Op zaterdag 22 en maandag 24 maart vinden op Circuit Park Zandvoort de Kinzo Paasraces plaats. De diverse nationale kampioenschappen uit het Dutch Power Pack zullen tijdens het paasweekeinde hun eerste races van het nieuwe seizoen rijden. Er zullen dit jaar veel nieuwe kampioenen komen. Want alle titelhouders in zowel de BWM 130i Cup (Ricardo van der Ende), Clio Cup (Tim Buijs), Swift Cup (Steve Kirsch) als de Formule Ford (Francesco Pastorelli en Auke Genemans) stappen over naar een andere raceklasse.
De BMW's tijdens het seizoen 2007.
Samsung BMW 130i Cup De smaakmaker van vorig jaar was zonder twijfel de Samsung BMW 130i Cup. Elke race werd het publiek getrakteerd op ongekend felle gevechten.
11 wagens Het ziet er naar uit dat er met Pasen elf wagens aan de start staan. Voormalig kampioen (van 2006) Jan Joris Verheul is dit jaar zeker van de partij, net als routinier Jan Lammers. De 51-jarige Zandvoorter heeft in zijn renstal ook weer de twee koninklijke prinsen Bernhard junior en Pieter Christiaan van Oranje Nassau rijden. Tevens is Bertus Sanders in 2008 aan het team van Lammers verbonden. Vast gezicht in de BMW 130i Cup is Dillon Koster. In zijn Certainty Racing Team ook een nieuw gezicht, te weten Lau Michielsen. De nummers twee en drie van 2007, Tim Coronel en Bas Schothorst, zijn ook dit jaar weer van de partij. De BMW 130i Cup heeft met de deelname van Duncan Huisman (Ekris) een mooie naam.
Kampioen Van der Ende rijdt gastrace met Pasen Regerend kampioen Ricardo van der Ende, die de afgelopen twee jaar een Ekris-wagen bestuurde, zou aanvankelijk met Pasen niet aan de start verschijnen. Ricardo richt zijn pijlen op deelname aan een Europees toerwagenkampioenschap. En deelname aan twee kampioenschappen is vanwege zijn drukke werkzaamheden voor zijn eigen kartbaan te veel. Maar vrijdagmiddag om 16.30 uur kreeg Ricardo van der Ende van Ekris de kans om met Pasen in Zandvoort een gastrace te rijden. ,,Hartstikke mooi, want dan kan ik dit weekeinde in de BMW met het startnummer 1 rijden'', keek hij vast vol enthousiasme vooruit.
Meer rijders met Pinksteren De kans is groot dat er tijdens Pinksteren meer deelnemers zijn. Zo zal Rintje Ritsma dan weer van de partij zijn. Bovendien is Certainty Racing van Dillon Koster nog met een aantal coureurs in gesprek om later in het seizoen toe te treden.
Sebastiaan Bleekemolen is een van de favorieten voor de Clio-titel 2008.
Dunlop SportMaxx Clio Cup Ook in de Dunlop SportMaxx Clio Cup kan het nodige spektakel verwacht worden. Tijdens de Kinzo Paasraces verwacht de organisatie een veld van meer dan 25 gelijkwaardige Renault Clios aan de start. De vice-kampioen van 2007, Pim van Riet, zal erop gebrand zijn om dit jaar wel het kampioenschap op zijn naam te schrijven. Van Riet had vanmiddag tijdens de vrije training wel een momentje, want hij schoot bij de Renault-bocht flink het grind in. Tegenstand voor Van Riet kan worden verwacht van Michael en Sebastiaan Bleekemolen, Melvin de Groot en Robert van den Berg.
Snelle dames Bovendien treden de snelle dames Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot tot het Clio-gilde toe. Net als de beste jeugdige BMW 130i Cup-driver van afgelopen jaar, Mickey Bertram. Regerend Clio-kampioen Tim Buijs is er niet meer bij. Hij gaat dit jaar internationaal racen in de Porsche Supercup. Paul Vahstal en Addie van de Ven zijn wel weer van de partij. Zij hebben de overstap gemaakt naar het team van Wijzonol Racing. Ronald Morien, afgelopen jaar met Ferry Duivenvoorde kampioen bij de SEAT Cupras, gaat ook in de Clio Cup racen. Voor de echte amateurrijders, zoals Piet de Gier en Sylvester van Heijningen, heeft cupcoördinator Evert Bolderheij een nieuw kampioenschap in het leven geroepen. Bolderheij noemt dat vooralsnog de olympische klasse
Formule Ford De komst van de nieuwe Duratec 1600-motor heeft in de Formule Ford gezorgd voor nog snellere rondetijden. De klasse heeft veel aanzien in de autosportwereld, daar het wordt gezien als kraamkamer voor formulewagenrijders. Rijders als Jeroen Bleekemolen, Christijan Albers, Tom Coronel en Jan Lammers hebben alle goede resultaten geboekt in de Formule Ford. Jonge talenten uit de kartsport zullen het ook dit jaar weer opnemen tegen de gevestigde orde in deze spannende formulewagenklasse.
Bekende gastrijders Het publiek kan zich dan ook opmaken voor felle gevechten en veel inhaalacties. Bovendien zijn er met Pasen de nodige gastrijders actief. Wat te denken van Jeroen Bleekemolen. Maar ook René Kouwenberg, in 1990 en 91 kampioen, maakt zijn rentree. Bovendien is Anders Krohn, afgelopen seizoen de nummer twee uit de Formule Ford, met Pasen eenmalig present voor het seizoen 2008. Niels van der Valk, ook een voormalige champ, racet met Pasen een gastwedstrijd. Het is interessant te zien wat Jennifer van der Beek zal doen met Pasen, aangezien er slecht weer wordt voorspeld. De jeugdige rijdster toonde zich vorig jaar een ware regenkoningin. Ook vandaag, tijdens de eerste vrije training op CPZ voor de Paasraces, was Van der Beek weer rap.
Windvlagen Gert Valkenburg van Geva Racing en tevens bestuurslid van de Formule Ford Club Holland houdt de komende dagen goed het weer in de gaten. Niet alleen de kou en de neerslag kunnen voor verraderlijke omstandigheden zorgen. ,,Hier op Zandvoort kunnen flinke windvlagen voor gevaar zorgen, meldde Gert Valkenburg vanmiddag vanaf CPZ. ,,De Formule Fords zijn in dat soort omstandigheden kwetsbaar. We houden de veiligheid goed in de gaten. Maar vooralsnog denk ik dat we met Pasen gewoon kunnen gaan rijden. Al zal het af en toe wel tricky worden voor de rijders. Er zullen met Pasen 17 Formule Fords aan de start verschijnen. De twee Denen Nils Vestergard en Claus Froekjaer-Lorendsen hebben zich teruggetrokken. Daarentegen komt er nog wel een extra Zetec van het raceteam van Bas Kuppeveld bij.
Formido Swift Cup Jonge toerwagentalenten komen in actie in de Formido Swift Cup. Na een bijzonder succesvol debuutjaar, hebben zich voor het nieuwe autosportseizoen 28 Swifts ingeschreven. Vorig jaar ging de Swift Cup met 15 man/vrouw van start, dus de klasse zit enorm in de lift. Op technisch gebied zijn enkele kleine wijzigingen doorgevoerd, waardoor iets snellere rondetijden verwacht kunnen worden. Kampioen van vorig jaar, Steve Kirsch, zien we dit jaar niet in deze uitdagende merkencup. Rijders als Hans Bos, Suzanne Jager, Sandra Douma en Tim van Gog verschijnen wel aan de start samen met vele nieuwe namen in de autosport, zoals de 15-jarige Jeroen Slaghekke en de 16-jarige Pieter Schothorst die voor het team van de broers Tim en Tom Coronel uitkomen.
Debutanten Voor de Ladies Cup hebben zich ook een aantal nieuwe dames ingeschreven, onder wie Maaike de Wit die voor het team van Marcel Dekker uitkomt. Van de 28 rijders die met Pasen in de Swift uitkomen zijn er 11 debutant. Onder hen ook Thomas Cox, rijder van Douma Frensch Power, die vandaag tijdens de vrije training rechtdoor schoot bij de Renault-bocht en voor zaterdag een kapot voorwiel moet vervangen. Bovendien knalde er vandaag een zwarte Swift in de Hugenholtz hard af. ,,Ik dacht dat het een van de nieuwe Duitsers was, ik vermoed Jörg Obluda, vertelde één van de rijders vanaf het circuit.
Ronald Morein en Ferry Duivenvoorde, hier in het midden de trotse kampioenen in de SEAT Cupra Cup van 2007, rijden dit seizoen als team in de TDC.
Toerwagen Diesel Cup Nieuw in het Dutch Power Pack is de Toerwagen Diesel Cup (TDC). In deze klasse nemen verschillende toerwagens het tegen elkaar op, waaronder de BMW 120D, Volkswagen Golf TDi, Seat Ibiza Cupra en Alfa Romeo 147 JTD. Omdat elke auto een verplichte pitstop moet maken, vindt er naast spektakel op het circuit, ook veel actie plaats in de pitstraat. De klasse rijdt twee races tijdens het Paasweekend. De eerste wedstrijd wordt zaterdagmiddag verreden en duurt 110 minuten, de tweede manche wordt op Tweede paasdag verreden.
Bekende namen De TDC zou dit jaar wel eens een heel succesvolle klasse kunnen gaan worden. Vanmiddag waren reeds 22 teams ingeschreven voor de nieuwe klasse. ,,En met Pinksteren zullen er minimaal drie BMWs bijkomen, weet cupcoördinator Cees van Oord reeds te melden. Gaby Uljee en Paulien Zwart vormen één van de deelnemende teams van de nieuwe dieselcup. Zij moeten het onder meer opnemen tegen Bertus Sanders en Marc Koster, die met een BMW 120d tot de favorieten horen. ,,Ik denk dat het een leuke cup wordt, stelde Marc Koster van de week reeds. ,,Ik heb gehoord dat mannen als Paul van Splunteren, Cor Euser en Frans Verschuur ook gaan meedoen. Dat klopt, want er doen bekende autosportnamen mee met de TDC. Zo rijdt Frans Verschuur in een BMW 120d met Albert Vos. Ook Arie Ruitenbeek (KNAF-voorzitter en tevens het bekende gezicht van BMW Group Nederland BV) rijdt dit jaar mee in de TDC. Ruitenbeek racet uiteraard in een BMW 120d. Een zeer geroutineerd koppel wordt gevormd door Cor Euser en Peter van der Kolk. Ook dit tweetal zit in een diesel van BMW. In een Volkswagen Golf komen Ronald Morien en Ferry Duivenvoorde uit. Dit tweetal veroverde afgelopen seizoen het kampioenschap in de SEAT Cupra Cup. Over SEATs gesproken: Christiaan Frankenhout rijdt met Pasen in dit type auto. Frankenhout vormt een koppel met Ward Rosier. Renate Sanders en Frank Wilschut gaan samen op pad in een diesel van BMW.
De Suzuki Swifts in actie in 2007.
Programma Op zaterdag 22 maart vinden alle kwalificaties plaats, gevolgd door de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup. De eerste sessie vangt aan om 10.00 uur. Op Tweede Paasdag begint het programma om 9.15 uur met de eerste race.
Toegangskaarten Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar via de website van Circuit Park Zandvoort (www.circuit-zandvoort.nl) of via het Ticket CallCentre (0900 9000 500). Een weekend-duinkaart kost 12,00 euro, waarbij kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, gratis toegang hebben. Een weekend-paddockkaart, met toegang tot het rennerskwartier, kost 35 euro. Kinderen tot 12 jaar, onder begeleiding van een volwassene, ontvangen vijftig procent korting op een paddockkaart.
Gratis toegang voor het hele gezin! Hoofdsponsor Kinzo stelt gratis Family Tickets ter beschikking. Bij aankoop van elektronisch Kinzo gereedschap bij een van de deelnemende bouwmarkten, ontvangt men een gratis toegangsbewijs, welke gratis toegang tot de duinen geeft voor het gehele gezin (twee volwassenen en twee kinderen).
Meer informatie over tickets en het meest recente tijdschema is te vinden op www.circuit-zandvoort.nl
Voorlopig tijdschema Kinzo Paasraces Zaterdag 22 maart 2008 10:00 - 10:20 Formule Ford 10:30 - 10:50 Toerwagen Diesel Cup 11:00 - 11:20 Samsung BMW 130i Cup (1) 11:30 - 11:50 Formido Swift Cup 12:00 - 13:00 Pauze 13:10 - 13:30 Dunlop SportMaxx Clio Cup 13:40 - 14:00 Samsung BMW 130i Cup (2) 14:15 - 16.05 Race 1 Toerwagen Diesel Cup (race 1) 110 minuten
Maandag 24 maart 2008 09:15 - 09:40 Race 2 Samsung BMW 130i Cup (race 1) 10 ronden 09:55 - 10:20 Race 3 Formule Ford (race 1) 12 ronden 10:35 - 11:20 Race 4 Dunlop SportMaxx Clio Cup (race 1) 45 minuten 11:35 - 12:05 Race 5 Formido Swift Cup (race 1) 12 ronden 12:15 - 13.15 Pauze 13:30 - 14.05 Race 6 Samsung BMW 130i Cup (race 2) 16 ronden 14:30 - 14:55 Race 7 Formule Ford (race 2) 12 ronden 15:10 - 15:35 Race 8 Dunlop SportMaxx Clio Cup (race 2) 12 ronden 15:50 - 16:30 Race 9 Toerwagen Diesel Cup (race 2) 40 minuten 16:45 - 17.15 Race 10 Formido Swift Cup (race 2) 12 ronden
Ricardo van der Ende zou aanvankelijk met Pasen niet aan de start verschijnen. ,,Maar ik kreeg vanmiddag om 16.30 uur van Ekris een telefoontje dat ik een gastrace kan rijden, meldde de regerend BMW 130i-kampioen vanmiddag aan Autosport.nl. ,,Dus ben ik dit weekend van de partij.
Ricardo van der Ende richt zijn pijlen dit jaar op deelname aan een Europees toerwagenkampioenschap. Hij wil graag internationaal gaan rijden in een klasse, die als opstap zou kunnen dienen om mogelijk in 2009 aan het WTCC deel te nemen. ,,Dit jaar twee volledige competities rijden in een Europees kampioenschap én de Nederlandse BMW 130i Cup, dat is te veel. Ik heb het namelijk ook heel erg druk met mijn kartbaan, legt Van der Ende zijn keuze uit. ,,Daarom heb ik besloten in 2008 niet een volledig seizoen in de BMW 130i Cup te doen. Maar dat ik nu met Pasen een gastoptreden kan racen, vind ik heel leuk. Lijkt me geweldig om met het kampioensnummer 1 op mijn wagen te gaan rijden.
Vrije trainingen gemist Omdat het gastoptreden pas vandaag in de namiddag is rondgekomen, begint Van der Ende wel met een achterstand aan de Paasraces. Terwijl de tien andere deelnemers aan de BMW-paasraces vandaag twee vrije trainingen konden afwerken en vast konden wennen aan de koude, natte omstandigheden, heeft Van der Ende dat gemist. ,,Ik race nu snel naar huis om mijn spullen te pakken en hoop rond 18.00 uur op het circuit te zijn, meldt Ricardo telefonisch vanuit de auto. ,,Hoe en wat er allemaal gaat komen dit weekend, zie ik wel. Er zijn ten opzichte van 2007 wat technische veranderingen aan de BMWs, zoals met de remmen. Dat zal ik zaterdag allemaal wel merken. Ik heb in ieder geval veel zin om mee te doen.
Op zaterdag 22 en maandag 24 maart vinden op Circuit Park Zandvoort de Kinzo Paasraces plaats. De diverse nationale kampioenschappen uit het Dutch Power Pack zullen tijdens het paasweekeinde hun eerste races van het nieuwe seizoen rijden. Bekijk hieronder het tijdschema en de ticketinfo.
VALENCIA - Henki Waldschmidt heeft afgelopen weekend tijdens de eerste officiële Formule 3 Euroseries test op het circuit van Valencia grote indruk gemaakt. Van de totaal 29 deelnemers legde de Nederlandse debutant op het Spaanse circuit beslag op de vierde plaats! Door een snelle tijd van 1:29.771 te klokken gaf Waldschmidt zijn visitekaartje aan de overige coureurs en teams af. Het was pas de tweede keer dat de Hagenaar in een F3-bolide reed. Eind 2007 testte hij reeds een dag in een F3-wagen op het Franse circuit van Nogaro. Volgende week (20 en 21 maart aanstaande) zal de rijder van SG Formula zijn test vervolgen op het circuit van Estoril (Portugal).
Alle bekende teams zoals ART Grand Prix, Mücke Motorsport en Manor Motorsport waren op volle oorlogssterkte aanwezig. Het team van SG Formula hield op het circuit van Ricardo Tormo het hoofd koel. Doordat het Franse team de nieuwe F3-wagen aan het opbouwen was, moest Waldschmidt op zaterdag nog werkeloos toekijken hoe de overige rijders hun eerste meters maakten ter voorbereiding op het komende F3-seizoen. Op zondagochtend maakte het 19-jarige autosporttalent daadwerkelijk zijn debuut in de nieuwe F3-bolide, dat aangedreven wordt door een Mercedes krachtbron.
Na de shakedown concentreerden Waldschmidt en zijn team zich op het veelvuldig variëren van afstellingen, wisselen van veren en schokbrekers en zoeken naar een optimum voor alle bochten. De rijder van het Toyota Young Drivers Program (TDP) bouwde de testdag met SG Formula stelselmatig op en draaide continu snellere rondetijden. In de middagsessie vervolgde Waldschmidt zijn test. Na een aantal stints te hebben gereden, benutte Waldschmidt volledig de volgende set nieuwe banden van Kumho. Het jonge talent eindigde zijn test uiteindelijk op een keurige vierde plaats. Met dit goede resultaat kijkt Waldschmidt met veel vertrouwen uit naar de volgende Formule 3 Euroseries test, dat zal plaatsvinden op het circuit van Estoril.
HENKI WALDSCHMIDT: "Op zaterdag was het team nog druk bezig met het opbouwen van de wagen, zodat ik niet heb kunnen rijden. Gisteren was een bijzonder nuttige testdag. Nadat ik in de ochtend de verplichte shakedown had gedaan, ging ik in de middag met nieuwe banden naar buiten. Ik zat direct goed op snelheid en ging steeds sneller. Een vierde tijd is een opsteker voor het team en voor mij. De samenwerking met de engineers verliep verder uitstekend. Mijn team werkt hard en is onwijs gemotiveerd. Verder zit het ongelooflijk dicht bij elkaar en wordt er vreselijk hard gereden. Hartstikke leuk en uitdagend. Ik vind het fantastisch dat ik in mijn derde autosport jaar mee knok in deze mondiale topklasse. Ik zie het helemaal zitten. Op naar de volgende F3-test!
Marc Koster en Bertus Sanders vormen dit seizoen een koppel in de nieuwe Toerwagen Diesel Cup. De twee coureurs staan vanaf de Paasraces met hoge verwachtingen aan de start in een BMW 120d. ,,We gaan voor het kampioenschap, aldus Bertus Sanders, die in 2008 overigens met het raceteam van Jan Lammers ook in de BMW 130i Cup zal uitkomen.
Marc Koster heeft veel zin om te gaan racen in de nieuwe racedivisie. ,,Het kan heel erg leuk gaan worden, vertelt hij. ,,Ik heb zeer aansprekende namen gehoord, zoals Paul van Splunteren, Frans Verschuur en Cor Euser, die in de Cup zouden gaan rijden, vertelt Koster. ,,Ook dames als Paulien Zwart en Gaby Uljee zijn van de partij. Al met al denk ik dat er veel coureurs meedoen die echt veel plezier in de autosport hebben.
Fel gevecht Koster en Sanders kennen elkaar al langer. ,,Een jaar of vijf geleden reden we beiden in de Toyota Yaris Cup en waren we grote concurrenten van elkaar. Bertus werd toen na een fel gevecht kampioen en ik tweede, vertelt de door Pioneer ondersteunde Marc Koster. ,,Een aantal jaar geleden zijn we samen gaan rijden in het Winterkampioenschap. Ook Dillon Koster zat toen bij ons team. We hebben onder meer met een BMW 120d gereden. In de Toerwagen Diesel Cup gaan we nu ook met die auto racen.
Sanders ook in BMW 130i Cup Voor Bertus Sanders wordt het raceseizoen naar eigen zeggen een drukke boel. Hij gaat namelijk ook weer uitkomen in de BMW 130i Cup. De Emmenaar maakt de overstap van Team Renova-Euser naar de renstal van Jan Lammers, waarin naast Lammers wederom ook de koninklijke prinsen Bernhard junior en Pieter Christiaan zullen uitkomen.
Extra budget nodig ,,Cor Euser had na vorig jaar al snel aangegeven dat hij in 2008 slechts budget voor één BMW 130i zou hebben en dat zijn vaste rijder wederom Jan Joris Verheul zou zijn, legt Sanders uit. ,,Toen is er contact met Jan Lammers gekomen. Hoewel ik mijn budget nog maar voor een half seizoen rond heb, hebben we toch besloten te gaan rijden. Ik sta met Pasen aan de start en zal in het loop van het jaar dus nog op zoek moeten naar extra geld voor de 130i. Als het me lukt om dat rond te krijgen, verwacht ik zeker voor een topdrie-klassering in het klassement te kunnen gaan. Want het team van Jan Lammers heeft de wagen en alles eromheen goed voor elkaar, aldus Bertus Sanders.
Goed initiatief Kostentechnisch is deelname aan de Toerwagen Diesel Cup goedkoper. ,,Terwijl je met een 120d toch in een achterwiel aangedreven wagen rijdt en lekker in een BMWtje zit, verklaart Marc Koster zijn positieve racegevoel. ,,Ik vind het opstarten van de TDC al met al een goed initiatief van CPZ. Misschien kunnen we er straks ook nog een soort van merkenkampioenschap aan vast koppelen. Want ik denk dat de BMWs een leuke strijd kunnen aangaan met de SEATs, de Alfas en de VW Golfs.
EINDHOVEN Peter Kox komt dit seizoen opnieuw uit in het FIA GT-kampioenschap. De ervaren autocoureur uit Eindhoven zal namens het Duitse Reiter Engineering net als vorig jaar een Lamborghini Murciélago R-GT besturen. Zijn teamgenoot bij Reiter is de Rus Roman Rusinov. Eerder werd bekend dat Kox in 2008 ook uitkomt in de Le Mans Series en de 24 uur van Le Mans.
De deelname van Reiter Engineering aan de FIA GT lag in de lijn der verwachting. Dankzij de inspanningen van Reiters Russische hoofdsponsor InterProgress Bank en Antonov PLC komt Kox dit jaar opnieuw uit in het prestigieuze kampioenschap. De Eindhovenaar kan dus net als vorig jaar een druk racejaar tegemoet zien.
Vlak voor de start van het seizoen is er nog behoorlijk wat werk te verzetten. We moeten nog veel aan de auto verbeteren, weet Kox. Dat is een kwestie van veel testen. We verbeteren de Lamborghini constant. Ook de test op het circuit van Monza vorige week is zeker niet slecht gegaan. We hebben inmiddels een windtunneltest gedaan en zo komen we steeds kleine stapjes dichterbij een superauto. Het is in ieder geval een betrouwbare auto met veel groeimogelijkheden.
De eerste race van Peter Kox is op 20 april op het Britse circuit van Silverstone.
Marc Goossens blikt terug op debuut Corvette GT2 in Sebring
SEBRING - Het LG Motorsport team kon het goede ritme, dat ze in de trainingen hadden gevonden, niet voortzetten tijdens de race. Marc Goossens nam de start op de #28 Corvette van Lou Gigliotti. Het hoofddoel van de piloten was het rijden van hun eigen tempo tijdens de race. Zo deed ook The Goose in zijn eerste stint. Het eerste probleem stak de kop op na ongeveer een uur wedstrijd, de power steering begaf het op de Riley Corvette GT2. De mecaniekers deden een prima job en wisten de Corvette in 'no time' te repareren.
Tegelijkertijd nam Doug Petersen het stuur over van Goossens. Ook Doug (Petersen) reed mooie rondetijden, tot hij merkte dat de auto overhit raakte. Hij liet de 'pace' zakken en gaf het stuur daarna over aan teambaas Lou Gigliotti. Ook hij kampte met dezelfde problemen tijdens zijn eerste stijd met de Corvette. Na onderling overleg werd afgesproken dat de piloten snel moesten opschakelen, met andere woorden de Corvette niet te hoog in toeren jagen om de temperatuur te doen dalen. Wanneer The Goose de pitlane verliet voor het begin van zijn tweede stint deed hij wat hem gevraagd werd.
Goossens: "Het team kwam overeen om de snelheid naar beneden te halen en ook om snel op te schakelen om de temperatuur naar beneden te halen. Maar dat duurde echter niet lang. Ik begon aanzienlijk vermogen te verliezen en naarmate mijn stint vorderde kon ik zelfs niet meer in zesde geraken op het lange rechte stuk voor de laatste bocht. We besloten dus op dat punt om de wedstrijd te staken, aangezien het geen zin had om door te doen en de motor volledig op te blazen."
"We hebben het potentieel en de snelheid getoond van de door Riley geprepareerde Corvette GT2. Het is erg jammer dat we de auto niet aan de meet konden brengen. We weten allemaal hoe eisend deze wedstrijd en dit circuit zijn voor de wagens. Maar niet alleen wij kenden moeilijkheden. Ook de andere deelnemers, waaronder enkelen die een gooi konden doen naar de zege, kenden problemen. Persoonlijk had ik onze wagen graag aan de finish gezien, vooral omdat ik van de assemblage van de wagen van kortbij heb gevolgd. De mannen van Riley Technologies en LG Motorsport hebben een hele hoop tijd in dit project gestoken, en finishen zou een mooie wijze van dank zijn aan het team. Ik wens Lou (Gigliotti) en Doug (Petersen) het beste voor de rest van het seizoen. Ze hebben een auto die vooraan kan meedraaien en ik geloof er sterk in dat het niet lang zal duren voor de auto races kan winnen!" aldus Marc Goossens.
Wie van een autosportinterview met gepeperde uitspraken houdt, moet de nieuwe Sportweek maar eens aanschaffen. In een vraaggesprek met het sportieve weekblad haalt Jan Lammers hard uit naar Jos Verstappen en zijn manager Huub Rothengatter: ,,Ik vind het twee karakterloze eikels.
Jos Verstappen haalde onlangs in zijn column in De Telegraaf flink uit naar zijn collega-coureurs. Zo had Christijan Albers volgens hem altijd smoesjes, is Robert Doornbos een niet zon goede coureur en vindt Giedo van der Garde het vooral belangrijk dat zijn haar goed zit. Volgens Jos dan. In de nieuwe Sportweek krijgt Verstappen zelf de wind van voren.
Stellingen In het blad krijgt Jan Lammers tien stellingen voorgehouden. Op de opmerking Autosport in Nederland stelt zonder Jos Verstappen niks voor antwoordt de 51-jarige Zandvoorter: ,,Is dat zo? Rob Slotemaker, Arie Luyendijk. Gijs van Lennep, Carel Godin de Beaufort, Ben Pon, Boy Hayje, Toine Hezemans, Huub Rothengatter, ikzelf Kijk naar Arie in Amerika, naar Robert in Amerika en Tom in Japan. We stellen wél iets voor.
Schandalig ,,Ik denk dat mijn oordeel over Jos niet objectief is, vervolgt Lammers. ,,Mijn ervaring met hem in de A1GP was ronduit slecht. Recht uit het hart gesproken: ik vind het schandalig zoals hij en Huub over mij praten. Ik pak A1GP op, de eerste die ik bel is Jos. Kort samengevat: ik haal hem uit de mottenballen, zet hem in een racewagen, op het podium en zorg voor een miljoen in zijn zak. Ik vertelde hen: het kan even duren, maar je krijgt al je geld. Heeft-ie ook gekregen. Jos heeft alle reden de ogen uit zijn hoofd te schamen. Als je hoort hoe hij nu nog over mij praat Beschamend. Dit is de jongen waar ze het woord lul voor hebben uitgevonden. Ik vind het twee karakterloze eikels.
Papieren versie Lammers antwoorden op de andere negen stellingen, gesteld door autosportkenner Nando Boers, kunt u in de papieren versie van Sportweek vinden.
BAJA - In een bloedstollende ontknoping heeft het AutoTrack.nl Team van Deijne op een professionele manier toegeslagen en is als derde in de hoog genoteerde Italiaanse Baja geëindigd. Daarmee zijn de eerste FIA-punten binnen.
Was zaterdag nog sprake van een verbeten strijd met de Letten Naglis/Naglis en de Hongaarse combinatie Palik/Darazsig, zondag werd de voorsprong op soevereine wijze op de laatste twee special stages uitgebreid. Het tempo bleef in vergelijking met gisteren hetzelfde ofschoon het parcours spekglad was geworden door de overvloedige regenval. Voor de volgers in het klassement betekende dit dat er een tandje moest worden teruggeschakeld, maar van Deijne en Rosegaar gingen op dezelfde manier door waarop ze gisteren waren opgehouden.
Op deze laatste dag werd door de diverse deelnemers veel schade geleden en moesten de tieribs en het ducttape er bij vele teams er aan te pas komen om de zaak bij elkaar te houden. Van Deijne kent zijn Mitsubishi L200 EVO III echter van top tot teen en ontweek alle obstakels op een spectaculaire manier. De strijd tussen Nasser Al Attiyah en Boris Gadasin bereikte in de laatste proef een kookpunt.
De X-raid coureur bracht de achterstand voor de start van de proef terug tot exact twee minuten, hetzelfde verschil waarmee ze de proef begonnen. De man uit Quatar joeg de Rus op tot het uiterste en doordat beiden een remfout maken in de laatste bocht tikte de BMW de Nissan de greppel in. De AutoTrack.nl-Team van Deijne-fans hadden natuurlijk het liefst het Michael Schumacher-Damon Hill-effect gezien, maar het team uit Zeeland ging voor een sportieve winst.
Einduitslag Italië: 1. Al Attyah/Thorner, 2. Gadasin/Talantsev, 3. Van Deijne/Rosegaar
Wijzonol Rhesus Racing heeft grote ambities. De autoraceformatie uit Apeldoorn is dit jaar in maar liefst twee merkencups actief. Naast de vertrouwde Dunlop SportMaxx Clio Cup komt Wijzonol Rhesus Racing dit seizoen ook uit in de Formido Swift Cup.
Addie van de Ven was vorig jaar al actief voor het Wijzonol Rhesus Racing Team. Hij krijgt versterking in de vorm van de ervaren Paul Vahstal. Zij vormen een geducht duo in de Renault Clio Cup. Jeroen den Boer (20 jaar) en Alexander Keijzers (20 jaar) zijn aangetrokken voor de Formido Swift Cup. Tevens verwelkomt de equipe naast hoofdsponsor Wijzonol Bouwverven BV, de nieuwe co-sponsor; de Galaxy Group uit Almere.
Lat ligt hoger Teammanager André Kool ziet met genoegen uit naar het nieuwe, voor Wijzonol Rhesus Racing erg drukke seizoen. Met de uitbreiding van het team liggen er volop nieuwe kansen. We leggen dit jaar de lat dan ook nog hoger, aldus Kool. In de Clio Cup willen we in de topdrie eindigen. In de Suzuki Swift Cup richten we ons op een plaats in de topvijf.
Ambities Ambities die niet uit de lucht zijn komen vallen, want Wijzonol Rhesus Racing kende vorig jaar een meer dan uitstekend debuutjaar in de Renault Clio Cup. De equipe was meteen goed voor podiumplaatsen tijdens races in het voorprogramma van de Masters of F3, de Trophy of the Dunes en de A1 Grand Prix.
Dutch Power Pack Omdat de Formido Swift Cup net als de Renault Clio Cup deel uitmaakt van het Dutch Power Pack rijden de vier coureurs van Wijzonol Rhesus Racing het hele seizoen tijdens hetzelfde raceweekend op hetzelfde circuit. Daardoor zien onze gasten en relaties ook nog eens dubbel zo vaak een auto in de Wijzonol-kleuren voorbij komen.
Enthousiast Kool is zeer te spreken over de enorme mogelijkheden die het team heeft dankzij zijn trouwe sponsors. Wijzonol is een superenthousiaste hoofdsponsor, die ook dit jaar weer bereid is het team te ondersteunen. Wijzonol heeft bovendien nog een aantal leuke verrassingen in petto. Verder zijn we co-sponsor Galaxy Group heel dankbaar dat zij het mogelijk gemaakt hebben dat we dit seizoen ook in de Formido Swift Cup kunnen uitkomen. Het wordt voor Galaxy het eerste jaar in de autosport. Het bedrijf is al heel enthousiast in de voorbereidingen.
Paasraces Het seizoen van het Wijzonol Rhesus Racing Team start tijdens de Paasraces (24 maart) op het Circuit Park Zandvoort en de equipe is actief in de Formido Swift Cup en de SportMaxx Clio Cup.
Team Bleekemolen pakt dit jaar groot uit in liefst vier verschillende raceklasses. De renstal van de bekendste racefamilie van Nederland bindt de strijd aan in de internationale Porsche Supercup, de Renault Clio Cup, de Suzuki Swift Cup en de Duitse ADAC GT Masters.
Internationaal podium Vorig seizoen stuntte Team Bleekemolen in de Porsche Supercup door met Jeroen Bleekemolen achter het stuur de beroemde stratenwedstrijd van Monaco te winnen.
Dit jaar komen Sebastiaan Bleekemolen en Tim Buijs uit in deze internationale topklasse, die telkens in het voorprogramma van de Grand Prix Formule 1 mag rijden. Tim Buijs is de regerend nationaal kampioen in de Dunlop SportMaxx Clio Cup en gaat nu het internationale podium bestormen. Sebastiaan Bleekemolen heeft al jaren ervaring in de Porsche Supercup. ,,Recentelijk hebben we op het Duitse circuit van Hockenheim twee dagen getest voor de Supercup en dat ging erg goed. Ik zat continu in de toptien. Dus dat geeft veel vertrouwen voor het seizoen, dat in het eerste weekend van april in Bahrein van start gaat, aldus Sebastiaan Bleekemolen.
GT Masters Michael, Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen zullen dit jaar ook uitkomen in de ADAC GT Masters. Dit in Duitsland te verrijden kampioenschap heeft als format dat teams bestaan uit een professionele én een amateur-coureur. Naast de Zandvoortse amateurrijder Ronald van de Laar zullen Michael, Jeroen en Sebastiaan in toerbeurt het racekoppel met Van de Laar vormen. Team Bleekemolen zal uitkomen met het nieuwste model Porsche en in de ADAC Masters onder meer strijden tegen dikke GT-wagens zoals Lamborghinis, Maseratis en Aston Martins.
Sterk Clio Cup-team Team Bleekemolen heeft dit jaar veel sportieve ambitie. Zo zullen de rijdende teambazen Michael en Sebastiaan Bleekemolen zich weer in de top van de Clio Cup-races willen mengen. Met onder meer vier zeges (Michael eenmaal, Sebastiaan drie keer) kenden de Bleekemolens in 2007 een sterk Clio-jaar. De 58-jarige routinier uit Aerdenhout en zijn in Haarlem woonachtige zoon zullen in 2008 de steun krijgen van vijf teamgenoten. Melvin de Groot, afgelopen jaar de sterke nummer drie van de Clio Cup, is één van hen. Dennis de Borst en Martin de Kleijn maken de overstap van Equipe Verschuur. Piet de Gier en René Steenmetz raceten afgelopen jaar ook al voor Team Bleekemolen in de Clio. Hoewel de sterke coureurs Paul Vahstal en Addie van de Ven niet officieel deel uitmaken van het team, zullen hun autos in 2008 wel technisch ondersteund worden door de Bleekemolens. Laura Kool tenslotte debuteerde afgelopen seizoen in de Swift Cup en zal komend seizoen incidenteel deelnemen aan een Clio-race.
Titelkandidaten in de Swift Cup Met liefst zeven coureurs is Team Bleekemolen ook in de Suzuki Swift Cup zeer goed vertegenwoordigd. De Swift Cup is vorig jaar opgezet en was direct succesvol als dé nieuwe opstapklasse voor jong en jeugdig racetalent. Met Hans Bos en Suzanne Jager in de gelederen heeft Team Bleekemolen zowel in het algemeen klassement als de Ladies Cup titelkandidaten in huis. Ook de pas 16-jarige Björn Cornelissen, die tijdens de Finaleraces van 2007 zijn autosportdebuut opluisterde door direct in de punten te rijden, is een talent. Niels Kool is pas 15 jaar en vervangt zijn zus Laura, terwijl Bart van Raamsdonk aan zijn tweede Swift-jaar begint. Henry van Os en Willem Cornelissen kwamen afgelopen jaar voor Team Bleekemolen uit in de BMW 130i Cup en maken nu de overstap naar de Swifts. Zij delen een auto en zullen bij toerbeurt in de Swiftcup deelnemen.
KiKa De Bleekemolens ondersteunen tevens voor het tweede opeenvolgende seizoen KiKa. Deze stichting Kinderen Kankervrij werft fondsen die ten goede komen aan de zeven kinderkankercentra die Nederland telt. Team Bleekemolen werkt samen met Racing for Charity, een stichting die zich net als afgelopen seizoen volledig op de fondsenwerving voor de Stichting Kinderen Kankervrij richt.
Regerend F1-wereldkampioen Kimi Raikkonen heeft toch een punt overgehouden aan de voor Ferrari dramatisch verlopen seizoensouverture. Zowel Massa als Raikkonen vielen voortijdig uit na een weekend met al eerder problemen voor beide coureurs. Bovendien stapelde de Fin fout op fout tijdens de race, evenals het team. Ferrari had Raikkonen niet voldoende benzine meegegeven, waardoor hij enkele ronden voor het einde stilviel bij het inrijden van de pitstraat.
De Fin werd uiteindelijk toch als achtste geklasseerd, en behaalde daarmee toch nog 1 punt. De reden hiervoor is de diskwalificatie van Rubens Barrichello. De Braziliaan reed na een mislukte pitstop de baan op, terwijl het licht nog op rood stond.
Om 15.33u lokale tijd ging de eerste start van het nieuwe F1-seizoen van start. De jonge Brit reed een foutloze race die bolt stond van het spektakel. Veel fouten van zowel coureurs als teams leidde tot een aantal safetycar-situaties. Uiteindelijk was het toch de McLarencoureur die aan het langste eind trok, voor Heidfeld en de verrassende Rosberg met zijn eerste podium.
Waar Kubica vanaf P2 een betere start had dan pole-sitter Hamilton was het toch de Brit die de leiding pakte. In de eerste bocht was er een touche tussen Fisichella, Button, Vettel en Webber.Hun race was direct over. Ook Davidson kon zijn weg niet vervolgen. Felipe Massa maakte hardhandig kennis met de vernieuwde regelgeving waarbij traction control verboden is. In bocht 1 gleed zijn achterkant weg waardoor hij in aanraking kwam met de bandenstapel. Na een wissel van zijn voorvleugel kan de Braziliaan wel zijn weg vervolgen, echter rijdt hij achteraan.
Tijdens de safetycar-periode kan de tussentijdse balans opgemaakt worden. Kimi Raikkonen had vanaf P16 een fantastische start en lag na de eerste paar ronden al op plaats 8. Vooral op Sato en Piquet hadden veel voordeel van de chaos in de eerste bocht, zij lagen op respectievelijk plaats 9 en 10. Beide coureurs verloren echter gedurende de eerste ronden weer een aantal plaatsen. Rosberg reed stevig op de vierde positie, gevolgd door Heidfeld, Trulli en Barrichello.
In de 10e ronde komt Adrian Sutil naar binnen en gaat achteruit de pitbox in. In de zestiende ronde komt Robert Kubica binnen voor zijn eerste stop. Op dit moment heeft hij al een achterstand van ruim twaalf seconde op Hamilton. De Pool komt terug als achtste, vlak achter de nog steeds strijdende Barrichello en Raikkonen. Een ronde later gaat Hamilton de pits in waardoor Heikki Kovalainen de leiding Heikki Kovalainen overneemt, met Rosberg als tweede. De Brit komt pal achter de deur van Nick Heidfeld terug op de baan. Op hetzelfde moment verschalkt Raikkonen Barrichello voor P6.
Rosberg en Heidfeld komen op hetzelfde moment binnen. De BMW-coureur pakt een plaatsje ten opzichte van zijn landgenoot. Ook Kovalainen maakt een stop en komt voor de deur van de regerend wereldkampioen Raikkonen de baan weer op. Door het langere doorrijden van Kovalainen pakt hij de tweede positie ten opzichte van Kubica. Trulli maakt een stop vanaf een goede zesde plaats, echter vanwege een probleem stapt hij uit. Fernando Alonso komt hierdoor de punten binnen, echter is hij nog niet gestopt.
In de 25ste ronde waagt Massa een inhaalactie op David Coulthard. De Brit verdedigd maar rijdt vol op de voorwielophanging van de Braziliaan. Massa kan verder maar de RedBull ligt in de vernieling. Vanwege de brokstukken komt de safetycar wederom naar buiten. Tijdens deze periode komen Bourdais, Kubica, Alonso en Glock binnen voor hun stop.
Met 28 ronden te gaan komt de safetycar binnen. Raikkonen heeft een betere herstart dan Kovalainen, echter blijft in bocht 1 de McLarencoureur op P2. Raikkonen waagt in de volgende bocht nog een poging, echter komt hij met teveel snelheid voorbij aan Kovalainen. Hij gaat vol rechtdoor de grindbak in, maar kan achteraan het veld aansluiten. Ook de tweede Ferrari-coureur heeft een probleem en valt uit, evenals Piquet en Sato, die beiden ook de eerste ronde na de herstart uitvallen.
Met zestien ronden te gaan is Raikkonen terug tot vlak achter Timo Glock op P13. Echter maakt de Fin een oliedomme fout door met zijn achterwiel het gras op te rijden. Hij spint en rijdt weer achteraan. Lewis Hamilton komt binnen voor zijn laatste stop. Met nog veertien ronden te gaan spint Timo Glock op volle snelheid nadat ook hij over het gras ging bij het uitkomen van de bocht. Vanwege de vele rotzooi op de baan na de crash van Glock komt de safetycar wederom buiten.
Het ene hectische moment volgt het andere op, want tijdens de stop van Barrichello vanaf P6 maakt de lollipopman een fout. Hij laat de Braziliaan te vroeg vertrekken terwijl de tankslang nog in de bolide zit. Bovendien staat er een straf op tanken tijdens de safetycar, waardoor hij een stop-and-go penalty van tien seconden krijgt. Omdat hij bovendien door het rode licht aan het einde van de pitstraat krijgt de Braziliaan waarschijnlijk nog een straf.
Tijdens de safetycaperiode gaan Kovalainen en Alonso de pits in voor hun laatste stop. Hierdoor rijdt Heidfeld tweede, gevolgd door Barrichello, Rosberg, Bourdais en Kubica. De Pool gaat direct de pitstraat in want Nakajima reed op zijn achtervleugel. Kubica kan zijn race niet vervolgen, Nakajima moet zijn neus laten vervangen maar kan wel verder.
Met nog 8 ronden te gaan zijn er nog slechts negen coureurs in competitie met Rosberg op de derde podiumplaats achter Hamilton en Heidfeld. Raikkonen op plaats 7 heeft een probleem met zijn motor waardoor hij gemiddeld zon 30 km/h verliest en zet met nog vier ronden te gaan zijn bolide stil. De laatste keer dat Ferrari tijdens de openingsrace geen punten scoorde was in 1992 tijdens de GP van Zuid-Afrika.
Met drie ronden te gaan moet Bourdais gedwongen zijn Toro Rosso aan de kant zetten na een motorprobleem. Hierdoor gaan vijf punten in rook op. Met nog een ronde te gaan haalt Kovalainen Alonso in, echter passeert de Spanjaard de Fin op het rechte stuk opnieuw.
Na een bijzonder enerverende race pakt Lewis Hamilton de overwinning, voor Heidfeld en Rosberg, die zijn eerste podium pakt.
Uitslag 1. Lewis Hamilton 2. Nick Heidfeld 3. Nico Rosberg 4. Fernando Alonso 5. Heikki Kovalainen 6. Rubens Barrichello 7. Kazuki Nakajima 8. Sebastien Bourdais 9. Kimi Raikkonen
MERCHTEM - SRT kan tevreden op de voorbije testdagen in Monza terugblikken. Het team rond Patrick Selleslagh zette de snelste rondetijd op donderdag neer, maar wat belangrijker is, onderstreept Patrick Selleslagh, Is dat alles naar wens verliep. Wij moeten de wagen nog door en door leren kennen en dan is een testsessie zonder problemen bijzonder belangrijk. Laten we deze prestatie ook niet uit zijn context halen. Het gaat om testdagen en het echte werk begint over een week in Nogaro, voor wat het Franse kampioenschap betreft en over een maand in Silverstone voor het FIA GT-kampioenschap.
De Corvette C6.R stond maandag in de ateliers nog te wachten op de definitieve livery, maar donderdag reed de SRT C6.R voor zijn eerste ronden in Monza de box uit. Patrick Selleslagh: De eerste dag verliep bijzonder goed. Beide rijders, Xavier Maassen en Christophe Bouchut deden hun job voortreffelijk en op het einde van de dag stonden we bovenaan de tabellen. Beiden zijn aan elkaar gewaagd en een homogeen team is natuurlijk een belangrijke troef in uithoudingsraces. Ik ben ook bijzonder tevreden dat we geen mechanische of andere problemen kenden en ons volledig op de set-up van de wagen konden concentreren. Het is bijzonder belangrijk dat we de komende weken de wagen nog verder onder de knie krijgen en zo het seizoen goed voorbereid tegemoet gaan.
Patrick Selleslagh beseft ook hoe belangrijk het is om op goede partners te kunnen rekenen. Heel belangrijk is dat we op een zeer sterke bandenleverancier kunnen rekenen. Michelin leverde tot dusver al excellent werk en ik ben verheugd met de samenwerking en de resultaten in Monza.
Het mooie weer en de goede accommodatie maakten van deze tweedaagse testsessie in Monza ook een aangename ervaring. Deze testdagen waren inderdaad bijzonder goed georganiseerd en het was aangenaam werken, gaat Selleslagh verder. Met dank aan de FIA en SRO hiervoor.
SRT heeft nu enkele dagen om de Corvette C6.R op de openingswedstrijd van het Franse kampioenschap voor te bereiden. De paastrofee in Nogaro komend weekend is de eerste van zeven meetings voor het Franse kampioenschap, waarin SRT met Soheil Ayari en Bruno Hernandez, de kampioenen van 2006 en 2007 aantreedt.
In een eerste Grand Prix van het jaar die bol stond van spektakel, actie en ook blunders toonde Lewis Hamilton zich de enige constante factor. De Brit trok zich niets aan van alle safetycars en onderdelen op de baan en bleef rustig aan kop rijden. De rest van het veld gaf een cursus fouten maken, waarna uiteindelijk slechts zeven autos de eindstreep behaalden.
Eerste start, eerste safetycar Bij de seizoensstart komt Robert Kubica op plaats twee prima uit de startblokken en nijgt leider Hamilton zelfs te passeren. De Brit pareert de aanval echter, wat ook teamgenoot Kovalainen doet bij Felipe Massa. In plaats van aansluiten op plaats vier verliest Massa echter de controle over zijn wagen, spint en beschadigt zijn voorvleugel tegen de boarding. De Braziliaan moet snel de pits in, maar hiervoor heeft hij tijd genoeg, want de safetycar is de baan op wegens een botsing tussen Vettel en Fisichella in bocht 1. Pech voor Massa is dat hij nog en keer extra de pits in moet; tijdens de safetycarfase mocht er niet getankt worden en zo doet Massa zijn pitstop in etappes.
Achter de safetycar trekt het stof op en blijkt kampioen Räikkönen geweldig te zijn gestart en al op p8 rond te rijden. Vettel, Fisichella, Webber, Button en Davidson heten de eerste uitvallers van vandaag. De volgende heet Adrian Sutil, die na tien rondjes zijn Force Inda F1 in de pits parkeert.
Hamilton start furieus Lewis Hamilton gaat in er in de openingsfase als een dolle vandoor. In tien rondjes bouwt de Brit een voorsprong op van 7,5 seconde op Kubica. Vlak achter de Pool rijdt de tweede McLaren Heikki Kovalainen. Het toptrio wordt op vijf seconde gevolgd door Rosberg en Heidfeld. Trulli, Barrichello en Räikkönen vullen de laatste podiumposities.
Kimi Räikkönen zit te loeren achter Rubens Barrichello, die op plaats zeven een stuk hoger ligt dan hij vorig jaar ooit gelegen heeft. Wanneer de Fin uiteindelijk in zijn inhaalactie slaagt komt wel gelijk het behoorlijke snelheidsverschil aan het licht. De twee wonnen wel al een positie toen Robert Kubica als eerste zijn reguliere stop maakte. Lewis Hamilton is tweede en hij valt terug tot p4 achter Kovalainen, Rosberg en Heidfeld. Wanneer zij echter allemaal stoppen heeft Hamilton de leiding weer terug in handen. Rosberg is bij zijn stop een plaats aan Heidfeld verloren en wordt ook nog gepasseerd door Alonso, terwijl Räikkönen lang door kan rijden en vlak achter Kovalainen derde rijdt.
Weer een safetycar Terwijl Räikkönen aan kop furore maakt wil de opmars van Felipe Massa nog niet zo vlotten. Aan de staart van David Coulthard aanbeland gaat Massa in de aanval op het rechte stuk. De Red Bull-coureur geeft echter weinig ruimte, terwijl de verdediging van Coulthard zal zeggen dat Massa nog niet ver genoeg naast de Schot zat. Feit is echter dat de twee met elkaar in aanraking komen, waarvan Coulthard het grootste slachtoffer is, met een behoorlijk opgevouwen bolide. De safetycar komt voor de tweede keer vandaag de baan op, wat ieders voorsprong als sneeuw voor de zon doet verdwijnen en de gelapte autos de kans geeft om zich van hun rondje achterstand te ontdoen. Wanneer ook de pitstraat open gaat duikt het halve veld de pits in.
Beginnersfout en pech bij Ferrari Bij de herstart zit Kimi Räikkönen flink te jagen op Heikki Kovalainen. In de eerste bocht weet de McLaren-Fin zijn landgenoot achter zich te houden; in de tweede bocht dwingt de minder ervarene de wereldkampioen in een beginnersfout want Räikkönen verremt zich als een rookie, gaat diep door het stof en kan achteraan aansluiten. Om het drama van Ferrari compleet te maken valt Massa vervolgens ook uit; de Braziliaan kampt met hetzelfde softwareprobleem als Räikkönen gisteren. Het feit dat deze software door McLaren is ontwikkeld, is voer voor de complotdenkers bij Ferrari.
De Ferraris zijn niet de enigen met problemen na de safetycar, want de uitvallers vallen nu met bosjes. Eerst moet Nelsinho Piquet zijn auto aan de kant zetten, vervolgens doet Takuma Sato hem dit na. Inmiddels zijn er nog maar elf autos over, waarvan de wereldkampioen de laatste stek bezet. Met dit aantal rijders zit debutant Bourdais zomaar op puntenkoers. Ook Rubens Barrichello is op goede koers, op plaats vijf kan hij al vier meer punten halen dan hij het vorige seizoen heeft gedaan.
Alonso zit te stampen Na een door differentieelproblemen verpeste kwalificatie heeft Fernando Alonso het in de race weer redelijk op de heupen. Op plaats acht heeft hij in ieder geval een punt in handen, maar Kubica en Bourdais rijden vlak voor Alonso en de tweevoudig kampioen lijkt niet van plan om de race rustig achter dit tweetal uit te rijden.
Beginnersfout nummer twee van de wereldkampioen Liet hij zich eerder in de race al verleiden tot een beginnersfout, met nog vijftien ronden te gaan begaat Räikkönen een tweede beginnersfout. Bij het opjagen van Timo Glock rijdt de Fin met zijn achterwiel door het gras en spint alsof het zijn eerste race is.
Safetycar deel 3 Nu de druk achter hem weg is, is dit voor Glock geen teken om rustig aan te doen. De Duitser gaat wijd en komt met vier wielen op het gras. Daar stuit de Toyota-rijder op een polletje en als een ware schansspringer wordt Glock gelanceerd. De klap is hard van de Toyota blijft niet veel meer over. Voor de tien overgebleven rijders komt de safetycar weer de baan op.
Ook Honda gaat mee in foutenfestijn Terwijl ze bij Honda de champagne al bijna aan het ontkurken waren moet Barrichello nog een pitstop maken. Daar gaat het echter fout bij de lollypopman die zijn stok te vroeg de lucht in steekt waardoor Barrichello wegrijdt terwijl de tankslang nog niet uit de wagen is. Gelukkig voor de Braziliaan valt de slang wel uit de wagen; ook de tankman valt, maar zijn verwondingen lijken niet ernstig. De fouten van Honda houden nog niet op, want het team heeft de auto van de Braziliaan afgetankt tijdens de safetycarfase en dit kost Barrichello nog een stop-and-go-penalty. Als daar ook nog eens bovenop komt dat Rubens door het rode licht de pits uit rijdt stapelen de Honda-fouten zich in korte tijd op.
Negen kleine negertjes De volgende uitvaller heet Robert Kubica, die een prima weekend in mineur afsluit. De Pool moet in de pitstraat uitstappen nadat hij door Nakajima van achteren was aangereden. Hiermee komt het aantal deelnemers uit op negen. Op plaats vijf passeert Kovalainen Räikkönen die toch al niet zon beste wedstrijd reed. Het meest wakker is echter Alonso die de twee Finnen allebei voorbij gaat.
Räikkönen op de Puch Met nog zes ronden te gaan verdwijnt de snelheid uit de Ferrari van Kimi Räikkönen. De Ferrari klinkt als een brommer zonder uitlaat en echt hard gaat hij ook niet meer. Met maar negen rijders op de baan rijdt de Fin echter maar door in de hoop niet met lege handen naar huis te hoeven. Dat moet hij uiteindelijk toch want de Ferrari valt stil en de wereldkampioen moet uitstappen.
Zeven kleine negertjes Na Räikkönen is Sebastien Bourdais de volgende trieste uitvaller. De man die op een prima debuut afstevende valt met drie ronden te gaan uit met een rokende Toro Rosso. Geluk bij een ongeluk voor de Fransman is echter dat er nog maar zeven autos meedoen en het laatste puntje toch nog bij Scuderia Toro Rosso in de kast verdwijnt.
Slotakkoord voor Kovalainen In de voorlaatste ronde pakt Kovalainen nog de vierde plaats af van Fernando Alonso. Tot ieders verbazing geeft de Fin deze plaats op het rechte stuk echter weer terug aan de Spanjaard.
Wie zich hier, en van alle commotie van vandaag, niets van aantrekt is Lewis Hamilton. De revelatie van 2007 rijdt als een ware routinier om alle rotzooi heen en behaalt met alle gemak zijn overwinning. Nick Heidfeld en Nico Rosberg mogen na een foutloze race met de winnaar mee naar het podium. Alonso, Kovalainen en Barrichello volgen. Een prima wedstrijd wordt ook gereden door net-niet-debutant Kazuki Nakajima, die in de tweede race uit zijn carrière de zevende stek bezet. De uitgevallen Bourdais gaat met het laatste puntje naar huis.
Uitslag GP van Australië 1.Lewis Hamilton, 58 ronden 2. Nick Heidfeld, op 5.478 3. Nico Rosberg, op 8.163 4. Fernando Alonso, op 17.181 5. Heikki Kovalainen, op 18.014 6. Rubens Barrichello, op 52.453 7. Kazuki Nakajima, op 1 ronde 8. Sebastien Bourdais, op 3 ronden
Sportscars: Als tweede geklasseerde Acura gediskwalificeerd
Het Acura-team kon niet lang genieten van de tweede plaats
De Lowe's-Fernandez Acura, die op 12,979 seconden van de winnende Penske-Porsche als tweede eindigde in de 12 Uur van Sebring, is uit de uitslag gehaald, Bij de technische nacontrole voldeed de auto niet aan de zogeheten "Stall test", een passage in het technisch reglement van de ACO die stelt dat de motor binnen vijf seconden moet uitgaan wanneer de luchtinlaat volledig wordt afgedekt. Gebeurt dit niet, dan zou dit kunnen betekenen dat er via andere kanalen lucht naar de motor wordt gevoerd, buiten de restrictor om. Door de diskwalificatie van de Acura kan Porsche nu een dubbelzege vieren: Franchitti/Leitzinger/Lally zijn nu met de Dyson-Porsche tweede in de klasse en tweede algemeen. Jan Lammers en consorten schuiven daarmee op naar de vijfde plaats in de klasse.
De Porsche RS Spyder van Romain Dumas, Timo Bernhard en Emmanuel Collard op weg naar de zege
Nog geen vier weken geleden was Roger S. Penske dolgelukkig, nadat zijn coureur Ryan Newman de Daytona 500 op zijn naam geschreven had. Nu won Penske met zijn Porsche-team en rijders Romain Dumas, Timo Bernhard en Emmanuel Collard de 56e editie van de 12 Uur van Sebring. Daarmee maakt Penske, alias The Captain, het trio compleet: hij is de enige teambaas wiens team zowel de Indy 500, de Daytona 500 als de 12 Uur van Sebring gewonnen heeft. Voor Porsche was het de 18e overwinning in Sebring en de eerste sinds Hans-Joachim Stuck en Klaus Ludwig in 1988 zegevierden met de 962. Des te opmerkelijker: niemand had van tevoren een cent gegeven voor de kansen van de lichtere LMP2-prototypes in het algemeen klassement. Theoretisch was daarvoor op het vliegveldcircuit van Sebring het voordeel van de sterkere LMP1s te groot. Maar noch de Peugeot, noch de beide Audis konden de verwachtingen uiteindelijk waarmaken. Jan Lammers eindigde in Sebring met de Porsche RS Spyder als achtste algemeen en als zesde in de klasse.
Voor Audi was het de eerste keer sinds het jaar 2000, dat er niet in Sebring gewonnen werd. Het fabrieksteam van het merk uit Ingolstadt kreeg te maken met opmerkelijk veel technische problemen. Bij de Audi R10 TDI met het startnummer 2 (Lucas Luhr, Mike Rockenfeller, Marco Werner) moest kort na halverwege de race de rechter turbolader worden vervangen, een defect dat sinds 2006 niet meer bij de Audis was voorgekomen. De auto met het nummer 1 van Tom Kristensen, Allan McNish en Dindo Capello verloor in de slotfase flink tijd doordat eerst d wielophanging moest worden vervangen en daarna de beide remschijven van de voorwielen, iets wat normaal gesproken nooit gebeurt. In Le Mans houden de remschijven het normaal gesproken zonder problemen 24 uur uit, aldus Audi-sportbaas Dr. Wolfgang Ullrich. Dat Dindo Capello al na 25 minuten in de race een botsing veroorzaakte met de nummer 46-Flying Lizard-Porsche en daarvoor een stop-and-go kreeg opgelegd, hielp natuurlijk ook niet echt. In de slotfase deed Tom Kristensen nog goed zijn best om de opgelopen achterstand in te halen, maar uiteindelijk moest Audi genoegen nemen met de vierde plaats in het algemeen klassement. Dat het merk wel een dubbelzege in de LMP1-klasse behaalde, is aardig voor de PR, maar niet meer dan een schrale troost.
De Fernandez-Acura eindigde zeer verdienstelijk als tweede algemeen en in LMP2
Beslissing binnen 12,979 seconden De race in Sebring liet weer eens zien hoe spannend sportwagenracen kan zijn. In de laatste 16 minuten kwamen de beide autos op de plaatsen een en twee nog een keer binnen voor een splash and dash en uiteindelijk zegevierde het Porsche-trio met een voorsprong van slechts 12,979 seconden op Adrian Fernandez en Luis Diaz in de Acura ARX-01B van Lowes Fernandez Racing. Marino Franchitti, Butch Leitzinger en Andy Lally eindigden met de Dyson-Porsche RS Spyder als derde algemeen op 1.02,084 minuten van de winnaars. Ook de winnende LMP1-Audi eindigde in dezelfde ronde. Vier autos in dezelfde ronde betekent een nieuw record in Sebring.
Jan Lammers tevreden met Porsche-première Jan Lammers eindigde met zijn Horag-Lista-teamgenoten Didier Theys en Fredy Lienhardt als zesde in de LMP2-klasse en als achtste algemeen. Wetend dat we met de nieuwe motor nog een seconde sneller kunnen, ben ik absoluut tevreden. De Porsche voelt heel goed aan en is uitstekend om te rijden, aldus Lammers. Comfortabel was zijn voorlaatste dubbele stint echter niet: Mijn gordel zat niet goed waardoor er bepaalde delen klem kwamen te zitten. Dat was echt verschrikkelijk, verklaart hij. Als ik heel eerlijk ben, had ik liever een paar keer in Europa getest als voorbereiding op het LMS-seizoen, maar mijn eerste ervaringen met de Porsche zijn zonder meer positief. Ook Martijn Meijs, de Nederlandse Porsche-engineer, die het Horag-team in Sebring terzijde stond, was tevreden: Ze hebben zichzelf tijdens de race goed verbeterd.
Race Michael Vergers voortijdig beëindigd na crash teamgenoot Voor Michael Vergers was de race snel ten einde, nadat zijn Franse teamgenoot Jean Ravier de Zytek hard in de bandenstapels had gezet. Hij verklaarde: Al vroeg in de race kon ik Jan Lammers inhalen, nadat die veel teveel onderstuur had. Ik reed rondetijden van 1,51, daarmee was ik wel tevreden. Toen kwam mijn teamgenoot en die crashte. Het was een flinke klap, de ophanging links voor en achter was kapot en heel veel bodywork, maar gelukkig het chassis niet. Onze deelname in Barcelona komt dus niet in gevaar.
Corvette wint GT1, Flying-Lizard-Porsche wint GT2 De overwinning in GT1 ging naar de Corvette van Johnny OConnell, Jan Magnussen en Ron Fellows met een voorsprong van acht ronden op de andere fabrieks-Corvette met Oliver Gavin, Olivier Beretta en Max Papis. De Bell Motorsports-Aston Martin DBR9 van Terry Borcheller, Chapman Ducote en Antonio Garcia eindigde op de derde plaats in de klasse. In de GT2-klasse ging de zege naar Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb met de Flying Lizard-Porsche 911 GT3 RSR, met drie ronden voorsprong op Tracy Krohn, Nic Jonsson en Eric van de Poele met de Risi Competizione-Ferrari F430.
Uitslag: 1. Dumas-Bernhard-Collard (Fra-Dui-Fra), Porsche RS Spyder, 351 r. in 12.01.39,587 2. Fernandez-Diaz (Mex), Acura ARX-01B, op 12,979 3. M. Franchitti-Leitzinger-Lally (GBr-VSt-VSt), Porsche RS Spyder, op 1.02,084 4. Capello-McNish-Kristensen (Ita-GBr-Den), Audi R10 TDI, op 1.07,697 (1e LMP1) 5. Smith-Dyson (GBr-VSt), Porsche RS Spyder, op 1 ronde 6. Brabham-Sharp-Johansson (Aus-GBr-Zwe), Acura ARX-01B, op 2 ronden 7. Luhr-Rockenfeller-Werner (Dui), Audi R10 TDI, op 18 ronden 8. Lammers-Lienhardt-Theys (Ned-Zwi-Bel), Porsche RS Spyder, op 18 ronden 9. O'Connell-Magnussen-Fellows (VSt-Den-Can), Chevrolet orvette C6R, op 23 ronden (1e GT1) 13. J. Bergmeister-Henzler-Lieb (Dui), Porsche 911 GT3 RSR, op 37 ronden (1e GT2) uitgevallen: Vergers-Barazi-Ravier (Ned-Den-Fra), Zytek 07S (van de baan)
De Daytona 500 NASCAR-race afficheert zichzelf als "The great American race", maar als het om roadracing gaat, dan mag de 12 Uur van Sebring zeker aanspraak maken op deze titel. En de Amerikanen laten maar wat graag zien dat ze trots zijn op hun land. De vlaggen kunnen niet groot genoeg zijn...
Tussen al het Amerikaanse geweld zijn er ook nog een paar lokale Peugeot-fans, al gebruikten ze voor hun spandoek het lettertype dat het merk uit Sochaux in de jaren zeventig hanteerde... Evenals de andere Franse merken Citroën en Renault is Peugeot al jaren niet meer op de Amerikaanse markt actief. Peugeot Sport beschouwt de deelname in Sebring dan ook alleen maar als test voor Le Mans en ondersteunt de inschrijving van de ene 908 HDi FAP dan ook niet met een marketingcampagne. Wel is er een eigen hospitality in de paddock, waar men onder andere Franse journalisten en een zware delegatie van de Automobile Club de l'Ouest, de organisatie van de 24 Uur van Le Mans, feteert. Overigens zijn de Amerikaanse journalisten volstrekt niet te spreken over het gebrek aan openheid bij het Franse merk, waar medewerking bij persaanvragen uiterst beperkt is en er vrijwel geen informatie wordt gegeven. Dat is men in Amerika duidelijk anders gewend.
De reguliere ALMS-merken ondersteunen hun deelname wel met tal van marketingactiviteiten, zoals hier de display van Corvette. Allemaal wel een stuk bescheidener dan bijvoorbeeld in NASCAR, maar het ziet er allemaal keurig uit.
Voor de Corvette-rijders is in het infield van Sebring een speciale parkeerplaats ingericht. Met dit beeld bewijzen we overigens meteen dat de titel van een goed boek over de historie van deze beroemde Amerikaanse sportwagen, "All Corvettes are red", beslist niet klopt. Geel is tegenwoordig de modekleur, zeker bij de sportievere uitvoeringen.
Oudere 'Vettes zijn er natuurlijk ook, zoals deze Sting Ray...
...of deze "Coke Bottle"-Corvette, die echter wel een moderne neus heeft.
Porsche kan daarbij natuurlijk niet achterblijven. De Porsche Club of America (PCA) richt op Sebring sinds jaren een aparte parkeerplaats in, die toepasselijk de naam "Porscheplatz" draagt.
Naast de "gewone" 911s en Boxsters ook een 911 GT3 RSR...
...en gelukkig was ook de historische 356-fractie vertegenwoordigd.
Wie op racedag in Sebring wil zijn, moet vroeg komen. De race begint al om 10.00 uur lokale tijd, maar wie om 7.30 uur niet binnen is, kan een parkeerplaats in de paddock wel vergeten. Vandaar dat ook wij al ongehoord vroeg op pad waren. Dan kun je in Sebring wel mooi de zon zien opkomen.
Tekst: René de Boer Foto's: Rebocar Automotive Productions
Ontbijt in het hotel hebben we vanwege het vroege tijdstip maar niet gedaan, onderweg een beker thee en een paar donuts bij Dunkin' Donuts in Sebring, waar we onze huur-Mustang parkeerden naast een mooie oude BMW 2002 tii uit 1974, met bijpassend kenteken "TII74".
Nu we het toch over culinaire geneugten (nou ja...) hebben: onderweg naar het circuit is er een restaurant waar ze, naast garnalen, de lokale specialiteit "Gator Tail" aanprijzen. Inderdaad: staarten van alligatoren. We jhebben het ditmaal nog niet gegeten, een paar weken geleden in Daytona wel. Smaakt helemaal niet verkeerd!
Ondanks het vroege uur stond er al een flinke rij auto's om het circuit op de komen.
's Morgens vroeg kun je wel mooie foto's maken, zoals van deze Camaro, die begin jaren zeventig racete in de Amerikaanse Trans-Am-serie. De Trans-Am-klasse beleefde op 25 maart 1966 zijn première in Sebring in het bijprogramma van de 12 Uren. De overwinning ging destijds naar Jochen Rindt, terwijl ook AJ Foyt en Jacky Ickx in het eerste jaar reden.
Ter herinnering aan de mooie tijden in de Trans-Am-klasse, die tot en met 1999 bestond, werd op Sebring een demonstratie verzorgd, met onder andere deze Ford...
...en deze AMC Javelin.
In de startopstelling voor de race stonden de beide LMP2-auto's met Nederlandse inbreng naast elkaar. Hier Michael Vergers in gesprek met een andere landgenoot, Goodyear-man Jack Braaken.
Vergers en Jan Lammers reden beide de eerste stint voor hun team. Voor de start spraken ze over hun verwachtingen voor de race.
Ook oud-winnaar Kees Nierop kwam Lammers nog even succes wensen.
Na het traditionele spelen van het volkslied, waarvoor alle teamleden keurig stonden opgesteld, kon de race worden gestart.
Start van de 56e editie van de Mobil1 12 Hours of Sebring, de Peugeot heeft de Audi al bijna te pakken
Na vier uur rijdt de Audi met het startnummer 2 (Rockenfeller/Luhr/Werner) aan de leiding in de 12 uur van Sebring, voor de zusterauto nummer 1 (Capello/Kristensen/McNish). De Peugeot van Lamy/Sarrazin/Minassian pakte al direct na de start de leiding in de eerste bocht en leidde gedurende de eerste drie uur van de wedstrijd, maar verloor daarna veel tijd bij een pitstop om problemen met de hydrauliek te verhelpen. Teruggevallen naar de negende plaats moest de Peugeot kort voor twee uur lokale tijd zelfs de paddock in voor verdere reparatie.
Door de pech van de Peugeot, die gedurende de eerste uren probleemloos aan de leiding reed, kreeg Audi zonder moeite de leiding in handen. Op de derde plaats rijdt na vier uur de Penske-Porsche RS Spyder met het startnummer 7 (Bernhard/Dumas/Collard), die de leiding in de LMP2-klasse in handen heeft, op 42 seconden van de Acura nummer 26 (Herta/Fittipaldi/Franchitti). De andere Penske-Porsche (Maassen/Long/Briscoe) viel terug tot de staart van het veld na te zijn aangereden door Johannes van Overbeek in de Flying Lizard-Porsche GT2 met nummer 46.
Enkele safety-car-fases De Audi S5 Safety car moest al enkele keren in actie komen, ondermeer na een aanrijding waarbij de Dyson-Porsche RS Spyder met nummet 16 betrokken was. De Barazi-Epsilon-Zytek met Michael Vergers aan boord raakte na drie uur en 15 minuten uit de race, toen Jean Ravier met de auto hard de bandenstapel inreed. De Lista-Porsche RS Spyder met Jan Lammers, Didier Theys en Fredy Lienhardt rijdt na vier uur op de negende plaats overall en de zevende plek in de LMP2-klasse. In GT1 leidt de Corvette met Ron Fellows, Jan Magnussen en Johnny OConnell, in GT 2 leidt de Flying Lizard-Porsche van Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb.