Div: Vol programma tijdens Profile Tyrecenter Pinksterraces
Autosportfans kunnen zich opmaken voor een vol autosportweekend
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.
Zowel op zaterdag 10 als maandag 12 mei komen de raceklassen uit het
Dutch Power Pack voor de tweede maal dit seizoen in actie. Het
programma kent een bijzonder fraaie aanvulling in de vorm van de
Supersport 2 en Sport Divisies uit de Dutch Supercar Challenge.
De Pinksterraces worden gesponsord door Profile Tyrecenter in
samenwerking met Kumho Nederland. Profile Tyrecenter staat bekend als
de specialist op het gebied van banden en wielen. Harm Nieboer, Retail
Manager van Profile Tyrecenter Nederland, legt uit: ,,De Pinksterraces
is één van de grootste evenementen van Circuit Park
Zandvoort. Wij zijn dan ook trots onszelf hoofdsponsor van dit
evenement te mogen noemen. Het is een geweldige promotie voor de gehele
organisatie. Maar het draait om meer. Alle klanten van Profile
Tyrecenter krijgen de mogelijkheid dit evenement met ons te vieren, ook
als dank voor hun vertrouwen in onze organisatie.
CPZ zeer verheugd Ook Circuit Park Zandvoort is blij met de adoptie van de
Pinksterraces. ,,Wij zijn zeer verheugd dat wij in het seizoen waarin
we het 60-jarig jubileum van Circuit Park Zandvoort vieren, de
samenwerking kunnen aangaan met een sterke partner als Profile
Tyrecenter. De bekendheid en het uitgebreide netwerk van Profile
Tyrecenter stellen ons in de gelegenheid om de Pinksterraces als een
van onze belangrijke evenementen op landelijk niveau extra onder de
aandacht te brengen. Omgekeerd kan Profile Tyrecenter in samenwerking
met Kumho door de ondersteuning van de Pinksterraces een aantrekkelijk
evenement bieden, dat uitstekend geschikt is voor relatiemarketing en
promotie, aldus Erik Weijers, Chief Operating Officer van
Circuit Park Zandvoort.
Samsung BMW 130i Cup Dat een groot startveld autos geen vereiste is om
spectaculaire races te verzorgen werd tijdens de Kinzo Paasraces
bewezen door de coureurs uit de Samsung BMW 130i Cup. Tim Coronel en
Bas Schothorst kende het meeste succes tijdens het paasweekeinde, maar
rijders als Duncan Huisman, Jan Lammers, Dillon Koster en Jan-Joris
Verheul zijn gebrand op een overwinning tijdens de Profile Tyrecenter
Pinksterraces. Daarnaast verwacht de organisatie een uitbreiding van
het startveld, waardoor het publiek zich mag opmaken voor een
interessante strijd. De klasse komt op maandag 12 mei tweemaal in actie.
Dunlop SportMaxx Clio Cup De vele inhaalacties bij de Dunlop SportMaxx Clio Cup zijn een
goede weergave van de competitiviteit van het startveld. Bij de Kinzo
Paasraces werden de wedstrijden gewonnen door Ronald Morien en Pim van
Riet. De rijkwaliteiten van Sebastiaan Bleekemolen, Robert van den
Berg, Paul Vahstal en Addie van de Ven mogen echter ook niet onderschat
worden, waardoor nauwelijks te voorspellen valt wie de wedstrijden
tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal winnen. Ook Sheila
Verschuur en Sandra van der Sloot hebben met hun Koninklijke
Landmacht-Clios aangetoond dat zij goed hun mannetje kunnen
staan.
Formule Ford Vanwege de wisselende weersomstandigheden tijdens de Kinzo
Paasraces was het voor enkele coureurs uit de Formule Ford een lastige
keus op welk type band zij van start zouden gaan. Daarnaast zou het
winnen van de races een lastig karwei worden, want niemand minder dan
Jeroen Bleekemolen stond op de inschrijflijst met de gastenauto van
Geva Racing. Tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces zal Allard
Kalff in de gastenauto in actie komen. Opponenten van Kalff zijn Simon
Knap, Leroy Stuart, Rogier Jongejans, Henk Vuik jr. en Jennifer van der
Beek, de enige dame in het startveld.
Formido Swift Cup Prachtige autosport kan verwacht worden tijdens de races van
de Formido Swift Cup. Het paasweekend werd zeer succesvol afgesloten
door Hans Bos, die tweemaal wist te winnen. Bos zal het niet makkelijk
krijgen tijdens de Pinksterraces, want Sandra Douma, Jeroen den Boer,
Niels Langeveld, Bart van Raamsdonk, Tim van Gog en Pieter Schothorst
lijken vastberaden om ook op de hoogste trede van het podium te
eindigen.
Toerwagen Diesel Cup Met een startveld vol BMW 120Ds, Seat Cupras,
Volkswagen Golfs en Alfa 147 JTD kan worden teruggekeken op een
geslaagd debuut van de Toerwagen Diesel Cup . Omdat elke auto een
verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit,
ook veel actie plaats in de pitsstraat. De klasse komt twee keer in
actie tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.
Benelux Racing League Met meer dan dertig autos, bekende namen uit de
autosport en een NASCAR-achtig uiterlijk zorgt de Benelux Racing League
elk evenement voor veel sensationele momenten op het circuit. Kampioen
Donald Molenaar zal het met zijn Collé Rental & Sales BRL
V6-bolide opnemen tegen Sandor van Es, Ferdinand Kool, Nelson van der
Pol en Donny Crevels. Naast de V6 divisie wordt er ook gestreden in de
BRL Light waar felle deur-aan-deur gevechten de hoofdmoot voeren.
Dutch Supercar Challenge Na een jaar afwezigheid is de Dutch Supercar Challenge weer
terug op Circuit Park Zandvoort. Tijdens de Profile Tyrecenter
Pinksterraces verschijnen meer dan dertig autos uit de
Supersport 2 en Sport divisie aan de start. Met autos als de
Lotus Exige Cup, Mini Cooper, BMW Compact, BMW GTR, Saker Sportscar,
Marcos Mantis en SEAT Léon Supercopa kan het publiek zich
opmaken voor twee races met een zeer divers startveld.
Programma De kwalificaties op zaterdag 10 mei vinden plaats om 9.30 uur.
Op tweede pinksterdag begint het programma om 9.00 uur met de eerste
race van de Formido Swift Cup. De laatste race zal om 18.10 uur van
start gaan.
Gratis toegang voor het hele gezin! Profile Tyrecenter heeft voor haar klanten een zeer
aantrekkelijke actie. Bij besteding van 50 euro bij een van de Profile
Tyrecenters, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke het gehele
raceweekend gratis toegang geeft tot de duinen rondom het circuit voor
het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen). Voor kinderen
heeft Profile Tyrecenter een speciale Junior Paddock opgezet, waar ook
de allerjongsten zich prima kunnen vermaken.
Toegangskaarten Alle overige toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te
schaffen via de website van Circuit Park Zandvoort
(www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900
9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12 euro, waarbij kinderen tot 12
jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een
weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35
euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene,
ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart. Uiteraard zijn
toegangskaarten tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces ook aan de
circuitkassas verkrijgbaar.
Carworld Motorsport blijft positief de toekomst bekijken
Afgelopen weekeinde reed Carworld Motorsport op de Nurburgring in
Duitsland haar eerste manches in de Dutch Supercar Challenge 2008 met
de nieuwe Renault Meganes en uiteraard de vertrouwde Porsche van
Rob Frijns. De kick-off van het nieuwe autosport seizoen kreeg echter
een merkwaardige wending.
Het weekeinde begon met de vrije training. Carworld Motorsport had die
tijd zeker nodig om enkele kindziektes uit onze nieuwe autos te
halen. Een defecte dynamo en enkele kleine details werden verholpen.
Vervolgens zaten zowel Rene Wijnen als Erol Ertan, Jochen Habets en Rob
Frijns er goed bij wat een sterk gevoel gaf voor de kwalificatie op
zaterdag.
Het feest begon in de kwalificatie met de weergoden die het team zeker
niet goed gestemd waren. De regen kwam met bakken uit de hemel terwijl
het team gegokt had op een droge kwalificatie. Het resultaat was dan
ook tegenvallend voor met name Rene Wijnen en Jochen Habets met hun op
droog weer afgestelde bolides. Erol Ertan en Rob Frijns wisten wel nog
in de laatste minuten een goede tijd neer te zetten, respectievelijk P6
voor Erol Ertan en P12 voor Rob Frijns (klasse SS1)
De eerste race werd gekenmerkt door hevige mist. "De weergoden maakten
er nu serieus een potje van", zei Pieter Dubois. "Mist, mist en nog
eens mist met een zicht van minder dan veertig meter deed de
wedstrijdleiding beslissen om na vier ronden achter de safety gereden
te hebben de race te beëindigen. Zeker een goede beslissing, want
het was echt onverantwoord om het veld los te laten. Helaas kregen we
dus niet de kans om een goede positie te creëren voor race 2 op
zondag."
In de tweede startte Erol Ertan vanaf de zesde positie en was direct in
een hevige strijd verwikkeld. "Erol kon tot aan de helft van de race
zich goed verweren en zelfs een aanvallende houding permitteren. Door
een sterk oplopende bandendruk bouwde de auto helaas snel af en moest
Erol toegeven aan zijn meerderen", verklaarde Dubois. Rob Frijns
scoorde het hoogst en finishte op een keurige negende plaats, gestart
vanaf de twaalfde plaats. "Ook de rondetijden van Rob waren
veelbelovend waardoor we graag vooruit willen kijken naar de volgende
race op Spa waar we wellicht weer een vooruitgang van onze coureurs
zullen zien. Rene Wijnen en Jochen Habets deden iedereen verbazen door
vanuit het achterveld binnen 20 minuten helemaal naar voren te rijden
en zich te mengen in de topvijf. Helaas kwam na 25 minuten de
genadeslag voor alle drie de Meganes. Eén voor één
werden ze gediskwalificeerd om rede van een te hard geluid. Op voorhand
wisten we dat onze bolides veel geluid produceren, waarom we voor de
race met de wedstrijdleiding om tafel gingen. Ons werd verteld dat
tijdens de trainingen het geluid binnen de normen viel en werd ons
geadviseerd niets aan de autos te veranderen. Toch kwamen we
boven de norm van 104DB en werd de wedstrijdleider door het circuit
bevolen ons uit de race te halen. Waarschijnlijk heeft dit alles ook
weer te maken met de wisselende weersomstandigheden waardoor de meting
negatief voor ons uitpakte. Zowel de wedstrijdleiding als ons team is
geen verwijt te maken en zullen we moeten accepteren dat de
geluidsproblematiek rondom de circuits een groot probleem is. Uiteraard
geld voor ons dat we een oplossing moeten zoeken zodat we dit voorval
niet nog eens zullen meemaken", aldus een getergde Dubois, die toch de
zonnige kant blijft inzien. "Ondanks een hoger verwacht resultaat
kijken we terug op een positief weekeinde en durven we te garanderen
dat we in Spa van ons zullen laten horen."
NEC Formule Renault 2.0: Kelvin Snoeks kijkt uit naar start nieuw seizoen
Komend weekend start voor Kelvin Snoeks het raceseizoen 2008.
Dit jaar neemt de 20-jarige autocoureur uit Zwaanshoek wederom deel aan
de Northern European Cup (NEC) Formule Renault 2.0. De verwachtingen
zijn hooggespannen na succesvolle tests gedurende de wintermaanden als
voorbereiding op het nieuwe seizoen. De races in de Formule Renault staan bekend als een perfecte leerschool
voor jonge talenten om door te stromen naar het uiteindelijke doel, de
Formule 1. Ook regerend wereldkampioen Formule 1 Kimi
Räikkönen heeft zijn leertraject volbracht in de Formule
Renault.
Tweede jaar Voor Kelvin Snoeks is dit zijn tweede jaar in deze
autosportklasse. Dit seizoen heeft hij gekozen om de samenwerking te
continueren met het succesvolle AR Motorsport team uit Haarlem.
Teameigenaar Ronald Heiligers is erg te spreken over de progressie die
Kelvin in de wintertests heeft gemaakt. ,,Kelvin heeft het afgelopen
seizoen veel geleerd. Na de finaleraces van 2007 heeft hij grote
stappen voorwaarts gemaakt. Ik verwacht dat hij regelmatig in de top
acht zal finishen met bovendien enkele podiumplaatsen. De concurrentie
in het NEC Formule Renault 2.0 is erg sterk. Vooral het Duitse
Motorpark-team zal een geduchte tegenstander zijn. Deze rijders nemen
naast het NEC ook deel aan het Europees kampioenschap. Maar ook vanuit
Nederland zijn er goede rijders zoals Stef Dusseldorp, Nicky Catsburg
en Kelvins teamgenoot, Europees kampioen karting, Thomas
Knopper.
Vaker voorin Kelvin Snoeks heeft zich niet alleen op de baan maar ook in de
sportschool voorbereid op het seizoen. ,,k ben er klaar voor. De winter
heeft lang genoeg geduurd. De afgelopen maand hebben we veel kunnen
testen op diverse circuits van het NEC. Ik verwacht dat ik dit seizoen
vaker voorin te vinden zal zijn. Mijn doelstelling is iedere race in de
top acht te rijden, en vooral punten scoren. Op Zandvoort en
Oschersleben ga ik voor het podium. Dat zijn wel mijn favoriete
circuits op de kalender dit jaar.
Samenwerking optimaal ,,De samenwerking binnen het team is optimaal en dat werpt
zijn vruchten af, vervolgt Kelvin Snoeks. ,,Samen met
mijn teamgenoot Thomas Knopper en fitnesstrainer Armand Caenen hebben
we ook gewerkt om de conditie optimaal op pijl te brengen. Komend
weekend op het Grand Prix circuit van Hockenheim, tijdens de Jim Clark
Revival races, kunnen we zien waar we staan ten opzichte van de
concurrenten, sprak een opgewekte Kelvin na de laatste
testsessie op Zandvoort afgelopen donderdag. De verrichtingen van
Kelvin Snoeks en het Team van AR Motorsport zijn te volgen op de
website van het NEC, http://www.necup.com en op http://www.kelvinsnoeks.com
NÜRBURG Duncan Huisman en Edo de Vries van Racing4panda
hebben op het circuit van de Nürburgring (Duitsland) een zevende
plaats behaald in de Supersport 1 divisie. In de seizoensopener van de
Dutch Supercar Challenge leek het duo regelrecht op een zekere
overwinning af te steven, totdat een klapband vlak na het passeren van
de pits roet in het eten gooide. De ruime voorsprong van 26 seconden op
de nummer 2 die polesitter Huisman had opgebouwd, kon door de
concurrentie hierdoor worden ingelopen. Na een lange ronde kon Huisman
toch de pits bereiken. Na de noodreparatie en de verplichte
rijderwissel kwam zijn teamgenoot De Vries uiteindelijk als zevende
over de meet.
VRIJE TRAINING + KWALIFICATIE:
De weergoden waren de Dutch Supercar Challenge deelnemers afgelopen
weekend niet goed gezind. Was het vrijdag nog droog en zonnig, op
zaterdagmorgen hing er op het gehele circuit flinke nevel en regende
het regelmatig. Huisman, samen rijdend met De Vries, lieten zien dat ze
goed overweg konden met deze omstandigheden. Met de Porsche 997 GT3,
uitkomend in de Supersport 1 divisie, wist Huisman een tijd van
2.23.090 te realiseren. De viervoudig winnaar van de WTCC races van
Macau, was hiermee niet alleen zijn naaste concurrenten in de
Supersport 1 divisie te snel af, maar was hij ook sneller dan iedereen
in de GT-divisie!
RACE 01 + 02:
De eerste race van de GT- en Supersport I-divisie op zaterdagmiddag
ging echter niet door. De laaghangende mist op het Duitse circuit, werd
naarmate de middag vorderde steeds erger. Het veld reed wel de
formatieronden en een aantal ronden achter de safetycar, maar de
wedstrijdleiding besloot om de race in zijn geheel af te lassen. Op
zondagochtend hing er evenals zeer dichte mist en de organisatie
twijfelde of het evenement nog wel doorgang kon vinden. Uiteindelijk
werd besloten om het programma in te korten, waardoor de races van de
Dutch Supercar Challenge in plaats van zestig, maar veertig minuten
duurden. Bij de start van de race kwam Harry Mecke met de Mosler MT900
GT3 al beste uit de startblokken, maar de Duitser verremde zich in de
eerste bocht. De van pole gestarte Huisman en Cor Euser wisten hiervan
te profiteren. Huisman wist in de Supersport 1 divisie snel weg te
lopen van de rest, totdat het noodlot echter toesloeg. De inwoner uit
Rotterdam kreeg een klapband en wist na een lange ronde ternauwernood
de pitstraat te bereiken. De Vries nam zijn stuurtje over en bracht de
Porsche 997 GT3 als zevende over de finish.
Anthony Kumpen en Bert Longin: "Wij zijn enorm ontgoocheld"
SILVERSTONE - Afgelopen week won het duo Kumpen en Longin nog de beide
races van het Belgian GT Championship, maar het openingsweekend van de
FIA GT verliep totaal anders. PK Carsport vond, ondanks een titanenwerk
van de crew, niet de geschikte set-up voor de wisselende condities in
Silverstone en de Saleen S7R eindigde twaalfde in GT1.
Wij zijn enorm ontgoocheld, vertelde een aangeslagen Bert
Longin na de race. Niet enkel voor ons zelf, maar vooral voor de
jongens van het team. Zij werken dag en nacht om de wagen in een prima
staat aan ons te bezorgen, maar het lukte niet dit weekend... Voor hen
is dit een even grote, zoniet een nog grotere ontgoocheling dan voor
ons. Maar laten we nu de Engelse pagina omslaan en, met de hulp van
alle partners, naar Monza toewerken.
Zowel de vrije trainingen, als de kwalificaties en de race verliepen in
mineur. De Saleen S7R leek niet geschikt voor de vaak wisselende
weeromstandigheden en de vlakke omloop van Silverstone lag de
Amerikaanse wagen ook al niet. Longin en Kumpen strandden, na een zeer
moeilijke kwalificatiesessie, op plaats 26 van de startgrid.
Wij zijn dan gaan samen zitten, zei Anthony Kumpen.
We hadden twee opties, ofwel gewoon afwachten en verder gaan in
deze moeilijke omstandigheden, ofwel gokken op een totaal andere
afstelling. Het probleem lag vooral in het gedrag van de wagen en het
ontbreken van grip in de bochten, waardoor ook de snelheid op de rechte
lijn een stuk minder is. Maar de andere optie werkte niet en bovendien
reden we, toen we tot halverwege het veld waren opgeklommen, nog eens
lek. Ik heb weinig zin om er nog veel verder op in te gaan en wil
gewoon alles te vergeten.
De volgende race van Kumpen en Longin is de tweede meeting van het
Belgian GT Championship in Dijon. Kumpen en Longin verdedigen er, in de
Gravity International Mosler, hun leidersplaats in het kampioenschap.
Div: Paul van Splunteren wil weer winnen tijdens de 24 uur van Spa
Paul van Splunteren kiest ook in 2008 weer voor de
internationale racewereld. Naast zijn deelname aan de prestigieuze
Porsche Supercup heeft de eigenaar van Porsche Centrum Eindhoven zijn
zinnen gezet op de 24 uur van Spa-Francorchamps. ,,Met de nieuwe
Porsche GT3 Cup S gaan we weer voor de overwinning in de GT3
klasse, vertelt Van Splunteren. ,,We verwachten een harde
strijd, maar met toprijders als Duncan Huisman, Roeland Voerman en Ian
Kahn in het team moeten we ook dit jaar hoge ogen kunnen
gooien. Punten in de Supercup Het is het tweede seizoen dat Van Splunteren participeert in
de zwaarbevochten Porsche Supercup. Ook vorig jaar reed hij in het HSF
Porsche Eindhoven-team met ploegmaat Simon Frederiks (Beuningen).
De Supercup moet je tenminste twee jaar rijden. Het is als een
soort hogedruk ketel, nauwelijks tijd om het nieuwe circuit te leren
kennen, een zeer uitdagende auto en de 30 beste Porsche rijders uit
Europa. Ik heb het nu allemaal een keer gezien en heb de ambitie om
regelmatig en daarmee in de punten te rijden, stelt Paul.
,,Wat dat betreft is het seizoen goed begonnen. Begin april heb ik
tijdens de eerste race in Bahrein al een 14de plaats en daarmee twee
punten bij elkaar gereden. Die prestatie geeft een goed gevoel richting
de komende wedstrijden.
Barcelona Komend weekend is de Vughtse coureur actief op het circuit van
Barcelona, waar de Porsche Supercup rijdt in het voorprogramma van de
Formule 1.
24 uur van Spa-Francorchamps Een belangrijk sportief doel voor Paul ligt ook dit jaar weer
bij de slijtageslag die de 24 uur van Spa-Francorchamps heet. Op 2 en 3
augustus verdedigt Paul met zijn team van Mühlner Motorsport de
titel in de G3-klasse. ,,In 2007 heb ik met Ian Kahn, Simon Frederiks
en Gosse Stielstra verrassend de G3-divisie gewonnen. Dit jaar willen
we die prestatie graag herhalen, geeft de ervaren rijder
aan.
Topbezetting team ,,We hebben met de nieuwe GT3 Cup S Porsche een nog betere
wagen tot onze beschikking. Porsche heeft speciaal voor de FIA GT3
klasse een nieuwe auto ontwikkeld die tussen de RSR en de gewone
cupauto in zit. Met de betrouwbaarheid van de Porsche en de sterke
rijdersbezetting gaan we voor de winst. Ian Kahn was er vorig jaar al
bij, terwijl Roeland Voerman in 2005 al in de Nederlandse Porsche Cup
heeft gereden. En een topper als Duncan Huisman behoeft natuurlijk
helemaal geen uitleg.
GT3.NL sponsort Jeroen Bleekemolen De gloednieuwe website http://www.gt3.nl
is de paraplu van alle autosportactiviteiten waar Porsche Centrum
Eindhoven direct of indirect bij betrokken is. Paul van Splunteren is
sinds kort met de website www.gt3.nl sponsor van Jeroen Bleekemolen. De
Aerdenhoutse coureur is dit jaar bijzonder actief met Porsches. Zo is
Jeroen momenteel de koploper in de Porsche Supercup en neemt hij tevens
deel aan de Porsche Carrera Cup. Daarnaast is Jeroen ook actief met het
prestigieuze Le Mans-project, waarbij Van Merksteijn Motorsport een
Porsche RS Spyder inzet en kanshebber is om de LMP2-klasse van de 24
uur van Le Mans te winnen. ,,Jeroen is onze frontman, een
opvallende en sterk presterende Porsche coureur, die wij met www.gt3.nl
graag ondersteunen, aldus Paul van Splunteren.
WS Formule Renault 3.5: Giedo van der Garde wil goed beginnen op Monza
Komend weekend begint in Monza het nieuwe seizoen van de World
Series by Renault. Voor Giedo van der Garde zijn het spannende tijden.
Na duizenden testkilometers in de winter en keihard werken met een
nieuw team, is de P1 Motorsport-coureur er helemaal klaar voor.
Giedo van der Garde heeft zijn vizier dit seizoen gericht op de
topdrie. Ik heb er heel veel zin in, zegt hij. Het
is al weer veel te lang geleden dat we onze laatste race reden en ik
kan niet wachten om in Monza aan de slag te gaan.
Prima tests ,,Het is vooraf natuurlijk moeilijk in te schatten waar we
precies staan ten opzichte van de concurrentie, maar gezien onze prima
verlopen tests in de winter is het niet onrealistisch om te zeggen dat
we voor de topdrie gaan, waarbij een overwinning natuurlijk geweldig
zou zijn. Het belangrijkste is natuurlijk om tijdens de twee races
zoveel mogelijk punten te scoren, zodat we gelijk goed op weg
zijn.
Hard gewerkt We hebben hard gewerkt in de winter en we hebben ook
veel geleerd. De nieuwe auto was even wennen, ik kwam bij een nieuw
team, maar het is me allemaal uitstekend bevallen. Het team heeft
enkele steengoede engineers, die dag en nacht werken om het maximale
uit de auto te halen. Ik ben bijzonder tevreden met het werk tot nu toe
en ik kijk enorm uit naar de eerste races van het seizoen.
Sportscars: Van Merksteijn Motorsport vol vertrouwen naar Monza
Komend weekend komt het team Van Merksteijn Motorsport by
Equipe Verschuur opnieuw in actie met de Porsche RS Spyder. Oud-Formule
1-coureur Jos Verstappen en teameigenaar Peter van Merksteijn nemen op
het beroemde circuit van Monza in Italië deel aan de tweede ronde
van de Le Mans Series. Tijdens de opening van het seizoen, drie weken
geleden in Spanje, wonnen Verstappen en Van Merksteijn de LMP2-klasse
bij de Europese racepremière van de Porsche RS Spyder.
De start van de race op zondag om 12.50 uur is live te zien via
Eurosport. Op zondagavond om 23.00 uur zendt Eurosport een samenvatting
uit. De gespecialiseerde zender Motors TV toont de volledige race
vanuit Monza live.
Veel aandacht Met de overwinning tijdens de première op het Circuit
de Catalunya zorgden Jos Verstappen en Peter van Merksteijn voor heel
wat aandacht in de media, zowel in eigen land als internationaal.
We hebben heel veel reacties gehad, een beter debuut hadden we
ons niet kunnen voorstellen, zegt teameigenaar Peter van
Merksteijn. Jos Verstappen kijkt ook met plezier terug op zijn eerste
race met de Porsche RS Spyder. Mijn terugkeer in de racerij na
twee jaar en dan meteen zon succes, dat was super!
Klassieker Terwijl Jeroen Bleekemolen dit weekend op het Circuit de
Catalunya in de Porsche Mobil1 Supercup gaat proberen om het succes te
evenaren dat Verstappen en Van Merksteijn daar eerder deze maand in de
Le Mans Series behaalden, komen de winnaars van Barcelona als leiders
in het klassement van de LMP2-categorie naar Monza voor de tweede
LMS-race van het seizoen. De 1000 kilometer van Monza
behoort tot de absolute klassiekers in de autosport, de historie van de
wedstrijd gaat terug tot 1953.
Laat remmen Jos Verstappen kent het 5,793 kilometer lange circuit nabij
Milaan vanuit zijn Formule 1-tijd. In 2000 eindigde hij er als vierde
tijdens de Italiaanse Grand Prix. Ik voel me er altijd goed
thuis. Laat remmen is er belangrijk en dat ligt me wel. Er zijn maar
weinig bochten op Monza, het circuit bestaat voornamelijk uit lange
rechte stukken. Een goede balans bij het aanremmen is erg belangrijk,
en dan vanuit de bochten weer voldoende snelheid meenemen voor de
rechte stukken. Ik verwacht de voornaamste concurrentie in onze klasse
van de andere Porsche-teams. Qua snelheid zit het met de Porsche RS
Spyder wel goed, daar heb ik alle vertrouwen in!
Mooi resultaat Peter van Merksteijn verheugt zich eveneens op het komende
raceweekend: Monza is natuurlijk een prachtig circuit met een
schitterende traditie. Het is mooi dat we hier kunnen racen. Het wordt
zeker niet eenvoudig, maar we zullen er alles aan doen om ook hier weer
een mooi resultaat neer te zetten!
Programma Op vrijdag 25 april vinden er in Monza van 12.40 tot 13.40 en
van 16.25 tot 17.25 uur twee vrije trainingen plaats. Op zaterdag 26
april is er van 10.05 tot 11.05 uur nog een vrije training, gevolgd
door de kwalificatie voor de LMP1- en LMP2-prototypes van 14.05 tot
14.25 uur. De warm-up is op zondagmorgen 27 april van 9.00 tot 9.20
uur. De race over een afstand van 173 ronden of 1002,189 kilometer
start om 12.50 uur en duurt maximaal zes uur.
Team Divitec Racing is tijdens de eerste race van de Dutch Supercar
Challenge op de Nürburgring als twaalfde geëindigd in de
Supersport 1-divisie. Jeroen Reijntjens ging als drieëntwintigste
van start, maar klom direct een aantal plaatsen op. Carlo Kuijer nam
het over bij de pitstop, en reed de race probleemloos uit.
"Bij de kwalificatie op zaterdag hebben we maar twee ronden kunnen
rijden, omdat de ramen besloegen. Daardoor was het zicht helemaal weg.
Dat probleem hebben we nu opgelost", aldus Reijntjens. De race op
dezelfde dag werd afgelast vanwege dichte mist. "Het liefste wil je een
race rijden, maar de veiligheid gaat natuurlijk voor."
De race op zondag werd verreden in prachtig zonnig weer. Reijntjens:
"De start verliep anders dan verwacht. Een aantal coureurs zat namelijk
nog te slapen, terwijl het licht al op groen stond. Daardoor ontstonden
er grote gaten, waardoor we niet konden profiteren van de slipstream.
Uiteindelijk mogen we tevreden zijn. De pitstop verliep zo goed als
vlekkeloos, en het is mooi dat we de race hebben uitgereden. Ik ben ook
erg blij met hoe Carlo het heeft gedaan.
Kuijer: "Ik ben niet geheel tevreden met de performance van de wagen,
want we hebben wat tekortkomingen opgemerkt. Qua vermogen komen we iets
te kort, maar qua wegligging zitten we er goed bij. Het is oplosbaar en
we hebben erop geanticipeerd. Het concept dat we nu hebben, is een
goede basis. Stapje voor stapje kruipen we richting onze concurrenten."
VALENCIA Na twee overzeese WTCC-weekenden, is het in mei tijd
voor het begin van de Europese campagne. In Valencia zullen velen
Spanjaarden en andere Europeanen hun helden komen aanmoedigen. Een mooi
podium voor een Spanjaard om zijn FIA WTCC debuut te maken.
Op achttien mei neemt Josè Manuel Pérez-Aicart, de SEAT
León Supercopa kampioen van 2007, voor het eerst deel aan het
WTCC op het Circuit Ricardo Tormo te Valencia. De 26-jarige Spanjaard
verschijnt met een SEAT León aan de start, die gerund wordt door
SUNRED engineering. Pérez-Aicart wordt hiermee de vierde
coureur, die zijn kunsten mag vertonen in het WTCC, na sterke
resultaten in de SEAT León Supercopa.
Tijdens de testdagen in Valencia, kreeg Pérez-Aicart alvast tijd
om aan de WTCC-bolide te wennen. Het was het beste geschenk dat
ik ooit gehad heb, vertelde Pérez Aicart. Ik kreeg
de kans om 45 ronden te rijden en daarin ontdekte ik dat de wagen
geweldig is. De test verliep perfect en ik hoop zoveel mogelijk te
genieten van de races, die ik ga rijden.
Riley en Flux winnen eerste officiële race Mosler Challenge
Afgelopen weekend werd op het Duitse circuit de Nürburgring de
eerste officiële race van de Mosler Challenge verreden. Uit de
gehele wereld waren prominente gasten aanwezig op het circuit in de
Eiffel, waaronder Mosler Automotive oprichter, Warren Mosler zelf. De
races van de Mosler Challenge maken dit seizoen deel uit van de Dutch
Supercar Challenge, waardoor deelnemers aan de Mosler Challenge voor
zowel hun eigen kampioenschap alsmede voor de DSC punten kunnen scoren.
Al in de vrije trainingen lieten de Mosler MT900Rs hun ware
potentie zien. In de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge konden
in de top vier maar liefst drie Moslers genoteerd worden, en was het
alleen Cor Euser in een Marcos LM600 die de bolides voor kon blijven.
De Engelsman Martin Short, eigenaar van Rollcentre Racing en bouwer van
de Mosler GT3, was met een tijd van 2.02.332 de snelste Mosler coureur,
voor het Engelse duo Ian Flux/Kevin Riley en het Duitse duo Harry
Mecke/Roland Rehfeld. Het drietal zat binnen een halve seconde van
elkaar, wat de gelijkheid van de Moslers nog maar eens onderstreept.
Voor Berry van Elk, dit seizoen voor het eerst onderweg met een Mosler
stond de vrije training vooral in het teken van de auto leren kennen.
Tijdens de eerste kennismaking op het voor hem zeer bekende circuit van
Zandvoort bleek hij al na 3 uur wennen toptijden te kunnen draaien.
Was het op vrijdag tijdens de vrije trainingen nog droog en zonnig, dit
weerbeeld veranderde op zaterdag tijdens de kwalificatie. Een dik pak
nevel was neergedaald op het Eiffel circuit, waaruit regelmatig regen
naar beneden druppelde. De Duitser Roland Rehfeld had voordeel van zijn
baankennis en kon zijn Mosler door zeer strak te sturen naar de eerste
plek in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge en in de Mosler
Challenge. Tweede in de Mosler Challenge werd het Engelse duo Riley en
Flux, voor Martin Short en de gebroeders Garry en Michael Woodcock.
Berry van Elk kende zware pech tijdens de kwalificatie. Tijdens zijn
eerste snelle ronde liep er een wielmoer van zijn linker voorwiel
waardoor het wiel loskwam en een eigen leven begon te leiden. Hierdoor
werd zijn Mosler onbestuurbaar en eindigde zijn kwalificatie langs de
baan, gelukkig zonder enige schade.
Teleurstelling was er zaterdagmiddag bij de coureurs, teams en gasten
van de Mosler Challenge. Door de hevige mist werd besloten om de eerste
wedstrijd van de DSC af te gelasten, waardoor ook de race van de Mosler
Challenge niet doorging. Op de zondag was het smiddags echter
schitterend weer en kon de allereerste race van de Mosler Challenge
doorgang vinden. Na een sterke race was het uiteindelijk het Engelse
duo Riley/Flux die de overwinning pakten in de Mosler Challenge, voor
het duo Harry Mecke/Roland Rehfeld en Martin Short. Berry van Elk reed
ook een zeer goede race, want gestart vanaf een laatste plaats wist hij
in een startveld van 42 deelnemers op te rukken naar een 18e plaats.
In totaal deden er vijf Moslers mee aan de eerste race van de Mosler
Challenge. Hierbij ontbreken nog twee Moslers van Go To One Racing, die
in verband met verplichtingen meededen aan de eerste race van het FIA
GT kampioenschap op het Engelse circuit van Silverstone. Daarnaast
wordt er momenteel in de Mosler fabriek in St. Ives hard gewerkt aan
zeven nieuwe Moslers in GT3 specificatie. De belangstelling voor de
Mosler Challenge is uitermate groot, en de verwachting is dan ook dat
de klasse later dit seizoen meer dan tien vaste deelnemers heeft.
De opzet van Mosler Europe lijkt dus geslaagd, de eerste aanzet voor
een zelfstandige klasse in 2009 is gegeven en de interesse voor de
Mosler MT900 onder teams, rijders en autosportfans is groot.
Golden Motors voegt zich bij WTCC-veld in Valencia
VALENCIA Golden Motors Honda Dealer Team bereidt zich voor op
het begin van hun FIA WTCC campagne. Het Russische toerwagenteam
verschijnt in Valencia voor het eerst van het jaar aan de start van een
WTCC-evenement met twee Honda Accord Euro R wagens. Deze bolides zijn
gemaakt door JAS Motorsport en worden gerund door het Estse Artman
Racing.
Achter het stuur van de Japanse machines zullen Alexander Lvov en
Andrey Smetsky plaatsnemen. Deze coureurs werden respectievelijk eerste
en tweede in het Russische toerwagen kampioenschap. In de WTCC zijn zij
geen onbekende, aangezien zij vorig jaar ook al in Anderstorp van de
partij waren.
Naast de race in Valencia, neemt het team ook deel aan de
WTCC-weekenden in Brno, Oschersleben, Anderstorp en Monza. Verder
verschijnt het team ook aan de start van de European Touring Car Cup.
Anders Krohn heeft afgelopen weekend zijn eerste race verreden in het
US Formula 2000 kampioenschap en direct zijn visitekaartje afgegeven.
Krohn, die in 2007 een succesvol autosport seizoen in de Nederlandse
Formule Ford kende, pakte de overwinning in beide races op Virginia
International Raceway. Het kon niet beter! We hebben er keihard
voor geknokt en dat resulteerde in deze twee overwinningen tijdens mijn
eerste F2000 weekend. Het geeft een heerlijk gevoel om hier te
vertrekken met de leiding in het kampioenschap, zei Anders Krohn
kort na de finish van race 2.
Tijdens het weekend waren er maar liefst 44 inschrijvingen voor de
race. Bij de volgende race schijnen er nog meer rijders aan het vertrek
te komen. Krohn komt uit voor het Van Diemen fabrieksteam
Andersen Racing. Een team wat tevens actief is in de Indy
lights en samen met Rahal Letterman een team runt in de Indycar.
De kwalificatie voor race 1 verliep aardig volgens plan. De snelle Noor
plaatste zijn auto op de tweede positie voor de eerste race. We
hadden de auto opgezet, gebaseerd op de trainingen van vrijdag, maar
helaas door de neerslag van afgelopen nacht was de baan iets
verschillend, waardoor er iets teveel overstuur in de auto zat,
verklaarde Anders.
Race 1 begon met een flitsende start. Krohn pakte gelijk de leiding in
de eerste bocht. Al na één ronde kwam de safety-car op de
baan omdat er achterin het veld een crash was gebeurd. Bij de herstart
hield Anders de leiding. Hij wist snel een gat te slaan van twee
seconden op zijn concurrenten en behield zijn positie tot aan de vlag.
Dit was absoluut groots. De start was de sleutel tot deze
overwinning. Nadat ik een gat sloeg kon ik de race controleren. Het is
een fantastisch gevoel om mijn eerste race hier in Amerika te
winnen., aldus een very happy Krohn.
De kwalificatie voor race 2 ging een stuk beter dan race 1. Ondanks de
vele rode vlaggen was hij in staat om één superronde te
rijden, die goed genoeg was voor de pole en drie extra punten.
Ik ben heel gelukkig met de set-up van mijn auto. Dit geeft weer
extra vertrouwen voor race vanmiddag, meldde een tevreden Krohn.
In Race 2 pakte hij gelijk weer de leiding om deze vervolgens niet meer
af te staan. Het bleek een hard gevecht. Hij moest de hele race op zijn
limiet rijden om zijn concurrenten te weren.
In de eindfase van de race vroeg zijn spotter om een rondje op 110% te
gaan om de snelste raceronde te pakken. Dit lukte, zodat dit twee extra
punten opleverden.Wat een fantastisch weekend. Mijn eerste race
hier en om dan weg te lopen met twee overwinningen is enorm. De laatste
race was mijn auto meer dan geweldig.
Anders Krohn gaat als leider van het US formula 2000 kampioenschap op
weg naar het volgende evenement te Road Atlanta op 10 mei. Samen met
zijn team richt hij alle aandacht op de ontwikkeling van de auto.
Road Atlanta is een uitdagend circuit en we zullen er alles aan
moeten doen om onze voorsprong te behouden en uit te bouwen,
aldus Anders Krohn.
De eerste van in totaal acht raceweekenden in de Dutch Supercar
Challenge werd gekenmerkt door slecht weer. Zo kletterde tijdens de
kwalificatie de regen naar beneden en ging de eerste van in totaal twee
geplande manches niet door vanwege hardnekkige mist die in de Duitse
Eiffel hing. ,,Het was natuurlijk jammer dat we maar één
wedstrijd hebben gereden, vertelt Arjan van der Zwaan,
die ook dit jaar weer met Ardi van der Hoek een racekoppel vormt.
,,Maar we zijn goed met de omstandigheden omgegaan en hebben een goed
resultaat neergezet.
Tijdens de kwalificatie zat Arjan van der Zwaan achter het stuur van de
DTM Audi TT-R van Brinkmann Motorsport. ,,Hoewel ik na de lange
winterstop pas voor het eerst weer in de auto zat én de baan nat
was, voelde ik me prima thuis, meent Arjan. ,,Het enige
probleem was dat de zekering van de blower er steeds uitsprong. En een
blower heb je hard nodig als je in de regen rijdt met beslagen ramen.
Dus moest ik continu met één hand de zekering in de
blower vasthouden en met één hand sturen. Ondanks dit
probleempje kwalificeerde ik me in onze GT-klasse toch als
tweede.
Op zaterdag is de GT-wedstrijd afgelast vanwege mist. ,,We hebben drie
rondjes achter de safety car gereden, waarna terecht besloten is te
stoppen. De baanposten konden elkaar niet eens zien, dus het was te
gevaarlijk, stelt Arjan. ,,Gelukkig konden we wel op
zondag racen. Ik nam de start voor mijn rekening en werd bij het
gedrang in de eerste bocht aangetikt. Daardoor viel ik terug naar plek
zeven. Vervolgens kon ik me opwerken naar de derde plaats op ongeveer
vijf seconden van koploper Cor Euser. Vervolgens heeft Ardi van der
Hoek het stuur overgenomen en passeerde hij Meindert van Buuren. Ardi
heeft nog aangedrongen om Euser te passeren, maar dat lukte helaas net
niet meer. Maar met een tweede plaats zijn we het seizoen goed
begonnen. Bovendien hadden Ardi en ik de snelste raceronde, dus dat
levert nog een bonuspunt op.
Robert van der Zwaan kende een goede terugkeer in de racerij. De broer
van Arjan had aanvankelijk pech dat zijn partner Elmar Grimm tijdens de
kwalificatie te kampen kreeg met versnellingsbakproblemen, waardoor het
tweede team van Brinkmann Motorsport slechts als 17de startte. Maar
tijdens de race werkte het nieuwe duo Van der Zwaan/Grimm zich netjes
naar voren. Met uiteindelijk een vijfde plaats als beloning. ,,Robert
heeft twee jaar niet geracet, maar pakte het snel weer
op, had Arjan gezien. ,,Binnen de kortste keren reed
Robert rondjes van 2 minuut 5; dat is prima.
De broers Van der Zwaan kijken dan ook vol vertrouwen uit naar het
komende raceweekend. De volgende twee races worden 1 juni verreden op
het fraaie Belgische circuit van Spa-Francorchamps. ,,Hopelijk kunnen
we in de tussentijd nog een keer testen, vertelt Arjan.
,,Want op Spa heb je veel lange, rechte stukken en dan krijgen we het
zwaar tegen de LM600 van Cor Euser en de snelle V8 Stars. Wij
moeten het vooral van de bochtensnelheid en het sterke remvermogen
hebben, dus nog een keer testen voor Spa zou goed zijn.
De Dutch Supercar Challenge zal dit jaar veel op tv zijn. Komende
zondag (27 april) is de eerste van in totaal 31 uitzendingen die dit
jaar door SBS 6 worden uitgezonden. Vanaf 11.30 uur is de GT-race met
de broers Van der Zwaan op de Nürburgring te zien.
Nick van der Valk zal samen met Erol Ertan deelnemen aan de Dutch Supercar Callenge in de Supersport 1 klasse. Zij besturen samen één van de drie Meganes van Carwold Motorsport. Van der Valk reed voorheen in de karting en deed dat met CRG in de Rotax Max klasse, alvorens over te stappen naar de autosport.
Donderdag 10 april vond de internationale testdag op circuit Zolder plaats, waar Nick van der Valk kennis maakte met de Mégane. Ondanks dat hij slechts negen ronden kon rijden door een lekke hydraulische leiding, was hij erg tevreden. Van der Valk kijkt dan ook uit naar zijn eerste race op Spa-Francorchamps: Ik kon snel aan de auto wennen, en het gevoel werd met de ronde beter, heel anders dan een BMW of een Porsche waar ik voorheen in gereden heb, liet Van der Valk weten.
Nick van der Valk heeft op het moment het budget voor vijf races rond. Hij heeft dit seizoen weer ondersteuning van zijn hoofdsponsor Kolibrie Horeca Payrolling. Nick van der Valk probeert nog voor twee races budget te vinden. Hoofdsponsor Kolibrie heeft tijdens de evenementen vele genodigden om Van der Valk en Ertan aan te moedigen.
SILVERSTONE Op het circuit van Silverstone heeft Xavier Maassen zijn debuut in het FIA GT-kampioenschap gemaakt. Maassen komt het volledige seizoen in een Corvette C6.R van het Belgische Selleslagh Racing Team uit en dat aan de zijde van de meervoudig Franse ex-wereldkampioen GT Christophe Bouchut. Xavier Maassen verraste tijdens zijn debuut vriend en vijand en reed een prachtige stint om uiteindelijk op een sterke vierde plek te eindigen.
Het FIA-GT kampioenschap telt dit seizoen tien races en wordt op uitzondering van Boekarest en Spa (24u) telkens volgens hetzelfde principe verreden. Op zaterdag vinden twee vrije testsessies van 80 minuten plaats, waarna een korte kwalificatie van 20 minuten de startorde bepaalt. Xavier Maassen: De vrije sessies bepalen dan wel niet de startorde, maar zijn van levensbelang om de Corvette in perfecte omstandigheden op de race voor te bereiden.
Het team van Patrick Selleslagh gaf Xavier dan ook de kans om zich op de race voor te bereiden en zeer belangrijk, het tracé te leren kennen. Maassen: Ik heb hier op het F1-circuit nog nooit gereden en elke omloop vergt toch een zekere gewenning. Het bijzondere aan Silverstone is dat de omloop vrij vlak is en sommige bochten eigenlijk blind zijn. Dat vraagt wat extra tijd om echt voluit te gaan. Bovendien zijn de weersomstandigheden al heel het weekend wisselend, wat nog een extra uitdaging voor de rijder vormt.
Rond de klok van negen vertrokken de 31 FIA GTs voor hun eerste sessie van 80 minuten en die eindigde voor Xavier Maassen op plaats zes, op anderhalve seconde van de snelste GT. Met de data die we tijdens de eerste sessie vergaard hebben, zoeken we dan naar een oplossing voor eventuele problemen of verbeteringen. En de samenspraak tussen team en coureur is dan heel belangrijk. Om half twaalf moesten we voor sessie twee de piste op en eindigden Christophe en ik tweede, voor wagens die we s morgens nog voor dienden te laten, liet Maassen weten.
Tijdens de kwalificatie strandde het duo Bouchut-Maassen op een zeer knappe twee plek, amper acht honderdsten achter de poleman Marcel Fässler.
RACE:
Christophe Bouchut nam een sterke start en Xavier Maassen kreeg even over halfweg de wagen in handen. Maassen: Ik kwam in een groep van acht wagens terecht, op een opdrogende piste op slicks, op een omloop die ik niet kende. Ik reed onmiddellijk een strak ritme, klom naar P2 op en vervolgens heb ik met Sharp een duel op het scherp van de snee om P2 gevoerd. Een late safety-car gooide roet in het eten van onze race naar het podium. Op dat ogenblik kreeg ik over de radio P3 en vlak achter je liggen nog vijf wagens binnen drie seconden en dan weet je het wel. De verschillen werden door deze late safety-car helemaal weggevlakt en vanaf dan tot het einde was het echt cupracen. Enkel de superieure Maserati MC12 kwam er dan nog over, maar ik hield wel Gollin achter me om als eerste Corvette te finishen! Ik heb gereden voor wat ik waard ben en ben enorm gelukkig.
Teammanager Patrick Selleslagh was in de wolken met zijn team en in het bijzonder met het debuut van Xavier. Patrick Selleslagh: Ik kan me dit debuut niet mooier voorstellen, en ja critici zullen misschien zeggen dat een podium nog mooier is, maar voor mij is dit een zege waard. Iedereen heeft zich 100% gegeven en wat Xavier gedaan heeft verdient echt een enorme waardering."
FIA-GT3: Dubbelslag voor Matech in eerste races van het seizoen
Naast de openingsrace van de FIA-GT was er ook de start van het nieuwe FIA-GT3 seizoen, dat aan haar derde jaargang begint. Het werd een topweekend voor het Zwitserse Matech Racing, en vooral voor het duo Thomas Mutsch en Ian Khan, die beide races wonnen.
Na een zeer goede strategie in de eerste race kwam de Matech Ford GT als eerste de streep over, zo'n drie seconden voor de Porsche 997 GT3 Cup S van de Belg David Loix en de snelle fin Mikael Forsten. De Aston Martin DBRS9 van Giraudi/Zani vervolledigde het podium.
De Oostenrijker Dominik Kraihamer finishte achttiende met de S-Berg Lamborghini Gallardo. Dennis Retera en Marius Ritskes behaalden een twintigste plek in hun Lamborghini Gallardo, net voor de Ford Mustang van Eric de Doncker. Rudi Penders en Franz Lamot finishten nog één plaatsje lager in hun Porsche 997 GT3 Cup S.
De andere Belgen en Nederlanders aan de start verliep het minder vlekkeloos. Ron Marchal kwam niet weg bij de start met zijn Ford Mustang en ook Stéphane Lémeret moest al na één ronde opgeven in de Gravity Racing Ascari KZ1R. De Mühlner Porsche 997 GT3 Cup S van Tom Cloet en Tim Bergmeister hield het iets langer uit, zeven ronden om precies te zijn.
Race 2 begon meteen chaotisch en zou ook de hele race lang chaotisch blijven. Ex F1-coureur Jacques Laffite in de Morgan en de Aston Martin DBRS9 van Accary/Mena gingen nog vóór de eerste bocht van de baan en de Aston raakte daarbij erg zwaar beschadigd.
Thomas Mutsch en Ian Khan kwamen niet meer in de problemen en reden richting overwinning. Tweede, op ongeveer twee seconden, werd de kampioenenauto van vorig jaar: de Corvette van Arnaud Peyroles en James Ruffier. David Loix en Mikael Forsten reden opnieuw een ijzersterke race en werden derde.
De Belgen en Nederlanders deden het heel wat beter in deze race. Stéphane Lémeret finishte samen met Michael Greengalgh als tiende in de Gravity Ascari. Tom Cloet eindigde vijftiende in zijn Porsche, net voor de Ascari van Erik Zwart. Rudi Penders en Franz Lamot waren iets verder op de achttiende plek te vinden. Scott Maxwell en Eric de Doncker finishten 24e in hun Ford Mustang, nadat er twee minuten werden toegevoegd aan hun race-tijd wegens het niet inlassen van een stop & go. Marius Ritskes en Dennis Retera eindigden als 27e in hun Lamborghini Gallardo.
Voor Ron Marchal werd het een tweede opgave in twee races, de Nederlander zag op indrukwekkende wijze de Ford-motor van zijn Mustang in rook opgaan.
Henk Thuis heeft gisteren op de Duitse Nürburgring een prachtige zege geboekt in de Dutch Supercar Challenge. Gestart vanuit het achterveld racete Mister Intrax naar de winst in de Supersport I-klasse. ,,De nieuwe auto en het team waren beide briljant, aldus een blije Henk Thuis, die overigens zaterdag de eerste race zag worden afgelast wegens dichte mist.
Vorig jaar eindigde Henk Thuis als vierde in het eindklassement van de Supersport I. Hij reed destijds met een BMW GTR V8. ,,In 2007 heb ik veel geleerd. Ik begrijp nu hoe het Supercar-spelletje gespeeld wordt, vertelt Henk. ,,Als je die opgedane ervaring koppelt aan de kracht van mijn nieuwe wagen, een Porsche 997 GT3, dan maak ik zeker kans op het kampioenschap.
Kwalificatie Die mogelijkheid om voor de titel te gaan, leek tijdens de kwalificatie nog ver weg. ,,Ik had namelijk wat technische problemen, legt Henk uit. ,,Door vibraties in de wagen moest ik de Porsche na drie ronden noodgedwongen aan de kant zetten. Gevolg was dat ik vanaf plek 26 moest starten, terwijl andere Supersport 1-rijders als Duncan Huisman (pole-position) en het duo De Vries/Dijkstra (tweede) vooraan konden beginnen. Als je dan ook nog bedenkt dat de race slechts veertig in plaats van de geplande zestig minuten zou duren, leek ik te weinig tijd te hebben om echt naar voren te kunnen rijden.
Goede wagen én tactiek Henk Thuis had voor de race van zijn Intrax-team echter een prima geprepareerde bolide meegekregen én een goede tactiek uitgestippeld. ,,Ik wilde de eerste helft van de race goed mijn banden sparen, waardoor ik in de tweede helft van de race nog genoeg rubber zou overhebben, legt hij uit. Die insteek werkte uitstekend. Thuis werkte zich gestaag op naar voren. ,,Bovendien had ik het geluk dat de snelle Duncan Huisman een lekke band kreeg.
Spannende slotfase In de slotfase kreeg de inmiddels op de tweede plaats liggende Henk Thuis koploper Siebrand Dijkstra in het vizier. ,,Tijdens onze strijd was er helaas nog een achterblijver die het leuk vond om met ons mee te racen, hetgeen behoorlijk hinderlijk was. Toch kon ik vlak voor de finish Dijkstra nog inhalen. Hij liet een minimaal gaatje, waarna ik er net langs kon. Er was tijdens die inhaalactie een lichte touché, maar er is geen schade berokkend.
Mooie zege Henk Thuis was uiteraard dolblij met zijn even mooie als onverwachte zege. Na afloop deelde de winnaar de nodige complimenten uit. ,,Ik moet zeggen dat Dunlop echt fantastische banden heeft afgeleverd, vertelt Henk. ,,Maar ook het remsysteem van Pagid, alsmede de Oakley Design Performance Parts, werkte prima. Maar bovenal heeft mijn team van Intrax echt super werk geleverd. Want niet alleen ik had een perfecte auto om te rijden. Ook het achter mij als tweede gefinishte duo De Vries/Dijkstra én Cor Euser die de GT-wedstrijd won hebben een door Intrax geprepareerde wagen. Naast de sportieve zege, was het dus ook uit zakelijk oogpunt een prima dag op de Nürburgring, aldus een zeer tevreden Henk Thuis.
Afgelopen weekend ontwaakte het DSC kampioenschap uit zijn winterslaap. Het was een traag ontwaken, want het onvoorspelbare weer in de Eifel liet zich weer eens zien. Plaatselijk mist vertelde de Duitse radio en dat was het dan ook. Heel plaatselijk! Op zondagochtend was het zicht niet meer dan vijftig meter en gonsde het van de geruchten dat de races geen doorgang konden vinden. , De zaterdagmiddag ervoor was de race ook al stilgelegd vanwege mist, na drie ronden achter de pace car gereden te hebben. Maar het kwam toch nog goed. Omstreeks twaalf uur brak de zon door en kon de grote DSC-seizoensopening van start gaan op de Nurburgring.
Reikhalzend werd er naar uitgekeken, want een dergelijk veld was nog niet eerder vertoond. Het kampioensteam 2007 van Olly Brinkmann was weer present met twee Audis TT, Cor Euser nam zijn kleurrijke pk-monster de Marcos LM 600 mee en de grote vraag was hoe de Moslers zich zouden gedragen ten opzichte van de andere toppers. En verder waren er nog een aantal nieuwe, prominente coureurs aanwezig: Duncan Huisman, Nicky Pastorelli, Martin Short en Ian Flux. Erg veel potentie, waarbij men ook uitkeek naar de verrichtingen van het Kroymans-team. Met maar liefst drie Aston Martins reisde men af naar de Eifel!
Debuut voor de Kroymans-Aston Martin op de Nurburgring: snelheid komt eraan!
Eindelijk van start s Middags om drie uur ging de GT en Supersport1-divisie van start en werden alle vragen beantwoord. De Duitse Mosler MT 900 GT3 van Harry Mecke nam de kop, maar verremde zich al in de eerste bocht. Duncan Huisman (Porsche 997 GT3) nam het stokje over, met in zijn kielzog de Marcos van Cor Euser. Nicky Pastorelli ging er vervolgens even voor zitten en passeerde met zijn V8 Star eerst Euser en daarna Huisman. Maar het raceverloop werd bepaald geen optocht. Vanaf zijn vierde startplaats kwam Arjan van der Zwaan met de Brinkmann-Audi TT in zijn raceritme en reed hij gewoon naar voren.
Pitstops Dat de pitstops vaak een beslissende rol vervullen is bekend, maar ook nu werd dat weer bewezen. Vanwege een slimme timing van zijn stop nam Cor Euser de leiding over van Meindert van Buuren, de teamgenoot van Nicky Pastorelli. En in de Audi TT had inmiddels Ardi van der Hoek het stuur overgenomen van Arjan van der Zwaan. Ook Ardi gaf flink gas! Hij bewees een waardig DSC kampioen te zijn met zijn snellere rondetijden dan van Cor Euser. Ardi wist Meindert van Buuren te passeren en ging op jacht naar de kop, naar Cor Euser. Zijn inspanning bracht hem in de staart van de Marcos. Er ontspon zich een fraai slipstream gevecht, maar passeren was er toch niet bij. De ervaren coureur uit Herpen bleef op de eerste plaats en kon op het podium zijn bekende vreugdesprong maken.
Meer vuurwerk Een ander ervaren team kwam als derde over de eindstreep. Ian Flux en Kevin Riley stuurden hun rood-grijze Mosler een beetje geruisloos naar de derde plaats. Flux werd vorig jaar op Silverstone al eens tweede in een DSC-race en wil dit jaar, vanwege de Mosler Challenge, aan alle DSC-races deelnemen. Voor de Vipers is het nog even werken geblazen. De gele Etec Viper van De Graaff-Ribbens reed naar een zevende plaats, na in een fel gevecht te zijn gewikkeld met de tweede Audi TT van Brinkmann. De monteurs van Jan Lammers, die nu de technische begeleiding voor hun rekening nemen, hadden erg veel werk verzet om aan de juiste afstelgegevens te komen. Robert de Graaff was dus niet ontevreden, maar als je de rondetijden van 2008 en 2007 vergelijkt, blijkt overduidelijk dat het veld veel competatiever is geworden.
Steentje De zwart-witte Rudolph-Viper van Roger Grouwels was vanwege de korte voorbereiding tot de achterhoede veroordeeld. Daar komt ongetwijfeld nog meer vuurwerk van dit jaar, evenals van de Aston Martin Vantage. Marcel Norbart wist als zevende in de Supersport divisie te finishen, Kees Kreijne moest opgeven met een steentje door de aandrijfriem en Wilfred Herder werd gewoon van de baan gereden. Norbart: We moeten zo snel mogelijk van het mooiste meisje van de klas veranderen in ook de slimste en snelste. De auto is door Pro Drive twee maanden later aan Kroymans geleverd vanwege de vele aanpassingen en ten opzichte van de Porsches zijn we nog te zwaar. Dat gaat beslist veranderen het komende jaar en kunnen we onze partij straks meeblazen!
Bloedmooi Dat gaat ook Rene Snel. Met zijn bloedmooie oranje Porsche Twin Turbo startte hij vanaf de veertiende startplaats. De start verliep een beetje knullig, de pace car verloor de aansluiting met het veld, maar Rene reed naar een zesde plaats. Vervolgens speelden de koeling-problemen van de vrijdag training weer op en moest hij opgeven. Een beetje huiswerk voor zijn zoon, die de auto bouwde.
Fel gevecht in de eindfase tussen Rob van der Zwaan (Audi TT) en Robert van der Graaff (Viper)
Compact Elmar Grimm, met de tweede Audi TT van Brinkmann Motorsport, werd zesde. Rob van der Zwaan (broer van Arjan) is zijn nieuwe teamgenoot, die na twee jaar afwezigheid weer de racehandschoen gaat oppakken. Erg fraai was hun gevecht met de gele Etec-Viper, die ze uiteindelijk op de finish voorbleven. In de paddock was de nieuwe BMW 140GTR van Peter van der Kolk al te bewonderen, maar ermee rijden kon nog niet. Vanwege veel meer koppel verwacht Peter ermee vijf seconden sneller te zijn dan met zijn huidige Compact, die op de Nurburgring weer van stal werd gehaald.
Vijf Exiges In de Sport Divisie was de aanwezigheid opmerkelijk van Van der Kooi. De enthousiaste Lotus-importeur uit Lochem, kwam met vijf Exiges naar Duitsland, maar ziet vanwege zijn gewicht en wendbaarheid een circuit als Zandvoort meer zitten voor zijn Lotus Exige Cup 255. Een mooi initiatief!
Een Mosler even de weg kwijt.... vanwege de aanstormende koplopers?
Hooggespannen verwachtingen Op de Nurburgring werd bewezen dat de hooggespannen verwachtingen voor 2008, gaan worden waargemaakt. De uitgekiende overwinning van Cor Euser, de goed presterende Audis TT, nieuwe coureurs van naam en een uitbreiding van het aantal deelnemende merken (Mosler, Lotus) tonen aan de dat de Dutch Supercar Challenge van Dick van Elk een geweldig seizoen tegemoet gaat!
Cor Euser is de eerste winnaar in de GT-divisie van 2008, met links naast hem Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan op een tweede positie en rechts naast hem Kevin Riley op de derde plaats.
De 26-jarige Danica Patrick heeft op de oval van Motegi in Japan autosportgeschiedenis geschreven. De Amerikaanse deed namelijk iets waarvan men in de Formule l al jaren droomt, nl. het winnen van een wedstrijd in een top eenzittercategorie. Voor het eerst in de autosportgeschiedenis was een jongedame in een top monopostoklasse alle heren te slim af.
Danica de trotse eerste vrouwelijke winnares van een Indycar-wedstrijd ooit
Danica Patrick eerste vrouwelijke Indycar-winnares Of Danica Patrick een lans gebroken heeft voor nog meer competitieve dames op het hoogste niveau van de autosport moet de toekomst uitwijzen. Vele voorgangsters in de F1, Champcar-en Indycar is het namelijk niet echt gelukt door te breken of een wedstrijd te winnen. De Andretti Green rijdster deed op het Japanse Motegi datgene waar vele van haar collegas en (vrouwelijke) fans op hoopten, het winnen in een top eenzitterklasse. Enkele jaren geleden kwam de Amerikaanse al dichtbij een overwinning in de Indy 500.
Tactische laatste stop Een uitgekiende brandstofstrategie van Andretti Green Racing bracht Patrick in de slotfase aan de leiding. De Andretti Green rijdster had haar laatste stop in de 148e ronde gemaakt. Met nog 5 en 4 ronden te gaan maakten Scott Dixon, Dan Wheldon en Tony Kanaan hun laatste stops. Dixon moest in de slotfase de leiding prijsgeven voor een snelle splash en dash stop. Scott Dixon: Ik reed veel ronden aan de leiding maar kwam eenvoudig te kort. Doordat de leiders in de 199e ronde naar binnen gingen rukte Danica op naar de tweede plek. Met nog amper drie ronden te gaan ging Danica aan pole-sitter Helio Castroneves voorbij. Castroneves: Ik begon brandstof te sparen en toen Danica aan mij voorbijging realiseerde ik me dat zij de leiding had overgenomen. Zij deed passeerde me op een erg faire wijze en dit laat toch wel zien hoe competitief onze serie is. Danica Patrick: Ik wist dat hij degene was die ik moest verslaan . Ik besloot om niet de fout te maken om alleen maar voor de punten te gaan. Voor Danica Patrick was het haar 50e start in een Indycar-wedstrijd.
Groepsfoto van het team van Andretti Green met winnares Danica in Japan
Uitgesteld Vanwege de slechte weersomstandigheden moest de wedstrijd op Motegi een dag worden uitgesteld. Koude temperaturen en banden zorgden er voor dat Marco Andretti evenals Marty Roth en Victor Meira in de muur verdween. Ryan Briscoe heeft bij Team Penske nog niet kunnen imponeren. In drie achtereenvolgende races raakte de Penske-coureur de muur. In Motegi had hij geluk, hij eindigde als negende. Doordat de allerlaatste Champcarwedstrijd in Long Beach plaatsvond verschenen er in Motegi 18 autos aan de start.
UITSLAG 1. Danica Patrick Dallara Honda 200 ronden 2. Helio Castroneves Dallara Honda 200 ronden 3. Scot Dixon Dallara Honda 200 ronden 4. Dan Wheldon Dallara Honda 200 ronden 5. Tony Kanaan Dallara Honda 200 ronden 6. Ed Carpenter Dallara Honda 200 ronden 7.Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden 8. Darren Manning Dallara Honda 199 ronden 9. Ryan Briscoe Dallara Honda 199 ronden 10.Townsend Bell Dallara Honda 199 ronden