De Nederlandse autocoureur Carlo van Dam is vandaag op het circuit van Fuji tweede geworden in de eerste race om het Japanse Formule 3 kampioenschap 2008. Carlo, uitkomend voor Toyota Team TOMs, start morgen in de tweede race op hetzelfde circuit vanaf de derde plaats.
Carlo startte vandaag vanaf de eerste startrij, nadat hij tijdens de kwalificatie de tweede tijd had gereden. Die kwalificatie duurt een half uur, maar al na één ronde hing er een rode vlag. Hier wordt de tijd dan nietstopgezet, dus uiteindelijk hadden we een kwartiertje om twee sets banden te gebruiken. Het werkt hier zo dat je snelste tijd je startplaats voor de eerste race bepaalt en je op één na snelste tijd je positie voor de tweede race. De eerste zestig procent van Fuji bestaat uit drie bochten en de andere veertig procent uit acht bochten. In dat laatste, langzame deel heb ik voorlopig te weinig tractie en dat kost me veel tijd.
Desondanks waren mijn tijden nog goed voor een tweede en een derde startplaats. Ik startte vandaag dus op het vuile gedeelte van de baan en dan kom je lastig weg, maar toch wist ik bij de start de tweede plaats vast te houden. Mijn auto ligt echter nog niet optimaal en ik reed een vrij eenzame race: ongeveer vijf seconden achter mijn teamgenoot Iguchi en een seconde of vijf voor de man op de derde plaats. Al met al was dit geen slecht begin: een podiumplaats en belangrijke punten. Maar er zit nog meer in de auto, dus morgen wacht een nieuwe uitdaging. Ik start dan aan de goede kant en dat schept wellicht ook mogelijkheden.
Uitslag Japans Formule 3 kampioenschap, race 1 (Fuji Speedway, 4 april): 1. T. Iguchi (Jap, Dallara), 23 min 59,229, 2. C. van Dam (Ned, Dallara) op 7 sec 042, 3. K. Cozzolino (Jap, Dallara) op 12 sec 424.
De Porsche RS Spyder van Van Merksteijn Motorsport by Equipe Verschuur vertrekt morgen op het Circuit de Catalunya vanaf de pole-position in de LMP2-klasse. De rondetijd van Jos Verstappen, 1.34,422 minuten, was goed voor de vijfde plaats in het algemeen klassement.
De pole ging naar Peugeot-rijder Stéphane Sarrazin, die met zijn tijd van 1.31,875 minuten een klap sneller was dan de concurrentie. Zijn merkgenoot, lokale held Marc Gené, kwalificeerde zich als tweede voor de Audi van Allan McNish.
De kwalificatie voor de prototypes werd eenmaal onderbroken, nadat de Fransman Xavier Pompidou met de splinternieuwe Lola-Judd-coupé in de rondte was gegaan en de baan blokkeerde. Na de herstart had Sarrazin een vrije ronde, waarmee hij de pole-position in de LMP1-klasse pakte.
Verstappen had op dat moment nog geen rondetijd, want het team had ervoor gekozen om pas in de slotfase een poging te wagen. Dat pakte goed uit, want Verstappen had aan één snelle ronde genoeg om de pole in de klasse voor zich op te eisen. Onze auto is goed, snel, betrouwbaar en goed uitgebalanceerd, meldde de Limburger na afloop van de kwalificatie. Als we morgen goed door de eerste bocht komen, zit het met de snelheid in de race wel goed. Landgenoot Michael Vergers, die vroeg in de sessie nog in de hoogste regionen van het LMP2-klassement meestreed, kon met zijn Zytek uiteindelijk geen vuist maken tegen de concurrentie. Hij moest genoegen nemen met de zesde plaats in de klasse en de 19e plaats algemeen.
Peter Kox op de derde startplaats in GT1 De pole in de GT1-klasse ging naar Antonio Garcia met de Aston Martin voor Guillaume Moreau in de Luc Alphand-Corvette en Peter Kox in de Lamborghini. De auto wordt steeds beter, verklaart Kox. We proberen de auto steeds betrouwbaarder te maken, we weten dat we qua prestatie nog wat tekort komen, maar in de race zal het wel goed gaan. Snelste auto in de GT-klasse is de Virgo Motorsport-Ferrari met Rob Bell achter het stuur, gevolgd door de Porsches van Marc Lieb en Lars Eric Nielsen. Peter Dumbreck kwalificeerde de Spyker met startnummer 85 op de zevende plaats in de klasse, Andrea Chiesa reed met de tweede Spyker de achtste plaats in GT2.
Christijan Albers testte de afgelopen week op het circuit van Oschersleben
We hadden dit bericht al graag veel eerder willen schrijven, maar uiteindelijk wordt het wachten dan toch beloond: vanmorgen kwam de bevestiging dat Christijan Albers komend seizoen gaat uitkomen in de DTM. Daarmee keert de oud-Formule 1-coureur terug naar de serie waarin hij al tussen 2001 en 2004 actief was en met name in de laatste twee seizoenen fraaie successen behaalde. Met in totaal vijf DTM-overwinningen op zijn naam is hij verreweg de succesvolste landgenoot in de geschiedenis van het prestigieuze Duits toerwagenkampioenschap. In 2003 sloot Albers het DTM-seizoen af als "Vizemeister", ofte wel runner-up in de eindstand. In dat jaar behaalde hij zelfs meer overwinningen dan de uiteindelijke kampioen Bernd Schneider. Was Albers van 2001 tot en met 2004 voor Mercedes-Benz actief, nu gaat hij rijden voor Audi. Daarbij gaat het om de enige positie als privérijder in het 19 deelnemers sterke DTM-veld. Albers bestuurt een Audi A4 DTM uit 2006 bij het Audi-klantenteam Futurecom TME, dat eigendom is van Dr. Colin Kolles, zjn vroegere teambaas in de Formule 1.
Albers testte deze week anderhalve dag op het circuit van Oschersleben en kwam vorige maand ook al in actie tijdens de DTM-test in het Italiaanse Mugello. We spraken hem deze week in Oschersleben uitgebreid en hij maakte een opmerkelijk ontspannen indruk. Ik heb de afgelopen jaren nauwelijks genoten, was alleen maar bezig. Gefocust op de Formule 1. Altijd maar gaan, gaan, gaan. Dat doel heb ik nu bereikt en er is niet helemaal uitgekomen wat ik ervan verwacht had. Het zij zo. Maar één ding heb ik in de afgelopen maanden wel geleerd: meer afstand nemen, meer ontspannen, meer genieten van wat ik aan het doen ben. Verdomme, ik heb toch wat bereikt. DTM-races gewonnen, Formule 3-kampioen geweest, Formule Ford-kampioen en kartkampioen in één jaar Ik was eigenlijk nooit tevreden. Dan had ik de DTM-race in Adria gewonnen, reed ik met Liselore naar huis en had ik de pest in omdat mijn voorsprong maar vijf seconden was, dat soort dingen. Nu kijk ik daar anders tegenaan.
Het bedrijfspand van het Futurecom-DTM-team in het Beierse Greding nabij Ingolstadt
"Wie weet wat er bij Audi nog in zit" Zo is ook Albers beslissing te verklaren om in een twee jaar oude auto in de DTM te stappen, waarvoor hij de ondersteuning van een aantal trouwe sponsors meeneemt. JVC, Beelen, Van der Valk, David Hart Vastgoed. Ik heb geprobeerd om na het voortijdig einde van het Formule 1-project vorig jaar alles met iedereen netjes af te werken, zegt Albers. Ik heb het gevoel dat ik iedereen recht in de ogen kan kijken. Ja, en nu inderdaad een nieuw begin in de DTM. Natuurlijk is dat een stap terug en is het een beslissing die sommige mensen wellicht niet begrijpen. Maar vergeet niet dat ook een heleboel mensen het niet begrepen toen ik in 2001 in een Jahreswagen bij Mercedes ging rijden, en daarna ben ik wel mooi doorgegroeid naar het fabrieksteam met een actuele auto. Wie weet wat er bij Audi dus nog in zit als ik het dit jaar goed doe.
Weerzien met oude bekenden Albers treft bij Futurecom TME een groot aantal mensen met wie hij ook al werkte bij Bertram Schäfer Racing tijdens zijn kampioensjaar in de Duitse Formule 3, want Kolles nam destijds een groot aantal vroegere personeelsleden van Schäfer over. Ook race-engineer Jos Claes is voor Albers geen onbekende: de aimabele Belg was destijds degene die Schäfer adviseerde om Albers voor het seizoen 1999 onder contract te nemen. Het is leuk om al die mensen weer te zien en met ze te werken. Ik heb er echt zin in, want als ik in de auto zit heb ik plezier, zegt Albers. Morgen is hij bij de DTM-presentatie in Düsseldorf, volgende week start het DTM-raceseizoen in Hockenheim.
Christijan "IN", het goede nieuws van dit weekend!
Damien Faulkner heeft vandaag de eerste Porsche Supercup-race van Bahrein gewonnen. Terwijl de Ier zeer soeverein naar de zege reed, moest Jeroen Bleekemolen de complete wedstrijd over 64 kilometer knokken om de tweede plek te veroveren.
Met zeven Nederlanders in een 26 man sterk veld met in totaal 15 nationaliteiten is de Porsche Supercup vandaag van start gegaan. Net als vorig jaar, worden er in Bahrein in tegenstelling tot alle andere te bezoeken circuits twee Porsche Supercup-races gereden. Vandaag was race 1, morgen is de tweede heat. De vraag in 2008 is: wie gaat Richard Westbrook opvolgen als kampioen?
Pole-man niet van start De verrassend sterke René Rast had pole getraind, maar stond bij de start niet op de grid. Hij komt na de opwarmronde de pitsstraat in en gaat niet eens van start! Wat een pech voor de debutant. Daardoor schoven alle andere coureurs voor het begin al een plekje naar voren. En stond Jeroen Bleekemolen, die zich als derde had gekwalificeerd, dus eigenlijk al op startpositie 2.
Start De vooraan staande Damien Faulkner pakt na de start de kop. Jeroen Bleekemolen wil buitenom maar Faulkner duwt de Aerdenhouter naar buiten en Jeroen heeft de tweede plek. Achter het duo is het hele pak zonder kleerscheuren weg. Jan Seyffarth is ook goed weg en pakt achter Bleekemolen de derde stek. Debutant Danny Watts is de vierde rijder. Chris Mamerow, Nicolas Armindo en Jiri Janak volgen. Jaap van Lagen is bij de eerste doorkomst netjes opgeklommen van P11 naar de achtste stek.
Faulkner slaat gat Terwijl Faulkner al snel een gaatje slaat. Moet Jeroen Bleekemolen flink verdedigen op de razende meute achter hem. Vooral Jan Seyffarth, die vanaf P6 vertrok, is snel en kleeft continu aan Jeroens bumper. Faulkner profiteert van de gevechten achter hem en kan steeds verder weg lopen. In de derde ronde zet Seyffarth zijn Porsche naast die van Jeroen, maar De Bleek weet de Duitser nog net van zich af te houden.
Nederlanders Jaap van Lagen gaat goed en ligt al 7de. Patrick Huisman, die een matige kwalificatie (P16) kende, is nu 13de. Jeroens broer Sebastiaan had als 13de getraind maar is afgezakt naar P17. Paul van Splunteren ligt daar vlak achter op positie 18. Tim Buijs ligt op plek 23, vlak voor de op P24 rijdende Simon Frederiks.
Knokken Faulkner heeft na vier ronden inmiddels dik drie seconden voorsprong. Sebastiaan Bleekemolen knokt zich terug naar P15, terwijl Van Splunteren 19de is. Simon Frederiks heeft de 23ste stek van Tim Buijs afgepakt. Jaap van Lagen is echt goed bezig en knalt door naar plek 6. Saelens en Janak volgen op 7 en 8. Met nog 5 van de 12 ronden te gaan, is Patrick Huisman op P11 te vinden, Sebastiaan Bleekemolen op P14 (hij profiteerde van een spin van Rosina), Van splunteren is 18de en Frederiks ligt nog steeds voor Buijs.
Op de winst afgaan Aan kop gaat Faulkner recht op de winst af. Jeroen Bleekemolen moet hard knokken om Jan Seyffarth en de ook erg aandringende Danny Watts en Chris Mamerow van zich af te houden. Het treintje van vier heeft leuke gevechten. Een gaatje volgt naar de op de nette 6de stek rijdende Jaap van Lagen. Watts en Mamerow knokken zoveel met elkaar dat ze afhaken bij Bleekemolen en Seyffarth. Watts lijkt te veel van zijn banden te hebben gevergd en moet nu de vierde stek inleveren bij Chris Mamerow.
Huisman rukt op Met nog drie ronden te gaan, komt Patrick Huisman de toptien binnen rijden. Sebastiaan Bleekemolen rukt op naar P12, terwijl Van Splunteren opgeklommen is naar P16. Buijs is 22ste en Frederiks 23ste. Zij profiteren allen van het uitvallen van Darryl OYoung.
Jeroen tweede Damien Faulkner gaat uiteindelijk met een dikke voorsprong als winnaar over de meet. Na 25 minuten en 22 seconden pakt hij de zege met een gemiddelde snelheid van bijna 153 kilometer per uur. Op 8 seconden achterstand claimt Jeroen Bleekemolen een zeer zwaar bevochten tweede stek en weet hij nipt Jan Seyffarth voor te blijven. Chris Mamerow is 4de, David Saelens 5de en de afgezakte Danny Watts 5de.
Groep van zes In de slotfase moet Jaap van Lagen hard knokken met een prachtig groepje van vijf concurrenten. Binnen 0,8 seconde gaan liefst zes rijders over de meet. Patrick Huisman doet het uitstekend en leidt het zestal. Hij komt als 7de over de meet. Daarachter volgen Uwe Alzen (8ste), Jiri Janak (9de) en de iets afgezakte Jaap van Lagen (10de) die echter wel een heel enerverende race heeft gereden. Achter de als 11de afgevlagde Alessandro Zampredi is het Sebastiaan Bleekemolen die 12de wordt. Paul van Splunteren pakt netjes punten en wordt 14de. Simon Frederiks is 20ste. Tim Buijs merkt dat de Porsche Supercup iets anders is dan de nationale Clio Cup en eindigt als 21ste.
Uitslag eerste Porsche Supercup-race Bahrein: 1. Damien Faulkner 12 ronden in 25:22,952 2. Jeroen Bleekemolen op 8,083 seconden 3. Jan Seyffarth op 8,242 4. Chris Mamerow op 8,657 5. David Saelens op 14,034 6. Danny Watts op 16,126 7. Patrick Huisman op 20,364 8. Uwe Alzen op 20,399 9. Jiri Janak op 20,507 10. Jaap van Lagen op 20,885 11. Alessandro Zampedri op 20,872 12. Sebastiaan Bleekemolen op 21,151 13. Sean Edwards op 22,343 14. Paul van Splunteren op 26,549 15. Alejandro Nunez op 31,132 20. Simon Frederiks op 36,300 21. Tim Buijs op 48,005
Met een tijd van 1.02.825 behaalde Marco Werner met de Audi R10 TDI de pole in St. Petersburg en was daarmee 0.753 seconden sneller dan Romain Dumas met Porsche. Tevens verbeterde Werner het pole-record met 0.6 seconden voor de tweede ALMS wedstrijd.
Marco Werner vestigde voor Audi een nieuw LMP1 baanrecord in St. Petersburg
Audi vestigt records in de kwalificatie Pole-sitter Marco Werner vestigde op St. Petersburg tevens een nieuw baanrecord voor de LMP1 klasse. Teamgenoot Frank Biela kwam met de andere Audi R10 TDI niet verder dan 1.04.577. Wel merkt Audi op dat Biela met een hardere compound reed, die meer op het wedstrijdverloop in St. Petersburg is afgestemd. Marco Werner: Dat was een uitstekende kwalificatie waarin ik alles gegeven heb. Ik ben er trots op dat ik met Champion Racing en Audi vanaf de eerste startplek mag vertrekken. De banden hebben uitstekend werk verricht. Dank aan Michelin. Toen ik nog een snelle ronde wilde maken lieten de banden het afweten en ging ik achterstevoren in de achtste bocht.
UITSLAG Kwalificatie 1. Luhr/Werner (Audi R10 TDI), 1.02,825 Min. 2. Dumas/Bernhard (Porsche), 1.03,578 Min. 3. Brabham/Sharp/Johansson (Acura/Honda), 1.03,707 Min. 4. Maassen/Long (Porsche), 1.03,737 Min. 5. Franchitti/Leitzinger (Porsche), 1.03,827 Min. 6. Herta/Fittipaldi (Acura/Honda), 1.03,962 Min. 7. Smith/Dyson (Porsche), 1.04,301 Min. 8. Fernandez/Diaz (Acura/Honda), 1.04,541 Min. 9. Biela/Pirro (Audi R10 TDI), 1.04,577 Min. 10. Field/Field/Berry (Lola), 1.05,274 Min.
De 27-jarige Xavier Maassen presenteerde vanmiddag in het idyllisch gelegen Kasteel De Hoogenweert, onderaan de voet van de Maastrichtse St. Pietersberg zijn plannen voor komend seizoen. Samen met de Franse langeafstandsexpert Christophe Bouchut komt Maassen in 2008 voor het Belgische SRT-Racing van Patrick Selleslagh uit. Bij de presentatie was tevens SRO series manager Cyrille Taesch Wahlen eveneens aanwezig.
De SRT Corvette C6R chassisnr. 6 heeft al een successtory.
Xavier Maassen maakt definitieve overstap naar FIA GT Na jarenlange ervaring in de 2.0L Formule Renault in zowel het Benelux, Noord Europees, Europees Kampioenschap en de World Series by Renault 3.5L stapt Maassen definitief over naar het FIA GT-kampioenschap. Maassen: In principe wilde ik nog een jaar doorgaan met de World Series, maar via Kees van der Grint ben ik met verschillende teams in contact gekomen. Daarna ging het vrij snel. Via SRO zijn wij met Patrick Selleslagh van SRT-Racing in contact gekomen. Mijn doel voor de toekomst is het winnen van langeafstandsklassiekers. De 24 Uur van Le Mans staat in de verre toekomst hoog op het verlanglijstje. Bij de testsessies op Monza liet het team van SRT direct een snelste tijd van 1.45.486 noteren. Maassen: Het was best een vreemde gewaarwording toen ik voor het eerst in de Corvette stapte, maar Christophe had gezegd dat het snel went. In één bocht was ik zelfs 2/10e sneller. Bouchut die in Maastricht niet aanwezig was, was dan ook lovend over Maassen: Op Monza maakte Xavier voor het eerst kennis met de Corvette en hij liet indrukwekkende rondetijden zien. Omdat hij uit de World Series by Renault 3,5L komt zal hij in het begin veel moeten leren en zijn rijstijl moeten aanpassen. Xavier pakt de rijstijl van de Corvette C6R echter bijzonder goed op en laat zien dat hij klaar is voor het grote werk. Mijn doel is om dit jaar samen met Xavier races te gaan winnen.
Xavier Maassen parkeert de SRT Corvette C6R voor het idyllisch gelegen Kasteel De Hoogenweert in Maastricht.
Xavier Maassen: Ik ben ontzettend blij dat ik dit seizoen in het FIA GT kampioenschap uitkomen. Dit kampioenschap staat bijzonder hoog aangeschreven. Het pakket SRT, C6R, Christophe Bouchut is bijzonder sterk en biedt mij een uitgelezen kans om mij in de kijker te rijden. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze combinatie races kunnen winnen. De testsessies waren in ieder geval veelbelovend. Tijdens de eerste officiële testsessie op Monza maakte ik mijn eerste meters in de Corvette C6R en zette direct de snelste tijd op de klokken. Ik kijk met ontzettend veel plezier uit naar mijn debuutrace op Silverstone op 20 april a.s.
Van eenzitter naar tweezitter, het is nog even wennen.
Teambaas Patrick Selleslagh en Xavier Maassen toasten op het komende seizoen.
SRT Teambaas Patrick Selleslagh is geen onbeschreven blad in de autosport, want onze zuiderbuur is ruim meer dan 24 jaar actief in de autosport. Eerst als rijder en later als teambaas. Het zien winnen van jouw auto geeft nog meer voldoening onderstreept hij. Selleslagh haalde in 2003 als één van de eersten een Corvette C5R naar Europa en was daarmee bijzonder succesvol in de Belcar. In 2005 won het team vijf van de zeven races en men won tweemaal achtereen de 24 Uren van Zolder. Vervolgens sloeg SRT zijn vleugels uit naar Frankrijk waar men redelijk succesvol was in het Franse FFSA GT kampioenschap. Ook was men in 2007 actief in de FIA Citaition Cup.
Xa Xavier Maassen in zijn nieuwe "kantoor"
Ook in 2008 is SRT zowel in het FIA GT als FFSA GT kampioenschap actief. Selleslagh: Van de Corvette C6R zin maar 8 exemplaren gebouwd. Door onze goede contacten met Pratt and Miller beschikken wij over chassis No.6. Dit is het chassis waarmee Olivier Gavin en Olivier Berette vorig jaar de ALMS-titel op hun naam geschreven hebben. Dit chassis heeft slechts 10 races gereden. Bouchut is een uitermate snelle rijder, maar soms is het moeilijk contact met hem te krijgen, maar je kunt wel races met hem winnen. Dat is belangrijk.
SRO Series Manager Cyrille Taesch Wahlen: " GT Racing is "booming" wereldwijd"
SRO Zelfs SRO Series manager Cyrille Taesch Wahlen had de moeite genomen om naar Maastricht te komen. Cyrille Taesch Wahlen: Je kunt het niet ontkennen maar GT-racing is booming wereldwijd. De nationale GT kampioenschappen worden steeds sterker. GT3/ GT4 bieden de rijders een platform om naar het grote GT werk over te stappen, maar vooral de laatste jaren zien wij een trend dat jonge coureur uit de verschillende formulewagencategorieën definitief voor de FIA GT kiezen, zoals Montanari in 2007. Nu hebben komt Xavier er dus bij. Voor de sport is dit enorm goed Een specifieke reden voor deze ontwikkeling kan Taesch Wahlen niet exact geven, maar de formulewagentopis in principe voor weinigen weggelegdzegt hij veelbetekenend. Ook brengt men in 2008 nog meer variatie in de Tv-uitzendingen. Taesch Wahlen: Het is de bedoeling dat zowel de Professionele- als de Gentlemen Drivers bij het grote publiek meer bekend worden. Daarom voeren wij in de Tv-uitzendingen NASCAR-achtige Graphics in zodat onze rijders bij het grote publiek nog bekender worden.
Xavier Maassen heeft hoge verwachtingen van zijn nieuwe autosport-toekomst.
Renger van der Zande tijdens de testsessie op Magny-Cours. Foto: Trustrenger.com
Renger van der Zande lijkt klaar voor de start van het nieuwe F3 Euroseries-seizoen, dat volgend weekend op Hockenheim van start gaat. Tijdens twee testdagen op het circuit van Magny-Cours reed de Nederlander zich bij de betere coureurs.
Nadat Renger op dinsdag de vijfde tijd had gereden, was de coureur van Prema Power gisteren met P3 andermaal goed op dreef. ,,Het ging opnieuw prima, meldt Renger op zijn eigen website. ,,In de ochtend zaten we er gewoon de hele tijd goed bij en s middags probeerden we nog enkele nieuwe dingen, waardoor het rijden van een snelle tijd even niet zo belangrijk was. De afgelopen twee dagen in Magny-Cours waren bijzonder vruchtbaar en we hebben gewoon laten zien dat het met onze snelheid wel goed zit.
Podium Renger is momenteel erg positief. ,,Gezien onze testresultaten is het helemaal niet gek om te zeggen dat we gewoon voor het podium zullen gaan'', vertelt hij op zijn site. ,,Als ik me in de kwalificatie in de topvijf kan rijden, is vanuit daar van alles mogelijk. We gaan de komende week nog wat laatste dingetjes bestuderen en dan gaat het eindelijk beginnen. Ik kan niet wachten.
Vol veld In de Formule 3 Euroseries komt ook de Nederlander Henki(e) Waldschmidt uit. Dertig rijders hebben zich voor de competitie aangemeld. Onder hen ook de van A1GP bekende namen als de Duitsers Nico Hülkenberg en Christian Vietoris en de Chinees Cong Fu Cheng.
Vanaf komend weekend is Nederland een raceklasse rijker als op Circuit Park Zandvoort het MaX5 Racing Kampioenschap van start gaat. Zaterdag 5 april wordt als onderdeel van het DNRT (Dutch National Racing Team) de eerste race gereden in deze eenheidsklasse, die uitsluitend bestaat uit raceversies van de eerste generatie van de Mazda MX-5, de NA serie met 1.6 liter motor.
De nieuwe raceklasse is met name gericht op beginnende coureurs, jong en oud, maar is ook bedoeld voor de wat meer ervaren rijders die een betaalbaar alternatief zoeken. Het kampioenschap is opgezet voor en door rijders, waarbij gezelligheid, sportiviteit en betaalbaarheid belangrijke ingrediënten zijn. Het strikte reglement van de nieuwe raceklasse kent een aantal standaard voorgeschreven onderdelen, zoals banden en dempers, om te zorgen voor een close competition en ziet er op toe dat de kosten voor de deelnemers laag blijven. Met een budget van zon 10.000 euro kan men al op verantwoorde wijze deelnemen aan deze nieuwe serie.
Leer- en promotiejaar Het komende seizoen is een leer- en promotiejaar, waarbij ook over de grens gekeken zal worden. Seriecoördinator Mick Hoogwerf: ,,Wil je als serie groeien naar een veld van minimaal 20 autos, dan zul je verder moeten kijken dan Nederland. Er is nu al interesse vanuit Duitsland en België. Naast de Nederlandse deelnemers zal er ook een aantal deelnemers uit de Engelse MaX5-serie de reis naar het duinencircuit maken.
Volle startvelden In Engeland, de bakermat van de autosport, kent men al vanaf 2003 de MaX5 Cup met overvolle startvelden. Per jaar staan er zon twaalf races op de kalender op bekende circuits als Brands Hatch, Donington en Silverstone. Het kampioenschap blijkt een goede instapklasse te zijn voor de beginnende en gevorderde coureur met een klein budget. De autos zijn vrijwel standaard gebleven en rijden volgens een strikt reglement om de klasse betaalbaar en sportief te houden.
Uit Amerika De formule is komen overwaaien uit Amerika, waar er al jaren succesvol met de MX-5, die daar de naam Miata draagt, wordt geracet. Mazda is in Noord-Amerika bijzonder actief in de autosport: elk raceweekend rijden er daar meer Mazda's op de verschillende circuits dan van welk ander merk ook. Het wemelt er van de MX-5 Miata, RX-8, Mazda3, Mazda6 en RX-7. De snelst groeiende raceklasse in Amerika is momenteel de SCCA's Spec Miata Class, met bijna 1500 Miata's van de eerste en tweede generatie.
Sprint én endurance Het Nederlandse MaX5 Racing Kampioenschap bestaat uit sprint- en enduranceraces, vaak gecombineerd op één competitiedag. Het seizoen omvat zeven races op diverse circuits waaronder Zandvoort, Assen, Oschersleben en Spa/Francorchamps.
Max Mosley. Archieffoto: Rebocar Automotive Productions
Max Mosley zal komend weekend niet aanwezig zijn bij de GP van Bahrein. De FIA-president is momenteel bezig met een juridisch aanval op het Britse tabloid News of the World, dat hem onlangs in ernstige verlegenheid bracht. De 67-jarige Brit is ondanks alle tumult over zijn seksuele uitspattingen geenszins van plan af te treden als baas van de mondiale autosportfederatie.
News of the World had onlangs in het geheim een seksueel samenzijn van Mosley met vijf prostituees gefilmd en de beelden op internet gezet. Bovendien werd er een pittig stuk met compromitterende fotos van de seksescapades in de papieren versie van de krant afgedrukt. Mosley is not amused en vindt de handelwijze van News of the World een grove inbreuk op zijn privacy. Daarom bereidt hij momenteel juridische stappen voor en zal hij de GP van Bahrein aan zich voorbij laten gaan.
Nazis Bovendien zou Mosley volgens het tabloid tijdens het contact met de dames van lichte zeden een spel hebben gespeeld waarbij de vroegere praktijken van de Nazis zouden zijn nagespeeld. Dat laatste wordt door Mosley ontkend. Deze beschuldigingen van News of the World zijn extra pikant vanwege het verleden van Mosleys vader. Die was begin jaren dertig oprichter van de British Union of Fascists. Tevens onderhield hij nauwe banden met Duitse Nazi-leiders.
Ik treed niet af Max Mosley heeft inmiddels via een brief aan alle FIA-leden zijn excuus aangeboden over de zaken die over zijn privé-leven bekend zijn geworden. Maar de FIA-baas ziet daarin geen reden om af te treden. Hij is vastberaden aan te blijven als de supremo van de mondiale autosportfederatie. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
DTM: Mike Rockenfeller snelste op afsluitende testdag
Mike Rockenfeller, vorig jaar derde op Oschersleben, voerde de tijdenlijst aan
Na de toptijden van Mattias Ekström en Timo Scheider op de eerste beide testdagen van de DTM op het circuit van Oschersleben stond ook na afloop van de derde en afsluitende dag een Audi-rijder bovenaan de tijdenlijst. Mike Rockenfeller realiseerde met de één jaar oude Audi A4 DTM van het Team Rosberg een rondetijd van 1.22,305 minuten, waarmee hij Mercedes-rijder Bruno Spengler in de auto van Paul di Resta ruim drie tienden van een seconde voorbleef. Waar het gedurende de eerste twee dagen mooi en zonnig weer was in Oschersleben, waren de omstandigheden op de laatste dag uiterst wisselvallig. Het werd niet warmer dan een graad of tien, waardoor het lang duurde voordat de baan opdroogde. In de middag viel er regen.
Mike Rockenfeller, die ook maandag al had gereden en wiens auto gisteren geheel uit elkaar genomen werd (foto onder), was vandaag met 118 ronden ook de productiefste rijder. Zijn snelste tijd zette hij in de ochtend op nieuwe slicks, voordat de baan door regen weer langzamer werd. Achter Bruno Spengler, die 95 ronden aflegde, eindigden de Audi-rijders Martin Tomczyk en Alexandre Prémat.
Gisteren werd Mike Rockenfellers auto helemaal gestript, vandaag was "Rocky" de snelste rijder
Bruno Spengler reed in de auto van Paul di Resta de tweede tijd
Christijan Albers kwam vandaag tot een totaal van 48 ronden. Zijn snelste ronde van 1.23,558 minuten bracht hem op de negende plaats in het dagklassement. "Gisteren was een goede dag, vandaag was het minder", berichte hij. "De baan veranderde constant, waardoor we niet zoveel konden testen als we gewild hadden. We hebben een paar dingen kunnen uitproberen, maar ons primaire doel was niet om in de regen te testen. We hebben een tijdlang gewacht totdat het weer beter zou worden, vandaar dat we ook niet zoveel gereden hebben in vergelijking met anderen." De auto waarmee Albers reed, is het chassis waarmee vorig jaar Alexandre Prémat in actie kwam. De auto die Zandvoort had moeten winnen, zogezegd...
Typisch voor een testdag: grauw weer, geen mens op de tribune, Gary Paffett draait eenzaam zijn rondjes
Stoddart in de grindbak Het enige serieuze uitstapje in de grindbak kwam op naam van Susie Stoddart, maar afgezien van wat werk voor haar monteurs bleef de schade beperkt. De DTM-teams en -rijders gaan nu op weg naar Düsseldorf, waar aanstaande zondag de presentatie van de serie voor het nieuwe seizoen plaatsvindt. Volgende week wordt de eerste race verreden op Hockenheim
De Duitser Harry Mecke debuteerde samen met zijn co-piloot Roland Rehfeld afgelopen seizoen in de Dutch Supercar Challenge. Met de door Lucas-Tierwelt gesponsorde Mosler, waarmee het duo uitkwam in de GT-divisie, werd met regelmaat de potentie getoond van deze bolide. Hun beste plaats was een vierde plek tijdens de Rizla Racing Days op Assen. Ook voor komend seizoen heeft het duo zich ingeschreven, en met een jaar ervaring op zak in combinatie met de opgedane kennis van de Mosler zijn de ingredienten aanwezig om een grote stap voorwaarts te maken. De kleurstelling is in ieder geval al veranderd, en het geel van de 'nationalrenner', zoals Mecke zijn Mosler mooi omschrijft, heeft plaats gemaakt voor goud.
DSC: Bos Motorsport presenteert vernieuwde auto voor seizoen 2008
Afgelopen zaterdag werd de Porsche GT3 van Bos Motorsport onthuld in de nieuwe kleuren voor seizoen 2008. Dit jaar zijn de kleuren wit, zwart en oranje. Kleuren die matchen met het nieuwe logo van Bos Motorsport.
Onderhuids is de auto op verschillende punten grondig aangepakt door Porsche specialist Paul Geeris. Zo is de auto uitgerust van een ander uitlaatsysteem die minder hitte afgeeft dan de huidige die voorzien is van de zes dempers die in 2005 bij de PorscheCup voorgeschreven waren. De nieuwe uitlaat heeft als voordeel dat er wat vermogenswinst geboekt kan worden zonder daarbij de 95 dba grens te overschrijden.
Verder zal het begeleidingsteam uitgebreid worden naar een vaste crew van monteurs. In 2007 was het nog zo dat vader en zoon vaak met zijn tweeën alles deden en incidenteel ondersteund werd door vrienden en de jongste telg Joost Bos. In 2008 is het team uitgebreid met onder andere Edward van Loon, Gijs Lokker, Michiel Baars en Florian Stellaart. Komend seizoen staat voor het team vooral in het teken van ervaring opdoen waarbij wel getracht wordt om beter voorbereid aan de start van de races te verschijnen. Wat blijft is de benadering van het team: gentlemans style blijven rijden, no nonsense en veel lol maken, ook met de andere teams.
Komend seizoen zal de auto in verschillende races van de Dutch Supercar Challenge ingezet worden. Coureur Pieter Bos hoopt met deze wagen een sterk seizoen te kunnen rijden op de verschillende Europese circuits die de DSC dit racejaar aandoet!
Timo Scheider reed de snelste tijd van de tweede testdag
Audi-coureur Timo Scheider zette de snelste tijd op de tweede DTM-testdag op het circuit van Oschersleben. Met zijn rondetijd van 1.21,644 minuten op het 3,696 kilometer lange circuit bleef hij zijn merk- en landgenoot Markus Winkelhock 0,356 seconde voor. Winkelhock kwam tot een tijd van 1.22,000 minuten. Bruno Spengler was snelste Mercedes-Benz-rijder met een tijd van 1.22,162 minuten, die hem in het dagklassement de derde positie opleverde.
De enige onderbreking van de dag werd veroorzaakt door Ralf Schumacher, die in de ochtend in de eerste bocht rechtdoor schoot, waarna zijn Mercedes uit de grindbak getrokken moest worden. Bij Audi reed iedereen met zijn eigen auto, bij Mercedes-Benz deelden de meeste teamgenoten telkens één C-Klasse. Zo reden Spengler en Di Resta beide met de AMG-auto, die eigenlijk voor Di Resta bestemd is. Bernd Schneider en Jamie Green reden met Greens Salzgitter-auto, Lauda en Paffett reden samen in de Stern-C-Klasse van de Brit, terwijl Ralf Schumacher en Maro Engel de blauwe C-Klasse met Junge Sterne-opschrift deelden. Doordat na Schumachers crash van vanochtend langdurige reparatie nodig was, kon Engel pas een half uur voor het eind van de testsessie voor het eerst achter het stuur plaatsnemen.
Ralf Schumacher raakte in de eerste bocht in de grindbak
Oliver Jarvis reed het grootste aantal ronden, namelijk 202
Ook anderen met problemen in de eerste bocht De eerste bocht, die vorig jaar werd veranderd van een rechter in een haaks links-haaks rechts-knik, leverde naast Schumacher ook voor tal van andere rijders problemen op. Tom Kristensen schoot er twee keer rechtdoor de grindbak in, Christijan Albers verremde zich eenmaal, Mathias Lauda miste er ook zijn rempunt en we zagen er diverse keren rook van blokkerende wielen. De productiefste rijder was vandaag Oliver Jarvis, die met zijn Audi A4 DTM niet minder dan 150 ronden aflegde. De Audi-testauto reed 202 ronden met achtereenvolgens Martin Tomczyk en Alexandre Prémat in de ochtend en Timo Scheider in de middag.
Tom Kristensen raakte in de eerste bocht het spor bijster
Christijan Albers tevreden na eerste test Christijan Albers reed met de Audi van het Futurecom-team en legde in totaal 46 ronden af. Hij kwam tot een snelste rondetijd van 1.23,303 minuten. We hebben veel gewerkt aan het opheffen van onderstuur, dat is bij deze auto nogal een probleem. Hij is qua wegligging vrij kritisch, aldus Albers. Raceingenieur Jos Claes verklaarde: De 2006-Audi is heel anders dan de auto uit 2005, waarmee we vorig jaar werkte. De Belg, die zijn activiteiten voor het Futurecom-team combineert met werkzaamheden voor chassisbouwer Dallara, was tevreden over de samenwerking met Christijan Albers. Hij werkt goed en gericht, heel plezierig.
Susie Stoddart reed 119 ronden en kwam tot de 15e tijd
De tijden van dinsdag: 1. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM 2008, 1.21,664 minuten (47 ronden) 2. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM 2007, 1.22,000 (126) 3. Bruno Spengler (Can), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,162 (73) 4. Jamie Green (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,341 (85) 5. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM 2007, 1.22,422 (150) 6. Paul di Resta (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,488 (79) 11. Christian Albers (Ned), Audi A4 DTM 2006, 1.23,303 (46)
Impressies van de DTM-testdag
Canadezen zijn enorm trots op hun nationaliteit en laten dat vaak zien door ergens een Canadees vlaggetje te dragen, hoe klein dan ook. Soms volstaat ook een ahornblad, de beroemde "maple leaf", als nationaal symbool. Een keer raden dus van welke DTM-coureur deze Mercedes C-Klasse is...
Diezelfde DTM-coureur beschikt ook over een eigen fanclub, waarvan de leden hem naar alle races en andere evenementen achternareizen. En zo waren de aanmoedigingen dus ook vandaag tegenover de Mercedes-pitbox te zien.
Testdagen voor het seizoen zijn niet alleen goed voor het maken van kilometers, maar ook voor het maken van allerlei films en foto's voor promotionele doeleinden. En zo zette Audi zijn coureurs uit de DTM 2008 bij elkaar voor een leuk plaatje. Ditmaal nog met Christijan Albers (derde van links), er ontstond ook een versie van de groepsfoto zonder onze landgenoot erbij. Hij staat immers nog steeds niet officieel vast als DTM-rijder voor het komende seizoen.
Bij Audi en het Futurecom-team doen ze er nog behoorlijk geheimzinnig over. De codenaam waaronder zijn kamer in het Motopark Hotel was geboekt, luidde "Fahrer 19-2008". Maar feit is dat Christijan Albers vandaag en morgen voor de tweede keer dit seizoen achter het stuur zit van de Futurecom TME-Audi A4 DTM tijdens een officiële DTM-test. Na een eerder optreden in Mugello rijdt de Gooise coureur nu in de Motorsport Arena Oschersleben. "Ik heb nog niks getekend", zegt Albers als we hem vragen naar zijn status. "Hopelijk is het vrijdag of zaterdag allemaal rond." Dat mag dan ook wel, want aanstaande zondag vindt de seizoenspresentatie van de DTM plaats in Düsseldorf. Dan zou het toch wel handig zijn om te weten hoe de situatie nou uiteindelijk is.
Christijan Albers kwam dinsdagmiddag voor het eerst in actie met de Audi A4 DTM 2006
Een van de discussiepunten is het minimumgewicht voor de 2006-auto's, die Audi dit seizoen als enige fabrikant in de DTM inzet. Het oorspronkelijke plan was om het basisgewicht voor de 2006-auto's op 1030 kg te stellen, waarmee de twee jaar oude auto's net als afgelopen seizoen tien kilo lichter dan de "Jahreswagen" zouden zijn en 20 kg lichter dan de actuele auto's. Audi en Futurecom-teambaas Dr. Colin Kolles willen nu echter een gewicht van 1020 kg om de auto's competitiever te maken. "Het is al zo moeilijk om sponsoring voor twee jaar oude auto's te vinden", verklaarde teameigenaar Kolles. Mercedes schijnt zich echter hiertegen te weren. Men schijnt met name Albers in een (veel) lichtere auto te vrezen...
Of "in" ook betekent dat Christijan er bij Audi "in" zit, blijft nog steeds de vraag...
Albers verlaat voor de eerste maal de pitbox
Eenmaal kort verremd voor de eerste bocht...
Overleg met een technicus van het team
Oud-Midland-F1-rijders onder elkaar: Christijan Albers en Markus Winkelhock
Bij Audi werden er twee groepsfoto's gemaakt, één met en één zonder Christijan, die na afloop van de eerste "shoot" onopvallend mocht vertrekken (links)
Wie toch naar Zandvoort kwam, ging in ieder geval niet met lege handen naar huis
De aankondiging leek sensationeel: SEAT-importeur Pon Car meldde een nieuwe technologie, waarmee een op afstand bestuurde toerwagen sneller zou zijn dan wanneer er daadwerkelijk een coureur achter het stuur zou zitten. Het systeem, aangeduid met de naam Telematics Remote Information Control Kit (Inderdaad, afgekort TRICK) zou door SEAT-WTCC-coureur Tom Coronel vandaag op Zandvoort worden getest. In een uitvoerig persbericht werden alle details uit de doeken gedaan en tal van media gingen erop in. Maar inderdaad, het is vandaag 1 april Wie toch naar Zandvoort toog, kwam niet voor niets. SEAT-importeur Pon Car had op de toegangsweg een dummy van Coronels geel/oranje SEAT Leon neergezet en wie kwam om getuige te zijn van de test, werd verblijd met het officiële WTCC-computerspel en een exemplaar van het SEAT-magazine. Komend weekend rijdt Coronel in Mexico, waarbij hij gewoon zelf het gaspedaal indrukt en aan het stuurwiel draait. En zo hoort het ook!
Een dummy van Tom Coronels SEAT Leon uit het WTCC stond op de toegangsweg van Zandvoort
Op zaterdag 5 april is het dan zover, de eerste race van de Westfield Race Cup zal dan op het Circuit Park van Zandvoort van start gaan. Tijdens het eerste officiële race weekend van de DNRT zullen de rijders zich tegenover elkaar gaan meten. Wilt u getuige zijn hoe een Westfield in 5,2 seconden van nul naar 100 km/u schiet, mag u tijdens deze dag niet ontbreken.
Op donderdag 3 april zijn er vrije trainingen waarna er op zaterdag 5 april om 10.00 uur aangevangen zal worden met een extra vrije training. Om 11.25 uur is er de kwalificatie waarin de startplaatsen zullen worden verdeeld. De eerste race staat om 13.45 uur op het programma waarin gestreden gaat worden wie er voor de hoofdprijs gaat. Om 14.45 uur zal de tweede race verreden gaan worden. Beide races zullen 12 ronden lang zijn.
Uitnodiging Westfield Racing wil bij deze een ieder die in het bezit is van een Westfield uitnodigen om bij dit evenement aanwezig te zijn. Bent u niet in het bezit van een Westfield dan bent u net zo welkom om onder het genot van zomerse klanken een hapje en drankje te komen nuttigen in het Westfield Racing Cup paviljoen.
DNRT (Circuit Park Zandvoort) Tijdschema trainingsdag 3 april 2008 Groep A snelle autos Seat/Dacia/VW/Alfa/Volvo Groep B zeer snelle toer en GTs/E 30 /SS/P/Sakers Groep C Formule Gloria, F. Renault 1.6; Caterham, Westfield, Ginetta en vrije klasse
09.00 - 10.00 uur groep a en b 10.00 - 10.30 uur groep c 10.30 - 11.15 uur groep a 11.15 - 12.00 uur groep b 12.00 - 12.30 uur groep c Pauze 13.30 - 14.30 uur groep a 14.30 - 15.30 uur groep b 15.30 - 16.00 uur groep c 16.00 - 17.00 uur groep a en b 17.00 - 17.30 uur groep c
Raceschema DNRT Zaterdag 5 april 2008 BMW325 ti Sakers- US 8- Div i (zeer snel) Div ii (snelle toerwagens) ZEC Volvo 360 Alfas- Mazda 5 x MAV Caterham/Westfields/Vrije Klasse/Ginetta CCS
09.00 uur vrije training mav 09.30 uur vrije training zec 10.00 uur vrije training ccs 10.30 uur tijd training mav 10.55 uur tijd training zev 11.25 uur tijd training ccs 12.05 uur 1e race mav 12 ronden pauze 13.15 uur 1e race zec 12 ronden 13.45 uur 1e race ccs 12 ronden 14.15 uur 2e race zec 12 ronden 14.45 uur 2e race ccs 12 ronden 15.15 uur 2e race mav 12 ronden 16.00 uur 17.30 uur 1,5 uurs-race zomer endurance (2 stints en 1 wissel)
Aanstaande zaterdag 5 april zullen de lichten op groen gaan voor de start van het nieuwe Saker Sportscar Challenge seizoen op Circuit Park Zandvoort. Met twee sprintraces van 12 ronden en aan het eind van de middag een 1,5-uurs race, komen zowel de endurance- als de echte sprintliefhebbers aan hun trekken.
Afgelopen winter is Saker Sportscars regelmatig in de publiciteit geweest. De raceserie bestaat immers al drie jaar, maar komend seizoen zal het eerste worden met een groot startveld. De nieuwe Saker Sportscar-fabriek en het verbeterde productieproces zijn al ruim een jaar in werking, waar de klasse nu van gaat profiteren.
Promotour Om ervoor te zorgen dat alle coureurs in Nederland deze echte racebolide een keer van dichtbij hebben gezien, is Saker het land ingegaan met een promotour langs alle licentieavonden. Ook is de Saker kritisch aan de tand gevoeld door de redactie van Autoweek (nr.9 2008) en is de bolide tevens verschenen op televisie in het programma Auto Experience van Tom en Tim Coronel. Twee fraaie bandensporen, één geworden met de vloer in het midden van de fabriekshal, herinneren nog altijd aan deze leuke opname met Tom Coronel. Verder waren er afgelopen winter natuurlijk enkele succesvolle wedstrijden in het winterkampioenschap en heeft Jeroen Bleekemolen het ronderecord van de Saker bijgesteld naar 1:46.1 tijdens een testdag.
Ongewijzigd De deelnemers van afgelopen seizoen blijven vrijwel ongewijzigd. Dit betekent dat Jadbalja Racing maar liefst vijf of zes autos inzet en Bas Koeten Racing net als vorig jaar drie. De enige wijziging daar is dat Ben van Leliveld nu niet bij Hotspring rijdt, maar samen met Jaap Wilkens gaat racen. Bij VDI-Racing, de kampioen van 2006, zijn er wel wat wijzigingen. Dirk van Dijk gaat zich namelijk weer bezighouden met zijn geliefde discipline autocross. Daarom zal Gert-Jan Inpijn nu samen met zijn talentvolle zoon Bram de eer van VDI-Racing hooghouden. Team Hekker runt dit jaar naast hun eigen equipe ook een extra auto voor een team bestaande uit Esper van Heeswijk en Daan Reekers. Ook Daes RT, wat staat voor Daan en Esper Racing Team, zal net als team Hekker met een Saker Sprint voor de dag komen.
Nieuwe rijders Andere nieuwe gezichten in de Challenge zijn onder andere Bob Herber, die zijn Saker daarnaast ook zal inzetten in de Dutch Supercar Challenge, en Divinet Racing. Laatstgenoemde equipe bestaat uit Ron Randasche, met ervaring in de Belgische Megane en Clio cup, en Harald Roelsche. Over ex-Clio rijders gesproken, ook Mario Bik maakt de overstap naar de Saker Challenge en hij doet dit samen met Balasz Vajta die enkele jaren geleden in de Formule Ford uitkwam.
Speciaal SNA Racing is weer terug van weggeweest met een wel heel speciale Saker. Teameigenaar Johan Kraan zal namelijk, als partnerteam van Saker Sportscars, een speciale Saker Promoauto inzetten. Deze wit-zwarte bolide heeft als vaste rijder Johan Kraan zelf en zal verder gedurende het seizoen door diverse journalisten bemand worden. Tevens krijgen ook de diverse winnaars van de stoeltjesprijsvraag van afgelopen winter de mogelijkheid een volledig weekend mee te draaien. Deze gelukkigen, die het beste promotie-idee hebben ingestuurd, zullen komende donderdag bij de shakedown van de nieuwe bolide worden bekendgemaakt.
Nieuw Een ander volledig nieuw team is het Sixtyseven Racing Team. Deze equipe bestaat uit vier rijders die doorstromen vanuit de DNRT BMW e30 cup. Namelijk Martin de Reus, Frank Masker, Peter Baaij en Nico Holdinga. Tot slot is er nog een nieuw team met twee relatief onervaren rijders: King Kong Racing. Uiteraard zullen Monny Krant en Emile Bezemer er alles aan doen om te laten zien wat ze waard zijn in het competitieve veld van de Saker Challenge.
Nog meer rijders Naast al deze nieuwe teams komt er gedurende het seizoen nog een aantal deelnemers bij. Zo is Wilko Pels bezig met de opbouw van zijn Saker maar is zijn deelname waarschijnlijk afhankelijk van een eventuele teamgenoot, krijgt Frank Klein zijn auto in mei afgeleverd en zal ook Huib Onderstal gedurende het seizoen acte de présence geven.
Toeschouwers Voor de toeschouwers van de Challenge wordt 2008 ook een beter jaar. Want met dank aan Divinet Racing beschikt de Saker Challenge vanaf nu ook over een eigen website: www.sakerchallenge.nl. Hier zullen alle raceverslagen en diverse fotos geplaatst worden. Kom kijken op zaterdag 5 april naar een schitterende dag vol competitieve autosport, de toegang is gratis en naast de Saker Challenge komt ook de nieuwe DNRT V8 serie tegelijkertijd in actie.
Tijdschema zaterdag 5 april 2008, Circuit Park Zandvoort: 09:30 uur: Vrije training 10:55 uur: Tijdtraining 13:15 uur: 1e race (12 ronden) 14:15 uur: 2e race (12 ronden) 16:00 17:30 uur: 1,5 uurs-race (2 stints en 1 wissel)
Nico Verdonck heeft voor de tweede keer getest voor RP Motorsport. De Belg kwam afgelopen week net als 18 collega-rijders in actie op het circuit van het Spaanse Albacete. Verdonck mocht wederom in actie komen, omdat het team te spreken was over zijn resultaten van de test die een week eerder was gehouden.
Ontwikkeling wagen Verdonck testte diverse set-ups om zijn wagen verder te kunnen ontwikkelen. In de ochtendsessie kwam hij op oude banden tot P3. Later op de dag kwam hij tot P11 op 1,3 seconde van de snelste man. Op de ochtend van de tweede testdag eindigde Nico op een derde plaats met 1,2 seconde achterstand op de rapste piloot. Uiteindelijk finishte hij als 7de op slechts 0,4 seconde van P1. ,,Ik ben heel blij dat ik weer voor RP Motorsport mocht testen. Dat betekent toch dat ze vertrouwen in me hebben, aldus Verdonck.
Aanstaande zondag 6 april wordt de eerste race van de Le Mans Series 2008 verreden, de 1000 km van Barcelona. Team Peugeot Total zal dit seizoen proberen de titels bij de teams en de rijders te prolongeren. In 2007 won de Peugeot 908 HDi FAP alle LMS-wedstrijden, maar dit jaar krijgt het dieselprototype er een geduchte concurrent bij met eenzelfde soort krachtbron, de Audi R10 TDI.
Het wordt ongetwijfeld een hevige strijd, waarbij de deelnemers de eerste drie wedstrijden van de serie ook beschouwen als extra testmogelijkheden voor de 24-Uursrace van Le Mans, medio juni. De Franse klassieker telt weliswaar niet mee voor de Le Mans Series, maar overstijgt het kampioenschap in prestige. Anderzijds zal de belangstelling voor de LMS met name vanuit Nederland toenemen door de deelname van Jan Lammers en Jos Verstappen. Eurosport en Motors TV verzorgen televisiereportages van de races.
Vijf wedstrijden De Le Mans Series omvat vijf wedstrijden een zesde ronde is nog in beraad , waarvan de eerste op zondag 6 april plaatsheeft op het Circuit de Catalunya bij Barcelona. Peugeot verdedigt de LMS-titels, maar concentreert zich gaandeweg op het hoofddoel, de 24-Uursrace van Le Mans op 14-15 juni. Dat is de race van het jaar. En daarop zijn al onze inspanningen gericht, zegt Peugeot-sportdirecteur Michel Barge. De eerste drie LMS-races, in vijf weken tijd, geven gelegenheid om het team aan te scherpen, nieuwe componenten te evalueren voor Le Mans en de betrouwbaarheid te perfectioneren. Het tijdschema is weliswaar krap en dat vergt ingewikkelde logistieke inspanningen op zowel menselijk als technisch gebied, maar we stellen alles in het werk om te slagen. Waarmee Barge niet alleen doelt op de beroemde race rond de klok, maar ook op de titelprolongatie in de LMS.
Sebring De meeste teams testten hun materiaal vroeg in maart op het Zuid-Franse Circuit Paul Ricard. Peugeot Team Total verkoos de harde wedstrijdpraktijk en vaardigde een equipe af naar de 12-Uursrace van Sebring in Florida. Het circuit op de vroegere luchtmachtbasis is extreem hobbelig en zeer veeleisend voor de gevoelige racewagens. Een keiharde leerschool die de Peugeot 908 HDi FAP niet ongeschonden doorliep, maar waarin het team waardevolle ervaringen opdeed. Twee hydraulische problemen, een defect wiellager en lekkage van de motorluchtinlaat onderbraken de snelle 12-uursrit, maar gaven geen redenen tot bezorgdheid. Stéphane Sarrazin zette de snelste rondetijd in de trainingen en Pedro Lamy in de race, die Nicolas Minassian aanvankelijk leidde. Het drietal liet de Audis in ieder geval zien dat zij dit seizoen ernstig rekening moeten houden met Peugeot.
Dezelfde equipes Het team handhaaft in de LMS de succesvolle equipes van vorig jaar. Spanjaard Marc Gené deelt de overwegend rode startnummer 7 met Fransman Nicolas Minassian. Diens landgenoot Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy (Portugal) bemannen de hoofdzakelijk blauwe nr. 8. De koppels verdeelden vorig jaar de buit door elk drie overwinningen te behalen. Lamy/Sarrazin behaalden de meeste punten en werden kampioen.
Barcelona op TV De 1000 km van Barcelona begint zondag 6 april om 11.35 uur met een rollende start voor de 49 deelnemers. De winnaar zal 215 ronden afleggen in circa zes uur. Motors TV volgt de gehele race live. Eurosport is er rechtstreeks bij van 11.15-12.00 uur en zendt van 23.00-23.30 uur hoogtepunten uit, met herhalingen op maandag- en dinsdagavond.
Evenementenkalender Team Peugeot Total 2008 6 april 1000 km van Barcelona (E) 27 april 1000 km van Monza (I) 11 mei 1000 km van Francorchamps (B) 1 juni Le Mans-testdag (F) 14-15 juni 24-Uursrace van Le Mans (F) 17 augustus 1000 km van de Nürburgring (D) 14 september 1000 km van Silverstone (GB) n.n.b. 6e LMS-race
Le Mans Series LM P1 inschrijvingen Startnrs. team auto 1, 2 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI 3 Scuderia Lavaggi Lavaggi LS1-AER 4 Saulnier Racing Pescarolo-Judd 5, 6 Team Oreca-Matmut Courage-Oreca LC70-Judd 7, 8 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi FAP 10 Charouz Racing System Lola B06/80-Aston Martin 14, 15 Creation Autosportif Limited Creation CA07-Aim 16, 17 Pescarolo Sport Pescarolo-Judd 18 Rollcentre Racing Pescarolo-Judd 19 Chamberlain-Synergy Lola B06/10-AER 20 Epsilon Euskadi Epsilon Euskadi ee1-Judd
Jos Verstappen, tijdens een test van de Van Merksteijn-Porsche.Foto: Frits van Eldik
Nederlandse inbreng In de categorie LM P2 zijn vijftien inschrijvingen, waaronder de Porsche RS Spyder nr. 27 van Horag Racing met o.a. Jan Lammers, de Zytek 07S-Zytek nr. 32 van Barazi-Epsilon met o.a. Michael Vergers en de Porsche RS Spyder nr. 34 van VM Motorsport met Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen.
Peter Kox. Foto: PR
LM GT1 In de LM GT1 (vijf inschrijvingen) rijdt Peter Kox met de Lamborghini Murcielago R-GT nr. 55 van IPB Spartak Racing. In de LM GT2 ten slotte zijn onder de dertien aanmeldingen een Zwitserse Spyker C8 Laviolette GT2R (nr. 94) en de identieke nr. 85 van Snoras Spyker Squadron, beide autos zonder Nederlandse bezetting.
Mijlpalen in de dieselhistorie van Peugeot 1959 De 403 is het eerste serieproduct van Peugeot dat leverbaar is met een dieselmotor. 1965 Een 404 Coupé diesel met speciale éénzitscarrosserie stelt veertig wereldrecords scherper op het circuit van Monthléry-Linas. 1967 Peugeot presenteert op de Salon van Parijs de kleinste dieselmotor ter wereld (1.200 cm3) in de 204 Break. 1979 De 604 Turbo Diesel is de eerste auto van dit type die op de Europese markt wordt verkocht. 1998 De 406 is de eerste Peugeot die is uitgerust met een common-rail dieselsysteem. 2000 Wereldpremière voor de 607: het is de eerste auto met een HDi-motor die wordt uitgerust met een dieselpartikelfilter. 2003 Peugeot presenteert de RC Cup, een promotionele wedstrijdformule die is gebaseerd op de RC Diamonds en die wordt aangedreven door een HDi-motor met dieselpartikelfilter. 2005 In december viert Peugeot de productie van de miljoenste auto die standaard is voorzien van een dieselpartikelfilter. 2007 Peugeot introduceert het 908 HDi FAP sportprototype met V12 common-rail diesel en partikelfilters, voor deelname aan de Le Mans Series en de 24-Uursrace van Le Mans.
Minuut stilte op Nogaro voor Leslie, Lloyd en Allarton na vliegtuigcrash
NOGARO - Er werd op de SRO testdagen te Nogaro een minuut stilte gehouden voor de overledenen van de vliegtuigcrash in Kent. Het ging om een privé vliegtuig van Citation, en alle vijf inzittenden overleefden de crash niet. De slachtoffers waren de twee piloten, en drie bekenden uit de autosportwereld. Het betrof David Leslie, Richard Lloyd en Christopher Allarton. De drie waren geen onbekenden in de FIA-GT3.
Het vliegtuig was op weg naar het Franse circuit te Nogaro, waar de performance balance tests op het programma stonden voor het FIA-GT3 seizoen anno 2008.
Richard Lloyd was hoofd van Apex Motorsport, het team dat de Jaguar XKR ontwikkelde voor FIA-GT3. De wagen maakte zijn debuut in 2007 en werd in de winter klaargestoomd om mee te kunnen strijden voor de titel door Lloyd.
Ook David Leslie was geen onbekende. De voormalig BTCC rijder (enkele malen goed voor de zege) en welbekende commentator (vorig jaar nog tijdens de 24U van Spa) was 55 jaar oud. Leslie kroop onlangs tijdens de Media Days achter het stuur van de Jaguar XKR GT3 van Apex. Hij zou dit jaar een volledig seizoen FIA-GT3 afwerken.
De derde overledene was Christopher Allarton. Hij was een ingenieur van Apex Motorsport.
Er werd een minuut stilte gehouden om klokslag 13 uur, ter nagedachtenis van de slachtoffers.
Via deze weg wensen wij de familieleden en nabestaanden veel sterkte toe.