Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
E-mail mij

Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

Blog als favoriet !
Mijn radio zender
  • radio
  • autosport
    alles over autosport
    03-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Mike Rockenfeller snelste op afsluitende testdag
    test_oschersleben_27
    Mike Rockenfeller, vorig jaar derde op Oschersleben, voerde de tijdenlijst aan

    Na de toptijden van Mattias Ekström en Timo Scheider op de eerste beide testdagen van de DTM op het circuit van Oschersleben stond ook na afloop van de derde en afsluitende dag een Audi-rijder bovenaan de tijdenlijst. Mike Rockenfeller realiseerde met de één jaar oude Audi A4 DTM van het Team Rosberg een rondetijd van 1.22,305 minuten, waarmee hij Mercedes-rijder Bruno Spengler in de auto van Paul di Resta ruim drie tienden van een seconde voorbleef. Waar het gedurende de eerste twee dagen mooi en zonnig weer was in Oschersleben, waren de omstandigheden op de laatste dag uiterst wisselvallig. Het werd niet warmer dan een graad of tien, waardoor het lang duurde voordat de baan opdroogde. In de middag viel er regen.

    Mike Rockenfeller, die ook maandag al had gereden en wiens auto gisteren geheel uit elkaar genomen werd (foto onder), was vandaag met 118 ronden ook de productiefste rijder. Zijn snelste tijd zette hij in de ochtend op nieuwe slicks, voordat de baan door regen weer langzamer werd. Achter Bruno Spengler, die 95 ronden aflegde, eindigden de Audi-rijders Martin Tomczyk en Alexandre Prémat.

    test_oschersleben_31
    Gisteren werd Mike Rockenfellers auto helemaal gestript, vandaag was "Rocky" de snelste rijder

    test_oschersleben_29
    Bruno Spengler reed in de auto van Paul di Resta de tweede tijd


    test_oschersleben_30

    Christijan Albers kwam vandaag tot een totaal van 48 ronden. Zijn snelste ronde van 1.23,558 minuten bracht hem op de negende plaats in het dagklassement. "Gisteren was een goede dag, vandaag was het minder", berichte hij. "De baan veranderde constant, waardoor we niet zoveel konden testen als we gewild hadden. We hebben een paar dingen kunnen uitproberen, maar ons primaire doel was niet om in de regen te testen. We hebben een tijdlang gewacht totdat het weer beter zou worden, vandaar dat we ook niet zoveel gereden hebben in vergelijking met anderen." De auto waarmee Albers reed, is het chassis waarmee vorig jaar Alexandre Prémat in actie kwam. De auto die Zandvoort had moeten winnen, zogezegd...

    test_oschersleben_28
    Typisch voor een testdag: grauw weer, geen mens op de tribune, Gary Paffett draait eenzaam zijn rondjes

    Stoddart in de grindbak
    Het enige serieuze uitstapje in de grindbak kwam op naam van Susie Stoddart, maar afgezien van wat werk voor haar monteurs bleef de schade beperkt. De DTM-teams en -rijders gaan nu op weg naar Düsseldorf, waar aanstaande zondag de presentatie van de serie voor het nieuwe seizoen plaatsvindt. Volgende week wordt de eerste race verreden op Hockenheim

    03-04-2008 om 18:17 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Nieuwe kleurstelling voor Mosler Harry Mecke
    De Duitser Harry Mecke debuteerde samen met zijn co-piloot Roland Rehfeld afgelopen seizoen in de Dutch Supercar Challenge. Met de door Lucas-Tierwelt gesponsorde Mosler, waarmee het duo uitkwam in de GT-divisie, werd met regelmaat de potentie getoond van deze bolide. Hun beste plaats was een vierde plek tijdens de Rizla Racing Days op Assen. Ook voor komend seizoen heeft het duo zich ingeschreven, en met een jaar ervaring op zak in combinatie met de opgedane kennis van de Mosler zijn de ingredienten aanwezig om een grote stap voorwaarts te maken. De kleurstelling is in ieder geval al veranderd, en het geel van de 'nationalrenner', zoals Mecke zijn Mosler mooi omschrijft, heeft plaats gemaakt voor goud.

    null

    null

    null

    null

    02-04-2008 om 20:51 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DSC: Bos Motorsport presenteert vernieuwde auto voor seizoen 2008
    Afgelopen zaterdag werd de Porsche GT3 van Bos Motorsport onthuld in de nieuwe kleuren voor seizoen 2008. Dit jaar zijn de kleuren wit, zwart en oranje. Kleuren die matchen met het nieuwe logo van Bos Motorsport.

    Porsche 996 GT3 Cup Pieter Bos

    Onderhuids is de auto op verschillende punten grondig aangepakt door Porsche specialist Paul Geeris. Zo is de auto uitgerust van een ander uitlaatsysteem die minder hitte afgeeft dan de huidige die voorzien is van de zes dempers die in 2005 bij de PorscheCup voorgeschreven waren. De nieuwe uitlaat heeft als voordeel dat er wat vermogenswinst geboekt kan worden zonder daarbij de 95 dba grens te overschrijden.

    Verder zal het begeleidingsteam uitgebreid worden naar een vaste crew van monteurs. In 2007 was het nog zo dat vader en zoon vaak met zijn tweeën alles deden en incidenteel ondersteund werd door vrienden en de jongste telg Joost Bos. In 2008 is het team uitgebreid met onder andere Edward van Loon, Gijs Lokker, Michiel Baars en Florian Stellaart. Komend seizoen staat voor het team vooral in het teken van ervaring opdoen waarbij wel getracht wordt om beter voorbereid aan de start van de races te verschijnen. Wat blijft is de benadering van het team: gentlemans style blijven rijden, no nonsense en veel lol maken, ook met de andere teams.

    Porsche 996 GT3 Cup

    Komend seizoen zal de auto in verschillende races van de Dutch Supercar Challenge ingezet worden. Coureur Pieter Bos hoopt met deze wagen een sterk seizoen te kunnen rijden op de verschillende Europese circuits die de DSC dit racejaar aandoet!

    01-04-2008 om 19:48 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    test_oschersleben_26
    Timo Scheider reed de snelste tijd van de tweede testdag

    Audi-coureur Timo Scheider zette de snelste tijd op de tweede DTM-testdag op het circuit van Oschersleben. Met zijn rondetijd van 1.21,644 minuten op het 3,696 kilometer lange circuit bleef hij zijn merk- en landgenoot Markus Winkelhock 0,356 seconde voor. Winkelhock kwam tot een tijd van 1.22,000 minuten. Bruno Spengler was snelste Mercedes-Benz-rijder met een tijd van 1.22,162 minuten, die hem in het dagklassement de derde positie opleverde.
    De enige onderbreking van de dag werd veroorzaakt door Ralf Schumacher, die in de ochtend in de eerste bocht rechtdoor schoot, waarna zijn Mercedes uit de grindbak getrokken moest worden. Bij Audi reed iedereen met zijn eigen auto, bij Mercedes-Benz deelden de meeste teamgenoten telkens één C-Klasse. Zo reden Spengler en Di Resta beide met de AMG-auto, die eigenlijk voor Di Resta bestemd is. Bernd Schneider en Jamie Green reden met Greens “Salzgitter”-auto, Lauda en Paffett reden samen in de “Stern”-C-Klasse van de Brit, terwijl Ralf Schumacher en Maro Engel de blauwe C-Klasse met “Junge Sterne”-opschrift deelden. Doordat na Schumachers crash van vanochtend langdurige reparatie nodig was, kon Engel pas een half uur voor het eind van de testsessie voor het eerst achter het stuur plaatsnemen.

    test_oschersleben_25
    Ralf Schumacher raakte in de eerste bocht in de grindbak


    test_oschersleben_21
    Oliver Jarvis reed het grootste aantal ronden, namelijk 202

    Ook anderen met problemen in de eerste bocht
    De eerste bocht, die vorig jaar werd veranderd van een rechter in een haaks links-haaks rechts-knik, leverde naast Schumacher ook voor tal van andere rijders problemen op. Tom Kristensen schoot er twee keer rechtdoor de grindbak in, Christijan Albers verremde zich eenmaal, Mathias Lauda miste er ook zijn rempunt en we zagen er diverse keren rook van blokkerende wielen. De productiefste rijder was vandaag Oliver Jarvis, die met zijn Audi A4 DTM niet minder dan 150 ronden aflegde. De Audi-testauto reed 202 ronden met achtereenvolgens Martin Tomczyk en Alexandre Prémat in de ochtend en Timo Scheider in de middag.

    test_oschersleben_11
    Tom Kristensen raakte in de eerste bocht het spor bijster

    Christijan Albers tevreden na eerste test
    Christijan Albers reed met de Audi van het Futurecom-team en legde in totaal 46 ronden af. Hij kwam tot een snelste rondetijd van 1.23,303 minuten. “We hebben veel gewerkt aan het opheffen van onderstuur, dat is bij deze auto nogal een probleem. Hij is qua wegligging vrij kritisch”, aldus Albers. Raceingenieur Jos Claes verklaarde: “De 2006-Audi is heel anders dan de auto uit 2005, waarmee we vorig jaar werkte.” De Belg, die zijn activiteiten voor het Futurecom-team combineert met werkzaamheden voor chassisbouwer Dallara, was tevreden over de samenwerking met Christijan Albers. “Hij werkt goed en gericht, heel plezierig.”

    test_oschersleben_22
    Susie Stoddart reed 119 ronden en kwam tot de 15e tijd

    De tijden van dinsdag:
    1. Timo Scheider, Dui, Audi A4 DTM 2008, 1.21,664 minuten (47 ronden)
    2. Markus Winkelhock (Dui), Audi A4 DTM 2007, 1.22,000 (126)
    3. Bruno Spengler (Can), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,162 (73)
    4. Jamie Green (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,341 (85)
    5. Oliver Jarvis (GBr), Audi A4 DTM 2007, 1.22,422 (150)
    6. Paul di Resta (GBr), AMG-Mercedes C-Klasse 2008, 1.22,488 (79)
    11. Christian Albers (Ned), Audi A4 DTM 2006, 1.23,303 (46)

    Impressies van de DTM-testdag

    test_oschersleben_13

    Canadezen zijn enorm trots op hun nationaliteit en laten dat vaak zien door ergens een Canadees vlaggetje te dragen, hoe klein dan ook. Soms volstaat ook een ahornblad, de beroemde "maple leaf", als nationaal symbool. Een keer raden dus van welke DTM-coureur deze Mercedes C-Klasse is...

    test_oschersleben_14

    Diezelfde DTM-coureur beschikt ook over een eigen fanclub, waarvan de leden hem naar alle races en andere evenementen achternareizen. En zo waren de aanmoedigingen dus ook vandaag tegenover de Mercedes-pitbox te zien.

    test_oschersleben_20

    Testdagen voor het seizoen zijn niet alleen goed voor het maken van kilometers, maar ook voor het maken van allerlei films en foto's voor promotionele doeleinden. En zo zette Audi zijn coureurs uit de DTM 2008 bij elkaar voor een leuk plaatje. Ditmaal nog met Christijan Albers (derde van links), er ontstond ook een versie van de groepsfoto zonder onze landgenoot erbij. Hij staat immers nog steeds niet officieel vast als DTM-rijder voor het komende seizoen.

    01-04-2008 om 19:43 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DTM: Christijan Albers test in Oschersleben
    test_oschersleben_23
    Christijan Albers in Oschersleben

    Bij Audi en het Futurecom-team doen ze er nog behoorlijk geheimzinnig over. De codenaam waaronder zijn kamer in het Motopark Hotel was geboekt, luidde "Fahrer 19-2008". Maar feit is dat Christijan Albers vandaag en morgen voor de tweede keer dit seizoen achter het stuur zit van de Futurecom TME-Audi A4 DTM tijdens een officiële DTM-test. Na een eerder optreden in Mugello rijdt de Gooise coureur nu in de Motorsport Arena Oschersleben. "Ik heb nog niks getekend", zegt Albers als we hem vragen naar zijn status. "Hopelijk is het vrijdag of zaterdag allemaal rond." Dat mag dan ook wel, want aanstaande zondag vindt de seizoenspresentatie van de DTM plaats in Düsseldorf. Dan zou het toch wel handig zijn om te weten hoe de situatie nou uiteindelijk is.

      test_oschersleben_12
    Christijan Albers kwam dinsdagmiddag voor het eerst in actie met de Audi A4 DTM 2006

    Een van de discussiepunten is het minimumgewicht voor de 2006-auto's, die Audi dit seizoen als enige fabrikant in de DTM inzet. Het oorspronkelijke plan was om het basisgewicht voor de 2006-auto's op 1030 kg te stellen, waarmee de twee jaar oude auto's net als afgelopen seizoen tien kilo lichter dan de "Jahreswagen" zouden zijn en 20 kg lichter dan de actuele auto's. Audi en Futurecom-teambaas Dr. Colin Kolles willen nu echter een gewicht van 1020 kg om de auto's competitiever te maken. "Het is al zo moeilijk om sponsoring voor twee jaar oude auto's te vinden", verklaarde teameigenaar Kolles. Mercedes schijnt zich echter hiertegen te weren. Men schijnt met name Albers in een (veel) lichtere auto te vrezen...

    test_oschersleben_17
    Of "in" ook betekent dat Christijan er bij Audi "in" zit, blijft nog steeds de vraag...


    test_oschersleben_16
    Albers verlaat voor de eerste maal de pitbox

    test_oschersleben_15
    Eenmaal kort verremd voor de eerste bocht...

    test_oschersleben_18
    Overleg met een technicus van het team

    test_oschersleben_19
    Oud-Midland-F1-rijders onder elkaar: Christijan Albers en Markus Winkelhock

    test_oschersleben_24
    Bij Audi werden er twee groepsfoto's gemaakt, één met en één zonder Christijan, die na afloop van de eerste "shoot" onopvallend mocht vertrekken (links)

    01-04-2008 om 19:41 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    seat_zandvoort_1
    Wie toch naar Zandvoort kwam, ging in ieder geval niet met lege handen naar huis

    De aankondiging leek sensationeel: SEAT-importeur Pon Car meldde een nieuwe technologie, waarmee een op afstand bestuurde toerwagen sneller zou zijn dan wanneer er daadwerkelijk een coureur achter het stuur zou zitten. Het systeem, aangeduid met de naam Telematics Remote Information Control Kit (Inderdaad, afgekort “TRICK”) zou door SEAT-WTCC-coureur Tom Coronel vandaag op Zandvoort worden getest. In een uitvoerig persbericht werden alle details uit de doeken gedaan en tal van media gingen erop in. Maar inderdaad, het is vandaag 1 april… Wie toch naar Zandvoort toog, kwam niet voor niets. SEAT-importeur Pon Car had op de toegangsweg een dummy van Coronels geel/oranje SEAT Leon neergezet en wie kwam om getuige te zijn van de test, werd verblijd met het officiële WTCC-computerspel en een exemplaar van het SEAT-magazine. Komend weekend rijdt Coronel in Mexico, waarbij hij gewoon zelf het gaspedaal indrukt en aan het stuurwiel draait. En zo hoort het ook!

    seat_zandvoort_2
    Een dummy van Tom Coronels SEAT Leon uit het WTCC stond op de toegangsweg van Zandvoort

    01-04-2008 om 19:40 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    westfield1

    Op zaterdag 5 april is het dan zover, de eerste race van de Westfield Race Cup zal dan op het Circuit Park van Zandvoort van start gaan. Tijdens het eerste officiële race weekend van de DNRT zullen de rijders zich tegenover elkaar gaan meten. Wilt u getuige zijn hoe een Westfield in 5,2 seconden van nul naar 100 km/u schiet, mag u tijdens deze dag niet ontbreken.
    Op donderdag 3 april zijn er vrije trainingen waarna er op zaterdag 5 april om 10.00
    uur aangevangen zal worden met een extra vrije training. Om 11.25 uur is er de
    kwalificatie waarin de startplaatsen zullen worden verdeeld. De eerste race staat om
    13.45 uur op het programma waarin gestreden gaat worden wie er voor de hoofdprijs
    gaat. Om 14.45 uur zal de tweede race verreden gaan worden. Beide races zullen 12
    ronden lang zijn.

    westfield2

    Uitnodiging
    Westfield Racing wil bij deze een ieder die in het bezit is van een Westfield
    uitnodigen om bij dit evenement aanwezig te zijn. Bent u niet in het bezit van een
    Westfield dan bent u net zo welkom om onder het genot van zomerse klanken een
    hapje en drankje te komen nuttigen in het Westfield Racing Cup paviljoen.


    westfield3

    DNRT (Circuit Park Zandvoort)
    Tijdschema trainingsdag 3 april 2008
    Groep A snelle auto’s Seat/Dacia/VW/Alfa/Volvo
    Groep B zeer snelle toer en GT’s/E 30 /SS/P/Sakers
    Groep C Formule Gloria, F. Renault 1.6; Caterham, Westfield, Ginetta en vrije klasse

    09.00 - 10.00 uur groep a en b
    10.00 - 10.30 uur groep c
    10.30 - 11.15 uur groep a
    11.15 - 12.00 uur groep b
    12.00 - 12.30 uur groep c
    Pauze
    13.30 - 14.30 uur groep a
    14.30 - 15.30 uur groep b
    15.30 - 16.00 uur groep c
    16.00 - 17.00 uur groep a en b
    17.00 - 17.30 uur groep c

    westfield4

    Raceschema DNRT
    Zaterdag 5 april 2008
    BMW325 ti –Sakers- US 8- Div i (zeer snel) Div ii (snelle toerwagens) ZEC
    Volvo 360 – Alfa’s- Mazda 5 x MAV
    Caterham/Westfields/Vrije Klasse/Ginetta CCS

    09.00 uur vrije training mav
    09.30 uur vrije training zec
    10.00 uur vrije training ccs
    10.30 uur tijd training mav
    10.55 uur tijd training zev
    11.25 uur tijd training ccs
    12.05 uur 1e race mav 12 ronden
    pauze
    13.15 uur 1e race zec 12 ronden
    13.45 uur 1e race ccs 12 ronden
    14.15 uur 2e race zec 12 ronden
    14.45 uur 2e race ccs 12 ronden
    15.15 uur 2e race mav 12 ronden
    16.00 uur – 17.30 uur 1,5 uurs-race zomer endurance (2 stints en 1 wissel)

    01-04-2008 om 19:38 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    saker_zolder

    Aanstaande zaterdag 5 april zullen de lichten op groen gaan voor de start van het nieuwe Saker Sportscar Challenge seizoen op Circuit Park Zandvoort. Met twee sprintraces van 12 ronden en aan het eind van de middag een 1,5-uurs race, komen zowel de endurance- als de echte sprintliefhebbers aan hun trekken.
    Afgelopen winter is Saker Sportscars regelmatig in de publiciteit geweest. De raceserie bestaat immers al drie jaar, maar komend seizoen zal het eerste worden met een groot startveld. De nieuwe Saker Sportscar-fabriek en het verbeterde productieproces zijn al ruim een jaar in werking, waar de klasse nu van gaat profiteren.

    Promotour
    Om ervoor te zorgen dat alle coureurs in Nederland deze echte racebolide een keer van dichtbij hebben gezien, is Saker het land ingegaan met een promotour langs alle licentieavonden. Ook is de Saker kritisch aan de tand gevoeld door de redactie van Autoweek (nr.9 2008) en is de bolide tevens verschenen op televisie in het programma Auto Experience van Tom en Tim Coronel. Twee fraaie bandensporen, één geworden met de vloer in het midden van de fabriekshal, herinneren nog altijd aan deze leuke opname met Tom Coronel. Verder waren er afgelopen winter natuurlijk enkele succesvolle wedstrijden in het winterkampioenschap en heeft Jeroen Bleekemolen het ronderecord van de Saker bijgesteld naar 1:46.1 tijdens een testdag.

    Ongewijzigd
    De deelnemers van afgelopen seizoen blijven vrijwel ongewijzigd. Dit betekent dat Jadbalja Racing maar liefst vijf of zes auto’s inzet en Bas Koeten Racing net als vorig jaar drie. De enige wijziging daar is dat Ben van Leliveld nu niet bij Hotspring rijdt, maar samen met Jaap Wilkens gaat racen. Bij VDI-Racing, de kampioen van 2006, zijn er wel wat wijzigingen. Dirk van Dijk gaat zich namelijk weer bezighouden met zijn geliefde discipline autocross. Daarom zal Gert-Jan Inpijn nu samen met zijn talentvolle zoon Bram de eer van VDI-Racing hooghouden. Team Hekker runt dit jaar naast hun eigen equipe ook een extra auto voor een team bestaande uit Esper van Heeswijk en Daan Reekers. Ook Daes RT, wat staat voor Daan en Esper Racing Team, zal net als team Hekker met een Saker Sprint voor de dag komen.

    Nieuwe rijders
    Andere nieuwe gezichten in de Challenge zijn onder andere Bob Herber, die zijn Saker daarnaast ook zal inzetten in de Dutch Supercar Challenge, en Divinet Racing. Laatstgenoemde equipe bestaat uit Ron Randasche, met ervaring in de Belgische Megane en Clio cup, en Harald Roelsche. Over ex-Clio rijders gesproken, ook Mario Bik maakt de overstap naar de Saker Challenge en hij doet dit samen met Balasz Vajta die enkele jaren geleden in de Formule Ford uitkwam.


    saker_2

    Speciaal
    SNA Racing is weer terug van weggeweest met een wel heel speciale Saker. Teameigenaar Johan Kraan zal namelijk, als partnerteam van Saker Sportscars, een speciale Saker Promoauto inzetten. Deze wit-zwarte bolide heeft als vaste rijder Johan Kraan zelf en zal verder gedurende het seizoen door diverse journalisten bemand worden. Tevens krijgen ook de diverse winnaars van de stoeltjesprijsvraag van afgelopen winter de mogelijkheid een volledig weekend mee te draaien. Deze gelukkigen, die het beste promotie-idee hebben ingestuurd, zullen komende donderdag bij de shakedown van de nieuwe bolide worden bekendgemaakt.

    Nieuw
    Een ander volledig nieuw team is het Sixtyseven Racing Team. Deze equipe bestaat uit vier rijders die doorstromen vanuit de DNRT BMW e30 cup. Namelijk Martin de Reus, Frank Masker, Peter Baaij en Nico Holdinga. Tot slot is er nog een nieuw team met twee relatief onervaren rijders: King Kong Racing. Uiteraard zullen Monny Krant en Emile Bezemer er alles aan doen om te laten zien wat ze waard zijn in het competitieve veld van de Saker Challenge.

    Nog meer rijders
    Naast al deze nieuwe teams komt er gedurende het seizoen nog een aantal deelnemers bij. Zo is Wilko Pels bezig met de opbouw van zijn Saker maar is zijn deelname waarschijnlijk afhankelijk van een eventuele teamgenoot, krijgt Frank Klein zijn auto in mei afgeleverd en zal ook Huib Onderstal gedurende het seizoen acte de présence geven.

    Toeschouwers
    Voor de toeschouwers van de Challenge wordt 2008 ook een beter jaar. Want met dank aan Divinet Racing beschikt de Saker Challenge vanaf nu ook over een eigen website: www.sakerchallenge.nl. Hier zullen alle raceverslagen en diverse foto’s geplaatst worden. Kom kijken op zaterdag 5 april naar een schitterende dag vol competitieve autosport, de toegang is gratis en naast de Saker Challenge komt ook de nieuwe DNRT V8 serie tegelijkertijd in actie.

    Tijdschema zaterdag 5 april 2008, Circuit Park Zandvoort:
    09:30 uur: Vrije training
    10:55 uur: Tijdtraining
    13:15 uur: 1e race (12 ronden)
    14:15 uur: 2e race (12 ronden)
    16:00 – 17:30 uur: 1,5 uurs-race (2 stints en 1 wissel)

    01-04-2008 om 19:36 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    nico_verdonck_rp_1

    Nico Verdonck heeft voor de tweede keer getest voor RP Motorsport. De Belg kwam afgelopen week net als 18 collega-rijders in actie op het circuit van het Spaanse Albacete. Verdonck mocht wederom in actie komen, omdat het team te spreken was over zijn resultaten van de test die een week eerder was gehouden.

    nico_verdonck_rp_2

    Ontwikkeling wagen
    Verdonck testte diverse set-ups om zijn wagen verder te kunnen ontwikkelen. In de ochtendsessie kwam hij op oude banden tot P3. Later op de dag kwam hij tot P11 op 1,3 seconde van de snelste man. Op de ochtend van de tweede testdag eindigde Nico op een derde plaats met 1,2 seconde achterstand op de rapste piloot. Uiteindelijk finishte hij als 7de op slechts 0,4 seconde van P1. ,,Ik ben heel blij dat ik weer voor RP Motorsport mocht testen. Dat betekent toch dat ze vertrouwen in me hebben’’, aldus Verdonck.

    01-04-2008 om 19:31 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    lms_peugeot

    Aanstaande zondag 6 april wordt de eerste race van de Le Mans Series 2008 verreden, de 1000 km van Barcelona. Team Peugeot Total zal dit seizoen proberen de titels bij de teams en de rijders te prolongeren. In 2007 won de Peugeot 908 HDi FAP alle LMS-wedstrijden, maar dit jaar krijgt het dieselprototype er een geduchte concurrent bij met eenzelfde soort krachtbron, de Audi R10 TDI.

    Het wordt ongetwijfeld een hevige strijd, waarbij de deelnemers de eerste drie wedstrijden van de serie ook beschouwen als extra testmogelijkheden voor de 24-Uursrace van Le Mans, medio juni. De Franse klassieker telt weliswaar niet mee voor de Le Mans Series, maar overstijgt het kampioenschap in prestige. Anderzijds zal de belangstelling voor de LMS met name vanuit Nederland toenemen door de deelname van Jan Lammers en Jos Verstappen. Eurosport en Motors TV verzorgen televisiereportages van de races.

    Vijf wedstrijden
    De Le Mans Series omvat vijf wedstrijden – een zesde ronde is nog in beraad –, waarvan de eerste op zondag 6 april plaatsheeft op het Circuit de Catalunya bij Barcelona. Peugeot verdedigt de LMS-titels, maar concentreert zich gaandeweg op het hoofddoel, de 24-Uursrace van Le Mans op 14-15 juni. Dat is de race van het jaar. “En daarop zijn al onze inspanningen gericht,” zegt Peugeot-sportdirecteur Michel Barge. “De eerste drie LMS-races, in vijf weken tijd, geven gelegenheid om het team aan te scherpen, nieuwe componenten te evalueren voor Le Mans en de betrouwbaarheid te perfectioneren. Het tijdschema is weliswaar krap en dat vergt ingewikkelde logistieke inspanningen op zowel menselijk als technisch gebied, maar we stellen alles in het werk om te slagen.” Waarmee Barge niet alleen doelt op de beroemde race rond de klok, maar ook op de titelprolongatie in de LMS.

    Sebring
    De meeste teams testten hun materiaal vroeg in maart op het Zuid-Franse Circuit Paul Ricard. Peugeot Team Total verkoos de harde wedstrijdpraktijk en vaardigde een equipe af naar de 12-Uursrace van Sebring in Florida. Het circuit op de vroegere luchtmachtbasis is extreem hobbelig en zeer veeleisend voor de gevoelige racewagens. Een keiharde leerschool die de Peugeot 908 HDi FAP niet ongeschonden doorliep, maar waarin het team waardevolle ervaringen opdeed. Twee hydraulische problemen, een defect wiellager en lekkage van de motorluchtinlaat onderbraken de snelle 12-uursrit, maar gaven geen redenen tot bezorgdheid. Stéphane Sarrazin zette de snelste rondetijd in de trainingen en Pedro Lamy in de race, die Nicolas Minassian aanvankelijk leidde. Het drietal liet de Audi’s in ieder geval zien dat zij dit seizoen ernstig rekening moeten houden met Peugeot.


    peugeot_sebring_2008

    Dezelfde equipes
    Het team handhaaft in de LMS de succesvolle equipes van vorig jaar. Spanjaard Marc Gené deelt de overwegend rode startnummer 7 met Fransman Nicolas Minassian. Diens landgenoot Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy (Portugal) bemannen de hoofdzakelijk blauwe nr. 8. De koppels verdeelden vorig jaar de buit door elk drie overwinningen te behalen. Lamy/Sarrazin behaalden de meeste punten en werden kampioen.

    Barcelona op TV
    De 1000 km van Barcelona begint zondag 6 april om 11.35 uur met een rollende start voor de 49 deelnemers. De winnaar zal 215 ronden afleggen in circa zes uur. Motors TV volgt de gehele race live. Eurosport is er rechtstreeks bij van 11.15-12.00 uur en zendt van 23.00-23.30 uur hoogtepunten uit, met herhalingen op maandag- en dinsdagavond.

    Evenementenkalender Team Peugeot Total 2008
    6 april 1000 km van Barcelona (E)
    27 april 1000 km van Monza (I)
    11 mei 1000 km van Francorchamps (B)
    1 juni Le Mans-testdag (F)
    14-15 juni 24-Uursrace van Le Mans (F)
    17 augustus 1000 km van de Nürburgring (D)
    14 september 1000 km van Silverstone (GB)
    n.n.b. 6e LMS-race

    Le Mans Series LM P1 inschrijvingen
    Startnrs. team auto

    1, 2 Audi Sport Team Joest Audi R10 TDI
    3 Scuderia Lavaggi Lavaggi LS1-AER
    4 Saulnier Racing Pescarolo-Judd
    5, 6 Team Oreca-Matmut Courage-Oreca LC70-Judd
    7, 8 Team Peugeot Total Peugeot 908 HDi FAP
    10 Charouz Racing System Lola B06/80-Aston Martin
    14, 15 Creation Autosportif Limited Creation CA07-Aim
    16, 17 Pescarolo Sport Pescarolo-Judd
    18 Rollcentre Racing Pescarolo-Judd
    19 Chamberlain-Synergy Lola B06/10-AER
    20 Epsilon Euskadi Epsilon Euskadi ee1-Judd


    verstappen_test_guadix
    Jos Verstappen, tijdens een test van de Van Merksteijn-Porsche. Foto: Frits van Eldik

    Nederlandse inbreng
    In de categorie LM P2 zijn vijftien inschrijvingen, waaronder de Porsche RS Spyder nr. 27 van Horag Racing met o.a. Jan Lammers, de Zytek 07S-Zytek nr. 32 van Barazi-Epsilon met o.a. Michael Vergers en de Porsche RS Spyder nr. 34 van VM Motorsport met Peter van Merksteijn, Jos Verstappen en Jeroen Bleekemolen.

    peter_kox_lamborghini
    Peter Kox. Foto: PR

    LM GT1
    In de LM GT1 (vijf inschrijvingen) rijdt Peter Kox met de Lamborghini Murcielago R-GT nr. 55 van IPB Spartak Racing. In de LM GT2 ten slotte zijn onder de dertien aanmeldingen een Zwitserse Spyker C8 Laviolette GT2R (nr. 94) en de identieke nr. 85 van Snoras Spyker Squadron, beide auto’s zonder Nederlandse bezetting.

    Mijlpalen in de dieselhistorie van Peugeot
    1959 De 403 is het eerste serieproduct van Peugeot dat leverbaar is met een dieselmotor.
    1965 Een 404 Coupé diesel met speciale éénzitscarrosserie stelt veertig wereldrecords scherper op het circuit van Monthléry-Linas.
    1967 Peugeot presenteert op de Salon van Parijs de kleinste dieselmotor ter wereld (1.200 cm3) in de 204 Break.
    1979 De 604 Turbo Diesel is de eerste auto van dit type die op de Europese markt wordt verkocht.
    1998 De 406 is de eerste Peugeot die is uitgerust met een common-rail dieselsysteem.
    2000 Wereldpremière voor de 607: het is de eerste auto met een HDi-motor die wordt uitgerust
    met een dieselpartikelfilter.
    2003 Peugeot presenteert de RC Cup, een promotionele wedstrijdformule die is gebaseerd op de
    RC Diamonds en die wordt aangedreven door een HDi-motor met dieselpartikelfilter.
    2005 In december viert Peugeot de productie van de miljoenste auto die standaard is voorzien van een dieselpartikelfilter.
    2007 Peugeot introduceert het 908 HDi FAP sportprototype met V12 common-rail diesel en partikelfilters, voor deelname aan de Le Mans Series en de 24-Uursrace van Le Mans.

    01-04-2008 om 14:46 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Minuut stilte op Nogaro voor Leslie, Lloyd en Allarton na vliegtuigcrash

    NOGARO - Er werd op de SRO testdagen te Nogaro een minuut stilte gehouden voor de overledenen van de vliegtuigcrash in Kent. Het ging om een privé vliegtuig van Citation, en alle vijf inzittenden overleefden de crash niet. De slachtoffers waren de twee piloten, en drie bekenden uit de autosportwereld. Het betrof David Leslie, Richard Lloyd en Christopher Allarton. De drie waren geen onbekenden in de FIA-GT3.

    Het vliegtuig was op weg naar het Franse circuit te Nogaro, waar de performance balance tests op het programma stonden voor het FIA-GT3 seizoen anno 2008.

    Richard Lloyd was hoofd van Apex Motorsport, het team dat de Jaguar XKR ontwikkelde voor FIA-GT3. De wagen maakte zijn debuut in 2007 en werd in de winter klaargestoomd om mee te kunnen strijden voor de titel door Lloyd.

    Ook David Leslie was geen onbekende. De voormalig BTCC rijder (enkele malen goed voor de zege) en welbekende commentator (vorig jaar nog tijdens de 24U van Spa) was 55 jaar oud. Leslie kroop onlangs tijdens de Media Days achter het stuur van de Jaguar XKR GT3 van Apex. Hij zou dit jaar een volledig seizoen FIA-GT3 afwerken.

    De derde overledene was Christopher Allarton. Hij was een ingenieur van Apex Motorsport.

    Er werd een minuut stilte gehouden om klokslag 13 uur, ter nagedachtenis van de slachtoffers.

    Via deze weg wensen wij de familieleden en nabestaanden veel sterkte toe.

    31-03-2008 om 21:14 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team heeft de leiding behouden in het FIA World Rally Championship na de loodzware vierde ronde dit weekend in Argentinië. Ford-rijders Mikko Hirvonen en Jari-Matti Latvala toonden in Focus RS World Rally Cars hun veerkracht door na eerdere tegenslagen alsnog de nodige punten in de wacht te slepen voor het WK. De meervoudige wereldkampioen – Ford – heeft een voorsprong van drie punten op de naaste belager.

    Ford nipt WK leider in tussenstand

    Hirvonen kwam ijzersterk terug nadat hij op de eerste dag problemen had gekregen aan de wielophanging en hij eindigde alsnog als vijfde. Landgenoot Latvala herstelde zich van een koprol op de eerste dag en een probleem met de startmotor op de tweede dag door als 15e de finishlijn te passeren. Dat beide Ford-rijders zich alsnog in de punten zouden rijden leek op de tweede dag welhaast onmogelijk. De verraderlijke omstandigheden en de met rotsstenen bedekte wegen zorgde voor een hoog uitvalpercentage onder de toprijders.

    Hevige regenval voor en tijdens het evenement had er voor gezorgd dat de onverharde zandpaden in de omgeving van Carlos Paz, in de provincie Cordoba, heel modderig waren geworden, en vol met diepe sporen. Hierdoor raakten rotsstenen, die tijdens de verkenning niet zichtbaar waren, losgewoeld, waardoor veel rijders met problemen te kampen kregen. Ondanks de zware regen waren naar schatting zo’n 1,5 miljoen toeschouwers de Pampa’s ingetrokken om de rallywagens in actie te zien.
    De rally duurde drie dagen en werd uitgevochten over 21 klassementsproeven met een totale lengte van 347,91 kilometer.

    Hirvonen lag de eerste morgen van de rally comfortabel aan de leiding totdat hij een rots raakte, waardoor een geleidearm in de voorwielophanging afbrak. Op de tweede dag kon hij met een herstelde Focus vanaf de 25e plaats zijn rally vervolgen om op een indrukwekkende wijze door te stoten naar de zesde plaats. Op de derde dag nam hij geen enkel risico op de laatste proeven in de Traslasierra Bergen, die worden gerekend tot de zwaarste KP’s in het WK. Hij klom zelfs nog een plaatsje op en verlaat Zuid Amerika, terwijl hij op de tweede plaats staat in de rangschikking van de rijders, met slechts een achterstand van vijf punten op de leider.

    “Na de problemen op vrijdag dacht ik niet meer, dat ik nog zo hoog kon finishen,” aldus een gelukkige Fin. “Ik ben blij met mijn punten en Loeb ligt gelukkig niet zo ver voor in het kampioenschap. Natuurlijk ben ik wel teleurgesteld omdat ik zo goed van start ging en na de eerste proef bijna een minuut voor lag op Loeb. Ik had zeker ook kunnen winnen. Ik was hier sneller dan in Mexico, ondanks dat ik voorzichtiger heb gereden omdat het zo glad en mistig was.”

    Latvala verloor de eerste dag negen minuten na een koprol maar wist zich terug te knokken naar een achtste positie. Tot hij zijn startmotor na een jump beschadigde en hij de toegestane reparatietijd overschreed. Hij verscheen de laatste dag weer aan de start en klom van de 21e naar de 15e plek, waarbij hij twee keer de allersnelste was. Ook Latvala behaalde punten voor het WK en staat nu vierde in de tussenstand.

    “Mijn prestatie was teleurstellend maar dit waren dan ook de moeilijkste omstandigheden die ik ooit heb meegemaakt,” aldus Latvala. “Ik heb mijn rijstijl aan moeten passen aan de omstandigheden. Gisteren dacht ik nog dat alles was verloren en ik was niet gemotiveerd, maar op de derde dag kwam mijn zelfvertrouwen weer terug. Wat ik heb geleerd is dat ik na een zware klap zoals bij een landing na een sprong eerst de motor moet checken, ook al lijkt alles OK.”

    BP Ford Abu Dhabi team director Malcolm Wilson keek terug op een evenement dat hij beschreef als ‘het ergste voor het team sinds de rally van China in 1999'. “Maar onze teamgeest heeft ons er door gesleept; we hebben ons goed hersteld en we staan nog steeds op kop van het kampioenschap voor de merken. We hebben alsnog punten gescoord en daar zag het er eerder niet naar uit,” aldus Wilson.

    Op de zesde plaats finishte de Argentijn Federico Villagra van het Munchi Ford team in een Focus WRC, gevolgd door de Italiaan Galli van het Ford Stobart team, ook in een focus WRC.

    Volgende ronde
    De derde opeenvolgende rally buiten Europa vindt volgende maand van 24 tot 27 april plaats in Jordanië. De volledig onverharde Rally Jordan, die voor het eerst in de WK-kalender is opgenomen, wordt in de omgeving van de Dode Zee verreden.

    31-03-2008 om 21:12 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    test_oschersleben_1
    Mattias Ekström was de snelste op de eerste testdag

    Titelverdediger Mattias Ekström was de snelste op de eerste testdag van de DTM op het circuit van Oschersleben. De Zweed reed met zijn Audi A4 DTM in totaal 128 ronden, de snelste daarvan in een tijd van 1.22,297 minuten. Audi-merkgenoot Timo Scheider reed de tweede tijd met 1.22,324, gevolgd door Paul di Resta als snelste Mercedes-Benz-rijder op de derde positie, slechts zes duizendste van een seconde langzamer dan Scheider.

    test_oschersleben_4
    Paul di Resta was snelste Mercedes-rijder op de eerste testdag

    test_oschersleben_2
    Coureurs te voet zijn meestal een slecht teken: Mattias Ekström na zijn crash met ingenieur Franco Chiochetti

    Zware crash Ekström bij uitgang pitstraat
    Mattias Ekström zorgde echter ook voor het zwaarste ongeval van de dag, want een half uur voor het eind van de sessie, die van 8.00 uur tot 18.00 uur duurde, crashte hij als gevolg van een defect aan het remsysteem bij het verlaten van de pitmuur. Ekströms auto sloeg achterwaarts in de betonnen begrenzingsmuur, waarop de auto zwaar beschadigd raakte. Ekström zelf werd door de medische dienst op het circuit nagekeken, bij hem bestaat het vermoeden van een lichte hersenschudding.

    test_oschersleben_3
    Ekströms beschadigde bolide wordt teruggebracht naar de paddock



    test_oschersleben_5
    De Audi A4 van Katherine Legge werd met een kapotte aandrijfas teruggebracht


    Katherine Legge en Jamie Green zorgen voor onderbrekingen
    Na de crash van Ekström werd de testsessie niet onderbroken. Dat was wel het geval nadat Jamie Green met zijn C-Klasse in de ochtend van de baan was geraakt, maar bij hem bleef de schade beperkt. Ook Katherine Legge zorgde eenmaal voor een onderbreking, haar Audi A4 bleef staan vanwege een defecte aandrijfas.

    test_oschersleben_7
    Mathias Lauda was met de Stern-Mercedes het productiefst, hij draaide 143 ronden

    Mathias Lauda het productiefst
    Het productiefst was vandaag Mathias Lauda, die met de Mercedes in Stern-kleuren in totaal 143 ronden aflegde op het 3996 meter lange circuit. Naast Ekström en Scheider met hun beide nieuwe Audi’s kwamen Tom Kristensen en Markus Winkelhock in actie met de testauto van Audi. Kristensen reed in de ochtend met de koolstofvezelzwarte startnummerloze auto, Winkelhock nam na de middagpauze achter het stuur plaats. In totaal werden er met de testauto 141 ronden afgelegd.

    test_oschersleben_8
    De Audi-testauto werd vanochtend door Kristensen en vanmiddag door Winkelhock bestuurd

    Christijan Albers test vanaf morgenmiddag
    Vanavond arriveert volgens plan Christijan Albers op het circuit van Oschersleben. Morgen mag hij gaan testen met de Audi A4 DTM van het Futurecom-team, die is uitgevoerd in de kleuren van bierbrouwer Hofmühl.


    Impressies van de DTM-testdag

    test_oschersleben_6

    In de beste testtraditie werd er natuurlijk weer overal verschrikkelijk geheimzinnig gedaan. Auto de box in, meteen roldeur dicht, dat soort werk. Maar wat is er nou zo geheim aan, bijvoorbeeld, deze Mercedes van het Mücke-team? Het is immers een auto van vorig jaar, die in 2007 al een heel seizoen heeft gereden en kon worden gefotografeerd...

    test_oschersleben_9

    Bij Audi werden in het laatste uur nog diverse pitstops geoefend.

    test_oschersleben_10

    Na afloop van de testdag werd een promotiefilmpje gedraaid voor de DTM-presentatie van komende zondag in Düsseldorf. Twee rijders waren er niet bij: Mattias Ekström, die na zijn zware crash voor onderzoek naar het Medical Centre was, en Christijan Albers, die pas vanavond in Oschersleben arriveert, en bovendien nog niet officieel vaststaat als DTM-coureur.

    31-03-2008 om 21:10 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    mosley_kitzbuhel_1
    Max Mosley in januari van dit jaar tijdens de Hahnenkamm-skiwedstrijden in Kitzbühel

    FIA-voorzitter Max Mosley is ernstig in opspraak geraakt nadat gisteren de Britse zondagskrant “News of the World” berichtte dat hij gefilmd is tijdens een sex-orgie met vijf prostituees, waarbij Mosley deels was gekleed in een Nazi-uniform. Vandaag wordt het nieuws in vele kranten gemeld. De FIA geeft geen commentaar. “Dit is een aangelegenheid tussen de heer Mosley en de betreffende krant. We hebben gehoord dat de advocaten van de heer Mosley nu in verbinding staan met de krant en de FIA heeft geen commentaar”, aldus een woordvoerder van de organisatie.
    De beschuldigingen zijn extra pikant vanwege het verleden van Mosleys vader, Oswald. Die was begin jaren dertig oprichter van de British Union of Fascists en onderhield nauwe banden met Duitse Nazi-leiders. Mosley sr. trouwde in 1936 met de Britse Diana Mitford. Het huwelijk vond plaats in het huis van Nazi-leider Joseph Goebbels in Berlijn en naar verluidt was ook Adolf Hitler bij dit huwelijk aanwezig.

    mosley_kitzbuhel_2
    Max Mosley met onder anderen Niki Lauda

    31-03-2008 om 21:07 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    leslie_portrait_240


    Bij het vliegtuigongeluk met een Cessna, gistermiddag in het Britse Farnborough, kwam ook oud-coureur David Leslie om het leven. De Schot beschikte over een rijke ervaring in de lange-afstandsracerij met onder andere tien Le Mans-deelnames, maar verwierf vooral bekendheid door zijn deelname aan het BTCC, ondermeer als fabrieksrijder voor Mazda, Honda en Nissan. De laatste jaren was hij actief als televisiecommentator voor Eurosport en Motors TV. Bij deze zenders vormde hij samen met Martin Haven een uitstekend duo.

    Op zondagavond zagen we elkaar in Macau voor het laatst. Het was een lange dag geweest, met de Formule 3-race en twee WTCC-wedstrijden, waarin de strijd om het kampioenschap op een fantastische en onverwachte wijze was beslist. Alle artikelen waren geschreven, de uitzendingen waren geproduceerd en het was tijd voor ontspanning. We troffen elkaar in een trendy tent op de bovenste etage van een van de vele hoge gebouwen in Macau, waar BMW het kampioensfeest van Andy Priaulx vierde. In de loop van het seizoen waren we elkaar regelmatig tegengekomen tijdens vele WTCC-wedstrijden op drie continenten, maar ook in Le Mans en in Sebring. Net zoals dat de jaren ervoor veelvuldig gebeurde. Het contact was altijd heel plezierig, zowel met Leslie als met zijn collega Haven. We wisselden vaak nieuws uit en dronken ook graag samen een glas bier of wijn. Het was altijd interessant om Leslies analyses en inschattingen te horen. Als oud-coureur trof hij vaak de spijker op z’n kop.

    leslie_formula_ford_1978_480
    Met een Van Diemen RF78 won Leslie in 1978 de BARC-titel in de Britse Formule Ford

    Na successen in de karting stapte de jonge Schot over naar de Formule Ford, waar hij in 1978 de Britse titel won in het BARC-kampioenschap met een Van Diemen RF78. De jaren erop was hij voornamelijk actief in sportwagens, met als grootste successen de tweede plaats in de Groep C2 van het WK Sportwagens met de Ecurie Ecosse. In 1988 reed hij Le Mans met Mazda, in 1989 en 1990 nam hij, overigens met weinig succes, deel aan het WK Sportwagens met Aston Martin.


    leslie_xedos_btcc_480
    De nogal exotische Xedos, waarmee Leslie in 1994 een half seizoen BTCC reed

    Zijn grootste bekendheid verwierf Leslie echter in het BTCC. In 1990 reed hij al zijn eerste races in de klasse, in 1993 volgde de eerste overwinning in een Vauxhall Vectra van de Ecurie Ecosse. Een jaar later reed hij met de exotische Xedos, maar dat prpject werd halverwege het seizoen stopgezet vanwege gebrek aan budget en resultaten. In 1995 werd hij aangetrokken door Honda, dat in dat jaar voor het eerst met een eigen fabrieksteam deelnam aan het BTCC. Een jaar later won hij drie races, waaronder belangrijke de wedstrijd in het voorprogramma van de Britse Formule 1-Grand Prix op Silverstone. In 1997 stapte Leslie over naar het Nissan-team van Ray Mallock, waar hij in 1998 twee en in 1999 drie wedstrijden won. Na een jaar met Mazda in het Amerikaanse Speedvision-GT-kampioenschap in 2001 reed hij in 2002 en 2003 twee seizoenen met Proton in het BTCC, maar ook hier bleven de echte successen uit. Langzaam maar zeker verlegde Leslie zijn aandacht in de richting van het televisiewerk, dat hem goed afging. Hij voelde zich duidelijk thuis in zijn nieuwe functie.Teams maakten echter nog geregeld gebruik van zijn ervaring. Zo ook zijn vriend Richard Lloyd, voor wie hij veel ontwikkelingswerk deed met de Jaguar XKR. Met die auto zou hij vandaag, maandag, testen op Nogaro. Het mocht niet zo zijn…

    leslie_primera_480
    Met de Primera van Ray Mallock behaalde Leslie in 1998 en 1999 vijf overwinningen


    31-03-2008 om 21:06 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    lloyd_porsche_lemans_1983_480
    Richard Lloyd (derde van rechts) runde de Canon-Porsche 956 in Le Mans met Jan Lammers en Jonathan Palmer

    Gisteren kwamen sportwagen- en GT-teameigenaar Richard Lloyd en oud-toerwagencoureur David Leslie om het leven bij een vliegtuigcrash in de buurt van het Britse vliegveld Biggin Hill nabij Farnborough. Lloyd en Leslie waren op weg naar het Franse circuit van Nogaro, waar vandaag de referentietests voor het FIA GT3-kampioenschap plaatsvinden. Leslie had daar de raceversie van de Jaguar XKR zullen besturen, die door Lloyds bedrijf Apex Motorsport was ontwikkeld voor het GT3-kampioenschap.

    Lloyd was in de jaren zestig werkzaam voor platenmaatschappij Decca, waar hij onder andere manager was van Cliff Richard. Als hobby reed hij een aantal races, in 1971 richtte hij zijn PR-bureau Motor Race Relations op met ondermeer Mike Hailwood en Peter Gethin als klanten. In opdracht van de Britse VW-importeur runde hij het Brits Formule Super Vee-kampioenschap. Ook als coureur boekte hij successen: met een Chevrolet Camaro en een Opel Commodore won hij tussen 1973 en 1976 tal van races voor het British Saloon Car Championship. In 1981 bracht hij Canon als sponsor in de autosport voor een Porsche 924 GTR, die hij inzette in het WK voor Sportwagens. De volgende stap was de Groep C in 1983, waar Richard Lloyd Racing als één van de eerste klantenteams met sponsoring van Canon een Porsche 956 inzette voor Jan Lammers en Jonathan Palmer. Ook zelf kroop Lloyd af en toe achter het stuur, zoals bij Lammers’ eerste Le Mans-deelname in 1983. “Voor mij vormde de samenwerking met Lloyd de eerste kennismaking met de sportwagenracerij. Ook voor hem was dat destijds nieuw. Ik was het niet altijd op alle fronten met hem eens, maar de samenwerking was heel goed en het contact was erg nauw, ook met zijn familie”, vertelt Jan Lammers.


    essen_14
    De Le Mans-winnende Bentley uit 2003, afgelopen weekend nog te zien tijdens de "Techno Classica" in Essen

    Via Mick de Haas, die destijds verantwoordelijk was voor de Canon-sponsoring, kwam Lammers met Lloyd in contact. De grootste successen van Lloyd in de Porsche-tijd waren vier overwinningen en de tweede plaats in Le Mans in 1985. Na een aantal jaren als adviseur keerde Lloyd in 1996 als teambaas terug, toen hij in opdracht van Audi UK het Team Audi Sport UK oprichtte voor de succesvolle deelname aan het Brits Toerwagenkampioenschap. In 1999 runde Lloyd de Audi R8C’s voor de fabriek tijdens de 24 Uur van Le Mans. In 2003 behaalde Lloyd met zijn Apex-team een groot succes door de 24 Uur van Le Mans te winnen met Bentley. Sinds enige tijd was Apex Motorsport de stuwende kracht achter de het Jaguar GT3-project.

    jaguar_xkr_gt3_480
    De Jaguar XKR in GT-uitvoering was een project van Lloyds bedrijf Apex Motorsport

    “Het nieuws kwam als een schok, zoals dat altijd is met zo’n bericht”, zei Jan Lammers. “Hij draaide de laatste jaren goed met zijn bedrijf, het ging allemaal goed met zijn familie, een van zijn dochters was net getrouwd, en dan zoiets… Ik heb veel goede herinneringen aan de tijd met hem.” Lloyd laat een echtgenote en drie dochters na.

    31-03-2008 om 21:04 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Formule Ford: Newsflash nr.1 maart 2008
    480_arthur_4273

    Tien jaar na hun zegetocht in de Formule Ford lieten Jeroen Bleekemolen en Vincent van der Valk tijdens de Paasraces zien dat ze nog steeds rap zijn in de mooie formulewagens. Dit verhaal, plus vele andere leuke achtergronden, vindt u in deze meer dan lezenswaardige newsflash van de Formule Ford.

    31-03-2008 om 21:03 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swift Cup: Newsflash nabeschouwing Paasraces
    480_start1_swift_4935.jpg

    Met 27 coureurs aan de start en twee spannende races waarin van alles gebeurde is de Formido Swift Cup het seizoen goed begonnen. Hans Bos maakte zijn ambities waar en won beide races. Maar met twee Swift Cup debutanten op het podium in hun allereerste race is duidelijk dat hij niet de enige titelkandidaat is. Interesse in de laatste nieuwtjes? .

    31-03-2008 om 21:02 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Denny Hamlin boekte op Martinsville zijn eerste overwinning in de NASCAR Sprint series. Tevens was het voor Toyota en Joe Gibbs Racing de tweede overwinning dit seizoen.



    hamlin_burton
    Moment van de wedstrijd. De zwarte Joe Gibbs Toyota neemt de leiding van
    Jeff Burton over
    .

    Hamlin bezorgt Toyota tweede zege
    Denny Hamlin bezorgde Toyota op Martinsville de tweede zege dit seizoen.
    In de 389e ronde nam Hamlin het risico van een korte brandstofstop waarbij hij de banden niet liet verwisselen. Voor Hamlin pakte de gok goed uit in de 426e ronde toen hij Jeff Burton’s Chevrolet van de eerste plaats wist te verdringen en de leiding niet meer afstond. Hamlin werd daarbij een handje geholpen door Toyota-merkgenoot Michael McDowell die zijn debuut maakte en een prima buffer vormde. Na afloop was er heftige kritiek van Jeff Gordon en Jeff Burton op het afblokken van McDowell, die op drie ronden achterstand als 26e eindigde. Burton: “Hij moet nog wat manieren leren, maar ik hoop dat hij het snel gaat begrijpen.” Ook Dale Earnhardt jr. had nog een kans op de overwinning, maar hij eiste gewoon teveel van zijn Hendrick Motorsport Chevrolet en eindigde uiteindelijk als zesde. “Ik had gewoon meer geduld moeten hebben en niet teveel van mijn auto moeten vergen” verweet Earnhardt zichzelf. Earnhardt: “Ik had wat geduldiger moeten zijn. Ik eindigde niet zoals ik had willen eindigen. Het enige voordeel was dat we een goede finish hadden.”

    UITSLAG
    1. Denny Hamlin Toyota 500 ronden
    2. Jeff Gordon Chevrolet 500 ronden
    3. Jeff Burton Chevrolet 500 ronden
    4. Jimmie Johnson Chevrolet 500 ronden
    5. Tony Stewart Toyota 500 ronden
    6. Dale Earnhardt jr. Chevrolet 500 ronden
    7. Casey Mears Chevrolet 500 ronden
    8. Jamie McMurray Ford 500 ronden
    9. Carl Edwards Ford 500 ronden
    10.Clint Bowyer Chevrolet 500 ronden

    31-03-2008 om 21:00 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GrandAm: Zege voor Pruett/Rojas op Homestead
    Het team van Chip Ganassi kon Homestead met een volle prijzenkast verlaten. Ganassi zegevierde eveneens in de GrandAm-wedstrijd die aan de IRL voorafging. Voor Ganassi was het na Daytona de tweede zege in het GrandAm kampioenschap dit seizoen.



    ganassi_homestead
    Het weekend begon goed voor het team van Ganassi met een zege in de GrandAm series

    Zege voor Pruett Rojas
    De combinatie Scott Pruett/Memo Rojas reed van de 99 ronden tellende wedstrijd maar liefst 51 ronden op kop. Voor Scott Pruett was het zijn 16e overwinning in de GrandAm-series. De gloednieuwe SunTrust Dallara met Michael Valiante leidde in de openingsfase, maar een aanrijding wierp de combinatie Valiante/Angellelli naar de veertiende plek terug. De wedstrijd kende maar liefst negen neutralisaties. De Porsche Crawford van Bill Auberlen/Joey Hand eindigde als tweede, terwijl de Ford Riley van Mark Patterson/Oswaldo Negri de Pontiac Riley van Marc Goossens in de slotfase nipt achter zich wist te houden.

    UITSLAG
    1. Scott Pruett/Memo Rojas Lexus Riley 99 ronden 2.46..06.684
    2. Bill Auberlen/Joey Hand Porsche Crawford +1.645 seconden
    3 Mark Patterson/Oswaldo Negri Ford Riley + 2.933 seconden
    4. Marc Goossens/Jim Matthews Pontiac Riley + 3.584 seconden
    5. Matt Plumb/Gene Sigal BMW Riley + 4.961 seconden
    6. Jon Fogarty/Alex Gurney Pontiac Riley + 5.639 seconden
    7. JC France/Joac Barbosa Porsche Riley + 6.723 seconden
    8. Brian Frisell/Mark Wilkins Ford Riley + 11.574 seconden
    9. Shane Lewis/Bill Lester Lexus Riley + 31.856 seconden
    10.Paul Edwards Kelly Collins Pontiac GXP.R + 45.191 seconden(1e GT)



    30-03-2008 om 18:22 geschreven door zaterik  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Goedemorgen, mooi blogje.xxx.
  • Wens jullie een fijne woensdag toe,dikke knufjes.
  • 2 Tickets voor De 24 Uren Van Zolder
  • Lekker koken
  • hallo

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • http://www.bloggen.be/red2francorchamps/

  • Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs