Primeur Lammertink Racing; eerste Porsche GT3 RSR in Nederland
Lammertink Racing heeft een primeur in de vorm van de eerste Nederlandse Porsche 997 GT3 RSR! De RSR evo is het nieuwste model uit de racelijn van Porsche, welke zijn Nederlands debuut gaat maken in de renstal van Lammertink Racing. Deze krachtpatser is de ultieme raceversie van de legendarische 911 en is ontwikkeld bij Porsche Motorsport in Weissach.
De in beperkte oplage gebouwde RSR onderscheidt zich van zijn racebroeders door een grotere en sterkere motor, geoptimaliseerde circuit rijeigenschappen, gecombineerd met een zo laag mogelijk gewicht. De auto beschikt over een 465 pk sterke aluminium 3,8 liter 6-cilinder boxermotor, die maarliefst 9400 toeren per minuut draait. De auto weegt in totaal slechts 1225 kilogram. Deze combinatie zorgt voor overweldigende prestaties.
De eigenaar van de splinternieuwe auto, Biense Dijkstra, richtte zich vorig jaar tot de Porsche specialisten van Lammertink Racing, om aan zijn wens naar meer snelheid te kunnen voldoen. De 39-jarige directeur van Bouwgroep Dijkstra Draisma, zet graag zijn bouwsnelheid om naar racesnelheid. Lammertink Racing vertaalt deze wens door naar de professionele expertise op het racegebied.
De Friese aannemer maakte zijn Porsche racedebuut afgelopen seizoen in een 996 GT3 Cup en werd direct met het Porsche racevirus besmet. Nu maakt de blauwe GT3 Cup plaats voor de nieuwe RSR.
De auto wordt door het sterk uitgebreide team gerund, om gedurende het komende seizoen bij diverse races ingezet te kunnen worden, waaronder de Dutch Supercar Challenge en verscheidene Endurance- en 24 uur races op de befaamde circuits in Europa.
DTM: Kampioen Ekström rapste in ochtendsessie op derde testdag Mugello
Op de derde en laatste DTM-testdag in Mugello was Mattias Ekström de rapste in de ochtendsessie. De regerend kampioen uit Zweden rondde 24 keer het 5,245 kilometer lange circuit. Met een snelste rondje van 1:44,345 was hij dik twee seconden vlotter dan de nummer twee Markus Winkelhock.
Tekst: Marc Kok Foto: dtm.com
Tijdens de ochtendsessie tussen 9.00 en 13.00 uur kwamen 11 rijders in actie. Al mogen de twee rustige rondjes die Christijan Albers in zijn Audi reed weinig naam hebben. Hij zal vanmiddag, wanneer tussen 14.00 en 18.00 uur de afsluitende oefenssessie van de testdriedaagse is, meer rijden voor het Futurecom-team van Colin Kolles.
DTM: Winkelhock snelste in Mugello, Albers net achter Schumacher
Foto: dtm.com
Markus Winkelhock heeft gisteren de DTM-tetsdriedaagse van Mugello afgesloten als snelste rijder. Christijan Albers, die drie dagen in een Futurecom-wagen 2006-Audi reed, klokte van de 11 in actie komende coureurs de 8ste tijd. De Nederlander bleef daarmee nipt achter de 2007-Mercedes van DTM-rookie Ralf Schumacher.
GP2: Chandhok snel op Paul Ricard, Buurman in middenmoot, Tung langzaam
Yelmer Buurman op Paul Ricard. Foto: yelmer.com
Ter voorbereiding op het GP2 seizoen in Europa testen de rijders momenteel op Paul Ricard. Op de eerste dag was Karun Chandhok de rapste van de 26 coureurs. Yelmer Buurman kwam zowel tijdens de ochtend- als middagsessie tot de 16de stek. Ho-Pin Tung stelde gisteren in winderige condities wederom teleur en kwam tot P24 (ochtend) en P25 (middag).
Vandaag testen de teams verder op Paul Ricard. Dan wordt wel de kortere en meer bochtige configuratie van het Franse circuit gebruikt. Op deze manier kunnen de renstallen goed oefenen voor de GP2-race op Monaco.
Ho-Pin Tung. Foto: PR
Ochtendsessie GP2-test op Paul Ricard: 1. Karun Chandhok iSport International 1:12.717 24 rondjes 2. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:12.946 44 3. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:13.210 25 4. Sebastien Buemi Trust Team Arden 1:13.228 29 5. Javier Villa Racing Engineering 1:13.269 22 6. Andreas Zuber Piquet Sports 1:13.304 28 7. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:13.326 21 8. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:13.370 30 9. Mike Conway Trident Racing 1:13.522 32 10. Ben Hanley Campos Racing 1:13.578 19 11. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:13.585 21 12. Vitaly Petrov Campos Racing 1:13.600 21 13. Kamui Kobayashi DAMS 1:13.775 12 14. Davide Valsecchi Durango 1:13.777 25 15. Bruno Senna iSport International 1:13.874 23 16. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:13.917 34 17. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:14.004 24 18. Diego Nunes DPR 1:14.088 32 19. Luca Filippi ART Grand Prix 1:14.131 12 20. Jerome D'Ambrosio DAMS 1:14.230 22 21. Paolo Nocera BCN Competicion 1:14.290 26 22. Alberto Valerio Durango 1:14.347 15 23. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:14.496 31 24. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:14.554 29 25. Michael Herck DPR 1:14.738 41 26. Christian Bakkerud Super Nova Racing geen tijd 1
Middagsessie GP2-test op Paul Ricard: 1. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:12.790 20 rondjes 2. Javier Villa Racing Engineering 1:12.902 32 3. Karun Chandhok iSport International 1:12.932 25 4. Mike Conway Trident Racing 1:12.968 29 5. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:12.993 46 6. Bruno Senna iSport International 1:13.055 31 7. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:13.060 39 8. Andreas Zuber Piquet Sports 1:13.110 29 9. Luca Filippi ART Grand Prix 1:13.212 29 10. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:13.272 25 11. Davide Valsecchi Durango 1:13.289 29 12. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:13.333 37 13. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:13.350 35 14. Alberto Valerio Durango 1:13.455 39 15. Vitaly Petrov Campos Racing 1:13.688 19 16. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:13.707 33 17. Ben Hanley Campos Racing 1:13.757 29 18. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:13.886 36 19. Kamui Kobayashi Dams 1:14.020 25 20 Diego Nunes DPR 1:14.120 37 21. Paolo Nocera BCN Competicion 1:14.193 24 22. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:14.295 49 23. Jérôme D'Ambrosio Dams 1:14.482 27 24. Michael Herck DPR 1:14.556 51 25. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:14.598 32 26. Christian Bakkerud Super Nova Racing geen tijd 1
De racewereld begint langzaam uit zijn winterslaap te ontwijken. Tijdens een internationale testdag in Zolder bespeurde autosport.nl veel vertrouwde gezichten. De Dutch Supercar Challenge telde vandaag de meeste afgevaardigden op de baan. Ook uit de Formule Renault 2.0L kwamen enkele autos in actie evenals een wel zeer speciale Formule l bolide met Nederlandse roots.
De DSC-Corvette van de combinatie van't Hoff en Werkman.
Dutch Supercar Challenge Het DSC had waarschijnlijk de grootste vertegenwoordiging op het circuit van Zolder. V-Sports van Coen Vink was vandaag met twee autos vertegenwoordigd. Luc Braams en Rocl Abresch komen komend seizoen met de Chemoil Ferrari F430 Challenge in actie. Beide rijders kwamen in het verleden in de BMW 120D Cup uit. De tweede auto welke door V-Sports gerund wordt is de Corvette Z06R voor Alex vant Hoff en Danny Werkman die van de V8 STAR een overstap gemaakt hebben naar de Corvette. Meindert van Buuren en Nicky Pastorelli willen komend seizoen met de V8 STAR voor de titel gaan, maar hun bolide kwam nog niet in actie.
De ex-BTCS Megane is nu in handen van US Carworld en wordt bestuurd door Jochen Habets.
Het team van US Carworld voelde de ex-BTCS Renault Megane van Gosselin Racing aan de tand. Divitec Racing was met de Solution F Astra van Carlo Kuijer en Jeroen Reijntjes aanwezig. Een bolide die wij kennen uit de BTCS S2 klasse, maar voor uniek voor een Nederlands kampioenschap.
Uniek voor de DSC, de Solution F Astra van Divitec Racing
Bert Moritz gaat verhaal halen bij de Clio-rijders
Incident Tijdens het laatste uur deed zich een incident waarbij de Marcos van Bert Moritz en enkele Belgische Clio-coureurs betrokken waren. Een Seat raakte van de baan, waarop een marshall met dubbel geel zwaaide. Terwijl Moritz direct van zijn gas afging en vervolgens ook nog eens met code rood geconfronteerd werd, werd hij door enkele Clio-coureurs om de oren gereden. In de pitlane kwam het tussen betrokken partijen tot een verbale confrontatie. Hoewel één van de betrokkenen inderdaad nog toegaf dat hij het dubbel gezwaaid geel niet gezien had, was Bert furieus. Ze spelen met een andermans leven, maar wat wil je, met een dergelijke klasse wordt het nooit wat mopperde de Nederlandse raceveteraan.
"Kijk bij dubbel gezwaaid geel of rood ga je van je gas af of stop je" legt Bert Moritz aan Guillaume Dumarey uit
Jawel de F&S Ensign is weer terug op de baan.
F&S Properties terug op de baan Wie herinnert zich niet Jean Michel Martin, lang geleden triomfator in de 24 Uren Francorchamps met een BMW M3 en vele malen Belgisch toerwagenkampioen. Martin maakt een comeback in de racerij. Hoewel hij bijna nooit in eenzitters gereden heeft, maakt hij nu toch de stap. Martin komt in Historische F1 races met een Ensign in de voormalige F&S kleuren uit. Jean Michel Martin: Met deze auto wil ik aan Historische F1 races meedoen en uiteraard de Historische Grand Prix van MonacoMartin koos voor het F&S kleurenschema uit 1976.
Oud Belgishc toerwagenkampioen Jean Michel Martin vond na jaren een zitje in de F&S Ensign.
Martin: Met dit kleurenschema heeft de Ensign in 1976 in Monaco gereden. Ik vond het F&S schema ontzettend mooi, maar ik moet wel verklappen dat dit een Ensign uit 1977 is.
Bart Hylkema komt in de 2.0L Nec Formule Renault in actie
Broers Hylkema in Formule Renault De broers Hylkema komen beiden in de Formule 2.0L in actie. Thomas Hylkema komt in Engeland in actie, terwijl Bram Hylkema met het team van Koiranen Racing voor de NEC series opteert. Behalve Koiranen Racing kwam het team van Motopark Oschersleben met de Fin Jokinen, de Brazuliaan Sammarone en de Portugees Felix Da Costa in acite.
Champcarweekend wordt anders ingevuld Lucia Gallucci van Circuit Zolder bevestigde desgevraagd dat het Champcarweekend op de kalender blijft omdat dit een geluidsweekend is. Naast de Belcar Original en de BMW Formula Europe onderhandelt men met de organisatoren van diverse kampioenschappen.
Sammarone, weer een hoopvolle of talentvolle Braziliaan?
Dindo Capello reed de snelste trainingstijd met de Audi R10 TDI
De Audi van Rinaldo Capello, Allan McNish en Tom Kristensen start zaterdag vanaf de pole position voor de 12 Uur van Sebring. Omdat de kwalificatie bij de prototypes moest worden afgebroken na een zware crash van Ben Devlin met de Lola-Mazda met het startnummer 8 en er minder dan 10 minuten waren verreden, werd de training geannuleerd en werden de snelste tijden van de vrije trainingen gebruikt als basis voor de startopstelling. Zo profiteerde men bij Peugeot uiteindelijk dus niet van de snelle tijd van Stéphane Sarrazin, die met 1.43,117 minuten de snelste ronde reed die deze week in Sebring werd gerealiseerd.
In de startopstelling staat de Peugeot van Minassian, Sarrazin en Lamy nu op de tweede plaats, gevolgd door de tweede Audi met Luhr, Rockenfeller en Werner en de beide Porsche RS Spyders van het Penske-fabrieksteam. Timo Bernhard kwalificeerde de Porsche met startnummer 7, die hij deelt met Romain Dumas en Emanuel Collard, op de pole in de LMP2-klasse. De Porsche RS Spyder van Jan Lammers, Fredy Lienhard en Didier Theys staat io de twaalfde plaats algemeen en op de achtste positie in de klasse, een plek voor de Barazi-Epsilon-Zytek van Michael Vergers, Juan Barazi en Jean Ravier. Michael Vergers zat direct achter de Lola-Mazda, toen Ben Devlin daarmee in de eerste bocht crashte en het staken van de training veroorzaakte. "Ik moest flink uitwijken om de brokstukken van zijn auto niet te raken, die lagen overal over de baan vespreid", aldus Vergers. "Vervolgens had ik daarbij weer geluk dat de Audi, die achter mij zat, mij niet raakte."
GT's wel regulier gekwalificeerd Het annuleren van de tijdtraining heeft geen gevolgen voor de teams in de GT-klasses, omdat die wel hun reguliere kwalificatie binnen de geplande 30 minuten konden afwerken. De pole in GT1 ging naar de fabrieks-Corvette van Jan Magnussen, Johnny OConnell en Ron Fellows, voor de zusterauto van Olivier Beretta, Oliver Gavin en Max Papis en de Aston Martin DB9 van Terry Borcheller, Chapman Ducote en Antonio Garcia, waarmee we meteen het voltallige GT1-veld hebben gehad. Snelste auto in GT2 was de Risi-Ferrari 430 van Jaime Melo, Mika Salo en Gianmaria Bruni. De winnaars van vorig jaar worden gevolgd door de Tafel Racing-Ferrari met Dominik Farnbacher, Dirk Müller en Robert Bell, terwijl de snelste Porsche in de GT2-klasse op de derde plaats de Flying Lizard-GT2 van Jörg Bergmeister, Wolf Henzler en Marc Lieb is.
Het door Coen Vink gerunde V-Sports is al vele seizoenen actief in de Dutch Supercar Challenge. Vorig seizoen runde het team de twee imposante Passat V8Stars van Papagayo Racing, waarmee het team regelmatig het podium wist te beklimmen.
Nicky Pastorelli
Komend seizoen komt V-Sports onder eigen naam met drie zeer fraaie bolides aan de start, zijnde de Papagayo V8Star met onder andere voormalig Champcar-coureur Nicky Pastorelli achter het stuur, de VEKA Corvette Z06-R GT3 en de Chemoil Ferrari F430 Challenge.
Komend seizoen gaat voor de V8Star-bolide het vierde seizoen in de Dutch Supercar Challenge zijn. Al vele malen toonde vaste coureur Meindert van Buuren met fraaie overwinningen en vele podiumplaatsen het potentieel van deze bolide. Tot een algemeen kampioenschap kwam het echter nog niet, maar daar gaat dit seizoen misschien wel verandering in komen De coureur met wie Van Buuren de auto gaat delen is namelijk niemand minder dan de 24-jarige Nicky Pastorelli.
Pastorelli werd in 2004 Europees Formule 3000 kampioen en verdiende daarmee in 2005 een testzitje bij het Jordan/Midland Formule 1 team. In 2006 kwam Pastorelli uit in de Amerikaanse Champ Car World Series. Helaas lukte het Pastorelli niet om ook in 2007 uit te komen in de Champcars, waardoor zijn enigste wapenfeit de 24h van Daytona was. Overigens reed Pastorelli al eens in de DSC, want eind 2006 was de talentvolle coureur tijdens de Finaleraces op Assen al eens de gastrijder van Van Buuren.
Ook Alex van t Hoff en Danny Werkman blijven het team trouw, zij het dat het duo dit seizoen niet met een V8Star aan de start verschijnt. Hun strijdwapen is een zeer fraaie door VEKA gesponsorde Corvette Z06-R GT3, waarmee ze samen met nieuwkomer Peter Versluis uit gaan komen in de GT-divisie.
De derde auto van V-Sports is komend seizoen is een Ferrari F430 Challenge, die gesponsord wordt door Chemoil. Coureurs van de Ferrari zijn nieuwkomers Luc Braams en Rick Abresch. Beiden zijn afkomstig uit de BMW 120D cup en maken dus een hele grote stap voorwaarts. Abresch heeft echter bij een éénmalig optreden in de Passat V8Star al laten zien dat de snelheid er goed inzit.
Ik ben erg verheugd met de diversiteit aan autos en coureurs binnen ons team, aldus teambaas Coen Vink. Met Van Buuren en Pastorelli hebben we een zeer ervaren rijderduo waarmee we voor de titel gaan, terwijl het voor de andere coureurs een leerjaar gaat worden waarmee we gaan proberen om af en toe het podium te halen. Kortom een mooie mix van ervaren coureurs en gentlemen drivers waarmee we hopelijk een gezellig, sportief en succesrijk seizoen tegemoet gaan!
Voor het vierde seizoen op rij zal Niels Bouwhuis in de BRL-V6 uitkomen voor Linder Racing. De hechte band met het team van Linder Racing en het enthousiasme waarmee het team te werk gaat hebben ertoe geleid dat ik ook mijn vierde seizoen in de BRL-V6 voor het team van Louis in de Rijp aan de start sta, vertelde Niels. Dankzij de steun van onder andere STB Koeltechniek, Janssen & Janssen Gerechtsdeurwaarders, Thesis Bouw, Tracé Detachering en Quantaris Automatisering is het voor Niels mogelijk om wederom een seizoen in deze populaire klasse te racen. Na vorig seizoen als zevende in het eindklassement te zijn geëindigd is het Niels zijn doel om komend jaar in de topvijf van het eindklassement te finishen.
Naast de BRL-V6 zal Niels komend seizoen ook racen in de VW Golf Endurance Cup bij het Jaguar Racing Team. Niels: Vorig seizoen heeft het Jaguar Racing Team zijn debuut gemaakt in deze klasse en ik ga ervoor om dit seizoen samen met het team stevige progressie te boeken en veel plezier te beleven.
Sandra van der Sloot (links) en Sheila Verschuur in de Clio-kleuren. Foto: Frits van Eldik
Ze reden jarenlang samen, maar vanaf komend seizoen gaan Sheila Verschuur en Sandra van der Sloot het tégen elkaar opnemen. Nog wel steeds sámen in het Racing Team Koninklijke Landmacht zullen de snelle dames strijden in de Dunlop SportMaxx Clio Cup.
Afgelopen jaren heeft het Racing Team Koninklijke Landmacht met veel succes deelgenomen aan de races om de SEAT Cupra Cup. Met een eigen team deelnemen aan de vaderlandse autosport bleek een ijzersterk middel om de werving voor het leger te ondersteunen. Het Racing Team van de Koninklijke Landmacht heeft daarom gekozen voor een nieuwe uitdaging in de autosport, namelijk de Renault Clio Cup.
Camouflage De dames Sandra van der Sloot en Sheila Verschuur vormden in de afgelopen drie seizoenen een uiterst succesvol en snel race duo. Dit seizoen komen beide dames dus opnieuw uit in de camouflagekleuren van de Koninklijke Landmacht, nog steeds als teammaatjes, maar niet meer samen in één auto. De concurrentie in de Renault Clio Cup is hevig, zoals dat hoort in een merkencup. De vraag is nu in hoeverre de beide Landmacht-dames in staat zijn zich snel aan te passen aan het uiterst snelle en sterk bezette veld.
Veel vertrouwen ,,Wij gaan met veel vertrouwen dit nieuwe seizoen tegemoet, zegt de inmiddels tot majoor bevorderde teamchef Arend Brinkman. ,,Voor ons zal aankomend jaar, voor zowel de militaire monteurs als voor de coureurs, een regelrechte uitdaging zijn, we gaan het absoluut niet eenvoudig krijgen. De Renault Clio Cup heeft tenslotte een heel sterk startveld met uiterst snelle rijders waarvan het gros met veel ervaring. Er valt voor het team dan ook veel te leren. Maar aan de inzet van mijn manschappen in de pits en de wil om te presteren van onze rijdsters zal het niet liggen. Dat is helemaal dik in orde. We gaan er dan ook alles aan doen om ons zo goed mogelijk te manifesteren in dit aansprekende veld.
Gisteren was de Formula BMW Europe te gast op Zolder. Zoals bekend maken deze wedstrijden het komend seizoen deel uit van het Formule l pakket en enkele geselecteerde wedstrijden. Doordat Formla BMW Europe nu in het Formule l pakket participeert, is het niveau aanmerkelijk gestegen.
BMW legt de lat hoger Nadat de BMW Formule Junior jarenlang vast bestanddeel vormde van het DTM pakket heeft men voor komend seizoen de lat aanmerkelijk verhoogd. Voor komend seizoen maakt het Formula BMW Junior Europe voor het eerst deel uit van het Formule l pakket. Behalve de ervaren teams van Eifelland Racing en Josef Kaufmann Racing, zijn nu ook de teams van DAMS, Fortec en Eurointernational in Formula BMW Junior Europe actief. Voor een seizoen BMW Formula Europe moet volgens insiders bijna 350.000 Euro worden neergeteld. Dat reflecteerde zich dan ook in de uitstraling van de diverse teams. De input van sommige teams kan met gemak op Formule 3 niveau worden geplaatst. Of deze insteek voor een Junior-klasse de juiste weg is, moet worden afgewacht, maar BMW denkt deze wel te zijn ingeslagen.
Woordvoerder Krauss van BMW: Van mediazijde was er voor een Formle Junior testdag nooit erg veel belangstelling. Maar voor de tests hier op Zolder hebben wij zelfs verschillende media-aanvragen gekregen. Voor ons is dit ontzettend belangrijk. Wij willen de lat voor Formula BMW Junior Europe nog hoger leggen. Dat is onze intentie. Oorspronkelijk stond er een Formula BMW Europe-wedstrijd in het voorprogramma van de Champcarworldseries op Zolder gepland. Ik kan U verzekeren dat wij er alles aan zullen doen om de Formula BMW Europe wedstrijd op Zolder doorgang te laten vinden. Het liefst natuurlijk op de geplande Champcardatum.
Adrian Tambay
Tambay snel Vanaf het begin zette Eifelland-coureur Adrian Tambay de toon, en in beide sessies was er eigenlijk niemand die hem van de eerste plaats op de monitor kon verdringen. In de eerste testsessie liet Tambay een tijd van 1.36.054 noteren, gevolgd door Marco Wittman(Kaufmann Racing) en de Colombiaan Carlos Huertas).
Matthijs Harkema noteerde in de eerste sessie een elfde tijd(1.37.96) en kwam ondanks een verbetering in de middagsessie niet verder dan een veertiende tijd met 1.36.833. In de tweede sessie noteerde Adrian Tambay een tijd van 1.34.706, gevolgd door DAMS-coureur Kevin Breysse met 1.35.477 en Marco Wittmann met 1.35.623.
Vanwege in de grindbak gestrande autos werd de middagsessie enkele malen met code rood onderbroken. Op een gegeven moment werd het negeren van gele vlaggen het aanwezige BMW-management te gortig en onderbrak men de middagsessie voor korte tijd om hier nog eens extra de nadruk op te leggen.
Trainingssessie 1 1. Adrian Tambay 1.36.054 Eifelland Racing 2. Marco Wittmann 1.36.170 Josef Kaufmann Racing 3. Carlos Huertas Double R Racing 1,36,299 4 Daniel Juncadella 1,36,701 Eurointernational 5. Michael Christensen 1.36.777 Double R Racing 6. Thomas Hillsdon 1.37.184 Motaworld Racing 7. Kevin Breusse 1.37.187 DAMS Team 8. Tiago Geronimi Eifelland Racing 1.37.194 9. Kazeem Mansur 137.208 Eifelland Racing 10.Jim Pla 1.37.327 DAMS Team 11.Matthijs Harkema 1.37.506 Motaworld Racing
UITSLAG 2e sessie 1. Adrian Tambay 1.34.796 Eifelland Racing 2. Kevin Breusse 1.35.477 DAMS Team 3. Marco Wittmann 1.35.623 Josef Kaufmann Racing 4. Tiago Geronimi 1.35.653 Eifelland Racing 5. Daniel Juncadella 1.35.866 Eurointernational 6. Carlos Huertas 1. 35,916 Double R Racing 7. Kazeem Mansuur 1.35.962 Josef Kaufmann Racing 8.Jaazeman Jaafar 1.36.149 AM Holzer Motorsport 9.Enrique Martins 1.36.423 Eifelland Racing 10.Michael Christensen 1.36.499 Double R Racing 14.Matthijs Harkema 1.36.833 Motaworld Racing
Het team van Roger Penske domineerde de allerlaatste IRL-test op Sebring. Vanwege regenval moest de test 45 minuten eerder beëindigd worden. Uiteindelijk noteerde Ryan Briscoe met 52.4202 seconden de snelste tijd tijdens de allerlaatste test.
Briscoe snel in de allerlaatste minuten In de allerlaatste minuten van de Sebring Voorjaarstest versloeg Ryan Briscoe zijn nieuwe teamgenoot Helio Castroneves met driehonderdste van een seconden. Maar bij Penske heeft men zijn huiswerk voor het komende seizoen goed verricht, want beide coureurs waren maar liefst een halve seconder sneller. Ryan Briscoe: Het circuit was vooral in de middag erg snel. Helio was snel in het midden van de sessie en toen besloot ik er even voor te gaan zitten. Ik ben op nieuwe banden uitgegaan, maar wij waren niet erg tevreden over de auto, toen ben ik binnengekomen en hebben we wat veranderingen aangebracht, die erg doeltreffend bleken te zijn. Het is wonderbaarlijk wat een kleine verandering op dit circuit teweeg kan brengen. De Team Penske auto deed het aan het eind van de sessie ontzettend goed en ik denk dat wij behoorlijk wat progressie gemaakt hebben. De Ganassi-coureurs Dan Wheldon en Scott Dixon lieten respectievelijk de derde en vierde tijd noteren.
Samenwerking tussen IRL- en voormalige Champcarteams Om de overschakeling van de voormalige Champcarteams naar de IRL vlot te laten verlopen zorgt men voor een logistiek samenwerkingsverband tussen de gevestigde IRL-Teams en de Champcar-nieuwkomers in Indycar. Dit is gebaseerd op de geografische ligging en de historische banden tussen de teams. Zo zal KV Racing van Jimmy Vasser nauw met het team van Chip Ganassi samenwerken. Vasser werd in 1996 met Ganassi kampioen en won verschillende races voor het team
De voorlopige samenwerkingsverbanden zijn als volgt. Ganassi-KV Racing Rahal Letterman Racing-Newman Haas Lanigan Racing Vision Racing-Conquest Racing A.J. Foyt Racing-Pacifici Coast Racing Team Penske-Walker Racing Roth Racing-Team Minardi USA
Nog niet alle bovengenoemde voormalige CCWS Teams hebben ook daadwerkelijk toegezegd. Op 19/20 maart zullen de voormalige CCWS Teams op Sebring testen en op 24-25 op Miami Homestead.
Tijden Sebring 1. Ryan Briscoe 00.52.4202 seconden 2. Helio Castroneves 00.52.4531seconden 3. Dan Wheldon 00. 53.132 seconden 4. Scott Dixon 00.53.286 seconden 5. Darren Manning 00.53.0433 seconden 6. Vitor Meira 00.53.2467 seconden 7. Buddy Rice 00.53.3859 seconden 8. Townsend Bell 00.54.0505 seconden.
De fabrieksauto in Gulf-kleuren in het midden: Aston Martins op Paul Ricard
Net als vorig jaar organiseerde Aston Martin een tweedaagse test voor klantenteams en het eigen fabrieksteam op het circuit van Paul Ricard, waar eerder deze week al de teams uit de Le Mans Series in actie kwamen. De grootste verrassing was het optreden van oud-Formule 1- en DTM-coureur Heinz-Harald Frentzen met de fabrieks-Aston Martin, uitgevoerd in de prachtige Gulf-kleuren, die zon rijke historie hebben in de racerij.
Ik heb anderhalf jaar niet in een raceauto gezeten, dus dit was voor mij een mooie gelegenheid, verklaarde Frentzen. Het was leuk om een keer een GT-auto te kunnen testen. Ik vond de auto gemakkelijk te rijden en heb nu zeker de smaak te pakken! Of hij ook daadwerkelijk voor Aston Martin gaat racen, staat nog niet vast. Eerst komt Frentzen binnenkort een keer uit tijdens de Speedcar-serie, de nieuwe stockcar-klasse in het Midden-Oosten.
Andere nieuwe rijders die tijdens de test met de fabrieks-Aston Martin in actie kwamen, waren Ryan Dalziel en Robbie Kerr. Coureurs met ervaring in de auto waren er ook: Antonio Garcia, Andrea Piccini, Darren Turner en Karl Wendlinger. Klantenteams die op Paul Ricard testten waren Gigawave Motorsport, Jetalliance en Strakka Racing met DBR9s en Hexis Racing met de DBRS9. Ook de nieuwe gesloten Lola-Aston Martin uit de LMP1-klasse van Charouz Racing Systems reed er rond met Jan Charouz, Tomas Enge en Stefan Mücke.
Aston Martin-topman David Richards zei: Wanneer je bedenkt dat we drie jaar geleden nog geen enkele Aston Martin-raceauto hadden, dan is het bijna onvoorstelbaar wat we in die tijd allemaal hebben bereikt. Nu hebben we autos in elke klasse, van GT1 tot GT4.
Metereologisch gezien mag de lente deze week zijn begonnen, het weer trekt zich daar niets van aan. Een groot deel van werkend Nederland moest s ochtends ijs en vastgevroren sneeuw van zijn autoruiten krabben. Een uitstekend excuus om de race-overall aan te trekken!
Team ALBI Engineering is al druk in de voorbereiding op het seizoen van 2008 met een uniek project voor de Dutch Supercar Challenge; een BMW Z4 M Coupe GTR voor Eugène Janssen in de Supersport II. Op zondag 2 maart werd de auto voor het eerst getest tijdens de Dutch Winter Endurance Series 4 uur van Zandvoort. Toen de maagdelijk witte bolide de pitbox uit gerold werd was het even stil tussen de Zandvoortse duinen heel even want de motor afkomstig van Kronenburg loopt inmiddels als een Zwitsers uurwerk.
Al snel bleek dat de potentie van de auto de stoutste dromen van eenieder overtreft. Ik heb best wat snelle autos gereden, maar dit ding trekt! Niet normaal meer! Aldus een dolenthousiaste Eugène Janssen. Ook gelegenheids teamgenoten Richard van den Berg en Tim Coronel waren erg enthousiast over het Beierse geweld.
De nieuwe auto is een volbloed Arabisch paradepaard uit de stal van Albi Engineering. Het onderstel, de motor, de overbrenging en het hele motormanagement systeem (inclusief traction control) zijn van de bovenste plank, om nog niet eens te hebben over het AERO-pakket dat momenteel in ontwikkeling is- wat voor de nodige downforce moet zorgen.
De jongens van ALBI Engineernig hebben prachtig werk geleverd. Er komt zoveel energie vrij bij zon project dat je niet anders kunt dan razend enthousiast zijn! Aldus een tevreden Eugène Janssen die uitkijkt naar de eerste races van de DSC in de Duitse Eiffel, die op 19 en 20 april plaatsvinden op de Nurburgring.
Porsche Supercup: Jeroen Bleekemolen snel tijdens test op Hockenheim
Jeroen Bleekemolen ziet zichzelf aan kop van de computerranglijst staan. Jeroen Bleekemolen kan met vertrouwen uitkijken naar de start van het nieuwe Porsche Supercup-seizoen. De titelkandidaat uit Aerdenhout zit tijdens de testtweedaagse op het circuit van Hockenheim continu in de top.
,,Het gaat heel erg goed, alles loopt lekker. Gisterochtend, tijdens de eerste sessie, zette ik op oude banden direct de snelste tijd neer'', vertelde Jeroen vanmiddag tijdens de lunchpauze vanuit Duitsland. ,,De auto waarmee we dit jaar gaan rijden verschilt niet veel van die van 2007, dus we weten hoe het moet'', aldus de coureur van Jetstream Motorsport.
Maagdelijk wit Gisteren en vandaag zijn 60 Porsches te bewonderen op het asfalt van Hockenheim. Het zijn 28 Supercup-wagens en 32 bolides die aan de Carrera Cup gaan meedoen. De teams kregen de wagens gisterochtend afgeleverd van Porsche, waardoor de vierwielers allen maagdelijk wit en zonder reclame-uitingen over de racebaan scheurden.
In de testende Porsches zagen we ook de van de DTM bekende Daniel la Rosa zitten.
Het eerste ongelukje van het Porsche Supercup-seizoen 2008 kwam op naam van onze landgenoot Simon Frederiks. Hij beschadigde de voorkant van zijn wagen.
Middagsessie In de middagsessie van gisteren zat Jeroen Bleekemolen er weer goed bij. ,,Ik had nieuwe banden gemonteerd en ging erg lekker. Helaas had ik tijdens mijn snelste rondje wat last van verkeer en werd ik vierde. Zonder dat oponthoud had ik waarschijnlijk weer bovenaan gestaan'', stelt de Aerdenhouter, die ook vanmorgen weer de snelheid te pakken had. ,,Ik had oud rubber onder mijn Porsche en pakte P4, terwijl alle drie rijders voor me nieuwe banden gebruikten. Ik zat maar 0,1 seconde achter de toptijd van Rosina, dus dat geeft aan dat ik eigenlijk de snelste coureur op de baan was.'' Volgens Jeroen heeft zijn broer Sebastiaan ook een goede testsessie. ,,Hij zat gisteren op P5 en later P10, vanmorgen was hij 7de. Beide keren op oude banden, dus Sebastiaan zit er goed bij.''
Overige Nederlanders Van de in totaal 40 Porsches (Supercup en Carrera's bij elkaar) die gisterochtend in actie kwamen, klokte de nieuwbakken Kadach-coureur Jaap van Lagen de 17de tijd. In de middag kwam hij tot P15. Supercup-debutant Tim Buijs (Team Bleekemolen) kwam in de twee sessies tot een 30ste, respectievelijk 32ste plek. Mister Supercup Patrick Huisman (viervoudig kampioen) kwam gisteren met zijn Team Irwin-bolide tot een 28ste (ochtend) en 24ste (middag) positie. Paul van Splunteren van HSF Porsche Eindhoven spiegelde de uitslag van Patrick Huisman en noteerde de 24ste, repectievelijke 28ste chrono. Op de uitslagenranglijst komen we nog een keer de naam Huisman tegen. Patrick staat dit jaar ook ingeschreven voor de Carrera Cup-bolide van Attempto. Deze wagen met het nummer 45 kwam gisteren tot P38 en P33.
Afsluiting Vanmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur wordt de testtweedaagse van de Porsches op Hockenheim afgesloten.
Metereologisch gezien mag de lente deze week zijn begonnen, het weer trekt zich daar niets van aan. Een groot deel van werkend Nederland moest s ochtends ijs en vastgevroren sneeuw van zijn autoruiten krabben. Een uitstekend excuus om de race-overall aan te trekken!
Team ALBI Engineering is al druk in de voorbereiding op het seizoen van 2008 met een uniek project voor de Dutch Supercar Challenge; een BMW Z4 M Coupe GTR voor Eugène Janssen in de Supersport II. Op zondag 2 maart werd de auto voor het eerst getest tijdens de Dutch Winter Endurance Series 4 uur van Zandvoort. Toen de maagdelijk witte bolide de pitbox uit gerold werd was het even stil tussen de Zandvoortse duinen heel even want de motor afkomstig van Kronenburg loopt inmiddels als een Zwitsers uurwerk.
Al snel bleek dat de potentie van de auto de stoutste dromen van eenieder overtreft. Ik heb best wat snelle autos gereden, maar dit ding trekt! Niet normaal meer! Aldus een dolenthousiaste Eugène Janssen. Ook gelegenheids teamgenoten Richard van den Berg en Tim Coronel waren erg enthousiast over het Beierse geweld.
De nieuwe auto is een volbloed Arabisch paradepaard uit de stal van Albi Engineering. Het onderstel, de motor, de overbrenging en het hele motormanagement systeem (inclusief traction control) zijn van de bovenste plank, om nog niet eens te hebben over het AERO-pakket dat momenteel in ontwikkeling is- wat voor de nodige downforce moet zorgen.
De jongens van ALBI Engineernig hebben prachtig werk geleverd. Er komt zoveel energie vrij bij zon project dat je niet anders kunt dan razend enthousiast zijn! Aldus een tevreden Eugène Janssen die uitkijkt naar de eerste races van de DSC in de Duitse Eiffel, die op 19 en 20 april plaatsvinden op de Nurburgring.
VIDEO: Bruce Jouanny test nieuwe Superleague bolide met V12 motor
De Superleague Formula, de raceklasse waarin voetbalclubs het met 750pk sterke bolides tegen elkaar opnemen, heeft begin deze week voor het eerst met de nieuwe bolide getest op Donington Park. Testcoureur Bruce Jouanny toonde voor het eerst de auto met F1-uitstraling op volle snelheid en liet de V12 motor krachtig klinken.
Launch Superleague Formula-team Galatasaray, twee coureurs genoemd
ISTANBUL - Op een eiland midden in een rivier van de Bosporus heeft voetbalclub Galatasaray SK de kleuren van de 750pk sterke Superleague Formula-bolide onthuld. De club wordt ondersteund door raceteam Scuderia Playteam, die onlangs ex-Minardi F1 en Toro Rosso's technische chef Gabriele Tredozi aantrok als de nieuwe technische directeur.
De rode en gele kleuren kwamen tevoorschijn op de plek die Europa en Azië met elkaar verbinden. De historische stad Istanbul heeft een groot verleden. Zo was deze plek ooit (een) hoofdstad van het Romeinse Byzantijnse en Ottomaanse Rijk.
Scuderia Playteam heeft twee rijders naar voren gebracht die mogelijk deelnemen aan het Superleague Formula-kampioenschap. Voormalig Italiaans GT-kampioen en vaste coureur van het team, Alessandro Pier Guidi en de Turk en GP2-rijder Jason Tahinci hebben eerder de evaluatie-sessie met een Formule 3000 doorstaan.
"We zijn erg verheugd om Scuderia Playteam in onze familie op te nemen en we zijn blij met de selectie van racetalent dat het team heeft getest. We zijn overtuigd dat Galatasaray het goed zal doen in het kampioenschap", zei clubdirecteur Mr. Ozhan Canaydin.
Naast Galatasaray strijden nog negentien andere clubs, waaronder ook PSV Eindhoven en RSC Anderlecht, om het kampioenschap dat eind augustus start op Donington Parkuit zes ronden bestaat.
ASSE/ZOLDER - De Limburger Marnix Vandermaesen maakt dit seizoen zijn comeback in de Belcar. Samen met Steve Vanbellingen rijt hij het volledige seizoen 2008 op een nagelnieuwe Ginetta G50 van KS Motorsport. Voor Vandermaesen is het een terugkeer naar de Belcar, een kampioenschap waarin hij zijn deelname nooit tot het eind volbracht. Hij en Steve Vanbellingen scoorden in de edities van 2005 en 2006 van de 24 uur van Zolder wel respectievelijk een podium- en een vijfde plaats algemeen en vinden elkaar dus na één jaar terug. Het duo bestuurt één van de beide Ginetta G50's die KS Motorsport in de Belcar inzet.
Zowel voor regerend BTCS-kampioen Steve Vanbellingen als Marnix Vandermaesen is het een terugkeer naar de Belcar. Afgelopen seizoen kwam KS of Vanbellingen niet uit in de Belcar. Steve Vanbellingen, die in het verleden onder meer kampioen in de toenmalige klasse TB werd, de titel bij de Silhouettes in Belcar won en op het podium van de editie 2005 van de 24 uur van Zolder eindigde, combineert dit seizoen dus opnieuw BTCS en Belcar.
Steve Vanbellingen: Ik heb dat in het verleden vaker gedaan en het is perfect mogelijk. Al zal dit seizoen wel bijzonder zijn. Ik verdedig mijn titel in de BTCS en stap met Ginetta in een volledig nieuw avontuur. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit. Maar ook de terugkeer van Marnix doet mij veel plezier. Hij maakt al jaren van de KS-familie deel uit en met hem een volledig seizoen kunnen rijden, is een bijzondere uitdaging. Ik ben er zeker van dat we menigeen zullen verrassen met de Ginetta G50 GT4.
Voor de Limburgse zakenman Vandermaesen is het sowieso enige tijd geleden dat hij nog een integraal autosportkampioenschap reed. In 2003 reed hij de MINI Challenge, maar een volledig Belcar-seizoen is een primeur voor de man uit Zolder.
Marnix Vandermaesen: Inderdaad, ik heb in het verleden Clio Cup en MINI Challenge gereden, maar nooit een volledig seizoen Belcar. Ik kijk er dan ook bijzonder naar uit. Natuurlijk heb ik verscheidene malen de 24 uur gereden en meestal aan de zijde van Steve. Ik heb een bijzondere band met KS Motorsport, het team van Steve en Koen Leyssens. Daarom ben ik ook op dit prachtige voorstel ingegaan. Ik heb echt vertrouwen in deze mensen en kijk reikhalzend naar de eerste meters uit.
De wagen zelf ziet er ook fantastisch uit, maar natuurlijk zullen we door een leerfase moeten gaan. Maar dat mag geen probleem zijn. Ik hoop vooral op een nieuw schitterend resultaat tijdens de 24 uur van Zolder, want dat is een wedstrijd die me na aan het hart ligt!
KS Motorsport maakt zich nu op voor de FIA GT-testdagen in Monza, aangezien ze ook aan de start komen in het FIA GT4-kampioenschap.
Yelmer Buurman in actie op het circuit van Barcelona.
Yelmer Buurman en Ho-Pin Tung hebben tijdens het testen in de GP2 op het circuit van Barcelona een mindere tweede dag beleefd. Buurman, op de openingsdag nog reikend tot een knappe P2, was nu in de middenmoot te vinden. Ho-Pin Tung zat in de achterhoede.
Op het rappe Spaanse asfalt werden twee sessies verreden. In de ochtenduren klokte Bruno Senna de rapste chrono. Yelmer Buurman reed 20 rondjes op oude banden en kwam tot P10. Ho-Pin Tung stelde teleur met een 22ste stek.
Harde wind De ochtendsessie werd een half uur ingekort wegens de harde wind in Barcelona, waardoor de officials bang waren dat de reclameborden los zouden raken en over de baan zouden waaien. In de middag kregen de rijders en teams deze verloren tijd weer terug en mocht men 30 minuten langer testen. Giorgio Pantano wist Vitaly Petrov nipt te kloppen in de strijd om de snelste tijd.
Rookie GP2-rookie Buurman kwam in 24 gereden rondjes tot P11, al zat hij er met een achterstand op Pantano van 0,428 seconde zeker niet ver af. Buurman had zijn tijd nog met een nieuw setje banden willen verbeteren, maar kreeg te maken met een kapotte klepveer waardoor zijn krachtbron er de brui aangaf. ,,Ik heb er een goed gevoel over, ondanks dat we nog een hoop kleine dingetjes aan de auto kunnen perfectioneren'', stelde Buurman na afloop op zijn website. ,,We maken grote stappen naar voren en dichten zo snel het gat met de gevestigde topteams. We zitten er nu al goed bij.''
Laatste test Tung gaf bijna twee tellen toe en kwam tot een matige P23. Er deden 26 piloten mee. Volgende week woensdag en donderdag continueren de GP2-rijders de testperiode. Voordat het seizoen begint, is het circuit van Paul Ricard het laatste oefenterrein.
GP2: Tijden ochtendsessie Barcelona: 1. Bruno Senna iSport International 1:26.396 2. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:26.715 + 0.319 3. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:26.796 + 0.400 4. Andreas Zuber Piquet Sports 1:27.255 + 0.859 5. Andy Soucek Fisichella Motor Sport 1:27.454 + 1.058 6. Kamui Kobayashi Dams 1:27.575 + 1.179 7. Davide Valsecchi Durango 1:27.607 + 1.211 8. Luca Filippi ART Grand Prix 1:27.639 + 1.243 9. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:27.799 + 1.403 10. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:27.986 + 1.590 11. Javier Villa Racing Engineering 1:28.195 + 1.799 12. Vitaly Petrov Campos Team 1:28.226 + 1.830 13. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.347 + 1.951 14. Ben Hanley Campos Team 1:28.352 + 1.956 15. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:28.417 + 2.021 16. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:28.451 + 2.055 17. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:28.493 + 2.097 18. Diego Nunes DPR 1:28.536 + 2.140 19. Alberto Valerio Durango 1:28.758 + 2.362 20. Jerome dAmbrosio Dams 1:28.835 + 2.439 21. Karun Chandhok iSport International 1:28.964 + 2.568 22. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:29.160 + 2.764 23. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:29.874 + 3.478 24. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:30.054 + 3.658 25. Michael Herck DPR 1:30.555 + 4.159 26. Mike Conway Trident Racing geen tijd
GP2: Tijden middagsessie Barcelona: 1. Giorgio Pantano Racing Engineering 1:26.351 2. Vitaly Petrov Campos Team 1:26.402 + 0.051 3. Romain Grosjean ART Grand Prix 1:26.455 + 0.104 4. Luca Filippi ART Grand Prix 1:26.472 + 0.121 5. Adrian Valles Fisichella Motor Sport 1:26.575 + 0.224 6. Kamui Kobayashi Dams 1:26.580 + 0.229 7. Bruno Senna iSport International 1:26.760 + 0.409 8. Javier Villa Racing Engineering 1:26.760 + 0.409 9. Sébastien Buemi Trust Team Arden 1:26.765 + 0.414 10. Alvaro Parente Super Nova Racing 1:26.769 + 0.418 11. Yelmer Buurman Trust Team Arden 1:26.779 + 0.428 12. Davide Valsecchi Durango 1:26.905 + 0.554 13. Andreas Zuber Piquet Sports 1:26.938 + 0.587 14. Karun Chandhok iSport International 1:27.077 + 0.726 15. Pastor Maldonado Piquet Sports 1:27.176 + 0.825 16. Andy Soucek Campos Team 1:27.220 + 0.869 17. Mike Conway Trident Racing 1:27.350 + 0.999 18. Ben Hanley Campos Team 1:27.663 + 1.312 19. Milos Pavlovic BCN Competicion 1:27.685 + 1.334 20. Alberto Valerio Durango 1:27.822 + 1.471 21. Jerome dAmbrosio Dams 1:27.990 + 1.639 22. Diego Nunes DPR 1:28.024 + 1.673 23. Ho-Pin Tung Trident Racing 1:28.198 + 1.847 24. Christian Bakkerud Super Nova Racing 1:28.328 + 1.977 25. Paolo Nocera BCN Competicion 1:28.474 + 2.123 26. Michael Herck DPR 1:28.481 + 2.130
WS Formule Renault 3.5: Testdag Valencia afgeblazen na neerstorten glazen tent
De testdag van de World Series by Renault Formule Reanult 3.5 die vandaag op het circuit van Valencia zou worden gehouden, is afgeblazen. Een VIP-tent, die was geposteerd op het dak van de pit, is door de harde wind naar beneden gestort. Een aantal mensen is gewond geraakt door het neerstortende gevaarte en bijbehorend rondvliegend glas.
De tent landde in het pitgedeelte waar de aanwezige testteams hun vrachtwagens hadden opgesteld. Dat ging gepaard met een harde knal. De schade is behoorlijk tot groot. De teams hopen morgen wel te kunnen rijden in Valencia.