Aanstaande zaterdag 5 april zullen de lichten op groen gaan voor de start van het nieuwe Saker Sportscar Challenge seizoen op Circuit Park Zandvoort. Met twee sprintraces van 12 ronden en aan het eind van de middag een 1,5-uurs race, komen zowel de endurance- als de echte sprintliefhebbers aan hun trekken.
Afgelopen winter is Saker Sportscars regelmatig in de publiciteit geweest. De raceserie bestaat immers al drie jaar, maar komend seizoen zal het eerste worden met een groot startveld. De nieuwe Saker Sportscar-fabriek en het verbeterde productieproces zijn al ruim een jaar in werking, waar de klasse nu van gaat profiteren.
Promotour Om ervoor te zorgen dat alle coureurs in Nederland deze echte racebolide een keer van dichtbij hebben gezien, is Saker het land ingegaan met een promotour langs alle licentieavonden. Ook is de Saker kritisch aan de tand gevoeld door de redactie van Autoweek (nr.9 2008) en is de bolide tevens verschenen op televisie in het programma Auto Experience van Tom en Tim Coronel. Twee fraaie bandensporen, één geworden met de vloer in het midden van de fabriekshal, herinneren nog altijd aan deze leuke opname met Tom Coronel. Verder waren er afgelopen winter natuurlijk enkele succesvolle wedstrijden in het winterkampioenschap en heeft Jeroen Bleekemolen het ronderecord van de Saker bijgesteld naar 1:46.1 tijdens een testdag.
Ongewijzigd De deelnemers van afgelopen seizoen blijven vrijwel ongewijzigd. Dit betekent dat Jadbalja Racing maar liefst vijf of zes autos inzet en Bas Koeten Racing net als vorig jaar drie. De enige wijziging daar is dat Ben van Leliveld nu niet bij Hotspring rijdt, maar samen met Jaap Wilkens gaat racen. Bij VDI-Racing, de kampioen van 2006, zijn er wel wat wijzigingen. Dirk van Dijk gaat zich namelijk weer bezighouden met zijn geliefde discipline autocross. Daarom zal Gert-Jan Inpijn nu samen met zijn talentvolle zoon Bram de eer van VDI-Racing hooghouden. Team Hekker runt dit jaar naast hun eigen equipe ook een extra auto voor een team bestaande uit Esper van Heeswijk en Daan Reekers. Ook Daes RT, wat staat voor Daan en Esper Racing Team, zal net als team Hekker met een Saker Sprint voor de dag komen.
Nieuwe rijders Andere nieuwe gezichten in de Challenge zijn onder andere Bob Herber, die zijn Saker daarnaast ook zal inzetten in de Dutch Supercar Challenge, en Divinet Racing. Laatstgenoemde equipe bestaat uit Ron Randasche, met ervaring in de Belgische Megane en Clio cup, en Harald Roelsche. Over ex-Clio rijders gesproken, ook Mario Bik maakt de overstap naar de Saker Challenge en hij doet dit samen met Balasz Vajta die enkele jaren geleden in de Formule Ford uitkwam.
Speciaal SNA Racing is weer terug van weggeweest met een wel heel speciale Saker. Teameigenaar Johan Kraan zal namelijk, als partnerteam van Saker Sportscars, een speciale Saker Promoauto inzetten. Deze wit-zwarte bolide heeft als vaste rijder Johan Kraan zelf en zal verder gedurende het seizoen door diverse journalisten bemand worden. Tevens krijgen ook de diverse winnaars van de stoeltjesprijsvraag van afgelopen winter de mogelijkheid een volledig weekend mee te draaien. Deze gelukkigen, die het beste promotie-idee hebben ingestuurd, zullen komende donderdag bij de shakedown van de nieuwe bolide worden bekendgemaakt.
Nieuw Een ander volledig nieuw team is het Sixtyseven Racing Team. Deze equipe bestaat uit vier rijders die doorstromen vanuit de DNRT BMW e30 cup. Namelijk Martin de Reus, Frank Masker, Peter Baaij en Nico Holdinga. Tot slot is er nog een nieuw team met twee relatief onervaren rijders: King Kong Racing. Uiteraard zullen Monny Krant en Emile Bezemer er alles aan doen om te laten zien wat ze waard zijn in het competitieve veld van de Saker Challenge.
Nog meer rijders Naast al deze nieuwe teams komt er gedurende het seizoen nog een aantal deelnemers bij. Zo is Wilko Pels bezig met de opbouw van zijn Saker maar is zijn deelname waarschijnlijk afhankelijk van een eventuele teamgenoot, krijgt Frank Klein zijn auto in mei afgeleverd en zal ook Huib Onderstal gedurende het seizoen acte de présence geven.
Toeschouwers Voor de toeschouwers van de Challenge wordt 2008 ook een beter jaar. Want met dank aan Divinet Racing beschikt de Saker Challenge vanaf nu ook over een eigen website: www.sakerchallenge.nl. Hier zullen alle raceverslagen en diverse fotos geplaatst worden. Kom kijken op zaterdag 5 april naar een schitterende dag vol competitieve autosport, de toegang is gratis en naast de Saker Challenge komt ook de nieuwe DNRT V8 serie tegelijkertijd in actie.
Tijdschema zaterdag 5 april 2008, Circuit Park Zandvoort: 09:30 uur: Vrije training 10:55 uur: Tijdtraining 13:15 uur: 1e race (12 ronden) 14:15 uur: 2e race (12 ronden) 16:00 17:30 uur: 1,5 uurs-race (2 stints en 1 wissel)
Nico Verdonck heeft voor de tweede keer getest voor RP Motorsport. De Belg kwam afgelopen week net als 18 collega-rijders in actie op het circuit van het Spaanse Albacete. Verdonck mocht wederom in actie komen, omdat het team te spreken was over zijn resultaten van de test die een week eerder was gehouden.
Ontwikkeling wagen Verdonck testte diverse set-ups om zijn wagen verder te kunnen ontwikkelen. In de ochtendsessie kwam hij op oude banden tot P3. Later op de dag kwam hij tot P11 op 1,3 seconde van de snelste man. Op de ochtend van de tweede testdag eindigde Nico op een derde plaats met 1,2 seconde achterstand op de rapste piloot. Uiteindelijk finishte hij als 7de op slechts 0,4 seconde van P1. ,,Ik ben heel blij dat ik weer voor RP Motorsport mocht testen. Dat betekent toch dat ze vertrouwen in me hebben, aldus Verdonck.
Aanstaande zondag 6 april wordt de eerste race van de Le Mans Series 2008 verreden, de 1000 km van Barcelona. Team Peugeot Total zal dit seizoen proberen de titels bij de teams en de rijders te prolongeren. In 2007 won de Peugeot 908 HDi FAP alle LMS-wedstrijden, maar dit jaar krijgt het dieselprototype er een geduchte concurrent bij met eenzelfde soort krachtbron, de Audi R10 TDI.
Het wordt ongetwijfeld een hevige strijd, waarbij de deelnemers de eerste drie wedstrijden van de serie ook beschouwen als extra testmogelijkheden voor de 24-Uursrace van Le Mans, medio juni. De Franse klassieker telt weliswaar niet mee voor de Le Mans Series, maar overstijgt het kampioenschap in prestige. Anderzijds zal de belangstelling voor de LMS met name vanuit Nederland toenemen door de deelname van Jan Lammers en Jos Verstappen. Eurosport en Motors TV verzorgen televisiereportages van de races.
Vijf wedstrijden De Le Mans Series omvat vijf wedstrijden een zesde ronde is nog in beraad , waarvan de eerste op zondag 6 april plaatsheeft op het Circuit de Catalunya bij Barcelona. Peugeot verdedigt de LMS-titels, maar concentreert zich gaandeweg op het hoofddoel, de 24-Uursrace van Le Mans op 14-15 juni. Dat is de race van het jaar. En daarop zijn al onze inspanningen gericht, zegt Peugeot-sportdirecteur Michel Barge. De eerste drie LMS-races, in vijf weken tijd, geven gelegenheid om het team aan te scherpen, nieuwe componenten te evalueren voor Le Mans en de betrouwbaarheid te perfectioneren. Het tijdschema is weliswaar krap en dat vergt ingewikkelde logistieke inspanningen op zowel menselijk als technisch gebied, maar we stellen alles in het werk om te slagen. Waarmee Barge niet alleen doelt op de beroemde race rond de klok, maar ook op de titelprolongatie in de LMS.
Sebring De meeste teams testten hun materiaal vroeg in maart op het Zuid-Franse Circuit Paul Ricard. Peugeot Team Total verkoos de harde wedstrijdpraktijk en vaardigde een equipe af naar de 12-Uursrace van Sebring in Florida. Het circuit op de vroegere luchtmachtbasis is extreem hobbelig en zeer veeleisend voor de gevoelige racewagens. Een keiharde leerschool die de Peugeot 908 HDi FAP niet ongeschonden doorliep, maar waarin het team waardevolle ervaringen opdeed. Twee hydraulische problemen, een defect wiellager en lekkage van de motorluchtinlaat onderbraken de snelle 12-uursrit, maar gaven geen redenen tot bezorgdheid. Stéphane Sarrazin zette de snelste rondetijd in de trainingen en Pedro Lamy in de race, die Nicolas Minassian aanvankelijk leidde. Het drietal liet de Audis in ieder geval zien dat zij dit seizoen ernstig rekening moeten houden met Peugeot.
Dezelfde equipes Het team handhaaft in de LMS de succesvolle equipes van vorig jaar. Spanjaard Marc Gené deelt de overwegend rode startnummer 7 met Fransman Nicolas Minassian. Diens landgenoot Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy (Portugal) bemannen de hoofdzakelijk blauwe nr. 8. De koppels verdeelden vorig jaar de buit door elk drie overwinningen te behalen. Lamy/Sarrazin behaalden de meeste punten en werden kampioen.
Barcelona op TV De 1000 km van Barcelona begint zondag 6 april om 11.35 uur met een rollende start voor de 49 deelnemers. De winnaar zal 215 ronden afleggen in circa zes uur. Motors TV volgt de gehele race live. Eurosport is er rechtstreeks bij van 11.15-12.00 uur en zendt van 23.00-23.30 uur hoogtepunten uit, met herhalingen op maandag- en dinsdagavond.
Evenementenkalender Team Peugeot Total 2008 6 april 1000 km van Barcelona (E) 27 april 1000 km van Monza (I) 11 mei 1000 km van Francorchamps (B) 1 juni Le Mans-testdag (F) 14-15 juni 24-Uursrace van Le Mans (F) 17 augustus 1000 km van de Nürburgring (D) 14 september 1000 km van Silverstone (GB) n.n.b. 6e LMS-race
Le Mans Series LM P1 inschrijvingen Startnrs. team auto 1, 2 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI 3 Scuderia Lavaggi Lavaggi LS1-AER 4 Saulnier Racing Pescarolo-Judd 5, 6 Team Oreca-Matmut Courage-Oreca LC70-Judd 7, 8 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi FAP 10 Charouz Racing System Lola B06/80-Aston Martin 14, 15 Creation Autosportif Limited Creation CA07-Aim 16, 17 Pescarolo Sport Pescarolo-Judd 18 Rollcentre Racing Pescarolo-Judd 19 Chamberlain-Synergy Lola B06/10-AER 20 Epsilon Euskadi Epsilon Euskadi ee1-Judd
Jos Verstappen, tijdens een test van de Van Merksteijn-Porsche.Foto: Frits van Eldik
Nederlandse inbreng In de categorie LM P2 zijn vijftien inschrijvingen, waaronder de Porsche RS Spyder nr. 27 van Horag Racing met o.a. Jan Lammers, de Zytek 07S-Zytek nr. 32 van Barazi-Epsilon met o.a. Michael Vergers en de Porsche RS Spyder nr. 34 van VM Motorsport met Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen.
Peter Kox. Foto: PR
LM GT1 In de LM GT1 (vijf inschrijvingen) rijdt Peter Kox met de Lamborghini Murcielago R-GT nr. 55 van IPB Spartak Racing. In de LM GT2 ten slotte zijn onder de dertien aanmeldingen een Zwitserse Spyker C8 Laviolette GT2R (nr. 94) en de identieke nr. 85 van Snoras Spyker Squadron, beide autos zonder Nederlandse bezetting.
Mijlpalen in de dieselhistorie van Peugeot 1959 De 403 is het eerste serieproduct van Peugeot dat leverbaar is met een dieselmotor. 1965 Een 404 Coupé diesel met speciale éénzitscarrosserie stelt veertig wereldrecords scherper op het circuit van Monthléry-Linas. 1967 Peugeot presenteert op de Salon van Parijs de kleinste dieselmotor ter wereld (1.200 cm3) in de 204 Break. 1979 De 604 Turbo Diesel is de eerste auto van dit type die op de Europese markt wordt verkocht. 1998 De 406 is de eerste Peugeot die is uitgerust met een common-rail dieselsysteem. 2000 Wereldpremière voor de 607: het is de eerste auto met een HDi-motor die wordt uitgerust met een dieselpartikelfilter. 2003 Peugeot presenteert de RC Cup, een promotionele wedstrijdformule die is gebaseerd op de RC Diamonds en die wordt aangedreven door een HDi-motor met dieselpartikelfilter. 2005 In december viert Peugeot de productie van de miljoenste auto die standaard is voorzien van een dieselpartikelfilter. 2007 Peugeot introduceert het 908 HDi FAP sportprototype met V12 common-rail diesel en partikelfilters, voor deelname aan de Le Mans Series en de 24-Uursrace van Le Mans.
Minuut stilte op Nogaro voor Leslie, Lloyd en Allarton na vliegtuigcrash
NOGARO - Er werd op de SRO testdagen te Nogaro een minuut stilte gehouden voor de overledenen van de vliegtuigcrash in Kent. Het ging om een privé vliegtuig van Citation, en alle vijf inzittenden overleefden de crash niet. De slachtoffers waren de twee piloten, en drie bekenden uit de autosportwereld. Het betrof David Leslie, Richard Lloyd en Christopher Allarton. De drie waren geen onbekenden in de FIA-GT3.
Het vliegtuig was op weg naar het Franse circuit te Nogaro, waar de performance balance tests op het programma stonden voor het FIA-GT3 seizoen anno 2008.
Richard Lloyd was hoofd van Apex Motorsport, het team dat de Jaguar XKR ontwikkelde voor FIA-GT3. De wagen maakte zijn debuut in 2007 en werd in de winter klaargestoomd om mee te kunnen strijden voor de titel door Lloyd.
Ook David Leslie was geen onbekende. De voormalig BTCC rijder (enkele malen goed voor de zege) en welbekende commentator (vorig jaar nog tijdens de 24U van Spa) was 55 jaar oud. Leslie kroop onlangs tijdens de Media Days achter het stuur van de Jaguar XKR GT3 van Apex. Hij zou dit jaar een volledig seizoen FIA-GT3 afwerken.
De derde overledene was Christopher Allarton. Hij was een ingenieur van Apex Motorsport.
Er werd een minuut stilte gehouden om klokslag 13 uur, ter nagedachtenis van de slachtoffers.
Via deze weg wensen wij de familieleden en nabestaanden veel sterkte toe.
Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team heeft de leiding behouden in het FIA World Rally Championship na de loodzware vierde ronde dit weekend in Argentinië. Ford-rijders Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala toonden in Focus RS World Rally Cars hun veerkracht door na eerdere tegenslagen alsnog de nodige punten in de wacht te slepen voor het WK. De meervoudige wereldkampioen Ford heeft een voorsprong van drie punten op de naaste belager.
Hirvonen kwam ijzersterk terug nadat hij op de eerste dag problemen had gekregen aan de wielophanging en hij eindigde alsnog als vijfde. Landgenoot Latvala herstelde zich van een koprol op de eerste dag en een probleem met de startmotor op de tweede dag door als 15e de finishlijn te passeren. Dat beide Ford-rijders zich alsnog in de punten zouden rijden leek op de tweede dag welhaast onmogelijk. De verraderlijke omstandigheden en de met rotsstenen bedekte wegen zorgde voor een hoog uitvalpercentage onder de toprijders.
Hevige regenval voor en tijdens het evenement had er voor gezorgd dat de onverharde zandpaden in de omgeving van Carlos Paz, in de provincie Cordoba, heel modderig waren geworden, en vol met diepe sporen. Hierdoor raakten rotsstenen, die tijdens de verkenning niet zichtbaar waren, losgewoeld, waardoor veel rijders met problemen te kampen kregen. Ondanks de zware regen waren naar schatting zon 1,5 miljoen toeschouwers de Pampas ingetrokken om de rallywagens in actie te zien. De rally duurde drie dagen en werd uitgevochten over 21 klassementsproeven met een totale lengte van 347,91 kilometer.
Hirvonen lag de eerste morgen van de rally comfortabel aan de leiding totdat hij een rots raakte, waardoor een geleidearm in de voorwielophanging afbrak. Op de tweede dag kon hij met een herstelde Focus vanaf de 25e plaats zijn rally vervolgen om op een indrukwekkende wijze door te stoten naar de zesde plaats. Op de derde dag nam hij geen enkel risico op de laatste proeven in de Traslasierra Bergen, die worden gerekend tot de zwaarste KPs in het WK. Hij klom zelfs nog een plaatsje op en verlaat Zuid Amerika, terwijl hij op de tweede plaats staat in de rangschikking van de rijders, met slechts een achterstand van vijf punten op de leider.
Na de problemen op vrijdag dacht ik niet meer, dat ik nog zo hoog kon finishen, aldus een gelukkige Fin. Ik ben blij met mijn punten en Loeb ligt gelukkig niet zo ver voor in het kampioenschap. Natuurlijk ben ik wel teleurgesteld omdat ik zo goed van start ging en na de eerste proef bijna een minuut voor lag op Loeb. Ik had zeker ook kunnen winnen. Ik was hier sneller dan in Mexico, ondanks dat ik voorzichtiger heb gereden omdat het zo glad en mistig was.
Latvala verloor de eerste dag negen minuten na een koprol maar wist zich terug te knokken naar een achtste positie. Tot hij zijn startmotor na een jump beschadigde en hij de toegestane reparatietijd overschreed. Hij verscheen de laatste dag weer aan de start en klom van de 21e naar de 15e plek, waarbij hij twee keer de allersnelste was. Ook Latvala behaalde punten voor het WK en staat nu vierde in de tussenstand.
Mijn prestatie was teleurstellend maar dit waren dan ook de moeilijkste omstandigheden die ik ooit heb meegemaakt, aldus Latvala. Ik heb mijn rijstijl aan moeten passen aan de omstandigheden. Gisteren dacht ik nog dat alles was verloren en ik was niet gemotiveerd, maar op de derde dag kwam mijn zelfvertrouwen weer terug. Wat ik heb geleerd is dat ik na een zware klap zoals bij een landing na een sprong eerst de motor moet checken, ook al lijkt alles OK.
BP Ford Abu Dhabi team director Malcolm Wilson keek terug op een evenement dat hij beschreef als het ergste voor het team sinds de rally van China in 1999'. Maar onze teamgeest heeft ons er door gesleept; we hebben ons goed hersteld en we staan nog steeds op kop van het kampioenschap voor de merken. We hebben alsnog punten gescoord en daar zag het er eerder niet naar uit, aldus Wilson.
Op de zesde plaats finishte de Argentijn Federico Villagra van het Munchi Ford team in een Focus WRC, gevolgd door de Italiaan Galli van het Ford Stobart team, ook in een focus WRC.
Volgende ronde De derde opeenvolgende rally buiten Europa vindt volgende maand van 24 tot 27 april plaats in Jordanië. De volledig onverharde Rally Jordan, die voor het eerst in de WK-kalender is opgenomen, wordt in de omgeving van de Dode Zee verreden.
Mattias Ekström was de snelste op de eerste testdag
Titelverdediger Mattias Ekström was de snelste op de eerste testdag van de DTM op het circuit van Oschersleben. De Zweed reed met zijn Audi A4 DTM in totaal 128 ronden, de snelste daarvan in een tijd van 1.22,297 minuten. Audi-merkgenoot Timo Scheider reed de tweede tijd met 1.22,324, gevolgd door Paul di Resta als snelste Mercedes-Benz-rijder op de derde positie, slechts zes duizendste van een seconde langzamer dan Scheider.
Paul di Resta was snelste Mercedes-rijder op de eerste testdag
Coureurs te voet zijn meestal een slecht teken: Mattias Ekström na zijn crash met ingenieur Franco Chiochetti
Zware crash Ekström bij uitgang pitstraat Mattias Ekström zorgde echter ook voor het zwaarste ongeval van de dag, want een half uur voor het eind van de sessie, die van 8.00 uur tot 18.00 uur duurde, crashte hij als gevolg van een defect aan het remsysteem bij het verlaten van de pitmuur. Ekströms auto sloeg achterwaarts in de betonnen begrenzingsmuur, waarop de auto zwaar beschadigd raakte. Ekström zelf werd door de medische dienst op het circuit nagekeken, bij hem bestaat het vermoeden van een lichte hersenschudding.
Ekströms beschadigde bolide wordt teruggebracht naar de paddock
De Audi A4 van Katherine Legge werd met een kapotte aandrijfas teruggebracht
Katherine Legge en Jamie Green zorgen voor onderbrekingen Na de crash van Ekström werd de testsessie niet onderbroken. Dat was wel het geval nadat Jamie Green met zijn C-Klasse in de ochtend van de baan was geraakt, maar bij hem bleef de schade beperkt. Ook Katherine Legge zorgde eenmaal voor een onderbreking, haar Audi A4 bleef staan vanwege een defecte aandrijfas.
Mathias Lauda was met de Stern-Mercedes het productiefst, hij draaide 143 ronden
Mathias Lauda het productiefst Het productiefst was vandaag Mathias Lauda, die met de Mercedes in Stern-kleuren in totaal 143 ronden aflegde op het 3996 meter lange circuit. Naast Ekström en Scheider met hun beide nieuwe Audis kwamen Tom Kristensen en Markus Winkelhock in actie met de testauto van Audi. Kristensen reed in de ochtend met de koolstofvezelzwarte startnummerloze auto, Winkelhock nam na de middagpauze achter het stuur plaats. In totaal werden er met de testauto 141 ronden afgelegd.
De Audi-testauto werd vanochtend door Kristensen en vanmiddag door Winkelhock bestuurd
Christijan Albers test vanaf morgenmiddag Vanavond arriveert volgens plan Christijan Albers op het circuit van Oschersleben. Morgen mag hij gaan testen met de Audi A4 DTM van het Futurecom-team, die is uitgevoerd in de kleuren van bierbrouwer Hofmühl.
Impressies van de DTM-testdag
In de beste testtraditie werd er natuurlijk weer overal verschrikkelijk geheimzinnig gedaan. Auto de box in, meteen roldeur dicht, dat soort werk. Maar wat is er nou zo geheim aan, bijvoorbeeld, deze Mercedes van het Mücke-team? Het is immers een auto van vorig jaar, die in 2007 al een heel seizoen heeft gereden en kon worden gefotografeerd...
Bij Audi werden in het laatste uur nog diverse pitstops geoefend.
Na afloop van de testdag werd een promotiefilmpje gedraaid voor de DTM-presentatie van komende zondag in Düsseldorf. Twee rijders waren er niet bij: Mattias Ekström, die na zijn zware crash voor onderzoek naar het Medical Centre was, en Christijan Albers, die pas vanavond in Oschersleben arriveert, en bovendien nog niet officieel vaststaat als DTM-coureur.
Max Mosley in januari van dit jaar tijdens de Hahnenkamm-skiwedstrijden in Kitzbühel
FIA-voorzitter Max Mosley is ernstig in opspraak geraakt nadat gisteren de Britse zondagskrant News of the World berichtte dat hij gefilmd is tijdens een sex-orgie met vijf prostituees, waarbij Mosley deels was gekleed in een Nazi-uniform. Vandaag wordt het nieuws in vele kranten gemeld. De FIA geeft geen commentaar. Dit is een aangelegenheid tussen de heer Mosley en de betreffende krant. We hebben gehoord dat de advocaten van de heer Mosley nu in verbinding staan met de krant en de FIA heeft geen commentaar, aldus een woordvoerder van de organisatie.
De beschuldigingen zijn extra pikant vanwege het verleden van Mosleys vader, Oswald. Die was begin jaren dertig oprichter van de British Union of Fascists en onderhield nauwe banden met Duitse Nazi-leiders. Mosley sr. trouwde in 1936 met de Britse Diana Mitford. Het huwelijk vond plaats in het huis van Nazi-leider Joseph Goebbels in Berlijn en naar verluidt was ook Adolf Hitler bij dit huwelijk aanwezig.
Bij het vliegtuigongeluk met een Cessna, gistermiddag in het Britse Farnborough, kwam ook oud-coureur David Leslie om het leven. De Schot beschikte over een rijke ervaring in de lange-afstandsracerij met onder andere tien Le Mans-deelnames, maar verwierf vooral bekendheid door zijn deelname aan het BTCC, ondermeer als fabrieksrijder voor Mazda, Honda en Nissan. De laatste jaren was hij actief als televisiecommentator voor Eurosport en Motors TV. Bij deze zenders vormde hij samen met Martin Haven een uitstekend duo.
Op zondagavond zagen we elkaar in Macau voor het laatst. Het was een lange dag geweest, met de Formule 3-race en twee WTCC-wedstrijden, waarin de strijd om het kampioenschap op een fantastische en onverwachte wijze was beslist. Alle artikelen waren geschreven, de uitzendingen waren geproduceerd en het was tijd voor ontspanning. We troffen elkaar in een trendy tent op de bovenste etage van een van de vele hoge gebouwen in Macau, waar BMW het kampioensfeest van Andy Priaulx vierde. In de loop van het seizoen waren we elkaar regelmatig tegengekomen tijdens vele WTCC-wedstrijden op drie continenten, maar ook in Le Mans en in Sebring. Net zoals dat de jaren ervoor veelvuldig gebeurde. Het contact was altijd heel plezierig, zowel met Leslie als met zijn collega Haven. We wisselden vaak nieuws uit en dronken ook graag samen een glas bier of wijn. Het was altijd interessant om Leslies analyses en inschattingen te horen. Als oud-coureur trof hij vaak de spijker op zn kop.
Met een Van Diemen RF78 won Leslie in 1978 de BARC-titel in de Britse Formule Ford
Na successen in de karting stapte de jonge Schot over naar de Formule Ford, waar hij in 1978 de Britse titel won in het BARC-kampioenschap met een Van Diemen RF78. De jaren erop was hij voornamelijk actief in sportwagens, met als grootste successen de tweede plaats in de Groep C2 van het WK Sportwagens met de Ecurie Ecosse. In 1988 reed hij Le Mans met Mazda, in 1989 en 1990 nam hij, overigens met weinig succes, deel aan het WK Sportwagens met Aston Martin.
De nogal exotische Xedos, waarmee Leslie in 1994 een half seizoen BTCC reed
Zijn grootste bekendheid verwierf Leslie echter in het BTCC. In 1990 reed hij al zijn eerste races in de klasse, in 1993 volgde de eerste overwinning in een Vauxhall Vectra van de Ecurie Ecosse. Een jaar later reed hij met de exotische Xedos, maar dat prpject werd halverwege het seizoen stopgezet vanwege gebrek aan budget en resultaten. In 1995 werd hij aangetrokken door Honda, dat in dat jaar voor het eerst met een eigen fabrieksteam deelnam aan het BTCC. Een jaar later won hij drie races, waaronder belangrijke de wedstrijd in het voorprogramma van de Britse Formule 1-Grand Prix op Silverstone. In 1997 stapte Leslie over naar het Nissan-team van Ray Mallock, waar hij in 1998 twee en in 1999 drie wedstrijden won. Na een jaar met Mazda in het Amerikaanse Speedvision-GT-kampioenschap in 2001 reed hij in 2002 en 2003 twee seizoenen met Proton in het BTCC, maar ook hier bleven de echte successen uit. Langzaam maar zeker verlegde Leslie zijn aandacht in de richting van het televisiewerk, dat hem goed afging. Hij voelde zich duidelijk thuis in zijn nieuwe functie.Teams maakten echter nog geregeld gebruik van zijn ervaring. Zo ook zijn vriend Richard Lloyd, voor wie hij veel ontwikkelingswerk deed met de Jaguar XKR. Met die auto zou hij vandaag, maandag, testen op Nogaro. Het mocht niet zo zijn
Met de Primera van Ray Mallock behaalde Leslie in 1998 en 1999 vijf overwinningen
Richard Lloyd (derde van rechts) runde de Canon-Porsche 956 in Le Mans met Jan Lammers en Jonathan Palmer
Gisteren kwamen sportwagen- en GT-teameigenaar Richard Lloyd en oud-toerwagencoureur David Leslie om het leven bij een vliegtuigcrash in de buurt van het Britse vliegveld Biggin Hill nabij Farnborough. Lloyd en Leslie waren op weg naar het Franse circuit van Nogaro, waar vandaag de referentietests voor het FIA GT3-kampioenschap plaatsvinden. Leslie had daar de raceversie van de Jaguar XKR zullen besturen, die door Lloyds bedrijf Apex Motorsport was ontwikkeld voor het GT3-kampioenschap.
Lloyd was in de jaren zestig werkzaam voor platenmaatschappij Decca, waar hij onder andere manager was van Cliff Richard. Als hobby reed hij een aantal races, in 1971 richtte hij zijn PR-bureau Motor Race Relations op met ondermeer Mike Hailwood en Peter Gethin als klanten. In opdracht van de Britse VW-importeur runde hij het Brits Formule Super Vee-kampioenschap. Ook als coureur boekte hij successen: met een Chevrolet Camaro en een Opel Commodore won hij tussen 1973 en 1976 tal van races voor het British Saloon Car Championship. In 1981 bracht hij Canon als sponsor in de autosport voor een Porsche 924 GTR, die hij inzette in het WK voor Sportwagens. De volgende stap was de Groep C in 1983, waar Richard Lloyd Racing als één van de eerste klantenteams met sponsoring van Canon een Porsche 956 inzette voor Jan Lammers en Jonathan Palmer. Ook zelf kroop Lloyd af en toe achter het stuur, zoals bij Lammers eerste Le Mans-deelname in 1983. Voor mij vormde de samenwerking met Lloyd de eerste kennismaking met de sportwagenracerij. Ook voor hem was dat destijds nieuw. Ik was het niet altijd op alle fronten met hem eens, maar de samenwerking was heel goed en het contact was erg nauw, ook met zijn familie, vertelt Jan Lammers.
De Le Mans-winnende Bentley uit 2003, afgelopen weekend nog te zien tijdens de "Techno Classica" in Essen
Via Mick de Haas, die destijds verantwoordelijk was voor de Canon-sponsoring, kwam Lammers met Lloyd in contact. De grootste successen van Lloyd in de Porsche-tijd waren vier overwinningen en de tweede plaats in Le Mans in 1985. Na een aantal jaren als adviseur keerde Lloyd in 1996 als teambaas terug, toen hij in opdracht van Audi UK het Team Audi Sport UK oprichtte voor de succesvolle deelname aan het Brits Toerwagenkampioenschap. In 1999 runde Lloyd de Audi R8Cs voor de fabriek tijdens de 24 Uur van Le Mans. In 2003 behaalde Lloyd met zijn Apex-team een groot succes door de 24 Uur van Le Mans te winnen met Bentley. Sinds enige tijd was Apex Motorsport de stuwende kracht achter de het Jaguar GT3-project.
De Jaguar XKR in GT-uitvoering was een project van Lloyds bedrijf Apex Motorsport
Het nieuws kwam als een schok, zoals dat altijd is met zon bericht, zei Jan Lammers. Hij draaide de laatste jaren goed met zijn bedrijf, het ging allemaal goed met zijn familie, een van zijn dochters was net getrouwd, en dan zoiets Ik heb veel goede herinneringen aan de tijd met hem. Lloyd laat een echtgenote en drie dochters na.
Tien jaar na hun zegetocht in de Formule Ford lieten Jeroen Bleekemolen en Vincent van der Valk tijdens de Paasraces zien dat ze nog steeds rap zijn in de mooie formulewagens. Dit verhaal, plus vele andere leuke achtergronden, vindt u in deze meer dan lezenswaardige newsflash van de Formule Ford.
Met 27 coureurs aan de start en twee spannende races waarin van alles gebeurde is de Formido Swift Cup het seizoen goed begonnen. Hans Bos maakte zijn ambities waar en won beide races. Maar met twee Swift Cup debutanten op het podium in hun allereerste race is duidelijk dat hij niet de enige titelkandidaat is. Interesse in de laatste nieuwtjes? .
Denny Hamlin boekte op Martinsville zijn eerste overwinning in de NASCAR Sprint series. Tevens was het voor Toyota en Joe Gibbs Racing de tweede overwinning dit seizoen.
Moment van de wedstrijd. De zwarte Joe Gibbs Toyota neemt de leiding van Jeff Burton over.
Hamlin bezorgt Toyota tweede zege Denny Hamlin bezorgde Toyota op Martinsville de tweede zege dit seizoen. In de 389e ronde nam Hamlin het risico van een korte brandstofstop waarbij hij de banden niet liet verwisselen. Voor Hamlin pakte de gok goed uit in de 426e ronde toen hij Jeff Burtons Chevrolet van de eerste plaats wist te verdringen en de leiding niet meer afstond. Hamlin werd daarbij een handje geholpen door Toyota-merkgenoot Michael McDowell die zijn debuut maakte en een prima buffer vormde. Na afloop was er heftige kritiek van Jeff Gordon en Jeff Burton op het afblokken van McDowell, die op drie ronden achterstand als 26e eindigde. Burton: Hij moet nog wat manieren leren, maar ik hoop dat hij het snel gaat begrijpen. Ook Dale Earnhardt jr. had nog een kans op de overwinning, maar hij eiste gewoon teveel van zijn Hendrick Motorsport Chevrolet en eindigde uiteindelijk als zesde. Ik had gewoon meer geduld moeten hebben en niet teveel van mijn auto moeten vergen verweet Earnhardt zichzelf. Earnhardt: Ik had wat geduldiger moeten zijn. Ik eindigde niet zoals ik had willen eindigen. Het enige voordeel was dat we een goede finish hadden.
UITSLAG 1. Denny Hamlin Toyota 500 ronden 2. Jeff Gordon Chevrolet 500 ronden 3. Jeff Burton Chevrolet 500 ronden 4. Jimmie Johnson Chevrolet 500 ronden 5. Tony Stewart Toyota 500 ronden 6. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 500 ronden 7. Casey Mears Chevrolet 500 ronden 8. Jamie McMurray Ford 500 ronden 9. Carl Edwards Ford 500 ronden 10.Clint Bowyer Chevrolet 500 ronden
Het team van Chip Ganassi kon Homestead met een volle prijzenkast verlaten. Ganassi zegevierde eveneens in de GrandAm-wedstrijd die aan de IRL voorafging. Voor Ganassi was het na Daytona de tweede zege in het GrandAm kampioenschap dit seizoen.
Het weekend begon goed voor het team van Ganassi met een zege in de GrandAm series
Zege voor Pruett Rojas De combinatie Scott Pruett/Memo Rojas reed van de 99 ronden tellende wedstrijd maar liefst 51 ronden op kop. Voor Scott Pruett was het zijn 16e overwinning in de GrandAm-series. De gloednieuwe SunTrust Dallara met Michael Valiante leidde in de openingsfase, maar een aanrijding wierp de combinatie Valiante/Angellelli naar de veertiende plek terug. De wedstrijd kende maar liefst negen neutralisaties. De Porsche Crawford van Bill Auberlen/Joey Hand eindigde als tweede, terwijl de Ford Riley van Mark Patterson/Oswaldo Negri de Pontiac Riley van Marc Goossens in de slotfase nipt achter zich wist te houden.
UITSLAG 1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 99 ronden 2.46..06.684 2. Bill Auberlen/Joey Hand Porsche Crawford +1.645 seconden 3 Mark Patterson/Oswaldo Negri Ford Riley + 2.933 seconden 4. Marc Goossens/Jim Matthews Pontiac Riley + 3.584 seconden 5. Matt Plumb/Gene Sigal BMW Riley + 4.961 seconden 6. Jon Fogarty/Alex Gurney Pontiac Riley + 5.639 seconden 7. JC France/Joac Barbosa Porsche Riley + 6.723 seconden 8. Brian Frisell/Mark Wilkins Ford Riley + 11.574 seconden 9. Shane Lewis/Bill Lester Lexus Riley + 31.856 seconden 10.Paul Edwards Kelly Collins Pontiac GXP.R + 45.191 seconden(1e GT)
In de aanloop naar de start van het BTCS kampioenschap 2008 wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe wagen voor het sterke duo Erik Qvick en Frédérique Jonckheere. Met enige vertraging, gevolg van de laattijdige levering van enkele onontbeerlijke onderdelen, zal de nieuwe BMW E90 pas voor het eerst te zien zijn op het circuit Zolder op 10 april.
Frédérique Jonckheere : Het voorbije seizoen was prachtig. Het behalen van de het vice-kampioenschap in de divisie toerwagens met de BMW M3 was een bekroning voor het harde werk van het voltallige team. Dit schept natuurlijk meteen een aantal verwachtingen voor het nieuwe wedstrijdseizoen en in alle eerlijkheid willen wij het dit jaar nog net iets beter doen. Om dit te kunnen waar maken diende een competitieve wagen te worden gebouwd. De creativiteit van Erik kent geen grenzen en er werd geen moeite gespaard om een nieuw project op stapel te zetten. Ik kon mij meteen vinden in de bouw van een E90 en de mogelijkheden die dit ons kan bieden. Ik voel mij thuis in het Oostendse team en de samenwerking verloopt optimaal. Ik heb er dan ook een goed gevoel aan overgehouden en wil deze kans dan ook ten volle benutten om mij verder te ontwikkelen en ervaring op te doen. De bouw van de nieuwe wagen heb ik van nabij kunnen volgen en ik kan haast niet meer wachten om er mee aan de slag te gaan. Bij de aftrap op de Belgian Race Kick Off willen wij meteen een goede indruk maken.
Om de uitdaging te kunnen aangaan werd de voorbije maanden hard gewerkt aan de opbouw van de BMW E90 omgedoopt tot de 333Tii. Het chassis van de ex-wtcc BMW 2006 van Andy Priaulx werd als basis gebruikt en moet een nieuwe dimensie geven aan het potentieel van Qvick Motors Racing.
Erik Qvick : In mijn zoektocht om met een nieuwe wagen te kunnen aantreden, heb ik Bart Mampaey van RBM ontmoet. Ik was meteen onder de indruk en overtuigd van de mogelijkheden die het BMW motorsport chassis bood. Ik heb dan ook meteen deze kans met beide handen gegrepen. De wagen werd tijdens de wintermaanden zorgvuldig opgebouwd, voorzien van onze vertrouwde M3 krachtbron. Voor de ophanging, overbrenging en motormanagement werden een aantal partners gezocht die ons de nodige ondersteuning kunnen bieden om de wagen betrouwbaar en competitief te maken. Het resultaat schenkt mij vertrouwen en ik kijk hoopvol uit naar het komende seizoen. Het is dan ook voortdurend een evenwichtsoefening om een gezonde balans te vinden tussen de ontwikkeling van de wagen en de beoogde ambitie om mee te strijden voor de tittel in toerisme. Omwille van het feit dat de levering van enkele onderdelen op zich heeft laten wachten, moesten wij forfait geven op de voorbereidende trainingsdag. Maar dit neemt het enthousiasme om de 333Tii de sporen te geven op de eerste wedstrijd van 11-12-13 april niet weg.
Dat de concurrentie ook niet stil zit, daar zijn ze zich bij het Qvick Motors ten volle van bewust.
Teamchef Pascal Verplaetse : Het seizoen 2007 was voor mij het eerste volledig seizoen als teamchef van Qvick Motors, dit is mij uitermate goed bevallen. De sterkte van dit team zit zich in het feit dat iedereen bereid is om overal bij te springen indien nodig. Toen Erik mij vertelde welke wagen er voor 2008 klaargemaakt zou worden was ik natuurlijk onmiddellijk voor het idee te vinden, want met dezelfde wagen verder doen was ook niet echt een optie, gezien de snelle evolutie in de autosport zou dit alleen maar een achteruitgang betekenen. Bovendien werden er nog 2 extra medewerkers aangetrokken zodat ook alle taken vlot vervuld kunnen worden. Ik wil er nog eens extra de nadruk op leggen dat alle medewerkers dit doen op vrijwillige basis en dit dus ook moeten kunnen combineren met hun echte job, wat niet altijd even makkelijk is. Ik kijk er reeds volop naar uit om te zien wat wij met deze wagen kunnen bereiken, en afgaand op de inspanningen die geleverd werden door iedereen, lijkt de titel in 2008 ambiëren de juiste houding.
Robert Doornbos in 2007 tijdens zijn succesvolle jaar in de Champ Car. Foto's: CCWS
Het nieuwe seizoen in de Amerikaanse open wheel-racing staat op het punt van beginnen. De vraag is: wat gaat Robert Doornbos doen, de man die vorig jaar in de Champ Car de Rookie of the Year-titel veroverde.
Robert, na een succesvol 2007 is het de afgelopen weken wat stil rondom je geweest. Kan jij ons door de gebeurtenissen van de afgelopen weken heen praten? ,,Ik besef dat het stil rondom me is geweest, maar we hebben zeker niet stil gezeten. Samen met mijn management hadden we onze focus gericht op deelname aan de nieuwe, uit de Champ Car World Series en IRL, samengevoegde Indycar serie. Een in mijn ogen logische stap na mijn eerste succesvolle jaar in Amerika in 2007. Amerika was een nieuw avontuur voor me, maar ik voelde me er direct prima thuis. De resultaten met Minardi Team USA waren super en na 2 seizoenen geen champagne spuiten tijdens de F1 Grand Prix was het een heerlijk gevoel om dit weer wel te doen tijdens de seizoensopener in Las Vegas en vele keren daarna. Ook al heb ik de titel mis gelopen in mijn eerste Champ Car World Series seizoen, ik was al snel titelfavoriet voor 2008. Samen met iedereen binnen Minardi Team USA was ik klaar voor een vervolg op mijn American dream.
Stekker eruit ,,Het verliep echter anders toen de fusie tussen IRL en CCWS werd aangekondigd. Ik blijf erbij dat dit het beste is voor open wheel racing in Amerika, maar het kwam helaas niet op het allerbeste moment. Omdat de fusie van CCWS en IRL pas erg laat rond kwam, moest er door iedereen, teams en rijders, veel geregeld worden. De teameigenaren van Minardi Team USA besloten eind februari helaas de stekker uit hun winnende team te trekken en niet door te gaan in de nieuwe Indycar series.
Domper ,,Een enorme domper. Drie weken voor de start van het nieuwe seizoen waren er ook geen competitieve stoeltjes meer beschikbaarheid bij de andere topteams, die me eerder al aanbiedingen hadden gedaan. Met veel nieuwe elementen (nieuwe wagen, andere circuits, etc.) geloofde ik in het voordeel van continuïteit, maar dat is er jammer genoeg door de omstandigheden bij Minardi Team USA niet van gekomen. En dit brengt mij, en mijn trouwe fans, in een moeilijk pakket voor dit seizoen.
Lege handen ,,Vanuit mijn oogpunt is het eigenlijk een bijna ongelooflijke situatie waarin je terecht kan komen als coureur. De teams die nog een plek hadden, kozen de afgelopen weken voor rijders met grote sponsors. Ik heb vorig jaar een hele sterke eerste indruk achtergelaten in Amerika met twee overwinningen, zeven podiums en de Rookie of the Year titel, maar sta nu dus tijdelijk toch met lege handen. Voor het rijden op ovals in de Indycars hoef ik echt geen dik salaris maar wil ik wel een competitieve auto waarmee ik succes kan behalen.
Het nieuwe Indycar seizoen gaat dit weekend van start in Homestead. Reis je daar wel naar af of blijf je in Europa? ,,Tot mijn spijt zit ik nu nog in Europa. Ik ben wel uitgenodigd om de seizoensopener van de Indycars bij te wonen door een team waar ik in de nabije toekomst iets mee kan opbouwen. Dan moet je denken aan een debuut bij de Indy 500, misschien wel de meest bekende race op aarde. Ik ben er waarschijnlijk dus wel weer bij in Miami. Ook heb ik een uitnodiging gekregen om de feestelijke laatste race van de CCWS te racen in Long Beach, maar dit staat niet bovenaan mijn prioriteitenlijstje. Mijn gevoel zegt dat ik beter kan werken aan iets moois voor mijn toekomst in Amerika. Maar autosport is een apart wereldje waar dingen razendsnel kunnen veranderen. Vlak mij dus niet uit voor het hele seizoen. Ik heb goede hoop snel ergens in een competitief stoeltje te kruipen!
Vervelend nieuws ,,Ik besef dat dit vervelend nieuws is, zeker voor mijn trouwe fans, maar we hebben samen afgelopen jaar de successen gevierd met het Wilhelmus en champagne, maar helaas moeten we nu tijdelijk ook deze onzekere tijd delen. Één ding is voor mij zeker: ik ben ervan overtuigd dat ik sterk terug zal komen in de nabije toekomst en dat we snel weer als vanouds kunnen genieten.
Vandaag kon in Zolder voor het eerst kennis worden gemaakt met de nieuwe rijders en teamcombinaties vanuit de Belcar en BTCS. Beide kampioenschappen delen komend seizoen gezamenlijk vier weekends. Tevens presenteerde Circuit Zolder haar programma voor komend seizoen.
Bij SRO is men tevreden over de ontwikkeling van de Belcar
Circuit Zolder presenteert programma voor 2008 Over veertien dagen start het Belcar/BTCS seizoen in Zolder met de Belgian Race Kick Off als traditionele seizoensopener. Hoewel Champcar niet meer bestaat blijft het desbetreffende weekend op 1 juni definitief op de kalender staan. Het thema luidt nu 45 years of Zolder. De organisatie zal trachten bolides naar Zolder te halen, die er autosportgeschiedenis geschreven hebben. Dit wordt nu ingevuld met een Belcar-wedstrijd, de EuroBoss series en de Formula BMW Europe, die enkele weken geleden al bij testsessie te gast was. In augustus kent het circuit met de Zandvoort Masters of F3 en de 24Uur wederom twee hoogtepunten. De Truck Grand Prix vindt op 13 en 14 september plaats. Tijdens dit evenement komt de Benelux Racing Leaque eveneens aan de start. Het eerste Oktoberweekend wordt geopend met de nieuwe Superleaque klasse, waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn, terwijl veertien dagen later de Belcar en het FIA GT-kampioenschap te gast zijn. Het seizoen wordt traditioneel afgesloten met de 10 Hours of Zolder van de Dunlop Maxx Endurance Cup.
Nieuw zijn de Ferrari's in de Belcar
Wijziging Belcar reglement Patricia Indekeu van SRO Belgium blikt na één seizoen GT3 al tevreden vooruit naar de toekomst. Al na één seizoen is de GT3 klasse, het referentiepunt in België geworden, en het kampioenschap doet in 2008 niet onder voor de kampioenschappen in landen als Frankrijk, Engeland en Duitsland. Nieuw is dat er i.p.v. een 2 Uurswedstrijd, ook twee één uurswedstrijden met verplichte rijderswissel op de kalender staan. In 2008 bestaat het startveld in de Div 1 van de Belcar uit maar liefst drie Mosler MT 900s, drie Ferrari 430s, vier Lamborghini Gallardos, vier Porsche 997 GT3s en vijf Dodge Viper Coupés. In de Div 2 komen maar liefst drie Ginetta G50s GT4 aan de start, evenals een Aston Martin N24, een Lotus 2 Eleven en een Porsche 996 GT3 Cup. Het liefst had men bij SRO Belgium nog meer GT4 inschrijvingen gezien. In de Div 3 komen nog slechts enkele oude Belcar GTs aan de start.
Henk Haane met de JD by Astromega Lamborghini Gallardo."De remmen zijn werkelijk imposant"
Henk Haane onder de indruk van de Lamborghini Gallardo Het team van JD Astromega zet maar liefst drie gloednieuwe Lamborghini Gallardos in, waarvan één exemplaar wordt bemand door Henk Haane en Patrick Ceusters. Haane: Kort voor het begin van het seizoen ben ik door dit team benaderd en zijn we snel tot een overeenkomst gekomen. Recentelijk maakte ik op Adria voor de eerste keer met de Gallardo kennis. Het circuit vond ik niet zo bijzonder, wel de remmen van de Gallardo. Daar moet je echt aan wennen. Ook Peter Kox heeft mij het nodige advies gegeven. De Belcar bestaat dit jaar wel uit een enorm competitief startveld. Patrick Ceusters, die de Lamborghini samen met Haane deelt moet voor de eerste wedstrijd op Zolder vanwege een klein huishoudelijk ongeval verstek laten gaan
Het is even wennen, de PK Carsport rijders bij Gravity Racing
PK Carsport-rijders naar Gravity Racing De meest opzienbarende overstap maakten de PK Carsport rijders Anthony Kumpen en Bert Longin. Voor de Belcar stapten zij over naar het team van Gravity Racing waar zij met een Mosler MT900R aan de start komen. Anthony Kumpen: Helaas moesten we in 2007 gewoon teveel aan de Corvette Z06 R vervangen. Anderzijds waren twee programmas voor ons team nauwelijks nog te combineren. Vandaar dat wij voor deze optie gekozen hebben, Vandaag heb ik voor het eerst met de Mosler kennis gemaakt, en vanwege de weersomstandigheden heb ik nog niet op de limiet gereden, maar ik vind dat Gravity Racing het behoorlijk goed voor elkaar heeft.. Voor het FIA GT-progamma hebben wij recentelijk met de Saleen op Monza gereden, maar er lag nog een 2006-spec. motor die tijdens de testsessies op Nogaro volgende week vervangen wordt. Dan weten wij pas echt waar we staan
Bert Longin overlegt met zijn nieuwe ingenieur
Armand Essers wil de titel met het team van KS Motorsport in de BTCS S2 klasse prolongeren
BTCS Omdat de budgetten in de S1 klasse astronomisch gestegen zijn, worden er in deze categorie iets minder deelnemers verwacht. De budgetten voor een competitief Silhouette S1 seizoen bedragen tegenwoordig ruim 250.000 Euro, enkele jaren geleden bedroegen die nog 130.000 Euro. Hoogtepunt van de BTCS is uiteraard de 12 Uren van Francorchamps. In de S2 klasse probeert Armand Essers met de Solution F Astra zijn titel te prolongeren. Bij de eerste wedstrijden zal Essers ter zijde gestaan worden door Jan Schmook, een langeafstandsspecialist uit de oude Zolder Touring Cup. Ook het team van US Carworld zal met een Clio in de BTCS vertegenwoordigd zijn. Recentelijk werd teambaas Pieter Dubois het slachtoffer van een bedrijfsongeval waarbij hij tweedegraads verbrandingen op buik en borst opliep. Hoewel hij geheel zal herstellen moet Pieter nog wel enige tijd in het brandwondencentrum van Aken verblijven. Het team van Dubois is zoals bekend ook in de Dutch Supercar Challenge actief. Autosport. nl wenst hem een spoedig herstel toe.
Behalve in de BTCS zet het team van KS Motorsport ook in de Belcar twee Ginetta G50's in. Beide GT4's.
James Thompson tijdens een test eerder dit jaar op Valencia
Het begint een beetje te lijken op die mop van die twee mannen die naar Parijs gingen. Inderdaad, ze gingen niet, zoals na te lezen bij Jan Wolkers. Na het ontbreken bij de seizoensouverture in het Braziliaanse Curitiba zal de Honda Accord van het Italiaanse team N-Technology nu ook verstek laten gaan bij de volgende WTCC-races, die volgende week zondag, 6 april, worden gehouden op het circuit van Puebla in Mexico. Dat maakte het team donderdagavond bekend. Wel zal het team met coureur James Thompson op 15 en 16 april deelnemen aan de officiële WTCC-tests op het circuit van Valencia. Het racedebuut van de N-Technolgy-Accord staat dan gepland voor het WTCC-weekend van Valencia op 17 en 18 mei. "We werken er hard aan om voor ons eerste weekend competitief en betrouwbaar te zijn", zegt teambaas Mauro Sipsz in een korte verklaring. "We moeten de tijd nemen die nodig is om de auto voor te bereiden. Hopelijk wordt onze inzet in Valencia beloond." Coureur James Thompson was in Curitiba overigens zelf wel aanwezig. "Mijn tickets had ik toch al geboekt", verklaarde hij daar. Wellicht dat hij dus ook als "toerist" in Puebla is.
Div: Langstrecken-race Nürburgring afgelast vanwege de sneeuw
De oprit van de Nordschleife, waar de sneeuw in de uitloopstroken langs de Döttinger Höhe duidelijk zichtbaar is
Wie komende zaterdag naar de Nordschleife had willen afreizen om aldaar de eerste race van de BFGoodrich Langstrecken-Meisterschaft Nürburgring 2008 bij te wonen, kan zich deze moeite besparen. Vanmiddag heeft de VLN-organisatie in nauw overleg met de directie van de Nürburgring besloten om de wedstrijd, de 56e ADAC Westfalenfahrt, af te blazen. De winterse weersomstandigheden van de afgelopen dagen hebben ertoe geleid dat de veiligheid van de deelnemers onvoldoende kon worden gegarandeerd. Met name in de uitloopstroken naast het circuit ligt nog teveel sneeuw, hetgeen een aanmerkelijk risico vormt.
Het afgelasten van races op de Nürburgring vanwege slechte weersomstandigheden is bepaald geen onbekend fenomeen, Twee jaar geleden moest ook de Wesfalenfahrt als opening van het VLN-seizoen vanwege de sneeuw worden afgeblazen en bij de start van het seizoen 2005 konden zowel de Westfalenfahrt als het DMV-4-Stunden-Rennen door het slechte weer geen doorgang vinden.
Flink contingent Nederlanders verwacht Met Tom Coronel en Duncan Huisman in de Zakspeed-Viper, Jeroen Bleekemolen in de Konrad-Porsche en Dillon Koster in de Black Falcon-BMW M3 V8 had zich een flink contingent Nederlandse rijders gemeld voor de openingsrace van aanstaande zaterdag. Die zullen nu dus (minimaal) moeten wachten tot het volgende VLN-evenement, het 33e DMV-4-Stunden-Rennen op 12 april aanstaande. IJs en weder dienende...
Begon de nieuwe opstapklasse voor racetalent vorig jaar met 15 man/vrouw, dit jaar stonden er met Pasen al bijna twee keer zo veel coureurs aan de start van de steeds populairder wordende divisie. Met zoveel nieuwelingen aan de start was het wel de vraag hoe vooral de debutanten zich zouden houden in een dergelijk groot startveld. De nieuwe Swift-piloten hadden zich tijdens de wintermaanden echter uitstekend voorbereid, waardoor er tijdens de Paasraces weinig grote rijfouten zouden worden gemaakt.
Foto: Justin van Densen
Klapper Obluda Alleen de Duitser Jörg Obluda had tijdens de voorbereidingen de pech dat niet alles liep zoals hij gepland had. Tijdens de vrije training op vrijdag verloor de nieuwkomer bij het uitkomen van de Gerlach-bocht de controle over zijn wagen. Obluda spinde en kwam met de linkerkant van zijn bolide hard in contact met de bandenstapels. Onze Oosterbuur had daardoor dermate veel schade aan zijn zwarte Swift, waardoor hij tijdens het raceweekeinde niet meer in actie zou kunnen komen.
Het was glad tijdens de kwalificatie
Kwalificatie De meerderheid van de andere Swift-debutanten kende daarentegen wel succes met Pasen. Terwijl een regenbui vlak voor de start van de 20 minuten durende kwalificatie op zaterdag 22 maart voor lastige omstandigheden zorgde, waren het de jonkies die de aanval openden op de gevestigde Swift-orde.
Rally De pas 16-jarige Pieter Schothorst was de eerste rijder die met 2.19,156 onder de grens van de 2.20 dook. Achter hem waren het Niels Langeveld, Suzanne Jager, Jeroen den Boer, Hans Bos en Karel Verspaget die volgden.
Ondanks een spin kan Niels Langeveld tevreden zijn met een vijfde trainingstijd
Halverwege de kwalificatie nam debutant Niels Langeveld in zijn witte Swift verrassend de voorlopige P1 over. Met 2.18,540 bleek de voormalige rally-rijder goed uit de voeten te kunnen met de natte omstandigheden.
Debutanten gaan goed Jeroen den Boer ging ook lekker en zette al eerste een 2.17 neer. Terwijl de regen vrijwel gestopt was maar de baan nog flink nat bleef, ging het goed met de Swift-debutanten. Met nog acht minuten op de klok was het Den Boer die leidde, terwijl Pieter Schothorst (2.18,334) en Niels Langeveld volgden.
Toppers van 2007 Hoe verging het de toppers van 2007? Hans Bos kwam in de slotfase opzetten. Met een 2.17,863 zat hij maar nipt achter de nummer één Jeroen den Boer (2.17,804). Achter Pieter Schothorst bivakkeerde vice-Swift-kampioen Tim van Gog voorlopig op P4 met 2.18,439. Sandra Douma, de snelste dame van vorig jaar, kwam niet verder dan P14 met een 2.20,361. ,,Ik hou ook niet van rijden in de regen, zou Sandra na afloop zeggen. ,,Laat het voor mij maar mooi weer zijn.
Nieuwe leider Met nog twee minuten te gaan, pakte Hans Bos de leiding over. Met 2.17,140 haalde de Team Bleekemolen-coureur zeven tienden van een seconde van zijn vorige tijd af. ,,Ik zag op mijn laptimer in de auto dat ik de pole had gepakt, mijn eerste ooit! Dat was natuurlijk helemaal super, aldus een bijzonder blije Hans Bos, die zijn succesvolle slot van het vorig seizoen nu een passend vervolg gaf. Ondertussen schoof ook Bos teamgenoot Bart van Raamsdonk naar voren. Met een 2.18,161 schoot hij naar P4. Suzanne Jager was op P8 (2.18,815) de snelste dame. Terwijl Niels Langeveld netjes op P5 eindigde, ging Carlo Bermes in zijn allerlaatste rondje nog naar P6. Vice-kampioen Tim van Gog zal met plek 7 niet supertevreden zijn geweest. Peter Schreurs nestelde zich op P10 nog net in de toptien. Bij de beste tien rijders waren met Jeroen den Boer (P2), Pieter Schothorst (3), Niels Langeveld (5), Carlo Bermes (6) en Jeroen Slaghekke (9) verrassend veel Swift-debutanten te vinden. Dat beloofde op voorhand al veel voor de races op Tweede Paasdag.
Opleiding Coronels werkt ,,Mijn broer Tim en ik hebben veel tijd in onze rijders gestoken. Dat betaalt zich nu uit, stelde een verheugde Tom Coronel, die zijn jonge honden Pieter Schothorst (16 jaar) en Jeroen Slaghekke (15 pas) naar plek 3 en 9 in de kwalificatie zag racen. ,,Ik vind dit helemaal super. Vergeet niet dat die jongens drie maanden geleden nog niet eens konden schakelen. We leiden ze helemaal vanaf nul op. Deze kwalificatie is natuurlijk geweldig voor het zelfvertrouwen van die jongens. Het bangige van een beginnende rijder is er al helemaal uit. Ik denk dat we nog heel veel kunnen verwachten dit jaar van Pieter en Jeroen. Ik ga er voor dat ze beiden dit seizoen een race in de Formido Swift Cup winnen. Eerder laat ik de jongens niet los.
Uitslag kwalificatie Formido Swift Cup: 1. Hans Bos 2.17,140 2. Jeroen den Boer 2.17,804 3. Pieter Schothorst 2.17,842 4. Bart van Raamsdonk 2.18,161 5. Niels Langeveld 2.18,311 6. Carlo Bermes 2.18,348 7. Tim van Gog 2.18,439 8. Suzanne Jager 2.18,815 9. Jeroen Slaghekke 2.18,828 10. Peter Schreurs 2.18,895 11. Marcel Dekker 2.19,108 12. Karel Verspaget 2.19,140 13. Nick Versteegh 2.19,377 14. Sandra Douma 2.19,462 15. Alexander Keijzers 2.20,957 16. Maaike de Wit 2.21,097 17. Martin van Rossen jr. 2.21,105 18. Daan Stots 2.21,673 19. Jasper Bijl 2.21,720 20. Marcel van Leen 2.23,678 21. Paul Flinterman 2.24,091 22. Thomas Cox 2.24,460 23. Kim van den Berg 2.24,856 24. Henry van Os 2.26,452 25. Robbert Bijl 2.28,205 26. Björn Cornelissen: wegens problemen met transponder geen tijd neergezet 27. Niels Kool: wegens problemen met transponder geen tijd neergezet
Het leek de eerste Paasdag wel winter op Circuit Park Zandvoort
Race 1 Het prachtige veld van 27 Suzuki Swifts kwam probleemloos door de eerste bochtencombinatie. Pole-sitter Hans Bos, die in het nieuwe puntensysteem dankzij het veroveren van de pole een bonuspunt verdiende, was prima weg en hield Jeroen den Boer achter zich. Pieter Schothorst had vanaf P3 een mindere start en verloor twee plaatsen aan Bart van Raamsdonk en Tim van Gog.
Vrouwen met ballen Sandra Douma had vanaf P14 een prima start en wist vanaf de veertiende stek op te rukken naar plaats negen. Daar kwam ze achter Suzanne Jager die op dat moment de voorste dame was, iets wat dit jaar overigens geen prijzen meer oplevert voor de Ladies Cup.
Deze aparte competitie voor vrouwen wordt pas in het leven geroepen als er minimaal zeven dames aan de start verschijnen. Momenteel zijn dit er met Jager, Douma, Kim van den Berg en debutante Maaike de Wit vier. Douma zette haar wagen tijdens race 1 er bij het opkomen van het rechte stuk naast en de twee ladies gingen deur aan deur over het rechte stuk. Douma had echter de grootste ballen en zij pakte de achtste plaats. Jager bleef daarna op Doumas bumper zitten en wilde weer de leidende dame worden. De angel ging echter snel uit de damesstrijd; Sandra Douma passeerde al snel Pieter Schothorst, terwijl de vanaf P17 snel oprukkende Martin van Rossen junior op zijn beurt Suzanne Jager voorbij ging.
Glad door sneeuw Al vanaf het begin van de race kwamen er sneeuwvlokken uit de hemel, maar na een paar ronden leek de baan van Circuit Park Zandvoort toch serieus glad te worden. Tim van Gog, die vanaf startplek 7 aan het opklimmen was, zag zijn goede klassering verloren gaan door er in het Scheivlak vanaf te gaan en ook zijn ploegmaat Marcel van Leen schoot er vanaf.
Tim van gog legt uit wat er mis ging
Links en rechts vlogen er mensen vanaf, maar helemaal zuur waren de druiven voor Karel Verspaget. Zelf hield hij de auto wel op de baan, maar doordat Pieter Schothorst van de baan spinde en zonder goed op te letten de baan weer op reed, raakte hij Verspaget die vervolgens met schade zijn wagen langs de kant moest parkeren.
Schothorst kon uiteindelijk wel door, maar nadat hij even later opnieuw spinde was het toch echt afgelopen voor de Swift-debutant met zijn inmiddels behoorlijk gehavende Suzuki.
Knokken voor het podium Aan kop waren Hans Bos en Jeroen den Boer al ver weg ten opzichte van de rest van het veld. ,,We hadden afgesproken dat we samen zouden proberen weg te rijden en pas in de slotfase om de overwinning zouden knokken, zou Hans Bos na afloop de strategie van hem en Jeroen den Boer uitleggen. De aanval van Den Boer op P1 kwam er in de slotfase. In de laatste ronde wist de 20-jarige Waddinxvener zijn Swift aan de binnenkant van de Tarzanbocht naast Bos te prikken. Bos hield in de wijdere rijlijn echter meer snelheid en behield daardoor zijn koppositie.
Kietelen Op tien seconden achterstand moest Bart van Raamsdonk alles op alles zetten om zijn derde plaats te behouden. Dit lukte niet, want Niels Langeveld pakte drie ronden voor het eind de derde plaats over.
Langeveld, ook al een sterk rijdende debutant, kon er vandoor, terwijl Carlo Bermes ook aan de staart van Van Raamsdonk begon te kietelen. Niet ver daarachter volgden Martin van Rossen jr. en Sandra Douma. Hoewel de verschillen klein waren, veranderden deze posities niet meer in de slotronde. Marcel Dekker (8ste), Suzanne Jager (9de) en Jeroen Slaghekke (10de) completeerden de toptien. Omdat dit jaar per race de beste 15 coureurs punten scoren, werd ook de inzet van Peter Schreurs (11de), nieuwkomer Alexander Keijzers (12de), Nick Versteegh (13de), Paul Flinterman (14de) en Jasper Bijl (15de) beloond.
Spin Debutante Maaike de Wit reed voor haar eerste race zeer netjes mee in het middenveld. In de laatste ronde spinde de enthousiaste inwoonster van Rotterdam, die op Tweede Paasdag haar 21ste verjaardag vierde, echter. Bij het uitkomen van de Gerlach-bocht verloor ze de controle over de Swift en knalde de blondine met de achterkant van haar zwart-witte wagen in de bandenstapel van de Hugenholtz-bocht. Haar beschadigde wagen zou in de tweede race van de dag niet meer in actie komen.
Hans Bos meer dan blij Winnaar Hans Bos begon zijn tweede seizoen in de Suzuki Swift Cup met een prima overwinning, de eerste in zijn autosportloopbaan. ,,Wat een weekend! Na mijn eerste pole-position ook mijn eerste zege ooit!! Maar het was behoorlijk pittig, want Jeroen den Boer gaf me uitstekend partij. Het was superspannend. Jeroen kwam in de slotfase nog een paar keer heel dichtbij, maar ik dacht: Dat gaat me niet gebeuren dat ie er langs komt. En het lukte tot de finish. Tsjongejonge, wat spannend. Jeroen en ik hadden afgesproken eerst samen weg te rijden bij de groep en de laatste ronden het gevecht met elkaar aan te gaan. Die strijd was heel spannend en supergaaf. Vanwege de sneeuw was het continu opletten, want vooral het Scheivlak was goed glad. Bovendien had ik veel last van onderstuur en kon ik mijn wagen niet altijd op de droge lijn houden. Maar gelukkig kon ik mooi als winnaar finishen!
Snelste ronde Jeroen den Boer had een prima resultaat in zijn debuutrace, waarbij hij de leider het leven zuur kon maken. ,,Dit had ik uiteraard niet verwacht en als dit het hele jaar zo blijft hoor je mij niet klagen. Ik had wel problemen met mijn remmen waardoor ik niet goed kon aanvallen op de leider, aldus Den Boer, die met zijn snelste raceronde van 2:09,321 met een minimaal verschil van 0,003 seconde een bonuspunt voor de neus van Hans Bos (2:09,324) wegsnoepte.
Knokken Nummer drie Niels Langeveld knokte zich ook naar het podium. ,,Ik was sneller dus ik wilde Bart van Raamsdonk koste wat kost voorbij. Dat ging eigenlijk als vanzelf, maar de achtervolgers konden wel weer aanhaken, dus ik moest goed blijven opletten. Maar na mijn slechte start waarin ik terugviel van P5 naar 7 is dit een mooi resultaat natuurlijk. Een podiumfinish bij mijn debuutrace! Ik wil daarvoor ook mijn team van Certainty Racing bedanken. Ze hebben me een prima auto gegeven en ik voel me al heel erg thuis.
Mooie race Martin van Rossen jr. Martin van Rossen jr. kende vooral tijdens de races een goede snelheid. De Utrechter, die afgelopen jaar regelmatig op het podium van de Formido Swift Cup stond, was in de kwalificatie wat minder snel. ,,Het begon vlak voor de tijdtraining te regenen, terwijl mijn auto op droog weer stond afgesteld. Bovendien gebruiken we in de Formido Swift Cup een nieuw soort regenbanden en daar moest ik even een wennen, aldus Martin, die vervolgens tijdens race 1 aan een prachtige opmars begon. Gestart vanaf plek 17 racete hij zich binnen 12 ronden op Circuit Park Zandvoort naar de mooie eindpositie 6. ,,Ik had bij de start al Maaike de Wit en Alexander Keijzers te pakken en kon die progressie volhouden. Ik had in de sneeuw veel grip en dat ging prima.
Koppie erbij houden Ondanks de moeilijke omstandigheden wist Marcel Dekker met P8 de toptien binnen te rijden. ,,De eerste race was de baan voor een deel nat en een deel droog. Onder zulke omstandigheden ben ik nog te voorzichtig. Ik startte vanaf de elfde positie en had er bij de start al twee te pakken. Daarna was het koppie erbij houden en aansluiting proberen te houden. Ik zat vol in de gevechten, kon profiteren van uitstapjes van anderen maar werd zelf ook geraakt. De achtste plaats was niet verkeerd.
Aanvoelen Peter Schreurs leek ook voor de toptien te gaan, maar miste dit nipt met P11. ,,Op de opdrogende baan met wisselende omstandigheden moest je steeds op tijd aanvoelen wat de auto ging doen. Ik startte als tiende en kon oprukken naar de achtste plaats, maar in een gevecht spinde ik, waardoor ik als elfde de finishvlag zag, aldus de enthousiaste rijder uit Rijssen.
Net debuut Alexander Keijzers Alexander Keijzers hield zich netjes staande in het Swift Cup-veld. De debuterende coureur uit Wenum Wiesel kwalificeerde zich als 15de om vervolgens tijdens race 1 naar voren te rijden en plek 12 te veroveren. Dat leverde Keijzers direct vier punten voor het kampioenschap op.
Paul Flinterman pakt punten Zandvoorter Paul Flinterman, die pas aan zijn tweede raceweekend ooit bezig was, wist zich goed te handhaven in de middenmoot. Tijdens de eerste race wist de rijder van het Certainty Racing Team zich zelfs goed op te werken van startpositie 21 naar een 14de plek. Omdat dit seizoen de eerste 15 rijders punten verzamelen, sprokkelde Flinterman zijn eerste twee punten binnen.
Gas geven, niet slapen Marcel van Leen, die snel uitviel mede door een tikje van Maaike de Wit, had na afloop nog een onderonsje over de race met de gebroeders Jasper en Robbert Bijl. Jasper, die als de nummer 15 zijn eerste puntje voor het kampioenschap 2008 scoorde, vertelde dat hij bij de start klem zat en daardoor niet super weg kwam. ,,Ik zal het je nog één keer uitleggen Jasper, vertelde een lachende Van Leen. ,,Als de lichten op groen gaan, moet je gas geven. Je zat weer eens te slapen. Robbert Bijl gaf aan dat Jasper en hij gegokt en verloren hadden. ,,Wij dachten dat het flink zou gaan sneeuwen en de baan nat zou worden. We hadden voor een complete regen set-up van de wagen gekozen. Toen het in de tweede ronde begon te sneeuwen, zat ik te juichen in de wagen. We leken toen de goede keuze te hebben gemaakt, want ik kon ook een paar jongens inhalen. Maar helaas hield toen de neerslag op. Vervolgens gingen de regenbanden helemaal aan gort en had ik weinig grip meer. We hebben gegokt, maar helaas werkte het niet in de race.
Paasraces, 24 maart 2008 Circuit Park Zandvoort: Uitslag race 1: 1. Hans Bos 12 ronden, 2. Jeroen den Boer op 0,173 seconde, 3. Niels Langeveld op 11,121, 4. Bart van Raamsdonk op 11,635, 5. Carlo Bermes op 12,679, 6. Martin van Rossen junior 13,157, 7. Sandra Douma op 13,335, 8. Marcel Dekker op 30,241, 9. Suzanne Jager op 30,449, 10. Jeroen Slaghekke op 30,800, 11. Peter Schreurs op 32,558, 12. Alexander Keijzers op 43,074, 13. Nick Versteegh op 52,221, 14. Paul Flinterman 56,446. 15. Jasper Bijl 1.01,031, 16. Daan Stots 1.01,356, 17. Kim van den Berg 1.02,021, 18. Niels Kool op 1.05,643, 19. Thomas Cox op 1.11,538, 20. Björn Cornelissen op 1.13,454, 21. Robbert Bijl op 1.38,146, 22. Maaike de Wit op 1 ronde, 23. Henry van Os op 1 ronde, 1.40,241, 24. Pieter Schothorst op 6 ronden, 25. Karel Verspaget op 8 ronden, 26. Tim van Gog op 8 ronden, 27. Marcel van Leen op 9 ronden. Snelste raceronde: Jeroen den Boer 2:09,321
Race 2 Hans Bos was ook in race 2 weer goed van start en behield de leiding. Nummer twee Jeroen den Boer was aan de binnenkant een stuk minder goed weg en kreeg direct nummer vier Bart van Raamsdonk om zijn oren. Nummer drie Niels Langeveld verloor twee plaatsen aan Bart van Raamsdonk en Martin van Rossen junior. Wederom was het close-racing in het grote Swift-veld, maar ook nu was het fair rijden - reclame dus voor de autosport.
Smaakt naar meer Niels Langeveld scoorde in de eerste race een podiumplaats en dit smaakte naar meer. Daarvoor moest hij nog wel twee mensen voorbij, waarvan Martin van Rossen jr. het eerste slachtoffer was. Martin werd door een collega-coureur aangetikt, waardoor onder meer Niels een plekje kon opschuiven. Even later bleek Van Rossen jr. een lekke band aan het voorval te hebben overgehouden, waardoor hij de pits in moest voor herstelwerkzaamheden hetgeen hem de race voor punten kostte. Niels Langeveld kon overigens niet lang genieten van P4, want Sandra Douma passeerde hem en zij probeerde met snelle rondetijden het gat naar de kopgroep te dichten.
Leidend trio wordt kwintet De kopgroep bestond inmiddels uit drie man en was een stukje los van achtervolgers Douma en Langeveld. Onder aanvoering van Douma wisen zij en Langeveld echter de aansluiting te vinden en zo ontstond er een kopgroep van vijf.
Daarachter was een leuk groepje van vier strijdende mannen. Martin van Rossen jr., Carlo Bermes, Jeroen Slaghekke en Marcel Dekker waren daar flink aan het knokken. Maar helaas voor dit viertal moest Van Rossen, met de inmiddels gemelde malheur van een leeg lopende band, afhaken en zo werd dit kwartetje gereduceerd tot een trio.
Nick Versteegh hard van de baan Of het door zijn kwalificatieplek (13) en eindklassering in race 1 (weer het ongeluksgetal 13) kwam, weten we niet. Maar Nick Versteegh had in de zevende ronde van de tweede manche bijzonder veel pech. Aan het eind van het rechte stuk remde zijn bolide niet af, waardoor hij in volle vaart over de grindbak van de Tarzanbocht denderde en in volle vaart tegen de bandenstapels knalde. De beduusde Hagenaar had vervolgens even tijd nodig om uit zijn Swift te komen. Versteegh werd voor alle zekerheid een nachtje in het ziekenhuis opgenomen. Op dinsdag kon de onfortuinlijke rijder gelukkig weer naar huis.
Douma knokt zich naar P2 Sandra Douma had ondertussen de aansluiting gevonden met de drie koplopers. Met P4 nam de rappe dame, vorig jaar derde in het algemeen klassement, geen genoegen. Jeroen den Boer werd vakkundig van het podium geknikkerd en ook de tweede plaats van Bart van Raamsdonk was binnen handbereik. Zeker toen Van Raamsdonk in de voorlaatste ronde een klein foutje maakte, was het voor Douma een koud kunstje om de tweede plaats over te nemen. Douma had het na de matige start van haar raceweekend op haar heupen, maar koploper Hans Bos had in de laatste ronde nog net genoeg ruimte om de leiding in veilige haven te loodsen.
Michael Bleekemolen blij met eerste en derde plaats
Eén-drietje Team Bleekemolen ,,Dit was toch even een heel andere race dan vanochtend, analyseerde winnaar Bos na afloop. ,,Ik wilde wederom wegrijden met Jeroen, maar dat plannetje ging niet op. Ik denk dat ik in de opwarmronde al wat veel van mijn banden heb gevraagd, want ik had toch wat problemen. Met Bart achter me hadden we nog een één-tweetje, maar toen zag ik plotseling dat roze bumpertje van Sandra in mijn spiegels. Zij is natuurlijk een tikkie lichter dan ik, maar ik heb mijn Suzuki heel erg breed gemaakt. Een één-drietje is voor Team Bleekemolen uiteindelijk ook goed.
Hard gewerkt door Sandra Douma Nummer twee Sandra Douma gooide roet in het Bleekemolen-eten en bracht de moraal van het Douma Frensch Power Team weer wat omhoog na de crash van Versteegh. ,,Ik was heel blij dat het weer droog was, want dan ben ik een stuk beter. Ik had een prima start en kon gelijk goed mee. De kop had even een gaatje, maar dat heb ik dichtgereden. Vervolgens zat ik achter Jeroen en kon ik hem inhalen en toen Bart ook nog een foutje maakte kon ik hem eveneens pakken. De auto was met name aan het eind van de race heel erg goed, daar hebben we ook hard aan gewerkt. Laat het nu de volgende races ook maar droog zijn.
Blije Bart van Raamsdonk Bart van Raamsdonk zorgde met zijn derde plaats voor twee Bleekemolens op het ereschavot. ,,Ik ben erg blij met mijn eerste podium. Ik had een heel goede start en kon in de Tarzanbocht aan de binnenkant oprukken van plaats vier naar twee. Ik kon goed bijblijven bij Hans Bos, al was hij wel iets sneller. Achter me kwam Jeroen echter steeds dichterbij en dus moest ik me ook concentreren op verdedigen in plaats van op aanvallen. Ik ben echter tot het einde netjes blijven rijden, dat heb ik geleerd van de eerste race. Toch waren de banden na een rondje of vijf al een stuk minder en ook mijn remmen gingen achteruit. Uiteindelijk zat Sandra Douma achter me en maakte ik een klein foutje in de Audi-S, waardoor zij me voorbij kon. Ik ben echter gewoon achter haar aangereden en met twee podiumplaatsen hebben we een fijn teamfeestje. Met zijn vierde en derde plaats staat Van Raamsdonk nu ook derde in de tussenstand van het kampioenschap.
Happy Jeroen den Boer ,,Met plaats 4 in race 2 zat ik er weer goed bij, was Jeroen den Boer happy na afloop. ,,Ik sta nu tweede in het tussenklassement, een plek waar ik vooraf natuurlijk voor getekend zou hebben. Het volgende raceweekend ga ik er weer voor. Dan hoop ik twee keer op het podium te staan.
Tevreden Peter Schreurs Met zijn 7de plaats in race twee was Peter Schreurs dik tevreden. ,,Het waren spannende races en daarbij heb ik voor het kampioenschap de eerste punten gepakt. In de tweede race behield ik bij de start mijn elfde positie en kon ik vervolgens een aantal mensen inhalen waardoor ik als zevende eindigde. Daar ben ik best blij mee in dit sterke veld van maar liefst 27 gelijkwaardige autos.
Remproblemen Marcel Dekker ,,Tijdens de race had ik wat last van mijn remmen, vertelde Marcel Dekker. ,,Wat ik in een hele ronde inhaalde, verloor ik weer in één bocht. Eén keer verremde ik me en verloor ik twee plaatsen waardoor ik als negende de finish passeerde.
Debuut Thomas Cox Thomas Cox was één van de nieuwe gezicht binnen de Formido Swift Cup. Als rijder van het Douma Frensch Power team maakt hij deel uit van de renstal die vorig jaar met Steve Kirsch de kampioen leverde. In 2008 rijdt Thomas in de kampioenswagen van Kirsch. Bovendien krijgt het 17-jarige talent begeleiding van de ervaren Sandra Douma. Hierdoor kan hij waarschijnlijk sneller topprestaties leveren en met zijn auto van voren rijden. Tijdens zijn debuut in de Swift was het nog even wennen voor Thomas. ,,Ik had vrijdag tijdens de vrije training een uitstapje naast de baan, waardoor mijn auto tijdens de kwalificatie niet optimaal afgesteld was en ik niet verder dan plek 22 kwam. Tijdens de eerste race regende en sneeuwde het. Dat had ik nog nooit als coureur meegemaakt dus dat was erg wennen. Daardoor finishte ik als 19de. In race 2 ging het een stuk beter. Op de inmiddels droge baan kon ik aardig meekomen en was ik sneller dan een aantal collega-coureurs. In de slotfase had ik een mooi gevecht met Marcel van Leen. Ik heb succesvol geknokt om hem voor te blijven en werd 20ste, aldus Thomas Cox, die zegt dat hij zichzelf steeds lekkerder en vertrouwder in de Suzuki Swift-auto voelt zitten.
Jeroen Slaghekke maakt indruk De jeugdige rijder Jeroen Slaghekke deed het tijdens het Paasweekend uitstekend. De telg van het Coronel Junior Team was continu in de top10 te vinden. Tijdens zijn eerste kwalificatie ooit kwam de inwoner van Wassenaar tot de 9de tijd. In race 1 kwam Jeroen als 10de over de finish, terwijl hij zich in de tweede Paas-heat zelfs verbeterde tot plek 8. In het tussenklassement is Jeroen terug te vinden op positie 8 met 14 punten.
Uitslag race 2: 1. Hans Bos 12 ronden, 2. Sandra Douma op 0,339 seconde, 3. Bart van Raamsdonk op 1,388, 4. Jeroen den Boer op 1,566, 5. Niels Langeveld op 2,001, 6. Carlo Bermes op 10,701, 7. Peter Schreurs op 10,871, 8. Jeroen Slaghekke op 12,303, 9. Marcel Dekker op 12,800, 10. Karel Verspaget op 13,213, 11. Suzanne Jager op 16,543, 12. Daan Stots op 17,432, 13. Jasper Bijl op 20,267, 14. Kim van den Berg op 21,161, 15. Tim van Gog op 21,173, 16. Alexander Keijzers op 24,886, 17. Paul Flinterman op 37,975, 18. Björn Cornelissen op 38,225, 19. Robbert Bijl op 39,451, 20. Thomas Cox op 43,418, 21. Marcel van Leen op 43,560, 22. Niels Kool op 1:00,181, 23. Henry van Os op 1.06,967, 24. Martin van Rossen jr. op 1.35,796, 25. Nick Versteegh op 5 ronden. Niet gestart: Pieter Schothorst, Maaike de Wit. Snelste raceronde: Tim van Gog 2:08,341
Stand na de Paasraces: 1. Hans Bos 42 punten, 2. Jeroen den Boer 31, 3. Bart van Raamsdonk 28, 4/5. Sandra Douma en Niels Langeveld 26, 6. Carlo Bermes 21, 7. Marcel Dekker 15, 8/9. Peter Schreurs en Jeroen Slaghekke 14. 10. Suzanne Jager 12, 11. Martin van Rossen jr. 10, 12. Karel Verspaget 6, 13/15. Daan Stots, Jasper Bijl en Alexander Keijzers 4, 16. Nick Versteegh 3, 17/19. Kim van den Berg, Tim van Gog en Paul Flinterman 2.
Voorafgaande aan de IRL-seizoensopener op Homestead vonden er de afgelopen twee dagen twee testsessies plaats om de ex-Champcar afvaardiging aan de IRL te laten wennen. Marty Roth, die niet aan het gehele kampioenschap deelneemt, voerde beide testsessies aan.
Van de Champcarafvaardiging heeft voorlopig alleen Oriol Servia de gang er in op de oval van Homestead
Ex Champcarcoureurs nog niet op ovalspeed! Marty Roth en Jay Howard waren de beste nieuwelingen. Roth sloot de tweedaagse test met een tijd van 212.818 mph. af, terwijl teamgenoot Howard een tijd van 211.672 mph. liet registreren. Oriol Servia was met 210.175 mph. de beste vertegenwoordiger van de Champcar-afvaardiging. Vorig jaar liet de Brit Dan Wheldon een tijd van 213.312 mph. noteren. Alleen Graham Rahal zorgde voor het enige incident door te muur te toucheren maar bleef ongedeerd. Rahal reed drie hoeken van zijn Dallara af en beschadigde de versnellingsbak. Rahal: De auto voelde echt goed aan. In Turn 1 haalde ik Servia in, toen ik hem bijna voorbij was bevond ik mij op een hogere hobbelige lijn met minder grip. De achterkant brak uit, ik ving hem op, maar de tweede keer lukte dat niet meer en toen crashte ik.
Danica Patrick woedend Danica Patrick is woedend. De kleine Amerikaanse voelt zich door het nieuwe IRL-reglement benadeeld. In het reglement wordt het minimum gewicht van de coureur meegenomen. Dat betekent dat er voor sommige deelnemers een strafgewicht wordt toegevoegd, waardoor de wat zwaardere coureurs een voordeeltje hebben. John Griffin van de IRL: Dit is zeker geen regel om Danica te benadelen, maar dit is iets waar we al een paar jaar op gestudeerd hebben. Anderzijds opperden verschillende teams in het verleden dat Danica door haar gewicht zeker 1 mph. sneller was dan de concurrentie en NASCAR Robby Gordon wilde nooit tegen haar racen voordat er strafgewichten zouden worden ingevoerd.
Het is nog wel een vreemd gezicht de Newman Haas Lanigan Dallara met Justin Wilson in de McDonalds kleuren.
Infiniti Proseries wordt Firestone Indy Lights De Infiniti Proseries is sinds vandaag omgedoopt tot de Firestone Indy Lights series. Destijds de attractieve opstapklasse naar het grote Champcarwerk op de ovals. In het verleden werden deze kampioenschappen door Tony Kanaan en Scott Dixon gewonnen. Firestone stelt een aantrekkelijke prijzenpot ter beschikking.
Tijden 1e sessie 1.Marty Roth 25.2320 seconden 2. Jay Howard 25.3850 seconden 3. Wil Power 25.5420 seconden 4. Graham Rahal 25.6680 seconden 5.Enrique Bernoldi 25.6870 seconden 6. Oriol Servia 25.6920 seconden 7.Franck Perera 25.7620 seconden 8.Justin Wilson 25.8660 seconden 9. Ernesto Viso 25,9930 seconden 10.Mario Moraes 25.8030 seconden
Tijden 2e sessie 1. Marty Road 25.1203 seconden 2. Jay Howard 25.2565 seconden 3. Oriol Servia 25.4358 seconden 4. Enrique Bernoldi 25.4472 seconden 5. Wil Power 25.4839 seconden 6. Graham Rahal 25.4918 seconden 7.Justin Wilson 25.4929 seconden 8. Ernesto Viso 25.5682 seconden 9.Bruno Junqueira 25.6231 seconden 10.Mario Moraes 25.8416 seconden