Ho-Pin Tung toch tevreden: "Nu kan ik echt op de limiet rijden"
Op het Catalaanse circuit bij Barcelona deed Ho-Pin Tung weer van zich
spreken door superstarts in de twee GP2-races, die dit weekend in
voorprogramma van het F1-circus werden verreden. In de eerste race, op
zaterdag, maakte de jonge coureur direct na de start zes plaatsen goed
en in race twee deed hij zijn reputatie opnieuw eer aan door na de
eerste ronde op de veertiende plaats door te komen, terwijl hij op de
23ste plek was vertrokken. In beide races waren er echter geen
kampioenschappunten voor de Chinese coureur. Toch wil ik spreken
van een goede race, vandaag, zei Ho-Pin Tung zondag. Mijn
rondetijden waren heel goed, het team heeft prima werk verricht aan de
auto, ik kan nu echt op de limiet rijden en pushen.
Terugkijkend op het weekeinde zegt Ho-Pin: Mike (Conway) en ik
zijn even snel, de auto is echt veel beter dan in de test hier in het
vroege voorjaar. We moeten nu het kleine gaatje met de top van het veld
nog dichten. Maar deze resultaten, in de vorm van goede klasseringen,
komen er geheid. We zijn op de goede weg, maar dat mocht ook wel.
Zaterdag maakte Roldan Rodriguez een einde aan de ambities van de
Chinees. Door te koude banden ging Tung in bocht drie te wijd, kwam op
het vuil en verloor een plek. In de strijd om de verloren plek verremde
de Spanjaard zich en reed van achteren over de Trident-bolide van
Ho-Pin Tung heen. Einde race. In de zondageditie van het GP2-optreden
reed hij na zijn superstart op de veertiende plek toen hij spinde door
een haperende versnellingsbak. Ik kon een keer niet opschakelen,
dan verlies je even wat tijd en in harde pushen daarna heb ik net iets
te veel gewild en spinde ik. Een veertiende plek bij het
zwart-wit geblokt was het resultaat. Maar mijn tevredenheid over
de betere prestaties van de auto overheerst, hoe teleurstellend het ook
is dat we de goede prestaties niet konden omzetten in punten.
Wisselende stemming bij Team Bleekemolen in Porsche Supercup
BARCELONA - Jeroen Bleekemolen heeft vandaag op het circuit van
Barcelona goede zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup,
die in het voorprogramma van de F1 in actie kwam. Dankzij een tweede
plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens broer
Sebastiaan (Haarlem) scoorde met een dertiende plaats ook punten voor
het klassement. Tim Buijs (Capellen, België), die dit seizoen
debuteert voor Team Bleekemolen, finishte als 21ste.
De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar
kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en
competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om
continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen voor
de derde opeenvolgende keer een tweede plaats scoorde, ligt de jongste
telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend op koers zijn
Porsche-droom te verwezenlijken.
Goede basis
De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een sterke
kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon ik
tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht
slepen, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over
veertien ronden (65 kilometer) begon, pakte De Bleek
direct de tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik
mezelf een paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René
Rast. Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden
bij me weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde
gebleven. Mede dankzij het neerzetten van de snelste
raceronde, liep Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij
overtuigend zijn derde runner-up positie van het jonge seizoen.
Vol vertrouwen
Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van het
raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige Porsche-wedstrijd
in Bahrein immers een zeer nette achtste plaats gescoord. ,,Ik ging vol
vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging dramatisch. Normaal moet
ik binnen een seconde van de top staan, maar dit keer lukte dat totaal
niet. Ik had onder meer wat remproblemen. Het resultaat was een
teleurstellende 23ste trainingstijd, aldus Sebastiaan.
Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de Porsche
verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer snelheid in de
wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik had een
uitstekende start, vertelt hij. ,,Ik lag al snel
zeventiende. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere
coureurs. Zo haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die
vervolgens het verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed
hij veel te wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat
was jammer, omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik
wel doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als
dertiende afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik
officieel als twaalfde geklasseerd en heb ik vier punten voor het
kampioenschap verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik
Barcelona nog met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee
naar de volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt
verreden.
Vertrouwen voor komende wedstrijden
Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit circuit
nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om veel
meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech dat
een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft van de
tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was zonde,
stelde Tim Buijs. ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook
niet helemaal volgens planning. Nu maakte ik zelf een foutje tijdens
mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk moest ik
de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had er bij
de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang lekker
in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren
aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de
slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte,
zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft
zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.
Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona:
1. Jan Seyffarth (Dui) 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910, 2. Jeroen
Bleekemolen op 2,723 seconden, 3. Martin Ragginger (Oos) op 7,932, 4.
Nicolas Armindo (Fra) op 9,478, 5. René Rast (Dui) op 12,528,
13. Sebastiaan Bleekemolen (Team Bleekemolen) op 24,938, 21. Tim Buijs
(Team Bleekemolen) op 30,163.
Klassement na drie races:
1. Jeroen Bleekemolen 54 punten, 2. Jan Seyffarth 50, 3/5. Chris
Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34, 11. Sebastiaan
Bleekemolen 16.
Hockenheim Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule
3 op het Duitse F1 circuit van Hockenheim, goed afgesloten door in de
race meetellend voor het Duitse formule 3 kampioenschap als derde te
finishen in de Trophy klasse. Zij wist ook de snelste race ronde op
haar naam te zetten wat haar een extra punt voor het kampioenschap
opleverde.
De start van de race verliep enerverend doordat er enkele autos
niet van hun plek kwamen met als gevolg een harde crash op de grid. Van
der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de
autos door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen
bij de start. Na de safetycar procedure reed de blonde jongedame een
prima race en eindigde op slechts één seconde achter
Dennis Zwart de nummer twee in de Trophy klasse.
Door de chaos bij de start moest ik even van mijn gas af,
waardoor ik een paar plaatsen verloor", vertelde Shirley. "De race
verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties kreeg ik
Dennis Zwart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets te vroeg,
want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek te
pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te staan
geeft een fantastisch gevoel.
De race op zaterdag verliep minder voorspoedig, doordat in de eerste
ronde in de spitzkehre, de bocht aan het einde van het
rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de achterkant
van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof de Nederlandse met
haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een kromme
spoorstang en einde oefening.
De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.
Jos Verstappen: "Een domme en absoluut onnodige actie"
MONZA - Een fraaie inhaalrace leverde het team Van Merksteijn
Motorsport by Equipe Verschuur de tweede plaats op tijdens de tweede
race van de Le Mans Series op het circuit van Monza. Jos Verstappen en
Peter van Merksteijn, die vanaf de pole position in de LMP2-klasse
startten en gedurende de eerste anderhalf uur probleemloos het veld
aanvoerden, verloren enkele ronden nadat een concurrent uit de
langzamere GT2-klasse de Porsche RS Spyder van het team aan de
achterkant geraakt had. Na de reparatie maakten Verstappen en Van
Merksteijn de ene na de andere plaats goed, met het genoemde resultaat
als beloning.
Jos Verstappen, die gisteren in de tijdtraining de snelste
kwalificatieronde in de LMP2-klasse draaide, nam in de race de eerste
rijbeurt voor zijn rekening. Hij nam direct bij de start de leiding in
de klasse en wist een kleine voorsprong op te bouwen, al bleef de
concurrentie steeds op korte afstand. Afgezien van wat
onderstuur en een slecht zicht naar achteren doordat de
achteruitkijkspiegels vol met olie van een andere deelnemer zaten, had
ik in de beginfase geen problemen, meldde Verstappen na afloop.
Hij reed twee stints met één set banden, waardoor tijdens
de pitstop alleen behoefde te worden getankt. Net voordat Verstappen na
56 ronden zou binnenkomen om het stuurwiel over te geven aan teamgenoot
Peter van Merksteijn, sloeg het noodlot toe: een rijder met een auto
uit de duidelijk langzamere GT2-klasse reed tegen de achterkant van
Verstappens Porsche aan, waardoor de bevestiging van de bodemplaat en
het bodywork rechts achter enigszins beschadigd raakte.
Een ronde later kwam Verstappen binnen om de schade te laten repareren.
In iets meer dan vijf minuten werd de achterpartij vervangen, met de
opgelopen drie ronden achterstand viel het team echter terug tot de
tiende plaats in de klasse. Verstappen was zichtbaar teleurgesteld:
Een domme en absoluut onnodige actie! Peter van
Merksteijn, die na de reparatie de rijbeurt had overgenomen, reed voor
wat hij waard was en bracht de auto gestaag weer naar voren in het
klassement. Zo lag het Nederlandse team na 122 ronden op de zesde
plaats in de klasse, toen Jos Verstappen instapte voor de laatste
rijbeurt. De wegligging van de auto is prima, dus de aanrijding
heeft geen blijvende schade veroorzaakt. Het enige probleem dat ik had
was vrij veel onderstuur, maar voor de rest ging het goed. Ook de twee
stints met één set banden leverden geen problemen op, die
houden prima, meldde Peter van Merksteijn over zijn ervaringen
op de baan. Verstappen reed de laatste vijftig ronden en bracht de auto
als tweede in de klasse over de eindstreep. Na die aanrijding
had ik niet gedacht dat we nog op het podium zouden eindigen, maar de
Porsche heeft hier opnieuw zijn klasse bewezen en wij hebben met
zn allen gewerkt voor dit resultaat, aldus Verstappen.
De volgende race in de Le Mans Series is op 11 mei in Spa-Francorchamps/B.
Monza (Ita), Le Mans Series. LMP2 : 1. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche
RS Spyder, 165 laps in 4.59.12,189 (gem. 191,678 km/h), 2. Van
Merksteijn-Verstappen (Ned), Porsche RS Spyder, op 26,582 sec., 3.
Lienhard-Theys-Lammers (Zwi-Bel-Ned), Porsche RS Spyder
ATS F3 Cup: Startersproblemen voor Formule 3 rookies
De openingswedstrijd van de Duitse ATS Formule 3
Cup had niet chaotischer kunnen beginnen. De F3 rookies hadden
nogal wat startproblemen. Bij de openingswedstrijd op zaterdag had een
aantal rijders nogal wat last met het laten opkomen van de koppeling.
Pech voor VAR-coureur Vanthoor in Hockenheim.
Startmineur
Nog nooit zijn er in de geschiedenis van het Duits F3 kampioenschap
zoveel autos blijven staan als afgelopen zaterdag. Tijdens de
opwarmronde liet een aantal rijders de motor afslaan, waarop de
safety-car andermaal nog een ronde reed. Ook bij de start heerste er
chaos.want de Colombiaan Sebastian Saavedra en de Oostenrijker Philpp
Eng kwamen beiden niet van hun startplek Als door een wonder gebeurde
er verder niets maar VAR-coureur Laurens Vanthoor werd het slachtoffer
van Eng en bleef eveneens staan. Vanthoor moest vanuit de pitlane
vertrekken en eindigde als twaalfde, terwijl Rahel Frey eveneens
uitkomend voor het VAR-Team als tiende eindigde. De eerste wedstrijd
werd door de Italiaan Matteo Chinosi, uitkomend voor het Italiaanse
Ombra Team gewonnen. Chinosi: Ik ben ontzettend blij, want voor
mij is dit de allereerste overwinning in een formuleauto. Bij de start
profiteerde ik van de blunders van de HS-coureurs. Op het einde liep
Saavedra erg snel in, maar ik wist hem toch achter me te houden.
Frederic Vervisch, die vanaf de zesde startplek vertrok eindigde als
derde. Vervisch: Hiermee had ik zeker niet gerekend. Ik had een
goede start en ik heb constant gepusht hoewel de snelheid er nog niet
echt in zat.
Goede prestatie voor Shirley van der Lof in Hockenheim.
Race 2
Ook in de tweede wedstrijd op zondag waren er andermaal startproblemen
en weer bleven de autos van HS Technik staan. Dit keer niet
zonder gevolgen waarbij twee deelnemers elkaar toucheerden en de
wedstrijdleiding was andermaal genoodzaakt om de safetycar in te
zetten. De Oostenrijker Tweraser had inmiddels de leiding genomen voor
onze zuiderburen Vervisch en Vanthoor, waarbij de VAR-coureur snel
terugviel en in de zevende ronde in de Sachskurve van de baan kwam en
moest opgeven. De Colombiaan Saavedra reed andermaal een fantastische
inhaalrace maar strandde na een aanrijding met Vervisch waardoor beiden
moesten opgeven. Tweraser reed onbedreigd naar de zege gevolgd door de
Ombra Dallaras van Chinosi en Leo. Shirley van der Lof eindigde
als derde in de Trophy categorie terwijl Rahel Frey voor het VAR Team
wederom als tiende eindigde.
Tot aan de slotfase kende de wedstrijd op Talledega een rustig
verloop, de te verwachten Big One leek uit te blijven.
Maar naarmate het einde naderde werd er steeds meer gepusht. Een enorme
crash in de allerlaatste ronde zorgde voor een neutralisatie en het
leverde Toyota-coureur Kyle Busch de overwinning op.
Talladega nights for Kyle Busch
Montoya dicht bij de overwinning
Nadat Busch eerder in de wedstrijd niet in staat was geweest om zijn
pit te bereiken verloor hij een ronde, maar kwam uiteindelijk toch weer
in dezelfde ronde terug. Tony Stewart, Denny Hamlin en Dale Earnhardt
jr. leken geruime tijd aanspraak op de overwinning te maken. Met nog
ruim vijftien ronden te gaan raakten beide betrokken bij een incident
dat de zevende neutralisatie in de wedstrijd veroorzaakte. Earnhardt
kon zijn weg vervolgen en eindige uiteindelijk nog als tiende. Winnaar
Kyle Busch: Eerst zette Jeff Gordon mij onder druk, vervolgens
deed Juan Pablo Montoya er nog een schepje bovenop maar in de slotfase
was ik toch in staat om ze af te blokken. Een enorme crash
waarbij twaalf autos betrokken waren beëindigde de
wedstrijd voortijdig. Tijdens de Nationwide race op zaterdag raakte
Ganassi-coureur Dario Franchitti bij een crash betrokken, waarbij hij
zijn enkel brak. Bij Ganassi werd Franchitti door David Stemme
vervangen. Ook Stremme kende weinig geluk, ook hij raakte betrokken bij
de crash in de allerlaatste ronde.
Talladega staat altijd garant voor spektakel
UITSLAG
1. Kyle Busch Toyota 188 ronden
2. Juan Pablo Montoya Dodge 188 ronden
3. Denny Hamlin Toyota 188 ronden
4. David Regan Ford 188 ronden
5. Brian Vickers Toyota 188 ronden
6. Travis Kvapil Ford 188 ronden
7. Casey Mears Chevrolet 188 ronden
8. Ryan Newman Dodge 188 ronden
9.Clint Bowyetr Chevrolet 188 ronden
10.Dale Earnhardt jr. Chevrolet 188 ronden
Indy Lights: Uitstekende derde plaats voor Arie Jr. in Kansas
Arie Luyendijk jr. heeft tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas een uitstekende derde plaats behaald.
Podiumplaats voor Arie Jr. in Kansas
Arie Jr. eindigde tijdens de Indy Lights-wedstrijd in Kansas als derde
achter winnaar J.R. Hildebrand en Robbie Pecorari. Het verschil op de
lijn tussen de twee eerst geklasseerden bedroeg slechts 0.0553
seconden, terwijl Arie Jr. op slechts 02.102 seconden volgde. In de
stand om het kampioenschap staat Luyendijk jr. met 103 punten als
vijfde genoteerd. Het kampioenschap wordt tevens aangevoerd door
J.R.Hildebrand die in Kansas zijn allereerste Indy Lights-wedstrijd
won. Hildebrand die zich niet van zijn achtervolgers los had kunnen
maken, had nooit verwacht dat hij zijn eerste zege op een oval zou
boeken. Vanwege meteorologische condities werd de grid voor de eerste
acht bepaald op basis van de punten die tot op heden in het
kampioenschap bepaald werden.
Het team van Chip Ganassi begint zich als titelkandidaat en
favoriet voor de Indy 500 te ontwikkelen. Dan Wheldon zegevierde in
Kansas terwijl zij teamgenoot Scott Dixon door een ongelukkige
samenloop van omstandigheden de zege in rook zag opgaan.
Kus voor Dan Wheldon van zijn echtgenote in Kansas
Pech voor Scott Dixon
De Nieuw Zeelander Scott Dixon reed de eerste 145 ronden aan de
leiding, maar een crash van Buddy Rice zorgde voor een neutralisatie
juist op het moment dat Dixon zich voor zijn reguliere stop in de
pitlane bevond. Doordat teamgenoot in slipstream van Dixon brandstof
bespaarde ging hij nog een ronde langer door. Pech met het
brandstofgebruik nekte Dixon voor de tweede achtereenvolgende week.
Uiteindelijk eindigde hij als derde achter Andretti Green-coureur Tony
Kanaan, die ruiterlijk toegaf dat het Ganssi Team favoriet is voor de
titel en de Indy 500. Kanaan: Als je de eerste vier races
analyseert dan zie je eigenlijk dat Scott zich zowel in de trainingen
en de wedstrijd zich constant in de Top 4 bevindt. Dixon werd in
2003 kampioen in de Indycar-series maar in tegenstelling tot zijn
teamgenoot Dan Wheldon die in 2005 zowel de titel als de Indy 500 won,
mist hij de fel begeerde Borg&Warner Trophy in zijn prijzenkast.
Voor Dan Wheldon was het zijn 14e Indycar-zege. Wheldon: Voor
het team van Ganassi was het natuurlijk een fantastisch weekend, maar
ik denk dat we ook het team van Newman Haas Lanigan voor de komende
Indy 500 niet moeten onderschatten. Thomas Scheckter beleefde
een angstig moment in de pitlane maar viel na 96 ronden na contact met
Enresto Viso uit. Van de Champcar-delegatie leverde Justin Wilson nog
het beste resultaat door als negende te eindigen. De komende maand
staat geheel in het teken van de Indy 500.
UITSLAG
1. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
2. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
3. Scott Dixon Dallara Honda 200 ronden
4. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
5. Marco Andretti Dallara Honda 200 ronden
6. Hideki Mutoh Dallara Honda 200 ronden
7.Ryan Briscoe Dallara Honda 200 ronden
8. A.J. Foyt IV Dallara Honda 200 ronden
9.Justin Wilson Dallara Honda 199 ronden
10. Ed Carpenter Dallara Honda 198 ronden
Het team van Chip Ganassi beleefde andermaal een succesvol
weekend. Na het sterke optreden in de IRL in Kansas won Scott Pruett na
een enerverende race op Viriginia Raceway in de GrandAm series.
Derde zege voor Pruett
Ondanks hevige druk van oud Champcar-coureur Ryan Dalziel wist Scott
Pruett op Virginia Raceway de leiding stevig in handen te houden.
Pruett wist alle aanvallen van Dalziel af te slaan en zegevierde met
0.548 seconden verschil op de BMW Riley van Dalziel, waarmee Henri
Zogaib gestart was. Onze zuiderbuur Marc Goossens eindigde met Jim
Matthews als derde.
UITSLAG 1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 77 ronden
2. Henri Zogaib/Ryan Dalziel Lexus Riley + 0.548 seconden
3. Jim Matthews/Marc Goossens Pontiac Riley +9.373 seconden
4. John Pew/Ian James Ford Riley + 24.037 seconden
5. Matt Plumb/Gene Segal BMW Riley + 32,592 seconden
6. Brian Frisella/Mark Wilkins Ford Riley +37.635 seconden
7.Bill Auberlen/Joey Hand Porsche Crawford +44.211 seconden
8.Burt Friselle/Gabriele Gardel Ford Dallara +45.161 seconden
9.Mark Patterson/Oswaldo Negri jr. Ford Riley +49.217 seconden
10.Shane Lewis/Bill Leser Lexus Riley + 50,703 seconden
Formule 3: Dennis Swart tweede tijdens F3-debuut op Hockenheim
Dennis Swart is zijn carrière in de ATS Formule 3 Cup
met een kickstart begonnen. De Nederlander moest de eerste race op
Hockenheim (Duitsland) vanuit een leidende positie in de Trophy Cup nog
voortijdig staken door een touché van een andere deelnemer. In
de afsluitende manche werd zijn doorzettingsvermogen wel beloond met
een uitstekende tweede plaats in de Trophy Cup. De Noord-Hollander belandde met dit fraaie resultaat voor de eerste
keer in de formulewagens op het podium. In de tussenstand van de ATS
Formule 3 Trophy 2008 Cup bezet Swart momenteel de vierde plaats met
acht kampioenschappunten.
Vrije training en kwalificaties Op een natte baan was Swart op donderdagmorgen heer en meester
in de Trophy Cup. De rijder met startnummer 55 lag tijdelijk op een
keurige elfde plaats in het algemeen klassement en was verreweg de
snelste in zijn klasse. Toen de baan was opgedroogd, ging Swart met
nieuwe banden naar buiten. Daarna liet hij weer gebruikte banden onder
zijn bolide monteren en eindigde de 21-jarige rijder als vierde in de
Trophy Cup. In de kwalificatie van vrijdagmorgen wist Swart de
stijgende lijn goed door te trekken. Met een tijd van 1:37.630 belandde
hij op een vijftiende plaats algemeen en als eerste in de Trophy
klasse. In de tweede tijdtraining ging hij met oude banden naar buiten
en zette drie geklokte ronden op de chronos. Toen hij daarna met
nieuw rubber opnieuw het asfalt betrad, wist hij zijn tijd verder aan
te scherpen. Door een langdurige gele vlagsituatie moest hij echter
genoegen nemen met een tweede plaats.
Race 1 Toen de rode lichten op zaterdagmorgen werden gedoofd, kwam
Swart redelijk goed van zijn plaats. Hij wist de rijders die
stilstonden bij de start (David Moretti, Shirley van der Lof, Philipp
Eng en Laurens Vanthoor) gelukkig te ontwijken en kon zodoende zijn
positie behouden. De rijder van het Tsjechische team KFR wist de druk
steeds verder op te voeren en werkte zich op naar een tijdelijke zesde
plaats in het algemeen klassement. Toen hij niet veel later door een
snellere auto werd gepasseerd, zat Rahel Frey bij hem op het
vinkentouw. Swart wist de deur voor de rijdster van Van Amersfoort
Racing goed dicht te houden, totdat de Zwitserse te laat remde en hem
vol van achteren raakte. Hierdoor verloor Swart de controle over zijn
bolide en vloog rechtsaf de muur in. Met veel schade zag hij een bijna
zekere overwinning in de Trophy Cup in rook opgaan.
Race 2 Op zondag kwam de als zeventiende gestarte Swart opnieuw goed
weg. Hij wist opnieuw twee autos, die bij de start niet
wegkwamen, keurig te ontwijken en sloot achter Shirley van der Lof aan.
Hij wist haar te verschalken, maar werd in bocht 2 op zijn beurt door
een rijder van Team Rhinos Leipert gepasseerd. Na de safetycar
situatie wist hij de rijder van Team Rhinos Leipert weer te
pakken, maar moest Swart wel Bernd Herndlhofer laten gaan. Doordat
Swart door de langzamere achterblijvers werd gehinderd, wist zijn
Oostenrijkse opponent in de Trophy Cup het gat te vergroten. Na
vijftien ronden kwam de student (Commerciële Sporteconomie aan
Johan Cruijff University) met zijn Dallara F304 OPC-Challenge
uitstekend als tweede in de Trophy Cup over de meet.
Uitstekend weekend Dennis Swart: ,,Het was een uitstekend weekend voor me. In de
vrije training was ik de snelste in mijn klasse en wist dit in de
kwalificaties verder door te trekken. Een eerste en een tweede plaats
in de tijdtraining is een mooi resultaat. In de eerste race zat ik
uitstekend in mijn ritme, totdat ik uit de wedstrijd werd getikt. In de
tweede race had ik wat meer moeite om de juiste snelheid te pakken te
krijgen, maar werd ik wel beloond met een tweede plaats. Deze prestatie
geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de volgende Formule 3 races op
Oschersleben.
Uitslag race 1: 1. Matteo Chinosi, Ombra Racing, 26:11.561
2. Sebastian Saavedra, HS Technik, + 0,392 seconde
3. Frédéric Vervisch, Swiss Racing Team, + 7,061
DNF. Dennis Swart, Team KFR, + 11 ronden
Uitslag race 2: 1. Gerhard Tweraser, Neuhauser Racing, 26:17.140
2. Matteo Chinosi, Ombra Racing, + 11.588 seconden
3. Federico Leo, Ombra Racing, + 13.766
12. Dennis Swart, Team KFR, (tweede in Trophy Cup) + 44.530 seconden
Formule 3: Podium voor Shirley van der Lof in Formule 3 op Hockenheim
Shirley van der Lof heeft haar debuut in de Formule 3 goed
afgesloten door afgelopen weekend in de race meetellend voor het Duits
Formule 3 kampioenschap als derde te finishen in de Trophy klasse. Zij
wist ook de snelste raceronde op haar naam te zetten, wat haar een
extra punt voor het kampioenschap oplevert. De start van de race verliep enerverend doordat er enkele autos
op de grid bleven staan met als gevolg een harde crash op de grid. Van
der Lof startte in haar klasse van pole en kon goed tussen de
autos door laveren, maar verloor hierdoor wel enkele plaatsen
bij de start. Na de safetycar procedure reed Van der Lof een goede race
en eindigde op slechts 1 seconde achter Dennis Swart, de nummer twee in
de Trophy klasse.
Even van het gas Shirley vertelde na de race: ,,Door de chaos bij de start
moest ik even van mijn gas af, waardoor ik een paar plaatsen verloor.
De race verliep daarna voorspoedig en met een paar mooie inhaalacties
kreeg ik Dennis Swart in het vizier. De finishvlag kwam eigenlijk iets
te vroeg, want ik had graag nog een poging ondernomen om de tweede plek
te pakken. Om gelijk in mijn eerste Formule 3 race op het podium te
staan geeft een fantastisch gevoel.
Minder voorspoedig De race op zaterdag verliep minder voorspoedig. Doordat in de
eerste ronde in de spitzkehre, de bocht aan het einde van
het rechte stuk op Hockenheim, zich een auto verremde en in de
achterkant van de auto van Van der Lof boorde. Hierdoor schoof Van der
Lof met haar linker voorwiel tegen haar voorganger met als gevolg een
kromme spoorstang en einde oefening.
HS Technik Team Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik
Team in de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Shirley
is daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een
volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training
in het winterseizoen heeft Shirley haar conditie goed ontwikkeld en is
zij optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal
Goudse Verzekeringen als hoofdsponsor Shirley ondersteunen. De auto is
dan ook geheel in de paarse huiskleur van de Goudse
uitgevoerd, waarmee de combinatie een opvallende verschijning is. In de
Trophy klasse rijden autos met een startnummer vanaf 50 en hoger.
Programma De volgende race wordt over twee weken verreden op Oschersleben in Duitsland.
DSC: SBS6 en Marlin Media sluiten TV deal over Dutch Supercars
De kampioenswagen van de Dutch Supercar Challenge, bestuurd door Ardi van der Hoek en
Arjan van der Zwaan. Foto: PR
Vanaf nu zullen alle 30 races van de Dutch Supercar Challenge
in maar liefst 31 afleveringen van een half uur wekelijks te zien zijn
op SBS6. Voorlopig starten de zondagse uitzendingen aan het einde van
de ochtend om 11.30 uur.
De Dutch Supercar Challenge, een privé-initiatief van Dick van
Elk onder de vlag van V-Max Racing Management te Breda, is in enkele
jaren uitgegroeid tot de topklasse in Nederland die een internationaal
veld deelnemers trekt. ,,We zijn enorm blij met deze door SBS6 geboden
mogelijkheid dit spectaculaire deel van de nationale autosport zo
uitgebreid in beeld te brengen. Met dank aan onze trouwe sponsors
Dunlop, deHeeg.nl, Brecon, Nextel en Ooperon hebben wij dit kunnen
realiseren, aldus een opgetogen Van Elk.
Belangrijke merken Goed beschouwd rijden er onder de vlag van de DSC uit twee
startvelden raceautos, de eerste groep bestaat uit bijna 50
GTs en de tweede uit een mix van 45 GTs en toerwagens.
Alle belangrijke merken zijn vertegenwoordigd zoals Ferrari, Porsche ,
BMW, Renault, Corvette, Viper, MINI , Mosler , Seat, Volvo, Marcos en
Aston Martin. Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK
verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van
150 tot 600 PK in vijf verschillende divisie tegen elkaar strijden.
Uitgebreid verslag Komend seizoen zal er uitgebreid verslag worden gedaan van
alle races in België, Nederland en Duitsland vanaf circuits zoals
Spa, Zandvoort, Hockenheim, Nürburgring en natuurlijk Assen en
Zandvoort. Ook zal er veel gedraaid worden op de paddock om de
achtergronden van het racen te belichten. Marlin Media verzorgt, zoals
in voorgaande seizoenen, weer de totale productie en als vaste
commentator treedt Jack F1 Plooij op. Voor het
internationale publiek zullen 11 afleveringen van een uur worden
samengesteld in de Engelse, Duitse en Franse taal die in geheel Europa
en de Baltische staten uitgezonden worden via het PAN Europese
autosportkanaal MOTORS TV. Via de website van SBS6 en de DSC zullen
alle afleveringen achteraf in hoge kwaliteit streaming video bekeken
kunnen worden.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas domineert in Hockenheim, Dusseldorp pakt podiumpositie
Dat Valtteri Bottas in bloedvorm verkeerd was al duidelijk naar
voren gekomen tijdens de testsessies in het voorseizoen. Op het circuit
van Hockenheim bevestigde de Fin nogmaals dat hij een klasse apart is,
door de tweede wedstrijd met een voorsprong van maar liefst 28,7
seconde op zijn naam te schrijven.
De start van de tweede wedstrijd van het NEC Formule Renault 2.0
tijdens de Jim Clark Revival verliep voor Bottas volgens het boekje.
Hij trok direct na de start een flink gat naar zijn achtervolgers en
reed hierna een ijzersterke race met indrukwekkende rondetijden.
Achter Bottas was het aanmerkelijk spannender. Johan Jokinen vertrok
vanaf de tweede plaats, maar liet bij de start zijn motor afslaan,
waardoor hij zijn weg vanaf de 20e plek moest vervolgen. Diverse andere
rijders kwamen de eerste ronde van de wedstrijd niet zonder
kleerscheuren door. Ondermeer Wissel, Sammarone en Melker moesten de
strijd met een gehavende bolide staken, terwijl Da Costa zich in de
pitstraat meldde om een neus te laten vervangen.
Onder andere Nicky Catsburg en Stef Dusseldorp wisten duidelijk te
profiteren van de chaos in de eerste ronde en schoven door naar de
derde en vierde positie. In de vierde bocht maakte Catsburg echter een
foutje, waardoor hij terugviel naar plaats vier en Dusseldorp naar de
derde positie klom. Toen Johan Jokinen en Kuba Giermaziak in de
slotfase van de race snel dichterbij kwamen, moest Catsburg het tweetal
uiteindelijk ook laten gaan. hij kwam als vijfde over de finish. Stef
Dusseldorp kende, liggende op de derde positie, een weinig enerverende
race en behield relatief eenvoudig zijn plaats.
Debutanten Daniël de Jong en Thomas Knopper reden beiden een goede
race. Knopper startte vanaf de 13e positie en knokte zich in de
beginfase van de race naar een prima vijfde plaats. Gedurende de race
verloor hij wat aansluiting en werd door Giermaziak en Jokinen
ingehaald, waardoor hij uiteindelijk op de 6e positie over de finish
kwam. Daniël de Jong van MP Motorsport moest de race vanaf de 24e
plek starten. De Jong liet zien snel te leren en duidelijk progressie
te boeken. Na een strakke race stuurde de pas 15-jarige Daniël
zijn auto op de 13e plaats over de finish. Bart Hylkema en Kelvin
Snoeks acteerden eveneens in het middenveld en kwamen respectievelijk
als negende en tiende over de finish.
In de laatste ronde kwam Tobias Hegewald tot stilstand vanwege een
defecte brandstofpomp. Hiermee schoof Stef Dusseldorp door naar de
tweede positie, terwijl Jokinen zich ondertussen knap had opgewerkt
naar de derde plaats. De overwinning ging met een ruime marge naar
Valtteri Bottas.
Voor Dusseldorp was het een verdiende podiumplaats en de rijder van Van
Amersfoort Racing was duidelijk in zijn nopjes. Dit is een
fantastisch resultaat wat ik van te voren zeker niet had verwacht. Ik
kwam naar Hockenheim met de gedachte om het gat zoveel mogelijk te
dichten met de rijders van Team Motopark Academy. Zij waren in alle
officiële NEC Formule Renault 2.0 tests superieur gebleken ten
opzichte van de rest. Gelukkig ben ik in de races rustig gebleven en
heb ik mijn kansen weten te verzilveren. Super om het nieuwe seizoen zo
te beginnen! Ik ga me nu weer voorbereiden op de races in het Italiaans
Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik hoop op het circuit van
Hungaroring de stijgende lijn door te kunnen trekken!
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Hockenheim zondag 27 april 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:22.937
2. Stef Dusseldorp, op 28.741
3. Johan Jokinen, op 34.227
4. Kuba Giermaziak, op 36.491
5. Nick Catsburg, op 39.192
6. Thomas Knopper, op 45.485
9. Bart Hylkema, op 49.250
10. Kelvin Snoeks, op 50.098
12. Daniël de Jong, op 53.044
DNF Nigel Melker
Porsche Supercup: Reacties Nederlandse coureurs op race in Barcelona
Jeroen Bleekemolen spuit champagne met racewinnaar Jan Seyffarth. Foto: racecam.de
Jeroen Bleekemolen heeft op het circuit van Barcelona goede
zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup. Dankzij een
tweede plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens
broer Sebastiaan scoorde met een 13de plaats ook punten voor het
klassement. Tim Buijs, die dit seizoen debuteert voor Team Bleekemolen,
finishte als 21ste. Paul van Splunteren kwam als 22ste over de meet.
Jaap van Lagen (11de) en debutant Mike Verschuur (17de) participeerden
ook in de Porsche-race.
De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar
kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en
competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om
continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen
afgelopen zondag voor de derde opeenvolgende keer een tweede plaats
scoorde, ligt de jongste telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend
op koers zijn Porsche-droom te verwezenlijken.
Goede basis De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een
sterke kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon
ik tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht
slepen, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over 14
ronden (65 kilometer) begon, pakte De Bleek direct de
tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik mezelf een
paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René Rast.
Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden bij me
weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde
gebleven.
Jeroen Bleekemolen gaat na de start als tweede de eerste bocht door. Foto's: racecam.de
Gat geslagen Mede dankzij het neerzetten van de snelste raceronde, liep
Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij overtuigend zijn
derde runner-up positie van het jonge seizoen. ,,Alleen Seyffarth staat
in het klassement bij me in de buurt. Met de rest van het veld heb ik
al een flink gat geslagen. Dat is natuurlijk super, aldus
Jeroen, die nu al uitkijkt naar de volgende twee races in Istanbul en
Monaco. ,,In Istanbul waren we vorig jaar heel dominant. Bovendien heb
ik in Monaco vorig jaar gewonnen met Team Bleekemolen. Dat geeft goede
vooruitzichten.
Sebastiaan Bleekemolen in actie. Foto: PR
Vol vertrouwen Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van
het raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige
Porsche-wedstrijd in Bahrein immers een zeer nette 8ste plaats
gescoord. ,,Ik ging vol vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging
dramatisch. Normaal moet ik binnen een seconde van de top staan, maar
dit keer lukte dat totaal niet. Ik had onder meer wat remproblemen.
Maar waar het voor de rest aan lag? Ik weet het niet. Het resultaat was
een teleurstellende 23ste trainingstijd, aldus Sebastiaan.
Aanpassingen Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de
Porsche verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer
snelheid in de wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik
had een uitstekende start, vertelt hij. ,,Ik lag al snel
17de. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere coureurs. Zo
haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die vervolgens het
verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed hij veel te
wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat was jammer,
omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik wel
doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als 13de
afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik officieel
als 12de geklasseerd en heb ik vier punten voor het kampioenschap
verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik Barcelona nog
met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee naar de
volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt
verreden.
Tim Buijs in Barcelona. Foto: PR
Klein steentje Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit
circuit nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om
veel meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech
dat een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft
van de tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was
zonde, stelde Team Bleekemolen-rijder Tim Buijs.
Vertrouwen voor komende wedstrijden ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook niet
helemaal volgens planning, vervolgt Tim Buijs, die vorig
jaar in Nederland de Clio Cup won. ,,Nu maakte ik zelf een foutje
tijdens mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk
moest ik de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had
er bij de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang
lekker in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren
aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de
slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte,
zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft
zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.
Paul van Splunteren. Foto: gt3.nl
Met vertrouwen naar Barcelona gereisd Paul van Splunteren was niet tevreden over zijn optreden
tijdens de Porsche Supercup van Barcelona. ,,Na de vrolijke start van
Bahrein, waar ik mezelf direct in de punten reed met een 14de plaats,
was ik vol vertrouwen naar Spanje afgereisd. Helaas is dit een beetje
een tegenvaller geworden, stelde de racende eigenaar van
Porsche Centrum Eindhoven. Paul kwam in de vrije training van vrijdag
tot de 24ste tijd. Een dag later met de kwalificatie moest hij nog een
plekje extra toegeven. ,,Dat was helaas niet veel soeps. Met de
kwalificatie moet alles kloppen. De top 18 zat binnen een seconde van
elkaar. Dat geeft eens te meer aan hoe ongelooflijk competitief deze
klasse is, aldus de ervaren piloot, die tijdens de start
van de 14 ronden tellende race ook nog eens belabberd wegkwam.
Geestelijk hergroeperen
,,Ik had een heel slechte start. Omdat ik veel wielspin had, stond ik
volledig stil. Gevolg was dat ik als laatste de eerste bocht doorkwam.
Daarover was ik zo gefrustreerd, dat ik vervolgens niet meer lekker heb
gereden. Mijn frustratie zat de souplesse in de weg,
stelt Paul van Splunteren. ,,Ik heb er nog wel een paar kunnen inhalen
en ben als 22ste gefinisht. Na de 14de plaats van Bahrein is dat een
tegenvaller. Tot de volgende wedstrijd zal ik mezelf even geestelijk
moeten hergroeperen, zodat ik weer vrolijk naar het volgende evenement
kan kijken. Tijdens Pinksteren racen we in Istanbul. Dat is een baan
met meer snelle bochten en dat ligt me aardig. In Turkije wil ik het
dan ook zeker beter doen dan in Barcelona. Want dit was niet
bevredigend.
Duimen omhoog bij Jaap van Lagen. Foto: PR
Tempo te pakken Jaap van Lagen kwalificeerde zich als 14de en reed zich
tijdens de race naar de 11de plek. ,,Ik heb het maximale eruit kunnen
halen in de race. Als je als veertiende vertrekt, dan kun je eigenlijk
alleen nog maar het verschil maken in de openingsronde. Ik begon de
race iets minder agressief dan in Bahrein en dat pakte redelijk goed
uit. Ik had het tempo in het begin gelijk goed te pakken en wist op te
klimmen naar de elfde plaats. Halverwege de race wist ik mijn
rondetijden continu te verbeteren en dichtte zo het gat naar mijn
voorgangers. De race was echter te kort om nog echt een vuist te kunnen
maken. Je positie in de kwalificatie is dus allesbepalend gebleken voor
de race. In deze sessie moet je in de topvijf zien te komen, om
uiteindelijk op het podium terecht te komen. De Formule 1 teams leggen
vlak voor onze kwalificatie genoeg rubber neer, zodat je met voldoende
grip direct in je eerste ronde je snelste tijd moet
neerzetten.
Achter Holzer en Mangs strijdt Mike Verschuur. Foto: racecam.de
Debuut Mike Verschuur Mike Verschuur maakte na zijn Porsche Carrera-races nu ook
zijn debuut in de Porsche Supercup. De uitnodiging voor Mike Verschuur
kwam zeer onverwacht. ,,Ik had dit weekeinde eigenlijk gewoon moeten
werken en ik was vrijdagochtend vroeg ook al op mijn werk toen ik een
telefoontje kreeg van Bernhard ten Brinke, mijn sponsor van Bribus
Keukens. Bij het team Jetstream Racing was een plek opengevallen en ik
kreeg de kans om die plaats in te nemen. Toen moest ik heel snel dingen
regelen en vier uur later zat ik al in het vliegtuig.
Door de grote verkeersdrukte op vrijdagmiddag rond Barcelona arriveerde
Verschuur pas vijf minuten voor het begin van de vrije training op het
circuit. ,,Ik heb me omgekleed in de auto, we hebben in de pitstraat de
stoel en de gordel ingesteld en ik ben meteen de baan op
gegaan, vertelde Verschuur. In de vrije training reed hij
de 22e tijd, in de kwalificatie was hij 21e. In de wedstrijd wist
Verschuur met een perfecte start direct al enkele rijders in te halen,
maar doordat sommigen in de eerste bocht een gedeelte afsneden, raakte
hij weer een paar plaatsen kwijt. Uiteindelijk werd hij als 17e
geklasseerd, voor zijn eerste optreden in de internationaal sterk
bezette Porsche Mobil 1 Supercup bepaald geen slecht resultaat.
,,Belangrijk is dat ik weer aardig wat extra kilometers heb kunnen
maken en dat is zeker met een auto als de Porsche altijd
goed, aldus Verschuur.
P hoeveel? Patrick Huisman zou als 8ste finishen in Barcelona. Foto: racecam.de
Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona: 1. Jan Seyffarth 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910
2. Jeroen Bleekemolen op 2,723 seconden
3. Martin Ragginger op 7,932
4. Nicolas Armindo op 9,478
5. René Rast op 12,528
6. Danny Watts op 12,962
7. Stefan Rosina op 14,334
8. Patrick Huisman op 15,611
9. Damien Faulkner op 16,213
10. Uwe Alzen op 17,339
11. Jaap van Lagen op 17,602
13. Sebastiaan Bleekemolen op 24,938
17. Mike Verschuur op 27,309
21. Tim Buijs op 30,163
22. Paul van Splunteren op 34,709
23. Simon Frederiks op 37,997
Stand na drie races: 1. Jeroen Bleekemolen 54 punten
2. Jan Seyffarth 50
3/5. Chris Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34
9. Patrick Huisman 21
11. Sebastiaan Bleekemolen 16
14. Jaap van Lagen 12
17. Paul van Splunteren 2
Sportscars: Peugeot wint in Monza, Van Merksteijn-Porsche tweede na inhaalrace (update)
Na een spannende slotfase heeft het Peugeot-duo Pedro Lamy en
Stéphane Sarrazin de tweede ronde van de Le Mans Series
gewonnen. De Audi van Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat
eindigde op de tweede plaats.
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Deense Essex-Porsche, terwijl
het Van Merksteijn-team met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn na
een fantastische inhaalrace toch nog als tweede eindigde. Jan Lammers
werd met zijn Horag-teamgenoten derde in de klasse. Michael Vergers
viel met de Zytek ver terug nadat hij van de baan raakte en uit de
grindbak moest worden getrokken. Hij werd elfde in de klasse. In de
GT1-klasse werd de Lamborghini van Peter Kox vierde met vier ronden
achterstand.
De slotfase werd overschaduwd door een enorme crash van Stéphane
Ortelli in de Courage-Oreca-Judd, zon 15 ronden voor het einde.
Bij het aanremmen van de eerste chicane trad er een nog niet nader
vastgesteld probleem op, waardoor de auto eerst rechts de vangrail
raakte, vervolgens diverse keren over de kop sloeg en slechts op een
haar na de Audi van Allan McNish miste en tenslotte aan de andere kant
van de baan tot stilstand kwam. Van de auto was weinig meer over. De
horror-crash deed velen denken aan het ongeval van Peter Dumbreck in
1999 met de Mercedes-Benz CLR in Le Mans. Wonder boven wonder waren de
gevolgen voor Ortelli niet erger dan een gebroken rechter enkel, na een
nacht in het ziekenhuis mag hij morgen alweer naar Monaco.
De strijd om de overwinning werd eveneens in de slotfase beslist. Lamy
in de Peugeot moest naar binnen voor een stop-and-go vanwege inhalen
onder geel. Rockenfeller in de Audi dacht dat hij daardoor in de eerste
bocht vrij baan had en Lamy hem er wel langs zou laten, maar het kwam
tot een aanrijding tussen de beide autos, waarbij het linker
voorwiel van de Audi beschadigd raakte. Omdat Lamys stop-and-go
natuurlijk korter duurde dan de reparatie van de Audi ging het
Peugeot-duo met de overwinning aan de haal. De spannende strijd om de
derde plaats werd eveneens in de slotfase beslist, toen Harold Primat
in de Pescarolo-Judd de Brit Stuart Hall in de Création
voorbijstak en de derde plek veiligstelde.
In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Deense
Essex-Porsche-team, dat pas voor het tweede weekend op internationaal
niveau actief is. John Nielsen en Casper Elgaard rijden op
Dunlop-banden, in tegenstelling tot de andere Porsche-teams, die met
Michelin in actie komen. Zoals gemeld reden Jos Verstappen en Peter van
Merksteijn een keurige inhaalrace, waarvoor ze nog met de tweede plaats
beloond werden. Ik had niet gedacht dat dit na de aanrijding nog
mogelijk zou zijn, aldus Verstappen. De Horag-Porsche verloor
veel tijd nadat Didier Theys uit de grindbak getrokken moest worden.
Uiteindelijk werd het Zwitserse team met Jan Lammers nog als derde
geklasseerd. Dit is zon race waar je ondanks allerlei
problemen dan tot je eigen verrassing toch nog op het podium komt,
omdat ook de anderen problemen hebben, aldus Jan Lammers. Een
van die mensen met problemen was Michael Vergers, die aanvankelijk goed
meestreed in de LMP2-klasse, maar daarna van de baan raakte en heel wat
ronden verloor. Omdat hij teveel achterstand opgelopen had, haalde hij
weliswaar wel de eindstreep, maar werd hij niet meer geklasseerd.
De overwinning in GT1 ging naar de Team Modena-Aston Martin van Antonio
Garcia en Tomas Enge, voor de beide Alphand-Corvettes. Peter Kox en
Roman Rusinov werden met de Lamborghini vierde. We waren hier
gewoon niet snel genoeg, heel simpel, verklaarde Kox na afloop.
Het zag er nog even naar uit dat we misschien nog op het podium
hadden kunnen komen, omdat ook de anderen problemen hadden, maar toen
had ik een klapband en was het gebeurd.
In de GT2-klasse was het in eerste instantie Raymond Narac en Richard
Lietz in de Imsa-Performance-Matmut-Porsche die als winnaars werden
afgevlagd. Na de race werd de Porsche echter uit de einduitslag gehaald
wegens technische onvolkomenheden. Lars Erik Nielsen, Richard Westbrook
en Allan Simonsen in de Farnbarcher-Porsche werden nu de winnaars. Het
Farnbacher-team, dat op twee paarden wedt, behaalde nog een
podiumplaats met Pierre Kaffer en Pierre Ehret in de Ferrari 430. De
Speedy-Spyker van Andrea Chiesa en Ben Leuenberger werd vijfde in de
klasse, de andere Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei
Vasiliev werd niet geklasseerd omdat hij in de laatste ronde stilviel
en daardoor niet rijdend over de eindstreep kwam. Anders was het trio
vijfde in de klasse geworden.
Uitslag:
1. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 173 r. in 4.59.07,955 (gem. 201,019 km/u)
2. Prémat-Rockenfeller (Fra/Dui), Audi R10 TDI, op 47,672
3. Primat-Tinseau (Zwi/Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
8. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (1e LMP2)
9. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
10. Lammers-Lienhard-Theys (Ned/Zwi/Bel), Porsche RS SPyder, op 9 ronden (3e LMP2)
15. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 14 ronden (1e GT1)
20. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murcielago, op 20 ronden (4e GT1)
21. Narac-Lietz (Fra/Oos), Porsche 997 GT3 RSR, op 21 ronden (1e GT2)
Formule Renault 3.5: Van de Garde zet zegereeks voort
Giedo van der Garde zet zijn succesreeks voort: na de overwinning van
gisteren won de Veenendaalse rijder vandaag op het Grand Prix-circuit
van Monza ook de tweede race van het seizoen in de Formule Renault 3.5.
Van der Garde startte vanaf de pole-position en voerde gedurende de
hele race het veld aan. Slechts eenmaal leek zijn klassering even in
gevaar, toen hij in de vierde ronde direct nadat de race na een
safety-car-fase weer was vrijgegeven, bij het aanremmen van de eerste
chicane de voorwielen flink liet blokkeren, maar de gevolgen bleven
beperkt en zo kon Van der Garde zijn tweede zege op rij en de vierde
overwinning in zijn autosportloopbaan naar huis rijden. Ook schreef hij
de snelste raceronde op zijn naam.
Het was wel spannend na de safety-car. Ik wilde laat remmen en
het gevolg was duidelijk, aldus Van der Garde na afloop.
Ik had twee enorme flatspots op de voorwielen, waardoor ik enorm
onderstuur had. Alleen de twee Lesmo-bochten gingen goed, voor de rest
was het enorm hard werken om de auto op de baan te houden. Wat een
drama! Daardoor kwamen de rijders achter me ook steeds dichterbij, maar
gelukkig kon ik wel mijn positie behouden. Ik heb er zeker harder voor
moeten werken dan gisteren.
Gisteren goed weggekomen na gebroken aandrijfas Overigens bleek Van der Garde gisteren goed te zijn
weggekomen: na afloop van de race werd duidelijk dat de linker
aandrijfas van zijn auto gebroken was. Daar heb ik echt geluk
mee gehad, dat ik de finish nog gehaald heb! Het team is er vannacht
tot drie uur mee bezig geweest. Vandaag was de auto weer tip-top in
orde. Hard werk noemt Van der Garde als de belangrijkste reden
waarom hij en zijn team P1 Motorsport het dit weekend op Monza zo goed
hebben gedaan. Een betere start van het seizoen had ik me niet
kunnen wensen, aldus Van der Garde. Volgende week al wordt het
seizoen in de Formule Renault 3.5 Series voortgezet op het circuit van
Spa-Francorchamps.
Uitslag:
1. Giedo van der Garde (Ned), 24 r. in 42.10,389 (gem. 197,802 km/u)
2. Alvaro Barba (Spa), op 1,153
3. Charles Pic (Fra), op 14,101
4. Julien Jousse (Fra), op 14,954
5. Mikhail Aleshin (Rus), op 18,164
6. Guillaume Moreau (Fra), op 23,703.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas wint eerste manche in Hockenheim
Na een lange winter gaat dit weekend het nieuwe seizoen van de
Northern European Cup Formula Renault 2.0 van start. Plaats van
handeling is het circuit van Hockenheim, alwaar het NEC Formule Renault
2.0 twee keer in actie komt tijdens de drukbezochte Jim Clark Revival.
Bij de start van de eerste wedstrijd op zaterdag profiteert Bottas
optimaal van zijn pole position en slaat meteen een gat ten opzichte
van zijn teamgenoot Tobias Hegewald. Nigel Melker van Van Amersfoort
Racing is in de beginfase van de wedstrijd minder gelukkig. In de
warm-up ronde is hij net wat te enthousiast en raakt van de baan.
Helaas is de schade dusdanig dat Melker direct de pits moet opzoeken en
zijn wedstrijd ten einde is.
Stef Dusseldorp en Nick Catsburg kennen een goede start van de race. Na
een mindere kwalificatie vertrekt Catsburg vanaf de dertiende positie,
echter na de start weet hij direct de top 10 binnen te stormen.
Dusseldorp is in de beginfase van de wedstrijd Johan Jokinen te slim af
en schuift door naar een prima vijfde positie. Deze positie weet hij
tot aan de finish knap te handhaven. Catsburg kampt halverwege de race
met een probleem aan zijn auto en moet in de tiende ronde noodgedwongen
de strijd staken.
Een lekke band in de eerste kwalificatie zorgt ervoor dat Thomas
Knopper zijn eerste race in het NEC Formule Renault 2.0 vanaf de 21e
plaats moet aanvangen. In de race weet hij zich knap naar voren te
vechten, waarbij Knopper uiteindelijk op de twaalfde positie over
de finish komt, een plek achter mededebutant Bart Hylkema. De pas
15-jarige Daniël de Jong rijdt een solide race en finisht zijn
eerste autosportrace op de 20e positie.
Hier krijgt Valtteri Bottas weinig van mee. De Fin boekt zijn eerste
seizoenszege op overtuigende wijze met een ruime voorsprong op zijn
teamgenoten Tobias Hegewald en Antonio Felix da Costa.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Hockenheim zaterdag 26 april 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:00.901
2. Tobias Hegewald, op 13.207
3. Antonio Felix da Costa, op 19.883
4. Kuba Giermaziak, op 20.633
5. Stef Dusseldorp, op 28.272
10. Kelvin Snoeks, op 39.161
11. Bart Hylkema, op 47.029
12. Thomas Knopper, op 48.163
20. Daniël de Jong, op 1:15.078
DNF Nick Catsburg
DNF Nigel Melker
ATS F3: Vervisch pakt eerste podium, Vanthoor twaalfde na inhaalrace
HOCKENHEIM - Dit weekend wordt de eerste manche van het Duitse F3
kampioenschap verreden, waarin menig Belgen en Nederlanders uitkomen.
Zo reed de Belg Frederic Vervisch, kampioen Asiatisch F3, zich in de
twee kwalificaties naar de zesde en zevende plaats. De verrassing kwam
echter van debutant Laurens Vanthoor, die pas uit de karting komt. De
inwoner van Heusden-Zolder deed zelfs nog beter dan zijn landgenoot, en
wist zich als respectievelijk vierde en zesde te kwalificeren.
Ook nemen er twee bekenden uit de laatste editie van het Belgische
Formule Renault 1600 kampioenschap deel. Kampioene Karline Stala vormt
team met Gary Hauser, terwijl ze vorig jaar nog tegenover elkaar
stonden. Nederland wordt vertegenwoordigd door Dennis Swart en racebabe
Shirley van der Lof.
In de eerste race stonden 27 wagens aan de start. De start verliep zeer
chaotisch. Al bij de opwarmronde lieten Saavedra en anderen hun motor
afslaan. Ze konden later hun positie weer innemen voor de start van de
wedstrijd, maar ook die verliep niet van een leien dakje. De rode
startlichten gingen uit en de eerste rij van het veld miste hun start
compleet. Ook Laurens Vanthoor deelde in de pech. De jonge Belg stond
achter Philip Eng en liet eveneens zijn motor afslaan en was dus al
meteen op achtervolgen aangewezen.
Het was de Italiaan Chinosi Matteo die met de zege ging lopen met een
zeer kleine voorsprong op Saavedra. Fred Vervisch reed zich naar voren
en pakte de laatste podiumplaats. De jonge telg uit de stal van Van
Amersfoort Racing, Laurens Vanthoor, wist nog terug te komen tot op de
twaalfde plek. Zijn teamgenote in het fabrieksteam van Volkswagen -
VAR, de Zwitserse Rahel Frey, tikte als tiende aan. Karline Stala
finishte als zestiende, van de Nederlanders kwam er niemand aan de
finish.
Het hele weekend was Kimi Raikkonen al snel en stond bovenaan de
lijsten in de trainingen. Tijdens de kwalificaties van vanmiddag moest
hij deze plek heel even afstaan bij Q2 aan teamgenoot Felipe Massa.
Echter tijdens de allerlaatste kwalificatie, ofwel de Top Ten
Qualifying, kon Raikkonen op de allerlaatste meters weer een gigantisch
snelle tijd neerzetten met een 1:21.813, waarmee hij, heel verrassend
Fernando Alonso van de pole afstootte.
Het team van Renault had aangegeven dit weekend sneller te kunnen zijn
en kon dit uiteindelijk tijdens de kwalificaties dus ook waarmaken met
Alonso. Op slechts 0,091 seconde werd Alonso echter verslagen in de
pole door de Ferrari. Hij staat volledig in de sandwich van de
Ferraris, want hoewel Massa eerder niet vooraan stond, wist hij
in de allerlaatste snelle ronde een tijd van 1.22.058 neer te zetten,
waarmee hij plaats drie op de startopstelling wist te veroveren.
Robert Kubica is de verrassing van dit seizoen. Tijdens de
kwalificaties prijkte hij bovenaan de ranglijsten, echter werd in de
laatste ronden verschalkt door de top drie.
Lewis Hamilton heeft veel te verduren van de pers dezer dagen, er wordt
geroepen dat zijn positie bij McLaren op de tocht staat, aangezien hij
geen goede prestaties zet. Hiermee vergeten we alleen zijn overwinning
aan het begin van dit seizoen, maar we zullen zien. Tijdens de
kwalificaties wist hij zich echter op positie vijf te plaatsen, dus hij
is druk bezig zijn positie zeker te stellen.
Ook verrassend was de prestatie van Mark Webber. Waar zijn teamgenoot
David Coulthard, waarover gesproken wordt dat dit zijn laatste seizoen
zal zijn, niet verder kwam dan de eerste kwalificatie, zette Webber de
zevende tijd neer, een goede uitgangspositie voor de race van morgen in
het zonnige Barcelona.
Nederlandse racebabe op pole position in Formule 3
HOCKENHEIM - In de vrije training donderdagochtend liet Shirley van der
Lof al zien dat ze zich thuis voelt in haar F3 Dalara F304 bolide door
de snelste tijd neer te zetten in de Trophy klasse. In de eerste
kwalificatie op het Duitse F1 circuit Hockenheim wist zij een derde
tijd neer te zetten en in de tweede kwalificatie zelfs de pole position
tijd met een ronde van 1.37.735.
Shirley zei na afloop van de kwalificatie: Echt super om gelijk
goed van start te kunnen gaan. Het HS Technik Team heeft fantastisch
werk gedaan. De auto voelde goed aan en het is fantastisch om met een
F3 te kunnen rijden. Het balanceren op de grens met een vleugelauto
geeft me een geweldige kick.
Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik Team in
de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Van der Lof is
daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een
volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training
in het winterseizoen heeft ze haar conditie goed ontwikkeld en is zij
optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal
de Goudse verzekeringen als hoofdsponsor Shirley
ondersteunen. De auto is dan ook geheel in de paarse huis kleur van
de Goudse uitgevoerd, waarmee de combinatie een
opvallende verschijning is.