Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    28-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: SBS6 en Marlin Media sluiten TV deal over Dutch Supercars
    480_ah_az_audi20408
    De kampioenswagen van de Dutch Supercar Challenge, bestuurd door Ardi van der Hoek en
    Arjan van der Zwaan. Foto: PR


    Vanaf nu zullen alle 30 races van de Dutch Supercar Challenge in maar liefst 31 afleveringen van een half uur wekelijks te zien zijn op SBS6. Voorlopig starten de zondagse uitzendingen aan het einde van de ochtend om 11.30 uur.

    De Dutch Supercar Challenge, een privé-initiatief van Dick van Elk onder de vlag van V-Max Racing Management te Breda, is in enkele jaren uitgegroeid tot de topklasse in Nederland die een internationaal veld deelnemers trekt. ,,We zijn enorm blij met deze door SBS6 geboden mogelijkheid dit spectaculaire deel van de nationale autosport zo uitgebreid in beeld te brengen. Met dank aan onze trouwe sponsors Dunlop, deHeeg.nl, Brecon, Nextel en Ooperon hebben wij dit kunnen realiseren”, aldus een opgetogen Van Elk.

    Belangrijke merken
    Goed beschouwd rijden er onder de vlag van de DSC uit twee startvelden raceauto’s, de eerste groep bestaat uit bijna 50 GT’s en de tweede uit een mix van 45 GT’s en toerwagens. Alle belangrijke merken zijn vertegenwoordigd zoals Ferrari, Porsche , BMW, Renault, Corvette, Viper, MINI , Mosler , Seat, Volvo, Marcos en Aston Martin. Door een uitgekiend reglement op basis van een gewicht-PK verhouding kunnen totaal verschillende wagens met motorvermogens van 150 tot 600 PK in vijf verschillende divisie tegen elkaar strijden.

    Uitgebreid verslag
    Komend seizoen zal er uitgebreid verslag worden gedaan van alle races in België, Nederland en Duitsland vanaf circuits zoals Spa, Zandvoort, Hockenheim, Nürburgring en natuurlijk Assen en Zandvoort. Ook zal er veel gedraaid worden op de paddock om de achtergronden van het racen te belichten. Marlin Media verzorgt, zoals in voorgaande seizoenen, weer de totale productie en als vaste commentator treedt Jack “F1” Plooij op. Voor het internationale publiek zullen 11 afleveringen van een uur worden samengesteld in de Engelse, Duitse en Franse taal die in geheel Europa en de Baltische staten uitgezonden worden via het PAN Europese autosportkanaal MOTORS TV. Via de website van SBS6 en de DSC zullen alle afleveringen achteraf in hoge kwaliteit streaming video bekeken kunnen worden.


    28-04-2008 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Bottas domineert in Hockenheim, Dusseldorp pakt podiumpositie
    Dat Valtteri Bottas in bloedvorm verkeerd was al duidelijk naar voren gekomen tijdens de testsessies in het voorseizoen. Op het circuit van Hockenheim bevestigde de Fin nogmaals dat hij een klasse apart is, door de tweede wedstrijd met een voorsprong van maar liefst 28,7 seconde op zijn naam te schrijven.


    27apr08-838

    De start van de tweede wedstrijd van het NEC Formule Renault 2.0 tijdens de Jim Clark Revival verliep voor Bottas volgens het boekje. Hij trok direct na de start een flink gat naar zijn achtervolgers en reed hierna een ijzersterke race met indrukwekkende rondetijden.

    Achter Bottas was het aanmerkelijk spannender. Johan Jokinen vertrok vanaf de tweede plaats, maar liet bij de start zijn motor afslaan, waardoor hij zijn weg vanaf de 20e plek moest vervolgen. Diverse andere rijders kwamen de eerste ronde van de wedstrijd niet zonder kleerscheuren door. Ondermeer Wissel, Sammarone en Melker moesten de strijd met een gehavende bolide staken, terwijl Da Costa zich in de pitstraat meldde om een neus te laten vervangen.

    Onder andere Nicky Catsburg en Stef Dusseldorp wisten duidelijk te profiteren van de chaos in de eerste ronde en schoven door naar de derde en vierde positie. In de vierde bocht maakte Catsburg echter een foutje, waardoor hij terugviel naar plaats vier en Dusseldorp naar de derde positie klom. Toen Johan Jokinen en Kuba Giermaziak in de slotfase van de race snel dichterbij kwamen, moest Catsburg het tweetal uiteindelijk ook laten gaan. hij kwam als vijfde over de finish. Stef Dusseldorp kende, liggende op de derde positie, een weinig enerverende race en behield relatief eenvoudig zijn plaats.

    27apr08-732

    Debutanten Daniël de Jong en Thomas Knopper reden beiden een goede race. Knopper startte vanaf de 13e positie en knokte zich in de beginfase van de race naar een prima vijfde plaats. Gedurende de race verloor hij wat aansluiting en werd door Giermaziak en Jokinen ingehaald, waardoor hij uiteindelijk op de 6e positie over de finish kwam. Daniël de Jong van MP Motorsport moest de race vanaf de 24e plek starten. De Jong liet zien snel te leren en duidelijk progressie te boeken. Na een strakke race stuurde de pas 15-jarige Daniël zijn auto op de 13e plaats over de finish. Bart Hylkema en Kelvin Snoeks acteerden eveneens in het middenveld en kwamen respectievelijk als negende en tiende over de finish.


    In de laatste ronde kwam Tobias Hegewald tot stilstand vanwege een defecte brandstofpomp. Hiermee schoof Stef Dusseldorp door naar de tweede positie, terwijl Jokinen zich ondertussen knap had opgewerkt naar de derde plaats. De overwinning ging met een ruime marge naar Valtteri Bottas.

    27apr08-768

    Voor Dusseldorp was het een verdiende podiumplaats en de rijder van Van Amersfoort Racing was duidelijk in zijn nopjes. “Dit is een fantastisch resultaat wat ik van te voren zeker niet had verwacht. Ik kwam naar Hockenheim met de gedachte om het gat zoveel mogelijk te dichten met de rijders van Team Motopark Academy. Zij waren in alle officiële NEC Formule Renault 2.0 tests superieur gebleken ten opzichte van de rest. Gelukkig ben ik in de races rustig gebleven en heb ik mijn kansen weten te verzilveren. Super om het nieuwe seizoen zo te beginnen! Ik ga me nu weer voorbereiden op de races in het Italiaans Formule Renault 2.0 kampioenschap. Ik hoop op het circuit van Hungaroring de stijgende lijn door te kunnen trekken!”


    27apr08-949

    Uitslag race 2 – NEC Formule Renault 2.0
    Hockenheim – zondag 27 april 2008

    1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:22.937
    2. Stef Dusseldorp, op 28.741
    3. Johan Jokinen, op 34.227
    4. Kuba Giermaziak, op 36.491
    5. Nick Catsburg, op 39.192
    6. Thomas Knopper, op 45.485
    9. Bart Hylkema, op 49.250
    10. Kelvin Snoeks, op 50.098
    12. Daniël de Jong, op 53.044
    DNF Nigel Melker

    27apr08-538


    28-04-2008 om 18:21 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Supercup: Reacties Nederlandse coureurs op race in Barcelona
    champagne_jeroen_bleek2
    Jeroen Bleekemolen spuit champagne met racewinnaar Jan Seyffarth. Foto: racecam.de

    Jeroen Bleekemolen heeft op het circuit van Barcelona goede zaken gedaan in de titelstrijd om de Porsche Supercup. Dankzij een tweede plaats verstevigde de Aerdenhouter zijn koppositie. Jeroens broer Sebastiaan scoorde met een 13de plaats ook punten voor het klassement. Tim Buijs, die dit seizoen debuteert voor Team Bleekemolen, finishte als 21ste. Paul van Splunteren kwam als 22ste over de meet. Jaap van Lagen (11de) en debutant Mike Verschuur (17de) participeerden ook in de Porsche-race.

    De missie van Jeroen Bleekemolen is duidelijk: hij wil dit jaar kampioen worden in de Porsche Supercup. In de meest prestigieuze en competitieve merkencup ter wereld is het voor titelpretendenten zaak om continu in de topdrie à topvijf te eindigen. Doordat Jeroen afgelopen zondag voor de derde opeenvolgende keer een tweede plaats scoorde, ligt de jongste telg uit de racefamilie Bleekemolen uitstekend op koers zijn Porsche-droom te verwezenlijken.

    jeroen_barcelona2

    Goede basis
    De basis voor een goed raceresultaat is het neerzetten van een sterke kwalificatie. ,,Hoewel ik wat problemen met mijn remmen had, kon ik tijdens de tijdtraining toch een derde startpositie in de wacht slepen’’, vertelt Jeroen Bleekemolen. Toen de race over 14 ronden (65 kilometer) begon, pakte ‘De Bleek’ direct de tweede stek van Martin Ragginger af. ,,Vervolgens moest ik mezelf een paar rondjes verdedigen op de agressief gestarte René Rast. Helaas kon koploper Jan Seyffarth in die periode twee seconden bij me weglopen. In de resterende ronden is dat gat ongeveer hetzelfde gebleven.’’

    start_barcelona
    Jeroen Bleekemolen gaat na de start als tweede de eerste bocht door. Foto's: racecam.de

    Gat geslagen
    Mede dankzij het neerzetten van de snelste raceronde, liep Jeroen wel weg van de achtervolgers en claimde hij overtuigend zijn derde runner-up positie van het jonge seizoen. ,,Alleen Seyffarth staat in het klassement bij me in de buurt. Met de rest van het veld heb ik al een flink gat geslagen. Dat is natuurlijk super’’, aldus Jeroen, die nu al uitkijkt naar de volgende twee races in Istanbul en Monaco. ,,In Istanbul waren we vorig jaar heel dominant. Bovendien heb ik in Monaco vorig jaar gewonnen met Team Bleekemolen. Dat geeft goede vooruitzichten.’’


    sebastiaan_bleek_barcelona
    Sebastiaan Bleekemolen in actie. Foto: PR

    Vol vertrouwen
    Sebastiaan Bleekemolen had zich ook het nodige voorgesteld van het raceweekend in Barcelona. De Haarlemmer had de vorige Porsche-wedstrijd in Bahrein immers een zeer nette 8ste plaats gescoord. ,,Ik ging vol vertrouwen de kwalificatie in, maar het ging dramatisch. Normaal moet ik binnen een seconde van de top staan, maar dit keer lukte dat totaal niet. Ik had onder meer wat remproblemen. Maar waar het voor de rest aan lag? Ik weet het niet. Het resultaat was een teleurstellende 23ste trainingstijd’’, aldus Sebastiaan.

    Aanpassingen
    Team Bleekemolen heeft voor de race wat aanpassingen aan de Porsche verricht. Tijdens de wedstrijd had Sebastiaan zeker meer snelheid in de wielen, waardoor hij zich naar voren kon rijden. ,,Ik had een uitstekende start’’, vertelt hij. ,,Ik lag al snel 17de. In het vervolg heb ik veel moeten vechten met andere coureurs. Zo haalde ik onder meer de Portugees Pedro Petiz in, die vervolgens het verlies van zijn plaats snel wilde goedmaken. Dat deed hij veel te wild, waardoor Petiz bij mijn deur kwam binnenzeilen. Dat was jammer, omdat hij mij redelijk wat schade bezorgde. Gelukkig kon ik wel doorrijden, ben ik nog wat rijders gepasseerd en ben ik als 13de afgevlagd. Omdat er nog een gastrijder voor me zat, ben ik officieel als 12de geklasseerd en heb ik vier punten voor het kampioenschap verdiend. Gezien de matige start van het weekend, kan ik Barcelona nog met een redelijk gevoel verlaten. Dat gevoel neem ik mee naar de volgende race, die tijdens Pinksteren in Istanbul wordt verreden.’’


    tim_buijs_barcelona
    Tim Buijs in Barcelona. Foto: PR

    Klein steentje
    Ook Tim Buijs had op meer gehoopt in Barcelona. ,,Ik kende dit circuit nog niet, dus wilde de vrije training op vrijdag gebruiken om veel meters te maken en zo de baan goed te leren. Maar ik had de pech dat een klein steentje voor technische malheur zorgde en ik de helft van de tijd ter reparatie in de pits stond. Dat was zonde’’, stelde Team Bleekemolen-rijder Tim Buijs.

    Vertrouwen voor komende wedstrijden
    ,,Zaterdag, tijdens de kwalificatie, ging het ook niet helemaal volgens planning’’, vervolgt Tim Buijs, die vorig jaar in Nederland de Clio Cup won. ,,Nu maakte ik zelf een foutje tijdens mijn derde ronde en eindigde ik in de grindbak. Uiteindelijk moest ik de race als 26ste beginnen. Ik had een heel goede start en had er bij de eerste bocht al drie te pakken. Vervolgens heb ik rondenlang lekker in een groepje kunnen knokken. Helaas werd ik toen van achteren aangetikt en verloor ik de aansluiting met die jongens. Ik kon in de slotfase nog wel goede tijden klokken. Hoewel ik als 21ste finishte, zat ik de laatste drie ronden in de topvijf met rondetijden. Dat geeft zeker vertrouwen voor de komende wedstrijden.’’


    paul_v_splunteren
    Paul van Splunteren. Foto: gt3.nl

    Met vertrouwen naar Barcelona gereisd
    Paul van Splunteren was niet tevreden over zijn optreden tijdens de Porsche Supercup van Barcelona. ,,Na de vrolijke start van Bahrein, waar ik mezelf direct in de punten reed met een 14de plaats, was ik vol vertrouwen naar Spanje afgereisd. Helaas is dit een beetje een tegenvaller geworden’’, stelde de racende eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven. Paul kwam in de vrije training van vrijdag tot de 24ste tijd. Een dag later met de kwalificatie moest hij nog een plekje extra toegeven. ,,Dat was helaas niet veel soeps. Met de kwalificatie moet alles kloppen. De top 18 zat binnen een seconde van elkaar. Dat geeft eens te meer aan hoe ongelooflijk competitief deze klasse is’’, aldus de ervaren piloot, die tijdens de start van de 14 ronden tellende race ook nog eens belabberd wegkwam.
     
    Geestelijk hergroeperen
    ,,Ik had een heel slechte start. Omdat ik veel wielspin had, stond ik volledig stil. Gevolg was dat ik als laatste de eerste bocht doorkwam. Daarover was ik zo gefrustreerd, dat ik vervolgens niet meer lekker heb gereden. Mijn frustratie zat de souplesse in de weg’’, stelt Paul van Splunteren. ,,Ik heb er nog wel een paar kunnen inhalen en ben als 22ste gefinisht. Na de 14de plaats van Bahrein is dat een tegenvaller. Tot de volgende wedstrijd zal ik mezelf even geestelijk moeten hergroeperen, zodat ik weer vrolijk naar het volgende evenement kan kijken. Tijdens Pinksteren racen we in Istanbul. Dat is een baan met meer snelle bochten en dat ligt me aardig. In Turkije wil ik het dan ook zeker beter doen dan in Barcelona. Want dit was niet bevredigend.’’


    jaap_v_lagen_barcelona
    Duimen omhoog bij Jaap van Lagen. Foto: PR

    Tempo te pakken
    Jaap van Lagen kwalificeerde zich als 14de en reed zich tijdens de race naar de 11de plek. ,,Ik heb het maximale eruit kunnen halen in de race. Als je als veertiende vertrekt, dan kun je eigenlijk alleen nog maar het verschil maken in de openingsronde. Ik begon de race iets minder agressief dan in Bahrein en dat pakte redelijk goed uit. Ik had het tempo in het begin gelijk goed te pakken en wist op te klimmen naar de elfde plaats. Halverwege de race wist ik mijn rondetijden continu te verbeteren en dichtte zo het gat naar mijn voorgangers. De race was echter te kort om nog echt een vuist te kunnen maken. Je positie in de kwalificatie is dus allesbepalend gebleken voor de race. In deze sessie moet je in de topvijf zien te komen, om uiteindelijk op het podium terecht te komen. De Formule 1 teams leggen vlak voor onze kwalificatie genoeg rubber neer, zodat je met voldoende grip direct in je eerste ronde je snelste tijd moet neerzetten.’’




    knokken_in_porsches
    Achter Holzer en Mangs strijdt Mike Verschuur. Foto: racecam.de

    Debuut Mike Verschuur
    Mike Verschuur maakte na zijn Porsche Carrera-races nu ook zijn debuut in de Porsche Supercup. De uitnodiging voor Mike Verschuur kwam zeer onverwacht. ,,Ik had dit weekeinde eigenlijk gewoon moeten werken en ik was vrijdagochtend vroeg ook al op mijn werk toen ik een telefoontje kreeg van Bernhard ten Brinke, mijn sponsor van Bribus Keukens. Bij het team Jetstream Racing was een plek opengevallen en ik kreeg de kans om die plaats in te nemen. Toen moest ik heel snel dingen regelen en vier uur later zat ik al in het vliegtuig.’’ Door de grote verkeersdrukte op vrijdagmiddag rond Barcelona arriveerde Verschuur pas vijf minuten voor het begin van de vrije training op het circuit. ,,Ik heb me omgekleed in de auto, we hebben in de pitstraat de stoel en de gordel ingesteld en ik ben meteen de baan op gegaan’’, vertelde Verschuur. In de vrije training reed hij de 22e tijd, in de kwalificatie was hij 21e. In de wedstrijd wist Verschuur met een perfecte start direct al enkele rijders in te halen, maar doordat sommigen in de eerste bocht een gedeelte afsneden, raakte hij weer een paar plaatsen kwijt. Uiteindelijk werd hij als 17e geklasseerd, voor zijn eerste optreden in de internationaal sterk bezette Porsche Mobil 1 Supercup bepaald geen slecht resultaat. ,,Belangrijk is dat ik weer aardig wat extra kilometers heb kunnen maken en dat is zeker met een auto als de Porsche altijd goed’’, aldus Verschuur.


    patrick_huisman
    P hoeveel? Patrick Huisman zou als 8ste finishen in Barcelona. Foto: racecam.de

    Uitslag Porsche Supercup-wedstrijd Barcelona:
    1. Jan Seyffarth 14 ronden (65 kilometer) in 26.16,910
    2. Jeroen Bleekemolen op 2,723 seconden
    3. Martin Ragginger op 7,932
    4. Nicolas Armindo op 9,478
    5. René Rast op 12,528
    6. Danny Watts op 12,962
    7. Stefan Rosina op 14,334
    8. Patrick Huisman op 15,611
    9. Damien Faulkner op 16,213
    10. Uwe Alzen op 17,339
    11. Jaap van Lagen op 17,602
    13. Sebastiaan Bleekemolen op 24,938
    17. Mike Verschuur op 27,309
    21. Tim Buijs op 30,163
    22. Paul van Splunteren op 34,709
    23. Simon Frederiks op 37,997

    Stand na drie races:
    1. Jeroen Bleekemolen 54 punten
    2. Jan Seyffarth 50
    3/5. Chris Mamerow, Damien Faulkner en René Rast 34
    9. Patrick Huisman 21
    11. Sebastiaan Bleekemolen 16
    14. Jaap van Lagen 12
    17. Paul van Splunteren 2

    28-04-2008 om 18:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Peugeot wint in Monza, Van Merksteijn-Porsche tweede na inhaalrace (update)
    Na een spannende slotfase heeft het Peugeot-duo Pedro Lamy en Stéphane Sarrazin de tweede ronde van de Le Mans Series gewonnen. De Audi van Mike Rockenfeller en Alexandre Prémat eindigde op de tweede plaats.

    480_peter_jos_2808

    In de LMP2-klasse ging de zege naar de Deense Essex-Porsche, terwijl het Van Merksteijn-team met Jos Verstappen en Peter van Merksteijn na een fantastische inhaalrace toch nog als tweede eindigde. Jan Lammers werd met zijn Horag-teamgenoten derde in de klasse. Michael Vergers viel met de Zytek ver terug nadat hij van de baan raakte en uit de grindbak moest worden getrokken. Hij werd elfde in de klasse. In de GT1-klasse werd de Lamborghini van Peter Kox vierde met vier ronden achterstand.


    480_peter_actie_2289_1

    De slotfase werd overschaduwd door een enorme crash van Stéphane Ortelli in de Courage-Oreca-Judd, zo’n 15 ronden voor het einde. Bij het aanremmen van de eerste chicane trad er een nog niet nader vastgesteld probleem op, waardoor de auto eerst rechts de vangrail raakte, vervolgens diverse keren over de kop sloeg en slechts op een haar na de Audi van Allan McNish miste en tenslotte aan de andere kant van de baan tot stilstand kwam. Van de auto was weinig meer over. De horror-crash deed velen denken aan het ongeval van Peter Dumbreck in 1999 met de Mercedes-Benz CLR in Le Mans. Wonder boven wonder waren de gevolgen voor Ortelli niet erger dan een gebroken rechter enkel, na een nacht in het ziekenhuis mag hij morgen alweer naar Monaco.

    480_24_start

    De strijd om de overwinning werd eveneens in de slotfase beslist. Lamy in de Peugeot moest naar binnen voor een stop-and-go vanwege inhalen onder geel. Rockenfeller in de Audi dacht dat hij daardoor in de eerste bocht vrij baan had en Lamy hem er wel langs zou laten, maar het kwam tot een aanrijding tussen de beide auto’s, waarbij het linker voorwiel van de Audi beschadigd raakte. Omdat Lamy’s stop-and-go natuurlijk korter duurde dan de reparatie van de Audi ging het Peugeot-duo met de overwinning aan de haal. De spannende strijd om de derde plaats werd eveneens in de slotfase beslist, toen Harold Primat in de Pescarolo-Judd de Brit Stuart Hall in de Création voorbijstak en de derde plek veiligstelde.

    480_nielsen_pors

    In de LMP2-klasse ging de overwinning naar het Deense Essex-Porsche-team, dat pas voor het tweede weekend op internationaal niveau actief is. John Nielsen en Casper Elgaard rijden op Dunlop-banden, in tegenstelling tot de andere Porsche-teams, die met Michelin in actie komen. Zoals gemeld reden Jos Verstappen en Peter van Merksteijn een keurige inhaalrace, waarvoor ze nog met de tweede plaats beloond werden. “Ik had niet gedacht dat dit na de aanrijding nog mogelijk zou zijn”, aldus Verstappen. De Horag-Porsche verloor veel tijd nadat Didier Theys uit de grindbak getrokken moest worden.

    480_porsche_n27


    Uiteindelijk werd het Zwitserse team met Jan Lammers nog als derde geklasseerd. “Dit is zo’n race waar je ondanks allerlei problemen dan tot je eigen verrassing toch nog op het podium komt, omdat ook de anderen problemen hebben”, aldus Jan Lammers. Een van die mensen met problemen was Michael Vergers, die aanvankelijk goed meestreed in de LMP2-klasse, maar daarna van de baan raakte en heel wat ronden verloor. Omdat hij teveel achterstand opgelopen had, haalde hij weliswaar wel de eindstreep, maar werd hij niet meer geklasseerd.

    480_aston_n59

    De overwinning in GT1 ging naar de Team Modena-Aston Martin van Antonio Garcia en Tomas Enge, voor de beide Alphand-Corvettes. Peter Kox en Roman Rusinov werden met de Lamborghini vierde. “We waren hier gewoon niet snel genoeg, heel simpel”, verklaarde Kox na afloop. “Het zag er nog even naar uit dat we misschien nog op het podium hadden kunnen komen, omdat ook de anderen problemen hadden, maar toen had ik een klapband en was het gebeurd.”

    480_porsche_n91


    In de GT2-klasse was het in eerste instantie Raymond Narac en Richard Lietz in de Imsa-Performance-Matmut-Porsche die als winnaars werden afgevlagd. Na de race werd de Porsche echter uit de einduitslag gehaald wegens technische onvolkomenheden. Lars Erik Nielsen, Richard Westbrook en Allan Simonsen in de Farnbarcher-Porsche werden nu de winnaars. Het Farnbacher-team, dat op twee paarden wedt, behaalde nog een podiumplaats met Pierre Kaffer en Pierre Ehret in de Ferrari 430. De Speedy-Spyker van Andrea Chiesa en Ben Leuenberger werd vijfde in de klasse, de andere Spyker van Peter Dumbreck, Ralf Kelleners en Alexei Vasiliev werd niet geklasseerd omdat hij in de laatste ronde stilviel en daardoor niet rijdend over de eindstreep kwam. Anders was het trio vijfde in de klasse geworden.

    Uitslag:
    1. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 173 r. in 4.59.07,955 (gem. 201,019 km/u)
    2. Prémat-Rockenfeller (Fra/Dui), Audi R10 TDI, op 47,672
    3. Primat-Tinseau (Zwi/Fra), Pescarolo-Judd, op 4 ronden
    8. Elgaard-Nielsen (Den), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (1e LMP2)
    9. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, op 8 ronden (2e LMP2)
    10. Lammers-Lienhard-Theys (Ned/Zwi/Bel), Porsche RS SPyder, op 9 ronden (3e LMP2)
    15. Garcia-Enge (Spa-Tsj), Aston Martin DBR9, op 14 ronden (1e GT1)
    20. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murcielago, op 20 ronden (4e GT1)
    21. Narac-Lietz (Fra/Oos), Porsche 997 GT3 RSR, op 21 ronden (1e GT2)

    28-04-2008 om 18:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 3.5: Van de Garde zet zegereeks voort
    480_giedo_wint

    Giedo van der Garde zet zijn succesreeks voort: na de overwinning van gisteren won de Veenendaalse rijder vandaag op het Grand Prix-circuit van Monza ook de tweede race van het seizoen in de Formule Renault 3.5. Van der Garde startte vanaf de pole-position en voerde gedurende de hele race het veld aan. Slechts eenmaal leek zijn klassering even in gevaar, toen hij in de vierde ronde direct nadat de race na een safety-car-fase weer was vrijgegeven, bij het aanremmen van de eerste chicane de voorwielen flink liet blokkeren, maar de gevolgen bleven beperkt en zo kon Van der Garde zijn tweede zege op rij en de vierde overwinning in zijn autosportloopbaan naar huis rijden. Ook schreef hij de snelste raceronde op zijn naam.



    480_giedo_actie9792

    “Het was wel spannend na de safety-car. Ik wilde laat remmen en het gevolg was duidelijk”, aldus Van der Garde na afloop. “Ik had twee enorme flatspots op de voorwielen, waardoor ik enorm onderstuur had. Alleen de twee Lesmo-bochten gingen goed, voor de rest was het enorm hard werken om de auto op de baan te houden. Wat een drama! Daardoor kwamen de rijders achter me ook steeds dichterbij, maar gelukkig kon ik wel mijn positie behouden. Ik heb er zeker harder voor moeten werken dan gisteren.”

    Gisteren goed weggekomen na gebroken aandrijfas
    Overigens bleek Van der Garde gisteren goed te zijn weggekomen: na afloop van de race werd duidelijk dat de linker aandrijfas van zijn auto gebroken was. “Daar heb ik echt geluk mee gehad, dat ik de finish nog gehaald heb! Het team is er vannacht tot drie uur mee bezig geweest. Vandaag was de auto weer tip-top in orde.” Hard werk noemt Van der Garde als de belangrijkste reden waarom hij en zijn team P1 Motorsport het dit weekend op Monza zo goed hebben gedaan. “Een betere start van het seizoen had ik me niet kunnen wensen”, aldus Van der Garde. Volgende week al wordt het seizoen in de Formule Renault 3.5 Series voortgezet op het circuit van Spa-Francorchamps.

    Uitslag:
    1. Giedo van der Garde (Ned), 24 r. in 42.10,389 (gem. 197,802 km/u)
    2. Alvaro Barba (Spa), op 1,153
    3. Charles Pic (Fra), op 14,101
    4. Julien Jousse (Fra), op 14,954
    5. Mikhail Aleshin (Rus), op 18,164
    6. Guillaume Moreau (Fra), op 23,703.

    27-04-2008 om 17:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Bottas wint eerste manche in Hockenheim
    Na een lange winter gaat dit weekend het nieuwe seizoen van de Northern European Cup Formula Renault 2.0 van start. Plaats van handeling is het circuit van Hockenheim, alwaar het NEC Formule Renault 2.0 twee keer in actie komt tijdens de drukbezochte Jim Clark Revival.


    start

    Bij de start van de eerste wedstrijd op zaterdag profiteert Bottas optimaal van zijn pole position en slaat meteen een gat ten opzichte van zijn teamgenoot Tobias Hegewald. Nigel Melker van Van Amersfoort Racing is in de beginfase van de wedstrijd minder gelukkig. In de warm-up ronde is hij net wat te enthousiast en raakt van de baan. Helaas is de schade dusdanig dat Melker direct de pits moet opzoeken en zijn wedstrijd ten einde is.


    dusseldorp

    Stef Dusseldorp en Nick Catsburg kennen een goede start van de race. Na een mindere kwalificatie vertrekt Catsburg vanaf de dertiende positie, echter na de start weet hij direct de top 10 binnen te stormen. Dusseldorp is in de beginfase van de wedstrijd Johan Jokinen te slim af en schuift door naar een prima vijfde positie. Deze positie weet hij tot aan de finish knap te handhaven. Catsburg kampt halverwege de race met een probleem aan zijn auto en moet in de tiende ronde noodgedwongen de strijd staken.

    knopper

    Een lekke band in de eerste kwalificatie zorgt ervoor dat Thomas Knopper zijn eerste race in het NEC Formule Renault 2.0 vanaf de 21e plaats moet aanvangen. In de race weet hij zich knap naar voren te vechten, waarbij Knopper uiteindelijk op de twaalfde positie over de finish komt, een plek achter mededebutant Bart Hylkema. De pas 15-jarige Daniël de Jong rijdt een solide race en finisht zijn eerste autosportrace op de 20e positie.

    Hier krijgt Valtteri Bottas weinig van mee. De Fin boekt zijn eerste seizoenszege op overtuigende wijze met een ruime voorsprong op zijn teamgenoten Tobias Hegewald en Antonio Felix da Costa.

    champagnejpg

    Uitslag race 1 – NEC Formule Renault 2.0
    Hockenheim – zaterdag 26 april 2008

    1. Valtteri Bottas, 15 ronden in 25:00.901
    2. Tobias Hegewald, op 13.207
    3. Antonio Felix da Costa, op 19.883
    4. Kuba Giermaziak, op 20.633
    5. Stef Dusseldorp, op 28.272
    10. Kelvin Snoeks, op 39.161
    11. Bart Hylkema, op 47.029
    12. Thomas Knopper, op 48.163
    20. Daniël de Jong, op 1:15.078
    DNF Nick Catsburg
    DNF Nigel Melker

    27-04-2008 om 17:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ATS F3: Vervisch pakt eerste podium, Vanthoor twaalfde na inhaalrace

    HOCKENHEIM - Dit weekend wordt de eerste manche van het Duitse F3 kampioenschap verreden, waarin menig Belgen en Nederlanders uitkomen. Zo reed de Belg Frederic Vervisch, kampioen Asiatisch F3, zich in de twee kwalificaties naar de zesde en zevende plaats. De verrassing kwam echter van debutant Laurens Vanthoor, die pas uit de karting komt. De inwoner van Heusden-Zolder deed zelfs nog beter dan zijn landgenoot, en wist zich als respectievelijk vierde en zesde te kwalificeren.

    Ook nemen er twee bekenden uit de laatste editie van het Belgische Formule Renault 1600 kampioenschap deel. Kampioene Karline Stala vormt team met Gary Hauser, terwijl ze vorig jaar nog tegenover elkaar stonden. Nederland wordt vertegenwoordigd door Dennis Swart en racebabe Shirley van der Lof.


    In de eerste race stonden 27 wagens aan de start. De start verliep zeer chaotisch. Al bij de opwarmronde lieten Saavedra en anderen hun motor afslaan. Ze konden later hun positie weer innemen voor de start van de wedstrijd, maar ook die verliep niet van een leien dakje. De rode startlichten gingen uit en de eerste rij van het veld miste hun start compleet. Ook Laurens Vanthoor deelde in de pech. De jonge Belg stond achter Philip Eng en liet eveneens zijn motor afslaan en was dus al meteen op achtervolgen aangewezen.

    Rahel Frey

    Het was de Italiaan Chinosi Matteo die met de zege ging lopen met een zeer kleine voorsprong op Saavedra. Fred Vervisch reed zich naar voren en pakte de laatste podiumplaats. De jonge telg uit de stal van Van Amersfoort Racing, Laurens Vanthoor, wist nog terug te komen tot op de twaalfde plek. Zijn teamgenote in het fabrieksteam van Volkswagen - VAR, de Zwitserse Rahel Frey, tikte als tiende aan. Karline Stala finishte als zestiende, van de Nederlanders kwam er niemand aan de finish.

    26-04-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kimi Raikkonen pakt pole bij GP Spanje
    null

    Het hele weekend was Kimi Raikkonen al snel en stond bovenaan de lijsten in de trainingen. Tijdens de kwalificaties van vanmiddag moest hij deze plek heel even afstaan bij Q2 aan teamgenoot Felipe Massa. Echter tijdens de allerlaatste kwalificatie, ofwel de Top Ten Qualifying, kon Raikkonen op de allerlaatste meters weer een gigantisch snelle tijd neerzetten met een 1:21.813, waarmee hij, heel verrassend Fernando Alonso van de pole afstootte.

    null

    Het team van Renault had aangegeven dit weekend sneller te kunnen zijn en kon dit uiteindelijk tijdens de kwalificaties dus ook waarmaken met Alonso. Op slechts 0,091 seconde werd Alonso echter verslagen in de pole door de Ferrari. Hij staat volledig in de sandwich van de Ferrari’s, want hoewel Massa eerder niet vooraan stond, wist hij in de allerlaatste snelle ronde een tijd van 1.22.058 neer te zetten, waarmee hij plaats drie op de startopstelling wist te veroveren.

    null

    Robert Kubica is de verrassing van dit seizoen. Tijdens de kwalificaties prijkte hij bovenaan de ranglijsten, echter werd in de laatste ronden verschalkt door de top drie.

    Lewis Hamilton heeft veel te verduren van de pers dezer dagen, er wordt geroepen dat zijn positie bij McLaren op de tocht staat, aangezien hij geen goede prestaties zet. Hiermee vergeten we alleen zijn overwinning aan het begin van dit seizoen, maar we zullen zien. Tijdens de kwalificaties wist hij zich echter op positie vijf te plaatsen, dus hij is druk bezig zijn positie zeker te stellen.

    Ook verrassend was de prestatie van Mark Webber. Waar zijn teamgenoot David Coulthard, waarover gesproken wordt dat dit zijn laatste seizoen zal zijn, niet verder kwam dan de eerste kwalificatie, zette Webber de zevende tijd neer, een goede uitgangspositie voor de race van morgen in het zonnige Barcelona.

    Uitslag Kwalificatie GP Spanje:
    1.   Kimi Raikkonen        Ferrari           1:21.813

    2. Fernando Alonso Renault 1:21.904

    3. Felipe Massa Ferrari 1:22.058

    4. Robert Kubica BMW Sauber 1:22.065

    5. Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:22.096

    6. Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 1:22.231

    7. Mark Webber Red Bull 1:22.329

    8. Jarno Trulli Toyota 1:22.529

    9. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:22.542

    10. Nelsinho Piquet Renault 1:22.699

    11. Rubens Barrichello Honda

    12. Kazuki Nakajima Williams

    13. Jenson Button Honda

    14. Timo Glock Toyota

    15. Nico Rosberg Williams

    16. Sebastien Bourdais Toro Rosso

    17. David Coulthard Red Bull

    18. Sebastiaan Vettel Toro Rosso

    19. Giancarlo Fisichella Force India

    20. Adrian Sutil Force India

    21. Anthony Davidson Super Aguri

    22. Takuma Sato Super Aguri

    26-04-2008 om 19:35 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse racebabe op pole position in Formule 3
    HOCKENHEIM - In de vrije training donderdagochtend liet Shirley van der Lof al zien dat ze zich thuis voelt in haar F3 Dalara F304 bolide door de snelste tijd neer te zetten in de Trophy klasse. In de eerste kwalificatie op het Duitse F1 circuit Hockenheim wist zij een derde tijd neer te zetten en in de tweede kwalificatie zelfs de pole position tijd met een ronde van 1.37.735.

    Shirley van der Lof traint naar pole position

    Shirley zei na afloop van de kwalificatie: “Echt super om gelijk goed van start te kunnen gaan. Het HS Technik Team heeft fantastisch werk gedaan. De auto voelde goed aan en het is fantastisch om met een F3 te kunnen rijden. Het balanceren op de grens met een vleugelauto geeft me een geweldige kick”.

    Dit jaar zal Shirley uitkomen voor het Oostenrijkse HS Technik Team in de Trophy klasse van het ATS Formule 3 kampioenschap. Van der Lof is daarmee de eerste Nederlandse vrouwelijke F3 coureur die aan een volledig F3 kampioenschap deelneemt. Na een intensieve fysieke training in het winterseizoen heeft ze haar conditie goed ontwikkeld en is zij optimaal voorbereid voor het F3 kampioenschap. Ook dit jaar zal “de Goudse verzekeringen” als hoofdsponsor Shirley ondersteunen. De auto is dan ook geheel in de paarse huis kleur van “de Goudse” uitgevoerd, waarmee de combinatie een opvallende verschijning is.

    26-04-2008 om 19:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Horrorcrash voor Trust Team Arden met 2008-bolide
    Na de GP2 Asia Series is dit weekend de kick-off van de GP2 Europe met alle toppers en nieuwe bolides in het voorprogramma van de F1. Pastor Maldonado boekte direct succes door de eerste pole position van het seizoen te scoren, terwijl Sébastien Buemi voor Trust Team Arden niet wist te voorkomen om een auto af te schrijven.

    Hier was de bolide nog heel

    Buemi was slechts vijf ronden onderweg toen hij plotseling een langzaam rijdende collega op de racelijn tegen kwam. Op hoge snelheid ontweek de Zwitser zijn voorganger maar raakte de kerbstone, spinde, kwam even los van de grond, stak de baan over en knalde keihard achterwaarts in de bandenstapel. Zijn tijd bleek uiteindelijk goed voor de twintigste startplaats.

    De andere Trust Team Arden-rijder, de Nederlander Yelmer Buurman, start de eerste race slechts vanaf plek achttien. Ho-Pin Tung bleek uiteindelijk de beste coureur uit de Benelux, maar kwam in de kwalificatie niet verder dan een zestiende plek. De Belg Jerome D'Ambrosio kende problemen. De coureur voor DAMS liet geen tijd noteren in de vrije training en kwam in de kwalificatie niet verder dan plaats 22.

    Alvaro Parente en Pastor Maldonado waren de coureurs die de dienst uitmaakten met een tijd onder de 1 minuut 27. Andreas Zuber klokte de derde tijd, voor Bruno Senna en Giorgio Pantano op vijf. Romain Grosjean, winnaar van de Asia Series, kwam uit op een elfde stek nadat hij zijn motor had opgeblazen.

    Uitslag GP2 kwalificatie in Barcelona:
    Pos Rijder              Team                 Tijd      Gat   Ronden

    1. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:27.547 15

    2. Alvaro Parente Super Nova 1:27.705 +0.158 16

    3. Andreas Zuber Piquet Sports 1:28.155 +0.608 15

    4. Bruno Senna iSport 1:28.273 +0.726 10

    5. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:28.290 +0.743 15

    6. Adrian Valles FMS 1:28.323 +0.776 15

    7. Karun Chandhok iSport 1:28.385 +0.838 15

    8. Vitaly Petrov Campos 1:28.423 +0.876 17

    9. Javier Villa Racing Engineering 1:28.562 +1.015 15

    10. Mike Conway Trident 1:28.622 +1.075 15

    11. Romain Grosjean ART 1:28.684 +1.137 14

    12. Davide Valsecchi Durango 1:28.713 +1.166 17

    13. Kamui Kobayashi DAMS 1:28.799 +1.252 16

    14. Luca Filippi ART 1:28.868 +1.321 15

    15. Ben Hanley Campos 1:28.889 +1.342 14

    16. Ho-Pin Tung Trident 1:28.937 +1.390 16

    17. Alberto Valerio Durango 1:29.338 +1.791 17

    18. Yelmer Buurman Arden 1:29.339 +1.792 18

    19. Christian Bakkerud Super Nova 1:29.394 +1.847 16

    20. Sebastien Buemi Arden 1:29.478 +1.931 5

    21. Milos Pavlovic BCN 1:29.618 +2.071 12

    22. Jerome D'Ambrosio DAMS 1:29.628 +2.081 17

    23. Paolo Nocera BCN 1:29.708 +2.161 15

    24. Roldan Rodriguez FMS 1:29.762 +2.215 16

    25. Diego Nunes DPR 1:30.343 +2.796 11

    26. Giacomo Ricci DPR

    26-04-2008 om 19:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    MONZA - Jos Verstappen en Peter van Merksteijn staan weer helemaal bovenaan in de LMP2 tijdstabellen. Met een tijd van 1.37.798 werd het duo eerste in de klasse en tiende algemeen tijdens de tweede vrije training op het F1 circuit in Monza. Zij bleven de Speedy Racing Lola B08/80 méér dan een seconde voor. Ook Jan Lammers en Didier Theys staan er goed voor met een vijfde plek in hun Horag Racing Porsche RS Spyder, net achter de Barazi Zytek van onder meer Michaël Vergers.

    Helemaal bovenaan waren beide Peugeots 908 HDi te vinden, met het nummer 7 van Minassian/Gené voor het exemplaar van Lamy/Sarrazin. Op de derde en vierde plek stonden beide Audi's R10, maar wel al op méér dan anderhalve seconde van de snelste Peugeot. Het is duidelijk dat het Duitse diesel-motor een pak snelheid mist ten opzichte van zijn Franse concurrent. De Charouz Racing Lola Aston Martin vervolledigde de topvijf en had iets meer dan twee seconden in te leveren tegenover de snelste Peugeot.


    In GT1 zit de topvier binnen dezelfde anderhalve econde, met deze keer de IPB Spartak Lamborghini van Peter Kox op de vierde stek. De snelste tijd ging naar de Team Modena Aston Martin DBR9 van Antonio Garcia en Tomas Enge. Eerder vandaag werd ook gemeld dat Jos Menten samen met Terry Borcheller en Christian Fittipaldi diezelfde Modena DBR9 zal gaan besturen tijdens de komende 24 Heures du Mans.

    Nog in het GT1-kamp kwam Larbre Compétition met het bericht de participatie in de LMS stop te zetten wegens simpelweg "geen tijd". De Saleen S7R die het team in de reeks had ingeschreven werd in Barcelona tweede.

    Marc Lieb en Alex Davison reden de snelste chrono in GT2 met hun Felbermayr Proton Porsche. De officiële Spyker Squadron auto reed een zesde tijd en het exemplaar van Speedy Racing zette een negende tijd op de tabellen.

    26-04-2008 om 19:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Renault 3.5: Eerste zege Giedo van der Garde
    480_giedo_actie_9900
    Giedo van der Garde in actie op Monza

    Voor het eerst sinds zijn Formule 3-tijd stond Giedo van der Garde weer eens op de hoogste trede van een erepodium na afloop van een autorace. Op het circuit van Barcelona won de Veenendaalse rijder de eerste race van het seizoen in de Formule Renault 3.5 Series, zoals de World Series by Renault tegenwoordig officieel heet. Gestart als zevende wist Van der Garde zich snel naar voren te werken en in de tiende ronde nam hij de leiding over. Daarna reed hij de overwinning naar huis, een fraai geschenk voor zijn 23e verjaardag, die hij gisteren vierde.
    480_giedo_wint2_9823

    Na de eerste ronde kwam Van der Garde al als derde door. Twee ronden later schoof hij één positie door toen Bonanomi stilviel en in de tiende ronde verschalkte hij met een fraaie uitremactie Pasquale Disabatino. “Ik had in de ronden ervoor al gezien dat hij telkens extreem vroeg remde en daarvan kon ik gebruikmaken. Gelukkig liet hij me voldoende ruimte”, vertelde Van der Garde na de race. Eenmaal aan de leiding rijdend bouwde hij snel een aardige voorsprong op en uiteindelijk reed hij met een marge van ruim 5,6 seconde als eerste over de eindstreep.

    480_giedo_beker

    Voor Van der Garde is dit resultaat een fraai succes bij zijn eerste optreden voor zijn nieuwe team P1 Motorsport van de ervaren Roly Vincini. “Het team heeft de afgelopen maanden keihard gewerkt om het allemaal op de rit te krijgen. Bij het testen waren we al snel en hier loopt het het hele weekend tot nu toe perfect: snelste in de vrije training, snelste in de kwalificatie en nu de overwinning in de race. En dat terwijl ik vanwege de “reversed grid” als zevende startte, dus dat had ik niet direct verwacht.” Morgen kan Van der Garde het weekend in stijl afsluiten, want dan start hij vanaf pole.

    Uitslag:
    1. Giedo van der Garde (Ned), 24 r. in 39.33,853
    2. Pasquale Disabatino (Ita), op 5,645
    3. Julien Jousse (Fra), op 9,123
    4. Pablo Sanchez (Mex), op 10,440
    5. Mikhail Aleshi (Rus), op 13,533
    6. Borja Garcia (Spa), op 16,969

    26-04-2008 om 19:20 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MP Motorsport met Meijer, Catsburg en Adamski in Eurocup Formule Renault 2.0
    Het Nederlandse team MP Motorsport zet drie auto’s aan de start van de seizoensopener van de Eurocup Formule Renault 2.0, welke in het weekend van 3 en 4 mei verreden zal worden op het circuit van Spa Francorchamps. De talentvolle coureurs Paul Meijer, Nicky Catsburg en Mateusz Adamski zullen de knalgele bolides van het team uit Oudenbosch besturen.

    In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt de seizoensouverture van de World Series by Renault dit jaar op Spa Francorchamps verreden in plaats van op het circuit van Zolder. Aan de opzet van het evenement verandert echter weinig. Tijdens iedere meeting komen ondermeer de World Series Formule Renault 3.5, de Eurocup Formule Renault 2.0 en de Eurocup Mégane Trophy in actie. Daarnaast worden bezoekers eveneens getrakteerd op spectaculaire demo’s van het Renault F1 team.

    mp1

    Voor MP Motorsport dateert het laatste optreden in de Eurocup Formule Renault 2.0 alweer uit 2003, toen Ferdinand Kool in Donington vanaf de pole position mocht vertrekken. Teammanager Dick van der Wilt kijkt dan ook erg uit naar een hernieuwde kennismaking met dit prestigieuze kampioenschap. “De Eurocup Formule Renault 2.0 heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een uiterst competitief en hoogstaand kampioenschap, waarin zeker geen cadeaus worden weggegeven. Zelfs met de ervaring en het talent van Paul, Nick en Mateusz blijven we met de beide benen op het asfalt en werken we zonder te hoge verwachtingen naar onze comeback in dit kampioenschap toe.”
    Paul Meijer was reeds in 2003 en 2004 actief in de Eurocup Formule Renault 2.0 en wist toen diverse goede resultaten te boeken. Paul kijkt dan ook erg uit naar het aankomende raceweekend. “Het is super dat ik samen met MP Motorsport aan de start kan verschijnen van de Eurocup Formule Renault 2.0 race in Spa Francorchamps. Dit is absoluut mijn favoriete circuit en dat heb ik vorig jaar tijdens de NEC FR2.0 races duidelijk laten zien. Voor mij is dit een unieke kans om weer op Europees niveau binnen de autosport actief te zijn.”

    mp3

    Voor Mateusz Adamski en Nick Catsburg vormt de race op Spa Francorchamps een uitdagende aanvulling op hun reguliere raceprogramma in het NEC Formule Renault 2.0. “Ik denk dat we vooral een leerzaam weekend tegemoet gaan,” aldus Nick. “Het hoge niveau van de Eurocup Formule Renault 2.0 gecombineerd met de speciale entourage van de World Series by Renault evenementen zorgt bij voorbaat al voor een interessant weekend. Ik zie het in ieder geval met veel enthousiasme tegemoet.”

    De eerste race van de Eurocup Formule Renault 2.0 wordt op zaterdag 3 mei verreden, terwijl de tweede wedstrijd een dag later op het programma staat. De toegang tot het World Series by Renault evenement is gratis. Kaarten zijn te downloaden via www.worldseriesbyrenault.com.

    26-04-2008 om 19:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Nederlandse Porsche-rijders op de eerste rij in Monza
    480_verstappen_actie7016

    Evenals drie weken geleden in Barcelona starten Jos Verstappen en Peter van Merksteijn met de Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur morgen vanaf de pole position voor de tweede race van het seizoen op het Grand Prix-circuit van Monza. In de kwalificatie voor de LMP2-klasse bleef Jos Verstappen met zijn rondetijd van 1.36,842 minuten Jan Lammers in de Horag-Porsche met 1,003 seconde voor. De Porsche RS Spyder van het Deense Essex-team vertrekt als derde in de klasse.

    Mijn rondje was prima, ik heb geen fouten gemaakt. Een goede balans is hier in Monza belangrijk, vooral tijdens het remmen voor de bochten. Daarop hebben we ons dus in de vrije trainingen geconcentreerd”, aldus Verstappen. Lammers maakte tijdens zijn snelste ronde een foutje. “Ik pushte een beetje te hard, juist toen de banden op hun best waren, dus dat was de reden dat er geen snellere tijd inzat”, aldus de Zandvoorter. “Misschien is dat ook wel te wijten aan het feit dat ik vanmorgen in de vrije training niet zoveel gereden heb.” Michael Vergers, die op Monza naast zijn vaste Deense teamgenoot Juan Barazi ook met de Braziliaan Fernando Rees rijdt, kwalificeerde zich met de Zytek van het Barazi Epsilon-team als vijfde in de klasse.

    Aan de kop van het veld bepaalden de Peugeots het tempo. Zes minuten voor het eind van de sessie gingen Nicolas Minassian en Pedro Lamy voor het eerst op jacht naatr een snelle rondetijd. Minassian opende de aanval met een tijd van 1.32,090, waarmee hij al de pole pakte, maar daarna verbeterde hij met 1.31,528 en 1.31,470 nog twee keer zijn eigen snelste rondetijd. Pedro Lamy reed aanvankelijk 1.32,731 en kwam daarna tot 1.31,957, waarmee hij echter nog 0,487 seconde langzamer was dan zijn Franse teamgenoot. De Audi’s komen er qua snelheid opnieuw niet aan te pas: lokale held Dindo Capello kwalificeerde zich als derde, maar zijn achterstand is met 1,723 seconden enorm te noemen. Mike Rockenfeller reed de vierde tijd in de andere R10 TDI, hij staat 1,860 seconden achter pole. Flinke schade was er voor het Création-team: Robbie Kerr raakte de controle over de auto kwijt en belandde met de linker kant vol in de bandenstapels. Het is nog niet bekend of de auto nog kan worden gerepareerd voor de race.

    In de GT1-klasse reed Olivier Beretta in de Corvette met startnummer 4 naar pole in een tijd van 1.44,102 minuten, gevolgd door Tomas Enge in de Modena-Aston Martini en de andere Corvette van Luc Alphand Aventures, bestuurd door Sébastien Dumez. Peter Kox kwalificeerde zich met de Lamborghini als vierde in de klasse met een achterstand van 2,141 seconden op de snelste Corvette.

    In de GT2 staat de Ferrari van Rob Bell op pole met een tijd van 1.49,006 minuten, gevolgd door de Porsche van Alex Davison. Op de eerste zes plaatsen wisselen de Porsches en de Ferraris elkaar keurig af. De Spykers kwalificeerden zich als negende en elfde in de klasse met respectievelijk Ralf Kelleners en Benjamin Leuenberger achter het stuur.

    Uitslag:
    1. Gené-Minassian (Spa/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 1.31,470
    2. Lamy-Sarrazin (Por/Fra), Peugeot 908 HDi FAP, 1.31,957
    3. Capello-McNish (Ita/GBr), Audi R10 TDI, 1.33,193
    4. Rockenfeller-Prémat (Dui/Fra), Audi R10 TDI, 1.33,330
    10. Verstappen-Van Merksteijn (Ned), Porsche RS Spyder, 1.36,842 (1e LMP2)

    480_verstappen_pits_7551

    14. Lienhard-Theys-Lammers (Sui-Bel-Ned), Porsche RS Spyder, 1.37,845 (2e LMP2)
    17. Barazi-Vergers-Reed (Den/Ned/Bra), Zytek 07S, 1.38,570 (5e LMP2)
    28. Beretta-Moreau-Goueslard (Mon/Fra/Fra), Corvette, 1.44,102 (1e GT1)
    32. Kox-Rusinov (Ned/Rus), Lamborghini Murciealgo, 1.46,243 (4e GT1)
    33. Bell-Bruni (GBr/Ita), Ferrari 430, 1.49,006 (1e GT2)

    26-04-2008 om 19:08 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Japans F3: Derde plaats Carlo van Dam op Autopolis
    480_carlo_van_dam_8_2008

    De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam is vandaag op het circuit van Autopolis in Japan derde geworden in de derde race om het Japanse Formule 3 kampioenschap 2008. Carlo moest zich terugvechten van een zesde plaats, nadat hij bij de start een aantal posities verloor. Morgen vertrekt de coureur van Toyota Team TOM’s vanaf pole position.

    “Het is een prachtige circuit”, zegt Carlo over Autopolis. “Het ligt op 800 meter hoogte en is heel bochtig. We hebben hier op de dagen voor de race veel getest en dat ging meteen goed. Omdat je hier 18 bochten hebt, zijn je banden al na 2 rondjes op. In de kwalificatie begon het licht te regenen. Ik pakte voor de eerste race de tweede startplaats en zondag sta ik op pole position. Omdat het vervolgens hard heeft geregend, was aan de kant van de baan waar ik moest starten amper grip. Iedereen op mijn startrij kwam slecht weg en ik ging als zesde de eerste bocht in. Ik heb me vervolgens snel naar de derde plaats opgewerkt, maar daarna was er te weinig tijd om de eerste twee nog te achterhalen. Jammer van die start natuurlijk, maar de race ging goed en we hebben in ieder geval weer een podiumplaats te pakken. Morgen vertrek ik dus vanaf pole position, dat ziet er goed uit. Ik ben tevreden met de auto, sinds de test op Motegi hebben we het goed voor elkaar. We rijden nu met een nieuwe wielophanging, die is sneller. Het stuurt wel een stuk zwaarder, zeker met die 18 bochten hier. Mijn teamgenoot Kunimoto heeft die ophanging er zelfs weer af laten halen, die kreeg na 5 rondjes het stuur niet meer om. Ik noem hem nu Popeye...”

    480_carlo_van_dam_7_2008

    Uitslag Japans Formule 3 kampioenschap, race 3 (Autopolis, 26 april):
    1. T. Iguchi (Jap, Dallara), 23 min 58,247,
    2. K. Cozzolino (Jap, Dallara) op 2 sec 942,
    3. C. van Dam (Ned, Dallara) op 3 sec 949,

    26-04-2008 om 19:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    25-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WS Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde snelste in eerste vrije training Monza
    giedo_test_barcelona

    De eerste trainingen op het circuit van Monza zijn prima verlopen voor Giedo van der Garde. De P1 Motorsport-coureur reed gisteren een tijd van 1.36.016 en was daarmee de snelste man op de baan. Giedo was met zijn tijd een dikke tiende sneller dan Alvaro Barba, die tweede werd.

    Komend weekend beginnen de World Series by Renault aan het seizoen 2008 en Giedo van der Garde kon zich geen betere start wensen. Gedurende de wintertests maakte hij al een zeer sterke indruk en gezien de resultaten in de eerste training was die indruk volkomen terecht.

    Kwalificatie
    Vandaag wordt er opnieuw getraind en zal Giedo van der Garde zich zo goed mogelijk proberen te kwalificeren voor de eerste race van het seizoen, die op zaterdag plaatsvindt.

    Resultaat vrije training:
    1 Van der Garde 1:36.016
    2 Barba 1:36.125
    3 Baguette 1:36.203
    4 Jousse 1:36.469
    5 Carbone 1:36.547
    6 Barba 1:36.547
    7 Bonanomi 1:36.578
    8 Disabatino 1:36.656
    9 Martinez 1:36.828
    10 Aleshin 1:36.859
    11 Walker 1:37.031
    12 Duran 1:37.047
    13 Alcaraz 1:37.109
    14 Sanchez 1:37.156
    15 Molina 1:37.203
    16 Move 1:37.219
    17 Garcia 1:37.344
    18 Romancini 1:37.375
    19 Wickens 1:37.453
    20 Marsoin 1:37.515
    21 Cantelli 1:37.531
    22 Pic 1:37.781
    23 Moreau 1:37.813
    24 Mann 1:37.906
    25 Theobald 1:38.000
    26 Cortes 1:38.640

    25-04-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Vol programma tijdens Profile Tyrecenter Pinksterraces
    profile_tyrecenter

    Autosportfans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.

    De Pinksterraces worden gesponsord door Profile Tyrecenter in samenwerking met Kumho Nederland. Profile Tyrecenter staat bekend als de specialist op het gebied van banden en wielen. Harm Nieboer, Retail Manager van Profile Tyrecenter Nederland, legt uit: ,,De Pinksterraces is één van de grootste evenementen van Circuit Park Zandvoort. Wij zijn dan ook trots onszelf hoofdsponsor van dit evenement te mogen noemen. Het is een geweldige promotie voor de gehele organisatie. Maar het draait om meer. Alle klanten van Profile Tyrecenter krijgen de mogelijkheid dit evenement met ons te vieren, ook als dank voor hun vertrouwen in onze organisatie.’’

    CPZ zeer verheugd
    Ook Circuit Park Zandvoort is blij met de adoptie van de Pinksterraces. ,,Wij zijn zeer verheugd dat wij in het seizoen waarin we het 60-jarig jubileum van Circuit Park Zandvoort vieren, de samenwerking kunnen aangaan met een sterke partner als Profile Tyrecenter. De bekendheid en het uitgebreide netwerk van Profile Tyrecenter stellen ons in de gelegenheid om de Pinksterraces als een van onze belangrijke evenementen op landelijk niveau extra onder de aandacht te brengen. Omgekeerd kan Profile Tyrecenter in samenwerking met Kumho door de ondersteuning van de Pinksterraces een aantrekkelijk evenement bieden, dat uitstekend geschikt is voor relatiemarketing en promotie”, aldus Erik Weijers, Chief Operating Officer van Circuit Park Zandvoort.


    bmw130icup

    Samsung BMW 130i Cup
    Dat een groot startveld auto’s geen vereiste is om spectaculaire races te verzorgen werd tijdens de Kinzo Paasraces bewezen door de coureurs uit de Samsung BMW 130i Cup. Tim Coronel en Bas Schothorst kende het meeste succes tijdens het paasweekeinde, maar rijders als Duncan Huisman, Jan Lammers, Dillon Koster en Jan-Joris Verheul zijn gebrand op een overwinning tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces. Daarnaast verwacht de organisatie een uitbreiding van het startveld, waardoor het publiek zich mag opmaken voor een interessante strijd. De klasse komt op maandag 12 mei tweemaal in actie.

    480_cliostart1_4737

    Dunlop SportMaxx Clio Cup
    De vele inhaalacties bij de Dunlop SportMaxx Clio Cup zijn een goede weergave van de competitiviteit van het startveld. Bij de Kinzo Paasraces werden de wedstrijden gewonnen door Ronald Morien en Pim van Riet. De rijkwaliteiten van Sebastiaan Bleekemolen, Robert van den Berg, Paul Vahstal en Addie van de Ven mogen echter ook niet onderschat worden, waardoor nauwelijks te voorspellen valt wie de wedstrijden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal winnen. Ook Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot hebben met hun Koninklijke Landmacht-Clio’s aangetoond dat zij goed hun mannetje kunnen staan.

    480_jeroen_wint_5265

    Formule Ford
    Vanwege de wisselende weersomstandigheden tijdens de Kinzo Paasraces was het voor enkele coureurs uit de Formule Ford een lastige keus op welk type band zij van start zouden gaan. Daarnaast zou het winnen van de races een lastig karwei worden, want niemand minder dan Jeroen Bleekemolen stond op de inschrijflijst met de gastenauto van Geva Racing. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal Allard Kalff in de gastenauto in actie komen. Opponenten van Kalff zijn Simon Knap, Leroy Stuart, Rogier Jongejans, Henk Vuik jr. en Jennifer van der Beek, de enige dame in het startveld.

    480_start_swift_achter_4962

    Formido Swift Cup
    Prachtige autosport kan verwacht worden tijdens de races van de Formido Swift Cup. Het paasweekend werd zeer succesvol afgesloten door Hans Bos, die tweemaal wist te winnen. Bos zal het niet makkelijk krijgen tijdens de Pinksterraces, want Sandra Douma, Jeroen den Boer, Niels Langeveld, Bart van Raamsdonk, Tim van Gog en Pieter Schothorst lijken vastberaden om ook op de hoogste trede van het podium te eindigen.


    480_tdc_koster_sanders

    Toerwagen Diesel Cup
    Met een startveld vol BMW 120D’s, Seat Cupra’s, Volkswagen Golfs en Alfa 147 JTD kan worden teruggekeken op een geslaagd debuut van de Toerwagen Diesel Cup . Omdat elke auto een verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit, ook veel actie plaats in de pitsstraat. De klasse komt twee keer in actie tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.

    480_sandor_op_kop_7612

    Benelux Racing League
    Met meer dan dertig auto’s, bekende namen uit de autosport en een NASCAR-achtig uiterlijk zorgt de Benelux Racing League elk evenement voor veel sensationele momenten op het circuit. Kampioen Donald Molenaar zal het met zijn Collé Rental & Sales BRL V6-bolide opnemen tegen Sandor van Es, Ferdinand Kool, Nelson van der Pol en Donny Crevels. Naast de V6 divisie wordt er ook gestreden in de BRL Light waar felle deur-aan-deur gevechten de hoofdmoot voeren.


    dsc_vooraf_5

    Dutch Supercar Challenge
    Na een jaar afwezigheid is de Dutch Supercar Challenge weer terug op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces verschijnen meer dan dertig auto’s uit de Supersport 2 en Sport divisie aan de start. Met auto’s als de Lotus Exige Cup, Mini Cooper, BMW Compact, BMW GTR, Saker Sportscar, Marcos Mantis en SEAT Léon Supercopa kan het publiek zich opmaken voor twee races met een zeer divers startveld.

    Programma
    De kwalificaties op zaterdag 10 mei vinden plaats om 9.30 uur. Op tweede pinksterdag begint het programma om 9.00 uur met de eerste race van de Formido Swift Cup. De laatste race zal om 18.10 uur van start gaan.

    Gratis toegang voor het hele gezin!
    Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.

    Toegangskaarten
    Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 – 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de circuitkassa’s verkrijgbaar.

    Meer informatie over tickets en het meest recente tijdschema is te vinden op http://www.circuit-zandvoort.nl



    25-04-2008 om 17:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carworld Motorsport blijft positief de toekomst bekijken
    Afgelopen weekeinde reed Carworld Motorsport op de Nurburgring in Duitsland haar eerste manches in de Dutch Supercar Challenge 2008 met de nieuwe Renault Megane’s en uiteraard de vertrouwde Porsche van Rob Frijns. De kick-off van het nieuwe autosport seizoen kreeg echter een merkwaardige wending.

    Tegenslag voor Carworld Motorsport

    Het weekeinde begon met de vrije training. Carworld Motorsport had die tijd zeker nodig om enkele kindziektes uit onze nieuwe auto’s te halen. Een defecte dynamo en enkele kleine details werden verholpen. Vervolgens zaten zowel Rene Wijnen als Erol Ertan, Jochen Habets en Rob Frijns er goed bij wat een sterk gevoel gaf voor de kwalificatie op zaterdag.

    Het feest begon in de kwalificatie met de weergoden die het team zeker niet goed gestemd waren. De regen kwam met bakken uit de hemel terwijl het team gegokt had op een droge kwalificatie. Het resultaat was dan ook tegenvallend voor met name Rene Wijnen en Jochen Habets met hun op droog weer afgestelde bolides. Erol Ertan en Rob Frijns wisten wel nog in de laatste minuten een goede tijd neer te zetten, respectievelijk P6 voor Erol Ertan en P12 voor Rob Frijns (klasse SS1)

    De eerste race werd gekenmerkt door hevige mist. "De weergoden maakten er nu serieus een potje van", zei Pieter Dubois. "Mist, mist en nog eens mist met een zicht van minder dan veertig meter deed de wedstrijdleiding beslissen om na vier ronden achter de safety gereden te hebben de race te beëindigen. Zeker een goede beslissing, want het was echt onverantwoord om het veld los te laten. Helaas kregen we dus niet de kans om een goede positie te creëren voor race 2 op zondag."

    In de tweede startte Erol Ertan vanaf de zesde positie en was direct in een hevige strijd verwikkeld. "Erol kon tot aan de helft van de race zich goed verweren en zelfs een aanvallende houding permitteren. Door een sterk oplopende bandendruk bouwde de auto helaas snel af en moest Erol toegeven aan zijn meerderen", verklaarde Dubois. Rob Frijns scoorde het hoogst en finishte op een keurige negende plaats, gestart vanaf de twaalfde plaats. "Ook de rondetijden van Rob waren veelbelovend waardoor we graag vooruit willen kijken naar de volgende race op Spa waar we wellicht weer een vooruitgang van onze coureurs zullen zien. Rene Wijnen en Jochen Habets deden iedereen verbazen door vanuit het achterveld binnen 20 minuten helemaal naar voren te rijden en zich te mengen in de topvijf. Helaas kwam na 25 minuten de genadeslag voor alle drie de Meganes. Eén voor één werden ze gediskwalificeerd om rede van een te hard geluid. Op voorhand wisten we dat onze bolides veel geluid produceren, waarom we voor de race met de wedstrijdleiding om tafel gingen. Ons werd verteld dat tijdens de trainingen het geluid binnen de normen viel en werd ons geadviseerd niets aan de auto’s te veranderen. Toch kwamen we boven de norm van 104DB en werd de wedstrijdleider door het circuit bevolen ons uit de race te halen. Waarschijnlijk heeft dit alles ook weer te maken met de wisselende weersomstandigheden waardoor de meting negatief voor ons uitpakte. Zowel de wedstrijdleiding als ons team is geen verwijt te maken en zullen we moeten accepteren dat de geluidsproblematiek rondom de circuits een groot probleem is. Uiteraard geld voor ons dat we een oplossing moeten zoeken zodat we dit voorval niet nog eens zullen meemaken", aldus een getergde Dubois, die toch de zonnige kant blijft inzien. "Ondanks een hoger verwacht resultaat kijken we terug op een positief weekeinde en durven we te garanderen dat we in Spa van ons zullen laten horen."

    24-04-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Kelvin Snoeks kijkt uit naar start nieuw seizoen
    kelvin_snoeks_2008_1

    Komend weekend start voor Kelvin Snoeks het raceseizoen 2008. Dit jaar neemt de 20-jarige autocoureur uit Zwaanshoek wederom deel aan de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. De verwachtingen zijn hooggespannen na succesvolle tests gedurende de wintermaanden als voorbereiding op het nieuwe seizoen.
    De races in de Formule Renault staan bekend als een perfecte leerschool voor jonge talenten om door te stromen naar het uiteindelijke doel, de Formule 1. Ook regerend wereldkampioen Formule 1 Kimi Räikkönen heeft zijn leertraject volbracht in de Formule Renault.

    Tweede jaar
    Voor Kelvin Snoeks is dit zijn tweede jaar in deze autosportklasse. Dit seizoen heeft hij gekozen om de samenwerking te continueren met het succesvolle AR Motorsport team uit Haarlem. Teameigenaar Ronald Heiligers is erg te spreken over de progressie die Kelvin in de wintertests heeft gemaakt. ,,Kelvin heeft het afgelopen seizoen veel geleerd. Na de finaleraces van 2007 heeft hij grote stappen voorwaarts gemaakt. Ik verwacht dat hij regelmatig in de top acht zal finishen met bovendien enkele podiumplaatsen. De concurrentie in het NEC Formule Renault 2.0 is erg sterk. Vooral het Duitse Motorpark-team zal een geduchte tegenstander zijn. Deze rijders nemen naast het NEC ook deel aan het Europees kampioenschap. Maar ook vanuit Nederland zijn er goede rijders zoals Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg en Kelvins teamgenoot, Europees kampioen karting, Thomas Knopper.’’

    kelvin_snoeks_2008_2

    Vaker voorin
    Kelvin Snoeks heeft zich niet alleen op de baan maar ook in de sportschool voorbereid op het seizoen. ,,k ben er klaar voor. De winter heeft lang genoeg geduurd. De afgelopen maand hebben we veel kunnen testen op diverse circuits van het NEC. Ik verwacht dat ik dit seizoen vaker voorin te vinden zal zijn. Mijn doelstelling is iedere race in de top acht te rijden, en vooral punten scoren. Op Zandvoort en Oschersleben ga ik voor het podium. Dat zijn wel mijn favoriete circuits op de kalender dit jaar.’’

    Samenwerking optimaal
    ,,De samenwerking binnen het team is optimaal en dat werpt zijn vruchten af’’, vervolgt Kelvin Snoeks. ,,Samen met mijn teamgenoot Thomas Knopper en fitnesstrainer Armand Caenen hebben we ook gewerkt om de conditie optimaal op pijl te brengen. Komend weekend op het Grand Prix circuit van Hockenheim, tijdens de Jim Clark Revival races, kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de concurrenten”, sprak een opgewekte Kelvin na de laatste testsessie op Zandvoort afgelopen donderdag. De verrichtingen van Kelvin Snoeks en het Team van AR Motorsport zijn te volgen op de website van het NEC, http://www.necup.com en op http://www.kelvinsnoeks.com


    24-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dure klapband Racing4 Panda
    NÜRBURG – Duncan Huisman en Edo de Vries van Racing4panda hebben op het circuit van de Nürburgring (Duitsland) een zevende plaats behaald in de Supersport 1 divisie. In de seizoensopener van de Dutch Supercar Challenge leek het duo regelrecht op een zekere overwinning af te steven, totdat een klapband vlak na het passeren van de pits roet in het eten gooide. De ruime voorsprong van 26 seconden op de nummer 2 die polesitter Huisman had opgebouwd, kon door de concurrentie hierdoor worden ingelopen. Na een lange ronde kon Huisman toch de pits bereiken. Na de noodreparatie en de verplichte rijderwissel kwam zijn teamgenoot De Vries uiteindelijk als zevende over de meet.

    Duncan Huisman en Edo de Vries

    VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE:
    De weergoden waren de Dutch Supercar Challenge deelnemers afgelopen weekend niet goed gezind. Was het vrijdag nog droog en zonnig, op zaterdagmorgen hing er op het gehele circuit flinke nevel en regende het regelmatig. Huisman, samen rijdend met De Vries, lieten zien dat ze goed overweg konden met deze omstandigheden. Met de Porsche 997 GT3, uitkomend in de Supersport 1 divisie, wist Huisman een tijd van 2.23.090 te realiseren. De viervoudig winnaar van de WTCC races van Macau, was hiermee niet alleen zijn naaste concurrenten in de Supersport 1 divisie te snel af, maar was hij ook sneller dan iedereen in de GT-divisie!

    RACE 01 + 02:
    De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie op zaterdagmiddag ging echter niet door. De laaghangende mist op het Duitse circuit, werd naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de formatieronden en een aantal ronden achter de safetycar, maar de wedstrijdleiding besloot om de race in zijn geheel af te lassen. Op zondagochtend hing er evenals zeer dichte mist en de organisatie twijfelde of het evenement nog wel doorgang kon vinden. Uiteindelijk werd besloten om het programma in te korten, waardoor de races van de Dutch Supercar Challenge in plaats van zestig, maar veertig minuten duurden. Bij de start van de race kwam Harry Mecke met de Mosler MT900 GT3 al beste uit de startblokken, maar de Duitser verremde zich in de eerste bocht. De van pole gestarte Huisman en Cor Euser wisten hiervan te profiteren. Huisman wist in de Supersport 1 divisie snel weg te lopen van de rest, totdat het noodlot echter toesloeg. De inwoner uit Rotterdam kreeg een klapband en wist na een lange ronde ternauwernood de pitstraat te bereiken. De Vries nam zijn stuurtje over en bracht de Porsche 997 GT3 als zevende over de finish.

    23-04-2008 om 17:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs