ven.
Tevreden en ontevreden
Sheila Verschuur reed een nette derde tijd, vlak voor Marcel Duits.
Ik ben hier heel tevreden mee, vertelde Marcel. Achter
Melvin de Groot kwalificeerde Allard Kalff zich als gastrijder netjes
als zesde.
Achter Sandra van der Sloot reed Hoevert Vos de achtste tijd, zodat hij op zaterdagmiddag van pole mag vertrekken.
Mickey Bertram kwalificeerde zich als tiende en was daarmee de snelste
rijder in de Olympische klasse. Desondanks was hij niet tevreden.
In mijn snelste ronde kwam ik even naast de baan terecht. Er had
dus meer ingezeten.
Pim van Riet stelde teleur met slechts de twaalfde tijd .Ik weet
niet waarom het niet gaat, verklaarde hij na afloop. In
de eerste ronde had ik een overstuurmomentje, daarna ging het niet
meer.
Voor de derde achtereenvolgende dag moesten de trainingen ter
voorbereiding van Pole-day deze zaterdag voortijdig
worden gestaakt. De 23 jarige Brit Alex Lloyd moest na een zware crash
met nekklachten in het Methodist Hospital worden opgenomen, terwijl
Danica Patrick een teamlid van Dale Coyne Racing het ziekenhuis in reed.
Indianapolis werd de laatste dagen door regen geteisterd.
Alex Lloyd en Mario Dominguez crashen
De Mexicaan Mario Dominguez crashte kort na de middag bij het uitrijden
van de pitlane met zijn Pacific Coast Motorsports Dallara Honda,
doordat zijn auto plotseling loose werd. Dominguez kon de
auto ongedeerd verlaten. Minder verging het de 23-jarige Brit Alex
Lloyd, die met een auto van Rahal/Letterman Ganassi door Arie Luyendijk
Sr. gecoacht werd. De Brit reed iets te hoog in de eerste bocht, waarna
hij de controle over zijn bolide verloor. De Dallara Honda sloeg met de
achterkant keihard tegen de Safer Barrier. Vervolgens gleed de auto
door naar de tweede bocht, waarbij de linkerwielen bijna werden
afgerukt. De onfortuinlijke Brit moest met nekklachten in het Methodist
Hospital in Indianapolis worden opgenomen. Röntgenopnames toonden
aan dat Brit niets gebroken heeft, maar ter observatie
één nacht in het ziekenhuis moet verblijven.
Chuck Buckman, chefmonteur bij Dale Coyne Racing voor Mario Moraes werd
in de pits door de AGR-bolide van Danica Patrick geschept. De
onfortuinlijke Buckman liep bij het incident een hersenschudding en
snijwonden aan zijn gezicht en hoofd op.
Mario Dominguez crashte deze week als tweede deelnemer maar bleef ongedeerd
Ganassi-coureur Scott Dixon zet de toon
Tijdens de ingekorte trainingssessie zette Ganassi-coureur Scott Dixon
andermaal de toon. De Nieuw-Zeelander was met 226.968 mph. de snelste
man, gevolgd door Marco Andretti die 226.710 mph. liet noteren. Op de
derde en vierde plaats volgden Tony Kanaan en Ryan Briscoe met resp.
226.688 en 226.143.mph. Tweevoudig winnaar Helio Castroneves:
Drie dagen regen betekent voor iedereen hetzelfde probleem.
Hopelijk kunnen we zaterdag iets meer trainen, nu is het belangrijk om
te weten wat je in huis hebt en dan kun je zien of je nog verder kunt
pushen of niet
Toch nog een positieve zijde. De Indy Race Queens mogen er zijn.
Geen kans voor Doornbos
De Rookie Orientation Test vond afgelopen weekend plaats. Dit jaar zijn
er maar liefst 11 Rookies op Indianapolis. Rookies die in het verleden
niet aan deze test hadden deelgenomen, kregen van de organisatie vaak
toch de kans om deel te nemen, doordat een deelnemer tijdens de
trainingen door een crash in de ziekenboeg belandde. Teams die
na een crash naar een vervanger zoeken mogen alleen nog gebruik maken
van Indy-routiniers waarschuwde Brian Barnhart van de IRL.
Barnhart: We hebben dit jaar maar liefst 11 rookies, vandaar
deze maatregel. Zuiver theoretisch gezien had bijv. de crash van
Alex Lloyd voor Doornbos een optie kunnen zijn om als vervanger ingezet
te worden.
BRL Light: Column Maarten Overdijk: Het echte racewerk gaat beginnen!
Gelukt!
Vraag niet hoe, maar het is me gelukt. Na maanden van bellen, stressen,
mailen en nog meer bellen kreeg ik afgelopen dinsdag het verlossende
telefoontje van Wanidae Carwash: Ja, ik doe met je mee.
Dus race ik vanaf Pinksteren in de BRL-Light!
Juichen
Op het moment dat ik het belletje van de nieuwe sponsor kreeg, zat ik
met enkele vrienden in de tuin. Maar van zitten was daarna weinig
spraken meer. Ik stond te juichen als een klein kind
11th hour deal
Het zal voor de meeste coureurs redelijk herkenbaar zijn. Het zoeken
naar sponsors en het wachten dat daarbij gepaard gaat. Maar de stress
die het soms kan opleveren is het t allemaal dubbel en dwars
waard als het dan uiteindelijk goed komt. Maar dit was écht op
het randje. De Engelsen hebben daar zon mooie uitdrukken voor:
een 11th hour deal. Nou, dit was er één! Ik
deel dit seizoen de Jong-talent auto van Team Fanzonely
met Simon Knap en misschien nog een derde rijder. In ieder geval dus
bekende en snelle jongens, dus aan mij de taak niet te veel te
verbleken bij die gasten.
Veel geoefend met de Bernax simulator op het redactiekantoor van Autosport.nl
Even clichématig doen
Voor mij is het, hoe clichématig ook, eigenlijk een droom die
uitkomt. Ik werk dit jaar al 10 jaar in de autosport. Begonnen met een
poetslap in mijn handen tussen de Formule Fords. Later ook ander werk
gedaan, zoals vorig jaar op de redactie van Autosport.nl en momenteel
met de Formule Glorias. Altijd met veel plezier gedaan, maar
niks gaat natuurlijk boven het racen zelf. Geen nadere uitleg nodig,
lijkt me.
Columnist Autosport.nl
Vanuit Autosport.nl kwam het idee of ik als redactiemedewerker
interesse had om mijn ervaringen op te schrijven. In columnvorm. Ik heb
de afgelopen weken nog eens de columns van Rob Kamphues gelezen van
afgelopen jaar. Hij pakte dat leuk aan op de DNRT afdeling van deze
site, vind ik. Het zal even wennen zijn, want het is iets anders dan
een raceverslag schrijven. Maar ik doe mijn best.
Sprong in het diepe, maar wel genieten
Mijn uiterste best, dat is wat ik uiteraard komend weekend op en naast
de baan ga doen. Ik voel het best wel als een eer om in de
jong-talent auto van Team Fanzonely te gaan rijden. Ik
voel echt een klik met de mensen van het team. Het is wel een flinke
stap voor mij. Ik heb vorig jaar twee races mogen rijden in de Formule
Gloria, destijds in Misano, maar dit is niet te vergelijken! Een
formule auto vind ik echt iedere keer weer een enorme uitdaging om te
rijden, maar de BRL-Light is veel fysieker. Ik heb twee halve dagen
kunnen testen, dus ik houd de verwachtingen voor mezelf lekker laag.
Vooral ervan genieten en proberen lekker te kunnen knokken met de
anderen in de klasse.
Ervaring rijker
Volgende week vertel ik mijn belevingen. Wat er ook gebeurt, ik zal weer een ervaring rijker zijn!
Clio Cup: Nieuwe website Dunlop Sportmaxx Clio Cup gelanceerd
Het laatste Dunlop Sportmaxx Clio Cup-nieuws: vanaf nu is het beschikbaar op de nieuwe website van de populaire merkencup www.clio-cup.nl.
Van raceverslagen tot persberichten van coureurs en teams, maar ook met
fotos én videobeelden van de raceweekenden! De site is
veelzijdig en een prachtige ontmoetingsplek voor alle liefhebbers van
de immer spectaculaire Dunlop Sportmaxx Clio Cup!
Dubbelslag en algemeen podium in Dijon voor Qvick Motors
Na de slechte seizoensstart in Zolder was een opkikker welkom bij het
Qvick Motors Racing Team. En wat voor één. Dat 1 + 1
gelijk is aan twee staat als een paal boven water, maar voor het
Oostendse team kwam het in Dijon uit op drie podiums. Dubbele
winst in de klasse T3 en daarbovenop een podiumplaats als derde
algemeen in race 1.
Erik Qvick: Tevreden, voldaan en vooral dolblij met de
resultaten, das zeker. De wagen bevestigt zijn mogelijkheden en
het team is op kruissnelheid. Dit samenspel heeft er voor gezorgd dat
wij vooraan in het peloton konden meespelen. Bij de trainingsessie werd
vrij vlot een goede afstelling gevonden die wij konden benutten in de
chronosessies. Met een respectievelijke zesde en zevende startplaats
waren wij zeer tevreden maar hadden al vrij vlug begrepen dat het
bandenvretend circuit van Dijon wel eens een spelbreker zou kunnen
zijn. Tijdens de eerste race konden wij voluit gaan tot pakweg halweg
koers. Van dan af begon de wagen meer en meer te schuiven en was het
hard werken om een vaste cadans aan te houden. Een perfecte wissel en
het feit dat mijn teammaat Frédérique zich de naad uit de
broek heeft gewerkt om geen duimbreed toe te geven op totaal versleten
banden, heeft het mogelijk gemaakt om de BMW op een derde stek algemeen
over de finish te loodsen in race 1. In de tweede race was het een
ander scenario en was het echt knokken om de wagen op het circuit te
houden. Het is een helse strijd geweest van anderhalf uur om de kop van
T3 te blijven aanvoeren en dat tot een goed einde te brengen. De opzet
om in T3 een betekenisvolle rol te spelen is gelukt en de uitstap naar
Dijon zal ons nog een tijdje bijblijven."
"Het groeiend deelnemersveld kan ik alleen maar toejuichen. Dit zorgt
voor een open strijd in toerisme voor het verdere kampioenschap en
heeft de kans enkele leuke duels te beslechten. De eerste overwinning
is binnen en meteen ook een extra stimulans om door te zetten en al uit
te kijken naar de 12 Uren. Deze koninginnewedstrijd van het
BTCS-seizoen is er eentje naar onze smaak en op het lijf geschreven
voor onze BMW 333Tii.
Frédérique Jonckheere: Een fenomenaal weekend en
bekroning van het harde werk dat werd geleverd door het ganse team. Een
prachtig circuit, mooi weer, schitterend deelnemersveld, alle
ingrediënten waren aanwezig voor twee mooie wedstrijden op zondag.
In beide races kregen wij te kampen met verlies van grip waardoor het
moeilijk werd om de wagen op de piste te houden. Het was een enorme
inspanning om ronde na ronde positie te houden en de wagen naar de
finish te brengen. In race 1 reed ik de 2° stint en kreeg al vrij
vlug te kampen met onderstuur maar ik heb de tanden op elkaar gezet tot
het einde. Tijdens de eerste wedstrijdhelft kon Erik de wagen in de
voorste gelederen piloteren. Ik kon deze kans niet onbenut laten om een
schitterend resultaat af te werken. Het was dan ook voortdurend alert
zijn om geen schuivers te maken. Bij het overschrijden van de finish
was de opluchting dan ook intens. In race 2 nam ik de start en na de
20° minuut was het al opletten geblazen. Opnieuw kreeg ik te kampen
met een fel schuivende wagen. Halfweg koers moest Erik overnemen en met
een onderstuurde wagen het beste ervan maken. Daarenboven kregen we
problemen met de uitlaat waardoor de wissel langer duurde en wij
plaatsen moesten prijs geven. Erik heeft dan ook alles gegeven wat
mogelijk was om de overwinning in T3 binnen te halen. De resultaten
hebben het ganse team gesterkt. Wij hebben er een goed gevoel aan over
gehouden om terug een rol te kunnen spelen in het kampioenschap. Na
Dijon ben ik dan ook bijzonder sterk gemotiveerd voor de komende 12
uren te Spa-Francorchamps in Juni.
Teamchef Pascal Verplaetse: We kunnen met opgegeven hoofd
achterom kijken naar het weekend in Dijon. Het ganse team had zich over
de teleurstelling van Zolder gezet en werkte hard om een behoorlijk
resultaat neer te zetten. Twee overwinningen in T3 en daarbovenop een
onverhoopte derde plaats algemeen kwam als een godengeschenk. Het
samenspel van al onze medewerkers heeft dit mogelijk gemaakt en ik kan
ze niet genoeg bedanken. Ik kan dan ook terugblikken op een geslaagd
weekend in Dijon.
Formule 1: Record Rubens Barrichello in Turkije, Heikki Kovalainen terug
Heikki Kovalainen (links) is er komend weekend 'gewoon' weer bij.
Het wordt een special weekendje voor Rubens Barrichello. De
Braziliaanse routinier maakt zich in Turkije op voor zijn 257ste Grand
Prix. Dat is er precies één meer dan Riccardo Patrese,
die sinds 1993 Mister GP was met een recordaantal van 256 starts in de
Formule 1.
Ook Heikki Kovalainen zal komende zondag weer op de grid staan. De Fin
maakte tijdens de vorige Grote Prijs nog een enorme klapper met zijn
McLaren, maar is fysiek nu weer in staat om te racen. Kovalainen kreeg
tijdens de GP van Spanje op hoge snelheid te maken met een klapband,
waarna hij met dik 200 kilometer per uur de bandenstapel in denderde.
Dat de crash toch wel hard aangekomen is, blijkt uit het feit dat
Kovalainen zich niks van het ongeluk herinnert. Onderzoeken hebben
echter aangewezen dat hij nu weer raceklaar is.
Div: Tijdschema van vol programma Profile Tyrecenter Pinksterraces
Racefans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.
Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het
Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het
programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de
Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.
Gratis toegang voor het hele gezin! Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer
aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile
Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele
raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor
het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen
heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook
de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.
Toegangskaarten Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (http://www.circuit-zandvoort.nl)
of via het Ticket CallCentre (0900 9000 500). Een
weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder
begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een
weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35
euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene,
ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn
toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de
circuitkassas verkrijgbaar.
Tijdschema Profile Tyrecenter Pinksterraces (onder voorbehoud van wijzigingen):
Zaterdag 10 mei 2008 09:00 09:20 Benelux Racing League Vrije training
09:30 - 09:50 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 1
10:00 - 10:20 Dutch Supercar Challenge Kwalificatie
10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup Kwalificatie
11:00 - 11:20 Dunlop SportMaxx Clio Cup Kwalificatie
11:30 - 11:50 Formule Ford Kwalificatie
12:00 - 12:20 Formido Swift Cup Kwalificatie
12:20 - 13:20 Pauze
13:20 - 13:40 Benelux Racing League Kwalificatie
13:50 - 14:10 Samsung BMW 130i Cup Kwalificatie 2
14:25 - 15.30 Dutch Supercar Challenge Race 1 60 minuten + 1 ronde
15:50 - 16.35 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 1 45 minuten
16:50 - 18.20 Toerwagen Diesel Cup Race 1 90 minuten
Maandag 12 mei 2008 09:00 - 09:30 Formido Swift Cup Race 1 12 ronden
09:45 - 10:10 Formule Ford Race 1 12 ronden
10:25 - 11:25 Toerwagen Diesel Cup Race 2 60 minuten
11:40 - 12:05 Benelux Racing League Race 1 12 ronden
12:05 - 13.10 Pauzeprogramma
13:10 - 13.35 Samsung BMW 130i Cup Race 1 10 ronden
13:50 - 14:55 Dutch Supercar Challenge Race 2 60 minuten + 1 ronde
15:15 - 15:40 Dunlop SportMaxx Clio Cup Race 2 12 ronden
15:55 - 16:25 Formido Swift Cup Race 2 12 ronden
16:40 - 17.05 Benelux Racing League Race 2 12 ronden
17:20 - 17.55 Samsung BMW 130i Cup Race 2 16 ronden
18:10 - 18.35 Formule Ford Race 2 12 ronden