DSC: SBS6 en Marlin Media sluiten TV deal over Dutch Supercars
De kampioenswagen van de Dutch Supercar Challenge, bestuurd door Ardi van der Hoek en
Arjan van der Zwaan. Foto: PR
Vanaf nu zullen alle 30 races van de Dutch Supercar Challenge
in maar liefst 31 afleveringen van een half uur wekelijks te zien zijn
op SBS6. Voorlopig starten de zondagse uitzendingen aan het einde van
de ochtend om 11.30 uur.
De Dutch Supercar Challenge, een privé-initiatief van Dick van
Elk onder de vlag van V-Max Racing Management te Breda, is in enkele
jaren uitgegroeid tot de topklasse in Nederland die een internationaal
veld deelnemers trekt. ,,We zijn enorm blij met deze door SBS6 geboden
mogelijkheid dit spectaculaire deel van de nationale autosport zo
uitgebreid in beeld te brengen. Met dank aan onze trouwe sponsors
Dunlop, deHeeg.nl, Brecon, Nextel en Ooperon hebben wij dit kunnen
realiseren, aldus een opgetogen Van Elk.
Belangrijke merken Goed beschouwd rijden er onder de vlag van de DSC uit twee
startvelden raceautos, de eerste groep bestaat uit bijna 50
GTs en de tweede uit een mix van 45 GTs en toerwagens.
Alle belangrijke merken zijn vertegenwoordigd zoals Ferrari, Porsche ,
BMW, Renault, Corvette, Viper, MINI , Mosler , Seat, Volvo, Marcos en
Aston Martin. Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK
verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van
150 tot 600 PK in vijf verschillende divisie tegen elkaar strijden.
Uitgebreid verslag Komend seizoen zal er uitgebreid verslag worden gedaan van
alle races in België, Nederland en Duitsland vanaf circuits zoals
Spa, Zandvoort, Hockenheim, Nürburgring en natuurlijk Assen en
Zandvoort. Ook zal er veel gedraaid worden op de paddock om de
achtergronden van het racen te belichten. Marlin Media verzorgt, zoals
in voorgaande seizoenen, weer de totale productie en als vaste
commentator treedt Jack F1 Plooij op. Voor het
internationale publiek zullen 11 afleveringen van een uur worden
samengesteld in de Engelse, Duitse en Franse taal die in geheel Europa
en de Baltische staten uitgezonden worden via het PAN Europese
autosportkanaal MOTORS TV. Via de website van SBS6 en de DSC zullen
alle afleveringen achteraf in hoge kwaliteit streaming video bekeken
kunnen worden.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas domineert in Hockenheim, Dusseldorp pakt podiumpositie
Dat Valtteri Bottas in bloedvorm verkeerd was al duidelijk naar
voren gekomen tijdens de testsessies in het voorseizoen. Op het circuit
van Hockenheim bevestigde de Fin nogmaals dat hij een klasse apart is,
door de tweede wedstrijd met een voorsprong van maar liefst 28,7
seconde op zijn naam te schrijven.
De start van de tweede wedstrijd van het NEC Formule Renault 2.0
tijdens de Jim Clark Revival verliep voor Bottas volgens het boekje.
Hij trok direct na de start een flink gat naar zijn achtervolgers en
reed hierna een ijzersterke race met indrukwekkende rondetijden.
Achter Bottas was het aanmerkelijk spannender. Johan Jokinen vertrok
vanaf de tweede plaats, maar liet bij de start zijn motor afslaan,
waardoor hij zijn weg vanaf de 20e plek moest vervolgen. Diverse andere
rijders kwamen de eerste ronde van de wedstrijd niet zonder
kleerscheuren door. Ondermeer Wissel, Sammarone en Melker moesten de
strijd met een gehavende bolide staken, terwijl Da Costa zich in de
pitstraat meldde om een neus te laten vervangen.
Onder andere Nicky Catsburg en Stef Dusseldorp wisten duidelijk te
profiteren van de chaos in de eerste ronde en schoven door naar de
derde en vierde positie. In de vierde bocht maakte Catsburg echter een
foutje, waardoor hij terugviel naar plaats vier en Dusseldorp naar de
derde positie klom. Toen Johan Jokinen en Kuba Giermaziak in de
slotfase van de race snel dichterbij kwamen, moest Catsburg het tweetal
uiteindelijk ook laten gaan. hij kwam als vijfde over de finish. Stef
Dusseldorp kende, liggende op de derde positie, een weinig enerverende
race en behield relatief eenvoudig zijn plaats.
Debutanten Daniël de Jong en Thomas Knopper reden beiden een goede
race. Knopper startte vanaf de 13e positie en knokte zich in de
beginfase van de race naar een prima vijfde plaats. Gedurende de race
verloor hij wat aansluiting en werd door Giermaziak en Jokinen
ingehaald, waardoor hij uiteindelijk op de 6e positie over de finish
kwam. Daniël de Jong van MP Motorsport moest de race vanaf de 24e
plek starten. De Jong liet zien snel te leren en duidelijk progressie
te boeken. Na een strakke race stuurde de pas 15-jarige Daniël
zijn auto op de 13e plaats over de finish. Bart Hylkema en Kelvin
Snoeks acteerden eveneens in het middenveld en kwamen respectievelijk
als negende en tiende over de finish.
In de laatste ronde kwam Tobias Hegewald tot stilstand vanwege een
defecte brandstofpomp. Hiermee schoof Stef Dusseldorp door naar de
tweede positie, terwijl Jokinen zich ondertussen knap had opgewerkt
naar de derde plaats. De overwinning ging met een ruime marge naar
Valtteri Bottas.
Voor Dusseldorp was het een verdiende podiumplaats en de rijder van Van
Amersfoort Racing was duidelijk in zijn nopjes. Dit is een
fantastisch resultaat wat ik van te voren zeker niet had verwacht. Ik
kwam naar Hockenheim met de gedachte om het gat zoveel mogelijk te
dichten met de rijders van Team Motopark Academy. Zij waren in alle
officiële NEC Formule Renault 2.0 tests superieur gebleken ten
opzichte van de rest. Gelukkig ben ik in de races rustig gebleven en
heb ik mijn kansen weten te verzilveren. Super om het nieuwe seizoen zo
te beginnen! Ik ga me nu weer voorbereiden op de races in het Italiaans
Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik hoop op het circuit van
Hungaroring de stijgende lijn door te kunnen trekken!
Uitslag race 2 NEC Formule Renault 2.0
Hockenheim zondag 27 april 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:22.937
2. Stef Dusseldorp, op 28.741
3. Johan Jokinen, op 34.227
4. Kuba Giermaziak, op 36.491
5. Nick Catsburg, op 39.192
6. Thomas Knopper, op 45.485
9. Bart Hylkema, op 49.250
10. Kelvin Snoeks, op 50.098
12. Daniël de Jong, op 53.044
DNF Nigel Melker
Porsche Supercup: Reacties Nederlandse coureurs op race in Barcelona
Jeroen Bleekemolen spuit champagne met racewinnaar Jan Seyffarth. Foto: racecam.de
Jeroen Bleekemolen heeft op het circuit van Barcelona goede
zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup. Dankzij een
tweede plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens
broer Sebastiaan scoorde met een 13de plaats ook punten voor het
klassement. Tim Buijs, die dit seizoen debuteert voor Team Bleekemolen,
finishte als 21ste. Paul van Splunteren kwam als 22ste over de meet.
Jaap van Lagen (11de) en debutant Mike Verschuur (17de) participeerden
ook in de Porsche-race.
De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar
kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en
competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om
continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen
afgelopen zondag voor de derde opeenvolgende keer een tweede plaats
scoorde, ligt de jongste telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend
op koers zijn Porsche-droom te verwezenlijken.
Goede basis De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een
sterke kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon
ik tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht
slepen, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over 14
ronden (65 kilometer) begon, pakte De Bleek direct de
tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik mezelf een
paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René Rast.
Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden bij me
weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde
gebleven.
Jeroen Bleekemolen gaat na de start als tweede de eerste bocht door. Foto's: racecam.de
Gat geslagen Mede dankzij het neerzetten van de snelste raceronde, liep
Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij overtuigend zijn
derde runner-up positie van het jonge seizoen. ,,Alleen Seyffarth staat
in het klassement bij me in de buurt. Met de rest van het veld heb ik
al een flink gat geslagen. Dat is natuurlijk super, aldus
Jeroen, die nu al uitkijkt naar de volgende twee races in Istanbul en
Monaco. ,,In Istanbul waren we vorig jaar heel dominant. Bovendien heb
ik in Monaco vorig jaar gewonnen met Team Bleekemolen. Dat geeft goede
vooruitzichten.
Sebastiaan Bleekemolen in actie. Foto: PR
Vol vertrouwen Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van
het raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige
Porsche-wedstrijd in Bahrein immers een zeer nette 8ste plaats
gescoord. ,,Ik ging vol vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging
dramatisch. Normaal moet ik binnen een seconde van de top staan, maar
dit keer lukte dat totaal niet. Ik had onder meer wat remproblemen.
Maar waar het voor de rest aan lag? Ik weet het niet. Het resultaat was
een teleurstellende 23ste trainingstijd, aldus Sebastiaan.
Aanpassingen Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de
Porsche verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer
snelheid in de wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik
had een uitstekende start, vertelt hij. ,,Ik lag al snel
17de. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere coureurs. Zo
haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die vervolgens het
verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed hij veel te
wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat was jammer,
omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik wel
doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als 13de
afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik officieel
als 12de geklasseerd en heb ik vier punten voor het kampioenschap
verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik Barcelona nog
met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee naar de
volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt
verreden.
Tim Buijs in Barcelona. Foto: PR
Klein steentje Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit
circuit nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om
veel meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech
dat een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft
van de tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was
zonde, stelde Team Bleekemolen-rijder Tim Buijs.
Vertrouwen voor komende wedstrijden ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook niet
helemaal volgens planning, vervolgt Tim Buijs, die vorig
jaar in Nederland de Clio Cup won. ,,Nu maakte ik zelf een foutje
tijdens mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk
moest ik de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had
er bij de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang
lekker in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren
aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de
slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte,
zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft
zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.
Paul van Splunteren. Foto: gt3.nl
Met vertrouwen naar Barcelona gereisd Paul van Splunteren was niet tevreden over zijn optreden
tijdens de Porsche Supercup van Barcelona. ,,Na de vrolijke start van
Bahrein, waar ik mezelf direct in de punten reed met een 14de plaats,
was ik vol vertrouwen naar Spanje afgereisd. Helaas is dit een beetje
een tegenvaller geworden, stelde de racende eigenaar van
Porsche Centrum Eindhoven. Paul kwam in de vrije training van vrijdag
tot de 24ste tijd. Een dag later met de kwalificatie moest hij nog een
plekje extra toegeven. ,,Dat was helaas niet veel soeps. Met de
kwalificatie moet alles kloppen. De top 18 zat binnen een seconde van
elkaar. Dat geeft eens te meer aan hoe ongelooflijk competitief deze
klasse is, aldus de ervaren piloot, die tijdens de start
van de 14 ronden tellende race ook nog eens belabberd wegkwam.
Geestelijk hergroeperen
,,Ik had een heel slechte start. Omdat ik veel wielspin had, stond ik
volledig stil. Gevolg was dat ik als laatste de eerste bocht doorkwam.
Daarover was ik zo gefrustreerd, dat ik vervolgens niet meer lekker heb
gereden. Mijn frustratie zat de souplesse in de weg,
stelt Paul van Splunteren. ,,Ik heb er nog wel een paar kunnen inhalen
en ben als 22ste gefinisht. Na de 14de plaats van Bahrein is dat een
tegenvaller. Tot de volgende wedstrijd zal ik mezelf even geestelijk
moeten hergroeperen, zodat ik weer vrolijk naar het volgende evenement
kan kijken. Tijdens Pinksteren racen we in Istanbul. Dat is een baan
met meer snelle bochten en dat ligt me aardig. In Turkije wil ik het
dan ook zeker beter doen dan in Barcelona. Want dit was niet
bevredigend.
Duimen omhoog bij Jaap van Lagen. Foto: PR
Tempo te pakken Jaap van Lagen kwalificeerde zich als 14de en reed zich
tijdens de race naar de 11de plek. ,,Ik heb het maximale eruit kunnen
halen in de race. Als je als veertiende vertrekt, dan kun je eigenlijk
alleen nog maar het verschil maken in de openingsronde. Ik begon de
race iets minder agressief dan in Bahrein en dat pakte redelijk goed
uit. Ik had het tempo in het begin gelijk goed te pakken en wist op te
klimmen naar de elfde plaats. Halverwege de race wist ik mijn
rondetijden continu te verbeteren en dichtte zo het gat naar mijn
voorgangers. De race was echter te kort om nog echt een vuist te kunnen
maken. Je positie in de kwalificatie is dus allesbepalend gebleken voor
de race. In deze sessie moet je in de topvijf zien te komen, om
uiteindelijk op het podium terecht te komen. De Formule 1 teams leggen
vlak voor onze kwalificatie genoeg rubber neer, zodat je met voldoende
grip direct in je eerste ronde je snelste tijd moet
neerzetten.
Achter Holzer en Mangs strijdt Mike Verschuur. Foto: racecam.de
Debuut Mike Verschuur Mike Verschuur maakte na zijn Porsche Carrera-races nu ook
zijn debuut in de Porsche Supercup. De uitnodiging voor Mike Verschuur
kwam zeer onverwacht. ,,Ik had dit weekeinde eigenlijk gewoon moeten
werken en ik was vrijdagochtend vroeg ook al op mijn werk toen ik een
telefoontje kreeg van Bernhard ten Brinke, mijn sponsor van Bribus
Keukens. Bij het team Jetstream Racing was een plek opengevallen en ik
kreeg de kans om die plaats in te nemen. Toen moest ik heel snel dingen
regelen en vier uur later zat ik al in het vliegtuig.
Door de grote verkeersdrukte op vrijdagmiddag rond Barcelona arriveerde
Verschuur pas vijf minuten voor het begin van de vrije training op het
circuit. ,,Ik heb me omgekleed in de auto, we hebben in de pitstraat de
stoel en de gordel ingesteld en ik ben meteen de baan op
gegaan, vertelde Verschuur. In de vrije training reed hij
de 22e tijd, in de kwalificatie was hij 21e. In de wedstrijd wist
Verschuur met een perfecte start direct al enkele rijders in te halen,
maar doordat sommigen in de eerste bocht een gedeelte afsneden, raakte
hij weer een paar plaatsen kwijt. Uiteindelijk werd hij als 17e
geklasseerd, voor zijn eerste optreden in de internationaal sterk
bezette Porsche Mobil 1 Supercup bepaald geen slecht resultaat.
,,Belangrijk is dat ik weer aardig wat extra kilometers heb kunnen
maken en dat is zeker met een auto als de Porsche altijd
goed, aldus Verschuur.
P hoeveel? Patrick Huisman zou als 8ste finishen in Barcelona. Foto: racecam.de
Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona: 1. Jan Seyffarth 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910
2. Jeroen Bleekemolen op 2,723 seconden
3. Martin Ragginger op 7,932
4. Nicolas Armindo op 9,478
5. René Rast op 12,528
6. Danny Watts op 12,962
7. Stefan Rosina op 14,334
8. Patrick Huisman op 15,611
9. Damien Faulkner op 16,213
10. Uwe Alzen op 17,339
11. Jaap van Lagen op 17,602
13. Sebastiaan Bleekemolen op 24,938
17. Mike Verschuur op 27,309
21. Tim Buijs op 30,163
22. Paul van Splunteren op 34,709
23. Simon Frederiks op 37,997
Stand na drie races: 1. Jeroen Bleekemolen 54 punten
2. Jan Seyffarth 50
3/5. Chris Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34
9. Patrick Huisman 21
11. Sebastiaan Bleekemolen 16
14. Jaap van Lagen 12
17. Paul van Splunteren 2
Sportscars: Peugeot wint in Monza, Van Merksteijn-Porsche tweede na inhaalrace (update)
Na een spannende slotfase heeft het Peugeot-duo Pedro Lamy en
Stéphane Sarrazin de tweede ronde van de Le Mans Series
gewonnen. De Audi van Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat
eindigde op de tweede plaats.
In de LMP2-klasse ging de zege naar de Deense Essex-Porsche, terwijl
het Van Merksteijn-team met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn na
een fantastische inhaalrace toch nog als tweede eindigde. Jan Lammers
werd met zijn Horag-teamgenoten derde in de klasse. Michael Vergers
viel met de Zytek ver terug nadat hij van de baan raakte en uit de
grindbak moest worden getrokken. Hij werd elfde in de klasse. In de
GT1-klasse werd de Lamborghini van Peter Kox vierde met vier ronden
achterstand.
De slotfase werd overschaduwd door een enorme crash van Stéphane
Ortelli in de Courage-Oreca-Judd, zon 15 ronden voor het einde.
Bij het aanremmen van de eerste chicane trad er een nog niet nader
vastgesteld probleem op, waardoor de auto eerst rechts de vangrail
raakte, vervolgens diverse keren over de kop sloeg en slechts op een
haar na de Audi van Allan McNish miste en tenslotte aan de andere kant
van de baan tot stilstand kwam. Van de auto was weinig meer over. De
horror-crash deed velen denken aan het ongeval van Peter Dumbreck in
1999 met de Mercedes-Benz CLR in Le Mans. Wonder boven wonder waren de
gevolgen voor Ortelli niet erger dan een gebroken rechter enkel, na een
nacht in het ziekenhuis mag hij morgen alweer naar Monaco.
De strijd om de overwinning werd eveneens in de slotfase beslist. Lamy
in de Peugeot moest naar binnen voor een stop-and-go vanwege inhalen
onder geel. Rockenfeller in de Audi dacht dat hij daardoor in de eerste
bocht vrij baan had en Lamy hem er wel langs zou laten, maar het kwam
tot een aanrijding tussen de beide autos, waarbij het linker
voorwiel van de Audi beschadigd raakte. Omdat Lamys stop-and-go
natuurlijk korter duurde dan de reparatie van de Audi ging het
Peugeot-duo met de overwinning aan de haal. De spannende strijd om de
derde plaats werd eveneens in de slotfase beslist, toen Harold Primat
in de Pescarolo-Judd de Brit Stuart Hall in de Création
voorbijstak en de derde plek veiligstelde.
In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Deense
Essex-Porsche-team, dat pas voor het tweede weekend op internationaal
niveau actief is. John Nielsen en Casper Elgaard rijden op
Dunlop-banden, in tegenstelling tot de andere Porsche-teams, die met
Michelin in actie komen. Zoals gemeld reden Jos Verstappen en Peter van
Merksteijn een keurige inhaalrace, waarvoor ze nog met de tweede plaats
beloond werden. Ik had niet gedacht dat dit na de aanrijding nog
mogelijk zou zijn, aldus Verstappen. De Horag-Porsche verloor
veel tijd nadat Didier Theys uit de grindbak getrokken moest worden.
Uiteindelijk werd het Zwitserse team met Jan Lammers nog als derde
geklasseerd. Dit is zon race waar je ondanks allerlei
problemen dan tot je eigen verrassing toch nog op het podium komt,
omdat ook de anderen problemen hebben, aldus Jan Lammers. Een
van die mensen met problemen was Michael Vergers, die aanvankelijk goed
meestreed in de LMP2-klasse, maar daarna van de baan raakte en heel wat
ronden verloor. Omdat hij teveel achterstand opgelopen had, haalde hij
weliswaar wel de eindstreep, maar werd hij niet meer geklasseerd.
De overwinning in GT1 ging naar de Team Modena-Aston Martin van Antonio
Garcia en Tomas Enge, voor de beide Alphand-Corvettes. Peter Kox en
Roman Rusinov werden met de Lamborghini vierde. We waren hier
gewoon niet snel genoeg, heel simpel, verklaarde Kox na afloop.
Het zag er nog even naar uit dat we misschien nog op het podium
hadden kunnen komen, omdat ook de anderen problemen hadden, maar toen
had ik een klapband en was het gebeurd.
In de GT2-klasse was het in eerste instantie Raymond Narac en Richard
Lietz in de Imsa-Performance-Matmut-Porsche die als winnaars werden
afgevlagd. Na de race werd de Porsche echter uit de einduitslag gehaald
wegens technische onvolkomenheden. Lars Erik Nielsen, Richard Westbrook
en Allan Simonsen in de Farnbarcher-Porsche werden nu de winnaars. Het
Farnbacher-team, dat op twee paarden wedt, behaalde nog een
podiumplaats met Pierre Kaffer en Pierre Ehret in de Ferrari 430. De
Speedy-Spyker van Andrea Chiesa en Ben Leuenberger werd vijfde in de
klasse, de andere Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei
Vasiliev werd niet geklasseerd omdat hij in de laatste ronde stilviel
en daardoor niet rijdend over de eindstreep kwam. Anders was het trio
vijfde in de klasse geworden.
Uitslag:
1. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 173 r. in 4.59.07,955 (gem. 201,019 km/u)
2. Prémat-Rockenfeller (Fra/Dui), Audi R10 TDI, op 47,672
3. Primat-Tinseau (Zwi/Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
8. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (1e LMP2)
9. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
10. Lammers-Lienhard-Theys (Ned/Zwi/Bel), Porsche RS SPyder, op 9 ronden (3e LMP2)
15. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 14 ronden (1e GT1)
20. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murcielago, op 20 ronden (4e GT1)
21. Narac-Lietz (Fra/Oos), Porsche 997 GT3 RSR, op 21 ronden (1e GT2)
Formule Renault 3.5: Van de Garde zet zegereeks voort
Giedo van der Garde zet zijn succesreeks voort: na de overwinning van
gisteren won de Veenendaalse rijder vandaag op het Grand Prix-circuit
van Monza ook de tweede race van het seizoen in de Formule Renault 3.5.
Van der Garde startte vanaf de pole-position en voerde gedurende de
hele race het veld aan. Slechts eenmaal leek zijn klassering even in
gevaar, toen hij in de vierde ronde direct nadat de race na een
safety-car-fase weer was vrijgegeven, bij het aanremmen van de eerste
chicane de voorwielen flink liet blokkeren, maar de gevolgen bleven
beperkt en zo kon Van der Garde zijn tweede zege op rij en de vierde
overwinning in zijn autosportloopbaan naar huis rijden. Ook schreef hij
de snelste raceronde op zijn naam.
Het was wel spannend na de safety-car. Ik wilde laat remmen en
het gevolg was duidelijk, aldus Van der Garde na afloop.
Ik had twee enorme flatspots op de voorwielen, waardoor ik enorm
onderstuur had. Alleen de twee Lesmo-bochten gingen goed, voor de rest
was het enorm hard werken om de auto op de baan te houden. Wat een
drama! Daardoor kwamen de rijders achter me ook steeds dichterbij, maar
gelukkig kon ik wel mijn positie behouden. Ik heb er zeker harder voor
moeten werken dan gisteren.
Gisteren goed weggekomen na gebroken aandrijfas Overigens bleek Van der Garde gisteren goed te zijn
weggekomen: na afloop van de race werd duidelijk dat de linker
aandrijfas van zijn auto gebroken was. Daar heb ik echt geluk
mee gehad, dat ik de finish nog gehaald heb! Het team is er vannacht
tot drie uur mee bezig geweest. Vandaag was de auto weer tip-top in
orde. Hard werk noemt Van der Garde als de belangrijkste reden
waarom hij en zijn team P1 Motorsport het dit weekend op Monza zo goed
hebben gedaan. Een betere start van het seizoen had ik me niet
kunnen wensen, aldus Van der Garde. Volgende week al wordt het
seizoen in de Formule Renault 3.5 Series voortgezet op het circuit van
Spa-Francorchamps.
Uitslag:
1. Giedo van der Garde (Ned), 24 r. in 42.10,389 (gem. 197,802 km/u)
2. Alvaro Barba (Spa), op 1,153
3. Charles Pic (Fra), op 14,101
4. Julien Jousse (Fra), op 14,954
5. Mikhail Aleshin (Rus), op 18,164
6. Guillaume Moreau (Fra), op 23,703.
NEC Formule Renault 2.0: Bottas wint eerste manche in Hockenheim
Na een lange winter gaat dit weekend het nieuwe seizoen van de
Northern European Cup Formula Renault 2.0 van start. Plaats van
handeling is het circuit van Hockenheim, alwaar het NEC Formule Renault
2.0 twee keer in actie komt tijdens de drukbezochte Jim Clark Revival.
Bij de start van de eerste wedstrijd op zaterdag profiteert Bottas
optimaal van zijn pole position en slaat meteen een gat ten opzichte
van zijn teamgenoot Tobias Hegewald. Nigel Melker van Van Amersfoort
Racing is in de beginfase van de wedstrijd minder gelukkig. In de
warm-up ronde is hij net wat te enthousiast en raakt van de baan.
Helaas is de schade dusdanig dat Melker direct de pits moet opzoeken en
zijn wedstrijd ten einde is.
Stef Dusseldorp en Nick Catsburg kennen een goede start van de race. Na
een mindere kwalificatie vertrekt Catsburg vanaf de dertiende positie,
echter na de start weet hij direct de top 10 binnen te stormen.
Dusseldorp is in de beginfase van de wedstrijd Johan Jokinen te slim af
en schuift door naar een prima vijfde positie. Deze positie weet hij
tot aan de finish knap te handhaven. Catsburg kampt halverwege de race
met een probleem aan zijn auto en moet in de tiende ronde noodgedwongen
de strijd staken.
Een lekke band in de eerste kwalificatie zorgt ervoor dat Thomas
Knopper zijn eerste race in het NEC Formule Renault 2.0 vanaf de 21e
plaats moet aanvangen. In de race weet hij zich knap naar voren te
vechten, waarbij Knopper uiteindelijk op de twaalfde positie over
de finish komt, een plek achter mededebutant Bart Hylkema. De pas
15-jarige Daniël de Jong rijdt een solide race en finisht zijn
eerste autosportrace op de 20e positie.
Hier krijgt Valtteri Bottas weinig van mee. De Fin boekt zijn eerste
seizoenszege op overtuigende wijze met een ruime voorsprong op zijn
teamgenoten Tobias Hegewald en Antonio Felix da Costa.
Uitslag race 1 NEC Formule Renault 2.0
Hockenheim zaterdag 26 april 2008
1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:00.901
2. Tobias Hegewald, op 13.207
3. Antonio Felix da Costa, op 19.883
4. Kuba Giermaziak, op 20.633
5. Stef Dusseldorp, op 28.272
10. Kelvin Snoeks, op 39.161
11. Bart Hylkema, op 47.029
12. Thomas Knopper, op 48.163
20. Daniël de Jong, op 1:15.078
DNF Nick Catsburg
DNF Nigel Melker
ATS F3: Vervisch pakt eerste podium, Vanthoor twaalfde na inhaalrace
HOCKENHEIM - Dit weekend wordt de eerste manche van het Duitse F3
kampioenschap verreden, waarin menig Belgen en Nederlanders uitkomen.
Zo reed de Belg Frederic Vervisch, kampioen Asiatisch F3, zich in de
twee kwalificaties naar de zesde en zevende plaats. De verrassing kwam
echter van debutant Laurens Vanthoor, die pas uit de karting komt. De
inwoner van Heusden-Zolder deed zelfs nog beter dan zijn landgenoot, en
wist zich als respectievelijk vierde en zesde te kwalificeren.
Ook nemen er twee bekenden uit de laatste editie van het Belgische
Formule Renault 1600 kampioenschap deel. Kampioene Karline Stala vormt
team met Gary Hauser, terwijl ze vorig jaar nog tegenover elkaar
stonden. Nederland wordt vertegenwoordigd door Dennis Swart en racebabe
Shirley van der Lof.
In de eerste race stonden 27 wagens aan de start. De start verliep zeer
chaotisch. Al bij de opwarmronde lieten Saavedra en anderen hun motor
afslaan. Ze konden later hun positie weer innemen voor de start van de
wedstrijd, maar ook die verliep niet van een leien dakje. De rode
startlichten gingen uit en de eerste rij van het veld miste hun start
compleet. Ook Laurens Vanthoor deelde in de pech. De jonge Belg stond
achter Philip Eng en liet eveneens zijn motor afslaan en was dus al
meteen op achtervolgen aangewezen.
Het was de Italiaan Chinosi Matteo die met de zege ging lopen met een
zeer kleine voorsprong op Saavedra. Fred Vervisch reed zich naar voren
en pakte de laatste podiumplaats. De jonge telg uit de stal van Van
Amersfoort Racing, Laurens Vanthoor, wist nog terug te komen tot op de
twaalfde plek. Zijn teamgenote in het fabrieksteam van Volkswagen -
VAR, de Zwitserse Rahel Frey, tikte als tiende aan. Karline Stala
finishte als zestiende, van de Nederlanders kwam er niemand aan de
finish.
Het hele weekend was Kimi Raikkonen al snel en stond bovenaan de
lijsten in de trainingen. Tijdens de kwalificaties van vanmiddag moest
hij deze plek heel even afstaan bij Q2 aan teamgenoot Felipe Massa.
Echter tijdens de allerlaatste kwalificatie, ofwel de Top Ten
Qualifying, kon Raikkonen op de allerlaatste meters weer een gigantisch
snelle tijd neerzetten met een 1:21.813, waarmee hij, heel verrassend
Fernando Alonso van de pole afstootte.
Het team van Renault had aangegeven dit weekend sneller te kunnen zijn
en kon dit uiteindelijk tijdens de kwalificaties dus ook waarmaken met
Alonso. Op slechts 0,091 seconde werd Alonso echter verslagen in de
pole door de Ferrari. Hij staat volledig in de sandwich van de
Ferraris, want hoewel Massa eerder niet vooraan stond, wist hij
in de allerlaatste snelle ronde een tijd van 1.22.058 neer te zetten,
waarmee hij plaats drie op de startopstelling wist te veroveren.
Robert Kubica is de verrassing van dit seizoen. Tijdens de
kwalificaties prijkte hij bovenaan de ranglijsten, echter werd in de
laatste ronden verschalkt door de top drie.
Lewis Hamilton heeft veel te verduren van de pers dezer dagen, er wordt
geroepen dat zijn positie bij McLaren op de tocht staat, aangezien hij
geen goede prestaties zet. Hiermee vergeten we alleen zijn overwinning
aan het begin van dit seizoen, maar we zullen zien. Tijdens de
kwalificaties wist hij zich echter op positie vijf te plaatsen, dus hij
is druk bezig zijn positie zeker te stellen.
Ook verrassend was de prestatie van Mark Webber. Waar zijn teamgenoot
David Coulthard, waarover gesproken wordt dat dit zijn laatste seizoen
zal zijn, niet verder kwam dan de eerste kwalificatie, zette Webber de
zevende tijd neer, een goede uitgangspositie voor de race van morgen in
het zonnige Barcelona.
Nederlandse racebabe op pole position in Formule 3
HOCKENHEIM - In de vrije training donderdagochtend liet Shirley van der
Lof al zien dat ze zich thuis voelt in haar F3 Dalara F304 bolide door
de snelste tijd neer te zetten in de Trophy klasse. In de eerste
kwalificatie op het Duitse F1 circuit Hockenheim wist zij een derde
tijd neer te zetten en in de tweede kwalificatie zelfs de pole position
tijd met een ronde van 1.37.735.
Shirley zei na afloop van de kwalificatie: Echt super om gelijk
goed van start te kunnen gaan. Het HS Technik Team heeft fantastisch
werk gedaan. De auto voelde goed aan en het is fantastisch om met een
F3 te kunnen rijden. Het balanceren op de grens met een vleugelauto
geeft me een geweldige kick.
Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik Team in
de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Van der Lof is
daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een
volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training
in het winterseizoen heeft ze haar conditie goed ontwikkeld en is zij
optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal
de Goudse verzekeringen als hoofdsponsor Shirley
ondersteunen. De auto is dan ook geheel in de paarse huis kleur van
de Goudse uitgevoerd, waarmee de combinatie een
opvallende verschijning is.
Na de GP2 Asia Series is dit weekend de kick-off van de GP2 Europe met
alle toppers en nieuwe bolides in het voorprogramma van de F1. Pastor
Maldonado boekte direct succes door de eerste pole position van het
seizoen te scoren, terwijl Sébastien Buemi voor Trust Team Arden
niet wist te voorkomen om een auto af te schrijven.
Buemi was slechts vijf ronden onderweg toen hij plotseling een langzaam
rijdende collega op de racelijn tegen kwam. Op hoge snelheid ontweek de
Zwitser zijn voorganger maar raakte de kerbstone, spinde, kwam even los
van de grond, stak de baan over en knalde keihard achterwaarts in de
bandenstapel. Zijn tijd bleek uiteindelijk goed voor de twintigste
startplaats.
De andere Trust Team Arden-rijder, de Nederlander Yelmer Buurman, start
de eerste race slechts vanaf plek achttien. Ho-Pin Tung bleek
uiteindelijk de beste coureur uit de Benelux, maar kwam in de
kwalificatie niet verder dan een zestiende plek. De Belg Jerome
D'Ambrosio kende problemen. De coureur voor DAMS liet geen tijd noteren
in de vrije training en kwam in de kwalificatie niet verder dan plaats
22.
Alvaro Parente en Pastor Maldonado waren de coureurs die de dienst
uitmaakten met een tijd onder de 1 minuut 27. Andreas Zuber klokte de
derde tijd, voor Bruno Senna en Giorgio Pantano op vijf. Romain
Grosjean, winnaar van de Asia Series, kwam uit op een elfde stek nadat
hij zijn motor had opgeblazen.
Uitslag GP2 kwalificatie in Barcelona:
Pos Rijder Team Tijd Gat Ronden
1. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:27.547 15
2. Alvaro Parente Super Nova 1:27.705 +0.158 16
3. Andreas Zuber Piquet Sports 1:28.155 +0.608 15
4. Bruno Senna iSport 1:28.273 +0.726 10
5. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:28.290 +0.743 15
6. Adrian Valles FMS 1:28.323 +0.776 15
7. Karun Chandhok iSport 1:28.385 +0.838 15
8. Vitaly Petrov Campos 1:28.423 +0.876 17
9. Javier Villa Racing Engineering 1:28.562 +1.015 15
10. Mike Conway Trident 1:28.622 +1.075 15
11. Romain Grosjean ART 1:28.684 +1.137 14
12. Davide Valsecchi Durango 1:28.713 +1.166 17
13. Kamui Kobayashi DAMS 1:28.799 +1.252 16
14. Luca Filippi ART 1:28.868 +1.321 15
15. Ben Hanley Campos 1:28.889 +1.342 14
16. Ho-Pin Tung Trident 1:28.937 +1.390 16
17. Alberto Valerio Durango 1:29.338 +1.791 17
18. Yelmer Buurman Arden 1:29.339 +1.792 18
19. Christian Bakkerud Super Nova 1:29.394 +1.847 16
MONZA - Jos Verstappen en Peter van Merksteijn staan weer helemaal
bovenaan in de LMP2 tijdstabellen. Met een tijd van 1.37.798 werd het
duo eerste in de klasse en tiende algemeen tijdens de tweede vrije
training op het F1 circuit in Monza. Zij bleven de Speedy Racing Lola
B08/80 méér dan een seconde voor. Ook Jan Lammers en
Didier Theys staan er goed voor met een vijfde plek in hun Horag Racing
Porsche RS Spyder, net achter de Barazi Zytek van onder meer
Michaël Vergers.
Helemaal bovenaan waren beide Peugeots 908 HDi te vinden, met het
nummer 7 van Minassian/Gené voor het exemplaar van
Lamy/Sarrazin. Op de derde en vierde plek stonden beide Audi's R10,
maar wel al op méér dan anderhalve seconde van de snelste
Peugeot. Het is duidelijk dat het Duitse diesel-motor een pak snelheid
mist ten opzichte van zijn Franse concurrent. De Charouz Racing Lola
Aston Martin vervolledigde de topvijf en had iets meer dan twee
seconden in te leveren tegenover de snelste Peugeot.
In GT1 zit de topvier binnen dezelfde anderhalve econde, met deze keer
de IPB Spartak Lamborghini van Peter Kox op de vierde stek. De snelste
tijd ging naar de Team Modena Aston Martin DBR9 van Antonio Garcia en
Tomas Enge. Eerder vandaag werd ook gemeld dat Jos Menten samen met
Terry Borcheller en Christian Fittipaldi diezelfde Modena DBR9 zal gaan
besturen tijdens de komende 24 Heures du Mans.
Nog in het GT1-kamp kwam Larbre Compétition met het bericht de
participatie in de LMS stop te zetten wegens simpelweg "geen tijd". De
Saleen S7R die het team in de reeks had ingeschreven werd in Barcelona
tweede.
Marc Lieb en Alex Davison reden de snelste chrono in GT2 met hun
Felbermayr Proton Porsche. De officiële Spyker Squadron auto reed
een zesde tijd en het exemplaar van Speedy Racing zette een negende
tijd op de tabellen.
Formule Renault 3.5: Eerste zege Giedo van der Garde
Giedo van der Garde in actie op Monza
Voor het eerst sinds zijn Formule 3-tijd stond Giedo van der
Garde weer eens op de hoogste trede van een erepodium na afloop van een
autorace. Op het circuit van Barcelona won de Veenendaalse rijder de
eerste race van het seizoen in de Formule Renault 3.5 Series, zoals de
World Series by Renault tegenwoordig officieel heet. Gestart als
zevende wist Van der Garde zich snel naar voren te werken en in de
tiende ronde nam hij de leiding over. Daarna reed hij de overwinning
naar huis, een fraai geschenk voor zijn 23e verjaardag, die hij
gisteren vierde.
Na de eerste ronde kwam Van der Garde al als derde door. Twee ronden
later schoof hij één positie door toen Bonanomi stilviel
en in de tiende ronde verschalkte hij met een fraaie uitremactie
Pasquale Disabatino. Ik had in de ronden ervoor al gezien dat
hij telkens extreem vroeg remde en daarvan kon ik gebruikmaken.
Gelukkig liet hij me voldoende ruimte, vertelde Van der Garde na
de race. Eenmaal aan de leiding rijdend bouwde hij snel een aardige
voorsprong op en uiteindelijk reed hij met een marge van ruim 5,6
seconde als eerste over de eindstreep.
Voor Van der Garde is dit resultaat een fraai succes bij zijn eerste
optreden voor zijn nieuwe team P1 Motorsport van de ervaren Roly
Vincini. Het team heeft de afgelopen maanden keihard gewerkt om
het allemaal op de rit te krijgen. Bij het testen waren we al snel en
hier loopt het het hele weekend tot nu toe perfect: snelste in de vrije
training, snelste in de kwalificatie en nu de overwinning in de race.
En dat terwijl ik vanwege de reversed grid als zevende
startte, dus dat had ik niet direct verwacht. Morgen kan Van der
Garde het weekend in stijl afsluiten, want dan start hij vanaf pole.
Uitslag:
1. Giedo van der Garde (Ned), 24 r. in 39.33,853
2. Pasquale Disabatino (Ita), op 5,645
3. Julien Jousse (Fra), op 9,123
4. Pablo Sanchez (Mex), op 10,440
5. Mikhail Aleshi (Rus), op 13,533
6. Borja Garcia (Spa), op 16,969
MP Motorsport met Meijer, Catsburg en Adamski in Eurocup Formule Renault 2.0
Het Nederlandse team MP Motorsport zet drie autos aan de
start van de seizoensopener van de Eurocup Formule Renault 2.0, welke
in het weekend van 3 en 4 mei verreden zal worden op het circuit van
Spa Francorchamps. De talentvolle coureurs Paul Meijer, Nicky Catsburg
en Mateusz Adamski zullen de knalgele bolides van het team uit
Oudenbosch besturen.
In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt de seizoensouverture van de
World Series by Renault dit jaar op Spa Francorchamps verreden in
plaats van op het circuit van Zolder. Aan de opzet van het evenement
verandert echter weinig. Tijdens iedere meeting komen ondermeer de
World Series Formule Renault 3.5, de Eurocup Formule Renault 2.0 en de
Eurocup Mégane Trophy in actie. Daarnaast worden bezoekers
eveneens getrakteerd op spectaculaire demos van het Renault F1
team.
Voor MP Motorsport dateert het laatste optreden in de Eurocup Formule
Renault 2.0 alweer uit 2003, toen Ferdinand Kool in Donington vanaf de
pole position mocht vertrekken. Teammanager Dick van der Wilt kijkt dan
ook erg uit naar een hernieuwde kennismaking met dit prestigieuze
kampioenschap. De Eurocup Formule Renault 2.0 heeft zich de
laatste jaren ontwikkeld tot een uiterst competitief en hoogstaand
kampioenschap, waarin zeker geen cadeaus worden weggegeven. Zelfs met
de ervaring en het talent van Paul, Nick en Mateusz blijven we met de
beide benen op het asfalt en werken we zonder te hoge verwachtingen
naar onze comeback in dit kampioenschap toe. Paul Meijer was reeds in 2003 en 2004 actief in de Eurocup Formule
Renault 2.0 en wist toen diverse goede resultaten te boeken. Paul kijkt
dan ook erg uit naar het aankomende raceweekend. Het is super
dat ik samen met MP Motorsport aan de start kan verschijnen van de
Eurocup Formule Renault 2.0 race in Spa Francorchamps. Dit is absoluut
mijn favoriete circuit en dat heb ik vorig jaar tijdens de NEC FR2.0
races duidelijk laten zien. Voor mij is dit een unieke kans om weer op
Europees niveau binnen de autosport actief te zijn.
Voor Mateusz Adamski en Nick Catsburg vormt de race op Spa
Francorchamps een uitdagende aanvulling op hun reguliere raceprogramma
in het NEC Formule Renault 2.0. Ik denk dat we vooral een
leerzaam weekend tegemoet gaan, aldus Nick. Het hoge
niveau van de Eurocup Formule Renault 2.0 gecombineerd met de speciale
entourage van de World Series by Renault evenementen zorgt bij voorbaat
al voor een interessant weekend. Ik zie het in ieder geval met veel
enthousiasme tegemoet.
De eerste race van de Eurocup Formule Renault 2.0 wordt op zaterdag 3
mei verreden, terwijl de tweede wedstrijd een dag later op het
programma staat. De toegang tot het World Series by Renault evenement
is gratis. Kaarten zijn te downloaden via www.worldseriesbyrenault.com.
Sportscars: Nederlandse Porsche-rijders op de eerste rij in Monza
Evenals drie weken geleden in Barcelona starten Jos Verstappen en Peter
van Merksteijn met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport
by Equipe Verschuur morgen vanaf de pole position voor de tweede race
van het seizoen op het Grand Prix-circuit van Monza. In de kwalificatie
voor de LMP2-klasse bleef Jos Verstappen met zijn rondetijd van
1.36,842 minuten Jan Lammers in de Horag-Porsche met 1,003 seconde
voor. De Porsche RS Spyder van het Deense Essex-team vertrekt als derde
in de klasse.
Mijn rondje was prima, ik heb geen fouten gemaakt. Een goede balans is
hier in Monza belangrijk, vooral tijdens het remmen voor de bochten.
Daarop hebben we ons dus in de vrije trainingen geconcentreerd,
aldus Verstappen. Lammers maakte tijdens zijn snelste ronde een foutje.
Ik pushte een beetje te hard, juist toen de banden op hun best
waren, dus dat was de reden dat er geen snellere tijd inzat,
aldus de Zandvoorter. Misschien is dat ook wel te wijten aan het
feit dat ik vanmorgen in de vrije training niet zoveel gereden
heb. Michael Vergers, die op Monza naast zijn vaste Deense
teamgenoot Juan Barazi ook met de Braziliaan Fernando Rees rijdt,
kwalificeerde zich met de Zytek van het Barazi Epsilon-team als vijfde
in de klasse.
Aan de kop van het veld bepaalden de Peugeots het tempo. Zes minuten
voor het eind van de sessie gingen Nicolas Minassian en Pedro Lamy voor
het eerst op jacht naatr een snelle rondetijd. Minassian opende de
aanval met een tijd van 1.32,090, waarmee hij al de pole pakte, maar
daarna verbeterde hij met 1.31,528 en 1.31,470 nog twee keer zijn eigen
snelste rondetijd. Pedro Lamy reed aanvankelijk 1.32,731 en kwam daarna
tot 1.31,957, waarmee hij echter nog 0,487 seconde langzamer was dan
zijn Franse teamgenoot. De Audis komen er qua snelheid opnieuw
niet aan te pas: lokale held Dindo Capello kwalificeerde zich als
derde, maar zijn achterstand is met 1,723 seconden enorm te noemen.
Mike Rockenfeller reed de vierde tijd in de andere R10 TDI, hij staat
1,860 seconden achter pole. Flinke schade was er voor het
Création-team: Robbie Kerr raakte de controle over de auto kwijt
en belandde met de linker kant vol in de bandenstapels. Het is nog niet
bekend of de auto nog kan worden gerepareerd voor de race.
In de GT1-klasse reed Olivier Beretta in de Corvette met startnummer 4
naar pole in een tijd van 1.44,102 minuten, gevolgd door Tomas Enge in
de Modena-Aston Martini en de andere Corvette van Luc Alphand
Aventures, bestuurd door Sébastien Dumez. Peter Kox
kwalificeerde zich met de Lamborghini als vierde in de klasse met een
achterstand van 2,141 seconden op de snelste Corvette.
In de GT2 staat de Ferrari van Rob Bell op pole met een tijd van
1.49,006 minuten, gevolgd door de Porsche van Alex Davison. Op de
eerste zes plaatsen wisselen de Porsches en de Ferraris elkaar keurig
af. De Spykers kwalificeerden zich als negende en elfde in de klasse
met respectievelijk Ralf Kelleners en Benjamin Leuenberger achter het
stuur.
Japans F3: Derde plaats Carlo van Dam op Autopolis
De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam is vandaag op het circuit van
Autopolis in Japan derde geworden in de derde race om het Japanse
Formule 3 kampioenschap 2008. Carlo moest zich terugvechten van een
zesde plaats, nadat hij bij de start een aantal posities verloor.
Morgen vertrekt de coureur van Toyota Team TOMs vanaf pole
position.
Het is een prachtige circuit, zegt Carlo over Autopolis.
Het ligt op 800 meter hoogte en is heel bochtig. We hebben hier
op de dagen voor de race veel getest en dat ging meteen goed. Omdat je
hier 18 bochten hebt, zijn je banden al na 2 rondjes op. In de
kwalificatie begon het licht te regenen. Ik pakte voor de eerste race
de tweede startplaats en zondag sta ik op pole position. Omdat het
vervolgens hard heeft geregend, was aan de kant van de baan waar ik
moest starten amper grip. Iedereen op mijn startrij kwam slecht weg en
ik ging als zesde de eerste bocht in. Ik heb me vervolgens snel naar de
derde plaats opgewerkt, maar daarna was er te weinig tijd om de eerste
twee nog te achterhalen. Jammer van die start natuurlijk, maar de race
ging goed en we hebben in ieder geval weer een podiumplaats te pakken.
Morgen vertrek ik dus vanaf pole position, dat ziet er goed uit. Ik ben
tevreden met de auto, sinds de test op Motegi hebben we het goed voor
elkaar. We rijden nu met een nieuwe wielophanging, die is sneller. Het
stuurt wel een stuk zwaarder, zeker met die 18 bochten hier. Mijn
teamgenoot Kunimoto heeft die ophanging er zelfs weer af laten halen,
die kreeg na 5 rondjes het stuur niet meer om. Ik noem hem nu
Popeye...
Uitslag Japans Formule 3 kampioenschap, race 3 (Autopolis, 26 april):
1. T. Iguchi (Jap, Dallara), 23 min 58,247,
2. K. Cozzolino (Jap, Dallara) op 2 sec 942,
3. C. van Dam (Ned, Dallara) op 3 sec 949,
WS Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde snelste in eerste vrije training Monza
De eerste trainingen op het circuit van Monza zijn prima verlopen voor
Giedo van der Garde. De P1 Motorsport-coureur reed gisteren een tijd
van 1.36.016 en was daarmee de snelste man op de baan. Giedo was met
zijn tijd een dikke tiende sneller dan Alvaro Barba, die tweede werd.
Komend weekend beginnen de World Series by Renault aan het seizoen 2008
en Giedo van der Garde kon zich geen betere start wensen. Gedurende de
wintertests maakte hij al een zeer sterke indruk en gezien de
resultaten in de eerste training was die indruk volkomen terecht.
Kwalificatie Vandaag wordt er opnieuw getraind en zal Giedo van der Garde
zich zo goed mogelijk proberen te kwalificeren voor de eerste race van
het seizoen, die op zaterdag plaatsvindt.
Div: Vol programma tijdens Profile Tyrecenter Pinksterraces
Autosportfans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.
Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het
Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het
programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de
Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.
De Pinksterraces worden gesponsord door Profile Tyrecenter in
samenwerking met Kumho Nederland. Profile Tyrecenter staat bekend als
de specialist op het gebied van banden en wielen. Harm Nieboer, Retail
Manager van Profile Tyrecenter Nederland, legt uit: ,,De Pinksterraces
is één van de grootste evenementen van Circuit Park
Zandvoort. Wij zijn dan ook trots onszelf hoofdsponsor van dit
evenement te mogen noemen. Het is een geweldige promotie voor de gehele
organisatie. Maar het draait om meer. Alle klanten van Profile
Tyrecenter krijgen de mogelijkheid dit evenement met ons te vieren, ook
als dank voor hun vertrouwen in onze organisatie.
CPZ zeer verheugd Ook Circuit Park Zandvoort is blij met de adoptie van de
Pinksterraces. ,,Wij zijn zeer verheugd dat wij in het seizoen waarin
we het 60-jarig jubileum van Circuit Park Zandvoort vieren, de
samenwerking kunnen aangaan met een sterke partner als Profile
Tyrecenter. De bekendheid en het uitgebreide netwerk van Profile
Tyrecenter stellen ons in de gelegenheid om de Pinksterraces als een
van onze belangrijke evenementen op landelijk niveau extra onder de
aandacht te brengen. Omgekeerd kan Profile Tyrecenter in samenwerking
met Kumho door de ondersteuning van de Pinksterraces een aantrekkelijk
evenement bieden, dat uitstekend geschikt is voor relatiemarketing en
promotie, aldus Erik Weijers, Chief Operating Officer van
Circuit Park Zandvoort.
Samsung BMW 130i Cup Dat een groot startveld autos geen vereiste is om
spectaculaire races te verzorgen werd tijdens de Kinzo Paasraces
bewezen door de coureurs uit de Samsung BMW 130i Cup. Tim Coronel en
Bas Schothorst kende het meeste succes tijdens het paasweekeinde, maar
rijders als Duncan Huisman, Jan Lammers, Dillon Koster en Jan-Joris
Verheul zijn gebrand op een overwinning tijdens de Profile Tyrecenter
Pinksterraces. Daarnaast verwacht de organisatie een uitbreiding van
het startveld, waardoor het publiek zich mag opmaken voor een
interessante strijd. De klasse komt op maandag 12 mei tweemaal in actie.
Dunlop SportMaxx Clio Cup De vele inhaalacties bij de Dunlop SportMaxx Clio Cup zijn een
goede weergave van de competitiviteit van het startveld. Bij de Kinzo
Paasraces werden de wedstrijden gewonnen door Ronald Morien en Pim van
Riet. De rijkwaliteiten van Sebastiaan Bleekemolen, Robert van den
Berg, Paul Vahstal en Addie van de Ven mogen echter ook niet onderschat
worden, waardoor nauwelijks te voorspellen valt wie de wedstrijden
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal winnen. Ook Sheila
Verschuur en Sandra van der Sloot hebben met hun Koninklijke
Landmacht-Clios aangetoond dat zij goed hun mannetje kunnen
staan.
Formule Ford Vanwege de wisselende weersomstandigheden tijdens de Kinzo
Paasraces was het voor enkele coureurs uit de Formule Ford een lastige
keus op welk type band zij van start zouden gaan. Daarnaast zou het
winnen van de races een lastig karwei worden, want niemand minder dan
Jeroen Bleekemolen stond op de inschrijflijst met de gastenauto van
Geva Racing. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal Allard
Kalff in de gastenauto in actie komen. Opponenten van Kalff zijn Simon
Knap, Leroy Stuart, Rogier Jongejans, Henk Vuik jr. en Jennifer van der
Beek, de enige dame in het startveld.
Formido Swift Cup Prachtige autosport kan verwacht worden tijdens de races van
de Formido Swift Cup. Het paasweekend werd zeer succesvol afgesloten
door Hans Bos, die tweemaal wist te winnen. Bos zal het niet makkelijk
krijgen tijdens de Pinksterraces, want Sandra Douma, Jeroen den Boer,
Niels Langeveld, Bart van Raamsdonk, Tim van Gog en Pieter Schothorst
lijken vastberaden om ook op de hoogste trede van het podium te
eindigen.
Toerwagen Diesel Cup Met een startveld vol BMW 120Ds, Seat Cupras,
Volkswagen Golfs en Alfa 147 JTD kan worden teruggekeken op een
geslaagd debuut van de Toerwagen Diesel Cup . Omdat elke auto een
verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit,
ook veel actie plaats in de pitsstraat. De klasse komt twee keer in
actie tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.
Benelux Racing League Met meer dan dertig autos, bekende namen uit de
autosport en een NASCAR-achtig uiterlijk zorgt de Benelux Racing League
elk evenement voor veel sensationele momenten op het circuit. Kampioen
Donald Molenaar zal het met zijn Collé Rental & Sales BRL
V6-bolide opnemen tegen Sandor van Es, Ferdinand Kool, Nelson van der
Pol en Donny Crevels. Naast de V6 divisie wordt er ook gestreden in de
BRL Light waar felle deur-aan-deur gevechten de hoofdmoot voeren.
Dutch Supercar Challenge Na een jaar afwezigheid is de Dutch Supercar Challenge weer
terug op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Profile Tyrecenter
Pinksterraces verschijnen meer dan dertig autos uit de
Supersport 2 en Sport divisie aan de start. Met autos als de
Lotus Exige Cup, Mini Cooper, BMW Compact, BMW GTR, Saker Sportscar,
Marcos Mantis en SEAT Léon Supercopa kan het publiek zich
opmaken voor twee races met een zeer divers startveld.
Programma De kwalificaties op zaterdag 10 mei vinden plaats om 9.30 uur.
Op tweede pinksterdag begint het programma om 9.00 uur met de eerste
race van de Formido Swift Cup. De laatste race zal om 18.10 uur van
start gaan.
Gratis toegang voor het hele gezin! Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer
aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile
Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele
raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor
het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen
heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook
de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.
Toegangskaarten Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te
schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort
(www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900
9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12
jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een
weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35
euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene,
ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn
toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de
circuitkassas verkrijgbaar.
Carworld Motorsport blijft positief de toekomst bekijken
Afgelopen weekeinde reed Carworld Motorsport op de Nurburgring in
Duitsland haar eerste manches in de Dutch Supercar Challenge 2008 met
de nieuwe Renault Meganes en uiteraard de vertrouwde Porsche van
Rob Frijns. De kick-off van het nieuwe autosport seizoen kreeg echter
een merkwaardige wending.
Het weekeinde begon met de vrije training. Carworld Motorsport had die
tijd zeker nodig om enkele kindziektes uit onze nieuwe autos te
halen. Een defecte dynamo en enkele kleine details werden verholpen.
Vervolgens zaten zowel Rene Wijnen als Erol Ertan, Jochen Habets en Rob
Frijns er goed bij wat een sterk gevoel gaf voor de kwalificatie op
zaterdag.
Het feest begon in de kwalificatie met de weergoden die het team zeker
niet goed gestemd waren. De regen kwam met bakken uit de hemel terwijl
het team gegokt had op een droge kwalificatie. Het resultaat was dan
ook tegenvallend voor met name Rene Wijnen en Jochen Habets met hun op
droog weer afgestelde bolides. Erol Ertan en Rob Frijns wisten wel nog
in de laatste minuten een goede tijd neer te zetten, respectievelijk P6
voor Erol Ertan en P12 voor Rob Frijns (klasse SS1)
De eerste race werd gekenmerkt door hevige mist. "De weergoden maakten
er nu serieus een potje van", zei Pieter Dubois. "Mist, mist en nog
eens mist met een zicht van minder dan veertig meter deed de
wedstrijdleiding beslissen om na vier ronden achter de safety gereden
te hebben de race te beëindigen. Zeker een goede beslissing, want
het was echt onverantwoord om het veld los te laten. Helaas kregen we
dus niet de kans om een goede positie te creëren voor race 2 op
zondag."
In de tweede startte Erol Ertan vanaf de zesde positie en was direct in
een hevige strijd verwikkeld. "Erol kon tot aan de helft van de race
zich goed verweren en zelfs een aanvallende houding permitteren. Door
een sterk oplopende bandendruk bouwde de auto helaas snel af en moest
Erol toegeven aan zijn meerderen", verklaarde Dubois. Rob Frijns
scoorde het hoogst en finishte op een keurige negende plaats, gestart
vanaf de twaalfde plaats. "Ook de rondetijden van Rob waren
veelbelovend waardoor we graag vooruit willen kijken naar de volgende
race op Spa waar we wellicht weer een vooruitgang van onze coureurs
zullen zien. Rene Wijnen en Jochen Habets deden iedereen verbazen door
vanuit het achterveld binnen 20 minuten helemaal naar voren te rijden
en zich te mengen in de topvijf. Helaas kwam na 25 minuten de
genadeslag voor alle drie de Meganes. Eén voor één
werden ze gediskwalificeerd om rede van een te hard geluid. Op voorhand
wisten we dat onze bolides veel geluid produceren, waarom we voor de
race met de wedstrijdleiding om tafel gingen. Ons werd verteld dat
tijdens de trainingen het geluid binnen de normen viel en werd ons
geadviseerd niets aan de autos te veranderen. Toch kwamen we
boven de norm van 104DB en werd de wedstrijdleider door het circuit
bevolen ons uit de race te halen. Waarschijnlijk heeft dit alles ook
weer te maken met de wisselende weersomstandigheden waardoor de meting
negatief voor ons uitpakte. Zowel de wedstrijdleiding als ons team is
geen verwijt te maken en zullen we moeten accepteren dat de
geluidsproblematiek rondom de circuits een groot probleem is. Uiteraard
geld voor ons dat we een oplossing moeten zoeken zodat we dit voorval
niet nog eens zullen meemaken", aldus een getergde Dubois, die toch de
zonnige kant blijft inzien. "Ondanks een hoger verwacht resultaat
kijken we terug op een positief weekeinde en durven we te garanderen
dat we in Spa van ons zullen laten horen."
NEC Formule Renault 2.0: Kelvin Snoeks kijkt uit naar start nieuw seizoen
Komend weekend start voor Kelvin Snoeks het raceseizoen 2008.
Dit jaar neemt de 20-jarige autocoureur uit Zwaanshoek wederom deel aan
de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. De verwachtingen
zijn hooggespannen na succesvolle tests gedurende de wintermaanden als
voorbereiding op het nieuwe seizoen. De races in de Formule Renault staan bekend als een perfecte leerschool
voor jonge talenten om door te stromen naar het uiteindelijke doel, de
Formule 1. Ook regerend wereldkampioen Formule 1 Kimi
Räikkönen heeft zijn leertraject volbracht in de Formule
Renault.
Tweede jaar Voor Kelvin Snoeks is dit zijn tweede jaar in deze
autosportklasse. Dit seizoen heeft hij gekozen om de samenwerking te
continueren met het succesvolle AR Motorsport team uit Haarlem.
Teameigenaar Ronald Heiligers is erg te spreken over de progressie die
Kelvin in de wintertests heeft gemaakt. ,,Kelvin heeft het afgelopen
seizoen veel geleerd. Na de finaleraces van 2007 heeft hij grote
stappen voorwaarts gemaakt. Ik verwacht dat hij regelmatig in de top
acht zal finishen met bovendien enkele podiumplaatsen. De concurrentie
in het NEC Formule Renault 2.0 is erg sterk. Vooral het Duitse
Motorpark-team zal een geduchte tegenstander zijn. Deze rijders nemen
naast het NEC ook deel aan het Europees kampioenschap. Maar ook vanuit
Nederland zijn er goede rijders zoals Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg
en Kelvins teamgenoot, Europees kampioen karting, Thomas
Knopper.
Vaker voorin Kelvin Snoeks heeft zich niet alleen op de baan maar ook in de
sportschool voorbereid op het seizoen. ,,k ben er klaar voor. De winter
heeft lang genoeg geduurd. De afgelopen maand hebben we veel kunnen
testen op diverse circuits van het NEC. Ik verwacht dat ik dit seizoen
vaker voorin te vinden zal zijn. Mijn doelstelling is iedere race in de
top acht te rijden, en vooral punten scoren. Op Zandvoort en
Oschersleben ga ik voor het podium. Dat zijn wel mijn favoriete
circuits op de kalender dit jaar.
Samenwerking optimaal ,,De samenwerking binnen het team is optimaal en dat werpt
zijn vruchten af, vervolgt Kelvin Snoeks. ,,Samen met
mijn teamgenoot Thomas Knopper en fitnesstrainer Armand Caenen hebben
we ook gewerkt om de conditie optimaal op pijl te brengen. Komend
weekend op het Grand Prix circuit van Hockenheim, tijdens de Jim Clark
Revival races, kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de
concurrenten, sprak een opgewekte Kelvin na de laatste
testsessie op Zandvoort afgelopen donderdag. De verrichtingen van
Kelvin Snoeks en het Team van AR Motorsport zijn te volgen op de
website van het NEC, http://www.necup.com en op http://www.kelvinsnoeks.com
NÜRBURG Duncan Huisman en Edo de Vries van Racing4panda
hebben op het circuit van de Nürburgring (Duitsland) een zevende
plaats behaald in de Supersport 1 divisie. In de seizoensopener van de
Dutch Supercar Challenge leek het duo regelrecht op een zekere
overwinning af te steven, totdat een klapband vlak na het passeren van
de pits roet in het eten gooide. De ruime voorsprong van 26 seconden op
de nummer 2 die polesitter Huisman had opgebouwd, kon door de
concurrentie hierdoor worden ingelopen. Na een lange ronde kon Huisman
toch de pits bereiken. Na de noodreparatie en de verplichte
rijderwissel kwam zijn teamgenoot De Vries uiteindelijk als zevende
over de meet.
VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE:
De weergoden waren de Dutch Supercar Challenge deelnemers afgelopen
weekend niet goed gezind. Was het vrijdag nog droog en zonnig, op
zaterdagmorgen hing er op het gehele circuit flinke nevel en regende
het regelmatig. Huisman, samen rijdend met De Vries, lieten zien dat ze
goed overweg konden met deze omstandigheden. Met de Porsche 997 GT3,
uitkomend in de Supersport 1 divisie, wist Huisman een tijd van
2.23.090 te realiseren. De viervoudig winnaar van de WTCC races van
Macau, was hiermee niet alleen zijn naaste concurrenten in de
Supersport 1 divisie te snel af, maar was hij ook sneller dan iedereen
in de GT-divisie!
RACE 01 + 02:
De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie op zaterdagmiddag
ging echter niet door. De laaghangende mist op het Duitse circuit, werd
naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de
formatieronden en een aantal ronden achter de safetycar, maar de
wedstrijdleiding besloot om de race in zijn geheel af te lassen. Op
zondagochtend hing er evenals zeer dichte mist en de organisatie
twijfelde of het evenement nog wel doorgang kon vinden. Uiteindelijk
werd besloten om het programma in te korten, waardoor de races van de
Dutch Supercar Challenge in plaats van zestig, maar veertig minuten
duurden. Bij de start van de race kwam Harry Mecke met de Mosler MT900
GT3 al beste uit de startblokken, maar de Duitser verremde zich in de
eerste bocht. De van pole gestarte Huisman en Cor Euser wisten hiervan
te profiteren. Huisman wist in de Supersport 1 divisie snel weg te
lopen van de rest, totdat het noodlot echter toesloeg. De inwoner uit
Rotterdam kreeg een klapband en wist na een lange ronde ternauwernood
de pitstraat te bereiken. De Vries nam zijn stuurtje over en bracht de
Porsche 997 GT3 als zevende over de finish.