Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    01-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baguette wil Belgisch volkslied laten klinken op Spa
    Het werd geen meevaller voor Bertrand Baguette, de vertegenwoordiger van het RACB National Team, in de eerste meeting van de Formula Renault 3.5 in Monza. De snelle Belg wil dan ook revanche nemen dit weekend in Francorchamps.

    Een mooier kader kan men zich niet inbeelden voor de tweede manche van de World Series by Renault: het is op 'het mooiste circuit ter wereld' dat de Franse constructeur zowat al haar competities de baan opstuurt met bovenaan de lange lijst de Formula Renault 3.5. Het is in wat bekend staat als één van de wachtkamers van de Formule 1 dat we een Belg met ambities terugvinden: Bertrand Baguette.

    “Uiteraard ben ik gemotiveerd om voor eigen publiek aan te treden,” legt Baquette uit. “Het is trouwens een unieke gelegenheid om de Formula Renault 3.5 eens van dichtbij aan het werk te zien. Francorchamps is een piste waar deze auto’s goed draaien en in het verleden heb ik er altijd goed gereden."


    In het gele racepak van het RACB National Team – de filière die RACB lanceerde om jonge, beloftevolle rijders te ondersteunen in de éénzitterij – wil Bertrand het tegengevallen weekend van Monza zo vlug mogelijk vergeten door voor eigen publiek een schitterend resulaat neer te zetten.

    "Een technische breuk waarvoor het team niets verweten kan worden in de eerste manche en een incident met een andere deelnemer in de tweede manche, waren er de oorzaak van dat we in Italië niets konden uitrichten,” vervolgt hij. “Ik dacht met 22 punten op zak terug naar België te keren, maar ik tel nu geen enkel punt. Hoe dan ook, wat nu telt is een volle concentratie voor de afspraak in Spa. Ik wil vooraan zitten, tonen dat ik het vertrouwen van RACB verdien en op het podium finishen. Het ideale scenario zou zijn dat ik in mijn geel racepak de Brabançonne kan laten weerklinken in Francorchamps. Ik weet dat wij, het team en ikzelf, in Monza tijdens de trainingen competitief voor de dag kwamen. Het is aan ons om dat alles dit weekend te bevestigen op het mooiste circuit ter wereld."

    01-05-2008 om 12:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eurocup Mégane Trophy: Equipe Verschuur vanaf komend weekend op prijzenjacht
    b_ten_brinke_in_actie

    Komend weekend gaat op het circuit van Spa-Francorchamps het nieuwe seizoen van de Eurocup Mégane Trophy van start. Equipe Verschuur zal ook dit jaar participeren in het Renault-geweld. ,,Het is weer tijd om prijzen te vergaren’’, lacht teambaas Frans Verschuur aan de vooravond van de nieuwe competitie.

    Volgens Frans Verschuur, die met vier wagens zal deelnemen aan de internationale klasse, is de Mégane Trophy aan een revival bezig. ,,Vorig jaar deden er tussen de zestien en achttien auto’s mee, nu gaan we naar ongeveer 22 wagens verwacht ik. Renault moedigt het racen in de klasse ook aan. Zo levert en betaalt het automerk dit seizoen alle banden. Dat komt toch neer op zo’n 25.000 euro per coureur.’’

    Titeljacht
    Bernhard ten Brinke is dit seizoen de sportieve kopman bij Equipe Verschuur. ,,Bernhard gaat nu met ons zijn vierde Mégane-jaar in’’, zegt Frans. ,,Elk seizoen maakt hij een stapje voorwaarts. Tijdens alle voortesten op het komende seizoen zat Bernhard continu in de topvier. Dat is uitstekend. Met hem willen we dit jaar voor de titel gaan.’’

    Goed bevallen
    De overige drie rijders van Equipe Verschuur zijn Wim Beelen, Harry Kolen en Hoevert Vos. ,,Wim gaat pas aan zijn tweede autosportseizoen beginnen, maar is erg gemotiveerd om zich in de toptien te racen’’, zegt Frans Verschuur over Wim Beelen, die als ondernemer de nodige bekende coureurs sponsort. ,,Harry Kolen heeft een jaar SEAT Cupra gereden en ook met Golfjes in de DNRT. Bovendien heeft hij dit jaar met ons in een Clio aan de 24 uur van Dubai meegedaan. Dat was hem heel goed bevallen. ‘Wacht maar, ik zal je in een nog snellere wagen zetten’, zei ik toen tegen Harry. Die wagen is de Mégane, waarin hij nu met veel zin gaat racen.’’

    Rouleerauto
    Hoevert Vos is geen onbekende bij Equipe Verschuur. De coureur heeft veel in de nationale Clio Cup geracet. ,,Hoevert wil graag zijn horizon verbreden en in een mooie internationale klasse uitkomen. Hij zal overigens niet het hele seizoen gaan racen in de Méganes. Hoevert zal de bolide delen met Erik van Loon en Wilko Becker.’’

    bernhard_ten_brinke_champi
    Bernhard ten Brinke kon in 2007 champagne spuiten door tijdens één van de races als tweede
    te finishen.

    Onderlinge strijd
    Terwijl Bernhard ten Brinke voor de titel zal gaan, is het voor de overige drie rijders van Equipe Verschuur een ander verhaal. ,,Ze weten dat het niveau van de Mégane Trophy voor hen zwaar zal worden’’, vertelt Frans Verschuur. ,,Maar ze zullen onderling zeker een strijd gaan voeren. Ze proberen elkaar nu al op humoristische wijze vliegen af te vangen. Maar ze zijn daarnaast ook erg gedreven. Zo zal Hoevert coureur Jaap van Lagen als zijn begeleider inschakelen.''

    Tot en met 2012
    Ondertussen is bekend geworden dat de Mégane Trophy in ieder geval tot en met 2012 zal blijven bestaan. De bolide zal vanaf komend jaar een nieuwe body krijgen. Tevens gaat het gerucht dat de motor in 2009 wordt opgekieteld van 320 naar ongeveer 400 paardenkrachten.

    Mike Verschuur niet
    Mike Verschuur zal dit jaar overigens niet rijden in de Mégane Trophy. De zoon van Frans, die vorig seizoen wel actief was in deze klasse, heeft zoals bekend gekozen voor de Porsche Supercup. Maar vader Frans zal zich komend weekend niet vervelen op Spa-Francorchamps. ,,Ik krijg daar 180 gasten op bezoek.’’ Lachend: ,,Ik weet nog niet waar ik ze allemaal kwijt kan.’’

    Kalender
    Voor de Mégane Trophy zijn in 2008 zeven weekenden gepland met twee races (40 minuten plus 1 ronde per manche) per keer. Komend weekeinde begint het racefeest op Spa-Francorchamps. Vervolgens staan Silverstone, de Hungaroring, de Nürburgring, Le Mans, Estoril en Barcelona op de kalender.

    29-04-2008 om 19:28 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 3: Renger van der Zande: 'In Mugello wil ik continu vooraan meedoen'
    renger_juicjhend

    Komend weekend vindt het tweede Formule 3 Euroseries-weekend van 2008 plaats. Plaats van handeling is het circuit van Mugello in Italië. Renger heeft een prima seizoensstart meegemaakt in Hockenheim, met een dominante zege in de race op zondag. In Mugello hoopt de Prema Powerteam-coureur op een sterk weekend, dat hem verder helpt in zijn jacht op het kampioenschap.


    Renger, denk je dat het Prema Powertam na je overwinning in Hockenheim weer tot de topteams gerekend mag worden?
    ,,Ik heb Prema altijd als een topteam gezien. Daarom ben ik ook bij ze gebleven na mijn eerste jaar in de Formule 3 Euroseries. We hebben in de winter heel hard gewerkt en ik heb er mede voor gezorgd dat er veel nieuwe jongens zijn aangetrokken, die een absolute aanwinst zijn voor het team. We hebben in Hockenheim gezien dat die beslissingen zich beginnen uit te betalen.’’

    Zie je deze wederopstanding van Prema ook als een verdienste van jezelf?
    ,,Ik wil best zeggen dat ik daar trots op ben, ja. Vorig jaar moest ik heel veel zelf uitzoeken, zoals de set-up, en ging er ook veel fout. Zo ben ik een aantal keer uitgevallen door onnodige technische problemen. Voor dit jaar wilde ik twee teamgenoten die echt gas kunnen geven. En die heb ik gekregen. Dani Clos en Charlie Kimball zijn jongens met een zware rechtervoet en ze dagen me echt uit. Dat is belangrijk in een team. Niet één coureur die de snelste is, maar drie jongens die elkaar tot grote hoogten stuwen. Ook de komst van enkele nieuwe engineers is alleen maar goed nieuws voor Prema.’’

    Er wordt gezegd dat het huidige Formule 3 Euroseries-veld het zwaarste veld sinds tijden is. Ben je het daar mee eens?
    ,,Ja, zeker. Het is absoluut een ontzettend sterk veld. Kijk maar naar jongens als Nico Hülkenberg, die er een jaartje Formule 3 aan vast heeft geplakt. James Jakes is ook zo’n naam. Maar ook de nieuwelingen, zoals Mika Mäki en Jon Lancaster zijn jongens om flink rekening mee te houden.’’



    Reken je jezelf tot de favorieten voor de titel?
    ,,Absoluut. Ik ben niet voor niets in de Euroseries blijven rijden. Het was natuurlijk heel makkelijk geweest om in een andere klasse te gaan rijden en daar weer een rookie-jaar mee te maken zonder dat er al te veel van je verwacht wordt. Maar ik heb ervoor gekozen om hier te blijven en nu voor het kampioenschap te gaan. Op die manier leg ik flink wat druk bij mezelf en dat moet ook. Het is de bedoeling dat ik dat in mijn verdere autosportloopbaan nog wel vaker ga krijgen. Het is fijn om te zien dat mijn sponsors, Trust, Looije, JVC, Hydrogen, Sensation en iCTRL mij steunen in die beslissing. Het betekent dat het de juiste is geweest.’’

    Je volgende race is komend weekend op het circuit van Mugello, wat vind je van dat circuit?
    ,,Het is een bijzonder snelle baan. We komen in een rondje niet onder de derde versnelling, dus dat zegt wel wat. Ik vind het wel een fijn circuit. Vorig jaar stond ik hier op het podium, dus dat is wel voor herhaling vatbaar. Het is ook de thuisrace voor het team en veel teamleden zien het ook echt zo. Dat maakt het natuurlijk ook wel een bijzonder evenement.’’

    Wat is je doel voor komend weekend?
    ,,Zoveel mogelijk punten scoren. Maar dat is logisch. Mijn focus ligt op de eerste race, daar wil ik het nu ook goed doen. In Hockenheim moest ik daar veel goedmaken om vervolgens in de tweede race daarvan de vruchten te kunnen plukken, maar in Mugello wil ik gewoon een foutloos weekend hebben en hoop ik nu vanaf het begin vooraan te staan.’’



    29-04-2008 om 19:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Jos Menten weer met Team Modena naar 24 uur Le Mans
    team_modena_astonmartin

    De 24 uur van Le Mans is in 2008 aan haar 76ste editie toe en dit jaar zien we twee Limburgers aan de start. Naast Jos Verstappen heeft ook Haelenaar Jos Menten onderdak gevonden voor de legendarische etmaalrace. De 27-jarige Nederlander heeft opnieuw gekozen voor de Aston Martin DBR9 van Team Modena. Jos Menten krijgt op de prachtige LMGT1-bolide het gezelschap van de Amerikaan Terry Borcheller en de Braziliaan Christiano Fittipaldi.

    “Mijn ervaringen met het team waren zeer positief”, aldus Jos Menten. “Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om opnieuw met Team Modena in zee te gaan. De samenwerking met Christiano verliep vlekkeloos en ik ben ervan overtuigd dat het met Terry ook goed zal klikken. We steken onze doelstelling niet onder stoelen of banken. We willen de wedstrijd eindigen in de top vijf van onze klasse.”

    Vertrouwen
    “Ik denk dat we een fantastische rijderstrio hebben voor Le Mans”, zegt Team Principal Graham Schultz. “Terry en Christian kennen elkaar van ons project in de Verenigde Staten met Bell Motorsport. Jos kennen we al van vorig jaar en hij heeft toen geweldige dingen laten zien. We hebben een goed team en we hebben vertrouwen in ons eigen kunnen.”

    Sterke line-up
    Rik Bryan, Team Modena’s Sporting Director: “We hebben een erg sterke line-up samengesteld. Voor het eerst hebben we ook drie rijders met Le Mans-ervaring aan boord. We zijn blij dat we opnieuw met Christian en Jos kunnen samenwerken. Beide heren hebben zich vorig jaar perfect van hun job gekweten, ondanks het feit dat het geluk niet aan onze zijde stond.”

    Dame Fortuna
    “Vorig jaar stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Toch hebben we als een team gewerkt om met de Aston Martin DBR9 onder de zwart-wit geblokte vlag te duiken. Deze prestatie heeft Team Modena de Prix Escra opgeleverd, wat de technische capaciteit van het team onderstreept”, gaat Jos Menten verder. “Maar net zoals vorig jaar zullen we tegen erg sterke concurrenten moeten opboksen. Een voorspelling maken is moeilijk, maar we zullen er alles aan doen om zo hoog mogelijk te eindigen!”

    Successen
    Team Modena heeft de voorbije jaren een aantal belangrijke successen in de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap geboekt. In 2008 zet Team Modena drie wagens in, in drie verschillende kampioenschappen. Een Aston Martin DBR9 in de Le Mans Series, een Lamborghini Gallardo GT3 in het British GT Championship, en een BMW E46 in het CJ Korea GT Championship.

    Le Mans
    Op 1 juni wordt de officiële testdag voor Le Mans afgewerkt, terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsheeft in het weekend van 14 en 15 juni.

    29-04-2008 om 19:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frentzen aan de start met Aston Martin in Le Mans

    Aston Martin Racing gaat dit jaar weer voluit voor de overwinning in de prestigieuze 24 Heures du Mans, en daarvoor hebben ze alle troeven uitgespeeld. Met twee officiële DBR9's in Gulf-kleuren met twee zeer sterke line-ups, inclusief een ex F1-coureur, gaan ze richting La Sartha.

    Op de 007 staat er een verrassende naam, namelijk die van Heinz-Harald Frentzen. De Duitser kende een mooie F1-carrière en spendeerde daarna ook een tijd in de DTM, om nu richting endurance te trekken. Frentzen krijgt de Italiaan Andrea Piccini en de Oostenrijker Karl Wendlinger naast zich.

    De 009 wordt bestuurd door de ervaren Australiër David Brabham, de Spanjaard Antonio Garcia en de Engelsman Darren Turner.

    De 76ste 24 Heures du Mans staan op het programma in het weekend van 14 en 15 juni, voorafgegaan door de officiële testdag op 1 juni.

    28-04-2008 om 18:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fotoflash F1 GP Barcelona
    Het afgelopen weekend werd in Spanje de eerste race op Europese bodem verreden. In een incidentrijke race was Ferrari oppermachtig, met Hamilton op een derde stek. Hieronder een fotocompilatie van het raceweekend.

    Force India presenteerde haar opvallende motorhome


    Alonso na zijn sensationele kwalificatie


    Nakajima bleef uit de problemen en behaalde opnieuw punten


    Een roodgekleurd podium


    Jenson Button haalde zijn eerste punten van dit seizoen


    Fisichella reed lang op koers voor punten maar finishte uiteindelijk als achtste


    Ongerustheid bij McLaren na de zware crash van Kovalainen


    Sato leek kans te maken op punten maar eindigde slechts als dertiende


    Webber verdubbelde zijn puntentotaal tot 8


    Toro Rosso kon al snel inpakken na een dubbele uitvalbeurt


    Jarno Trulli behaalde opnieuw punten voor Toyota


    Racewinnaar Raikkonen


    Genoeg mooie vrouwen in Spanje


    Hamilton mocht weer richting podium


    Ditmaal geen ereplaats voor het team van BMW-Sauber

    28-04-2008 om 18:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pechvolle Yelmer Buurman knalt in muur: "Remleiding lek geslagen"
    Op het F1 circuit van Barcelona is Yelmer Buurman er niet in geslaagd zijn overtuigende optreden in het GP2 Asia kampioenschap een passend vervolg te geven. In de openingsronde van de GP2 hoofdserie lag hij al na de kwalificatietraining op achterstand. Dat kon hij pas in de tweede race enigszins goedmaken door toch nog als tiende te finishen.

    Yelmer Buurman pechvol

    De GP2 ‘Main Series’ wordt met een gloednieuwe bolide gereden, die op tal van fronten afwijkt van de auto waarmee Yelmer Buurman het Aziatische kampioenschap reed. In de vrije training op het circuit van Barcelona was de afstelling van zijn auto verre van optimaal, waardoor die sessie feitelijk nutteloos bleek. Zonder de benodigde ervaring moest hij dus de kwalificatietraining in. In de beginfase lag hij tweede. Maar het venijn zat hem in de staart waar hij vanwege de vele gele vlaggen zijn setje nieuwe banden niet kon uitbuiten. Dat leverde hem uiteindelijk een teleurstellende 18e startplaats op.

    In de eerste race bleek al snel dat de wegligging van zijn auto nog steeds niet goed in balans was, waardoor hij weinig terreinwinst kon boeken. In de 20e ronde ging het plotseling helemaal fout. Buurman wilde voor Bocht 5 remmen maar zijn rempedaal lag op de bodem. Toen hij weer een klein beetje remdruk had opgepompt blokkeerden prompt zijn voorwielen. Met een flinke snelheid vloog hij vervolgens in de muur. “Na afloop bleek een remleiding aan een van de achterwielen te zijn lek geslagen. Misschien dat het door een steentje kwam, of zoiets. Ik had daarom achter helemaal geen remmen meer. Gelukkig had ik zelf niets maar mijn team is tot ’s ochtends vier uur bezig geweest om mijn auto weer op te bouwen”, vertelde de Ubbergenaar.

    Vanaf de 19e startplaats ging hij de tweede race in. Daarin ging het al meteen bijna weer fout toen een voorligger bij de start bleef staan. Die kon hij maar ternauwernood ontwijken maar hij had daarmee wel een paar plaatsen verloren. Na drie bochten lag hij alweer 16e en met een fraaie manoeuvre buitenom won hij nog twee plaatsen. Daarop spinde de Indiër Karun Chandhok vlak voor zijn neus en na een uitwijkmanoeuvre door het zand kwam Buurman als allerlaatste terug op de baan. Met de van hem bekende vechtlust wist hij zich in de resterende ronden toch nog naar de 10e plaats op te werken. “Al met al een weekend waarop ik met weinig tevredenheid terug kan kijken, al ben ik wel tevreden over mijn inhaalrace van vandaag. Laten we hopen dat de volgende ronde in Turkije wat voorspoediger verloopt”.

    Uitslag race 1
    1: Alvaro Parente 38 ronden in 1 uur 1’09”902; 2. Bruno Senna op 0”579; 3. Andreas Zuber op 1”511; 4. 4. Giorgio Pantano op 3”768; 5. Romain Grosjean op 8”155; 6. Vitaly Petrov op 19”729

    Uitslag race 2
    1. Kamui Kobayashi 26 ronden in 40’27”229; 2. Sébastien Buemi op 1”176; 3. Giorgio Pantano op 1”962; 4. Bruno Senna op 2”808; 5. Davide Valsecchi op 3”501; 10. Yelmer Buurman op 16”974

    28-04-2008 om 18:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ho-Pin Tung toch tevreden: "Nu kan ik echt op de limiet rijden"
    Op het Catalaanse circuit bij Barcelona deed Ho-Pin Tung weer van zich spreken door superstarts in de twee GP2-races, die dit weekend in voorprogramma van het F1-circus werden verreden. In de eerste race, op zaterdag, maakte de jonge coureur direct na de start zes plaatsen goed en in race twee deed hij zijn reputatie opnieuw eer aan door na de eerste ronde op de veertiende plaats door te komen, terwijl hij op de 23ste plek was vertrokken. In beide races waren er echter geen kampioenschappunten voor de Chinese coureur. ‘Toch wil ik spreken van een goede race, vandaag, ‘zei Ho-Pin Tung zondag. ‘Mijn rondetijden waren heel goed, het team heeft prima werk verricht aan de auto, ik kan nu echt op de limiet rijden en pushen.’

    Ho-Pin Tung maakte goede starts

    Terugkijkend op het weekeinde zegt Ho-Pin: ‘Mike (Conway) en ik zijn even snel, de auto is echt veel beter dan in de test hier in het vroege voorjaar. We moeten nu het kleine gaatje met de top van het veld nog dichten. Maar deze resultaten, in de vorm van goede klasseringen, komen er geheid. We zijn op de goede weg, maar dat mocht ook wel.’

    Zaterdag maakte Roldan Rodriguez een einde aan de ambities van de Chinees. Door te koude banden ging Tung in bocht drie te wijd, kwam op het vuil en verloor een plek. In de strijd om de verloren plek verremde de Spanjaard zich en reed van achteren over de Trident-bolide van Ho-Pin Tung heen. Einde race. In de zondageditie van het GP2-optreden reed hij na zijn superstart op de veertiende plek toen hij spinde door een haperende versnellingsbak. ‘Ik kon een keer niet opschakelen, dan verlies je even wat tijd en in harde pushen daarna heb ik net iets te veel gewild en spinde ik.’ Een veertiende plek bij het zwart-wit geblokt was het resultaat. ‘Maar mijn tevredenheid over de betere prestaties van de auto overheerst, hoe teleurstellend het ook is dat we de goede prestaties niet konden omzetten in punten.’

    28-04-2008 om 18:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wisselende stemming bij Team Bleekemolen in Porsche Supercup
    BARCELONA - Jeroen Bleekemolen heeft vandaag op het circuit van Barcelona goede zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup, die in het voorprogramma van de F1 in actie kwam. Dankzij een tweede plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens broer Sebastiaan (Haarlem) scoorde met een dertiende plaats ook punten voor het klassement. Tim Buijs (Capellen, België), die dit seizoen debuteert voor Team Bleekemolen, finishte als 21ste.

    Wisselende stemming bij Team Bleekemolen

    De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen voor de derde opeenvolgende keer een tweede plaats scoorde, ligt de jongste telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend op koers zijn Porsche-droom te verwezenlijken.

    Goede basis
    De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een sterke kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon ik tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht slepen’’, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over veertien ronden (65 kilometer) begon, pakte ‘De Bleek’ direct de tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik mezelf een paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René Rast. Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden bij me weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde gebleven.’’ Mede dankzij het neerzetten van de snelste raceronde, liep Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij overtuigend zijn derde runner-up positie van het jonge seizoen.

    Vol vertrouwen
    Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van het raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige Porsche-wedstrijd in Bahrein immers een zeer nette achtste plaats gescoord. ,,Ik ging vol vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging dramatisch. Normaal moet ik binnen een seconde van de top staan, maar dit keer lukte dat totaal niet. Ik had onder meer wat remproblemen. Het resultaat was een teleurstellende 23ste trainingstijd’’, aldus Sebastiaan.

    Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de Porsche verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer snelheid in de wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik had een uitstekende start’’, vertelt hij. ,,Ik lag al snel zeventiende. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere coureurs. Zo haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die vervolgens het verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed hij veel te wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat was jammer, omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik wel doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als dertiende afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik officieel als twaalfde geklasseerd en heb ik vier punten voor het kampioenschap verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik Barcelona nog met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee naar de volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt verreden.’’

    Vertrouwen voor komende wedstrijden
    Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit circuit nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om veel meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech dat een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft van de tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was zonde’’, stelde Tim Buijs. ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook niet helemaal volgens planning. Nu maakte ik zelf een foutje tijdens mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk moest ik de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had er bij de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang lekker in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte, zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.’’

    Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona:
    1. Jan Seyffarth (Dui) 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910, 2. Jeroen Bleekemolen op 2,723 seconden, 3. Martin Ragginger (Oos) op 7,932, 4. Nicolas Armindo (Fra) op 9,478, 5. René Rast (Dui) op 12,528, 13. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) op 24,938, 21. Tim Buijs (Team Bleekemolen) op 30,163.

    Klassement na drie races:
    1. Jeroen Bleekemolen 54 punten, 2. Jan Seyffarth 50, 3/5. Chris Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34, 11. Sebastiaan Bleekemolen 16.

    28-04-2008 om 18:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Champagne douche voor Shirley van der Lof in F3
    Hockenheim – Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule 3 op het Duitse F1 circuit van Hockenheim, goed afgesloten door in de race meetellend voor het Duitse formule 3 kampioenschap als derde te finishen in de Trophy klasse. Zij wist ook de snelste race ronde op haar naam te zetten wat haar een extra punt voor het kampioenschap opleverde.

    Shirley op podium en de champagne-douche

    De start van de race verliep enerverend doordat er enkele auto’s niet van hun plek kwamen met als gevolg een harde crash op de grid. Van der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de auto’s door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen bij de start. Na de safetycar procedure reed de blonde jongedame een prima race en eindigde op slechts één seconde achter Dennis Zwart de nummer twee in de Trophy klasse.

    “Door de chaos bij de start moest ik even van mijn gas af, waardoor ik een paar plaatsen verloor", vertelde Shirley. "De race verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties kreeg ik Dennis Zwart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets te vroeg, want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek te pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te staan geeft een fantastisch gevoel”.

    Shirley van der Lof

    De race op zaterdag verliep minder voorspoedig, doordat in de eerste ronde in de “spitzkehre”, de bocht aan het einde van het rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de achterkant van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof de Nederlandse met haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een kromme spoorstang en einde oefening.

    De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.

    28-04-2008 om 18:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jos Verstappen: "Een domme en absoluut onnodige actie"
    MONZA - Een fraaie inhaalrace leverde het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur de tweede plaats op tijdens de tweede race van de Le Mans Series op het circuit van Monza. Jos Verstappen en Peter van Merksteijn, die vanaf de pole position in de LMP2-klasse startten en gedurende de eerste anderhalf uur probleemloos het veld aanvoerden, verloren enkele ronden nadat een concurrent uit de langzamere GT2-klasse de Porsche RS Spyder van het team aan de achterkant geraakt had. Na de reparatie maakten Verstappen en Van Merksteijn de ene na de andere plaats goed, met het genoemde resultaat als beloning.

    Jos Verstappen

    Jos Verstappen, die gisteren in de tijdtraining de snelste kwalificatieronde in de LMP2-klasse draaide, nam in de race de eerste rijbeurt voor zijn rekening. Hij nam direct bij de start de leiding in de klasse en wist een kleine voorsprong op te bouwen, al bleef de concurrentie steeds op korte afstand. “Afgezien van wat onderstuur en een slecht zicht naar achteren doordat de achteruitkijkspiegels vol met olie van een andere deelnemer zaten, had ik in de beginfase geen problemen”, meldde Verstappen na afloop. Hij reed twee stints met één set banden, waardoor tijdens de pitstop alleen behoefde te worden getankt. Net voordat Verstappen na 56 ronden zou binnenkomen om het stuurwiel over te geven aan teamgenoot Peter van Merksteijn, sloeg het noodlot toe: een rijder met een auto uit de duidelijk langzamere GT2-klasse reed tegen de achterkant van Verstappens Porsche aan, waardoor de bevestiging van de bodemplaat en het bodywork rechts achter enigszins beschadigd raakte.

    Een ronde later kwam Verstappen binnen om de schade te laten repareren. In iets meer dan vijf minuten werd de achterpartij vervangen, met de opgelopen drie ronden achterstand viel het team echter terug tot de tiende plaats in de klasse. Verstappen was zichtbaar teleurgesteld: “Een domme en absoluut onnodige actie!” Peter van Merksteijn, die na de reparatie de rijbeurt had overgenomen, reed voor wat hij waard was en bracht de auto gestaag weer naar voren in het klassement. Zo lag het Nederlandse team na 122 ronden op de zesde plaats in de klasse, toen Jos Verstappen instapte voor de laatste rijbeurt. “De wegligging van de auto is prima, dus de aanrijding heeft geen blijvende schade veroorzaakt. Het enige probleem dat ik had was vrij veel onderstuur, maar voor de rest ging het goed. Ook de twee stints met één set banden leverden geen problemen op, die houden prima”, meldde Peter van Merksteijn over zijn ervaringen op de baan. Verstappen reed de laatste vijftig ronden en bracht de auto als tweede in de klasse over de eindstreep. “Na die aanrijding had ik niet gedacht dat we nog op het podium zouden eindigen, maar de Porsche heeft hier opnieuw zijn klasse bewezen en wij hebben met z’n allen gewerkt voor dit resultaat”, aldus Verstappen.

    De volgende race in de Le Mans Series is op 11 mei in Spa-Francorchamps/B.

    Monza (Ita), Le Mans Series. LMP2 : 1. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, 165 laps in 4.59.12,189 (gem. 191,678 km/h), 2. Van Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 26,582 sec., 3. Lienhard-Theys-Lammers (Zwi-Bel-Ned), Porsche RS Spyder

    28-04-2008 om 18:30 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ATS F3 Cup: Startersproblemen voor Formule 3 rookies
    De openingswedstrijd van de Duitse ATS Formule 3 Cup had niet chaotischer kunnen beginnen. De F3 rookies hadden nogal wat startproblemen. Bij de openingswedstrijd op zaterdag had een aantal rijders nogal wat last met het laten opkomen van de koppeling.


    vanthoor_hockenheim
    Pech voor VAR-coureur Vanthoor in Hockenheim.

    Startmineur
    Nog nooit zijn er in de geschiedenis van het Duits F3 kampioenschap zoveel auto’s blijven staan als afgelopen zaterdag. Tijdens de opwarmronde liet een aantal rijders de motor afslaan, waarop de safety-car andermaal nog een ronde reed. Ook bij de start heerste er chaos.want de Colombiaan Sebastian Saavedra en de Oostenrijker Philpp Eng kwamen beiden niet van hun startplek Als door een wonder gebeurde er verder niets maar VAR-coureur Laurens Vanthoor werd het slachtoffer van Eng en bleef eveneens staan. Vanthoor moest vanuit de pitlane vertrekken en eindigde als twaalfde, terwijl Rahel Frey eveneens uitkomend voor het VAR-Team als tiende eindigde. De eerste wedstrijd werd door de Italiaan Matteo Chinosi, uitkomend voor het Italiaanse Ombra Team gewonnen. Chinosi: “Ik ben ontzettend blij, want voor mij is dit de allereerste overwinning in een formuleauto. Bij de start profiteerde ik van de blunders van de HS-coureurs. Op het einde liep Saavedra erg snel in, maar ik wist hem toch achter me te houden. Frederic Vervisch, die vanaf de zesde startplek vertrok eindigde als derde. Vervisch: “Hiermee had ik zeker niet gerekend. Ik had een goede start en ik heb constant gepusht hoewel de snelheid er nog niet echt in zat.”

    UITSLAG
    1. Matteo Chinosi Dallara F307 Migen Honda 16 ronden
    2. Sebastian Saavedra Dallara F307 Mercedes + 0.392 seconden
    3. Frederic Vervisch Dallara F307/OPC Challenge + 7.061 seconden
    4. Rafael Suzuki Dallara F307 OPC Challenge +12.976 seconden
    5. Sergey Shukanov Dallara F307 OPC Challenge + 15.753 seconden
    6. Frederico Leo Dallara F307 Mugen Honda + 18.128 seconden
    7. David Hauser Dallara F307 Mercedes + 19.026 seconden
    8. Kevin Mirocha Dallara 307 OPC Challenge + 20.491 seconden
    9. Philipp Eng Dallara F307 Mercedes +22.392 seconden
    10.Rahel Frey Dallara F307 Volkswagen +26.41.402 seconden


    hockenheim_shirley_v.d._lof
    Goede prestatie voor Shirley van der Lof in Hockenheim.

    Race 2
    Ook in de tweede wedstrijd op zondag waren er andermaal startproblemen en weer bleven de auto’s van HS Technik staan. Dit keer niet zonder gevolgen waarbij twee deelnemers elkaar toucheerden en de wedstrijdleiding was andermaal genoodzaakt om de safetycar in te zetten. De Oostenrijker Tweraser had inmiddels de leiding genomen voor onze zuiderburen Vervisch en Vanthoor, waarbij de VAR-coureur snel terugviel en in de zevende ronde in de Sachskurve van de baan kwam en moest opgeven. De Colombiaan Saavedra reed andermaal een fantastische inhaalrace maar strandde na een aanrijding met Vervisch waardoor beiden moesten opgeven. Tweraser reed onbedreigd naar de zege gevolgd door de Ombra Dallara’s van Chinosi en Leo. Shirley van der Lof eindigde als derde in de Trophy categorie terwijl Rahel Frey voor het VAR Team wederom als tiende eindigde.

    UITSLAG
    1. Gerard Tweraser Dallara F307 Mercedes 15 ronden
    2. Matteo Chinosi Dallara F307 Mugen + 11.588 seconden
    3. Frederico Leo Dallara F307 Mugen +13.766 seconden
    4. Philipp Eng Dallara F307 Mercedes + 19.686 seconden
    5. Rafael Suzuki Dallara F307 OPC Challenge + 20.736 seconden
    6. Max Nilsson Dallara F307 OPC Challenge + 24.512 seconden
    7. Gary Hauser Dallara F307 Mercedes + 27.265 seconden
    8. David Hauser Dallara F307 Mercedes + 30.886 seconden
    9. Sergey Shukanov Dallara F307 OPC Challenge + 31.166 seconden
    10.Rahel Frey Dallara F307 Volkswagen + 35.825 seconden

    28-04-2008 om 18:29 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NASCAR: Kyle Busch wint Talladega
    Tot aan de slotfase kende de wedstrijd op Talledega een rustig verloop, de te verwachten “Big One” leek uit te blijven. Maar naarmate het einde naderde werd er steeds meer gepusht. Een enorme crash in de allerlaatste ronde zorgde voor een neutralisatie en het leverde Toyota-coureur Kyle Busch de overwinning op.


    kyle_busch
    Talladega nights for Kyle Busch

    Montoya dicht bij de overwinning
    Nadat Busch eerder in de wedstrijd niet in staat was geweest om zijn pit te bereiken verloor hij een ronde, maar kwam uiteindelijk toch weer in dezelfde ronde terug. Tony Stewart, Denny Hamlin en Dale Earnhardt jr. leken geruime tijd aanspraak op de overwinning te maken. Met nog ruim vijftien ronden te gaan raakten beide betrokken bij een incident dat de zevende neutralisatie in de wedstrijd veroorzaakte. Earnhardt kon zijn weg vervolgen en eindige uiteindelijk nog als tiende. Winnaar Kyle Busch: “Eerst zette Jeff Gordon mij onder druk, vervolgens deed Juan Pablo Montoya er nog een schepje bovenop maar in de slotfase was ik toch in staat om ze af te blokken.” Een enorme crash waarbij twaalf auto’s betrokken waren beëindigde de wedstrijd voortijdig. Tijdens de Nationwide race op zaterdag raakte Ganassi-coureur Dario Franchitti bij een crash betrokken, waarbij hij zijn enkel brak. Bij Ganassi werd Franchitti door David Stemme vervangen. Ook Stremme kende weinig geluk, ook hij raakte betrokken bij de crash in de allerlaatste ronde.

    talladeaga
    Talladega staat altijd garant voor spektakel

    UITSLAG
    1. Kyle Busch Toyota 188 ronden
    2. Juan Pablo Montoya Dodge 188 ronden
    3. Denny Hamlin Toyota 188 ronden
    4. David Regan Ford 188 ronden
    5. Brian Vickers Toyota 188 ronden
    6. Travis Kvapil Ford 188 ronden
    7. Casey Mears Chevrolet 188 ronden
    8. Ryan Newman Dodge 188 ronden
    9.Clint Bowyetr Chevrolet 188 ronden
    10.Dale Earnhardt jr. Chevrolet 188 ronden

    28-04-2008 om 18:27 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indy Lights: Uitstekende derde plaats voor Arie Jr. in Kansas
    Arie Luyendijk jr. heeft tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas een uitstekende derde plaats behaald.


    arie_jr._kansas


    Podiumplaats voor Arie Jr. in Kansas
    Arie Jr. eindigde tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas als derde achter winnaar J.R. Hildebrand en Robbie Pecorari. Het verschil op de lijn tussen de twee eerst geklasseerden bedroeg slechts 0.0553 seconden, terwijl Arie Jr. op slechts 02.102 seconden volgde. In de stand om het kampioenschap staat Luyendijk jr. met 103 punten als vijfde genoteerd. Het kampioenschap wordt tevens aangevoerd door J.R.Hildebrand die in Kansas zijn allereerste Indy Lights-wedstrijd won. Hildebrand die zich niet van zijn achtervolgers los had kunnen maken, had nooit verwacht dat hij zijn eerste zege op een oval zou boeken. Vanwege meteorologische condities werd de grid voor de eerste acht bepaald op basis van de punten die tot op heden in het kampioenschap bepaald werden.

    UITSLAG
    1. J.R. Hildebrand 67 ronden
    2. Robbie Pecorari 67 ronden
    3. Arie Luyendijk jr. 67 ronden
    4. Dillon Battistini 67 ronden
    5. Wade Cunnigham 67 ronden
    6. Shane Guthrie 67 ronden
    7.Jeff Simmons 67 ronden
    8.Brent Sherman 67 ronden
    9.Bobby Wilson 67 ronden
    10.Al Unser III 67 ronden

    28-04-2008 om 18:26 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IRL: Dan Wheldon zegeviert in Kansas
    Het team van Chip Ganassi begint zich als titelkandidaat en favoriet voor de Indy 500 te ontwikkelen. Dan Wheldon zegevierde in Kansas terwijl zij teamgenoot Scott Dixon door een ongelukkige samenloop van omstandigheden de zege in rook zag opgaan.



    wheldon_kansas
    Kus voor Dan Wheldon van zijn echtgenote in Kansas

    Pech voor Scott Dixon
    De Nieuw Zeelander Scott Dixon reed de eerste 145 ronden aan de leiding, maar een crash van Buddy Rice zorgde voor een neutralisatie juist op het moment dat Dixon zich voor zijn reguliere stop in de pitlane bevond. Doordat teamgenoot in slipstream van Dixon brandstof bespaarde ging hij nog een ronde langer door. Pech met het brandstofgebruik nekte Dixon voor de tweede achtereenvolgende week. Uiteindelijk eindigde hij als derde achter Andretti Green-coureur Tony Kanaan, die ruiterlijk toegaf dat het Ganssi Team favoriet is voor de titel en de Indy 500. Kanaan: “Als je de eerste vier races analyseert dan zie je eigenlijk dat Scott zich zowel in de trainingen en de wedstrijd zich constant in de Top 4 bevindt.” Dixon werd in 2003 kampioen in de Indycar-series maar in tegenstelling tot zijn teamgenoot Dan Wheldon die in 2005 zowel de titel als de Indy 500 won, mist hij de fel begeerde Borg&Warner Trophy in zijn prijzenkast. Voor Dan Wheldon was het zijn 14e Indycar-zege. Wheldon: “Voor het team van Ganassi was het natuurlijk een fantastisch weekend, maar ik denk dat we ook het team van Newman Haas Lanigan voor de komende Indy 500 niet moeten onderschatten.” Thomas Scheckter beleefde een angstig moment in de pitlane maar viel na 96 ronden na contact met Enresto Viso uit. Van de Champcar-delegatie leverde Justin Wilson nog het beste resultaat door als negende te eindigen. De komende maand staat geheel in het teken van de Indy 500.

    UITSLAG
    1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
    2. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
    3. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
    4. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
    5. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden
    6. Hideki Mutoh Dallara Honda 200 ronden
    7.Ryan Briscoe Dallara Honda 200 ronden
    8. A.J. Foyt IV Dallara Honda 200 ronden
    9.Justin Wilson Dallara Honda 199 ronden
    10. Ed Carpenter Dallara Honda 198 ronden

    28-04-2008 om 18:25 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Zege voor Scott Pruett in Virginia
    Het team van Chip Ganassi beleefde andermaal een succesvol weekend. Na het sterke optreden in de IRL in Kansas won Scott Pruett na een enerverende race op Viriginia Raceway in de GrandAm series.


    grandam_viriginia

    Derde zege voor Pruett
    Ondanks hevige druk van oud Champcar-coureur Ryan Dalziel wist Scott Pruett op Virginia Raceway de leiding stevig in handen te houden. Pruett wist alle aanvallen van Dalziel af te slaan en zegevierde met 0.548 seconden verschil op de BMW Riley van Dalziel, waarmee Henri Zogaib gestart was. Onze zuiderbuur Marc Goossens eindigde met Jim Matthews als derde.

    UITSLAG
    1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 77 ronden
    2. Henri Zogaib/Ryan Dalziel Lexus Riley + 0.548 seconden
    3. Jim Matthews/Marc Goossens Pontiac Riley +9.373 seconden
    4. John Pew/Ian James Ford Riley + 24.037 seconden
    5. Matt Plumb/Gene Segal BMW Riley + 32,592 seconden
    6. Brian Frisella/Mark Wilkins Ford Riley +37.635 seconden
    7.Bill Auberlen/Joey Hand Porsche Crawford +44.211 seconden
    8.Burt Friselle/Gabriele Gardel Ford Dallara +45.161 seconden
    9.Mark Patterson/Oswaldo Negri jr. Ford Riley +49.217 seconden
    10.Shane Lewis/Bill Leser Lexus Riley + 50,703 seconden

    28-04-2008 om 18:24 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 3: Dennis Swart tweede tijdens F3-debuut op Hockenheim
    dennis_swart_f3_2008

    Dennis Swart is zijn carrière in de ATS Formule 3 Cup met een kickstart begonnen. De Nederlander moest de eerste race op Hockenheim (Duitsland) vanuit een leidende positie in de Trophy Cup nog voortijdig staken door een touché van een andere deelnemer. In de afsluitende manche werd zijn doorzettingsvermogen wel beloond met een uitstekende tweede plaats in de Trophy Cup.
    De Noord-Hollander belandde met dit fraaie resultaat voor de eerste keer in de formulewagens op het podium. In de tussenstand van de ATS Formule 3 Trophy 2008 Cup bezet Swart momenteel de vierde plaats met acht kampioenschappunten.

    Vrije training en kwalificaties
    Op een natte baan was Swart op donderdagmorgen heer en meester in de Trophy Cup. De rijder met startnummer 55 lag tijdelijk op een keurige elfde plaats in het algemeen klassement en was verreweg de snelste in zijn klasse. Toen de baan was opgedroogd, ging Swart met nieuwe banden naar buiten. Daarna liet hij weer gebruikte banden onder zijn bolide monteren en eindigde de 21-jarige rijder als vierde in de Trophy Cup. In de kwalificatie van vrijdagmorgen wist Swart de stijgende lijn goed door te trekken. Met een tijd van 1:37.630 belandde hij op een vijftiende plaats algemeen en als eerste in de Trophy klasse. In de tweede tijdtraining ging hij met oude banden naar buiten en zette drie geklokte ronden op de chrono’s. Toen hij daarna met nieuw rubber opnieuw het asfalt betrad, wist hij zijn tijd verder aan te scherpen. Door een langdurige gele vlagsituatie moest hij echter genoegen nemen met een tweede plaats.

    Race 1
    Toen de rode lichten op zaterdagmorgen werden gedoofd, kwam Swart redelijk goed van zijn plaats. Hij wist de rijders die stilstonden bij de start (David Moretti, Shirley van der Lof, Philipp Eng en Laurens Vanthoor) gelukkig te ontwijken en kon zodoende zijn positie behouden. De rijder van het Tsjechische team KFR wist de druk steeds verder op te voeren en werkte zich op naar een tijdelijke zesde plaats in het algemeen klassement. Toen hij niet veel later door een snellere auto werd gepasseerd, zat Rahel Frey bij hem op het vinkentouw. Swart wist de deur voor de rijdster van Van Amersfoort Racing goed dicht te houden, totdat de Zwitserse te laat remde en hem vol van achteren raakte. Hierdoor verloor Swart de controle over zijn bolide en vloog rechtsaf de muur in. Met veel schade zag hij een bijna zekere overwinning in de Trophy Cup in rook opgaan.

    Race 2
    Op zondag kwam de als zeventiende gestarte Swart opnieuw goed weg. Hij wist opnieuw twee auto’s, die bij de start niet wegkwamen, keurig te ontwijken en sloot achter Shirley van der Lof aan. Hij wist haar te verschalken, maar werd in bocht 2 op zijn beurt door een rijder van Team Rhino’s Leipert gepasseerd. Na de safetycar situatie wist hij de rijder van Team Rhino’s Leipert weer te pakken, maar moest Swart wel Bernd Herndlhofer laten gaan. Doordat Swart door de langzamere achterblijvers werd gehinderd, wist zijn Oostenrijkse opponent in de Trophy Cup het gat te vergroten. Na vijftien ronden kwam de student (Commerciële Sporteconomie aan Johan Cruijff University) met zijn Dallara F304 OPC-Challenge uitstekend als tweede in de Trophy Cup over de meet.

    Uitstekend weekend
    Dennis Swart: ,,Het was een uitstekend weekend voor me. In de vrije training was ik de snelste in mijn klasse en wist dit in de kwalificaties verder door te trekken. Een eerste en een tweede plaats in de tijdtraining is een mooi resultaat. In de eerste race zat ik uitstekend in mijn ritme, totdat ik uit de wedstrijd werd getikt. In de tweede race had ik wat meer moeite om de juiste snelheid te pakken te krijgen, maar werd ik wel beloond met een tweede plaats. Deze prestatie geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de volgende Formule 3 races op Oschersleben.’’

    Uitslag race 1:
    1. Matteo Chinosi, Ombra Racing, 26:11.561
    2. Sebastian Saavedra, HS Technik, + 0,392 seconde
    3. Frédéric Vervisch, Swiss Racing Team, + 7,061
    DNF. Dennis Swart, Team KFR, + 11 ronden

    Uitslag race 2:
    1. Gerhard Tweraser, Neuhauser Racing, 26:17.140
    2. Matteo Chinosi, Ombra Racing, + 11.588 seconden
    3. Federico Leo, Ombra Racing, + 13.766
    12. Dennis Swart, Team KFR, (tweede in Trophy Cup) + 44.530 seconden

    28-04-2008 om 18:23 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule 3: Podium voor Shirley van der Lof in Formule 3 op Hockenheim
    shirley_podium_f3_2008

    Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule 3 goed afgesloten door afgelopen weekend in de race meetellend voor het Duits Formule 3 kampioenschap als derde te finishen in de Trophy klasse. Zij wist ook de snelste raceronde op haar naam te zetten, wat haar een extra punt voor het kampioenschap oplevert.
    De start van de race verliep enerverend doordat er enkele auto’s op de grid bleven staan met als gevolg een harde crash op de grid. Van der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de auto’s door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen bij de start. Na de safetycar procedure reed Van der Lof een goede race en eindigde op slechts 1 seconde achter Dennis Swart, de nummer twee in de Trophy klasse.

    Even van het gas
    Shirley vertelde na de race: ,,Door de chaos bij de start moest ik even van mijn gas af, waardoor ik een paar plaatsen verloor. De race verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties kreeg ik Dennis Swart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets te vroeg, want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek te pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te staan geeft een fantastisch gevoel.’’


    shirleyvdlof_f3_2008

    Minder voorspoedig
    De race op zaterdag verliep minder voorspoedig. Doordat in de eerste ronde in de “spitzkehre”, de bocht aan het einde van het rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de achterkant van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof Van der Lof met haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een kromme spoorstang en einde oefening.

    HS Technik Team
    Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik Team in de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Shirley is daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training in het winterseizoen heeft Shirley haar conditie goed ontwikkeld en is zij optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal Goudse Verzekeringen als hoofdsponsor Shirley ondersteunen. De auto is dan ook geheel in de paarse huiskleur van ‘de Goudse’ uitgevoerd, waarmee de combinatie een opvallende verschijning is. In de Trophy klasse rijden auto’s met een startnummer vanaf 50 en hoger.

    Programma
    De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.



    28-04-2008 om 18:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: SBS6 en Marlin Media sluiten TV deal over Dutch Supercars
    480_ah_az_audi20408
    De kampioenswagen van de Dutch Supercar Challenge, bestuurd door Ardi van der Hoek en
    Arjan van der Zwaan. Foto: PR


    Vanaf nu zullen alle 30 races van de Dutch Supercar Challenge in maar liefst 31 afleveringen van een half uur wekelijks te zien zijn op SBS6. Voorlopig starten de zondagse uitzendingen aan het einde van de ochtend om 11.30 uur.

    De Dutch Supercar Challenge, een privé-initiatief van Dick van Elk onder de vlag van V-Max Racing Management te Breda, is in enkele jaren uitgegroeid tot de topklasse in Nederland die een internationaal veld deelnemers trekt. ,,We zijn enorm blij met deze door SBS6 geboden mogelijkheid dit spectaculaire deel van de nationale autosport zo uitgebreid in beeld te brengen. Met dank aan onze trouwe sponsors Dunlop, deHeeg.nl, Brecon, Nextel en Ooperon hebben wij dit kunnen realiseren”, aldus een opgetogen Van Elk.

    Belangrijke merken
    Goed beschouwd rijden er onder de vlag van de DSC uit twee startvelden raceauto’s, de eerste groep bestaat uit bijna 50 GT’s en de tweede uit een mix van 45 GT’s en toerwagens. Alle belangrijke merken zijn vertegenwoordigd zoals Ferrari, Porsche , BMW, Renault, Corvette, Viper, MINI , Mosler , Seat, Volvo, Marcos en Aston Martin. Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van 150 tot 600 PK in vijf verschillende divisie tegen elkaar strijden.

    Uitgebreid verslag
    Komend seizoen zal er uitgebreid verslag worden gedaan van alle races in België, Nederland en Duitsland vanaf circuits zoals Spa, Zandvoort, Hockenheim, Nürburgring en natuurlijk Assen en Zandvoort. Ook zal er veel gedraaid worden op de paddock om de achtergronden van het racen te belichten. Marlin Media verzorgt, zoals in voorgaande seizoenen, weer de totale productie en als vaste commentator treedt Jack “F1” Plooij op. Voor het internationale publiek zullen 11 afleveringen van een uur worden samengesteld in de Engelse, Duitse en Franse taal die in geheel Europa en de Baltische staten uitgezonden worden via het PAN Europese autosportkanaal MOTORS TV. Via de website van SBS6 en de DSC zullen alle afleveringen achteraf in hoge kwaliteit streaming video bekeken kunnen worden.


    28-04-2008 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Bottas domineert in Hockenheim, Dusseldorp pakt podiumpositie
    Dat Valtteri Bottas in bloedvorm verkeerd was al duidelijk naar voren gekomen tijdens de testsessies in het voorseizoen. Op het circuit van Hockenheim bevestigde de Fin nogmaals dat hij een klasse apart is, door de tweede wedstrijd met een voorsprong van maar liefst 28,7 seconde op zijn naam te schrijven.


    27apr08-838

    De start van de tweede wedstrijd van het NEC Formule Renault 2.0 tijdens de Jim Clark Revival verliep voor Bottas volgens het boekje. Hij trok direct na de start een flink gat naar zijn achtervolgers en reed hierna een ijzersterke race met indrukwekkende rondetijden.

    Achter Bottas was het aanmerkelijk spannender. Johan Jokinen vertrok vanaf de tweede plaats, maar liet bij de start zijn motor afslaan, waardoor hij zijn weg vanaf de 20e plek moest vervolgen. Diverse andere rijders kwamen de eerste ronde van de wedstrijd niet zonder kleerscheuren door. Ondermeer Wissel, Sammarone en Melker moesten de strijd met een gehavende bolide staken, terwijl Da Costa zich in de pitstraat meldde om een neus te laten vervangen.

    Onder andere Nicky Catsburg en Stef Dusseldorp wisten duidelijk te profiteren van de chaos in de eerste ronde en schoven door naar de derde en vierde positie. In de vierde bocht maakte Catsburg echter een foutje, waardoor hij terugviel naar plaats vier en Dusseldorp naar de derde positie klom. Toen Johan Jokinen en Kuba Giermaziak in de slotfase van de race snel dichterbij kwamen, moest Catsburg het tweetal uiteindelijk ook laten gaan. hij kwam als vijfde over de finish. Stef Dusseldorp kende, liggende op de derde positie, een weinig enerverende race en behield relatief eenvoudig zijn plaats.

    27apr08-732

    Debutanten Daniël de Jong en Thomas Knopper reden beiden een goede race. Knopper startte vanaf de 13e positie en knokte zich in de beginfase van de race naar een prima vijfde plaats. Gedurende de race verloor hij wat aansluiting en werd door Giermaziak en Jokinen ingehaald, waardoor hij uiteindelijk op de 6e positie over de finish kwam. Daniël de Jong van MP Motorsport moest de race vanaf de 24e plek starten. De Jong liet zien snel te leren en duidelijk progressie te boeken. Na een strakke race stuurde de pas 15-jarige Daniël zijn auto op de 13e plaats over de finish. Bart Hylkema en Kelvin Snoeks acteerden eveneens in het middenveld en kwamen respectievelijk als negende en tiende over de finish.


    In de laatste ronde kwam Tobias Hegewald tot stilstand vanwege een defecte brandstofpomp. Hiermee schoof Stef Dusseldorp door naar de tweede positie, terwijl Jokinen zich ondertussen knap had opgewerkt naar de derde plaats. De overwinning ging met een ruime marge naar Valtteri Bottas.

    27apr08-768

    Voor Dusseldorp was het een verdiende podiumplaats en de rijder van Van Amersfoort Racing was duidelijk in zijn nopjes. “Dit is een fantastisch resultaat wat ik van te voren zeker niet had verwacht. Ik kwam naar Hockenheim met de gedachte om het gat zoveel mogelijk te dichten met de rijders van Team Motopark Academy. Zij waren in alle officiële NEC Formule Renault 2.0 tests superieur gebleken ten opzichte van de rest. Gelukkig ben ik in de races rustig gebleven en heb ik mijn kansen weten te verzilveren. Super om het nieuwe seizoen zo te beginnen! Ik ga me nu weer voorbereiden op de races in het Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik hoop op het circuit van Hungaroring de stijgende lijn door te kunnen trekken!”


    27apr08-949

    Uitslag race 2 – NEC Formule Renault 2.0
    Hockenheim – zondag 27 april 2008

    1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:22.937
    2. Stef Dusseldorp, op 28.741
    3. Johan Jokinen, op 34.227
    4. Kuba Giermaziak, op 36.491
    5. Nick Catsburg, op 39.192
    6. Thomas Knopper, op 45.485
    9. Bart Hylkema, op 49.250
    10. Kelvin Snoeks, op 50.098
    12. Daniël de Jong, op 53.044
    DNF Nigel Melker

    27apr08-538


    28-04-2008 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs