Baguette wil Belgisch volkslied laten klinken op Spa
Het werd geen meevaller voor Bertrand Baguette, de vertegenwoordiger
van het RACB National Team, in de eerste meeting van de Formula Renault
3.5 in Monza. De snelle Belg wil dan ook revanche nemen dit weekend in
Francorchamps.
Een mooier kader kan men zich niet inbeelden voor de tweede manche van
de World Series by Renault: het is op 'het mooiste circuit ter wereld'
dat de Franse constructeur zowat al haar competities de baan opstuurt
met bovenaan de lange lijst de Formula Renault 3.5. Het is in wat
bekend staat als één van de wachtkamers van de Formule 1
dat we een Belg met ambities terugvinden: Bertrand Baguette.
Uiteraard ben ik gemotiveerd om voor eigen publiek aan te
treden, legt Baquette uit. Het is trouwens een unieke
gelegenheid om de Formula Renault 3.5 eens van dichtbij aan het werk te
zien. Francorchamps is een piste waar deze autos goed draaien en
in het verleden heb ik er altijd goed gereden."
In het gele racepak van het RACB National Team de
filière die RACB lanceerde om jonge, beloftevolle rijders te
ondersteunen in de éénzitterij wil Bertrand het
tegengevallen weekend van Monza zo vlug mogelijk vergeten door voor
eigen publiek een schitterend resulaat neer te zetten.
"Een technische breuk waarvoor het team niets verweten kan worden in de
eerste manche en een incident met een andere deelnemer in de tweede
manche, waren er de oorzaak van dat we in Italië niets konden
uitrichten, vervolgt hij. Ik dacht met 22 punten op zak
terug naar België te keren, maar ik tel nu geen enkel punt. Hoe
dan ook, wat nu telt is een volle concentratie voor de afspraak in Spa.
Ik wil vooraan zitten, tonen dat ik het vertrouwen van RACB verdien en
op het podium finishen. Het ideale scenario zou zijn dat ik in mijn
geel racepak de Brabançonne kan laten weerklinken in
Francorchamps. Ik weet dat wij, het team en ikzelf, in Monza tijdens de
trainingen competitief voor de dag kwamen. Het is aan ons om dat alles
dit weekend te bevestigen op het mooiste circuit ter wereld."
Komend weekend gaat op het circuit van Spa-Francorchamps het
nieuwe seizoen van de Eurocup Mégane Trophy van start. Equipe
Verschuur zal ook dit jaar participeren in het Renault-geweld. ,,Het is
weer tijd om prijzen te vergaren, lacht teambaas Frans
Verschuur aan de vooravond van de nieuwe competitie.
Volgens Frans Verschuur, die met vier wagens zal deelnemen aan de
internationale klasse, is de Mégane Trophy aan een revival
bezig. ,,Vorig jaar deden er tussen de zestien en achttien autos
mee, nu gaan we naar ongeveer 22 wagens verwacht ik. Renault moedigt
het racen in de klasse ook aan. Zo levert en betaalt het automerk dit
seizoen alle banden. Dat komt toch neer op zon 25.000 euro per
coureur.
Titeljacht Bernhard ten Brinke is dit seizoen de sportieve kopman bij
Equipe Verschuur. ,,Bernhard gaat nu met ons zijn vierde
Mégane-jaar in, zegt Frans. ,,Elk seizoen maakt
hij een stapje voorwaarts. Tijdens alle voortesten op het komende
seizoen zat Bernhard continu in de topvier. Dat is uitstekend. Met hem
willen we dit jaar voor de titel gaan.
Goed bevallen De overige drie rijders van Equipe Verschuur zijn Wim Beelen,
Harry Kolen en Hoevert Vos. ,,Wim gaat pas aan zijn tweede
autosportseizoen beginnen, maar is erg gemotiveerd om zich in de
toptien te racen, zegt Frans Verschuur over Wim Beelen,
die als ondernemer de nodige bekende coureurs sponsort. ,,Harry Kolen
heeft een jaar SEAT Cupra gereden en ook met Golfjes in de DNRT.
Bovendien heeft hij dit jaar met ons in een Clio aan de 24 uur van
Dubai meegedaan. Dat was hem heel goed bevallen. Wacht maar, ik
zal je in een nog snellere wagen zetten, zei ik toen tegen
Harry. Die wagen is de Mégane, waarin hij nu met veel zin gaat
racen.
Rouleerauto Hoevert Vos is geen onbekende bij Equipe Verschuur. De coureur
heeft veel in de nationale Clio Cup geracet. ,,Hoevert wil graag zijn
horizon verbreden en in een mooie internationale klasse uitkomen. Hij
zal overigens niet het hele seizoen gaan racen in de Méganes.
Hoevert zal de bolide delen met Erik van Loon en Wilko
Becker.
Bernhard ten Brinke kon in 2007 champagne spuiten door tijdens één van de races als tweede
te finishen.
Onderlinge strijd Terwijl Bernhard ten Brinke voor de titel zal gaan, is het
voor de overige drie rijders van Equipe Verschuur een ander verhaal.
,,Ze weten dat het niveau van de Mégane Trophy voor hen zwaar
zal worden, vertelt Frans Verschuur. ,,Maar ze zullen
onderling zeker een strijd gaan voeren. Ze proberen elkaar nu al op
humoristische wijze vliegen af te vangen. Maar ze zijn daarnaast ook
erg gedreven. Zo zal Hoevert coureur Jaap van Lagen als zijn begeleider
inschakelen.''
Tot en met 2012 Ondertussen is bekend geworden dat de Mégane Trophy in
ieder geval tot en met 2012 zal blijven bestaan. De bolide zal vanaf
komend jaar een nieuwe body krijgen. Tevens gaat het gerucht dat de
motor in 2009 wordt opgekieteld van 320 naar ongeveer 400
paardenkrachten.
Mike Verschuur niet Mike Verschuur zal dit jaar overigens niet rijden in de
Mégane Trophy. De zoon van Frans, die vorig seizoen wel
actief was in deze klasse, heeft zoals bekend gekozen voor de Porsche
Supercup. Maar vader Frans zal zich komend weekend niet vervelen op
Spa-Francorchamps. ,,Ik krijg daar 180 gasten op
bezoek. Lachend: ,,Ik weet nog niet waar ik ze allemaal
kwijt kan.
Kalender Voor de Mégane Trophy zijn in 2008 zeven weekenden
gepland met twee races (40 minuten plus 1 ronde per manche) per keer.
Komend weekeinde begint het racefeest op Spa-Francorchamps. Vervolgens
staan Silverstone, de Hungaroring, de Nürburgring, Le Mans,
Estoril en Barcelona op de kalender.
Formule 3: Renger van der Zande: 'In Mugello wil ik continu vooraan meedoen'
Komend weekend vindt het tweede Formule 3 Euroseries-weekend van 2008
plaats. Plaats van handeling is het circuit van Mugello in Italië.
Renger heeft een prima seizoensstart meegemaakt in Hockenheim, met een
dominante zege in de race op zondag. In Mugello hoopt de Prema
Powerteam-coureur op een sterk weekend, dat hem verder helpt in zijn
jacht op het kampioenschap.
Renger, denk je dat het Prema Powertam na je overwinning in Hockenheim weer tot de topteams gerekend mag worden? ,,Ik heb Prema altijd als een topteam gezien. Daarom ben ik
ook bij ze gebleven na mijn eerste jaar in de Formule 3 Euroseries. We
hebben in de winter heel hard gewerkt en ik heb er mede voor gezorgd
dat er veel nieuwe jongens zijn aangetrokken, die een absolute aanwinst
zijn voor het team. We hebben in Hockenheim gezien dat die beslissingen
zich beginnen uit te betalen.
Zie je deze wederopstanding van Prema ook als een verdienste van jezelf? ,,Ik wil best zeggen dat ik daar trots op ben, ja. Vorig jaar
moest ik heel veel zelf uitzoeken, zoals de set-up, en ging er ook veel
fout. Zo ben ik een aantal keer uitgevallen door onnodige technische
problemen. Voor dit jaar wilde ik twee teamgenoten die echt gas kunnen
geven. En die heb ik gekregen. Dani Clos en Charlie Kimball zijn
jongens met een zware rechtervoet en ze dagen me echt uit. Dat is
belangrijk in een team. Niet één coureur die de snelste
is, maar drie jongens die elkaar tot grote hoogten stuwen. Ook de komst
van enkele nieuwe engineers is alleen maar goed nieuws voor
Prema.
Er wordt gezegd dat het huidige Formule 3 Euroseries-veld het zwaarste veld sinds tijden is. Ben je het daar mee eens? ,,Ja, zeker. Het is absoluut een ontzettend sterk veld. Kijk
maar naar jongens als Nico Hülkenberg, die er een jaartje Formule
3 aan vast heeft geplakt. James Jakes is ook zon naam. Maar ook
de nieuwelingen, zoals Mika Mäki en Jon Lancaster zijn jongens om
flink rekening mee te houden.
Reken je jezelf tot de favorieten voor de titel? ,,Absoluut. Ik ben niet voor niets in de Euroseries blijven
rijden. Het was natuurlijk heel makkelijk geweest om in een andere
klasse te gaan rijden en daar weer een rookie-jaar mee te maken zonder
dat er al te veel van je verwacht wordt. Maar ik heb ervoor gekozen om
hier te blijven en nu voor het kampioenschap te gaan. Op die manier leg
ik flink wat druk bij mezelf en dat moet ook. Het is de bedoeling dat
ik dat in mijn verdere autosportloopbaan nog wel vaker ga krijgen. Het
is fijn om te zien dat mijn sponsors, Trust, Looije, JVC, Hydrogen,
Sensation en iCTRL mij steunen in die beslissing. Het betekent dat het
de juiste is geweest.
Je volgende race is komend weekend op het circuit van Mugello, wat vind je van dat circuit? ,,Het is een bijzonder snelle baan. We komen in een rondje
niet onder de derde versnelling, dus dat zegt wel wat. Ik vind het wel
een fijn circuit. Vorig jaar stond ik hier op het podium, dus dat is
wel voor herhaling vatbaar. Het is ook de thuisrace voor het team en
veel teamleden zien het ook echt zo. Dat maakt het natuurlijk ook wel
een bijzonder evenement.
Wat is je doel voor komend weekend? ,,Zoveel mogelijk punten scoren. Maar dat is logisch. Mijn
focus ligt op de eerste race, daar wil ik het nu ook goed doen. In
Hockenheim moest ik daar veel goedmaken om vervolgens in de tweede race
daarvan de vruchten te kunnen plukken, maar in Mugello wil ik gewoon
een foutloos weekend hebben en hoop ik nu vanaf het begin vooraan te
staan.
Sportscars: Jos Menten weer met Team Modena naar 24 uur Le Mans
De 24 uur van Le Mans is in 2008 aan haar 76ste editie toe en
dit jaar zien we twee Limburgers aan de start. Naast Jos Verstappen
heeft ook Haelenaar Jos Menten onderdak gevonden voor de legendarische
etmaalrace. De 27-jarige Nederlander heeft opnieuw gekozen voor de
Aston Martin DBR9 van Team Modena. Jos Menten krijgt op de prachtige
LMGT1-bolide het gezelschap van de Amerikaan Terry Borcheller en de
Braziliaan Christiano Fittipaldi.
Mijn ervaringen met het team waren zeer positief, aldus
Jos Menten. Ik heb dan ook geen seconde getwijfeld om opnieuw
met Team Modena in zee te gaan. De samenwerking met Christiano verliep
vlekkeloos en ik ben ervan overtuigd dat het met Terry ook goed zal
klikken. We steken onze doelstelling niet onder stoelen of banken. We
willen de wedstrijd eindigen in de top vijf van onze klasse.
Vertrouwen Ik denk dat we een fantastische rijderstrio hebben voor
Le Mans, zegt Team Principal Graham Schultz. Terry en
Christian kennen elkaar van ons project in de Verenigde Staten met Bell
Motorsport. Jos kennen we al van vorig jaar en hij heeft toen geweldige
dingen laten zien. We hebben een goed team en we hebben vertrouwen in
ons eigen kunnen.
Sterke line-up Rik Bryan, Team Modenas Sporting Director: We
hebben een erg sterke line-up samengesteld. Voor het eerst hebben we
ook drie rijders met Le Mans-ervaring aan boord. We zijn blij dat we
opnieuw met Christian en Jos kunnen samenwerken. Beide heren hebben
zich vorig jaar perfect van hun job gekweten, ondanks het feit dat het
geluk niet aan onze zijde stond.
Dame Fortuna Vorig jaar stond Dame Fortuna niet aan onze zijde. Toch
hebben we als een team gewerkt om met de Aston Martin DBR9 onder de
zwart-wit geblokte vlag te duiken. Deze prestatie heeft Team Modena de
Prix Escra opgeleverd, wat de technische capaciteit van het team
onderstreept, gaat Jos Menten verder. Maar net zoals
vorig jaar zullen we tegen erg sterke concurrenten moeten opboksen. Een
voorspelling maken is moeilijk, maar we zullen er alles aan doen om zo
hoog mogelijk te eindigen!
Successen Team Modena heeft de voorbije jaren een aantal belangrijke
successen in de Le Mans Series en het FIA GT kampioenschap geboekt. In
2008 zet Team Modena drie wagens in, in drie verschillende
kampioenschappen. Een Aston Martin DBR9 in de Le Mans Series, een
Lamborghini Gallardo GT3 in het British GT Championship, en een BMW E46
in het CJ Korea GT Championship.
Le Mans Op 1 juni wordt de officiële testdag voor Le Mans
afgewerkt, terwijl de 24 uurswedstrijd plaatsheeft in het weekend van
14 en 15 juni.
Aston Martin Racing gaat dit jaar weer voluit voor de overwinning in de
prestigieuze 24 Heures du Mans, en daarvoor hebben ze alle troeven
uitgespeeld. Met twee officiële DBR9's in Gulf-kleuren met twee
zeer sterke line-ups, inclusief een ex F1-coureur, gaan ze richting La
Sartha.
Op de 007 staat er een verrassende naam, namelijk die van Heinz-Harald
Frentzen. De Duitser kende een mooie F1-carrière en spendeerde
daarna ook een tijd in de DTM, om nu richting endurance te trekken.
Frentzen krijgt de Italiaan Andrea Piccini en de Oostenrijker Karl
Wendlinger naast zich.
De 009 wordt bestuurd door de ervaren Australiër David Brabham, de Spanjaard Antonio Garcia en de Engelsman Darren Turner.
De 76ste 24 Heures du Mans staan op het programma in het weekend van 14
en 15 juni, voorafgegaan door de officiële testdag op 1 juni.
Het afgelopen weekend werd in Spanje de eerste race op Europese bodem
verreden. In een incidentrijke race was Ferrari oppermachtig, met
Hamilton op een derde stek. Hieronder een fotocompilatie van het
raceweekend.
Pechvolle Yelmer Buurman knalt in muur: "Remleiding lek geslagen"
Op het F1 circuit van Barcelona is Yelmer Buurman er niet in geslaagd
zijn overtuigende optreden in het GP2 Asia kampioenschap een passend
vervolg te geven. In de openingsronde van de GP2 hoofdserie lag hij al
na de kwalificatietraining op achterstand. Dat kon hij pas in de tweede
race enigszins goedmaken door toch nog als tiende te finishen.
De GP2 Main Series wordt met een gloednieuwe bolide
gereden, die op tal van fronten afwijkt van de auto waarmee Yelmer
Buurman het Aziatische kampioenschap reed. In de vrije training op het
circuit van Barcelona was de afstelling van zijn auto verre van
optimaal, waardoor die sessie feitelijk nutteloos bleek. Zonder de
benodigde ervaring moest hij dus de kwalificatietraining in. In de
beginfase lag hij tweede. Maar het venijn zat hem in de staart waar hij
vanwege de vele gele vlaggen zijn setje nieuwe banden niet kon
uitbuiten. Dat leverde hem uiteindelijk een teleurstellende 18e
startplaats op.
In de eerste race bleek al snel dat de wegligging van zijn auto nog
steeds niet goed in balans was, waardoor hij weinig terreinwinst kon
boeken. In de 20e ronde ging het plotseling helemaal fout. Buurman
wilde voor Bocht 5 remmen maar zijn rempedaal lag op de bodem. Toen hij
weer een klein beetje remdruk had opgepompt blokkeerden prompt zijn
voorwielen. Met een flinke snelheid vloog hij vervolgens in de muur.
Na afloop bleek een remleiding aan een van de achterwielen te
zijn lek geslagen. Misschien dat het door een steentje kwam, of zoiets.
Ik had daarom achter helemaal geen remmen meer. Gelukkig had ik zelf
niets maar mijn team is tot s ochtends vier uur bezig geweest om
mijn auto weer op te bouwen, vertelde de Ubbergenaar.
Vanaf de 19e startplaats ging hij de tweede race in. Daarin ging het al
meteen bijna weer fout toen een voorligger bij de start bleef staan.
Die kon hij maar ternauwernood ontwijken maar hij had daarmee wel een
paar plaatsen verloren. Na drie bochten lag hij alweer 16e en met een
fraaie manoeuvre buitenom won hij nog twee plaatsen. Daarop spinde de
Indiër Karun Chandhok vlak voor zijn neus en na een
uitwijkmanoeuvre door het zand kwam Buurman als allerlaatste terug op
de baan. Met de van hem bekende vechtlust wist hij zich in de
resterende ronden toch nog naar de 10e plaats op te werken. Al
met al een weekend waarop ik met weinig tevredenheid terug kan kijken,
al ben ik wel tevreden over mijn inhaalrace van vandaag. Laten we hopen
dat de volgende ronde in Turkije wat voorspoediger verloopt.
Uitslag race 1
1: Alvaro Parente 38 ronden in 1 uur 109902; 2. Bruno
Senna op 0579; 3. Andreas Zuber op 1511; 4. 4. Giorgio
Pantano op 3768; 5. Romain Grosjean op 8155; 6. Vitaly
Petrov op 19729
Uitslag race 2
1. Kamui Kobayashi 26 ronden in 4027229; 2.
Sébastien Buemi op 1176; 3. Giorgio Pantano op
1962; 4. Bruno Senna op 2808; 5. Davide Valsecchi op
3501; 10. Yelmer Buurman op 16974
Ho-Pin Tung toch tevreden: "Nu kan ik echt op de limiet rijden"
Op het Catalaanse circuit bij Barcelona deed Ho-Pin Tung weer van zich
spreken door superstarts in de twee GP2-races, die dit weekend in
voorprogramma van het F1-circus werden verreden. In de eerste race, op
zaterdag, maakte de jonge coureur direct na de start zes plaatsen goed
en in race twee deed hij zijn reputatie opnieuw eer aan door na de
eerste ronde op de veertiende plaats door te komen, terwijl hij op de
23ste plek was vertrokken. In beide races waren er echter geen
kampioenschappunten voor de Chinese coureur. Toch wil ik spreken
van een goede race, vandaag, zei Ho-Pin Tung zondag. Mijn
rondetijden waren heel goed, het team heeft prima werk verricht aan de
auto, ik kan nu echt op de limiet rijden en pushen.
Terugkijkend op het weekeinde zegt Ho-Pin: Mike (Conway) en ik
zijn even snel, de auto is echt veel beter dan in de test hier in het
vroege voorjaar. We moeten nu het kleine gaatje met de top van het veld
nog dichten. Maar deze resultaten, in de vorm van goede klasseringen,
komen er geheid. We zijn op de goede weg, maar dat mocht ook wel.
Zaterdag maakte Roldan Rodriguez een einde aan de ambities van de
Chinees. Door te koude banden ging Tung in bocht drie te wijd, kwam op
het vuil en verloor een plek. In de strijd om de verloren plek verremde
de Spanjaard zich en reed van achteren over de Trident-bolide van
Ho-Pin Tung heen. Einde race. In de zondageditie van het GP2-optreden
reed hij na zijn superstart op de veertiende plek toen hij spinde door
een haperende versnellingsbak. Ik kon een keer niet opschakelen,
dan verlies je even wat tijd en in harde pushen daarna heb ik net iets
te veel gewild en spinde ik. Een veertiende plek bij het
zwart-wit geblokt was het resultaat. Maar mijn tevredenheid over
de betere prestaties van de auto overheerst, hoe teleurstellend het ook
is dat we de goede prestaties niet konden omzetten in punten.
Wisselende stemming bij Team Bleekemolen in Porsche Supercup
BARCELONA - Jeroen Bleekemolen heeft vandaag op het circuit van
Barcelona goede zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup,
die in het voorprogramma van de F1 in actie kwam. Dankzij een tweede
plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens broer
Sebastiaan (Haarlem) scoorde met een dertiende plaats ook punten voor
het klassement. Tim Buijs (Capellen, België), die dit seizoen
debuteert voor Team Bleekemolen, finishte als 21ste.
De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar
kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en
competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om
continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen voor
de derde opeenvolgende keer een tweede plaats scoorde, ligt de jongste
telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend op koers zijn
Porsche-droom te verwezenlijken.
Goede basis
De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een sterke
kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon ik
tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht
slepen, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over
veertien ronden (65 kilometer) begon, pakte De Bleek
direct de tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik
mezelf een paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René
Rast. Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden
bij me weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde
gebleven. Mede dankzij het neerzetten van de snelste
raceronde, liep Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij
overtuigend zijn derde runner-up positie van het jonge seizoen.
Vol vertrouwen
Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van het
raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige Porsche-wedstrijd
in Bahrein immers een zeer nette achtste plaats gescoord. ,,Ik ging vol
vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging dramatisch. Normaal moet
ik binnen een seconde van de top staan, maar dit keer lukte dat totaal
niet. Ik had onder meer wat remproblemen. Het resultaat was een
teleurstellende 23ste trainingstijd, aldus Sebastiaan.
Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de Porsche
verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer snelheid in de
wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik had een
uitstekende start, vertelt hij. ,,Ik lag al snel
zeventiende. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere
coureurs. Zo haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die
vervolgens het verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed
hij veel te wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat
was jammer, omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik
wel doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als
dertiende afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik
officieel als twaalfde geklasseerd en heb ik vier punten voor het
kampioenschap verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik
Barcelona nog met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee
naar de volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt
verreden.
Vertrouwen voor komende wedstrijden
Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit circuit
nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om veel
meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech dat
een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft van de
tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was zonde,
stelde Tim Buijs. ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook
niet helemaal volgens planning. Nu maakte ik zelf een foutje tijdens
mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk moest ik
de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had er bij
de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang lekker
in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren
aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de
slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte,
zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft
zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.
Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona:
1. Jan Seyffarth (Dui) 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910, 2. Jeroen
Bleekemolen op 2,723 seconden, 3. Martin Ragginger (Oos) op 7,932, 4.
Nicolas Armindo (Fra) op 9,478, 5. René Rast (Dui) op 12,528,
13. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) op 24,938, 21. Tim Buijs
(Team Bleekemolen) op 30,163.
Klassement na drie races:
1. Jeroen Bleekemolen 54 punten, 2. Jan Seyffarth 50, 3/5. Chris
Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34, 11. Sebastiaan
Bleekemolen 16.
Hockenheim Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule
3 op het Duitse F1 circuit van Hockenheim, goed afgesloten door in de
race meetellend voor het Duitse formule 3 kampioenschap als derde te
finishen in de Trophy klasse. Zij wist ook de snelste race ronde op
haar naam te zetten wat haar een extra punt voor het kampioenschap
opleverde.
De start van de race verliep enerverend doordat er enkele autos
niet van hun plek kwamen met als gevolg een harde crash op de grid. Van
der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de
autos door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen
bij de start. Na de safetycar procedure reed de blonde jongedame een
prima race en eindigde op slechts één seconde achter
Dennis Zwart de nummer twee in de Trophy klasse.
Door de chaos bij de start moest ik even van mijn gas af,
waardoor ik een paar plaatsen verloor", vertelde Shirley. "De race
verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties kreeg ik
Dennis Zwart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets te vroeg,
want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek te
pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te staan
geeft een fantastisch gevoel.
De race op zaterdag verliep minder voorspoedig, doordat in de eerste
ronde in de spitzkehre, de bocht aan het einde van het
rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de achterkant
van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof de Nederlandse met
haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een kromme
spoorstang en einde oefening.
De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.
Jos Verstappen: "Een domme en absoluut onnodige actie"
MONZA - Een fraaie inhaalrace leverde het team Van Merksteijn
Motorsport by Equipe Verschuur de tweede plaats op tijdens de tweede
race van de Le Mans Series op het circuit van Monza. Jos Verstappen en
Peter van Merksteijn, die vanaf de pole position in de LMP2-klasse
startten en gedurende de eerste anderhalf uur probleemloos het veld
aanvoerden, verloren enkele ronden nadat een concurrent uit de
langzamere GT2-klasse de Porsche RS Spyder van het team aan de
achterkant geraakt had. Na de reparatie maakten Verstappen en Van
Merksteijn de ene na de andere plaats goed, met het genoemde resultaat
als beloning.
Jos Verstappen, die gisteren in de tijdtraining de snelste
kwalificatieronde in de LMP2-klasse draaide, nam in de race de eerste
rijbeurt voor zijn rekening. Hij nam direct bij de start de leiding in
de klasse en wist een kleine voorsprong op te bouwen, al bleef de
concurrentie steeds op korte afstand. Afgezien van wat
onderstuur en een slecht zicht naar achteren doordat de
achteruitkijkspiegels vol met olie van een andere deelnemer zaten, had
ik in de beginfase geen problemen, meldde Verstappen na afloop.
Hij reed twee stints met één set banden, waardoor tijdens
de pitstop alleen behoefde te worden getankt. Net voordat Verstappen na
56 ronden zou binnenkomen om het stuurwiel over te geven aan teamgenoot
Peter van Merksteijn, sloeg het noodlot toe: een rijder met een auto
uit de duidelijk langzamere GT2-klasse reed tegen de achterkant van
Verstappens Porsche aan, waardoor de bevestiging van de bodemplaat en
het bodywork rechts achter enigszins beschadigd raakte.
Een ronde later kwam Verstappen binnen om de schade te laten repareren.
In iets meer dan vijf minuten werd de achterpartij vervangen, met de
opgelopen drie ronden achterstand viel het team echter terug tot de
tiende plaats in de klasse. Verstappen was zichtbaar teleurgesteld:
Een domme en absoluut onnodige actie! Peter van
Merksteijn, die na de reparatie de rijbeurt had overgenomen, reed voor
wat hij waard was en bracht de auto gestaag weer naar voren in het
klassement. Zo lag het Nederlandse team na 122 ronden op de zesde
plaats in de klasse, toen Jos Verstappen instapte voor de laatste
rijbeurt. De wegligging van de auto is prima, dus de aanrijding
heeft geen blijvende schade veroorzaakt. Het enige probleem dat ik had
was vrij veel onderstuur, maar voor de rest ging het goed. Ook de twee
stints met één set banden leverden geen problemen op, die
houden prima, meldde Peter van Merksteijn over zijn ervaringen
op de baan. Verstappen reed de laatste vijftig ronden en bracht de auto
als tweede in de klasse over de eindstreep. Na die aanrijding
had ik niet gedacht dat we nog op het podium zouden eindigen, maar de
Porsche heeft hier opnieuw zijn klasse bewezen en wij hebben met
zn allen gewerkt voor dit resultaat, aldus Verstappen.
De volgende race in de Le Mans Series is op 11 mei in Spa-Francorchamps/B.
Monza (Ita), Le Mans Series. LMP2 : 1. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche
RS Spyder, 165 laps in 4.59.12,189 (gem. 191,678 km/h), 2. Van
Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 26,582 sec., 3.
Lienhard-Theys-Lammers (Zwi-Bel-Ned), Porsche RS Spyder
ATS F3 Cup: Startersproblemen voor Formule 3 rookies
De openingswedstrijd van de Duitse ATS Formule 3
Cup had niet chaotischer kunnen beginnen. De F3 rookies hadden
nogal wat startproblemen. Bij de openingswedstrijd op zaterdag had een
aantal rijders nogal wat last met het laten opkomen van de koppeling.
Pech voor VAR-coureur Vanthoor in Hockenheim.
Startmineur
Nog nooit zijn er in de geschiedenis van het Duits F3 kampioenschap
zoveel autos blijven staan als afgelopen zaterdag. Tijdens de
opwarmronde liet een aantal rijders de motor afslaan, waarop de
safety-car andermaal nog een ronde reed. Ook bij de start heerste er
chaos.want de Colombiaan Sebastian Saavedra en de Oostenrijker Philpp
Eng kwamen beiden niet van hun startplek Als door een wonder gebeurde
er verder niets maar VAR-coureur Laurens Vanthoor werd het slachtoffer
van Eng en bleef eveneens staan. Vanthoor moest vanuit de pitlane
vertrekken en eindigde als twaalfde, terwijl Rahel Frey eveneens
uitkomend voor het VAR-Team als tiende eindigde. De eerste wedstrijd
werd door de Italiaan Matteo Chinosi, uitkomend voor het Italiaanse
Ombra Team gewonnen. Chinosi: Ik ben ontzettend blij, want voor
mij is dit de allereerste overwinning in een formuleauto. Bij de start
profiteerde ik van de blunders van de HS-coureurs. Op het einde liep
Saavedra erg snel in, maar ik wist hem toch achter me te houden.
Frederic Vervisch, die vanaf de zesde startplek vertrok eindigde als
derde. Vervisch: Hiermee had ik zeker niet gerekend. Ik had een
goede start en ik heb constant gepusht hoewel de snelheid er nog niet
echt in zat.
Goede prestatie voor Shirley van der Lof in Hockenheim.
Race 2
Ook in de tweede wedstrijd op zondag waren er andermaal startproblemen
en weer bleven de autos van HS Technik staan. Dit keer niet
zonder gevolgen waarbij twee deelnemers elkaar toucheerden en de
wedstrijdleiding was andermaal genoodzaakt om de safetycar in te
zetten. De Oostenrijker Tweraser had inmiddels de leiding genomen voor
onze zuiderburen Vervisch en Vanthoor, waarbij de VAR-coureur snel
terugviel en in de zevende ronde in de Sachskurve van de baan kwam en
moest opgeven. De Colombiaan Saavedra reed andermaal een fantastische
inhaalrace maar strandde na een aanrijding met Vervisch waardoor beiden
moesten opgeven. Tweraser reed onbedreigd naar de zege gevolgd door de
Ombra Dallaras van Chinosi en Leo. Shirley van der Lof eindigde
als derde in de Trophy categorie terwijl Rahel Frey voor het VAR Team
wederom als tiende eindigde.
Tot aan de slotfase kende de wedstrijd op Talledega een rustig
verloop, de te verwachten Big One leek uit te blijven.
Maar naarmate het einde naderde werd er steeds meer gepusht. Een enorme
crash in de allerlaatste ronde zorgde voor een neutralisatie en het
leverde Toyota-coureur Kyle Busch de overwinning op.
Talladega nights for Kyle Busch
Montoya dicht bij de overwinning
Nadat Busch eerder in de wedstrijd niet in staat was geweest om zijn
pit te bereiken verloor hij een ronde, maar kwam uiteindelijk toch weer
in dezelfde ronde terug. Tony Stewart, Denny Hamlin en Dale Earnhardt
jr. leken geruime tijd aanspraak op de overwinning te maken. Met nog
ruim vijftien ronden te gaan raakten beide betrokken bij een incident
dat de zevende neutralisatie in de wedstrijd veroorzaakte. Earnhardt
kon zijn weg vervolgen en eindige uiteindelijk nog als tiende. Winnaar
Kyle Busch: Eerst zette Jeff Gordon mij onder druk, vervolgens
deed Juan Pablo Montoya er nog een schepje bovenop maar in de slotfase
was ik toch in staat om ze af te blokken. Een enorme crash
waarbij twaalf autos betrokken waren beëindigde de
wedstrijd voortijdig. Tijdens de Nationwide race op zaterdag raakte
Ganassi-coureur Dario Franchitti bij een crash betrokken, waarbij hij
zijn enkel brak. Bij Ganassi werd Franchitti door David Stemme
vervangen. Ook Stremme kende weinig geluk, ook hij raakte betrokken bij
de crash in de allerlaatste ronde.
Talladega staat altijd garant voor spektakel
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 188 ronden
2. Juan Pablo Montoya Dodge 188 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 188 ronden
4. David Regan Ford 188 ronden
5. Brian Vickers Toyota 188 ronden
6. Travis Kvapil Ford 188 ronden
7. Casey Mears Chevrolet 188 ronden
8. Ryan Newman Dodge 188 ronden
9.Clint Bowyetr Chevrolet 188 ronden
10.Dale Earnhardt jr. Chevrolet 188 ronden
Indy Lights: Uitstekende derde plaats voor Arie Jr. in Kansas
Arie Luyendijk jr. heeft tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas een uitstekende derde plaats behaald.
Podiumplaats voor Arie Jr. in Kansas
Arie Jr. eindigde tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas als derde
achter winnaar J.R. Hildebrand en Robbie Pecorari. Het verschil op de
lijn tussen de twee eerst geklasseerden bedroeg slechts 0.0553
seconden, terwijl Arie Jr. op slechts 02.102 seconden volgde. In de
stand om het kampioenschap staat Luyendijk jr. met 103 punten als
vijfde genoteerd. Het kampioenschap wordt tevens aangevoerd door
J.R.Hildebrand die in Kansas zijn allereerste Indy Lights-wedstrijd
won. Hildebrand die zich niet van zijn achtervolgers los had kunnen
maken, had nooit verwacht dat hij zijn eerste zege op een oval zou
boeken. Vanwege meteorologische condities werd de grid voor de eerste
acht bepaald op basis van de punten die tot op heden in het
kampioenschap bepaald werden.
Het team van Chip Ganassi begint zich als titelkandidaat en
favoriet voor de Indy 500 te ontwikkelen. Dan Wheldon zegevierde in
Kansas terwijl zij teamgenoot Scott Dixon door een ongelukkige
samenloop van omstandigheden de zege in rook zag opgaan.
Kus voor Dan Wheldon van zijn echtgenote in Kansas
Pech voor Scott Dixon
De Nieuw Zeelander Scott Dixon reed de eerste 145 ronden aan de
leiding, maar een crash van Buddy Rice zorgde voor een neutralisatie
juist op het moment dat Dixon zich voor zijn reguliere stop in de
pitlane bevond. Doordat teamgenoot in slipstream van Dixon brandstof
bespaarde ging hij nog een ronde langer door. Pech met het
brandstofgebruik nekte Dixon voor de tweede achtereenvolgende week.
Uiteindelijk eindigde hij als derde achter Andretti Green-coureur Tony
Kanaan, die ruiterlijk toegaf dat het Ganssi Team favoriet is voor de
titel en de Indy 500. Kanaan: Als je de eerste vier races
analyseert dan zie je eigenlijk dat Scott zich zowel in de trainingen
en de wedstrijd zich constant in de Top 4 bevindt. Dixon werd in
2003 kampioen in de Indycar-series maar in tegenstelling tot zijn
teamgenoot Dan Wheldon die in 2005 zowel de titel als de Indy 500 won,
mist hij de fel begeerde Borg&Warner Trophy in zijn prijzenkast.
Voor Dan Wheldon was het zijn 14e Indycar-zege. Wheldon: Voor
het team van Ganassi was het natuurlijk een fantastisch weekend, maar
ik denk dat we ook het team van Newman Haas Lanigan voor de komende
Indy 500 niet moeten onderschatten. Thomas Scheckter beleefde
een angstig moment in de pitlane maar viel na 96 ronden na contact met
Enresto Viso uit. Van de Champcar-delegatie leverde Justin Wilson nog
het beste resultaat door als negende te eindigen. De komende maand
staat geheel in het teken van de Indy 500.
UITSLAG
1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
2. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
3. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
4. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
5. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden
6. Hideki Mutoh Dallara Honda 200 ronden
7.Ryan Briscoe Dallara Honda 200 ronden
8. A.J. Foyt IV Dallara Honda 200 ronden
9.Justin Wilson Dallara Honda 199 ronden
10. Ed Carpenter Dallara Honda 198 ronden
Het team van Chip Ganassi beleefde andermaal een succesvol
weekend. Na het sterke optreden in de IRL in Kansas won Scott Pruett na
een enerverende race op Viriginia Raceway in de GrandAm series.
Derde zege voor Pruett
Ondanks hevige druk van oud Champcar-coureur Ryan Dalziel wist Scott
Pruett op Virginia Raceway de leiding stevig in handen te houden.
Pruett wist alle aanvallen van Dalziel af te slaan en zegevierde met
0.548 seconden verschil op de BMW Riley van Dalziel, waarmee Henri
Zogaib gestart was. Onze zuiderbuur Marc Goossens eindigde met Jim
Matthews als derde.
UITSLAG 1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 77 ronden
2. Henri Zogaib/Ryan Dalziel Lexus Riley + 0.548 seconden
3. Jim Matthews/Marc Goossens Pontiac Riley +9.373 seconden
4. John Pew/Ian James Ford Riley + 24.037 seconden
5. Matt Plumb/Gene Segal BMW Riley + 32,592 seconden
6. Brian Frisella/Mark Wilkins Ford Riley +37.635 seconden
7.Bill Auberlen/Joey Hand Porsche Crawford +44.211 seconden
8.Burt Friselle/Gabriele Gardel Ford Dallara +45.161 seconden
9.Mark Patterson/Oswaldo Negri jr. Ford Riley +49.217 seconden
10.Shane Lewis/Bill Leser Lexus Riley + 50,703 seconden
Formule 3: Dennis Swart tweede tijdens F3-debuut op Hockenheim
Dennis Swart is zijn carrière in de ATS Formule 3 Cup
met een kickstart begonnen. De Nederlander moest de eerste race op
Hockenheim (Duitsland) vanuit een leidende positie in de Trophy Cup nog
voortijdig staken door een touché van een andere deelnemer. In
de afsluitende manche werd zijn doorzettingsvermogen wel beloond met
een uitstekende tweede plaats in de Trophy Cup. De Noord-Hollander belandde met dit fraaie resultaat voor de eerste
keer in de formulewagens op het podium. In de tussenstand van de ATS
Formule 3 Trophy 2008 Cup bezet Swart momenteel de vierde plaats met
acht kampioenschappunten.
Vrije training en kwalificaties Op een natte baan was Swart op donderdagmorgen heer en meester
in de Trophy Cup. De rijder met startnummer 55 lag tijdelijk op een
keurige elfde plaats in het algemeen klassement en was verreweg de
snelste in zijn klasse. Toen de baan was opgedroogd, ging Swart met
nieuwe banden naar buiten. Daarna liet hij weer gebruikte banden onder
zijn bolide monteren en eindigde de 21-jarige rijder als vierde in de
Trophy Cup. In de kwalificatie van vrijdagmorgen wist Swart de
stijgende lijn goed door te trekken. Met een tijd van 1:37.630 belandde
hij op een vijftiende plaats algemeen en als eerste in de Trophy
klasse. In de tweede tijdtraining ging hij met oude banden naar buiten
en zette drie geklokte ronden op de chronos. Toen hij daarna met
nieuw rubber opnieuw het asfalt betrad, wist hij zijn tijd verder aan
te scherpen. Door een langdurige gele vlagsituatie moest hij echter
genoegen nemen met een tweede plaats.
Race 1 Toen de rode lichten op zaterdagmorgen werden gedoofd, kwam
Swart redelijk goed van zijn plaats. Hij wist de rijders die
stilstonden bij de start (David Moretti, Shirley van der Lof, Philipp
Eng en Laurens Vanthoor) gelukkig te ontwijken en kon zodoende zijn
positie behouden. De rijder van het Tsjechische team KFR wist de druk
steeds verder op te voeren en werkte zich op naar een tijdelijke zesde
plaats in het algemeen klassement. Toen hij niet veel later door een
snellere auto werd gepasseerd, zat Rahel Frey bij hem op het
vinkentouw. Swart wist de deur voor de rijdster van Van Amersfoort
Racing goed dicht te houden, totdat de Zwitserse te laat remde en hem
vol van achteren raakte. Hierdoor verloor Swart de controle over zijn
bolide en vloog rechtsaf de muur in. Met veel schade zag hij een bijna
zekere overwinning in de Trophy Cup in rook opgaan.
Race 2 Op zondag kwam de als zeventiende gestarte Swart opnieuw goed
weg. Hij wist opnieuw twee autos, die bij de start niet
wegkwamen, keurig te ontwijken en sloot achter Shirley van der Lof aan.
Hij wist haar te verschalken, maar werd in bocht 2 op zijn beurt door
een rijder van Team Rhinos Leipert gepasseerd. Na de safetycar
situatie wist hij de rijder van Team Rhinos Leipert weer te
pakken, maar moest Swart wel Bernd Herndlhofer laten gaan. Doordat
Swart door de langzamere achterblijvers werd gehinderd, wist zijn
Oostenrijkse opponent in de Trophy Cup het gat te vergroten. Na
vijftien ronden kwam de student (Commerciële Sporteconomie aan
Johan Cruijff University) met zijn Dallara F304 OPC-Challenge
uitstekend als tweede in de Trophy Cup over de meet.
Uitstekend weekend Dennis Swart: ,,Het was een uitstekend weekend voor me. In de
vrije training was ik de snelste in mijn klasse en wist dit in de
kwalificaties verder door te trekken. Een eerste en een tweede plaats
in de tijdtraining is een mooi resultaat. In de eerste race zat ik
uitstekend in mijn ritme, totdat ik uit de wedstrijd werd getikt. In de
tweede race had ik wat meer moeite om de juiste snelheid te pakken te
krijgen, maar werd ik wel beloond met een tweede plaats. Deze prestatie
geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de volgende Formule 3 races op
Oschersleben.
Uitslag race 1: 1. Matteo Chinosi, Ombra Racing, 26:11.561
2. Sebastian Saavedra, HS Technik, + 0,392 seconde
3. Frédéric Vervisch, Swiss Racing Team, + 7,061
DNF. Dennis Swart, Team KFR, + 11 ronden
Uitslag race 2: 1. Gerhard Tweraser, Neuhauser Racing, 26:17.140
2. Matteo Chinosi, Ombra Racing, + 11.588 seconden
3. Federico Leo, Ombra Racing, + 13.766
12. Dennis Swart, Team KFR, (tweede in Trophy Cup) + 44.530 seconden
Formule 3: Podium voor Shirley van der Lof in Formule 3 op Hockenheim
Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule 3 goed
afgesloten door afgelopen weekend in de race meetellend voor het Duits
Formule 3 kampioenschap als derde te finishen in de Trophy klasse. Zij
wist ook de snelste raceronde op haar naam te zetten, wat haar een
extra punt voor het kampioenschap oplevert. De start van de race verliep enerverend doordat er enkele autos
op de grid bleven staan met als gevolg een harde crash op de grid. Van
der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de
autos door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen
bij de start. Na de safetycar procedure reed Van der Lof een goede race
en eindigde op slechts 1 seconde achter Dennis Swart, de nummer twee in
de Trophy klasse.
Even van het gas Shirley vertelde na de race: ,,Door de chaos bij de start
moest ik even van mijn gas af, waardoor ik een paar plaatsen verloor.
De race verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties
kreeg ik Dennis Swart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets
te vroeg, want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek
te pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te
staan geeft een fantastisch gevoel.
Minder voorspoedig De race op zaterdag verliep minder voorspoedig. Doordat in de
eerste ronde in de spitzkehre, de bocht aan het einde van
het rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de
achterkant van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof Van der
Lof met haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een
kromme spoorstang en einde oefening.
HS Technik Team Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik
Team in de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Shirley
is daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een
volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training
in het winterseizoen heeft Shirley haar conditie goed ontwikkeld en is
zij optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal
Goudse Verzekeringen als hoofdsponsor Shirley ondersteunen. De auto is
dan ook geheel in de paarse huiskleur van de Goudse
uitgevoerd, waarmee de combinatie een opvallende verschijning is. In de
Trophy klasse rijden autos met een startnummer vanaf 50 en hoger.
Programma De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.
DSC: SBS6 en Marlin Media sluiten TV deal over Dutch Supercars
De kampioenswagen van de Dutch Supercar Challenge, bestuurd door Ardi van der Hoek en
Arjan van der Zwaan. Foto: PR
Vanaf nu zullen alle 30 races van de Dutch Supercar Challenge
in maar liefst 31 afleveringen van een half uur wekelijks te zien zijn
op SBS6. Voorlopig starten de zondagse uitzendingen aan het einde van
de ochtend om 11.30 uur.
De Dutch Supercar Challenge, een privé-initiatief van Dick van
Elk onder de vlag van V-Max Racing Management te Breda, is in enkele
jaren uitgegroeid tot de topklasse in Nederland die een internationaal
veld deelnemers trekt. ,,We zijn enorm blij met deze door SBS6 geboden
mogelijkheid dit spectaculaire deel van de nationale autosport zo
uitgebreid in beeld te brengen. Met dank aan onze trouwe sponsors
Dunlop, deHeeg.nl, Brecon, Nextel en Ooperon hebben wij dit kunnen
realiseren, aldus een opgetogen Van Elk.
Belangrijke merken Goed beschouwd rijden er onder de vlag van de DSC uit twee
startvelden raceautos, de eerste groep bestaat uit bijna 50
GTs en de tweede uit een mix van 45 GTs en toerwagens.
Alle belangrijke merken zijn vertegenwoordigd zoals Ferrari, Porsche ,
BMW, Renault, Corvette, Viper, MINI , Mosler , Seat, Volvo, Marcos en
Aston Martin. Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK
verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van
150 tot 600 PK in vijf verschillende divisie tegen elkaar strijden.
Uitgebreid verslag Komend seizoen zal er uitgebreid verslag worden gedaan van
alle races in België, Nederland en Duitsland vanaf circuits zoals
Spa, Zandvoort, Hockenheim, Nürburgring en natuurlijk Assen en
Zandvoort. Ook zal er veel gedraaid worden op de paddock om de
achtergronden van het racen te belichten. Marlin Media verzorgt, zoals
in voorgaande seizoenen, weer de totale productie en als vaste
commentator treedt Jack F1 Plooij op. Voor het
internationale publiek zullen 11 afleveringen van een uur worden
samengesteld in de Engelse, Duitse en Franse taal die in geheel Europa
en de Baltische staten uitgezonden worden via het PAN Europese
autosportkanaal MOTORS TV. Via de website van SBS6 en de DSC zullen
alle afleveringen achteraf in hoge kwaliteit streaming video bekeken
kunnen worden.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas domineert in Hockenheim, Dusseldorp pakt podiumpositie
Dat Valtteri Bottas in bloedvorm verkeerd was al duidelijk naar
voren gekomen tijdens de testsessies in het voorseizoen. Op het circuit
van Hockenheim bevestigde de Fin nogmaals dat hij een klasse apart is,
door de tweede wedstrijd met een voorsprong van maar liefst 28,7
seconde op zijn naam te schrijven.
De start van de tweede wedstrijd van het NEC Formule Renault 2.0
tijdens de Jim Clark Revival verliep voor Bottas volgens het boekje.
Hij trok direct na de start een flink gat naar zijn achtervolgers en
reed hierna een ijzersterke race met indrukwekkende rondetijden.
Achter Bottas was het aanmerkelijk spannender. Johan Jokinen vertrok
vanaf de tweede plaats, maar liet bij de start zijn motor afslaan,
waardoor hij zijn weg vanaf de 20e plek moest vervolgen. Diverse andere
rijders kwamen de eerste ronde van de wedstrijd niet zonder
kleerscheuren door. Ondermeer Wissel, Sammarone en Melker moesten de
strijd met een gehavende bolide staken, terwijl Da Costa zich in de
pitstraat meldde om een neus te laten vervangen.
Onder andere Nicky Catsburg en Stef Dusseldorp wisten duidelijk te
profiteren van de chaos in de eerste ronde en schoven door naar de
derde en vierde positie. In de vierde bocht maakte Catsburg echter een
foutje, waardoor hij terugviel naar plaats vier en Dusseldorp naar de
derde positie klom. Toen Johan Jokinen en Kuba Giermaziak in de
slotfase van de race snel dichterbij kwamen, moest Catsburg het tweetal
uiteindelijk ook laten gaan. hij kwam als vijfde over de finish. Stef
Dusseldorp kende, liggende op de derde positie, een weinig enerverende
race en behield relatief eenvoudig zijn plaats.
Debutanten Daniël de Jong en Thomas Knopper reden beiden een goede
race. Knopper startte vanaf de 13e positie en knokte zich in de
beginfase van de race naar een prima vijfde plaats. Gedurende de race
verloor hij wat aansluiting en werd door Giermaziak en Jokinen
ingehaald, waardoor hij uiteindelijk op de 6e positie over de finish
kwam. Daniël de Jong van MP Motorsport moest de race vanaf de 24e
plek starten. De Jong liet zien snel te leren en duidelijk progressie
te boeken. Na een strakke race stuurde de pas 15-jarige Daniël
zijn auto op de 13e plaats over de finish. Bart Hylkema en Kelvin
Snoeks acteerden eveneens in het middenveld en kwamen respectievelijk
als negende en tiende over de finish.
In de laatste ronde kwam Tobias Hegewald tot stilstand vanwege een
defecte brandstofpomp. Hiermee schoof Stef Dusseldorp door naar de
tweede positie, terwijl Jokinen zich ondertussen knap had opgewerkt
naar de derde plaats. De overwinning ging met een ruime marge naar
Valtteri Bottas.
Voor Dusseldorp was het een verdiende podiumplaats en de rijder van Van
Amersfoort Racing was duidelijk in zijn nopjes. Dit is een
fantastisch resultaat wat ik van te voren zeker niet had verwacht. Ik
kwam naar Hockenheim met de gedachte om het gat zoveel mogelijk te
dichten met de rijders van Team Motopark Academy. Zij waren in alle
officiële NEC Formule Renault 2.0 tests superieur gebleken ten
opzichte van de rest. Gelukkig ben ik in de races rustig gebleven en
heb ik mijn kansen weten te verzilveren. Super om het nieuwe seizoen zo
te beginnen! Ik ga me nu weer voorbereiden op de races in het Italiaans
Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik hoop op het circuit van
Hungaroring de stijgende lijn door te kunnen trekken!
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Hockenheim zondag 27 april 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:22.937
2. Stef Dusseldorp, op 28.741
3. Johan Jokinen, op 34.227
4. Kuba Giermaziak, op 36.491
5. Nick Catsburg, op 39.192
6. Thomas Knopper, op 45.485
9. Bart Hylkema, op 49.250
10. Kelvin Snoeks, op 50.098
12. Daniël de Jong, op 53.044
DNF Nigel Melker