Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    25-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Vol programma tijdens Profile Tyrecenter Pinksterraces
    profile_tyrecenter

    Autosportfans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.

    De Pinksterraces worden gesponsord door Profile Tyrecenter in samenwerking met Kumho Nederland. Profile Tyrecenter staat bekend als de specialist op het gebied van banden en wielen. Harm Nieboer, Retail Manager van Profile Tyrecenter Nederland, legt uit: ,,De Pinksterraces is één van de grootste evenementen van Circuit Park Zandvoort. Wij zijn dan ook trots onszelf hoofdsponsor van dit evenement te mogen noemen. Het is een geweldige promotie voor de gehele organisatie. Maar het draait om meer. Alle klanten van Profile Tyrecenter krijgen de mogelijkheid dit evenement met ons te vieren, ook als dank voor hun vertrouwen in onze organisatie.’’

    CPZ zeer verheugd
    Ook Circuit Park Zandvoort is blij met de adoptie van de Pinksterraces. ,,Wij zijn zeer verheugd dat wij in het seizoen waarin we het 60-jarig jubileum van Circuit Park Zandvoort vieren, de samenwerking kunnen aangaan met een sterke partner als Profile Tyrecenter. De bekendheid en het uitgebreide netwerk van Profile Tyrecenter stellen ons in de gelegenheid om de Pinksterraces als een van onze belangrijke evenementen op landelijk niveau extra onder de aandacht te brengen. Omgekeerd kan Profile Tyrecenter in samenwerking met Kumho door de ondersteuning van de Pinksterraces een aantrekkelijk evenement bieden, dat uitstekend geschikt is voor relatiemarketing en promotie”, aldus Erik Weijers, Chief Operating Officer van Circuit Park Zandvoort.


    bmw130icup

    Samsung BMW 130i Cup
    Dat een groot startveld auto’s geen vereiste is om spectaculaire races te verzorgen werd tijdens de Kinzo Paasraces bewezen door de coureurs uit de Samsung BMW 130i Cup. Tim Coronel en Bas Schothorst kende het meeste succes tijdens het paasweekeinde, maar rijders als Duncan Huisman, Jan Lammers, Dillon Koster en Jan-Joris Verheul zijn gebrand op een overwinning tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces. Daarnaast verwacht de organisatie een uitbreiding van het startveld, waardoor het publiek zich mag opmaken voor een interessante strijd. De klasse komt op maandag 12 mei tweemaal in actie.

    480_cliostart1_4737

    Dunlop SportMaxx Clio Cup
    De vele inhaalacties bij de Dunlop SportMaxx Clio Cup zijn een goede weergave van de competitiviteit van het startveld. Bij de Kinzo Paasraces werden de wedstrijden gewonnen door Ronald Morien en Pim van Riet. De rijkwaliteiten van Sebastiaan Bleekemolen, Robert van den Berg, Paul Vahstal en Addie van de Ven mogen echter ook niet onderschat worden, waardoor nauwelijks te voorspellen valt wie de wedstrijden tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal winnen. Ook Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot hebben met hun Koninklijke Landmacht-Clio’s aangetoond dat zij goed hun mannetje kunnen staan.

    480_jeroen_wint_5265

    Formule Ford
    Vanwege de wisselende weersomstandigheden tijdens de Kinzo Paasraces was het voor enkele coureurs uit de Formule Ford een lastige keus op welk type band zij van start zouden gaan. Daarnaast zou het winnen van de races een lastig karwei worden, want niemand minder dan Jeroen Bleekemolen stond op de inschrijflijst met de gastenauto van Geva Racing. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal Allard Kalff in de gastenauto in actie komen. Opponenten van Kalff zijn Simon Knap, Leroy Stuart, Rogier Jongejans, Henk Vuik jr. en Jennifer van der Beek, de enige dame in het startveld.

    480_start_swift_achter_4962

    Formido Swift Cup
    Prachtige autosport kan verwacht worden tijdens de races van de Formido Swift Cup. Het paasweekend werd zeer succesvol afgesloten door Hans Bos, die tweemaal wist te winnen. Bos zal het niet makkelijk krijgen tijdens de Pinksterraces, want Sandra Douma, Jeroen den Boer, Niels Langeveld, Bart van Raamsdonk, Tim van Gog en Pieter Schothorst lijken vastberaden om ook op de hoogste trede van het podium te eindigen.


    480_tdc_koster_sanders

    Toerwagen Diesel Cup
    Met een startveld vol BMW 120D’s, Seat Cupra’s, Volkswagen Golfs en Alfa 147 JTD kan worden teruggekeken op een geslaagd debuut van de Toerwagen Diesel Cup . Omdat elke auto een verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit, ook veel actie plaats in de pitsstraat. De klasse komt twee keer in actie tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.

    480_sandor_op_kop_7612

    Benelux Racing League
    Met meer dan dertig auto’s, bekende namen uit de autosport en een NASCAR-achtig uiterlijk zorgt de Benelux Racing League elk evenement voor veel sensationele momenten op het circuit. Kampioen Donald Molenaar zal het met zijn Collé Rental & Sales BRL V6-bolide opnemen tegen Sandor van Es, Ferdinand Kool, Nelson van der Pol en Donny Crevels. Naast de V6 divisie wordt er ook gestreden in de BRL Light waar felle deur-aan-deur gevechten de hoofdmoot voeren.


    dsc_vooraf_5

    Dutch Supercar Challenge
    Na een jaar afwezigheid is de Dutch Supercar Challenge weer terug op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces verschijnen meer dan dertig auto’s uit de Supersport 2 en Sport divisie aan de start. Met auto’s als de Lotus Exige Cup, Mini Cooper, BMW Compact, BMW GTR, Saker Sportscar, Marcos Mantis en SEAT Léon Supercopa kan het publiek zich opmaken voor twee races met een zeer divers startveld.

    Programma
    De kwalificaties op zaterdag 10 mei vinden plaats om 9.30 uur. Op tweede pinksterdag begint het programma om 9.00 uur met de eerste race van de Formido Swift Cup. De laatste race zal om 18.10 uur van start gaan.

    Gratis toegang voor het hele gezin!
    Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.

    Toegangskaarten
    Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort (www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 – 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de circuitkassa’s verkrijgbaar.

    Meer informatie over tickets en het meest recente tijdschema is te vinden op http://www.circuit-zandvoort.nl



    25-04-2008 om 17:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carworld Motorsport blijft positief de toekomst bekijken
    Afgelopen weekeinde reed Carworld Motorsport op de Nurburgring in Duitsland haar eerste manches in de Dutch Supercar Challenge 2008 met de nieuwe Renault Megane’s en uiteraard de vertrouwde Porsche van Rob Frijns. De kick-off van het nieuwe autosport seizoen kreeg echter een merkwaardige wending.

    Tegenslag voor Carworld Motorsport

    Het weekeinde begon met de vrije training. Carworld Motorsport had die tijd zeker nodig om enkele kindziektes uit onze nieuwe auto’s te halen. Een defecte dynamo en enkele kleine details werden verholpen. Vervolgens zaten zowel Rene Wijnen als Erol Ertan, Jochen Habets en Rob Frijns er goed bij wat een sterk gevoel gaf voor de kwalificatie op zaterdag.

    Het feest begon in de kwalificatie met de weergoden die het team zeker niet goed gestemd waren. De regen kwam met bakken uit de hemel terwijl het team gegokt had op een droge kwalificatie. Het resultaat was dan ook tegenvallend voor met name Rene Wijnen en Jochen Habets met hun op droog weer afgestelde bolides. Erol Ertan en Rob Frijns wisten wel nog in de laatste minuten een goede tijd neer te zetten, respectievelijk P6 voor Erol Ertan en P12 voor Rob Frijns (klasse SS1)

    De eerste race werd gekenmerkt door hevige mist. "De weergoden maakten er nu serieus een potje van", zei Pieter Dubois. "Mist, mist en nog eens mist met een zicht van minder dan veertig meter deed de wedstrijdleiding beslissen om na vier ronden achter de safety gereden te hebben de race te beëindigen. Zeker een goede beslissing, want het was echt onverantwoord om het veld los te laten. Helaas kregen we dus niet de kans om een goede positie te creëren voor race 2 op zondag."

    In de tweede startte Erol Ertan vanaf de zesde positie en was direct in een hevige strijd verwikkeld. "Erol kon tot aan de helft van de race zich goed verweren en zelfs een aanvallende houding permitteren. Door een sterk oplopende bandendruk bouwde de auto helaas snel af en moest Erol toegeven aan zijn meerderen", verklaarde Dubois. Rob Frijns scoorde het hoogst en finishte op een keurige negende plaats, gestart vanaf de twaalfde plaats. "Ook de rondetijden van Rob waren veelbelovend waardoor we graag vooruit willen kijken naar de volgende race op Spa waar we wellicht weer een vooruitgang van onze coureurs zullen zien. Rene Wijnen en Jochen Habets deden iedereen verbazen door vanuit het achterveld binnen 20 minuten helemaal naar voren te rijden en zich te mengen in de topvijf. Helaas kwam na 25 minuten de genadeslag voor alle drie de Meganes. Eén voor één werden ze gediskwalificeerd om rede van een te hard geluid. Op voorhand wisten we dat onze bolides veel geluid produceren, waarom we voor de race met de wedstrijdleiding om tafel gingen. Ons werd verteld dat tijdens de trainingen het geluid binnen de normen viel en werd ons geadviseerd niets aan de auto’s te veranderen. Toch kwamen we boven de norm van 104DB en werd de wedstrijdleider door het circuit bevolen ons uit de race te halen. Waarschijnlijk heeft dit alles ook weer te maken met de wisselende weersomstandigheden waardoor de meting negatief voor ons uitpakte. Zowel de wedstrijdleiding als ons team is geen verwijt te maken en zullen we moeten accepteren dat de geluidsproblematiek rondom de circuits een groot probleem is. Uiteraard geld voor ons dat we een oplossing moeten zoeken zodat we dit voorval niet nog eens zullen meemaken", aldus een getergde Dubois, die toch de zonnige kant blijft inzien. "Ondanks een hoger verwacht resultaat kijken we terug op een positief weekeinde en durven we te garanderen dat we in Spa van ons zullen laten horen."

    24-04-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NEC Formule Renault 2.0: Kelvin Snoeks kijkt uit naar start nieuw seizoen
    kelvin_snoeks_2008_1

    Komend weekend start voor Kelvin Snoeks het raceseizoen 2008. Dit jaar neemt de 20-jarige autocoureur uit Zwaanshoek wederom deel aan de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. De verwachtingen zijn hooggespannen na succesvolle tests gedurende de wintermaanden als voorbereiding op het nieuwe seizoen.
    De races in de Formule Renault staan bekend als een perfecte leerschool voor jonge talenten om door te stromen naar het uiteindelijke doel, de Formule 1. Ook regerend wereldkampioen Formule 1 Kimi Räikkönen heeft zijn leertraject volbracht in de Formule Renault.

    Tweede jaar
    Voor Kelvin Snoeks is dit zijn tweede jaar in deze autosportklasse. Dit seizoen heeft hij gekozen om de samenwerking te continueren met het succesvolle AR Motorsport team uit Haarlem. Teameigenaar Ronald Heiligers is erg te spreken over de progressie die Kelvin in de wintertests heeft gemaakt. ,,Kelvin heeft het afgelopen seizoen veel geleerd. Na de finaleraces van 2007 heeft hij grote stappen voorwaarts gemaakt. Ik verwacht dat hij regelmatig in de top acht zal finishen met bovendien enkele podiumplaatsen. De concurrentie in het NEC Formule Renault 2.0 is erg sterk. Vooral het Duitse Motorpark-team zal een geduchte tegenstander zijn. Deze rijders nemen naast het NEC ook deel aan het Europees kampioenschap. Maar ook vanuit Nederland zijn er goede rijders zoals Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg en Kelvins teamgenoot, Europees kampioen karting, Thomas Knopper.’’

    kelvin_snoeks_2008_2

    Vaker voorin
    Kelvin Snoeks heeft zich niet alleen op de baan maar ook in de sportschool voorbereid op het seizoen. ,,k ben er klaar voor. De winter heeft lang genoeg geduurd. De afgelopen maand hebben we veel kunnen testen op diverse circuits van het NEC. Ik verwacht dat ik dit seizoen vaker voorin te vinden zal zijn. Mijn doelstelling is iedere race in de top acht te rijden, en vooral punten scoren. Op Zandvoort en Oschersleben ga ik voor het podium. Dat zijn wel mijn favoriete circuits op de kalender dit jaar.’’

    Samenwerking optimaal
    ,,De samenwerking binnen het team is optimaal en dat werpt zijn vruchten af’’, vervolgt Kelvin Snoeks. ,,Samen met mijn teamgenoot Thomas Knopper en fitnesstrainer Armand Caenen hebben we ook gewerkt om de conditie optimaal op pijl te brengen. Komend weekend op het Grand Prix circuit van Hockenheim, tijdens de Jim Clark Revival races, kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de concurrenten”, sprak een opgewekte Kelvin na de laatste testsessie op Zandvoort afgelopen donderdag. De verrichtingen van Kelvin Snoeks en het Team van AR Motorsport zijn te volgen op de website van het NEC, http://www.necup.com en op http://www.kelvinsnoeks.com


    24-04-2008 om 17:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dure klapband Racing4 Panda
    NÜRBURG – Duncan Huisman en Edo de Vries van Racing4panda hebben op het circuit van de Nürburgring (Duitsland) een zevende plaats behaald in de Supersport 1 divisie. In de seizoensopener van de Dutch Supercar Challenge leek het duo regelrecht op een zekere overwinning af te steven, totdat een klapband vlak na het passeren van de pits roet in het eten gooide. De ruime voorsprong van 26 seconden op de nummer 2 die polesitter Huisman had opgebouwd, kon door de concurrentie hierdoor worden ingelopen. Na een lange ronde kon Huisman toch de pits bereiken. Na de noodreparatie en de verplichte rijderwissel kwam zijn teamgenoot De Vries uiteindelijk als zevende over de meet.

    Duncan Huisman en Edo de Vries

    VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE:
    De weergoden waren de Dutch Supercar Challenge deelnemers afgelopen weekend niet goed gezind. Was het vrijdag nog droog en zonnig, op zaterdagmorgen hing er op het gehele circuit flinke nevel en regende het regelmatig. Huisman, samen rijdend met De Vries, lieten zien dat ze goed overweg konden met deze omstandigheden. Met de Porsche 997 GT3, uitkomend in de Supersport 1 divisie, wist Huisman een tijd van 2.23.090 te realiseren. De viervoudig winnaar van de WTCC races van Macau, was hiermee niet alleen zijn naaste concurrenten in de Supersport 1 divisie te snel af, maar was hij ook sneller dan iedereen in de GT-divisie!

    RACE 01 + 02:
    De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie op zaterdagmiddag ging echter niet door. De laaghangende mist op het Duitse circuit, werd naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de formatieronden en een aantal ronden achter de safetycar, maar de wedstrijdleiding besloot om de race in zijn geheel af te lassen. Op zondagochtend hing er evenals zeer dichte mist en de organisatie twijfelde of het evenement nog wel doorgang kon vinden. Uiteindelijk werd besloten om het programma in te korten, waardoor de races van de Dutch Supercar Challenge in plaats van zestig, maar veertig minuten duurden. Bij de start van de race kwam Harry Mecke met de Mosler MT900 GT3 al beste uit de startblokken, maar de Duitser verremde zich in de eerste bocht. De van pole gestarte Huisman en Cor Euser wisten hiervan te profiteren. Huisman wist in de Supersport 1 divisie snel weg te lopen van de rest, totdat het noodlot echter toesloeg. De inwoner uit Rotterdam kreeg een klapband en wist na een lange ronde ternauwernood de pitstraat te bereiken. De Vries nam zijn stuurtje over en bracht de Porsche 997 GT3 als zevende over de finish.

    23-04-2008 om 17:37 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Anthony Kumpen en Bert Longin: "Wij zijn enorm ontgoocheld"
    SILVERSTONE - Afgelopen week won het duo Kumpen en Longin nog de beide races van het Belgian GT Championship, maar het openingsweekend van de FIA GT verliep totaal anders. PK Carsport vond, ondanks een titanenwerk van de crew, niet de geschikte set-up voor de wisselende condities in Silverstone en de Saleen S7R eindigde twaalfde in GT1.

    Kumpen en Longin in de mooie Saleen

    “Wij zijn enorm ontgoocheld”, vertelde een aangeslagen Bert Longin na de race. “Niet enkel voor ons zelf, maar vooral voor de jongens van het team. Zij werken dag en nacht om de wagen in een prima staat aan ons te bezorgen, maar het lukte niet dit weekend... Voor hen is dit een even grote, zoniet een nog grotere ontgoocheling dan voor ons. Maar laten we nu de Engelse pagina omslaan en, met de hulp van alle partners, naar Monza toewerken.”

    Zowel de vrije trainingen, als de kwalificaties en de race verliepen in mineur. De Saleen S7R leek niet geschikt voor de vaak wisselende weeromstandigheden en de vlakke omloop van Silverstone lag de Amerikaanse wagen ook al niet. Longin en Kumpen strandden, na een zeer moeilijke kwalificatiesessie, op plaats 26 van de startgrid.

    “Wij zijn dan gaan samen zitten”, zei Anthony Kumpen. “We hadden twee opties, ofwel gewoon afwachten en verder gaan in deze moeilijke omstandigheden, ofwel gokken op een totaal andere afstelling. Het probleem lag vooral in het gedrag van de wagen en het ontbreken van grip in de bochten, waardoor ook de snelheid op de rechte lijn een stuk minder is. Maar de andere optie werkte niet en bovendien reden we, toen we tot halverwege het veld waren opgeklommen, nog eens lek. Ik heb weinig zin om er nog veel verder op in te gaan en wil gewoon alles te vergeten.”

    De volgende race van Kumpen en Longin is de tweede meeting van het Belgian GT Championship in Dijon. Kumpen en Longin verdedigen er, in de Gravity International Mosler, hun leidersplaats in het kampioenschap.

    23-04-2008 om 17:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Div: Paul van Splunteren wil weer winnen tijdens de 24 uur van Spa
    paul_v_splunteren_porsche

    Paul van Splunteren kiest ook in 2008 weer voor de internationale racewereld. Naast zijn deelname aan de prestigieuze Porsche Supercup heeft de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven zijn zinnen gezet op de 24 uur van Spa-Francorchamps. ,,Met de nieuwe Porsche GT3 Cup S gaan we weer voor de overwinning in de GT3 klasse’’, vertelt Van Splunteren. ,,We verwachten een harde strijd, maar met toprijders als Duncan Huisman, Roeland Voerman en Ian Kahn in het team moeten we ook dit jaar hoge ogen kunnen gooien.’’
    Punten in de Supercup
    Het is het tweede seizoen dat Van Splunteren participeert in de zwaarbevochten Porsche Supercup. Ook vorig jaar reed hij in het HSF Porsche Eindhoven-team met ploegmaat Simon Frederiks (Beuningen). ”De Supercup moet je tenminste twee jaar rijden. Het is als een soort hogedruk ketel, nauwelijks tijd om het nieuwe circuit te leren kennen, een zeer uitdagende auto en de 30 beste Porsche rijders uit Europa. Ik heb het nu allemaal een keer gezien en heb de ambitie om regelmatig en daarmee in de punten te rijden’’, stelt Paul. ,,Wat dat betreft is het seizoen goed begonnen. Begin april heb ik tijdens de eerste race in Bahrein al een 14de plaats en daarmee twee punten bij elkaar gereden. Die prestatie geeft een goed gevoel richting de komende wedstrijden.’’

    Barcelona
    Komend weekend is de Vughtse coureur actief op het circuit van Barcelona, waar de Porsche Supercup rijdt in het voorprogramma van de Formule 1.

    24 uur van Spa-Francorchamps
    Een belangrijk sportief doel voor Paul ligt ook dit jaar weer bij de slijtageslag die de 24 uur van Spa-Francorchamps heet. Op 2 en 3 augustus verdedigt Paul met zijn team van Mühlner Motorsport de titel in de G3-klasse. ,,In 2007 heb ik met Ian Kahn, Simon Frederiks en Gosse Stielstra verrassend de G3-divisie gewonnen. Dit jaar willen we die prestatie graag herhalen’’, geeft de ervaren rijder aan.

    Topbezetting team
    ,,We hebben met de nieuwe GT3 Cup S Porsche een nog betere wagen tot onze beschikking. Porsche heeft speciaal voor de FIA GT3 klasse een nieuwe auto ontwikkeld die tussen de RSR en de gewone cupauto in zit. Met de betrouwbaarheid van de Porsche en de sterke rijdersbezetting gaan we voor de winst. Ian Kahn was er vorig jaar al bij, terwijl Roeland Voerman in 2005 al in de Nederlandse Porsche Cup heeft gereden. En een topper als Duncan Huisman behoeft natuurlijk helemaal geen uitleg.’’

    GT3.NL sponsort Jeroen Bleekemolen
    De gloednieuwe website http://www.gt3.nl is de paraplu van alle autosportactiviteiten waar Porsche Centrum Eindhoven direct of indirect bij betrokken is. Paul van Splunteren is sinds kort met de website www.gt3.nl sponsor van Jeroen Bleekemolen. De Aerdenhoutse coureur is dit jaar bijzonder actief met Porsches. Zo is Jeroen momenteel de koploper in de Porsche Supercup en neemt hij tevens deel aan de Porsche Carrera Cup. Daarnaast is Jeroen ook actief met het prestigieuze Le Mans-project, waarbij Van Merksteijn Motorsport een Porsche RS Spyder inzet en kanshebber is om de LMP2-klasse van de 24 uur van Le Mans te winnen. ,,Jeroen is onze ‘frontman’, een opvallende en sterk presterende Porsche coureur, die wij met www.gt3.nl graag ondersteunen’’, aldus Paul van Splunteren.

    23-04-2008 om 17:34 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WS Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde wil goed beginnen op Monza
    giedo_test_barcelona

    Komend weekend begint in Monza het nieuwe seizoen van de World Series by Renault. Voor Giedo van der Garde zijn het spannende tijden. Na duizenden testkilometers in de winter en keihard werken met een nieuw team, is de P1 Motorsport-coureur er helemaal klaar voor.

    Giedo van der Garde heeft zijn vizier dit seizoen gericht op de topdrie. “Ik heb er heel veel zin in”, zegt hij. “Het is al weer veel te lang geleden dat we onze laatste race reden en ik kan niet wachten om in Monza aan de slag te gaan.’’

    Prima tests
    ,,Het is vooraf natuurlijk moeilijk in te schatten waar we precies staan ten opzichte van de concurrentie, maar gezien onze prima verlopen tests in de winter is het niet onrealistisch om te zeggen dat we voor de topdrie gaan, waarbij een overwinning natuurlijk geweldig zou zijn. Het belangrijkste is natuurlijk om tijdens de twee races zoveel mogelijk punten te scoren, zodat we gelijk goed op weg zijn.”

    Hard gewerkt
    “We hebben hard gewerkt in de winter en we hebben ook veel geleerd. De nieuwe auto was even wennen, ik kwam bij een nieuw team, maar het is me allemaal uitstekend bevallen. Het team heeft enkele steengoede engineers, die dag en nacht werken om het maximale uit de auto te halen. Ik ben bijzonder tevreden met het werk tot nu toe en ik kijk enorm uit naar de eerste races van het seizoen.”

    23-04-2008 om 17:33 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sportscars: Van Merksteijn Motorsport vol vertrouwen naar Monza
    verstappen_test_guadix

    Komend weekend komt het team Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur opnieuw in actie met de Porsche RS Spyder. Oud-Formule 1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar Peter van Merksteijn nemen op het beroemde circuit van Monza in Italië deel aan de tweede ronde van de Le Mans Series. Tijdens de opening van het seizoen, drie weken geleden in Spanje, wonnen Verstappen en Van Merksteijn de LMP2-klasse bij de Europese racepremière van de Porsche RS Spyder.

    De start van de race op zondag om 12.50 uur is live te zien via Eurosport. Op zondagavond om 23.00 uur zendt Eurosport een samenvatting uit. De gespecialiseerde zender Motors TV toont de volledige race vanuit Monza live.

    Veel aandacht
    Met de overwinning tijdens de première op het Circuit de Catalunya zorgden Jos Verstappen en Peter van Merksteijn voor heel wat aandacht in de media, zowel in eigen land als internationaal. “We hebben heel veel reacties gehad, een beter debuut hadden we ons niet kunnen voorstellen”, zegt teameigenaar Peter van Merksteijn. Jos Verstappen kijkt ook met plezier terug op zijn eerste race met de Porsche RS Spyder. “Mijn terugkeer in de racerij na twee jaar en dan meteen zo’n succes, dat was super!”

    Klassieker
    Terwijl Jeroen Bleekemolen dit weekend op het Circuit de Catalunya in de Porsche Mobil1 Supercup gaat proberen om het succes te evenaren dat Verstappen en Van Merksteijn daar eerder deze maand in de Le Mans Series behaalden, komen de winnaars van Barcelona als leiders in het klassement van de LMP2-categorie naar Monza voor de tweede LMS-race van het seizoen. De “1000 kilometer van Monza” behoort tot de absolute klassiekers in de autosport, de historie van de wedstrijd gaat terug tot 1953.


    verstappen_vanmerksteijn_bl

    Laat remmen
    Jos Verstappen kent het 5,793 kilometer lange circuit nabij Milaan vanuit zijn Formule 1-tijd. In 2000 eindigde hij er als vierde tijdens de Italiaanse Grand Prix. “Ik voel me er altijd goed thuis. Laat remmen is er belangrijk en dat ligt me wel. Er zijn maar weinig bochten op Monza, het circuit bestaat voornamelijk uit lange rechte stukken. Een goede balans bij het aanremmen is erg belangrijk, en dan vanuit de bochten weer voldoende snelheid meenemen voor de rechte stukken. Ik verwacht de voornaamste concurrentie in onze klasse van de andere Porsche-teams. Qua snelheid zit het met de Porsche RS Spyder wel goed, daar heb ik alle vertrouwen in!”

    Mooi resultaat
    Peter van Merksteijn verheugt zich eveneens op het komende raceweekend: “Monza is natuurlijk een prachtig circuit met een schitterende traditie. Het is mooi dat we hier kunnen racen. Het wordt zeker niet eenvoudig, maar we zullen er alles aan doen om ook hier weer een mooi resultaat neer te zetten!”

    Programma
    Op vrijdag 25 april vinden er in Monza van 12.40 tot 13.40 en van 16.25 tot 17.25 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 26 april is er van 10.05 tot 11.05 uur nog een vrije training, gevolgd door de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.05 tot 14.25 uur. De warm-up is op zondagmorgen 27 april van 9.00 tot 9.20 uur. De race over een afstand van 173 ronden of 1002,189 kilometer start om 12.50 uur en duurt maximaal zes uur.

    23-04-2008 om 17:32 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Veelbelovend debuut voor Team Divitec Racing
    Team Divitec Racing is tijdens de eerste race van de Dutch Supercar Challenge op de Nürburgring als twaalfde geëindigd in de Supersport 1-divisie. Jeroen Reijntjens ging als drieëntwintigste van start, maar klom direct een aantal plaatsen op. Carlo Kuijer nam het over bij de pitstop, en reed de race probleemloos uit.

    Team Divitec Racing

    "Bij de kwalificatie op zaterdag hebben we maar twee ronden kunnen rijden, omdat de ramen besloegen. Daardoor was het zicht helemaal weg. Dat probleem hebben we nu opgelost", aldus Reijntjens. De race op dezelfde dag werd afgelast vanwege dichte mist. "Het liefste wil je een race rijden, maar de veiligheid gaat natuurlijk voor."

    De race op zondag werd verreden in prachtig zonnig weer. Reijntjens: "De start verliep anders dan verwacht. Een aantal coureurs zat namelijk nog te slapen, terwijl het licht al op groen stond. Daardoor ontstonden er grote gaten, waardoor we niet konden profiteren van de slipstream. Uiteindelijk mogen we tevreden zijn. De pitstop verliep zo goed als vlekkeloos, en het is mooi dat we de race hebben uitgereden. Ik ben ook erg blij met hoe Carlo het heeft gedaan.”

    Opel Astra Silhouette

    Kuijer: "Ik ben niet geheel tevreden met de performance van de wagen, want we hebben wat tekortkomingen opgemerkt. Qua vermogen komen we iets te kort, maar qua wegligging zitten we er goed bij. Het is oplosbaar en we hebben erop geanticipeerd. Het concept dat we nu hebben, is een goede basis. Stapje voor stapje kruipen we richting onze concurrenten."

    22-04-2008 om 17:11 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Supercopa kampioen krijgt kans in FIA WTCC
    VALENCIA – Na twee overzeese WTCC-weekenden, is het in mei tijd voor het begin van de Europese campagne. In Valencia zullen velen Spanjaarden en andere Europeanen hun helden komen aanmoedigen. Een mooi podium voor een Spanjaard om zijn FIA WTCC debuut te maken.

    In Valencia mocht de Spanjaard al een paar testronden rijden

    Op achttien mei neemt Josè Manuel Pérez-Aicart, de SEAT León Supercopa kampioen van 2007, voor het eerst deel aan het WTCC op het Circuit Ricardo Tormo te Valencia. De 26-jarige Spanjaard verschijnt met een SEAT León aan de start, die gerund wordt door SUNRED engineering. Pérez-Aicart wordt hiermee de vierde coureur, die zijn kunsten mag vertonen in het WTCC, na sterke resultaten in de SEAT León Supercopa.

    Tijdens de testdagen in Valencia, kreeg Pérez-Aicart alvast tijd om aan de WTCC-bolide te wennen. “Het was het beste geschenk dat ik ooit gehad heb”, vertelde Pérez Aicart. “Ik kreeg de kans om 45 ronden te rijden en daarin ontdekte ik dat de wagen geweldig is. De test verliep perfect en ik hoop zoveel mogelijk te genieten van de races, die ik ga rijden.”

    22-04-2008 om 17:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Riley en Flux winnen eerste officiële race Mosler Challenge
    Afgelopen weekend werd op het Duitse circuit de Nürburgring de eerste officiële race van de Mosler Challenge verreden. Uit de gehele wereld waren prominente gasten aanwezig op het circuit in de Eiffel, waaronder Mosler Automotive oprichter, Warren Mosler zelf. De races van de Mosler Challenge maken dit seizoen deel uit van de Dutch Supercar Challenge, waardoor deelnemers aan de Mosler Challenge voor zowel hun eigen kampioenschap alsmede voor de DSC punten kunnen scoren.

    Mosler Challenge

    Al in de vrije trainingen lieten de Mosler MT900R’s hun ware potentie zien. In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge konden in de top vier maar liefst drie Moslers genoteerd worden, en was het alleen Cor Euser in een Marcos LM600 die de bolides voor kon blijven.

    De Engelsman Martin Short, eigenaar van Rollcentre Racing en bouwer van de Mosler GT3, was met een tijd van 2.02.332 de snelste Mosler coureur, voor het Engelse duo Ian Flux/Kevin Riley en het Duitse duo Harry Mecke/Roland Rehfeld. Het drietal zat binnen een halve seconde van elkaar, wat de gelijkheid van de Moslers nog maar eens onderstreept. Voor Berry van Elk, dit seizoen voor het eerst onderweg met een Mosler stond de vrije training vooral in het teken van de auto leren kennen. Tijdens de eerste kennismaking op het voor hem zeer bekende circuit van Zandvoort bleek hij al na 3 uur wennen toptijden te kunnen draaien.

    Martin Short

    Was het op vrijdag tijdens de vrije trainingen nog droog en zonnig, dit weerbeeld veranderde op zaterdag tijdens de kwalificatie. Een dik pak nevel was neergedaald op het Eiffel circuit, waaruit regelmatig regen naar beneden druppelde. De Duitser Roland Rehfeld had voordeel van zijn baankennis en kon zijn Mosler door zeer strak te sturen naar de eerste plek in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge en in de Mosler Challenge. Tweede in de Mosler Challenge werd het Engelse duo Riley en Flux, voor Martin Short en de gebroeders Garry en Michael Woodcock. Berry van Elk kende zware pech tijdens de kwalificatie. Tijdens zijn eerste snelle ronde liep er een wielmoer van zijn linker voorwiel waardoor het wiel loskwam en een eigen leven begon te leiden. Hierdoor werd zijn Mosler onbestuurbaar en eindigde zijn kwalificatie langs de baan, gelukkig zonder enige schade.

    Mecke en Rehfeld

    Teleurstelling was er zaterdagmiddag bij de coureurs, teams en gasten van de Mosler Challenge. Door de hevige mist werd besloten om de eerste wedstrijd van de DSC af te gelasten, waardoor ook de race van de Mosler Challenge niet doorging. Op de zondag was het s’middags echter schitterend weer en kon de allereerste race van de Mosler Challenge doorgang vinden. Na een sterke race was het uiteindelijk het Engelse duo Riley/Flux die de overwinning pakten in de Mosler Challenge, voor het duo Harry Mecke/Roland Rehfeld en Martin Short. Berry van Elk reed ook een zeer goede race, want gestart vanaf een laatste plaats wist hij in een startveld van 42 deelnemers op te rukken naar een 18e plaats.

    Riley en Flux

    In totaal deden er vijf Moslers mee aan de eerste race van de Mosler Challenge. Hierbij ontbreken nog twee Moslers van Go To One Racing, die in verband met verplichtingen meededen aan de eerste race van het FIA GT kampioenschap op het Engelse circuit van Silverstone. Daarnaast wordt er momenteel in de Mosler fabriek in St. Ives hard gewerkt aan zeven nieuwe Moslers in GT3 specificatie. De belangstelling voor de Mosler Challenge is uitermate groot, en de verwachting is dan ook dat de klasse later dit seizoen meer dan tien vaste deelnemers heeft.

    De opzet van Mosler Europe lijkt dus geslaagd, de eerste aanzet voor een zelfstandige klasse in 2009 is gegeven en de interesse voor de Mosler MT900 onder teams, rijders en autosportfans is groot.

    Een kampioenschap om in de gaten te houden dus!

    22-04-2008 om 17:09 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golden Motors voegt zich bij WTCC-veld in Valencia
    VALENCIA – Golden Motors Honda Dealer Team bereidt zich voor op het begin van hun FIA WTCC campagne. Het Russische toerwagenteam verschijnt in Valencia voor het eerst van het jaar aan de start van een WTCC-evenement met twee Honda Accord Euro R wagens. Deze bolides zijn gemaakt door JAS Motorsport en worden gerund door het Estse Artman Racing.

    Lvov tijdens zijn WTCC race in Anderstorp in 2007

    Achter het stuur van de Japanse machines zullen Alexander Lvov en Andrey Smetsky plaatsnemen. Deze coureurs werden respectievelijk eerste en tweede in het Russische toerwagen kampioenschap. In de WTCC zijn zij geen onbekende, aangezien zij vorig jaar ook al in Anderstorp van de partij waren.

    Naast de race in Valencia, neemt het team ook deel aan de WTCC-weekenden in Brno, Oschersleben, Anderstorp en Monza. Verder verschijnt het team ook aan de start van de European Touring Car Cup.

    22-04-2008 om 17:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbele winst Anders Krohn in US Formula 2000
    Anders Krohn heeft afgelopen weekend zijn eerste race verreden in het US Formula 2000 kampioenschap en direct zijn visitekaartje afgegeven. Krohn, die in 2007 een succesvol autosport seizoen in de Nederlandse Formule Ford kende, pakte de overwinning in beide races op Virginia International Raceway. “Het kon niet beter! We hebben er keihard voor geknokt en dat resulteerde in deze twee overwinningen tijdens mijn eerste F2000 weekend. Het geeft een heerlijk gevoel om hier te vertrekken met de leiding in het kampioenschap”, zei Anders Krohn kort na de finish van race 2.

    Anders Krohn naar dubbele zege

    Tijdens het weekend waren er maar liefst 44 inschrijvingen voor de race. Bij de volgende race schijnen er nog meer rijders aan het vertrek te komen. Krohn komt uit voor het Van Diemen fabrieksteam “Andersen Racing”. Een team wat tevens actief is in de Indy lights en samen met Rahal Letterman een team runt in de Indycar.

    De kwalificatie voor race 1 verliep aardig volgens plan. De snelle Noor plaatste zijn auto op de tweede positie voor de eerste race. ”We hadden de auto opgezet, gebaseerd op de trainingen van vrijdag, maar helaas door de neerslag van afgelopen nacht was de baan iets verschillend, waardoor er iets teveel overstuur in de auto zat”, verklaarde Anders.

    Race 1 begon met een flitsende start. Krohn pakte gelijk de leiding in de eerste bocht. Al na één ronde kwam de safety-car op de baan omdat er achterin het veld een crash was gebeurd. Bij de herstart hield Anders de leiding. Hij wist snel een gat te slaan van twee seconden op zijn concurrenten en behield zijn positie tot aan de vlag. “Dit was absoluut groots. De start was de sleutel tot deze overwinning. Nadat ik een gat sloeg kon ik de race controleren. Het is een fantastisch gevoel om mijn eerste race hier in Amerika te winnen.”, aldus een ‘very happy’ Krohn.

    De kwalificatie voor race 2 ging een stuk beter dan race 1. Ondanks de vele rode vlaggen was hij in staat om één superronde te rijden, die goed genoeg was voor de pole en drie extra punten. “Ik ben heel gelukkig met de set-up van mijn auto. Dit geeft weer extra vertrouwen voor race vanmiddag”, meldde een tevreden Krohn.

    In Race 2 pakte hij gelijk weer de leiding om deze vervolgens niet meer af te staan. Het bleek een hard gevecht. Hij moest de hele race op zijn limiet rijden om zijn concurrenten te weren.
    In de eindfase van de race vroeg zijn spotter om een rondje op 110% te gaan om de snelste raceronde te pakken. Dit lukte, zodat dit twee extra punten opleverden.”Wat een fantastisch weekend. Mijn eerste race hier en om dan weg te lopen met twee overwinningen is enorm. De laatste race was mijn auto meer dan geweldig.”

    Anders Krohn gaat als leider van het US formula 2000 kampioenschap op weg naar het volgende evenement te Road Atlanta op 10 mei. Samen met zijn team richt hij alle aandacht op de ontwikkeling van de auto. ”Road Atlanta is een uitdagend circuit en we zullen er alles aan moeten doen om onze voorsprong te behouden en uit te bouwen”, aldus Anders Krohn.

    22-04-2008 om 17:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Sterke seizoensstart voor Zwaans Racing
    Elmar Grimm en Robert van der Zwaan

    De eerste van in totaal acht raceweekenden in de Dutch Supercar Challenge werd gekenmerkt door slecht weer. Zo kletterde tijdens de kwalificatie de regen naar beneden en ging de eerste van in totaal twee geplande manches niet door vanwege hardnekkige mist die in de Duitse Eiffel hing. ,,Het was natuurlijk jammer dat we maar één wedstrijd hebben gereden’’, vertelt Arjan van der Zwaan, die ook dit jaar weer met Ardi van der Hoek een racekoppel vormt. ,,Maar we zijn goed met de omstandigheden omgegaan en hebben een goed resultaat neergezet.’’

    Tijdens de kwalificatie zat Arjan van der Zwaan achter het stuur van de DTM Audi TT-R van Brinkmann Motorsport. ,,Hoewel ik na de lange winterstop pas voor het eerst weer in de auto zat én de baan nat was, voelde ik me prima thuis’’, meent Arjan. ,,Het enige probleem was dat de zekering van de blower er steeds uitsprong. En een blower heb je hard nodig als je in de regen rijdt met beslagen ramen. Dus moest ik continu met één hand de zekering in de blower vasthouden en met één hand sturen. Ondanks dit probleempje kwalificeerde ik me in onze GT-klasse toch als tweede.’’

    Op zaterdag is de GT-wedstrijd afgelast vanwege mist. ,,We hebben drie rondjes achter de safety car gereden, waarna terecht besloten is te stoppen. De baanposten konden elkaar niet eens zien, dus het was te gevaarlijk’’, stelt Arjan. ,,Gelukkig konden we wel op zondag racen. Ik nam de start voor mijn rekening en werd bij het gedrang in de eerste bocht aangetikt. Daardoor viel ik terug naar plek zeven. Vervolgens kon ik me opwerken naar de derde plaats op ongeveer vijf seconden van koploper Cor Euser. Vervolgens heeft Ardi van der Hoek het stuur overgenomen en passeerde hij Meindert van Buuren. Ardi heeft nog aangedrongen om Euser te passeren, maar dat lukte helaas net niet meer. Maar met een tweede plaats zijn we het seizoen goed begonnen. Bovendien hadden Ardi en ik de snelste raceronde, dus dat levert nog een bonuspunt op.’’

    Robert van der Zwaan kende een goede terugkeer in de racerij. De broer van Arjan had aanvankelijk pech dat zijn partner Elmar Grimm tijdens de kwalificatie te kampen kreeg met versnellingsbakproblemen, waardoor het tweede team van Brinkmann Motorsport slechts als 17de startte. Maar tijdens de race werkte het nieuwe duo Van der Zwaan/Grimm zich netjes naar voren. Met uiteindelijk een vijfde plaats als beloning. ,,Robert heeft twee jaar niet geracet, maar pakte het snel weer op’’, had Arjan gezien. ,,Binnen de kortste keren reed Robert rondjes van 2 minuut 5; dat is prima.’’

    De broers Van der Zwaan kijken dan ook vol vertrouwen uit naar het komende raceweekend. De volgende twee races worden 1 juni verreden op het fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps. ,,Hopelijk kunnen we in de tussentijd nog een keer testen’’, vertelt Arjan. ,,Want op Spa heb je veel lange, rechte stukken en dan krijgen we het zwaar tegen de LM600 van Cor Euser en de snelle V8 Star’s. Wij moeten het vooral van de bochtensnelheid en het sterke remvermogen hebben, dus nog een keer testen voor Spa zou goed zijn.’’

    De Dutch Supercar Challenge zal dit jaar veel op tv zijn. Komende zondag (27 april) is de eerste van in totaal 31 uitzendingen die dit jaar door SBS 6 worden uitgezonden. Vanaf 11.30 uur is de GT-race met de broers Van der Zwaan op de Nürburgring te zien.

    22-04-2008 om 17:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Nick van der Valk zal samen met Erol Ertan deelnemen aan de Dutch Supercar Callenge in de Supersport 1 klasse. Zij besturen samen één van de drie Meganes van Carwold Motorsport. Van der Valk reed voorheen in de karting en deed dat met CRG in de Rotax Max klasse, alvorens over te stappen naar de autosport.

    Nyck van der Valk

    Donderdag 10 april vond de internationale testdag op circuit Zolder plaats, waar Nick van der Valk kennis maakte met de Mégane. Ondanks dat hij slechts negen ronden kon rijden door een lekke hydraulische leiding, was hij erg tevreden. Van der Valk kijkt dan ook uit naar zijn eerste race op Spa-Francorchamps: “Ik kon snel aan de auto wennen, en het gevoel werd met de ronde beter, heel anders dan een BMW of een Porsche waar ik voorheen in gereden heb”, liet Van der Valk weten.

    Nick van der Valk heeft op het moment het budget voor vijf races rond. Hij heeft dit seizoen weer ondersteuning van zijn hoofdsponsor Kolibrie Horeca Payrolling. Nick van der Valk probeert nog voor twee races budget te vinden. Hoofdsponsor Kolibrie heeft tijdens de evenementen vele genodigden om Van der Valk en Ertan aan te moedigen.

    21-04-2008 om 18:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    SILVERSTONE – Op het circuit van Silverstone heeft Xavier Maassen zijn debuut in het FIA GT-kampioenschap gemaakt. Maassen komt het volledige seizoen in een Corvette C6.R van het Belgische Selleslagh Racing Team uit en dat aan de zijde van de meervoudig Franse ex-wereldkampioen GT Christophe Bouchut. Xavier Maassen verraste tijdens zijn debuut vriend en vijand en reed een prachtige stint om uiteindelijk op een sterke vierde plek te eindigen.

    Het FIA-GT kampioenschap telt dit seizoen tien races en wordt op uitzondering van Boekarest en Spa (24u) telkens volgens hetzelfde principe verreden. Op zaterdag vinden twee vrije testsessies van 80 minuten plaats, waarna een korte kwalificatie van 20 minuten de startorde bepaalt. Xavier Maassen: “De vrije sessies bepalen dan wel niet de startorde, maar zijn van levensbelang om de Corvette in perfecte omstandigheden op de race voor te bereiden.”


    Het team van Patrick Selleslagh gaf Xavier dan ook de kans om zich op de race voor te bereiden en zeer belangrijk, het tracé te leren kennen. Maassen: “Ik heb hier op het F1-circuit nog nooit gereden en elke omloop vergt toch een zekere gewenning. Het bijzondere aan Silverstone is dat de omloop vrij vlak is en sommige bochten eigenlijk blind zijn. Dat vraagt wat extra tijd om echt voluit te gaan. Bovendien zijn de weersomstandigheden al heel het weekend wisselend, wat nog een extra uitdaging voor de rijder vormt.”

    Rond de klok van negen vertrokken de 31 FIA GT’s voor hun eerste sessie van 80 minuten en die eindigde voor Xavier Maassen op plaats zes, op anderhalve seconde van de snelste GT. “Met de data die we tijdens de eerste sessie vergaard hebben, zoeken we dan naar een oplossing voor eventuele problemen of verbeteringen. En de samenspraak tussen team en coureur is dan heel belangrijk. Om half twaalf moesten we voor sessie twee de piste op en eindigden Christophe en ik tweede, voor wagens die we ’s morgens nog voor dienden te laten”, liet Maassen weten.

    Tijdens de kwalificatie strandde het duo Bouchut-Maassen op een zeer knappe twee plek, amper acht honderdsten achter de poleman Marcel Fässler.

    RACE:

    Christophe Bouchut nam een sterke start en Xavier Maassen kreeg even over halfweg de wagen in handen. Maassen: “Ik kwam in een groep van acht wagens terecht, op een opdrogende piste op slicks, op een omloop die ik niet kende. Ik reed onmiddellijk een strak ritme, klom naar P2 op en vervolgens heb ik met Sharp een duel op het scherp van de snee om P2 gevoerd. Een late safety-car gooide roet in het eten van onze race naar het podium. Op dat ogenblik kreeg ik over de radio ‘P3 en vlak achter je liggen nog vijf wagens binnen drie seconden’ en dan weet je het wel. De verschillen werden door deze late safety-car helemaal weggevlakt en vanaf dan tot het einde was het echt cupracen. Enkel de superieure Maserati MC12 kwam er dan nog over, maar ik hield wel Gollin achter me om als eerste Corvette te finishen! Ik heb gereden voor wat ik waard ben en ben enorm gelukkig.”

    Teammanager Patrick Selleslagh was in de wolken met zijn team en in het bijzonder met het debuut van Xavier. Patrick Selleslagh: “Ik kan me dit debuut niet mooier voorstellen, en ja critici zullen misschien zeggen dat een podium nog mooier is, maar voor mij is dit een zege waard. Iedereen heeft zich 100% gegeven en wat Xavier gedaan heeft verdient echt een enorme waardering."

    RESULTATEN:

    KWALIFICATIE

    1. Deletraz/Fassler Corvette C6.R 1: 55.220 GT1
    2. Bouchut/Maassen SRT Corvette C6.R 1:55.303 GT1
    3. Konopka/Edwards/Konrad Saleen S7R 1: 55.459 G2
    4. Wendlinger/Sharp Jetalliance Aston Martin DBR9 1:55.525 GT1
    5. Hezemans/Gollin Corvette C6.R 1:55.734 GT1
    6. Simonsen/Peter Aston Martin DBR9 1:55.934 GT1

    RACE

    1. Wendlinger/Sharp Aston Martin DBR9 2:00:07.667 59
    2. Bertolini/Bartels Maserati MC12 +3.807
    3. Simonsen/Peter Aston Martin DBR9 +5.077
    4. Bouchut/Maassen Corvette C6R +8.295
    5. Hezemans/Gollin Corvette C6R +8.598
    6. Muller/Lichtner-Hoyer Aston Martin DBR9 +22.517

    21-04-2008 om 18:01 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIA-GT3: Dubbelslag voor Matech in eerste races van het seizoen

    Naast de openingsrace van de FIA-GT was er ook de start van het nieuwe FIA-GT3 seizoen, dat aan haar derde jaargang begint. Het werd een topweekend voor het Zwitserse Matech Racing, en vooral voor het duo Thomas Mutsch en Ian Khan, die beide races wonnen.

    Na een zeer goede strategie in de eerste race kwam de Matech Ford GT als eerste de streep over, zo'n drie seconden voor de Porsche 997 GT3 Cup S van de Belg David Loix en de snelle fin Mikael Forsten. De Aston Martin DBRS9 van Giraudi/Zani vervolledigde het podium.


    De Oostenrijker Dominik Kraihamer finishte achttiende met de S-Berg Lamborghini Gallardo. Dennis Retera en Marius Ritskes behaalden een twintigste plek in hun Lamborghini Gallardo, net voor de Ford Mustang van Eric de Doncker. Rudi Penders en Franz Lamot finishten nog één plaatsje lager in hun Porsche 997 GT3 Cup S.

    De andere Belgen en Nederlanders aan de start verliep het minder vlekkeloos. Ron Marchal kwam niet weg bij de start met zijn Ford Mustang en ook Stéphane Lémeret moest al na één ronde opgeven in de Gravity Racing Ascari KZ1R. De Mühlner Porsche 997 GT3 Cup S van Tom Cloet en Tim Bergmeister hield het iets langer uit, zeven ronden om precies te zijn.


    Race 2 begon meteen chaotisch en zou ook de hele race lang chaotisch blijven. Ex F1-coureur Jacques Laffite in de Morgan en de Aston Martin DBRS9 van Accary/Mena gingen nog vóór de eerste bocht van de baan en de Aston raakte daarbij erg zwaar beschadigd.

    Thomas Mutsch en Ian Khan kwamen niet meer in de problemen en reden richting overwinning. Tweede, op ongeveer twee seconden, werd de kampioenenauto van vorig jaar: de Corvette van Arnaud Peyroles en James Ruffier. David Loix en Mikael Forsten reden opnieuw een ijzersterke race en werden derde.


    De Belgen en Nederlanders deden het heel wat beter in deze race. Stéphane Lémeret finishte samen met Michael Greengalgh als tiende in de Gravity Ascari. Tom Cloet eindigde vijftiende in zijn Porsche, net voor de Ascari van Erik Zwart. Rudi Penders en Franz Lamot waren iets verder op de achttiende plek te vinden. Scott Maxwell en Eric de Doncker finishten 24e in hun Ford Mustang, nadat er twee minuten werden toegevoegd aan hun race-tijd wegens het niet inlassen van een stop & go. Marius Ritskes en Dennis Retera eindigden als 27e in hun Lamborghini Gallardo.

    Voor Ron Marchal werd het een tweede opgave in twee races, de Nederlander zag op indrukwekkende wijze de Ford-motor van zijn Mustang in rook opgaan.

    21-04-2008 om 17:59 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    henk_thuis_porsche

    Henk Thuis heeft gisteren op de Duitse Nürburgring een prachtige zege geboekt in de Dutch Supercar Challenge. Gestart vanuit het achterveld racete ‘Mister Intrax’ naar de winst in de Supersport I-klasse. ,,De nieuwe auto en het team waren beide briljant’’, aldus een blije Henk Thuis, die overigens zaterdag de eerste race zag worden afgelast wegens dichte mist.
    Vorig jaar eindigde Henk Thuis als vierde in het eindklassement van de Supersport I. Hij reed destijds met een BMW GTR V8. ,,In 2007 heb ik veel geleerd. Ik begrijp nu hoe het Supercar-spelletje gespeeld wordt’’, vertelt Henk. ,,Als je die opgedane ervaring koppelt aan de kracht van mijn nieuwe wagen, een Porsche 997 GT3, dan maak ik zeker kans op het kampioenschap.’’

    Kwalificatie
    Die mogelijkheid om voor de titel te gaan, leek tijdens de kwalificatie nog ver weg. ,,Ik had namelijk wat technische problemen’’, legt Henk uit. ,,Door vibraties in de wagen moest ik de Porsche na drie ronden noodgedwongen aan de kant zetten. Gevolg was dat ik vanaf plek 26 moest starten, terwijl andere Supersport 1-rijders als Duncan Huisman (pole-position) en het duo De Vries/Dijkstra (tweede) vooraan konden beginnen. Als je dan ook nog bedenkt dat de race slechts veertig in plaats van de geplande zestig minuten zou duren, leek ik te weinig tijd te hebben om echt naar voren te kunnen rijden.’’

    Goede wagen én tactiek
    Henk Thuis had voor de race van zijn Intrax-team echter een prima geprepareerde bolide meegekregen én een goede tactiek uitgestippeld. ,,Ik wilde de eerste helft van de race goed mijn banden sparen, waardoor ik in de tweede helft van de race nog genoeg rubber zou overhebben’’, legt hij uit. Die insteek werkte uitstekend. Thuis werkte zich gestaag op naar voren. ,,Bovendien had ik het geluk dat de snelle Duncan Huisman een lekke band kreeg.’’

    Spannende slotfase
    In de slotfase kreeg de inmiddels op de tweede plaats liggende Henk Thuis koploper Siebrand Dijkstra in het vizier. ,,Tijdens onze strijd was er helaas nog een achterblijver die het leuk vond om met ons mee te racen, hetgeen behoorlijk hinderlijk was. Toch kon ik vlak voor de finish Dijkstra nog inhalen. Hij liet een minimaal gaatje, waarna ik er net langs kon. Er was tijdens die inhaalactie een lichte touché, maar er is geen schade berokkend.’’

    Mooie zege
    Henk Thuis was uiteraard dolblij met zijn even mooie als onverwachte zege. Na afloop deelde de winnaar de nodige complimenten uit. ,,Ik moet zeggen dat Dunlop echt fantastische banden heeft afgeleverd’’, vertelt Henk. ,,Maar ook het remsysteem van Pagid, alsmede de Oakley Design Performance Parts, werkte prima. Maar bovenal heeft mijn team van Intrax echt super werk geleverd. Want niet alleen ik had een perfecte auto om te rijden. Ook het achter mij als tweede gefinishte duo De Vries/Dijkstra én Cor Euser die de GT-wedstrijd won hebben een door Intrax geprepareerde wagen. Naast de sportieve zege, was het dus ook uit zakelijk oogpunt een prima dag op de Nürburgring’’, aldus een zeer tevreden Henk Thuis.

    21-04-2008 om 17:56 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    dsc_r2_nurb_euser

    Afgelopen weekend ontwaakte het DSC kampioenschap uit zijn winterslaap. Het was een traag ontwaken, want het onvoorspelbare weer in de Eifel liet zich weer eens zien. Plaatselijk mist vertelde de Duitse radio en dat was het dan ook. Heel plaatselijk! Op zondagochtend was het zicht niet meer dan vijftig meter en gonsde het van de geruchten dat de races geen doorgang konden vinden. , De zaterdagmiddag ervoor was de race ook al stilgelegd vanwege mist, na drie ronden achter de pace car gereden te hebben. Maar het kwam toch nog goed. Omstreeks twaalf uur brak de zon door en kon de grote DSC-seizoensopening van start gaan op de Nurburgring.

    Reikhalzend werd er naar uitgekeken, want een dergelijk veld was nog niet eerder vertoond. Het kampioensteam 2007 van Olly Brinkmann was weer present met twee Audi’s TT, Cor Euser nam zijn kleurrijke pk-monster de Marcos LM 600 mee en de grote vraag was hoe de Moslers zich zouden gedragen ten opzichte van de andere toppers. En verder waren er nog een aantal nieuwe, prominente coureurs aanwezig: Duncan Huisman, Nicky Pastorelli, Martin Short en Ian Flux. Erg veel potentie, waarbij men ook uitkeek naar de verrichtingen van het Kroymans-team. Met maar liefst drie Aston Martin’s reisde men af naar de Eifel!

    dsc_r2_nurb_astonmartin
    Debuut voor de Kroymans-Aston Martin op de Nurburgring: snelheid komt eraan!

    Eindelijk van start
    ’s Middags om drie uur ging de GT en Supersport1-divisie van start en werden alle vragen beantwoord. De Duitse Mosler MT 900 GT3 van Harry Mecke nam de kop, maar verremde zich al in de eerste bocht. Duncan Huisman (Porsche 997 GT3) nam het stokje over, met in zijn kielzog de Marcos van Cor Euser. Nicky Pastorelli ging er vervolgens “even voor zitten” en passeerde met zijn V8 Star eerst Euser en daarna Huisman. Maar het raceverloop werd bepaald geen optocht. Vanaf zijn vierde startplaats kwam Arjan van der Zwaan met de Brinkmann-Audi TT in zijn raceritme en reed hij gewoon naar voren.

    Pitstops
    Dat de pitstops vaak een beslissende rol vervullen is bekend, maar ook nu werd dat weer bewezen. Vanwege een slimme timing van zijn stop nam Cor Euser de leiding over van Meindert van Buuren, de teamgenoot van Nicky Pastorelli. En in de Audi TT had inmiddels Ardi van der Hoek het stuur overgenomen van Arjan van der Zwaan. Ook Ardi gaf flink gas! Hij bewees een waardig DSC kampioen te zijn met zijn snellere rondetijden dan van Cor Euser. Ardi wist Meindert van Buuren te passeren en ging op jacht naar de kop, naar Cor Euser. Zijn inspanning bracht hem in de staart van de Marcos. Er ontspon zich een fraai slipstream gevecht, maar passeren was er toch niet bij. De ervaren coureur uit Herpen bleef op de eerste plaats en kon op het podium zijn bekende vreugdesprong maken.

    Meer vuurwerk
    Een ander ervaren team kwam als derde over de eindstreep. Ian Flux en Kevin Riley stuurden hun rood-grijze Mosler een beetje geruisloos naar de derde plaats. Flux werd vorig jaar op Silverstone al eens tweede in een DSC-race en wil dit jaar, vanwege de Mosler Challenge, aan alle DSC-races deelnemen. Voor de Vipers is het nog even werken geblazen. De gele Etec Viper van De Graaff-Ribbens reed naar een zevende plaats, na in een fel gevecht te zijn gewikkeld met de tweede Audi TT van Brinkmann. De monteurs van Jan Lammers, die nu de technische begeleiding voor hun rekening nemen, hadden erg veel werk verzet om aan de juiste afstelgegevens te komen. Robert de Graaff was dus niet ontevreden, maar als je de rondetijden van 2008 en 2007 vergelijkt, blijkt overduidelijk dat het veld veel competatiever is geworden.

    Steentje
    De zwart-witte Rudolph-Viper van Roger Grouwels was vanwege de korte voorbereiding tot de achterhoede veroordeeld. Daar komt ongetwijfeld nog meer vuurwerk van dit jaar, evenals van de Aston Martin Vantage. Marcel Norbart wist als zevende in de Supersport divisie te finishen, Kees Kreijne moest opgeven met een steentje door de aandrijfriem en Wilfred Herder werd gewoon van de baan gereden. Norbart: “”We moeten zo snel mogelijk van het mooiste meisje van de klas veranderen in ook de slimste en snelste. De auto is door Pro Drive twee maanden later aan Kroymans geleverd vanwege de vele aanpassingen en ten opzichte van de Porsches zijn we nog te zwaar. Dat gaat beslist veranderen het komende jaar en kunnen we onze partij straks meeblazen!”

    Bloedmooi
    Dat gaat ook Rene Snel. Met zijn bloedmooie oranje Porsche Twin Turbo startte hij vanaf de veertiende startplaats. De start verliep een beetje knullig, de pace car verloor de aansluiting met het veld, maar Rene reed naar een zesde plaats. Vervolgens speelden de koeling-problemen van de vrijdag training weer op en moest hij opgeven. Een beetje huiswerk voor zijn zoon, die de auto bouwde.

    dsc_r2_nurb_audi_rd
    Fel gevecht in de eindfase tussen Rob van der Zwaan (Audi TT) en Robert van der Graaff (Viper)

    Compact
    Elmar Grimm, met de tweede Audi TT van Brinkmann Motorsport, werd zesde. Rob van der Zwaan (broer van Arjan) is zijn nieuwe teamgenoot, die na twee jaar afwezigheid weer de racehandschoen gaat oppakken. Erg fraai was hun gevecht met de gele Etec-Viper, die ze uiteindelijk op de finish voorbleven. In de paddock was de nieuwe BMW 140GTR van Peter van der Kolk al te bewonderen, maar ermee rijden kon nog niet. Vanwege veel meer koppel verwacht Peter ermee vijf seconden sneller te zijn dan met zijn huidige Compact, die op de Nurburgring weer van stal werd gehaald.

    Vijf Exiges
    In de Sport Divisie was de aanwezigheid opmerkelijk van Van der Kooi. De enthousiaste Lotus-importeur uit Lochem, kwam met vijf Exiges naar Duitsland, maar ziet vanwege zijn gewicht en wendbaarheid een circuit als Zandvoort meer zitten voor zijn Lotus Exige Cup 255. Een mooi initiatief!

    dsc_r2_nurb_mosler_spin
    Een Mosler even de weg kwijt.... vanwege de aanstormende koplopers?

    Hooggespannen verwachtingen
    Op de Nurburgring werd bewezen dat de hooggespannen verwachtingen voor 2008, gaan worden waargemaakt. De uitgekiende overwinning van Cor Euser, de goed presterende Audi’s TT, nieuwe coureurs van naam en een uitbreiding van het aantal deelnemende merken (Mosler, Lotus) tonen aan de dat de Dutch Supercar Challenge van Dick van Elk een geweldig seizoen tegemoet gaat!

    dsc_r2_nurb_podium
    Cor Euser is de eerste winnaar in de GT-divisie van 2008, met links naast hem Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan op een tweede positie en rechts naast hem Kevin Riley op de derde plaats.

    21-04-2008 om 17:55 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    De 26-jarige Danica Patrick heeft op de oval van Motegi in Japan autosportgeschiedenis geschreven. De Amerikaanse deed namelijk iets waarvan men in de Formule l al jaren droomt, nl. het winnen van een wedstrijd in een top eenzittercategorie. Voor het eerst in de autosportgeschiedenis was een jongedame in een top monopostoklasse alle heren te slim af.


    danica_motegi_1
    Danica de trotse eerste vrouwelijke winnares van een Indycar-wedstrijd ooit

    Danica Patrick eerste vrouwelijke Indycar-winnares
    Of Danica Patrick een lans gebroken heeft voor nog meer competitieve dames op het hoogste niveau van de autosport moet de toekomst uitwijzen. Vele voorgangsters in de F1, Champcar-en Indycar is het namelijk niet echt gelukt door te breken of een wedstrijd te winnen. De Andretti Green rijdster deed op het Japanse Motegi datgene waar vele van haar collega’s en (vrouwelijke) fans op hoopten, het winnen in een top eenzitterklasse. Enkele jaren geleden kwam de Amerikaanse al dichtbij een overwinning in de Indy 500.

    Tactische laatste stop
    Een uitgekiende brandstofstrategie van Andretti Green Racing bracht Patrick in de slotfase aan de leiding. De Andretti Green rijdster had haar laatste stop in de 148e ronde gemaakt. Met nog 5 en 4 ronden te gaan maakten Scott Dixon, Dan Wheldon en Tony Kanaan hun laatste stops. Dixon moest in de slotfase de leiding prijsgeven voor een snelle “splash en dash” stop. Scott Dixon: “Ik reed veel ronden aan de leiding maar kwam eenvoudig te kort.” Doordat de leiders in de 199e ronde naar binnen gingen rukte Danica op naar de tweede plek. Met nog amper drie ronden te gaan ging Danica aan pole-sitter Helio Castroneves voorbij.
    Castroneves: “Ik begon brandstof te sparen en toen Danica aan mij voorbijging realiseerde ik me dat zij de leiding had overgenomen. Zij deed passeerde me op een erg faire wijze en dit laat toch wel zien hoe competitief onze serie is.” Danica Patrick: “Ik wist dat hij degene was die ik moest verslaan . Ik besloot om niet de fout te maken om alleen maar voor de punten te gaan.” Voor Danica Patrick was het haar 50e start in een Indycar-wedstrijd.



    danica_motegi_2
    Groepsfoto van het team van Andretti Green met winnares Danica in Japan

    Uitgesteld
    Vanwege de slechte weersomstandigheden moest de wedstrijd op Motegi een dag worden uitgesteld. Koude temperaturen en banden zorgden er voor dat Marco Andretti evenals Marty Roth en Victor Meira in de muur verdween. Ryan Briscoe heeft bij Team Penske nog niet kunnen imponeren. In drie achtereenvolgende races raakte de Penske-coureur de muur. In Motegi had hij geluk, hij eindigde als negende. Doordat de allerlaatste Champcarwedstrijd in Long Beach plaatsvond verschenen er in Motegi 18 auto’s aan de start.

    UITSLAG
    1. Danica Patrick Dallara Honda 200 ronden
    2. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden
    3. Scot Dixon Dallara Honda 200 ronden
    4. Dan Wheldon Dallara Honda 200 ronden
    5. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden
    6. Ed Carpenter Dallara Honda 200 ronden
    7.Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
    8. Darren Manning Dallara Honda 199 ronden
    9. Ryan Briscoe Dallara Honda 199 ronden
    10.Townsend Bell Dallara Honda 199 ronden

    21-04-2008 om 17:53 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs